Capitolul v - OBLIGAŢIILE OPERATORILOR ECONOMICI DE A REDUCE AMBALAJELE ŞI DEŞEURILE DE AMBALAJE - Regulamentul 40/19-dec-2024 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi a Directivei (UE) 2019/904 şi de abrogare a Directivei 94/62/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 22 Ianuarie 2025
CAPITOLUL V:OBLIGAŢIILE OPERATORILOR ECONOMICI DE A REDUCE AMBALAJELE ŞI DEŞEURILE DE AMBALAJE
Art. 24: Obligaţia legată de ambalajele excesive
(1)Până la 1 ianuarie 2030 sau la trei ani de la intrarea în vigoare a actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (2), luându-se în considerare data care survine mai târziu, operatorii economici care umplu ambalaje grupate, ambalaje pentru transport sau ambalaje pentru comerţ electronic se asigură că proporţia maximă a spaţiului gol, exprimată în procente, este de 50 %.
(2)Până la 12 februarie 2028, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili metodologia de calculare a proporţiei de spaţiu gol menţionate la alineatul (1). Metodologia respectivă ia în considerare caracteristicile speciale ale ambalajelor care trebuie plasate într-un spaţiu gol care să fie suficient de mare pentru a respecta cerinţele legale aplicabile sau pentru a proteja produsul, cum ar fi mai ales produsele ambalate cu forme neregulate, ambalajele care conţin mai multe produse sau mai multe ambalaje de vânzare, ambalajele care conţin produse lichide, produsele ambalate al căror conţinut poate fi uşor deteriorat şi produsele ambalate care pot fi deteriorate de produse mai mari din cauza dimensiunilor lor mici, precum şi spaţiul minim de pe ambalajele pentru transport pentru aplicarea etichetelor de expediere.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 65 alineatul (2).
(3)În scopul calculării proporţiei menţionate la alineatul (1):
a)spaţiu gol înseamnă diferenţa dintre volumul total al ambalajelor grupate, al ambalajelor pentru transport sau al ambalajelor pentru comerţ electronic şi volumul ambalajelor de vânzare conţinute în acestea;
b)proporţia spaţiului gol înseamnă raportul dintre spaţiul gol, astfel cum este definit la litera (a), şi volumul total al ambalajelor grupate, al ambalajelor pentru transport sau al ambalajelor pentru comerţ electronic.
Spaţiul umplut cu materiale de umplutură precum hârtie tăiată, perne de aer, folii cu bule, umplutură din burete, umplutură de spumă, lână de lemn, polistiren sau fulgi de polistiren expandat se consideră spaţiu gol.
(4)Până la 12 februarie 2028, operatorii economici care umplu ambalajul de vânzare se asigură că spaţiul gol este redus la minimul necesar pentru a asigura funcţionalitatea ambalajului, inclusiv protecţia produsului. Proporţia spaţiului gol pentru ambalajele de vânzare înseamnă diferenţa dintre volumul intern total al ambalajului de vânzare şi volumul produsului ambalat.
În scopul evaluării conformităţii cu prezentul alineat, spaţiul umplut cu materiale de umplere, cum ar fi hârtia tăiată, pernele de aer, foliile cu bule, umplutura din burete, umplutura de spumă, lâna de lemn, polistirenul sau fulgii de polistiren expandat, se consideră spaţiu gol.
În cazul ambalajelor de vânzare pentru produse care sunt supuse tasării în timpul transportului sau în cazul cărora este nevoie de spaţiu liber deasupra pentru a proteja produsul alimentar, sau pentru alte produse care prezintă aceste caracteristici:
a)conformitatea cu prezentul alineat se evaluează în funcţie de nivelul de umplere a ambalajului la momentul umplerii;
b)aerul dintre sau din interiorul produselor alimentare ambalate sau gazele protectoare nu sunt considerate spaţiu gol.
(5)Operatorii economici care utilizează ambalajele de vânzare ca ambalaje pentru comerţul electronic sau care utilizează ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare sunt scutiţi de obligaţia prevăzută la alineatul (1) de la prezentul articol. Ei se asigură totuşi că aceste ambalaje de vânzare respectă cerinţele stabilite la articolul 10.
