Titlul vi - INTRODUCEREA MĂRFURILOR PE TERITORIUL VAMAL - Regulamentul 2454/02-iul-1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2015
TITLUL VI:INTRODUCEREA MĂRFURILOR PE TERITORIUL VAMAL
Art. 181b
În înţelesul prezentului capitol şi al anexei 30A:
Transportator: înseamnă persoana care introduce mărfurile sau îşi asumă responsabilitatea transportului acestora pe teritoriul vamal al Comunităţii, menţionată la articolul 36b alineatul (3) din cod. Cu toate acestea,
- în cazul unui transport combinat, menţionat la articolul 183b, transportator înseamnă persoana care va opera mijlocul de transport care, după intrarea pe teritoriul vamal al Comunităţii, se va deplasa ca mijloc de transport activ autonom;
- în cazul transportului maritim sau aerian efectuat în condiţiile existenţei unui acord de partajare a spaţiului navei/aeronavei sau a altor aranjamente contractuale, menţionate la articolul 183c, transportator înseamnă persoana care a încheiat un contract şi care a emis un conosament maritim sau o scrisoare de transport aerian pentru transportul efectiv al mărfurilor spre teritoriul vamal al Comunităţii.

Art. 181c
Nu se cere o declaraţie sumară de intrare pentru următoarele mărfuri:
(a)energia electrică;
(b)mărfurile care intră printr-un sistem de conducte;
(c)scrisorile, cărţile poştale şi imprimatele, inclusiv pe suport electronic;
(d)mărfurile care intră sub incidenţa regulilor Uniunii Poştale Universale;
(e)mărfurile pentru care este autorizată o declaraţie vamală efectuată prin orice altă acţiune, conform articolelor 230, 232 şi 233, cu excepţia (în cazul în care sunt transportate în cadrul unui contract de transport) bunurilor de uz gospodăresc aşa cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 al Consiliului (*), a paleţilor, a containerelor şi a mijloacelor de transport rutier, feroviar, aerian, maritim şi fluvial;
(*)JO L 324, 10.12.2009, p. 23.

(f)mărfurile care se află în bagajele personale ale călătorilor;
(g)mărfurile pentru care este autorizată o declaraţie vamală verbală, conform articolelor 225, 227 şi 229 alineatul (1), cu excepţia (în cazul în care sunt transportate în cadrul unui contract de transport) bunurilor de uz gospodăresc aşa cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009, a paleţilor, a containerelor şi a mijloacelor de transport rutier, feroviar, aerian, maritim şi fluvial;

(h)mărfurile acoperite de carnete ATA şi CPD;
(i)mărfurile care circulă în conformitate cu formularul 302 prevăzut de Acordul dintre statele părţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951;
(j)mărfurile transportate la bordul navelor de linii maritime regulate, autorizate corespunzător, în conformitate cu articolul 313b şi mărfurile de la bordul navelor sau al aeronavelor care sunt transportate între porturi sau aeroporturi comunitare fără escale în porturi sau aeroporturi situate în afara teritoriului vamal al Comunităţii;

(k)mărfurile scutite, în temeiul Convenţiei de la Viena privind relaţiile diplomatice, din 18 aprilie 1961, al Convenţiei de la Viena privind relaţiile consulare din 24 aprilie 1963 sau al altor convenţii consulare sau al Convenţiei de la New York din 16 decembrie 1969 privind misiunile speciale.
[textul din Art. 181^C, alin. (K) din partea 1, titlul VI, capitolul 1, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-iul-2009 de Art. 1, punctul 4., litera D. din Regulamentul 312/16-apr-2009]
(l)armele şi echipamentele militare introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii de către autorităţile responsabile de apărarea unui stat membru, în cadrul unui transport militar sau al unui transport efectuat în exclusivitate pentru autorităţile militare;
(m)următoarele mărfuri introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii şi provenind direct de la platformele de foraj sau de exploatare sau de la turbinele eoliene operate de o persoană stabilită pe teritoriul vamal al Comunităţii:
(i)mărfuri care au fost încorporate în astfel de platforme sau în turbine eoliene, în scopul construirii, al reparării, al întreţinerii sau al transformării acestora;
(ii)mărfuri care au fost utilizate pentru dotarea sau echiparea respectivelor platforme sau a respectivelor turbine eoliene;
(iii)alte mărfuri utilizate sau consumate pe platforme sau pe turbinele eoliene respective; şi
(iv)deşeurile nepericuloase provenind de pe platforme sau de la turbinele eoliene;

(n)mărfurile care fac parte dintr-un transport a cărui valoare intrinsecă nu depăşeşte 22 EUR, cu condiţia ca autorităţile vamale să accepte, cu acordul operatorului economic, realizarea unei analize de risc utilizând informaţiile conţinute în sistemul utilizat de operatorul economic sau furnizate de acest sistem.

