Titlul iia - OPERATORI ECONOMICI AUTORIZAŢI - Regulamentul 2454/02-iul-1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 8 Decembrie 2015
TITLUL IIa:OPERATORI ECONOMICI AUTORIZAŢI
Art. 14a
(1)Fără a aduce atingere utilizării altor simplificări prevăzute de legislaţia vamală, autorităţile vamale pot, ca urmare a unei cereri a unui operator economic şi în conformitate cu articolul 5 a din cod, să elibereze următoarele certificate de operator economic autorizat (denumite în continuare «certificate AEO»):
a)un certificat AEO - Simplificări vamale pentru operatorii economici care solicită să beneficieze de simplificările prevăzute de legislaţia vamală şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolele 14h, 14i şi 14j;
b)un certificat AEO - Securitate şi siguranţă pentru operatorii economici care solicită să beneficieze de facilităţi în ceea ce priveşte controalele vamale care vizează securitatea şi siguranţa, aplicate la intrarea mărfurilor pe teritoriul vamal al Comunităţii sau la ieşirea acestor mărfuri de pe teritoriul menţionat anterior şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolele 14h - 14k;
c)un certificat AEO - Simplificări vamale/securitate şi siguranţă pentru operatorii economici care solicită să beneficieze de simplificările indicate la litera (a) şi de facilităţile indicate la litera (b) şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolele 14h - 14k.
(2)Autorităţile vamale ţin seama în mod corespunzător de caracteristicile specifice ale operatorilor economici, în special de cele ale întreprinderilor mici şi mijlocii.
Art. 14b
(1)În cazul în care titularul unui certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (a) sau (c) solicită una sau mai multe autorizaţii menţionate la articolele 260, 263, 269, 272, 276, 277, 282, 283, 313a, 313b, 324a, 324e, 372, 454a, 912g, autorităţile vamale nu reexaminează condiţiile care au fost deja examinate cu ocazia acordării certificatului AEO.
(2)Atunci când o declaraţie sumară de intrare a fost depusă de titularul unui certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) literele (b) sau (c), biroul vamal competent poate informa operatorul economic autorizat, înainte de intrarea mărfurilor pe teritoriul vamal al Comunităţii, că transportul a fost selectat pentru un control fizic suplimentar ca urmare a unei analize a riscurilor în ceea ce priveşte securitatea şi siguranţa. Operatorul economic autorizat nu este informat decât în cazul în care acest lucru nu dăunează controlului care urmează a fi efectuat.
Statele membre pot, cu toate acestea, să procedeze la un control fizic chiar în cazul în care un operator economic autorizat nu a fost informat, înainte de intrarea mărfurilor pe teritoriul vamal al Comunităţii, că transportul a fost selectat pentru un astfel de control. Atunci când mărfurile sunt destinate să părăsească teritoriul vamal al Comunităţii, primul paragraf şi paragraful al doilea se aplică mutatis mutandis.
(3)Titularii unui certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (b) sau (c), care importă sau exportă mărfuri, pot depune declaraţii sumare de intrare şi de ieşire care includ datele supuse unor cerinţe reduse, menţionate în secţiunea 2.5. din anexa 30a.
Transportatorii, transportatorii de mărfuri sau comisionarii în vamă care sunt titularii unui certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (b) sau (c) şi efectuează importul sau exportul de mărfuri pentru titularii unui certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (b) sau (c) pot, de asemenea, să depună declaraţii sumare de intrare şi de ieşire care includ datele supuse unor cerinţe reduse incluse în secţiunea 2.5 din anexa 30a.
Se poate cere titularilor unui certificat AEO, cărora li se aplică cerinţele reduse în materie de date, să furnizeze date suplimentare pentru a asigura buna funcţionarea a sistemelor prevăzute de acordurile internaţionale încheiate cu ţări terţe privind recunoaşterea reciprocă a certificatelor AEO şi a măsurilor legate de securitate.
(4)Titularul unui certificat AEO este supus unui număr mai mic de controale fizice şi documentare decât ceilalţi operatori economici. Autorităţile vamale pot decide altfel pentru a se ţine seama de o ameninţare excepţională sau de obligaţiile de control prevăzute de alte dispoziţii comunitare.
În cazul în care, ca urmare a unei analize a riscurilor, autoritatea vamală competentă decide, cu toate acestea, să procedeze la o examinare suplimentară a unui transport, acoperit de o declaraţie sumară de intrare sau de ieşire sau printr-o declaraţie vamală prezentată de un operator economic autorizat, aceasta efectuează cu prioritate controalele necesare. La cererea operatorului economic autorizat şi sub rezerva unui acord cu autoritatea vamală respectivă, controalele pot fi efectuate într-un alt loc decât biroul vamal respectiv.
(5)Avantajele prevăzute la alineatele (1) - (4) se acordă cu condiţia ca operatorul economic respectiv să furnizeze numerele certificatelor AEO necesare.
