Secţiunea 1 - SECŢIUNEA 1: Cerinţe pentru securitizarea tradiţională simplă, transparentă şi standardizată alta decât ABCP - Regulamentul 2402/12-dec-2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea şi de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă şi standardizată, şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE şi 2011/61/UE, precum şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 8 Iulie 2024
SECŢIUNEA 1:SECŢIUNEA 1: Cerinţe pentru securitizarea tradiţională simplă, transparentă şi standardizată alta decât ABCP
Art. 19: Securitizarea tradiţională simplă, transparentă şi standardizată alta decât ABCP
(1)Securitizările tradiţionale, cu excepţia programelor ABCP şi a tranzacţiilor ABCP, care îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolele 20, 21 şi 22, sunt considerate a fi STS.

(2)Până la 18 octombrie 2018, ABE, în strânsă cooperare cu ESMA şi AEAPO, adoptă, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, ghiduri şi recomandări privind interpretarea şi aplicarea armonizată a cerinţelor prevăzute la articolele 20, 21 şi 22.
Art. 20: Cerinţe privind simplitatea
(1)Proprietatea asupra expunerilor-suport se dobândeşte de către SSPE prin intermediul unei vânzări reale sau al cesiunii sau al transferului cu acelaşi efect juridic într-un mod care este opozabil vânzătorului sau oricărui alte părţi terţe. Transferul proprietăţii la SSPE nu face obiectul dispoziţiilor stricte de recuperare în caz de insolvenţă a vânzătorului.
(2)În sensul alineatului (1), oricare dintre următoarele constituie dispoziţii stricte de recuperare:
a)dispoziţii care permit lichidatorului vânzătorului să invalideze vânzarea expunerilor-suport numai pe baza faptului că aceasta s-a încheiat într-un anumit termen înainte de declaraţia de insolvenţă a vânzătorului;
b)dispoziţiile prin care SSPE poate împiedica invalidarea menţionată la litera (a) numai dacă poate dovedi că nu avea cunoştinţă de insolvenţa vânzătorului la momentul vânzării.
(3)În sensul alineatului (1), dispoziţiile de recuperare din dreptul intern în materie de insolvenţă care permit lichidatorului sau unei instanţe să invalideze vânzarea expunerilor-suport în caz de transferuri frauduloase, de prejudicii abuzive aduse creditorilor sau de transferuri destinate să favorizeze în mod nejustificat anumiţi creditori în detrimentul altora, nu constituie dispoziţii stricte de recuperare.
(4)În cazul în care vânzătorul nu este creditorul iniţial, vânzarea reală sau cesiunea sau transferul cu acelaşi efect juridic al expunerilor-suport către vânzătorul respectiv, indiferent dacă respectiva vânzare reală sau cesiune sau transfer cu acelaşi efect juridic se realizează direct sau în una sau mai multe etape intermediare, îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatele (1)-(3).
(5)Atunci când transferul expunerilor-suport se efectuează prin intermediul unei cesiuni şi se perfectează într-o etapă ulterioară încheierii tranzacţiei, evenimentele de declanşare a acestei perfectări includ cel puţin următoarele evenimente:
a)o deteriorare gravă a situaţiei vânzătorului în ceea ce priveşte bonitatea;
b)insolvenţa vânzătorului; şi
c)încălcări neremediate, de către vânzător, ale obligaţiilor sale contractuale, inclusiv incapacitatea de plată a vânzătorului.
(6)Vânzătorul prezintă declaraţii şi garanţii care să ateste faptul că, din informaţiile pe care le deţine, expunerile-suport incluse în securitizare nu sunt grevate de sarcini şi nici nu se află în alt mod într-o situaţie cu privire la care se poate preconiza că va afecta caracterul opozabil al vânzării reale sau al cesiunii sau al transferului cu acelaşi efect juridic.
(7)Expunerile-suport transferate de la vânzător către o SSPE sau cesionate de vânzător unei SSPE îndeplinesc criterii de eligibilitate prestabilite clare şi documentate care nu permit administrarea activă a portofoliului în mod discreţionar în ceea ce priveşte expunerile respective. În sensul prezentului alineat, substituirea expunerilor care încalcă declaraţii şi garanţii nu se consideră că face parte din administrarea activă a portofoliului. Expunerile transferate la SSPE după încheierea tranzacţiei îndeplinesc criteriile de eligibilitate aplicate expunerilor-suport iniţiale.
(8)Securitizarea se garantează cu un portofoliu de expuneri-suport care sunt omogene din punctul de vedere al tipului de active, ţinând cont de caracteristicile specifice legate de fluxurile de numerar ale tipului de active, inclusiv de caracteristicile contractuale, de risc de credit şi de plată în avans ale acestora. Un portofoliu de expuneri-suport cuprinde un singur tip de active. Expunerile-suport conţin cerinţe contractuale cu caracter obligatoriu şi opozabil, cu drept de regres deplin împotriva debitorilor şi, după caz, a garanţilor.
Expunerile-suport conţin fluxuri de plăţi periodice definite, ale căror tranşe pot diferi ca valoare, în ceea ce priveşte plata chiriei, a principalului sau a dobânzilor sau în ceea ce priveşte orice alt drept de a primi venituri din activele-suport pentru astfel de plăţi. Expunerile-suport pot, de asemenea, să genereze încasări din vânzarea oricăror active finanţate sau în sistem de leasing.
Expunerile-suport nu includ valori mobiliare, astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctul 44 din Directiva 2014/65/UE, altele decât obligaţiuni corporative, care nu sunt cotate într-un loc de tranzacţionare.
(9)Expunerile-suport nu includ nicio poziţie din securitizare.
