Art. 52. - Art. 52: Instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 52: Instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar
(1)Instrumentele de capital se califică drept instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)instrumentele sunt emise direct de o instituţie şi plătite integral
b)instrumentele nu sunt deţinute de:
(i)instituţia sau filialele sale;
(ii)o întreprindere în care instituţia deţine o participaţie ce constă în deţinerea, directă sau prin control, a cel puţin 20 % din drepturile de vot sau din capitalul întreprinderii respective;
c)achiziţionarea dreptului de proprietate asupra instrumentelor nu este finanţată în mod direct sau indirect de instituţie;
d)instrumentele sunt de rang inferior instrumentelor de fonduri proprii de nivel 2 în cazul insolvenţei instituţiei;
e)instrumentele nu sunt garantate şi nici nu fac obiectul unei garanţii care creşte rangul de prioritate la plată al creanţelor, de niciuna dintre următoarele:
(i)instituţia sau filialele sale;
(ii)întreprinderea-mamă a instituţiei sau filialele sale;
(iii)societatea financiară holding-mamă sau filialele sale;
(iv)societatea holding cu activitate mixtă sau filialele sale;
(v)societatea financiară holding cu activitate mixtă sau filialele sale;
(vi)orice întreprindere care are legături strânse cu entităţile menţionate la punctele (i)-(v)
f)instrumentele nu fac obiectul niciunei dispoziţii, contractuale sau de altă natură, care creşte rangul de prioritate la plată al creanţelor înregistrate în temeiul instrumentelor în caz de insolvenţă sau de lichidare;
g)instrumentele sunt perpetue şi dispoziţiile care le reglementează nu includ niciun stimulent de răscumpărare pentru instituţie;
h)în cazul în care instrumentele includ una sau mai multe opţiuni de răscumpărare anticipată, inclusiv opţiuni call, opţiunile se exercită la discreţia exclusivă a emitentului;
i)opţiunile de cumpărare pot fi exercitate, instrumentele pot fi rambursate sau răscumpărate numai dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 77 şi nu mai devreme de cinci ani de la data emiterii, cu excepţia cazului în care sunt îndeplinite condiţiile de la articolul 78 alineatul (4);
j)dispoziţiile care reglementează instrumentele nu indică în mod explicit sau implicit că opţiunea call ar fi exercitată sau că instrumentele ar fi răscumpărate sau rambursate, după caz, de către instituţie în alte cazuri decât insolvenţa sau lichidarea instituţiei, iar instituţia nu face nicio altă menţiune în acest sens;
k)instituţia nu indică în mod explicit sau implicit că autoritatea competentă ar accepta o cerere de exercitare a opţiunilor de cumpărare şi rambursare sau răscumpărare a instrumentelor;
l)distribuirile în baza instrumentelor îndeplinesc următoarele condiţii:
(i)se plătesc din elementele care pot fi distribuite;
(ii)nivelul distribuirilor aferente instrumentelor nu va fi modificat pe baza calităţii creditului instituţiei sau al întreprinderii-mamă a acesteia;
(iii)dispoziţiile care reglementează instrumentele atribuie instituţiei competenţa exclusivă în orice moment de a anula distribuirile aferente instrumentelor pentru o perioadă de timp nelimitată, în mod necumulativ, iar instituţia poate utiliza fără restricţie aceste plăţi anulate, pentru a-şi îndeplini obligaţiile pe măsură ce acestea devin exigibile;
(iv)anularea distribuirilor nu constituie un eveniment de nerambursare pentru instituţie;
(v)anularea distribuirilor nu impune restricţii asupra instituţiei;
m)instrumentele nu contribuie la stabilirea faptului că datoriile unei instituţii depăşesc activele acesteia, în cazul în care concluzia unei astfel de analize constituie un test de insolvenţă, în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile;
n)dispoziţiile care reglementează instrumentele impun ca, în momentul în care survine un eveniment declanşator, cuantumul principalului instrumentelor să fie redus în mod permanent sau temporar, sau ca instrumentele să fie convertite în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
o)dispoziţiile care reglementează instrumentele nu includ caracteristici care ar putea împiedica recapitalizarea instituţiei;
p)în cazul în care emitentul este stabilit într-o ţară terţă şi a fost desemnat în conformitate cu articolul 12 din Directiva 2014/59/UE ca făcând parte dintr-un grup de rezoluţie, a cărui entitate de rezoluţie este stabilită în Uniune, sau în cazul în care emitentul este stabilit într-un stat membru, legislaţia sau dispoziţiile contractuale care reglementează instrumentele impun ca, la decizia autorităţii de rezoluţie de a exercita competenţele de reducere a valorii contabile şi de conversie menţionate la articolul 59 din directiva respectivă, cuantumul principalului instrumentelor să fie redus în mod permanent sau instrumentele să fie convertite în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
în cazul în care emitentul este stabilit într-o ţară terţă şi nu a fost desemnat în conformitate cu articolul 12 din Directiva 2014/59/UE ca făcând parte dintr-un grup de rezoluţie, a cărui entitate de rezoluţie este stabilită în Uniune, legislaţia sau dispoziţiile contractuale care reglementează instrumentele impun ca, la decizia autorităţii relevante din ţara terţă, cuantumul principalului instrumentelor să fie redus în mod permanent sau instrumentele să fie convertite în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
q)în cazul în care emitentul este stabilit într-o ţară terţă şi a fost desemnat în conformitate cu articolul 12 din Directiva 2014/59/UE ca făcând parte dintr-un grup de rezoluţie, a cărui entitate de rezoluţie este stabilită în Uniune, sau în cazul în care emitentul este stabilit într-un stat membru, instrumentele pot fi emise în temeiul legislaţiei unei ţări terţe sau pot face în alt mod obiectul legislaţiei unei ţări terţe numai dacă, în temeiul legislaţiei respective, exercitarea competenţelor de reducere a valorii contabile şi de conversie menţionate la articolul 59 din directiva respectivă este efectivă şi executorie în baza dispoziţiilor statutare sau a dispoziţiilor contractuale cu caracter executoriu din punct de vedere juridic care recunosc rezoluţia sau alte acţiuni de reducere a valorii contabile sau de conversie;
r)instrumentele nu fac obiectul unor acorduri de compensare sau de compensare reciprocă care le-ar afecta capacitatea de a absorbi pierderile.
În sensul literei (a) de la primul paragraf, doar partea unui instrument de capital care a fost plătită integral este eligibilă pentru a fi considerată instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar.
(2)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să specifice:
a)forma şi natura stimulentelor de răscumpărare;
b)natura oricărei majorări a cuantumului principalului unui instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar ca urmare a unei reduceri temporare a cuantumului principalului său;
c)procedurile şi calendarul de urmat pentru:
(i)a determina că a survenit un eveniment declanşator;
(ii)majorarea cuantumului principalului unui instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar ca urmare a unei reduceri temporare a cuantumului principalului său;
d)caracteristicile instrumentelor care ar putea împiedica recapitalizarea instituţiei;
e)utilizarea unor entităţi cu scopuri speciale pentru emiterea indirectă de instrumente de fonduri proprii.
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf este delegată Comisiei în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.