Secţiunea 1 - Elemente şi instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 1:Elemente şi instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază
Art. 26: Elemente de fonduri proprii de nivel 1 de bază
(1)Elementele de fonduri proprii de nivel 1 de bază ale instituţiilor constau în:
a)instrumente de capital, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor prevăzute la articolul 28 sau, după caz, la articolul 29;
b)conturi de prime de emisiune aferente instrumentelor menţionate la litera (a);
c)rezultatul reportat;
d)alte elemente ale rezultatului global acumulate;
e)alte rezerve;
f)fonduri pentru riscuri bancare generale.
Elementele menţionate la literele (c)-(f) sunt considerate elemente de fonduri proprii de nivel 1 de bază doar dacă sunt disponibile instituţiei pentru o utilizare nerestricţionată şi imediată cu scopul de a acoperi riscuri sau pierderi de îndată ce acestea apar.
(2)În sensul alineatului (1) litera (c), instituţiile pot include profiturile interimare sau pe cele de la sfârşit de exerciţiu financiar în fondurile proprii de nivel 1 de bază înainte de a lua o decizie formală care să confirme profitul sau pierderea finală a instituţiei pentru exerciţiul financiar, numai cu aprobarea prealabilă a autorităţilor competente. Autoritatea competentă acordă aprobarea dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)profiturile în cauză au fost verificate de persoane independente de instituţie care sunt responsabile cu auditarea conturilor instituţiei respective;
b)instituţia a demonstrat, spre satisfacţia autorităţii competente, că orice obligaţii sau dividende previzibile au fost deduse din respectivele profituri.
Verificarea profiturilor intermediare sau a celor de sfârşit de exerciţiu financiar ale instituţiei garantează în mod adecvat că profiturile respective au fost evaluate în conformitate cu principiile prevăzute de cadrul contabil aplicabil.
(3)Autorităţile competente evaluează dacă emisiunile de instrumente de capital îndeplinesc criteriile stabilite la articolul 28 sau, după caz, la articolul 29. Instituţiile clasifică emisiunile de instrumente de capital drept instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază numai după acordarea aprobării de către autorităţile competente.
Prin derogare de la primul paragraf, instituţiile pot clasifica drept instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază emisiunile ulterioare ale unui tip de instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază pentru care au primit deja aprobarea respectivă, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele două condiţii:
a)dispoziţiile care reglementează emisiunile ulterioare sunt în esenţă identice cu dispoziţiile care reglementează emisiunile pentru care instituţiile au primit deja aprobarea;
b)instituţiile au notificat autorităţilor competente emisiunile ulterioare respective cu suficient timp înainte de clasificarea lor ca instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază.
Autorităţile competente consultă ABE înainte de a acorda aprobarea ca noi tipuri de instrumente de capital să fie clasificate drept instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază. Autorităţile competente ţin seama în mod corespunzător de avizul ABE şi, în cazul în care decid să se abată de la acesta, se adresează în scris ABE în termen de trei luni de la data primirii avizului ABE, menţionând motivele abaterii de la acesta. Prezentul paragraf nu se aplică instrumentelor de capital menţionate la articolul 31.
Pe baza informaţiilor culese de la autorităţile competente, ABE elaborează, menţine şi publică o listă a tuturor tipurilor de instrumente de capital din fiecare stat membru care pot fi considerate instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază. În conformitate cu articolul 35 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, ABE poate culege orice informaţii în legătură cu instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 de bază pe care le consideră necesare pentru a stabili conformitatea cu criteriile prevăzute la articolul 28 sau, după caz, la articolul 29 din prezentul regulament şi pentru menţinerea şi actualizarea listei menţionate la prezentul paragraf.
Ca urmare a procesului de revizuire prevăzut la articolul 80 şi atunci când există dovezi suficiente că instrumentele de capital relevante nu îndeplinesc sau nu mai îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 28 sau, după caz, la articolul 29, ABE poate decide să nu adauge instrumentele respective în lista menţionată la al patrulea paragraf sau, după caz, să le elimine din lista respectivă. ABE face un anunţ în acest sens, care se referă totodată la poziţia autorităţii competente relevante în această chestiune. Prezentul paragraf nu se aplică instrumentelor de capital menţionate la articolul 31.