(6)Până la 12 februarie 2032, Comisia revizuieşte proporţia spaţiului gol menţionată la alineatul (1), precum şi scutirile de la alineatul (5) şi evaluează posibilitatea de a stabili proporţii ale spaţiului gol pentru ambalajele de vânzare, în special pentru jucării, produse cosmetice, truse de bricolaj şi produse electronice.
Art. 25: Restricţii privind utilizarea anumitor formate de ambalaje
(1)Începând cu 1 ianuarie 2030, operatorii economici nu introduc pe piaţă ambalaje în formatele şi pentru utilizările enumerate în anexa V.
(2)Prin derogare de la articolul 4 alineatul (2), statele membre pot menţine restricţiile adoptate înainte de 1 ianuarie 2025 privind introducerea pe piaţă a ambalajelor în formatele şi pentru utilizările enumerate în anexa V, dar fabricate din materiale care nu sunt enumerate în anexa V.
(3)Alineatul (1) de la prezentul articol nu aduce atingere articolului 9 alineatul (2) litera (b).
(4)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, statele membre pot permite microîntreprinderilor, astfel cum sunt definite în Recomandarea 2003/361/CE în versiunea aplicabilă la 11 februarie 2025, să introducă pe piaţă ambalaje în formatele şi pentru utilizările enumerate la punctul 3 din anexa V la prezentul regulament în cazul în care s-a demonstrat că nu este fezabil din punct de vedere tehnic să nu se utilizeze astfel de ambalaje sau să se obţină acces la infrastructura necesară pentru funcţionarea unui sistem de reutilizare.
(5)Până la 12 februarie 2032, Comisia evaluează impactul pozitiv asupra mediului al restricţiilor şi al derogărilor şi al scutirilor de la aceste restricţii şi ia în considerare disponibilitatea unor soluţii alternative de ambalare care să îndeplinească cerinţele de siguranţă şi igienă aplicabile ambalajelor pentru produse sensibile la contact. Pe baza respectivei evaluări, Comisia revizuieşte prezentul articol şi anexa V pentru a le adapta la progresele tehnice şi ştiinţifice, în vederea reducerii deşeurilor de ambalaje. Pe baza respectivei revizuiri, Comisia evaluează oportunitatea instituirii de noi restricţii privind utilizarea unor formate specifice de ambalaje şi relevanţa menţinerii derogărilor şi scutirilor prevăzute la prezentul articol şi, după caz, prezintă o propunere legislativă.
(6)Până la 12 februarie 2027, Comisia publică, în consultare cu statele membre şi cu Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară, orientări care să explice anexa V în detaliu, inclusiv cu exemple de formate de ambalaje care intră în domeniul de aplicare, şi eventualele scutiri de la restricţii, şi care să furnizeze totodată o listă neexhaustivă a fructelor şi legumelor excluse de la punctul 2 din anexa V.
Art. 26: Obligaţii privind ambalajele reutilizabile
(1)Operatorii economici care pun la dispoziţie pentru prima dată ambalaje reutilizabile pe teritoriul unui stat membru se asigură că în statul membru respectiv există un sistem de reutilizare a acestor ambalaje, care să includă un stimulent pentru a se asigura colectarea ambalajelor respective şi care să îndeplinească cerinţele prevăzute în anexa VI. Se consideră că respectivii operatori economici respectă prezentul alineat atunci când folosesc sistemele de reutilizare existente care funcţionează deja în statele membre.
(2)Descrierea conformităţii sistemului cu cerinţele în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol se întocmeşte ca parte a documentaţiei tehnice privind ambalajele reutilizabile care trebuie furnizată în temeiul articolului 11 alineatul (3). În acest scop, fabricantul solicită participanţilor la sistem să furnizeze confirmările scrise relevante prevăzute în anexa VI.
Art. 27: Obligaţiile legate de sistemele de reutilizare
(1)Operatorii economici care utilizează ambalaje reutilizabile participă la unul sau mai multe sisteme de reutilizare şi se asigură că sistemele de reutilizare în care ambalajul reutilizabil poate fi reutilizat respectă cerinţele prevăzute în anexa VI partea A.
(2)Operatorii economici care utilizează ambalaje reutilizabile se asigură că astfel de ambalaje sunt recondiţionate în conformitate cu anexa VI partea B înainte de a le oferi din nou utilizatorilor finali.
(3)Operatorii economici care utilizează ambalaje reutilizabile pot desemna un terţ care să fie responsabil de unul sau mai multe sisteme mutuale de reutilizare.