Art. 14c
(1)Cererea de certificat AEO este prezentată în scris sau în format electronic, în conformitate cu modelul inclus în anexa 1c.
(2)În cazul în care autoritatea vamală estimează că cererea nu conţine toate elementele cerute, aceasta invită solicitantul, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii, să furnizeze informaţiile utile, justificându-şi cererea.
Termenele menţionate la articolele 14l alineatul (1) şi 14o alineatul (2) încep să curgă de la data la care autoritatea vamală dispune de toate elementele de informare necesare pentru a hotărî. Autoritatea vamală informează operatorul economic cu privire la acceptarea cererii sale şi la data de la care curge termenul respectiv.
Art. 14d
(1)Cererea este prezentată uneia dintre următoarele autorităţi vamale:
a)autoritatea vamală a statului membru în care se ţine contabilitatea principală a solicitantului, în conformitate cu convenţiile vamale respective şi în care se realizează cel puţin o parte dintre operaţiunile acoperite de certificatul AEO;
b)autoritatea vamală a statului membru în care contabilitatea principală a solicitantului este, în conformitate cu convenţiile vamale respective, accesibilă autorităţii vamale competente în sistemul informatic al solicitantului cu ajutorul tehnologiilor informaţiei şi reţelelor informatice, în care se exercită activităţile de gestionare generală a serviciilor logistice ale solicitantului şi în care se realizează cel puţin o parte din operaţiunile pe care trebuie să le acopere certificatul AEO.
Contabilitatea principală a solicitantului, menţionată la literele (a) şi (b), include înregistrările contabile şi documentele care permit autorităţii vamale să verifice existenţa condiţiilor şi criteriilor necesare pentru obţinerea certificatului AEO.
(2)În cazul în care autoritatea vamală competentă nu poate fi determinată în conformitate cu modalităţile prevăzute la alineatul (1), cererea este prezentată uneia din următoarele autorităţi vamale:
a)autoritatea vamală a statului membru în care se ţine contabilitatea principală a solicitantului, în conformitate cu convenţiile vamale respective;
b)autoritatea vamală a statului membru în care contabilitatea principală a solicitantului este accesibilă în temeiul convenţiilor vamale respective, astfel cum se indică la alineatul (1) litera (b), şi în care se exercită activităţile de gestionare generală a serviciilor logistice ale solicitantului.
(3)În cazul în care o parte din înregistrările contabile şi documentele respective se păstrează într-un alt stat membru decât cel al autorităţii vamale căreia i-a fost adresată cererea în conformitate cu alineatul (1) sau (2), solicitantul completează, în mod corespunzător, rubricile 13, 16, 17 şi 18 din formularul de cerere din anexa 1c.
(4)În cazul în care solicitantul dispune de o instalaţie de depozitare sau de alte spaţii într-un alt stat membru decât cel al autorităţii vamale căreia i-a fost adresată cererea în conformitate cu alineatul (1) sau (2), el indică acest lucru la rubrica 13 din formularul de cerere din anexa 1 c, pentru a facilita examinarea condiţiilor aplicabile instalaţiei de depozitare sau altor spaţii de către autorităţile vamale din acest stat membru.
(5)Procedura de consultare menţionată la articolul 14m se aplică în cazurile menţionate la alineatele (2), (3) şi (4) din prezentul articol.
(6)Solicitantul stabileşte un punct de contact central uşor accesibil sau desemnează o persoană de contact din administraţia sa pentru ca autorităţile vamale să poată dispune de toate informaţiile necesare pentru a stabili respectarea condiţiilor de acordare a certificatului AEO.
(7)Solicitantul este obligat, în măsura posibilului, să transmită datele necesare autorităţilor vamale prin mijloace electronice.
Art. 14e
Comisiei i se comunică de către statele membre o listă a autorităţilor lor competente cărora trebuie să li se adreseze cererile şi orice modificare ulterioară adusă acestora. Comisia transmite aceste informaţii celorlalte state membre sau le publică pe Internet.
De asemenea, aceste autorităţi acţionează ca autorităţi vamale emitente ale certificatelor AEO.
Art. 14f
Cererea nu este acceptată în unul dintre următoarele cazuri:
(a)cererea nu respectă articolele 14c şi 14d;
(b)solicitantul a fost condamnat pentru o infracţiune gravă legată de activitatea sa economică sau este implicat într-o procedură de faliment la momentul prezentării cererii;
(c)reprezentantul în vamă al solicitantului a fost condamnat pentru o infracţiune gravă legată de reglementările vamale, comisă în cadrul activităţii sale de reprezentant legal;
(d)cererea este prezentată în termen de trei ani de la data revocării certificatului AEO, astfel cum prevede articolul 14v alineatul (4).