(4)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze sensul noţiunii «previzibil» atunci când se stabileşte dacă au fost deduse orice obligaţii sau dividende previzibile.
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 27: Instrumente de capital ale societăţilor mutuale, organizaţiilor cooperatiste de credit, instituţiilor de economii sau instituţiilor similare în cadrul elementelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază
(1)Elementele de fonduri proprii de nivel 1 de bază includ orice instrument de capital emis de o instituţie în conformitate cu dispoziţiile sale statutare dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)instituţia este de un tip definit în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă, iar autorităţile competente consideră că aceasta se califică drept oricare dintre următoarele:
(i)societate mutuală;
(ii)organizaţie cooperatistă de credit;
(iii)instituţie de economii;
(iv)instituţie similară;
[textul din Art. 27, alin. (1), litera A. din partea II, titlul I, capitolul 2, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2025 de Art. 1, punctul 10. din Regulamentul 1623/31-mai-2024]
b)sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 28 şi condiţiile de modificare de la articolul 29;
Societăţile mutuale, organizaţiile cooperatiste de credit sau instituţiile de economii recunoscute astfel în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile înainte de 31 decembrie 2012 continuă să fie clasificate astfel în scopul prezentei părţi, cu condiţia de a continua să îndeplinească criteriile care au determinat această recunoaştere.
(2)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să specifice condiţiile în care autorităţile competente pot stabili că un anumit tip de întreprindere recunoscut în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile se califică drept societate mutuală, organizaţie cooperatistă de credit, instituţie de economii sau instituţie similară în sensul prezentei părţi.
ABE transmite Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 28: Instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază
(1)Instrumentele de capital se califică drept instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază numai dacă sunt îndeplinite toate condiţiile de mai jos:
a)instrumentele sunt emise direct de instituţie cu acordul prealabil al acţionarilor instituţiei sau, în cazul în care acest lucru este permis în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, al organului de conducere a instituţiei;
b)instrumentele sunt plătite integral, iar achiziţionarea dreptului de proprietate asupra acestora nu este finanţată în mod direct sau indirect de instituţie;
c)instrumentele îndeplinesc toate condiţiile următoare referitoare la clasificarea lor:
(i)se califică drept capital în sensul articolului 22 din Directiva 86/635/CEE;
(ii)sunt clasificate drept capitaluri proprii în sensul cadrului contabil aplicabil;
(iii)sunt clasificate drept capitaluri proprii în scopul stabilirii activului net negativ, dacă este cazul, în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă în domeniul insolvenţei;
d)instrumentele sunt prezentate în mod clar şi distinct în bilanţ în situaţiile financiare ale instituţiei;
e)instrumentele sunt perpetue;
f)cuantumul principalului instrumentelor nu poate fi redus sau restituit, exceptând oricare dintre următoarele cazuri:
(i)lichidarea instituţiei;
(ii)răscumpărări discreţionare ale instrumentelor sau alte mijloace discreţionare de diminuare a capitalului, dacă instituţia a primit în prealabil aprobarea autorităţii competente în conformitate cu articolul 77;
g)dispoziţiile care reglementează instrumentele nu indică în mod explicit sau implicit că cuantumul principalului instrumentelor ar fi sau ar putea fi redus sau restituit în alte cazuri în afară de lichidarea instituţiei, iar instituţia nu prevede în alt mod o astfel de indicaţie înainte de sau la emiterea instrumentelor, cu excepţia instrumentelor menţionate la articolul 27, unde refuzul instituţiei de a răscumpăra aceste instrumente este interzis în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile;