În cazul în care operatorii economici au desemnat un terţ, astfel cum se menţionează la primul paragraf, obligaţiile prevăzute la prezentul articol sunt îndeplinite de terţul respectiv în numele lor.
(4)Operatorii economici care utilizează ambalaje reutilizabile în sisteme în buclă închisă, în conformitate cu cerinţele din anexa VI, au obligaţia de a returna ambalajul la unul sau mai multe dintre punctele de colectare identificate de participanţii la sistem şi aprobate de operatorul de sistem.
Art. 28: Obligaţiile legate de reumplere
(1)Operatorii economici care oferă posibilitatea de a achiziţiona produse prin reumplere informează utilizatorii finali cu privire la următoarele (denumite în continuare "norme în materie de reumplere"):
a)tipurile de recipiente care pot fi utilizate pentru achiziţionarea produselor oferite prin reumplere;
b)standardele de igienă pentru reumplere;
c)responsabilitatea utilizatorului final privind sănătatea şi siguranţa în ceea ce priveşte utilizarea recipientelor menţionate la litera (a).
Normele în materie de reumplere sunt actualizate periodic şi fie sunt afişate în mod clar la faţa locului, fie sunt puse la dispoziţia utilizatorilor finali în alt mod.
(2)Operatorii economici care oferă posibilitatea de a achiziţiona produse prin reumplere se asigură că staţiile de reumplere respectă cerinţele prevăzute în anexa VI partea C şi orice cerinţe prevăzute în alte acte juridice ale Uniunii pentru vânzarea de produse prin reumplere.
(3)Operatorii economici care oferă posibilitatea de a achiziţiona produse prin reumplere se asigură că în situaţiile în care la staţiile de reumplere se pun la dispoziţia utilizatorilor finali ambalaje sau recipiente, ambalajele şi recipientele respective nu se pun la dispoziţie gratuit dacă nu îndeplinesc cerinţele prevăzute în anexa VI, sau sunt furnizate ca parte a unui sistem de garanţie-returnare.
(4)Operatorii economici pot refuza să reumple un recipient furnizat de utilizatorul final, în cazul în care utilizatorul final nu respectă normele în materie de reumplere comunicate de operatorul economic în conformitate cu alineatul (1), în special dacă operatorul economic consideră recipientul neigienic sau nepotrivit pentru vânzarea mâncării sau a băuturii. Operatorii economici sunt exoneraţi de răspundere pentru problemele de igienă sau siguranţă alimentară care pot apărea ca urmare a utilizării recipientelor furnizate de utilizatorii finali.
(5)Începând cu 1 ianuarie 2030, distribuitorii finali cu o suprafaţă de vânzare mai mare de 400 m2depun eforturi pentru a dedica 10 % din suprafaţa de vânzare respectivă staţiilor de reumplere atât pentru produsele alimentare, cât şi pentru cele nealimentare.
Art. 29: Obiective privind reutilizarea
(1)Începând cu 1 ianuarie 2030, operatorii economici care utilizează ambalaje pentru transport sau ambalaje de vânzare utilizate pentru transportul produselor, inclusiv pentru produsele distribuite prin intermediul comerţului electronic, pe teritoriul Uniunii, sub formă de paleţi, cutii din plastic pliabile, cutii, tăviţe, lăzi din plastic, recipiente intermediare pentru materiale în vrac, găleţi, bidoane şi canistre de orice dimensiune şi din orice material, inclusiv în formate flexibile sau învelitori ori curele pentru paleţi pentru stabilizarea şi protejarea produselor aşezate pe paleţi în timpul transportului, se asigură că cel puţin 40 % din ambalajele de acest tip în total sunt ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare.
Începând cu 1 ianuarie 2040, operatorii economici respectivi depun eforturi pentru a utiliza cel puţin 70 % din ambalajele menţionate la primul paragraf într-un format reutilizabil în cadrul unui sistem de reutilizare.
(2)De la 1 ianuarie 2030, prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, operatorii economici care utilizează ambalaje pentru transport sau ambalaje de vânzare utilizate pentru transportul produselor, în formatele enumerate la alineatul (1) de la prezentul articol, pe teritoriul Uniunii între diferitele sedii în care operatorul îşi desfăşoară activitatea sau între oricare dintre sediile în care operatorul îşi desfăşoară activitatea şi sediile oricărei alte întreprinderi afiliate sau întreprinderi partenere, astfel cum sunt definite la articolul 3 din anexa la Recomandarea 2003/361/CE în versiunea aplicabilă la 11 februarie 2025, se asigură că ambalajele de acest tip sunt reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare.
