Capitolul 6 - AJUTOARE DE ŞOMAJ - Regulamentul 574/21-mar-1972 de stabilire a modalităţilor de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 1408/71 privind aplicarea regimurilor de asigurare socială în raport cu lucrătorii salariaţi, cu lucrătorii care desfăşoară activităţi independente şi cu membrii familiilor acestora care se deplasează în cadrul Comunităţii

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

În vigoare
Versiune de la: 18 August 2010
CAPITOLUL 6:AJUTOARE DE ŞOMAJ
Aplicarea articolului 67 din regulament
Art. 80: Atestatul privind perioadele de asigurare sau activitate salariată
(1)Pentru a beneficia de dispoziţiile articolului 67 alineatul (1), (2) sau (4) din regulament, persoana în cauză trebuie să prezinte instituţiei competente un atestat care să specifice perioadele de asigurare sau activitate salariată realizate anterior în calitate de lucrător salariat, conform legislaţiei care i s-a aplicat ultima dată, precum şi orice alte informaţii cerute de legislaţia aplicată de instituţia respectivă.
(2)Acest atestat se eliberează, la cererea persoanei interesate, fie de instituţia competentă în materie de şomaj a statului membru a cărui legislaţie i s-a aplicat ultima dată, fie de o altă instituţie desemnată de autoritatea competentă a statului membru respectiv. Dacă persoana în cauză nu prezintă atestatul menţionat anterior, instituţia competentă se adresează uneia sau celeilalte instituţii menţionate mai sus pentru a-l obţine.
(3)Dispoziţiile alineatelor (1) şi (2) se aplică prin analogie în cazul în care este necesar să se ia în considerare perioadele de asigurare sau activitate realizate anterior în calitate de lucrător salariat conform legislaţiei oricărui alt stat membru, pentru a îndeplini condiţiile legislaţiei statului competent.
Aplicarea articolului 68 din regulament
Art. 81: Atestatul privind calcularea prestaţiilor
Dacă obligaţia calculării prestaţiilor incumbă unei instituţii prevăzute la articolul 68 alineatul (1) din regulament şi dacă persoana interesată nu şi-a desfăşurat ultima activitate salariată cel puţin patru săptămâni pe teritoriul statului membru în care este situată instituţia respectivă, persoana în cauză trebuie să prezinte instituţiei respective un atestat care indică natura ultimei activităţi salariate desfăşurate timp de cel puţin patru săptămâni pe teritoriul altui stat membru, precum şi ramura economică în care a fost desfăşurată activitatea respectivă. Dacă persoana în cauză nu prezintă acest atestat, instituţia menţionată se adresează fie instituţiei competente în materie de şomaj din al doilea stat membru, la care persoana a fost asigurată, fie altei instituţii desemnate de autoritatea competentă a acelui stat membru pentru a-l obţine.
Art. 82: Atestatul privind membrii de familie care urmează să fie luaţi în considerare la calcularea prestaţiilor
(1)Pentru a beneficia de dispoziţiile articolului 68 alineatul (2) din regulament, persoana interesată trebuie să prezinte instituţiei competente un atestat privind membrii de familie ai acesteia care au reşedinţa pe teritoriul unui stat membru, altul decât cel în care este situată instituţia respectivă.
(2)Acest atestat se eliberează de instituţia desemnată de autoritatea competentă a statului membru pe al cărui teritoriu au reşedinţa respectivii membri de familie. Acesta trebuie să certifice că membrii de familie nu sunt luaţi în considerare pentru calcularea ajutorului de şomaj datorat altei persoane, în temeiul legislaţiei statului membru respectiv.
Atestatul este valabil 12 luni de la data eliberării. Acesta poate fi reînnoit; în acest caz, este valabil începând de la data reînnoirii. Persoana interesată notifică imediat instituţia competentă cu privire la orice fapt care face necesară modificarea respectivului atestat. Această modificare produce efecte începând de la data producerii evenimentului respectiv.
(3)Dacă instituţia care eliberează atestatul prevăzut la alineatul (1) nu poate certifica faptul că membrii de familie nu sunt luaţi în considerare pentru calcularea prestaţiilor de şomaj datorate altei persoane în temeiul legislaţiei statului membru pe teritoriul căruia au reşedinţa, atunci când prezintă atestatul instituţiei competente, persoana în cauză ataşează şi o declaraţie în acest sens.
Dispoziţiile celui de-al doilea paragraf de la alineatul (2) se aplică prin analogie acestei declaraţii.