(o)mărfurile transportate dinspre teritorii situate pe teritoriul vamal al Comunităţii, în care Directiva 2006/112/CE a Consiliului (*) sau Directiva 2008/118/CE a Consiliului (**) nu se aplică, precum şi mărfuri transportate dinspre Insula Helgoland, Republica San Marino şi Vatican înspre teritoriul vamal al Comunităţii.
(*)JO L 347, 11.12.2006, p. 1.
(**)JO L 9, 14.1.2009, p. 12.

Art. 181d
În cazul în care un acord internaţional între Comunitate şi o ţară terţă prevede recunoaşterea controalelor de securitate executate în ţara exportatoare, se aplică condiţiile stabilite în acest acord.

Art. 183
(1)Declaraţia sumară de intrare este întocmită prin mijloace electronice. Aceasta include datele prevăzute pentru această declaraţie în anexa 30a şi se completează în conformitate cu notele explicative incluse în această anexă.
Declaraţia sumară de intrare este autentificată de către persoana care o întocmeşte.
- Articolul 199 alineatul (1) se aplică mutatis mutandis.
(2)Autorităţile vamale nu acceptă depunerea unei declaraţii sumare de intrare întocmite pe suport de hârtie sau o altă procedură care să o înlocuiască, stabilită de comun acord între autorităţile vamale, decât în una dintre următoarele împrejurări:
a)atunci când sistemul informatic al autorităţilor vamale nu funcţionează;
b)atunci când aplicaţia electronică a persoanei care depune declaraţia sumară de intrare nu funcţionează.
În cazurile menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b), declaraţia sumară de intrare pe suport de hârtie este întocmită utilizând formularul document de securitate şi siguranţă conform modelului din anexa 45i. În cazul în care transportul pentru care se întocmeşte o declaraţie sumară de intrare se compune din mărfuri constituite din mai mult de un articol, documentul de securitate şi siguranţă este completat de o listă de articole al cărei model figurează în anexa 45j. Lista de articole este parte integrantă din documentul de securitate şi siguranţă.
În cazurile menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b), autorităţile vamale pot permite înlocuirea sau completarea documentului de securitate şi siguranţă cu documente comerciale, cu condiţia ca documentele transmise autorităţilor vamale să conţină informaţiile cerute

(3)Autorităţile vamale stabilesc de comun acord procedura care trebuie urmată în cazurile menţionate la alineatul (2) primul paragraf litera (a).
(4)Folosirea unei declaraţii sumare de intrare, întocmită pe suport de hârtie, menţionată la alineatul (2) primul paragraf litera (b), se supune aprobării autorităţilor vamale.
Declaraţia sumară întocmită pe suport de hârtie este semnată de persoana care o întocmeşte.
(5)Declaraţiile sumare de intrare sunt înregistrate de autorităţile vamale încă de la primirea acestora.
(6)Autorităţile vamale notifică imediat persoanei care a depus declaraţia sumară de intrare înregistrarea acesteia. Atunci când declaraţia sumară de intrare este depusă de o persoană menţionată la articolul 36b alineatul (4) din cod, autorităţile vamale îi notifică înregistrarea şi transportatorului, cu condiţia ca acesta să fie conectat la sistemul vamal.
(7)Atunci când declaraţia sumară de intrare este depusă de o persoană menţionată la articolul 36b alineatul (4) din cod, autorităţile vamale pot presupune, în lipsa unor dovezi contrare, că transportatorul şi-a dat consimţământul în cadrul aranjamentelor contractuale şi că avea cunoştinţă de depunerea declaraţiei.
(8)Autorităţile vamale notifică imediat persoanei care a depus modificări la declaraţia sumară de intrare înregistrarea acestora. Atunci când modificările la declaraţia sumară de intrare sunt depuse de o persoană menţionată la articolul 36b alineatul (4) din cod, autorităţile vamale îi notifică înregistrarea şi transportatorului, cu condiţia ca acesta să fi solicitat autorităţilor vamale astfel de notificări şi să fie conectat la sistemul vamal.
(9)În cazul în care, după trecerea unui termen de 200 de zile de la data depunerii declaraţiei sumare de intrare, sosirea mijlocului de transport nu a fost notificată autorităţilor vamale conform articolului 184g sau mărfurile nu au fost prezentate în vamă conform articolului 186, se consideră că declaraţia sumară de intrare nu a fost depusă.