Art. 14g
Nu este necesar ca solicitantul să fie stabilit pe teritoriul vamal al Comunităţii în următoarele cazuri:
(a)în cazul în care un acord internaţional între Comunitate şi o ţară terţă în care operatorul economic este stabilit prevede recunoaşterea reciprocă a certificatelor AEO şi defineşte modalităţile administrative de realizare a controalelor adecvate care trebuie efectuate, dacă este cazul, în numele autorităţii vamale a statului membru respectiv;
(b)în cazul în care o cerere de acordare a unui certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (b) este prezentată de către o companie aeriană sau maritimă care nu este stabilită în Comunitate dar care dispune aici de un birou regional şi beneficiază deja de simplificările prevăzute la articolele 324e, 445 sau 448.
În cazul prevăzut la primul paragraf litera (b), se consideră că solicitantul a îndeplinit condiţiile menţionate la articolele 14h, 14i şi 14j, dar acesta trebuie să îndeplinească condiţiile enunţate la articolul 14k alineatul (2).
Art. 14h
(1)Antecedentele în ceea ce priveşte respectarea cerinţelor vamale menţionate la articolul 5a alineatul (2) prima liniuţă din cod sunt considerate ca fiind adecvate în cazul în care, în cursul celor trei ani anteriori prezentării cererii, niciuna din următoarele persoane nu a comis o încălcare gravă sau încălcări repetate ale legislaţiei vamale:
a)solicitantul;
b)persoanele responsabile din societatea solicitantului sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia;
c)dacă este cazul, reprezentantul în vamă al solicitantului;
d)persoana responsabilă cu problemele vamale din societatea solicitantului.
Cu toate acestea, antecedentele în ceea ce priveşte respectarea cerinţelor vamale pot fi considerate adecvate în cazul în care autoritatea vamală competentă estimează că aceste încălcări au o importanţă neglijabilă în raport cu numărul sau amploarea operaţiunilor vamale şi nu creează îndoieli cu privire la buna credinţă a solicitantului.
(2)În cazul în care persoanele care exercită controlul asupra societăţii solicitantului sunt stabilite sau rezidente într-o ţară terţă, autorităţile vamale evaluează respectarea de către acestea a cerinţelor vamale pe baza înregistrărilor contabile şi a informaţiilor disponibile.
(3)În cazul în care solicitantul este stabilit de mai puţin de trei ani, autorităţile vamale evaluează respectarea de către acesta a cerinţelor vamale pe baza înregistrărilor contabile şi a informaţiilor disponibile.
Art. 14i
Pentru a permite autorităţilor vamale să stabilească faptul că solicitantul dispune de un sistem eficient de gestionare a documentelor comerciale şi, dacă este cazul, a celor de transport, menţionat la articolul 5 a alineatul (2) a doua liniuţă din cod, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
(a)să utilizeze un sistem contabil care să fie compatibil cu principiile contabile general admise, aplicate în statul membru unde se ţine contabilitatea şi care va facilita controalele vamale prin audit;
(b)să permită accesul fizic sau electronic al autorităţii vamale la registrele vamale şi, dacă este cazul, la registrele sale de transport;
(c)să dispună de un sistem logistic care să facă distincţia între mărfurile comunitare şi mărfurile necomunitare;
(d)să dispună de o organizare administrativă care să corespundă tipului şi dimensiunii întreprinderii şi care să fie adaptată la gestionarea fluxului de mărfuri şi de un sistem de control intern care să permită constatarea tranzacţiilor ilegale sau defectuoase;
(e)dacă este cazul, să dispună proceduri satisfăcătoare de gestionare a licenţelor şi a autorizaţiilor referitoare la măsurile privind politica comercială sau la schimburile de produse agricole;
(f)să dispună de proceduri satisfăcătoare de arhivare a documentelor şi a informaţiilor întreprinderii şi de protecţie împotriva pierderii datelor;
(g)să sensibilizeze personalul cu privire la necesitatea de a informa autorităţile vamale în cazul unor dificultăţi în îndeplinirea cerinţelor şi de a stabili contacte corespunzătoare pentru a informa autorităţile vamale cu privire la astfel de situaţii;
(h)să fi luat măsuri adecvate de securitate a tehnologiilor informaţiei pentru a proteja sistemul informatic al solicitantului împotriva oricărei intruziuni neagreate şi a-şi securiza documentaţia.
Un solicitant care cere un certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (b) nu este obligat să răspundă cerinţei enunţate la primul paragraf litera (c) din prezentul articol.
Art. 14j
(1)Condiţia privind solvabilitatea financiară a solicitantului, menţionată la articolul 5a alineatul (2) a treia liniuţă din cod, este considerată ca fiind îndeplinită în cazul în care această solvabilitate poate fi atestată pentru ultimii trei ani.
În sensul prezentului articol, se înţelege prin solvabilitate o bună situaţie financiară, suficientă pentru a permite solicitantului să-şi îndeplinească obligaţiile, având în vedere caracteristicile tipului de activitate comercială.
