Capitolul 1 - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 2402/12-dec-2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea şi de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă şi standardizată, şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE şi 2011/61/UE, precum şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 8 Iulie 2024
CAPITOLUL 1:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament stabileşte un cadru general privind securitizarea. De asemenea, defineşte securitizarea şi stabileşte cerinţele privind îndeplinirea obligaţiei de diligenţă, reţinerea riscului şi transparenţa impuse părţilor implicate în securitizări, criteriile pentru acordarea creditelor, cerinţele privind vânzarea securitizărilor către clienţii de retail, interzicerea resecuritizărilor, cerinţele pentru SSPE-uri, precum şi condiţiile şi procedurile privind registrele centrale de securitizări. Regulamentul creează, de asemenea, un cadru pentru securitizarea simplă, transparentă şi standardizată (STS).
(2)Prezentul regulament se aplică investitorilor instituţionali, precum şi iniţiatorilor, sponsorilor, creditorilor iniţiali şi entităţilor special constituite în scopul securitizării.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."securitizare" înseamnă o tranzacţie sau o schemă prin care riscul de credit asociat unei expuneri sau unui portofoliu de expuneri este segmentat pe tranşe, care prezintă toate caracteristicile următoare:
(a)plăţile în cadrul tranzacţiei sau schemei sunt dependente de performanţa expunerii sau a portofoliului de expuneri;
(b)subordonarea tranşelor determină modul de alocare a pierderilor pe parcursul duratei de viaţă a tranzacţiei sau a schemei;
(c)tranzacţia sau schema nu creează expuneri care prezintă toate caracteristicile enumerate la articolul 147 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
2."entitate special constituită în scopul securitizării" sau "SSPE" înseamnă o societate, o fiducie sau o altă entitate, alta decât un iniţiator sau un sponsor, constituită în scopul de a desfăşura una sau mai multe securitizări, ale cărei activităţi se limitează la cele corespunzătoare pentru realizarea obiectivului menţionat, şi a cărei structură are rolul de a izola obligaţiile SSPE de cele ale iniţiatorului;
3."iniţiator" înseamnă o entitate care:
(a)fie ea însăşi, fie prin intermediul unor entităţi asociate, a fost implicată direct sau indirect în contractul iniţial care a creat obligaţiile sau obligaţiile potenţiale ale debitorului sau ale debitorului potenţial, care au determinat expunerile care fac obiectul securitizării; sau
(b)cumpără expunerile unei părţi terţe în cont propriu şi apoi le securitizează;
4."resecuritizare" înseamnă o securitizare în care cel puţin una dintre expunerile-suport este o poziţie din securitizare;
5."sponsor" înseamnă o instituţie de credit situată fie în Uniune, fie în afara acesteia, astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, sau o firmă de investiţii, astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 1 din Directiva 2014/65/UE, alta decât un iniţiator, care:
(a)stabileşte şi administrează un program de emisiune de titluri pe termen scurt garantate cu active sau o altă securitizare care achiziţionează expuneri de la entităţi terţe; sau
(b)stabileşte un program de emisiune de titluri pe termen scurt garantate cu active sau o altă securitizare care achiziţionează expuneri de la entităţi terţe şi încredinţează administrarea activă curentă a portofoliului pe care o presupune securitizarea respectivă unei entităţi autorizate să efectueze astfel de activităţi în conformitate cu Directiva 2009/65/CE, Directiva 2011/61/UE sau Directiva 2014/65/UE,
6."tranşă" înseamnă un segment de risc de credit, stabilit contractual, asociat unei expuneri sau unui portofoliu de expuneri, în care o poziţie din segment prezintă un risc de pierdere de credit mai mare sau mai mic decât o poziţie în cuantum egal dintr-un alt segment, fără a se ţine seama de protecţia creditului furnizată de părţi terţe în mod direct deţinătorilor poziţiilor din segment sau din alte segmente;
7."program de emisiune de titluri pe termen scurt garantate cu active " sau "program ABCP" înseamnă un program de securitizări în cadrul căruia titlurile emise iau, în mod predominant, forma titlurilor pe termen scurt garantate cu active cu o scadenţă iniţială de cel mult un an;