Art. 183a
(1)Datele furnizate în cadrul unui regim de tranzit pot fi utilizate ca declaraţie sumară de intrare atunci când sunt întrunite următoarele condiţii:
a)mărfurile sunt introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii în conformitate cu un regim de tranzit;
b)schimbul de date privind acest tranzit se efectuează prin intermediul tehnologiilor informaţiei şi reţelelor informatice;
c)datele includ toate elementele cerute pentru o declaraţie sumară de intrare.
(2)Cu condiţia ca datele privind tranzitul, care conţin elementele necesare, să fie schimbate în termenul aplicabil stabilit la articolul 184a, cerinţele articolului 183 sunt considerate ca fiind îndeplinite, chiar în cazul în care mărfurile au fost plasate sub regim de tranzit în afara teritoriului vamal al Comunităţii.
Art. 183b
În cazul transportului combinat, dacă mijlocul de transport activ care intră pe teritoriul vamal al Comunităţii serveşte doar transportului unui alt mijloc de transport care, după intrarea pe teritoriul vamal al Comunităţii, se va deplasa ca mijloc de transport activ autonom, obligaţia de a depune declaraţia sumară de intrare revine operatorului acestui alt mijloc de transport.
Termenul de depunere a declaraţiei sumare de intrare corespunde termenului aplicabil mijlocului de transport activ care intră pe teritoriul vamal al Comunităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 184a.

Art. 183c
În cazul unui transport maritim sau aerian, în cazul în care există un acord de partajare a spaţiului navei/aeronavei sau alte dispoziţii contractuale, obligaţia de a depune declaraţia sumară de intrare revine persoanei care a semnat un contract şi care a emis un conosament maritim sau o scrisoare de transport aerian, pentru transportul efectiv al mărfurilor pe nava sau aeronava care face obiectul acordului menţionat anterior.
Art. 183d
(1)Atunci când un mijloc de transport care intră pe teritoriul vamal al Comunităţii urmează să ajungă mai întâi la un birou vamal dintr-un stat membru care nu a fost declarat în declaraţia sumară de intrare, operatorul acestui mijloc de transport sau reprezentantul său trebuie să informeze biroul vamal de intrare declarat printr-un mesaj de 'cerere de deviere de la rută'. Acest mesaj trebuie să includă datele prevăzute în anexa 30A şi se completează în conformitate cu notele explicative din această anexă. Acest alineat nu se aplică în cazurile la care se face referire la articolul 183a.
(2)Biroul vamal de intrare declarat notifică imediat biroului vamal de intrare real devierea de la rută şi rezultatele analizei de risc pentru siguranţă şi securitate.

Art. 184
(1)Până la data la care mărfurile respective primesc o destinaţie vamală, persoana prevăzută la articolul 183 alineatele (1) şi (2) are obligaţia de a prezenta din nou, în stare intactă şi la orice solicitare a autorităţilor vamale, mărfurile care au făcut obiectul declaraţiei sumare şi care nu au fost descărcate din mijlocul de transport în care se află.

(2)Fiecare persoană care, după descărcarea mărfurilor, le deţine succesiv pentru a le asigura deplasarea sau depozitarea, devine răspunzătoare de executarea obligaţiei de a prezenta din nou mărfurile în stare intactă la solicitarea autorităţilor vamale.
Art. 184a
(1)În cazul transportului maritim, declaraţia sumară de intrare se depune la biroul vamal de intrare în următoarele termene:
a)pentru încărcăturile în containere, altele decât cele cărora li se aplică literele (c) şi (d), cel puţin douăzeci şi patru de ore înainte de încărcare în portul de plecare;
b)pentru încărcăturile în vrac/fracţionate, cu excepţia cazurilor în care se aplică literele c) sau d), cel puţin patru ore înainte de sosirea în primul port situat pe teritoriul vamal al Comunităţii.