(2)În cazul în care solicitantul este stabilit de mai puţin de trei ani, solvabilitatea sa financiară este analizată în baza înregistrărilor contabile şi a informaţiilor disponibile.
Art. 14k
(1)Standardele de securitate şi de siguranţă ale solicitantului, menţionate la articolul 5a alineatul (2) a patra liniuţă din cod, sunt considerate ca fiind satisfăcătoare în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)clădirile utilizate în cadrul operaţiunilor acoperite de certificat sunt construite din materiale care rezistă la tentativele de acces ilegal şi oferă o protecţie împotriva intruziunilor ilegale;
b)există măsuri de control adecvate pentru a împiedica accesul neautorizat în zonele de expediere, pe cheiurile de încărcare şi în zonele de încărcare;
c)măsurile privind manipularea mărfurilor includ protecţia împotriva introducerii, substituirii sau pierderii de materiale şi alterarea unor unităţi de încărcare;
d)există, dacă este cazul, proceduri care permit asigurarea gestionării licenţelor de import şi/sau de export legate de interdicţii sau de restricţii şi distingerea acestor mărfuri de alte mărfuri;
e)solicitantul a luat măsuri care permit identificarea cu precizie a partenerilor săi comerciali, astfel încât să securizeze lanţul logistic internaţional;
f)solicitantul efectuează, în măsura în care legislaţia permite acest lucru, o anchetă de securitate privind eventualii viitori salariaţi, care ocupă posturi sensibile sub aspectul securităţii şi procedează la un control periodic al antecedentelor acestora;
g)solicitantul se asigură că personalul respectiv participă activ la programe de sensibilizare cu privire la chestiunile de securitate.
(2)În cazul în care o companie aeriană sau maritimă care nu este stabilită în Comunitate dar care dispune de un birou regional aici şi beneficiază de simplificările definite la articolele 324e, 445 sau 448 prezintă o cerere de certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (b), aceasta trebuie să îndeplinească una din următoarele condiţii:
a)să fie titularul unui certificat de securitate şi/sau de siguranţă recunoscut la nivel internaţional, eliberat pe baza convenţiilor internaţionale care reglementează sectoarele de transport respective;
c)să fie titularul unui certificat eliberat într-o ţară situată în afara teritoriului vamal al Comunităţii, în cazul în care un acord bilateral încheiat între Comunitatea Europeană şi această ţară terţă prevede acceptarea certificatului menţionat anterior, sub rezerva condiţiilor stabilite în acest acord.
În cazul în care compania aeriană sau maritimă este titulara unui certificat menţionat la litera (a) de la alineatul menţionat anterior, aceasta trebuie să îndeplinească criteriile enunţate la alineatul (1). Autoritatea vamală emitentă consideră că criteriile definite la alineatul (1) sunt îndeplinite în măsura în care criteriile respective pentru eliberarea acestui certificat internaţional sunt identice sau comparabile cu cele enunţate la alineatul menţionat anterior.
În cazul în care compania aeriană este un agent abilitat, condiţiile stabilite la alineatul (1) sunt considerate ca fiind îndeplinite în ceea ce priveşte amplasamentele şi operaţiunile pentru care solicitantul a obţinut statutul de agent abilitat, în măsura în care condiţiile pentru acordarea statutului de agent abilitat sunt identice sau comparabile cu cele enunţate la alineatul (1).
(3)În cazul în care solicitantul este stabilit pe teritoriul vamal al Comunităţii şi este un agent abilitat sau un expeditor cunoscut, conform definiţiilor de la articolul 3 din Regulamentul (CE) nr. 300/2008, şi îndeplineşte cerinţele stabilite în Regulamentul (CE) nr. 185/2010, condiţiile stabilite la alineatul (1) sunt considerate îndeplinite în ceea ce priveşte amplasamentele şi operaţiunile pentru care solicitantul a obţinut statutul de agent abilitat sau de expeditor cunoscut, în măsura în care condiţiile pentru acordarea statutului de agent abilitat sau de expeditor cunoscut sunt identice sau comparabile cu cele prevăzute la alineatul (1).
(4)În cazul în care solicitantul, stabilit în Comunitate, este titularul unui certificat de securitate şi/sau de siguranţă recunoscut la nivel internaţional, eliberat pe baza unor convenţii internaţionale, a unui certificat de securitate şi/sau de siguranţă european, eliberat pe baza legislaţiei comunitare, a unui standard internaţional al Organizaţiei internaţionale de standardizare sau a unui standard european al organismelor europene de standardizare, criteriile enunţate la alineatul (1) sunt considerate ca fiind îndeplinite în măsura în care criteriile necesare pentru eliberarea certificatelor respective sunt identice sau comparabile cu cele prevăzute de prezentul regulament.