(3)De la 1 ianuarie 2030, prin derogare de la alineatul (1), operatorii economici care utilizează ambalaje pentru transport sau ambalaje de vânzare utilizate pentru transportul produselor, inclusiv pentru produsele distribuite prin intermediul comerţului electronic, în formatele enumerate la alineatul (1) pentru a livra produse unui alt operator economic din acelaşi stat membru se asigură că ambalajele de acest tip sunt reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare.
(4)Obligaţiile prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3) nu se aplică ambalajelor pentru transport sau ambalajelor de vânzare:
a)utilizate pentru transportul de mărfuri periculoase în conformitate cu Directiva 2008/68/CE;
b)utilizate pentru transportarea utilajelor de mari dimensiuni, a echipamentelor şi a produselor pentru care ambalajele sunt special concepute pentru a se conforma cerinţelor individuale ale operatorului economic care a efectuat comanda;
c)într-un format flexibil, care este utilizat pentru transport şi care intră în contact direct cu produsele alimentare şi hrana pentru animale în sensul definiţiilor de la articolul 2 şi la articolul 3 punctul 4 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 sau cu ingredientele alimentare în sensul definiţiei de la articolul 2 alineatul (2) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (69);
(69)Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1924/2006 şi (CE) nr. 1925/2006 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE şi 2008/5/CE ale Comisiei şi a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei (JO L 304, 22.11.2011, p. 18).
d)sub formă de cutii de carton.
(5)Începând cu 1 ianuarie 2030, operatorii economici care utilizează ambalaje grupate sub formă de cutii, cu excepţia celor din carton, în afara ambalajelor de vânzare pentru a grupa un anumit număr de produse pentru a crea o unitate de stocare sau de distribuţie se asigură că cel puţin 10 % din ambalajele de acest tip sunt ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare.
Începând cu 1 ianuarie 2040, operatorii economici depun eforturi pentru a utiliza cel puţin 25 % din ambalajele menţionate la primul paragraf într-un format reutilizabil în cadrul unui sistem de reutilizare.
(6)Începând cu 1 ianuarie 2030, distribuitorii finali care pun la dispoziţia consumatorilor, pe teritoriul unui stat membru, băuturi alcoolice şi nealcoolice în ambalaje de vânzare se asigură că cel puţin 10 % dintre aceste produse sunt puse la dispoziţie în ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare.
Începând cu 1 ianuarie 2040, operatorii economici depun eforturi pentru a pune la dispoziţie cel puţin 40 % dintre produsele menţionate la primul paragraf în ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare.
Distribuitorii finali se asigură că produsele ambalate fabricate sub propria lor marcă contribuie în mod echitabil şi proporţional la realizarea obiectivelor stabilite la prezentul alineat.
(7)Obiectivele stabilite la alineatul (6) nu se aplică:
a)băuturilor foarte perisabile în înţelesul articolului 24 din Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 şi laptelui şi produselor lactate enumerate în anexa I partea XVI la Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 şi produselor analoge lactatelor din această categorie, care se încadrează la codurile 2202 99 11 şi 2202 99 15 din Nomenclatura combinată (NC) din anexa I la Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului (70);
(70)Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun (JO L 256, 7.9.1987, p. 1).
b)categoriilor de produse vitivinicole enumerate la punctele 1, 3-9, 11, 12, 15, 16 şi 17 din anexa VII partea II la Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;
c)produselor vitivinicole aromatizate, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 251/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (71);
(71)Regulamentul (UE) nr. 251/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 februarie 2014 privind definirea, descrierea, prezentarea, etichetarea şi protejarea indicaţiilor geografice ale produselor vitivinicole aromatizate şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 1601/91 al Consiliului (JO L 84, 20.3.2014, p. 14).
d)produselor care sunt similare produselor vitivinicole şi produselor vitivinicole aromatizate şi care sunt obţinute din alte fructe decât strugurii şi din legume, şi altor băuturi fermentate încadrate la codul NC 2206 00;
e)băuturilor spirtoase pe bază de alcool care corespund poziţiei NC 2208.