c)pentru mişcările între Groenlada, insulele Feroe, Ceuta, Melilla, Norvegia, Islanda sau porturile de la Marea Baltică, Marea Nordului, Marea Neagră sau Mediterană, toate porturile din Maroc şi teritoriul vamal al Comunităţii, cu excepţia departamentelor franceze de peste mări, Azore, Madeira şi Insulele Canare, cel puţin două ore înaintea sosirii în primul port situat pe teritoriul vamal al Comunităţii;
d)pentru mişcări, altele decât cele cărora li se aplică litera (c), între un teritoriu situat în afara teritoriului vamal al Comunităţii şi departamentele franceze de peste mări, Azore, Madeira şi Insulele Canare, în cazul în care durata călătoriei este mai mică de douăzeci şi patru de ore, cel puţin două ore înainte de sosirea în primul port situat pe teritoriul vamal al Comunităţii.
(2)În cazul transportului aerian, declaraţia sumară de intrare se depune la biroul vamal de intrare în următoarele termene:
a)pentru zborurile scurt curier, cel târziu în momentul decolării efective a aeronavei;
b)pentru zborurile lung curier, cel puţin patru ore înainte de sosirea în primul aeroport situat pe teritoriul vamal al Comunităţii.
În sensul prezentului alineat, prin «zbor scurt curier» se înţelege un zbor în cazul căruia durata dintre ultimul aeroport de plecare, situat pe teritoriul unei ţări terţe, şi sosirea la primul aeroport, situat pe teritoriul Comunităţii, este mai mică de patru ore. Toate celelalte zboruri sunt considerate zboruri lung curier.
(3)În cazul transportului feroviar şi al transportului pe cursul apelor interioare, declaraţia sumară de intrare se depune la biroul vamal de intrare cu cel puţin două ore înainte de sosirea la biroul vamal de intrare pe teritoriul vamal al Comunităţii.
(4)În cazul transportului rutier, declaraţia sumară de intrare se depune la biroul vamal de intrare cu cel puţin o oră înainte de sosirea la biroul vamal de intrare pe teritoriul vamal al Comunităţii.
(5)În cazul în care declaraţia sumară de intrare este depusă altfel decât printr-un procedeu informatic, termenul stabilit la alineatul (1) literele (c) şi (d), la alineatul (2) litera (a) şi la alineatele (3) şi (4) este de cel puţin patru ore.
(6)În cazul în care sistemul informatic al autorităţilor vamale este temporar indisponibil, termenele prevăzute la alineatele (1) - (4) se aplică în continuare.
Art. 184b
Termenele menţionate la articolul 184a alineatele (1) - (4) nu se aplică în următoarele cazuri:
(a)în cazul în care acordurile internaţionale încheiate între Comunitate şi ţări terţe prevăd recunoaşterea controalelor de securitate menţionate la articolul 181d;
(b)în cazul în care acordurile internaţionale încheiate între Comunitate şi ţări terţe cer schimbul datelor incluse în declaraţii în termene diferite de cele menţionate la articolul 184a alineatele (1) - (4);
(c)în caz de forţă majoră.
Art. 184c
În cazul în care se constată că mărfurile prezentate în vamă şi pentru care se solicită depunerea unei declaraţii sumare de intrare nu sunt acoperite de o asemenea declaraţie, persoana care a introdus mărfurile pe teritoriul vamal al Comunităţii sau şi-a asumat responsabilitatea transportării acestora depune imediat o declaraţie sumară de intrare.
În cazul în care un operator economic depune declaraţia sumară de intrare după expirarea termenelor stabilite la articolul 184a, această depunere nu împiedică aplicarea sancţiunilor prevăzute de legislaţia naţională.
Art. 184d
(1)Biroul vamal de intrare procedează, la primirea informaţiilor incluse în declaraţia sumară de intrare, la o analiză de risc corespunzătoare, în principal în sensul securităţii şi siguranţei, înainte de sosirea mărfurilor pe teritoriul vamal al Comunităţii. În cazul în care declaraţia sumară de intrare a fost depusă la un birou vamal, altul decât biroul vamal de intrare şi când informaţiile necesare au fost transmise în conformitate cu articolul 36a alineatul (2) şi cu articolul 36c alineatul (1) paragraful al doilea din cod, autorităţile vamale de la biroul vamal de intrare pot fie să accepte rezultatele analizei de risc, efectuate de alt birou, fie să ia în considerare aceste rezultate atunci când ele îşi efectuează propria analiză.
(2)Autorităţile vamale finalizează analiza de risc înaintea de sosirea mărfurilor cu condiţia ca termenul aplicabil, prevăzut la articolul 184a, să fie respectat.
Cu toate acestea, pentru mărfurile transportate prin folosirea tipului de transport menţionat la articolul 184a alineatul (1) litera (a), autorităţile finalizează analiza de risc în 24 de ore de la primirea declaraţiei sumare de intrare. În cazul în care analiza de risc dă autorităţilor vamale motive rezonabile să considere că introducerea mărfurilor pe teritoriul vamal al Comunităţii ar constitui o ameninţare la adresa siguranţei şi securităţii comunitare suficient de gravă încât să necesite o intervenţie imediată, aceste autorităţi informează persoana care a depus declaraţia sumară de intrare şi, în cazul în care acesta este diferit, transportatorul, cu condiţia ca acesta din urmă să fie conectat la sistemul vamal, că aceste mărfuri nu trebuie să fie încărcate. Această notificare intervine în 24 de ore de la primirea declaraţiei sumare de intrare.

(3)În cazul în care mărfuri neacoperite de o declaraţie sumară de intrare, în conformitate cu articolul 181c literele (c)-(i), (l)-(o), sunt introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii, analiza de risc se efectuează în momentul prezentării acestora, pe baza declaraţiei sumare de depozitare temporară sau a declaraţiei vamale care le acoperă, atunci când acestea sunt disponibile.