(b)să fie un agent abilitat, conform definiţiei de la articolul 3 din Regulamentul (CE) nr. 300/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) („agent abilitat „) şi să îndeplinească cerinţele stabilite în Regulamentul (CE) nr. 185/2010 al Comisiei (**);
(*) JO L 97, 9.4.2008, p. 72.
(**) JO L 55, 5.3.2010, p. 1.
Art. 14l
(1)Autoritatea vamală emitentă comunică solicitarea autorităţilor vamale din toate celelalte state membre în termen de cinci zile lucrătoare de la data primirii cererii menţionate anterior, în conformitate cu articolul 14c, cu ajutorul sistemului de comunicare menţionat la articolul 14x.
(2)În cazul în care autoritatea vamală a unui alt stat membru dispune de informaţii utile, care pot influenţa acordarea certificatului, aceasta le comunică autorităţii vamale pentru eliberarea certificatelor în termen de 3 5 de zile calendaristice de la data comunicării prevăzută la alineatul (1), cu ajutorul sistemului de comunicare menţionat la articolul 14x.
Art. 14m
(1)Autorităţile vamale din statele membre se consultă în cazul în care autoritatea vamală emitentă nu poate verifica respectarea unuia sau a mai multor criterii stabilite la articolele 14g - 14k datorită lipsei de informaţii sau a imposibilităţii de a verifica aceste informaţii. În acest caz, autorităţile vamale din statele membre procedează la consultarea, în termen de 60 de zile calendaristice de la data notificării informaţiei de către autoritatea vamală emitentă, pentru a permite acordarea certificatului AEO sau respingerea cererii în termenele prevăzute la articolul 14o alineatul (2).
În cazul în care autoritatea vamală consultată nu răspunde în termen de 60 de zile lucrătoare, autoritatea consultantă poate considera, sub responsabilitatea autorităţii consultate, că respectivele criterii care au făcut obiectul consultării sunt respectate. Acest termen poate fi prelungit în cazul în care solicitantul procedează la ajustări pentru a răspunde acestor criterii şi informează cu privire la aceasta autoritatea consultată şi autoritatea consultantă.
(2)În cazul în care, ca urmare a examinării menţionate la articolul 14n, autoritatea vamală consultată stabileşte că solicitantul nu corespunde unuia sau mai multor criterii prevăzute, ea transmite rezultatele acestei examinări, documentate corespunzător, autorităţii vamale emitente, care respinge cererea. Se aplică dispoziţiile articolului 14o alineatele (4), (5) şi (6).
Art. 14n
(1)Autoritatea vamală emitentă examinează dacă sunt respectate condiţiile şi criteriile pentru eliberarea certificatului AEO, enunţate la articolele 14g - 14k. Respectarea criteriilor prevăzute la articolul 14k este examinată pentru toate spaţiile în care solicitantul îşi exercită activităţile vamale. Această examinare şi rezultatele sale sunt documentate de autoritatea vamală.
În cazul în care numărul spaţiilor este important şi când termenul de eliberare a certificatului nu permite examinarea fiecăruia dintre ele, dar când autoritatea vamală este sigură că solicitantul aplică în toate spaţiile sale standardele de securitate utilizate în mod obişnuit, aceasta poate decide să nu examineze decât o parte reprezentativă a spaţiilor respective.
(2)Autoritatea vamală emitentă poate accepta concluziile formulate de către un expert în domeniile menţionate la articolele 14i, 14j şi 14k în ceea ce priveşte respectarea condiţiilor şi a criteriilor stabilite la articolele menţionate anterior. Acest expert nu poate avea legătură cu solicitantul.
Art. 14o
(1)Autoritatea vamală emitentă eliberează certificatul AEO, stabilit în conformitate cu modelul din anexa 1d.
(2)Autoritatea vamală eliberează certificatul AEO sau respinge cererea de eliberare a acestuia în termen de 120 de zile calendaristice de la data primirii cererii, în conformitate cu articolul 14c. În cazul în care autoritatea vamală nu este în măsură să respecte acest termen, acesta poate fi prelungit cu 60 de zile calendaristice. În acest caz, autoritatea vamală informează solicitantul cu privire la motivele prelungirii, înaintea expirării termenului de 120 de zile calendaristice.
(3)Perioada menţionată la alineatul (2) prima teză poate fi de asemenea prelungită în cazul în care, pe parcursul examinării criteriilor, solicitantul procedează la ajustări pentru a îndeplini criteriile menţionate anterior şi informează autoritatea competentă cu privire la aceasta.
(4)În cazul în care rezultatele examinării efectuate în conformitate cu articolele 14l, 14m şi 14n riscă să ducă la respingerea cererii, autoritatea vamală emitentă le comunică solicitantului şi îi acordă posibilitatea de a reacţiona în termen de 30 de zile calendaristice înainte ca cererea să fie efectiv respinsă. Termenul menţionat la alineatul (2) prima teză se suspendă în consecinţă.