h)instrumentele îndeplinesc următoarele condiţii în ceea ce priveşte distribuirile:
(i)nu există un tratament preferenţial de distribuire în ceea ce priveşte ordinea efectuării distribuirilor, inclusiv în raport cu alte instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază, iar condiţiile care reglementează instrumentele nu oferă drepturi preferenţiale la efectuarea distribuirilor;
(ii)distribuirile către deţinătorii instrumentelor pot fi efectuate numai din elementele care pot fi distribuite;
(iii)condiţiile care reglementează instrumentele nu includ un plafon sau o altă restricţie privind nivelul maxim de distribuiri, cu excepţia instrumentelor menţionate la articolul 27;
(iv)nivelul de distribuiri nu se determină pe baza preţului de achiziţionare a instrumentelor la emitere, cu excepţia instrumentelor menţionate la articolul 27;
(v)condiţiile care reglementează instrumentele nu includ nicio obligaţie pentru instituţie de a efectua distribuiri către deţinătorii lor, iar instituţia nu face altfel obiectul unei obligaţii de acest tip;
(vi)neefectuarea distribuirilor nu constituie un eveniment de nerambursare pentru instituţie;
(vii)anularea distribuirilor nu impune restricţii asupra instituţiei;
i)în comparaţie cu toate instrumentele de capital emise de instituţie, instrumentele absorb primele şi proporţional cea mai mare parte a pierderilor pe măsura apariţiei lor, iar fiecare instrument absoarbe pierderi în aceeaşi măsură ca şi celelalte instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
j)instrumentele sunt de rang inferior tuturor celorlalte creanţe în caz de insolvenţă sau de lichidare a instituţiei;
k)instrumentele dau proprietarilor lor dreptul la o creanţă asupra activelor reziduale ale instituţiei, care, în caz de lichidare şi după plata tuturor creanţelor cu rang prioritar, este proporţională cu suma instrumentelor de acest tip emise, nu este fixă şi nu face obiectul unei plafonări, cu excepţia instrumentelor de capital menţionate la articolul 27;
l)instrumentele nu sunt garantate şi nici nu fac obiectul unei garanţii care creşte rangul de prioritate la plată al creanţelor, de niciuna dintre următoarele:
(i)instituţia sau filialele sale;
(ii)întreprinderea-mamă a instituţiei sau filialele sale;
(iii)societatea financiară holding-mamă sau filialele sale;
(iv)societatea holding cu activitate mixtă sau filialele sale;
(v)societatea financiară holding cu activitate mixtă şi filialele sale;
(vi)orice întreprindere care are legături strânse cu entităţile menţionate la punctele (i)-(v);
m)instrumentele nu fac obiectul niciunui aranjament, contractual sau de altă natură, care creşte rangul de prioritate la plată al creanţelor înregistrate în temeiul instrumentelor în caz de insolvenţă sau de lichidare.
Condiţia menţionată la primul sub-paragraf litera (j) se consideră îndeplinită, chiar dacă instrumentele sunt incluse în fondurile proprii de nivel 1 suplimentar sau în fondurile proprii de nivel 2 în temeiul articolului 484 alineatul (3), cu condiţia să fie de rang egal.
În sensul primului paragraf litera (b), doar partea unui instrument de capital care a fost plătită integral este eligibilă pentru a fi considerată instrument de fonduri proprii de nivel 1 de bază.
(2)Condiţiile stabilite la alineatul (1) litera (i) sunt considerate respectate, chiar dacă cuantumul principalului instrumentelor fondurilor proprii de nivel 1 suplimentar sau de nivel 2 se reduce permanent.
Condiţia prevăzută la alineatul (1) litera (f) este considerată respectată, chiar dacă cuantumul principalului instrumentului de capital este redus în cadrul unei proceduri de rezoluţie sau drept consecinţă a unei reduceri a valorii instrumentelor de capital impuse de autoritatea de rezoluţie responsabilă pentru instituţie.
Condiţia prevăzută la alineatul (1) litera (g) este considerată respectată chiar dacă dispoziţiile care reglementează instrumentul de capital indică în mod expres sau implicit că valoarea principalului instrumentului ar fi sau ar putea fi redusă în cadrul unei proceduri de rezoluţie sau drept consecinţă a unei reduceri a valorii instrumentelor de capital impuse de autoritatea de rezoluţie responsabilă pentru instituţie.