(4)Mărfurile prezentate în vamă pot face obiectul acordării liberului de vamă în vederea atribuirii unei destinaţii vamale de îndată ce analiza de risc a fost efectuată, iar rezultatele permit această acordare a liberului de vamă.
Art. 184e
În cazul în care unei nave sau aeronave i se cere să facă escală în mai multe porturi sau aeroporturi pe teritoriul vamal al Comunităţii şi cu condiţia ca aceasta să nu efectueze o escală într-un port sau aeroport situat în afara teritoriului vamal al Comunităţii, o declaraţie sumară de intrare este depusă în primul port sau aeroport comunitar pentru toate mărfurile transportate. Autorităţile vamale din primul port sau aeroport de intrare procedează la analiza de risc pentru a garanta securitatea şi siguranţa tuturor mărfurilor transportate. O analiză de risc suplimentară poate fi efectuată pentru aceste mărfuri în portul sau aeroportul de descărcare.
În cazul în care se identifică un risc, biroul vamal din primul port sau aeroport de intrare decide să ia măsuri de interzicere în cazul unor transporturi considerate ca reprezentând o ameninţare de o asemenea gravitate, încât este necesară o intervenţie imediată şi, în orice caz, transmite rezultatele analizei de risc porturilor sau aeroporturilor următoare.

În porturile sau aeroporturile următoare, situate pe teritoriul vamal al Comunităţii, se aplică articolul 186 pentru mărfurile prezentate la birourile vamale din porturile sau aeroporturile respective.

Art. 184f
[textul din Art. 184^F din partea 1, titlul VI, capitolul 2, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-iul-2009 de Art. 1, punctul 11. din Regulamentul 312/16-apr-2009]
Art. 184g
Operatorul mijlocului activ de transport care intră pe teritoriul Comunităţii sau reprezentantul acestuia notifică autorităţilor vamale de la primul birou vamal de intrare sosirea mijlocului de transport. Această notificare de sosire trebuie să conţină datele necesare pentru identificarea declaraţiilor sumare de intrare depuse, aferente tuturor mărfurilor transportate cu respectivul mijloc de transport. În măsura posibilului, se utilizează metodele disponibile pentru notificarea sosirii.

Art. 185
(1)În cazul în care locurile prevăzute la articolul 51 alineatul (1) din cod au primit autorizaţie permanentă pentru plasarea de mărfuri în depozitare temporară, ele se denumesc "magazii pentru depozitare temporară".
(2)Pentru asigurarea aplicării reglementărilor vamale, autorităţile vamale, în cazul în care nu administrează ele însele magaziile pentru depozitare temporară, pot cere ca:
a)magaziile pentru depozitare temporară să fie încuiate cu sisteme cu chei duble, una dintre chei fiind păstrată de autorităţile vamale;
b)persoana care are în exploatare magaziile pentru depozitare temporară păstrează o evidenţă operativă care permit urmărirea mişcării mărfurilor.
Art. 186
(1)Mărfurile necomunitare prezentate în vamă trebuie să facă obiectul unei declaraţii sumare de depozitare temporară, conform indicaţiilor autorităţilor vamale.
Declaraţia sumară de depozitare temporară se depune de către persoana care prezintă mărfurile sau în numele acesteia, cel mai târziu în momentul prezentării. Atunci când declaraţia sumară de depozitare temporară este depusă de o altă persoană decât administratorul magaziei pentru depozitare temporară, autorităţile vamale îl informează pe operator cu privire la declaraţie, cu condiţia ca această persoană să fie indicată în declaraţia sumară de depozitare temporară şi conectată la sistemul vamal.
(2)Declaraţia sumară de depozitare temporară poate lua una dintre formele următoare, conform indicaţiilor autorităţilor vamale:
a)o trimitere la orice declaraţie sumară de intrare pentru mărfurile în cauză, completată de detaliile specifice unei declaraţii sumare de depozitare temporară;
b)o declaraţie sumară de depozitare temporară care să includă o trimitere la o declaraţie sumară de intrare pentru mărfurile în cauză;
c)un manifest sau un alt document de transport, cu condiţia ca acesta să conţină detaliile unei declaraţii sumare de depozitare temporară, inclusiv o trimitere la o declaraţie sumară de intrare pentru mărfurile în cauză.
(3)Trimiterile la o declaraţie sumară de intrare nu sunt necesare atunci când mărfurile au fost deja plasate în depozit temporar sau când li s-a atribuit deja o destinaţie vamală şi nu au părăsit teritoriul vamal al Comunităţii.
(4)Pot fi utilizate sisteme de inventar comerciale, sisteme de inventar ale porturilor sau sisteme de inventar de transport, cu condiţia ca acestea să fie aprobate de autorităţile vamale.
(5)Declaraţia sumară de depozitare temporară poate include notificarea de sosire menţionată la articolul 184g sau poate fi depusă împreună cu aceasta.
(6)În sensul articolului 49 din cod, se consideră că declaraţia sumară de depozitare temporară a fost depusă la data prezentării mărfurilor.
(7)Declaraţia sumară de depozitare temporară se păstrează de către autorităţile vamale pentru a verifica dacă mărfurilor la care se referă le-a fost atribuită o destinaţie vamală.
(8)Nu sunt necesare declaraţii sumare de depozitare temporară atunci când, cel târziu la momentul prezentării în vamă:
a)mărfurile sunt declarate pentru un regim vamal sau li se atribuie în alt mod o destinaţie vamală; sau
b)există dovada statutului comunitar al mărfurilor, stabilită conform articolelor 314b-336.
(9)Atunci când o declaraţie vamală a fost depusă la biroul vamal de intrare ca declaraţie sumară de intrare, în conformitate cu articolul 36c din cod, autorităţile vamale acceptă declaraţia din momentul prezentării mărfurilor şi acestea sunt plasate direct sub regimul declarat, cu respectarea condiţiilor aplicabile regimului respectiv.
(10)În sensul alineatelor (1)-(9), în cazul în care mărfuri necomunitare care circulă de la biroul vamal de plecare sub un regim de tranzit sunt prezentate în vamă într-un birou de destinaţie situat pe teritoriul vamal al Comunităţii, se consideră că declaraţia de tranzit destinată autorităţilor vamale de la biroul de destinaţie este declaraţia sumară de depozitare temporară.