(5)Respingerea unei cereri nu duce la revocarea automată a autorizaţiilor existente, eliberate în temeiul legislaţiei vamale.
(6)În cazul respingerii unei cereri, autoritatea vamală informează solicitantul cu privire la motivele care au determinat această decizie. Decizia de respingere se notifică solicitantului în termenele prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4),
Art. 14p
Autoritatea vamală emitentă informează autorităţile vamale din celelalte state membre, în termen de cinci zile lucrătoare şi cu ajutorul sistemului de comunicare menţionat la articolul 14x, că a fost eliberat un certificat AEO. Respingerea cererii se notifică în acelaşi termen.
Art. 14q
(1)Certificatul AEO produce efecte din a zecea zi lucrătoare de la data eliberării sale.
(2)Certificatul AEO este recunoscut în toate statele membre.
(3)Durata de valabilitate a certificatului AEO nu este limitată.
(4)Autorităţile vamale controlează în permanenţă respectarea, de către operatorul economic autorizat, a condiţiilor şi criteriilor care îi sunt aplicabile.
(5)Autoritatea vamală emitentă procedează la o reexaminare a criteriilor şi condiţiilor în următoarele cazuri:
a)modificări importante ale legislaţiei comunitare relevante;
b)existenţa unor elemente care permit în mod rezonabil să se considere că operatorul economic autorizat nu mai îndeplineşte condiţiile aplicabile.
În cazul în care un certificat AEO a fost eliberat unui solicitant stabilit de mai puţin de trei ani, se asigură un control riguros în cursul primului an ulterior eliberării.
Se aplică articolul 14n alineatul (2).
Concluziile reexaminării sunt puse la dispoziţia autorităţilor vamale din toate statele membre prin sistemul de comunicare menţionat la articolul 14x.
Art. 14r
(1)Autoritatea vamală emitentă suspendă statutul de operator economic autorizat în următoarele cazuri:
a)în cazul în care nerespectarea condiţiilor sau a criteriilor de eliberare a certificatului AEO a fost constatată;
b)în cazul în care autorităţile vamale au motive suficiente să considere că operatorul economic autorizat a comis un act pasibil de urmărire penală şi legat de o încălcare a legislaţiei vamale.
Cu toate acestea, în cazul menţionat la primul paragraf litera (b), autoritatea vamală poate decide să nu suspende statutul de operatorul economic autorizat în cazul în care consideră că o infracţiune are o importanţă neglijabilă având în vedere numărul sau volumul operaţiunilor vamale şi nu suscită nicio îndoială în ceea ce priveşte buna credinţă a operatorului economic autorizat.
Înainte de a lua o decizie, autorităţile vamale comunică concluziile lor operatorului economic respectiv. Acesta este autorizat să îşi reglementeze situaţia şi/sau să-şi exprime punctul de vedere în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării.
Cu toate aceasta, suspendarea produce efecte imediat ce natura sau nivelul ameninţării cu privire la securitatea şi siguranţa cetăţenilor, la sănătatea publică sau mediul înconjurător cere acest lucru. Autoritatea vamală care procedează la suspendare informează de îndată autorităţile vamale din celelalte state membre, prin sistemul de comunicare menţionat la articolul 14x, pentru ca acestea să poată lua deciziile necesare.
(2)În cazul în care titularul certificatului AEO nu reglementează situaţia menţionată la alineatul (1) primul paragraf litera (a) în termenul de 30 de zile calendaristice, menţionat la alineatul (1) paragraful al treilea, autoritatea vamală competentă informează operatorul economic în cauză de faptul că statutul său de operator economic autorizat se suspendă pe o perioadă de 30 de zile calendaristice, pentru ca acesta să poată lua măsurile necesare pentru reglementarea situaţiei sale. Autorităţile vamale din celelalte state membre sunt, de asemenea, informate cu privire la aceasta, prin sistemul de comunicare menţionat la articolul 14x.
(3)În cazul în care titularul certificatului AEO a comis un act menţionat la alineatul (1) primul paragraf litera (b), autoritatea vamală emitentă suspendă statutul de operator economic autorizat pe toată durata procedurii judiciare. Ea informează titularul certificatului cu privire la aceasta. Autorităţile vamale din celelalte state membre sunt, de asemenea, informate cu privire la aceasta, prin sistemul de comunicare menţionat la articolul 14x.
(4)În cazul în care operatorul economic respectiv nu a fost în măsură să-şi reglementeze situaţia în 30 de zile calendaristice, dar poate furniza dovezi că pot fi respectate condiţiile în cazul în care termenul de suspendare este prelungit, autoritatea vamală emitentă suspendă statutul de operator economic autorizat pentru încă 30 de zile calendaristice.
