Art. 24. - Art. 24: Obligaţia legată de ambalajele excesive - Regulamentul 40/19-dec-2024 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi a Directivei (UE) 2019/904 şi de abrogare a Directivei 94/62/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 22 Ianuarie 2025
Art. 24: Obligaţia legată de ambalajele excesive
(1)Până la 1 ianuarie 2030 sau la trei ani de la intrarea în vigoare a actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (2), luându-se în considerare data care survine mai târziu, operatorii economici care umplu ambalaje grupate, ambalaje pentru transport sau ambalaje pentru comerţ electronic se asigură că proporţia maximă a spaţiului gol, exprimată în procente, este de 50 %.
(2)Până la 12 februarie 2028, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili metodologia de calculare a proporţiei de spaţiu gol menţionate la alineatul (1). Metodologia respectivă ia în considerare caracteristicile speciale ale ambalajelor care trebuie plasate într-un spaţiu gol care să fie suficient de mare pentru a respecta cerinţele legale aplicabile sau pentru a proteja produsul, cum ar fi mai ales produsele ambalate cu forme neregulate, ambalajele care conţin mai multe produse sau mai multe ambalaje de vânzare, ambalajele care conţin produse lichide, produsele ambalate al căror conţinut poate fi uşor deteriorat şi produsele ambalate care pot fi deteriorate de produse mai mari din cauza dimensiunilor lor mici, precum şi spaţiul minim de pe ambalajele pentru transport pentru aplicarea etichetelor de expediere.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 65 alineatul (2).
(3)În scopul calculării proporţiei menţionate la alineatul (1):
a)spaţiu gol înseamnă diferenţa dintre volumul total al ambalajelor grupate, al ambalajelor pentru transport sau al ambalajelor pentru comerţ electronic şi volumul ambalajelor de vânzare conţinute în acestea;
b)proporţia spaţiului gol înseamnă raportul dintre spaţiul gol, astfel cum este definit la litera (a), şi volumul total al ambalajelor grupate, al ambalajelor pentru transport sau al ambalajelor pentru comerţ electronic.
Spaţiul umplut cu materiale de umplutură precum hârtie tăiată, perne de aer, folii cu bule, umplutură din burete, umplutură de spumă, lână de lemn, polistiren sau fulgi de polistiren expandat se consideră spaţiu gol.
(4)Până la 12 februarie 2028, operatorii economici care umplu ambalajul de vânzare se asigură că spaţiul gol este redus la minimul necesar pentru a asigura funcţionalitatea ambalajului, inclusiv protecţia produsului. Proporţia spaţiului gol pentru ambalajele de vânzare înseamnă diferenţa dintre volumul intern total al ambalajului de vânzare şi volumul produsului ambalat.
În scopul evaluării conformităţii cu prezentul alineat, spaţiul umplut cu materiale de umplere, cum ar fi hârtia tăiată, pernele de aer, foliile cu bule, umplutura din burete, umplutura de spumă, lâna de lemn, polistirenul sau fulgii de polistiren expandat, se consideră spaţiu gol.
În cazul ambalajelor de vânzare pentru produse care sunt supuse tasării în timpul transportului sau în cazul cărora este nevoie de spaţiu liber deasupra pentru a proteja produsul alimentar, sau pentru alte produse care prezintă aceste caracteristici:
a)conformitatea cu prezentul alineat se evaluează în funcţie de nivelul de umplere a ambalajului la momentul umplerii;
b)aerul dintre sau din interiorul produselor alimentare ambalate sau gazele protectoare nu sunt considerate spaţiu gol.
(5)Operatorii economici care utilizează ambalajele de vânzare ca ambalaje pentru comerţul electronic sau care utilizează ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare sunt scutiţi de obligaţia prevăzută la alineatul (1) de la prezentul articol. Ei se asigură totuşi că aceste ambalaje de vânzare respectă cerinţele stabilite la articolul 10.
(6)Până la 12 februarie 2032, Comisia revizuieşte proporţia spaţiului gol menţionată la alineatul (1), precum şi scutirile de la alineatul (5) şi evaluează posibilitatea de a stabili proporţii ale spaţiului gol pentru ambalajele de vânzare, în special pentru jucării, produse cosmetice, truse de bricolaj şi produse electronice.