Aplicarea articolului 69 din regulament
Art. 83: Condiţiile şi limitele pentru menţinerea dreptului la prestaţii în cazul în care un şomer se deplasează în alt stat membru
(1)Pentru a-şi păstra dreptul la prestaţii, şomerul menţionat la articolul 69 alineatul (1) din regulament trebuie să prezinte instituţiei de la locul în care acesta s-a deplasat un atestat prin care instituţia competentă certifică faptul că acesta are în continuare dreptul la prestaţii în condiţiile stabilite la alineatul (1) litera (b) din articolul menţionat anterior. Instituţia competentă specifică în acest atestat, în special:
a)cuantumul prestaţiei care urmează să-i fie plătită şomerului conform legislaţiei statului competent;
b)data la care şomerul a încetat să mai fie la dispoziţia birourilor de ocupare a forţei de muncă ale statului competent;
c)termenul prevăzut la articolul 69 alineatul (1) litera (b) din regulament pentru înregistrarea ca persoană în căutarea unui loc de muncă în statul membru în care s-a deplasat şomerul;
d)perioada maximă în care se poate menţine dreptul la prestaţii în conformitate cu articolul 69 alineatul (1) litera (c) din regulament;
e)faptele care pot modifica dreptul la prestaţii.
(2)Şomerul care intenţionează să se deplaseze în alt stat membru pentru a căuta un loc de muncă trebuie să solicite, înainte de plecare, atestatul prevăzut la alineatul (1). Dacă şomerul nu prezintă atestatul menţionat anterior, instituţia de la locul în care acesta s-a deplasat se adresează instituţiei competente pentru a-l obţine. Birourile de ocupare a forţei de muncă ale statului competent trebuie să se asigure că şomerul a fost informat cu privire la obligaţiile sale în temeiul articolului 69 din regulament şi prezentului articol.
(3)Instituţia din locul în care s-a deplasat şomerul informează instituţia competentă cu privire la data înregistrării şomerului şi cu privire la data la care a început plata prestaţiilor şi plăteşte prestaţiile statului competent în conformitate cu modalităţile prevăzute de legislaţia statului membru în care şomerul s-a deplasat.
Instituţia din locul în care s-a deplasat şomerul efectuează un control sau ia măsurile necesare pentru a efectua un control, ca şi când ar fi vorba de un şomer care are dreptul la prestaţii conform legislaţiei pe care o aplică instituţia respectivă. Aceasta informează instituţia competentă cu privire la producerea oricărui fapt prevăzut la alineatul (1) litera (e) de mai sus, imediat ce ia cunoştinţă de acesta, şi, în cazurile în care prestaţiile trebuie să fie suspendate sau retrase, întrerupe imediat plata prestaţiilor. Instituţia competentă o informează imediat în ce măsură şi începând de la ce dată faptul respectiv afectează dreptul şomerului la prestaţii. Plata prestaţiilor poate fi reluată, dacă este cazul, numai după primirea acestor informaţii. Dacă prestaţia trebuie să fie redusă, instituţia de la locul în care s-a deplasat şomerul continuă să-i plătească o prestaţie în sumă redusă, care poate fi modificată după primirea răspunsului de la instituţia competentă.
(4)După primirea avizului Comisiei administrative, două sau mai multe state membre sau autorităţile competente ale respectivelor state membre pot conveni asupra altor dispoziţii de aplicare.
Aplicarea articolului 71 din regulament
Art. 84: Lucrătorii salariaţi aflaţi în şomaj care, pe durata ultimei activităţi salariate, au avut reşedinţa într-un stat membru, altul decât statul competent
(1)În cazurile prevăzute la articolul 71 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) şi în prima teză de la articolul 71 alineatul (1) litera (b) punctul (ii) din regulament, instituţia de la locul de reşedinţă este considerată a fi instituţia competentă, în scopul aplicării dispoziţiilor articolului 80 din regulamentul de aplicare.
(2)Pentru a beneficia de dispoziţiile articolului 71 alineatul (1) litera (b) punctul (ii) din regulament, lucrătorul salariat aflat în şomaj trebuie să prezinte instituţiei de la locul său de reşedinţă, în plus faţă de atestatul prevăzut la articolul 80 din regulamentul de aplicare, un atestat din partea instituţiei statului membru a cărui legislaţie i s-a aplicat ultima dată, care să specifice că acesta nu are dreptul la prestaţii în temeiul articolului 69 din regulament.
(3)În scopul aplicării dispoziţiilor articolului 71 alineatul (2) din regulament, instituţia de la locul de reşedinţă solicită instituţiei competente orice informaţii cu privire la drepturile pe care şomerul le are în raport cu instituţia din urmă.