(8)Până la 12 februarie 2027, Comisia, în consultare cu statele membre, publică orientări privind tipurile de produse care intră sub incidenţa alineatelor (6) şi (7).
(9)Distribuitorii finali, astfel cum sunt menţionaţi la alineatul (6), reprimesc gratuit toate ambalajele reutilizabile de acelaşi tip şi având aceeaşi formă şi aceleaşi dimensiuni ca ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către aceştia, în cadrul sistemului specific de reutilizare la punctul de vânzare, asigurând recuperarea şi returnarea unor astfel de ambalaje de-a lungul întregului lanţ de distribuţie. Distribuitorii finali se asigură că utilizatorii finali au posibilitatea de a returna ambalajele în locul în care are loc predarea efectivă a unor astfel de ambalaje sau în proximitatea sa imediată. Distribuitorul final rambursează integral garanţiile aferente sau notifică returnarea ambalajelor în conformitate cu normele de guvernanţă ale sistemului specific de reutilizare, astfel încât eventualele garanţii aferente să fie rambursate, după caz.
(10)Dacă, în cursul unui an calendaristic, un distribuitor final are o suprafaţă de vânzare de cel mult 100 m2, respectivul distribuitor final este scutit de obligaţia de a îndeplini obiectivele stabilite la alineatul (6) în anul calendaristic respectiv. Pe baza condiţiilor speciale ale distribuţiei finale şi ale anumitor industrii prelucrătoare, chiar şi de la nivel naţional, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 64, pentru a modifica pragul suprafeţei de vânzare.
(11)Statele membre pot scuti distribuitorii finali de obligaţia de a îndeplini obiectivele stabilite la alineatul (6) în cazul în care suprafaţa lor de vânzare este situată pe o insulă cu o populaţie mai mică de 2 000 de locuitori.
Statele membre pot scuti distribuitorii finali de obligaţia de a îndeplini obiectivele stabilite la alineatul (6) în cazul în care suprafaţa de vânzare a acestora este situată într-o localitate cu o densitate a populaţiei mai mică de 54 de persoane/km2. Cu toate acestea, obiectivele stabilite la alineatul (6) se aplică distribuitorilor finali care deţin o suprafaţă de vânzare în centre de populaţie cu mai mult de 5 000 de locuitori.
În cazul în care un distribuitor final care beneficiază de o scutire în temeiul primului sau celui de al doilea paragraf vinde produsele menţionate la alineatul (6) în ambalaje reutilizabile, acesta asigură reprimirea ambalajelor respective în conformitate cu alineatul (9). Dacă distribuitorul final care a fost scutit în temeiul primului sau celui de-al doilea paragraf are mai multe suprafeţe de vânzare şi numai una sau unele dintre aceste suprafeţe sunt situate pe o astfel de insulă sau într-o astfel de localitate, băuturile relevante puse la dispoziţie pe teritoriul unui stat membru în astfel de suprafeţe de vânzare nu se iau în calcul în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite la alineatul (6).
(12)Statele membre pot permite distribuitorilor finali să se grupeze în scopul îndeplinirii obligaţiilor lor stabilite la alineatul (6), cu condiţia ca fiecare grupare:
a)să nu depăşească 40 % din cota de piaţă a categoriei relevante de băuturi;
b)să nu fie alcătuită din mai mult de cinci distribuitori finali; şi
c)să acopere numai categoriile de băuturi puse la dispoziţie pe teritoriul unui stat membru de către toţi membrii grupării.
Condiţia prevăzută la litera (b) nu se aplică în cazul în care distribuitorii finali îşi desfăşoară activitatea sub aceeaşi marcă comercială.
În cazul în care un stat membru permite distribuitorilor finali să se grupeze în temeiul primului paragraf, fiecare grupare pune la dispoziţia autorităţii competente din statul membru cel puţin următoarele informaţii:
(a)distribuitorii finali incluşi în grupare; şi
(b)distribuitorul final desemnat ca administrator al grupării şi ca punct de contact.
Statele membre pot solicita informaţii suplimentare dacă este necesar pentru asigurarea respectării obligaţiilor în temeiul alineatului (6) coroborat cu prezentul alineat.