8."tranzacţie cu titluri pe termen scurt garantate cu active " sau "tranzacţie ABCP" înseamnă o securitizare în cadrul unui program ABCP;
9."securitizare tradiţională" înseamnă o securitizare care presupune transferul interesului economic în expunerile care fac obiectul securitizării prin transferul proprietăţii asupra respectivelor expuneri de la iniţiator către o SSPE sau prin tehnica subparticipării de către o SSPE, unde titlurile emise nu reprezintă obligaţii de plată ale iniţiatorului;
10."securitizare sintetică" înseamnă o securitizare în cadrul căreia transferul riscului se realizează prin utilizarea de instrumente financiare derivate de credit sau garanţii şi în care expunerile care fac obiectul securitizării rămân expuneri ale iniţiatorului;
11."investitor" înseamnă o persoană fizică sau juridică care deţine o poziţie din securitizare;
12."investitor instituţional" înseamnă un investitor care este unul dintre următoarele:
(a)o întreprindere de asigurare, astfel cum este definită la articolul 13 punctul 1 din Directiva 2009/138/CE;
(b)o întreprindere de reasigurare, astfel cum este definită la articolul 13 punctul 4 din Directiva 2009/138/CE;
(c)o instituţie pentru furnizarea de pensii ocupaţionale căreia i se aplică Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European şi a Consiliului (1) în conformitate cu articolul 2 din aceasta, cu excepţia cazului în care un stat membru a optat să nu aplice directiva respectivă, în totalitate sau în parte, în cazul instituţiei respective, în conformitate cu articolul 5 din directiva respectivă, sau un administrator de investiţii sau o entitate autorizată desemnată de o instituţie pentru furnizarea de pensii ocupaţionale în temeiul articolului 32 din Directiva (UE) 2016/2341;
(1)Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activităţile şi supravegherea instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (IORP) (JO L 354, 23.12.2016, p. 37).
(d)un administrator de fonduri de investiţii alternative (AFIA), astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2011/61/UE, care administrează şi/sau comercializează fonduri de investiţii alternative în Uniune;
(e)o societate de administrare a unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), astfel cum este definită la articolul 2 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2009/65/CE;
(f)un OPCVM administrat intern, care este o societate de investiţii autorizată în conformitate cu Directiva 2009/65/CE şi care nu a desemnat o societate de administrare autorizată în temeiul directivei respective pentru administrarea sa;
(g)o instituţie de credit astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 în sensul regulamentului respectiv sau o firmă de investiţii astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 2 din respectivul regulament;
13."societate de administrare" înseamnă o entitate care administrează în mod curent un portofoliu de creanţe achiziţionate sau expunerile din credite-suport;
14."facilitate de lichiditate" înseamnă poziţia din securitizare care provine dintr-un acord contractual de finanţare care vizează să asigure plata la timp a fluxurilor de numerar către investitori;
15."expunere reînnoibilă" înseamnă o expunere în cadrul căreia soldurile rămase de rambursat ale debitorilor pot fluctua, până la o limită convenită, în funcţie de deciziile acestora de a lua cu împrumut şi de a rambursa;
16."securitizare reînnoibilă" înseamnă o securitizare în cadrul căreia însăşi structura securitizării se reînnoieşte prin adăugarea sau eliminarea expunerilor din portofoliul de expuneri, indiferent dacă expunerile se reînnoiesc sau nu;
17."clauză de amortizare anticipată" înseamnă o clauză contractuală în securitizarea expunerilor reînnoibile sau în securitizarea reînnoibilă care impune, în cazul producerii unor evenimente definite, răscumpărarea poziţiilor din securitizare ale investitorilor înainte de scadenţa stabilită iniţial pentru poziţiile respective;
18."tranşa care suportă prima pierdere" înseamnă cea mai subordonată tranşă dintr-o securitizare, şi anume prima tranşă care suportă pierderile înregistrate de expunerile securitizate şi, astfel, asigură protecţie pentru tranşa care suportă a doua pierdere şi, după caz, pentru tranşele cu rang superior;