(3)Condiţia prevăzută la alineatul (1) litera (h) punctul (iii) este considerată respectată chiar dacă instrumentul presupune plata unui multiplu al dividendelor, cu condiţia ca acest multiplu al dividendelor să nu ducă la o distribuţie care să creeze o povară disproporţionată asupra capitalului.
Condiţia prevăzută la alineatul (1) primul paragraf litera (h) punctul (v) este considerată îndeplinită în pofida faptului că o filială face obiectul unui acord privind transferul profitului şi al pierderilor cu întreprinderea-mamă, conform căruia filiala este obligată să transfere, ca urmare a întocmirii situaţiilor sale financiare anuale, rezultatul său anual către întreprinderea-mamă, în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)întreprinderea-mamă deţine 90 % sau mai mult din drepturile de vot şi din capitalul filialei;
b)întreprinderea-mamă şi filiala sunt situate în acelaşi stat membru;
c)acordul a fost încheiat în scopuri de impozitare legitime;
d)la întocmirea situaţiei financiare anuale, filiala are libertatea de a reduce valoarea distribuirilor prin alocarea tuturor profiturilor sale sau a unei părţi a acestora către rezervele proprii sau către fondurile sale pentru riscuri bancare generale înainte de efectuarea oricărei plăţi către întreprinderea sa mamă;
e)întreprinderea-mamă este obligată, în temeiul acordului, să despăgubească integral filiala pentru toate pierderile acesteia din urmă;
f)acordul face obiectul unei perioade de preaviz conform căreia acordul poate fi reziliat numai până la sfârşitul unui exerciţiu financiar, rezilierea intrând în vigoare cel mai devreme la începutul exerciţiului financiar următor, neafectând obligaţia întreprinderii-mamă de a despăgubi integral filiala pentru toate pierderile suferite pe parcursul exerciţiului financiar curent.
În cazul în care o instituţie a încheiat un acord privind transferul profitului şi al pierderilor, aceasta informează autoritatea competentă fără întârziere şi transmite acesteia din urmă o copie a acordului. De asemenea, instituţia informează autoritatea competentă fără întârziere cu privire la orice modificare adusă acordului privind transferul profitului şi al pierderilor şi la rezilierea acestuia. O instituţie nu încheie mai mult de un acord privind transferul profitului şi al pierderilor.
(4)În sensul alineatului (1) litera (h) punctul (i), distribuirea diferenţiată reflectă numai drepturile de vot diferenţiate. În această privinţă, o distribuire mai mare se aplică numai instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază cu mai puţine drepturi de vot sau fără niciun drept de vot.
(5)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să specifice următoarele:
a)natura şi formele aplicabile ale finanţării indirecte a instrumentelor de fonduri proprii;
b)situaţiile şi momentele în care distribuirile multiple ar reprezenta o povară disproporţionată asupra fondurilor proprii;
c)definiţia distribuirilor preferenţiale;
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10 - 14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 29: Instrumente de capital emise de societăţi mutuale, organizaţii cooperatiste de credit, instituţii de economii şi instituţii similare
(1)Instrumentele de capital emise de societăţile mutuale, organizaţiile cooperatiste de credit, instituţiile de economii şi instituţiile similare se califică drept instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază numai dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 28 cu modificările care rezultă din aplicarea prezentului articol.
(2)Trebuie îndeplinite condiţiile următoare referitoare la răscumpărarea instrumentelor de capital:
a)instituţia are posibilitatea de a refuza răscumpărarea instrumentelor, cu excepţia situaţiilor în care se interzice acest lucru în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile;
b)atunci când refuzul instituţiei de a răscumpăra instrumentele este interzis în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, dispoziţiile care reglementează instrumentele oferă instituţiei posibilitatea de a limita răscumpărarea lor;
c)refuzul de a răscumpăra instrumentele sau limitarea răscumpărării instrumentelor, după caz, nu poate constitui un eveniment de nerambursare pentru instituţia respectivă.