Distribuitorii finali se asigură că acordurile lor de grupare respectă articolele 101 şi 102 din TFUE. Fără a aduce atingere aplicabilităţii generale a normelor Uniunii în materie de concurenţă în cazul unor astfel de grupări, toţi membrii unei grupări se asigură, în special, că nici schimbul de date, nici schimbul de informaţii, inclusiv vizând datele privind vânzările potenţiale, nu au loc în contextul acordurilor lor de grupare, cu excepţia informaţiilor menţionate la articolul 30 alineatul (2) din prezentul regulament.
Până la 1 ianuarie 2028, Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 64 pentru a completa prezentul regulament pentru a stabili şi a preciza condiţiile detaliate şi cerinţele de raportare care trebuie aplicate acordurilor de grupare menţionate la prezentul alineat, ţinând seama de tipul şi cantitatea de ambalaje pe care fiecare distribuitor final le introduce pe piaţă în fiecare an calendaristic şi de locul în care sunt situaţi distribuitorii finali.
(13)Operatorii economici sunt scutiţi de obligaţia de a îndeplini obiectivele stabilite la prezentul articol pentru un an calendaristic dacă, în cursul respectivului an calendaristic, aceştia:
a)nu au pus la dispoziţie mai mult de 1 000 kg de ambalaje pe teritoriul unui stat membru; şi
b)se încadrează la definiţia microîntreprinderii astfel cum este prevăzută în Recomandarea 2003/361/CE în versiunea aplicabilă la 11 februarie 2025.
Pe baza condiţiilor speciale ale distribuţiei finale şi ale anumitor industrii prelucrătoare, inclusiv la nivel naţional, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 64, pentru a modifica pragul stabilit la litera (a) de la prezentul alineat.
(14)Statele membre pot scuti operatorii economici pentru o perioadă de cinci ani de obligaţiile prevăzute la prezentul articol în următoarele condiţii:
a)statul membru care acordă scutirea depăşeşte cu 5 puncte procentuale obiectivele de reciclare a deşeurilor de ambalaje per material care trebuie atinse până în 2025 şi se preconizează că va depăşi cu 5 puncte procentuale obiectivul pentru 2030, conform raportului publicat de Comisie cu trei ani înainte de data respectivă;
b)statul membru care acordă scutirea este pe cale să îndeplinească obiectivele relevante de prevenire a generării de deşeuri, stabilite la articolul 43, şi poate demonstra că a redus deşeurile de ambalaje generate pe cap de locuitor cu cel puţin 3 % până în 2028 comparativ cu deşeurile de ambalaje generate pe cap de locuitor în 2018; şi
c)operatorii economici au adoptat un plan corporativ de prevenire a generării de deşeuri şi de reciclare a acestora care contribuie la realizarea obiectivelor de prevenire a generării de deşeuri şi de reciclare a acestora stabilite la articolele 43 şi, respectiv, 52.
Respectiva perioadă de cinci ani poate fi reînnoită de statul membru în cazul în care sunt îndeplinite toate condiţiile.
(15)Sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 51, statele membre pot stabili obiective pentru operatorii economici care depăşesc obiectivele minime stabilite la alineatele (1), (2), (3), (5) şi (6) de la prezentul articol, în măsura în care astfel de obiective mai ambiţioase sunt necesare pentru ca statul membru să îndeplinească unul sau mai multe dintre obiectivele stabilite la articolul 43.
(16)Sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 51, statele membre pot stabili pentru operatorii economici obiective vizând băuturile puse la dispoziţie în ambalaje de vânzare care nu intră sub incidenţa alineatului (6) de la prezentul articol, dacă respectivele obiective suplimentare sunt necesare pentru ca statul membru să îndeplinească unul sau mai multe dintre obiectivele stabilite la articolul 43.
(17)Obiectivele stabilite de prezentul articol sau în temeiul acestuia se calculează pentru perioada unui an calendaristic.
(18)Pentru a ţine seama de cele mai recente date şi evoluţii ştiinţifice şi economice, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 64 pentru a completa prezentul regulament pentru a stabili:
a)scutiri pentru operatorii economici suplimentare faţă de cele prevăzute la prezentul articol, din cauza constrângerilor economice deosebite întâmpinate într-un anumit sector în ceea ce priveşte respectarea obiectivelor stabilite la alineatele (1), (2), (3), (5) şi (6) de la prezentul articol;
b)scutiri pentru anumite formate de ambalaje vizate de obiectivele stabilite la alineatele (1), (2), (3), (5) şi (6) de la prezentul articol, în cazul în care probleme de igienă şi de siguranţă alimentară împiedică îndeplinirea obiectivelor respective;
c)scutiri pentru anumite formate de ambalaje vizate de obiectivele stabilite la alineatele (1), (2), (3), (5) şi (6) de la prezentul articol, în cazul în care probleme de mediu împiedică îndeplinirea obiectivelor respective.