19."poziţie din securitizare" înseamnă o expunere faţă de o securitizare;
20."creditor iniţial" înseamnă o entitate care, fie ea însăşi, fie prin intermediul unor entităţi asociate, direct sau indirect, a încheiat contractul iniţial care a creat obligaţiile sau obligaţiile potenţiale ale debitorului sau ale debitorului potenţial, care au determinat expunerile care fac obiectul securitizării;
21."program ABCP sprijinit integral" înseamnă un program ABCP pe care sponsorul său îl susţine direct şi integral prin furnizarea către SSPE(uri) a uneia sau mai multor facilităţi de lichiditate care acoperă cel puţin toate elementele următoare:
(a)toate riscurile de lichiditate şi de credit ale programului ABCP;
(b)orice riscuri de diminuare semnificativă a valorii expunerilor securitizate;
(c)orice alte costuri la nivel de tranzacţie ABCP şi costuri la nivel de program ABCP dacă sunt necesare pentru a garanta investitorului plata integrală a oricărei sume în cadrul ABCP;
22."tranzacţie ABCP sprijinită integral" înseamnă o tranzacţie ABCP sprijinită de o facilitate de lichiditate, la nivel de tranzacţie sau la nivel de program ABCP, care acoperă cel puţin toate elementele următoare:
(a)toate riscurile de lichiditate şi de credit ale tranzacţiei ABCP;
(b)orice riscuri de diminuare semnificativă a valorii expunerilor securitizate în tranzacţia ABCP;
(c)orice alte costuri la nivel de tranzacţie ABCP şi costuri la nivel de program ABCP dacă sunt necesare pentru a garanta investitorului plata integrală a oricărei sume în cadrul ABCP;
23."registru central de securitizări" înseamnă o persoană juridică care colectează şi menţine la nivel central evidenţa securitizărilor.
În sensul articolului 10 din prezentul regulament, trimiterile la "registrul central de tranzacţii" din articolele 61, 64, 65, 66, 73, 78, 79 şi 80 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 se interpretează ca trimiteri la "registrul central de securitizări".
24.«expunere neperformantă» sau «NPE» înseamnă o expunere care îndeplineşte oricare din condiţiile prevăzute la articolul 47a alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
25.«securitizare NPE» înseamnă o securitizare garantată cu un portofoliu de expuneri neperformante a căror valoare nominală reprezintă cel puţin 90 % din valoarea nominală a întregului portofoliu în momentul iniţierii şi la orice dată ulterioară la care sunt adăugate sau scoase active din portofoliul de active suport ca urmare a reconstituirii sau a restructurării portofoliului sau din orice alt motiv pertinent;
26.«contract de protecţie a creditului» înseamnă un contract încheiat între iniţiator şi investitor pentru transferarea riscului de credit al expunerilor securitizate de la iniţiator către investitor prin utilizarea de instrumente derivate de credit sau de garanţii, contract prin care iniţiatorul se angajează să plătească investitorului un cuantum, cunoscut ca primă de protecţie a creditului, iar investitorul se angajează să plătească iniţiatorului un cuantum, cunoscut ca plată pentru protecţia creditului în cazul în care are loc unul dintre evenimentele de credit definite în contract;
27.«primă pentru protecţia creditului» înseamnă cuantumul pe care iniţiatorul s-a angajat să îl plătească investitorului, prin contractul de protecţie a creditului, pentru protecţia creditului promisă de investitor;
28.«plată pentru protecţia creditului» înseamnă cuantumul pe care investitorul s-a angajat să îl plătească iniţiatorului, prin contractul de protecţie a creditului, în cazul producerii unui eveniment de credit definit în contractul de protecţie a creditului;
29.«marjă sintetică în exces» înseamnă cuantumul care, potrivit documentelor unei securitizări sintetice, este stabilit prin contract de către iniţiator pentru a acoperi pierderile aferente expunerilor securitizate care ar putea apărea înaintea scadenţei tranzacţiei;
30.«factori de durabilitate» înseamnă factorii de durabilitate definiţi la articolul 2 punctul 24 din Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului (*);
(*)Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare (JO L 317, 9.12.2019, p. 1).