Art. 14s
(1)Suspendarea nu aduce atingere procedurilor vamale începute înainte de data suspendării şi care nu sunt încă încheiate.
(2)Suspendarea nu are efecte automate asupra autorizaţiilor acordate fără trimitere la certificatul AEO, cu condiţia ca motivele suspendării să nu privească, de asemenea, autorizaţiile menţionate anterior.
(3)Suspendarea nu are efecte automate asupra autorizaţiilor de utilizare a simplificărilor vamale acordate pe baza certificatului AEO şi ale căror condiţii sunt îndeplinite în continuare.
(4)În cazul unui certificat AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (c), atunci când condiţiile prevăzute la articolul 14k sunt singurele pe care operatorul economic în cauză nu le îndeplineşte, statutul de operator economic autorizat este parţial suspendat şi un nou certificat AEO, astfel cum este menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (a), poate fi eliberat la cererea operatorului menţionat anterior.
Art. 14t
(1)Atunci când operatorul economic a luat, la cererea autorităţilor vamale, măsurile necesare pentru a se conforma condiţiilor şi criteriilor pe care trebuie să le respecte orice operator economic autorizat, autoritatea vamală emitentă anulează suspendarea şi informează operatorul economic în cauză cu privire la aceasta, precum şi autorităţile vamale din celelalte state membre. Suspendarea poate fi anulată înainte de expirarea termenului prevăzut la articolul 14r alineatul (2) sau alineatul (4).
În situaţia menţionată la articolul 14s alineatul (4), autoritatea vamală care a procedat la suspendare, restabileşte certificatul suspendat. Aceasta revocă ulterior certificatul AEO menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (a).
(2)În cazul în care operatorul economic în cauză nu ia măsurile necesare în cursul perioadei de suspendare, prevăzută la articolul 14r alineatul (2) sau alineatul (4), autoritatea vamală emitentă revocă certificatul AEO şi informează imediat autorităţile vamale din celelalte state membre cu privire la aceasta, prin sistemul de comunicare menţionat la articolul 14x.
În situaţia menţionată la articolul 14s alineatul (4), certificatul iniţial este revocat în consecinţă şi doar noul certificat, astfel cum este prevăzut la articolul 14a alineatul (1) litera (a), este valabil.
Art. 14u
(1)În cazul în care un operator economic autorizat se află temporar în incapacitatea de a respecta unul din criteriile stabilite la articolul 14a, acesta poate cere suspendarea statutului său de operator economic autorizat. În acest caz, el informează autoritatea vamală emitentă cu privire la aceasta, precizând data la care va putea îndeplini din nou criteriile. El comunică, de asemenea, autorităţii vamale emitente toate măsurile prevăzute, precum şi calendarul de punere în aplicare a acestora.
Autoritatea vamală respectivă adresează această notificare autorităţilor vamale din celelalte state membre, prin sistemul de comunicare prevăzut la articolul 14x.
(2)În cazul în care operatorul economic autorizat nu-şi reglementează situaţia în perioada indicată în notificarea sa, autoritatea vamală emitentă îi poate acorda un termen suplimentar rezonabil, cu condiţia ca acesta să fi acţionat cu bună-credinţă. Această prelungire se notifică autorităţilor vamale din celelalte state membre, prin sistemul de comunicare menţionat la articolul 14x.
În toate celelalte cazuri, certificatul AEO este revocat, iar autoritatea vamală emitentă informează imediat autorităţile vamale din celelalte state membre cu privire la aceasta, prin sistemul de comunicare menţionat la articolul 14x.
(3)În cazul în care măsurile necesare nu sunt luate în perioada de suspendare, se aplică articolul 14v.
Art. 14v
(1)Autoritatea vamală emitentă revocă certificatul AEO în următoarele cazuri:
a)în cazul în care operatorul economic autorizat nu ia măsurile menţionate la articolul 14t alineatul (1);
b)în cazul în care operatorul economic autorizat a comis o încălcare gravă a legislaţiei vamale şi atunci când au fost epuizate toate căile de atac;
c)în cazul în care operatorul economic autorizat nu ia măsurile necesare în perioada de suspendare prevăzute la articolul 14u;
d)atunci când operatorul economic autorizat cere acest lucru.
Cu toate acestea, în cazul menţionat la litera (b), autoritatea vamală poate decide să nu revoce certificatul AEO atunci când consideră că încălcarea legislaţiei are o importanţă neglijabilă în ceea ce priveşte numărul sau volumul operaţiunilor vamale şi nu creează nicio îndoială în ceea ce priveşte buna credinţă a respectivului operator economic autorizat.
(2)Revocarea certificatelor produce efecte din ziua următoare datei notificării.
În cazul unui certificat AEO, astfel cum este menţionat la articolul 14a alineatul (1) litera (c), În cazul în care condiţiile prevăzute la articolul 14k sunt singurele pe care operatorul economic în cauză nu le îndeplineşte, certificatul este revocat de către autoritatea vamală emitentă şi se eliberează un nou certificat AEO, astfel cum se prevede la articolul 14a alineatul (1) litera (a).