(19)Până la 1 ianuarie 2034, ţinând seama de stadiul actual al tehnologiei şi de experienţa practică dobândită de operatorii economici şi de statele membre, Comisia prezintă un raport care analizează punerea în aplicare a obiectivelor pentru 2030 stabilite la prezentul articol. În raportul respectiv, Comisia evaluează, inclusiv din perspectiva analizei ciclului de viaţă al ambalajelor de unică folosinţă şi al celor reutilizate, următoarele elemente:
a)măsura în care obiectivele pentru 2030 au condus la soluţii de promovare a unor ambalaje sustenabile care să fie eficace şi uşor de pus în aplicare;
b)fezabilitatea realizării obiectivelor pentru 2040 pe baza experienţei acumulate în realizarea obiectivelor pentru 2030 şi pe baza evoluţiei situaţiei;
c)relevanţa menţinerii scutirilor şi derogărilor prevăzute la prezentul articol; şi
d)necesitatea sau pertinenţa stabilirii de noi obiective pentru reutilizarea şi reumplerea altor categorii de ambalaje.
Raportul Comisiei include o evaluare a impactului asupra ocupării forţei de muncă. Raportul este însoţit, după caz, de o propunere legislativă de modificare a prezentului articol, în special în ceea ce priveşte obiectivele pentru 2040. Până în decembrie 2032, statele membre furnizează Comisiei date privind evaluarea impactului asupra ocupării forţei de muncă legat de punerea în aplicare a obiectivelor de reutilizare pe teritoriile lor naţionale. Înainte de a prezenta Comisiei datele, statele membre informează partenerii sociali naţionali care reprezintă lucrătorii şi angajatorii din sectoarele vizate de obiectivele de reutilizare a ambalajelor şi desfăşoară consultări cu aceştia.
Art. 30: Norme privind calcularea îndeplinirii obiectivelor privind reutilizarea
(1)Pentru a demonstra îndeplinirea obiectivelor stabilite la articolul 29 alineatele (1) şi (5), operatorul economic care utilizează ambalajele calculează următoarele, pentru fiecare obiectiv separat:
a)numărul de unităţi echivalente aparţinând oricăruia dintre formatele de ambalaje enumerate la articolul 29 alineatul (1) sau (5), după caz, care constituie ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare pe care le-a utilizat într-un an calendaristic;
b)numărul de unităţi echivalente aparţinând oricăruia dintre formatele de ambalaje enumerate la articolul 29 alineatul (1) sau (5), după caz, altele decât cele indicate la litera (a) de la prezentul alineat, pe care le-a utilizat într-un an calendaristic.
(2)Pentru a demonstra îndeplinirea obiectivelor stabilite la articolul 29 alineatul (6) şi la articolul 33, distribuitorul final care pune la dispoziţia consumatorilor astfel de produse pe teritoriul unui stat membru calculează următoarele, pentru fiecare obiectiv separat:
a)numărul total de unităţi de vânzare sau volumul total corespunzătoare băuturilor în ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare puse la dispoziţie pe teritoriul unui stat membru într-un an calendaristic;
b)numărul total de unităţi de vânzare sau volumul total corespunzătoare băuturilor puse la dispoziţie pe teritoriul unui stat membru în alte ambalaje decât cele menţionate la litera (a) într-un an calendaristic.
(3)Până la 30 iunie 2027, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc metodologia de calcul pentru obiectivele de reutilizare prevăzute la articolul 29.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 65 alineatul (2).
(4)Obligaţia de a demonstra îndeplinirea obiectivelor de reutilizare stabilite la articolul 29 se aplică de la 1 ianuarie 2030 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare actului de punere în aplicare menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol, luându-se în considerare data care survine mai târziu.