Art. 187
Fără a aduce atingere articolului 56 din cod sau a dispoziţiilor aplicabile vânzării în vamă, persoana care a întocmit declaraţia sumară sau, în cazul în care încă nu a fost depusă o astfel de declaraţie, persoanele prevăzute la articolul articolul 36b alineatul (3) din cod răspund de punerea în aplicare a măsurilor stabilite de autorităţile vamale în conformitate cu articolul 53 alineatul (1) din cod şi suportă cheltuielile ocazionate de aceste măsuri.

Art. 187a
(1)Autorităţile vamale pot acorda autorizaţia de examinare a mărfurilor, în conformitate cu articolul 42 din cod, persoanei care, în conformitate cu legislaţia vamală, este autorizată să dea o destinaţie vamală mărfurilor, în cazul în care această persoană solicită acest lucru verbal. Cu toate acestea, respectivele autorităţi pot să decidă, ţinând seama de împrejurări, că este necesară o cerere scrisă.
(2)Autorităţile vamale nu pot autoriza prelevarea de probe decât la cererea scrisă a persoanei menţionate la alineatul (1).
(3)Această cerere scrisă poate fi făcută pe suport de hârtie sau prin mijloace electronice. Cererea este semnată sau autentificată de persoana interesată şi depusă la autorităţile vamale competente. Aceasta include următoarele date:
a)numele şi adresa solicitantului;
b )locul unde se află mărfurile;
c)menţionarea unuia din următoarele elemente:
(i)declaraţia sumară de intrare;
(ii)regimul vamal precedent;
(iii)mijlocul de transport;
d)orice altă informaţie necesară pentru identificarea mărfurilor.
(4)Autorităţile vamale comunică decizia persoanei interesate. În cazul în care cererea vizează prelevarea de probe, această decizie precizează cantitatea de mărfuri care trebuie prelevată.
(5)Examinarea mărfurilor şi prelevarea de probe se efectuează sub controlul autorităţilor vamale care precizează procedurile care trebuie urmate.
Toate riscurile şi costurile legate de examinare, de prelevarea de probe şi de analiza mărfurilor, revin persoanei interesate.
(6)Probele prelevate fac obiectul unor formalităţi care au drept scop să le dea o destinaţie vamală. În cazul în care examinarea probelor duce la distrugerea sau la pierderea lor iremediabilă, nu se consideră că a rezultat vreo datorie vamală.
Deşeurile şi resturile care rezultă, dacă este cazul, din examinare primesc şi ele una din destinaţiile vamale prevăzute pentru mărfurile necomunitare.

Art. 188
[textul din Art. 188 din partea 1, titlul VI, capitolul 3 a fost abrogat la 01-ian-2007 de Art. 1, punctul 10. din Regulamentul 3665/21-dec-1993]
Art. 189
Mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii pe cale maritimă sau pe calea aerului care rămân la bordul aceluiaşi mijloc de transport în vederea transportării, fără a fi transbordate, se prezintă în vamă, în conformitate cu articolul 40 din cod, numai în portul sau aeroportul comunitar unde sunt descărcate sau transbordate.