(3)Autoritatea vamală emitentă informează imediat autorităţile vamale din celelalte state membre cu privire la revocarea unui certificat AEO, prin sistemul de comunicare menţionat la articolul 14x.
(4)Operatorul economic în cauză nu este autorizat să prezinte o nouă cerere de certificat AEO în termen de trei ani de la data retragerii, cu excepţia cazurilor de revocare menţionate la alineatul (1) literele (c) şi (d).
Art. 14w
(1)Operatorul economic autorizat informează autoritatea vamală emitentă cu privire la orice eveniment survenit după eliberarea certificatului şi este în măsură să aibă o influenţă asupra menţinerii sau asupra conţinutului acestuia din urmă.
(2)Toate informaţiile utile de care dispune autoritatea vamală emitentă sunt comunicate autorităţilor vamale din celelalte state membre în care operatorul economic autorizat îşi exercită activităţile vamale.
(3)În cazul în care o autoritate vamală revocă o autorizaţie specifică acordată unui operator economic autorizat, pe baza certificatului său AEO, pentru utilizarea unei anumite simplificări vamale stabilite, astfel cum se prevede la articolele 260, 263, 269, 272, 276, 277, 282, 283, 313a, 313b, 324a, 324e, 372, 454a şi 912g, ea informează cu privire la aceasta autoritatea vamală care a eliberat certificatul AEO.
(4)Autoritatea vamală emitentă pune imediat la dispoziţia autorităţii naţionale competente responsabile cu securitatea aviaţiei civile următoarele informaţii minime de care dispune referitoare la statutul de operator economic autorizat:
(a)certificatul AEO - securitate şi siguranţă (AEOS) şi certificatul AEO - simplificări vamale/securitate şi siguranţă (AEOF), inclusiv numele titularului certificatului şi, dacă este cazul, modificarea sau revocarea acestora sau suspendarea statutului de operator economic autorizat, precum şi motivele care stau la baza acestor decizii;
(b)informaţii cu privire la faptul dacă amplasamentul specific în cauză a fost vizitat de către autorităţile vamale, data ultimei vizite şi scopul vizitei (monitorizare, reevaluare, proces de autorizare);
(c)orice reevaluări ale certificatelor AEOS şi AEOF şi rezultatele acestora.
Autorităţile vamale naţionale, în acord cu autoritatea naţională competentă responsabilă cu securitatea aviaţiei civile, stabileşte modalităţile detaliate pentru efectuarea schimbului de informaţii menţionat la primul paragraf care nu este inclus în sistemul electronic de informare şi de comunicare menţionat la articolul 14x, până cel târziu la 1 martie 2015.
Autorităţile naţionale responsabile cu siguranţa aviaţiei civile care prelucrează informaţiile respective le utilizează exclusiv în scopul programelor relevante privind agenţii abilitaţi sau expeditorii cunoscuţi şi iau măsuri tehnice şi organizatorice adecvate pentru a asigura securitatea acestor informaţii.
Art. 14x
(1)Un sistem electronic de informare şi de comunicare, definit de comun acord de Comisie şi autorităţile vamale, se utilizează în scopul comunicării şi schimbului de informaţii între aceste autorităţi, precum şi pentru transmiterea de informaţii Comisiei şi operatorilor economici.
(2)Comisia şi autorităţile vamale stochează şi au acces, prin intermediul sistemului menţionat la alineatul (1), la următoarele informaţii:
a)datele, transmise prin mijloace electronice, care sunt incluse în cereri;
b)certificatele AEO şi, dacă este cazul, modificarea acestora, revocarea acestora sau suspendarea statutului de operator economic autorizat;
c)orice altă informaţie utilă.
(2a) După caz, în special atunci când statutul de operator economic autorizat este luat ca bază pentru acordarea aprobării sau a unor autorizaţii sau facilităţi în temeiul altor acte legislative ale Uniunii, accesul la informaţiile menţionate la articolul 14w alineatul (4) literele (a) şi (c) poate fi acordat, de asemenea, autorităţii naţionale competente responsabile cu securitatea aviaţiei civile.
(3)Autoritatea vamală emitentă notifică eliberarea, modificarea, revocarea unui certificat AEO sau suspendarea statutului de operator economic autorizat birourilor de analiză a riscurilor din statul membru de care depinde autoritatea respectivă. De asemenea, aceasta informează toate autorităţile emitente din toate celelalte state membre.
(4)Comisia poate pune lista operatorilor economici autorizaţi la dispoziţia publicului, pe internet, cu acordul prealabil al operatorilor menţionaţi anterior. Această listă se actualizează.
*) Modificarea articolului 14b alineatele (2) şi (3) se aplica de la 1 iulie 2009.