Art. 31: Raportarea către autorităţile competente cu privire la obiectivele privind reutilizarea
(1)Operatorii economici menţionaţi la articolul 29 alineatele (1)-(8) transmit autorităţii competente menţionate la articolul 40 un raport conţinând date privind îndeplinirea obiectivelor de reutilizare stabilite la articolul 29, pentru fiecare an calendaristic.
(2)Raportul menţionat la alineatul (1) se transmite în termen de şase luni de la sfârşitul anului de raportare pentru care sunt colectate datele.
(3)Primul an de raportare se referă la anul calendaristic 2030.
(4)Autorităţile competente instituie sisteme electronice prin care li se raportează datele şi precizează formatele care trebuie utilizate.
(5)Autorităţile competente pot solicita operatorilor economici să furnizeze orice informaţie suplimentară necesară pentru a asigura fiabilitatea datelor raportate.
(6)Statele membre fac public raportul menţionat la alineatul (1).
(7)Până la 12 februarie 2027, Comisia instituie un observator european al reutilizării. Observatorul este responsabil cu monitorizarea punerii în aplicare a măsurilor prevăzute în prezentul regulament, cu colectarea datelor privind practicile în materie de reutilizare şi cu contribuirea la dezvoltarea celor mai bune practici în acest domeniu.
Art. 32: Obligaţia de reumplere pentru sectorul produselor pentru servire la pachet
(1)Până la 12 februarie 2027:
a)distribuitorii finali care îşi desfăşoară activitatea în sectorul HORECA şi care pun la dispoziţie pe teritoriul unui stat membru băuturi calde sau reci în ambalaje pentru servire la pachet organizează un sistem prin care consumatorii să îşi poată aduce propriile recipiente spre a fi umplute;
b)distribuitorii finali care îşi desfăşoară activitatea în sectorul HORECA şi care pun la dispoziţie pe teritoriul unui stat membru alimente gata preparate în ambalaje pentru servire la pachet organizează un sistem prin care consumatorii să îşi poată aduce propriile recipiente spre a fi umplute.
(2)Pentru consumatorii care îşi aduc propriile recipiente spre a fi umplute, distribuitorii finali menţionaţi la alineatul (1) oferă produsele la preţuri care nu sunt mai mari şi în condiţii care nu sunt mai puţin favorabile decât în cazul vânzării unei unităţi de vânzare constituite din acelaşi produs şi dintr-un ambalaj de unică folosinţă.
Distribuitorii finali informează consumatorii la punctul de vânzare, prin intermediul unor panouri sau pancarte de informare vizibile în mod clar şi lizibile, cu privire la posibilitatea de a obţine produsele într-un recipient reîncărcabil, furnizat de consumator.
Art. 33: Obligaţia privind oferta de reutilizare pentru sectorul produselor pentru servire la pachet
(1)Până la 12 februarie 2028, distribuitorii finali care îşi desfăşoară activitatea în sectorul HORECA şi care pun la dispoziţie pe teritoriul unui stat membru băuturi calde sau reci sau alimente gata preparate în ambalaje pentru servire la pachet, le oferă consumatorilor posibilitatea obţinerii produselor în ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare.
(2)Distribuitorii finali informează consumatorii la punctul de vânzare, prin intermediul unor panouri sau pancarte de informare vizibile în mod clar şi lizibile, cu privire la posibilitatea de a obţine produsele în ambalaje reutilizabile.
(3)Distribuitorii finali oferă produsele care sunt introduse în ambalajele reutilizabile la preţuri care nu sunt mai mari şi în condiţii care nu sunt mai puţin favorabile decât în cazul vânzării unei unităţi de vânzare constituite din aceleaşi produse şi dintr-un ambalaj de unică folosinţă.
(4)Distribuitorii finali sunt scutiţi de aplicarea prezentului articol în cazul în care se încadrează în definiţia microîntreprinderii stabilită în Recomandarea 2003/361/CE, în versiunea aplicabilă la 11 februarie 2025.
(5)Începând din 2030, distribuitorii finali depun eforturi pentru a oferi spre vânzare 10 % din produse într-un format de ambalaj reutilizabil.
(6)În condiţiile prevăzute la articolul 51, statele membre pot stabili obiective pentru operatorii economici care depăşesc obiectivul minim stabilit la alineatul (5) de la prezentul articol, în măsura în care sunt necesare obiective mai ambiţioase pentru ca statul membru să îndeplinească unul sau mai multe dintre obiectivele prevăzute la articolul 43.