(3)Instrumentele de capital pot include un plafon sau o restricţie privind nivelul maxim de distribuiri numai în cazul în care plafonul sau restricţia respectivă sunt prevăzute în legislaţia naţională aplicabilă sau în actul constitutiv al instituţiei.
(4)Dacă instrumentele de capital conferă proprietarului drepturi asupra rezervelor instituţiei în caz de insolvenţă sau de lichidare care se limitează la valoarea nominală a instrumentelor, o astfel de limitare se aplică în aceeaşi măsură pentru deţinătorii tuturor celorlalte instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază emise de instituţia respectivă.
Condiţia menţionată la primul sub-paragraf nu aduce atingere posibilităţii ca o societate mutuală, o organizaţie cooperatistă de credit, o instituţie de economii sau o instituţie similară să includă în cadrul fondurilor proprii de nivel 1 de bază instrumente care nu conferă deţinătorului drepturi de vot şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)creanţa deţinătorilor instrumentelor fără drept de vot în caz de insolvenţă sau de lichidare a instituţiei este proporţională cu ponderea pe care acele instrumente fără drept de vot o au în totalul instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
b)instrumentele se încadrează, pe baza altor criterii, în categoria instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază.
(5)Dacă instrumentele de capital conferă proprietarilor lor dreptul la o creanţă asupra activelor instituţiei în caz de insolvenţă sau de lichidare care este fixă sau plafonată, o astfel de limitare se aplică în aceeaşi măsură tuturor deţinătorilor de instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază emise de instituţie.
(6)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza natura limitărilor referitoare la răscumpărare necesare în cazul în care refuzul instituţiei de a răscumpăra instrumentele de fonduri proprii este interzis în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile.
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul sub-paragraf, în conformitate cu articolele 10 - 14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 30: Consecinţe ale încetării îndeplinirii condiţiilor pentru instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 de bază
Dacă un instrument de fonduri proprii de nivel 1 de bază nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la articolul 28 şi, dacă este cazul, la articolul 29, se aplică următoarele:
a)instrumentul respectiv încetează imediat să se califice drept instrument de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
b)conturile de prime de emisiune aferente instrumentului respectiv încetează imediat să se califice drept elemente de fonduri proprii de nivel 1 de bază.
Art. 31: Instrumente de capital subscrise de autorităţile publice în situaţii de urgenţă
(1)În situaţii de urgenţă, autorităţile competente pot permite instituţiilor să includă în fondurile proprii de nivel 1 de bază instrumente de capital care respectă cel puţin condiţiile prevăzute la articolul 28 alineatul (1) literele (b)-(e), atunci când sunt respectate cumulativ următoarele condiţii:
a)Instrumentele de capital sunt emise 1 ianuarie 2014.
b)Instrumentele de capital sunt considerate ajutor de stat de către Comisie.
c)Instrumentele de capital sunt emise în contextul unor măsuri de recapitalizare în temeiul normelor privind ajutorul de stat existente la momentul respectiv.
d)Instrumentele de capital sunt în întregime subscrise şi deţinute de stat sau de o autoritate ori entitate publică relevantă.
e)Instrumentele de capital sunt capabile să absoarbă pierderile.
f)Cu excepţia cazului instrumentelor de capital menţionate la articolul 27, în caz de lichidare, instrumentele de capital dau proprietarilor lor dreptul la o creanţă asupra activelor reziduale ale instituţiei după plata tuturor creanţelor de rang prioritar.
g)Există mecanisme de ieşire adecvate pentru stat sau, după caz, o autoritate sau entitate publică relevantă.
h)Autoritatea competentă şi-a acordat în prealabil aprobarea şi şi-a făcut publică decizia, împreună cu o explicaţie a acestei deciziei.
(2)În cazul unei cereri justificate din partea autorităţii competente relevante şi în cooperare cu aceasta, ABE consideră aceste instrumente de capital menţionate la alineatul (1) ca fiind echivalente instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază în scopul prezentului regulament.