31.«reducere de preţ de cumpărare nerambursabilă» înseamnă diferenţa dintre soldul restant al expunerilor din portofoliul-suport şi preţul la care respectivele expuneri sunt vândute de iniţiator către SSPE, această diferenţă nefiind rambursată nici iniţiatorului, nici creditorului iniţial.

Art. 3: Vânzarea de securitizări clienţilor de retail
(1)Vânzătorul unei poziţii din securitizare nu vinde o astfel de poziţie unui client de retail, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) punctul 11 din Directiva 2014/65/UE, cu excepţia cazului în care sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)vânzătorul poziţiei din securitizare a efectuat un test de adecvare în conformitate cu articolul 25 alineatul (2) din Directiva 2014/65/UE;
b)vânzătorul poziţiei din securitizare este convins, pe baza testului menţionat la litera (a), că poziţia din securitizare este adecvată pentru clientul de retail respectiv;
c)vânzătorul poziţiei din securitizare comunică fără întârziere, prin intermediul unui raport, rezultatul testului de adecvare clientului de retail.
(2)Atunci când sunt îndeplinite condiţiile stabilite la alineatul (1), iar portofoliul de instrumente financiare al clientului de retail în cauză nu depăşeşte 500 000 EUR, vânzătorul se asigură, pe baza informaţiilor prezentate de clientul de retail în conformitate cu alineatul (3), că acesta nu investeşte în poziţii din securitizare un cuantum total care depăşeşte 10 % din portofoliul de instrumente financiare al clientului respectiv şi că cuantumul minim iniţial investit într-una sau mai multe poziţii din securitizare este de 10 000 EUR.
(3)Clientul de retail prezintă vânzătorului informaţii exacte privind portofoliul de instrumente financiare al clientului de retail, inclusiv privind orice investiţii în poziţii din securitizare.
(4)În sensul alineatelor (2) şi (3), în portofoliul de instrumente financiare al clientului de retail sunt incluse depozitele în numerar şi instrumentele financiare, dar sunt excluse orice instrumente financiare depuse ca garanţie.
Art. 4: Cerinţe referitoare la SSPE-uri
SSPE-urile nu pot fi stabilite într-o ţară terţă în cazul căreia se aplică oricare dintre următoarele:
(a)ţara terţă este inclusă pe lista ţărilor terţe de mare risc care au deficienţe strategice în regimurile lor naţionale privind combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, în conformitate cu articolul 9 din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului (*);
(*)Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei (JO L 141, 5.6.2015, p. 73).
(a1)ţara terţă este inclusă în anexa I la lista UE a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;

(b)ţara terţă nu a semnat un acord cu un stat membru pentru a se asigura că respectiva ţară terţă respectă în totalitate standardele prevăzute la articolul 26 din Convenţia-model a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital sau în Acordul-model al OCDE privind schimbul de informaţii în domeniul fiscal şi garantează un schimb eficace de informaţii în materie fiscală, inclusiv orice acorduri fiscale multilaterale.
Pentru o SSPE stabilită, după 9 aprilie 2021, într-o jurisdicţie menţionată în Anexa II din cauza funcţionării unui regim fiscal dăunător, investitorul notifică investiţiile în valori mobiliare emise de respectiva SSPE autorităţilor fiscale competente ale statului membru în care investitorul îşi are sediul în scopuri fiscale.