Cu toate acestea, mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii, care sunt descărcate şi reîncărcate pe acelaşi mijloc de transport pe parcursul transportului, pentru a permite descărcarea sau încărcarea altor mărfuri, nu trebuie prezentate în vamă.

Art. 190
În sensul prezentei secţiuni, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
a)aeroport comunitar: orice aeroport aflat pe teritoriul vamal al Comunităţii;
b)aeroport comunitar internaţional: orice aeroport al Comunităţii care, după autorizare de către autorităţile competente, este deschis traficului aerian cu ţări terţe;
c)zbor intracomunitar: deplasarea unei aeronave între două aeroporturi comunitare, fără escală între aceste două aeroporturi şi care nu are ca punct de pornire sau punct final un aeroport necomunitar;
d)port comunitar: orice port maritim situat pe teritoriul vamal al Comunităţii;
e)traversare maritimă intracomunitară: deplasarea între două porturi comunitare, fără escală între aceste două porturi, a unei nave care efectuează curse regulate între două sau mai multe porturi comunitare determinate;
f)ambarcaţiune de agrement: orice ambarcaţiune destinată curselor al căror itinerar este stabilit de către utilizator;
g)aeronavă turistică sau de afaceri: aeronava particulară destinată curselor al căror itinerar este stabilit de către utilizator;
h)bagaje: toate obiectele transportate, indiferent în ce mod, de o persoană în cursul călătoriei sale.
Art. 191
În sensul prezentei secţiuni, în cazul călătoriei pe calea aerului, bagaj ele sunt considerate ca fiind:
- "de cală", dacă au fost verificate în aeroportul de plecare şi la care persoana nu are acces pe durata zborului şi nici, în cazurile relevante, pe durata escalelor prevăzute la articolul 192 alineatele (1) şi (2) şi articolul 194 alineatele (1) şi (2) din prezentul capitol;
- "de mână", dacă persoana le ia cu ea în cabina aeronavei.
Art. 192
Controalele şi formalităţile aplicabile:
1.bagajelor de mână şi de cală ale persoanelor care călătoresc cu o aeronavă care soseşte de pe un aeroport necomunitar şi care, după o escală pe un aeroport comunitar, îşi continuă zborul spre un alt aeroport comunitar, se efectuează pe acest din urmă aeroport cu condiţia ca acesta să fie un aeroport comunitar internaţional; în acest caz, bagajele se supun reglementărilor care se aplică bagajelor aparţinând persoanelor care vin dintr-o ţară terţă, în cazul în care persoana care transportă aceste bagaje nu poate face dovada faţă de autorităţile competente privind provenienţa comunitară a bunurilor pe care le transportă;
2.bagajelor de mână şi de cală ale persoanelor care călătoresc la bordul unei aeronave care face escală pe un aeroport comunitar înainte de a-şi continua zborul spre un aeroport necomunitar, se efectuează pe aeroportul de plecare cu condiţia ca acesta să fie un aeroport comunitar internaţional; în acest caz, bagajele de mână pot fi supuse controlului pe aeroportul comunitar unde aeronava face escală, pentru a se stabili dacă mărfurile pe care le conţin respectă condiţiile necesare liberei lor circulaţii în interiorul Comunităţii;
3.bagajelor persoanelor care folosesc un serviciu maritim asigurat de aceeaşi navă şi care cuprind etape succesive plecând din, făcând escală sau sosind într-un port necomunitar, se desfăşoară în portul în care bagajele respective se încarcă sau descarcă, după cum este cazul.
Art. 193
Controalele şi formalităţile aplicabile bagajelor persoanelor aflate la bordul:
1.ambarcaţiunilor de agrement se efectuează în oricare port comunitar, indiferent de provenienţa sau destinaţia acestor ambarcaţiuni;
2.aeronavelor turistice sau de afaceri, se efectuează:
- pe primul aeroport de sosire care trebuie să fie un aeroport comunitar internaţional, pentru zborurilor care sosesc de pe un aeroport necomunitar, în cazul în care aeronava, după escală, îşi continuă zborul către un alt aeroport comunitar;
- pe ultimul aeroport comunitar internaţional, în ceea ce priveşte zborurile care sosesc de pe un aeroport comunitar de unde, după escală, aeronava îşi continuă zborul către un aeroport necomunitar.
Art. 194
(1)În cazul în care bagajele care ajung pe un aeroport comunitar la bordul unui aeronave care soseşte de pe un aeroport necomunitar şi se transferă, pe respectivul aeroport comunitar, la bordul unei alte aeronave care efectuează un zbor intracomunitar:
- toate controalele şi formalităţile aplicabile bagajelor de cală se efectuează pe aeroportul de sosire a zborului intracomunitar cu condiţia ca acesta din urmă să fie un aeroport comunitar internaţional;
- toate controalele bagajelor de mână se efectuează pe primul aeroport comunitar internaţional; se poate efectua un control suplimentar pe aeroportul de sosire a unui zbor intracomunitar numai în cazuri excepţionale, atunci când se dovedeşte necesar în urma efectuării controlului asupra bagajelor de cală;
- controlul bagajelor de cală se poate efectua pe primul aeroport comunitar numai în cazuri excepţionale, atunci când se dovedeşte necesar în urma efectuării controlului asupra bagajelor de mână.
(2)În cazul în care bagajele încărcate, pe un aeroport comunitar, la bordul unei aeronave care efectuează un zbor intracomunitar pentru a fi apoi transferate, pe un alt aeroport comunitar, la bordul unei aeronave a cărei destinaţie este un aeroport necomunitar:
- toate controalele şi formalităţile aplicabile bagajelor de cală se efectuează pe aeroportul de plecare a zborului cu condiţia ca acesta să fie un aeroport comunitar internaţional;
- toate controalele bagajelor de mână se efectuează pe ultimul aeroport comunitar internaţional; se poate efectua un control prealabil al acestor bagaje pe aeroportul de plecare al unui zbor intracomunitar numai în cazuri excepţionale, atunci când se dovedeşte necesar în urma efectuării controlului asupra bagajelor de cală;
- controlul bagajelor de cală se poate efectua pe ultimul aeroport comunitar numai în cazuri excepţionale, atunci când se dovedeşte necesar în urma efectuării controlului asupra bagajelor de mână.
(3)Toate controalele şi formalităţile aplicabile bagajelor care sosesc pe un aeroport comunitar la bordul unei aeronave de linie sau charter de pe un aeroport necomunitar şi care sunt transferate, pe acest aeroport comunitar, la bordul unei aeronave turistice sau de afaceri care efectuează un zbor intracomunitar se efectuează pe aeroportul de sosire a aeronavei de linie sau charter.
(4)Toate controalele şi formalităţile aplicabile bagajelor încărcate pe un aeroport comunitar la bordul unei aeronave turistice sau de afaceri care efectuează un zbor intracomunitar pentru transferarea, pe un alt aeroport comunitar, la bordul unei aeronave de linie sau charter având ca destinaţie un aeroport necomunitar se efectuează pe aeroportul de plecare a aeronavei de linie sau charter.
(5)Statele membre pot efectua controale pe aeroportul comunitar internaţional pe care are loc transferul bagajelor de cală care:
- sosesc de pe un aeroport necomunitar şi se transferă, pe un aeroport comunitar internaţional, la bordul unei aeronave care se îndreaptă spre un alt aeroport internaţional aflat pe acelaşi teritoriu naţional;
- s-au încărcat pe o aeronavă pe un aeroport internaţional pentru a fi transferate, pe un alt aeroport internaţional aflat pe teritoriul aceleiaşi ţări, la bordul unei aeronave având ca destinaţie un aeroport necomunitar.
Art. 195
Statele membre iau toate măsurile necesare astfel încât:
- la sosirea persoanelor, nici un transfer de bunuri să nu poată fi efectuat înainte de controlul bagajelor de mână care nu sunt menţionate la articolul 1 din Regulamentul (CEE) nr. 3925/91 al Consiliului (1);
(1)JOL 374, 31.12.1991, p. 4.
- la plecarea persoanelor, nici un transfer de bunuri să nu poată fi efectuat după controlul bagajelor de mână care nu sunt menţionate la articolul 1 din Regulamentul (CEE) nr. 3925/91 al Consiliului;
- la sosirea persoanelor, să se adopte toate dispoziţiile corespunzătoare pentru prevenirea oricărui transfer de bunuri înainte de controlul bagajelor de cală care nu sunt menţionate la articolul 1 din Regulamentul (CEE) nr. 3925/91 al Consiliului;
- la plecarea persoanelor, să se adopte toate dispoziţiile corespunzătoare pentru prevenirea oricărui transfer de bunuri după controlul bagajelor de cală care nu sunt menţionate la articolul 1 din Regulamentul (CEE) nr. 3925/91 al Consiliului.
Art. 196
Bagajele de cală înregistrate pe un aeroport comunitar se identifică printr-o etichetă aplicată pe aeroportul respectiv. În anexa 30 se prezintă modelul de etichetă, precum şi caracteristicile tehnice ale acesteia.
Art. 197
Statele membre înaintează Comisiei lista aeroporturilor care corespund definiţiei de "aeroport comunitar internaţional", prevăzută la articolul 190 litera (b). Comisia publică această listă în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria C.