(10)Expunerile-suport sunt iniţiate în cursul normal al activităţii iniţiatorului sau creditorului iniţial în conformitate cu standarde de subscriere care nu sunt mai puţin stricte decât cele pe care iniţiatorul sau creditorul iniţial le-a aplicat, în momentul iniţierii, unor expuneri similare care nu sunt securitizate. Standardele de subscriere în temeiul cărora sunt iniţiate expunerile-suport, precum şi orice modificare semnificativă faţă de standardele anterioare de subscriere se comunică integral fără întârzieri nejustificate investitorilor potenţiali.
În cazul securitizărilor în care expunerile-suport sunt împrumuturi locative, portofoliul de împrumuturi nu include niciun împrumut care a fost comercializat şi subscris pe baza premisei că s-a adus la cunoştinţa solicitantului împrumutului sau, după caz, intermediarilor, faptul că este posibil ca informaţiile furnizate să nu fi fost verificate de către creditor.
Evaluarea bonităţii debitorului îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 8 din Directiva 2008/48/CE sau la articolul 18 alineatele (1)-(4), alineatul (5) litera (a) şi alineatul (6) din Directiva 2014/17/UE sau, după caz, cerinţe echivalente în ţările terţe.
Iniţiatorul sau creditorul iniţial au expertiză în ceea ce priveşte iniţierea unor expuneri similare celor securitizate.
(11)Expunerile-suport se transferă după selecţie la SSPE fără întârziere nejustificată şi nu includ, la momentul selecţiei, expuneri în stare de nerambursare în înţelesul articolului 178 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 sau expuneri la un debitor sau garant aflat în dificultate care, potrivit informaţiilor deţinute de iniţiator sau de creditorul iniţial:
a)este declarat în stare de insolvenţă sau o instanţă le-a acordat creditorilor săi, cu titlu definitiv şi inatacabil, un drept de executare sau daune materiale ca urmare a unei plăţi neefectuate într-o perioadă de trei ani anterioară datei iniţierii sau a fost supus unui proces de restructurare a datoriei pentru expunerile sale neperformante într-o perioadă de trei ani anterioară datei transferului sau cesiunii expunerilor-suport către SSPE, cu excepţia cazului în care:
(i)o expunere-suport restructurată nu a prezentat noi arierate de la data restructurării care trebuie să fi avut loc cu cel puţin un an înainte de data transferului sau cesiunii expunerilor-suport către SSPE; şi
(ii)informaţiile furnizate de iniţiator, de sponsor şi de SSPE, în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) primul paragraf litera (a) şi litera (e) punctul (i) precizează în mod explicit proporţia expunerilor-suport restructurate, data şi detaliile restructurării, precum şi performanţa lor de la data restructurării;
b)figura, la data iniţierii, după caz, într-un registru public de persoane cu un istoric negativ în materie de credite sau, dacă nu există un astfel de registru public, într-un alt registru al creditelor care se află la dispoziţia iniţiatorului sau a creditorului iniţial; sau
c)are o evaluare a creditului sau un punctaj de bonitate care indică faptul că riscul ca plăţile convenite prin contract să nu fie efectuate este semnificativ mai mare decât în cazul expunerilor comparabile deţinute de iniţiator care nu sunt securitizate.
(12)În momentul transferului expunerilor, debitorii au efectuat cel puţin o plată, cu excepţia cazului securitizărilor reînnoibile garantate cu expuneri care se plătesc într-o singură tranşă sau care au o scadenţă de mai puţin de un an, inclusiv, fără restricţii, plăţi lunare pentru credite reînnoibile.
(13)Rambursarea deţinătorilor de poziţii din securitizare nu a fost structurată astfel încât să depindă în mod predominant de vânzarea activelor care garantează expunerile-suport. Acest lucru nu împiedică reînnoirea sau refinanţarea ulterioară a unor astfel de active.
Rambursarea deţinătorilor de poziţii din securitizare ale căror expuneri-suport sunt garantate prin active a căror valoare este garantată sau ale căror riscuri sunt complet reduse printr-o obligaţie de răscumpărare ce revine vânzătorului activelor prin care se garantează expunerile-suport sau de o altă parte terţă nu se consideră că depinde de vânzarea activelor care garantează expunerile-suport respective.
(14)ABE, în strânsă cooperare cu ESMA şi AEAPO, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care se aduc precizări suplimentare în legătură cu expunerile-suport menţionate la alineatul (8) care sunt considerate drept omogene.
ABE prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de reglementare până la 18 iulie 2018.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 21: Cerinţe privind standardizarea
(1)Iniţiatorul, sponsorul sau creditorul iniţial îndeplineşte cerinţa de reţinere a riscului în conformitate cu articolul 6.
(2)Riscul privind rata dobânzii şi riscul valutar care apar din securitizare se atenuează în mod corespunzător şi se comunică orice măsuri întreprinse în acest sens. Cu excepţia cazului în care se urmăreşte acoperirea riscului privind rata dobânzii sau a riscului valutar, SSPE nu încheie contracte derivate şi se asigură că portofoliul de expuneri-suport nu include instrumente derivate. Aceste instrumente derivate sunt subscrise şi documentate în conformitate cu standardele comune utilizate în domeniul finanţelor internaţionale.
(3)Orice plăţi ale dobânzilor de referinţă trecute la activele şi pasivele securitizării se bazează pe ratele dobânzilor utilizate în general pe piaţă sau pe rate sectoriale utilizate în general care reflectă costurile finanţării şi nu prevăd formule sau instrumente derivate complexe.
(4)Atunci când s-a emis un aviz de executare sau un aviz de urgentare a plăţii:
a)nu poate fi blocată în SSPE nicio sumă de lichidităţi mai mare decât ceea ce este necesar pentru a asigura funcţionarea operaţională a SSPE sau rambursarea structurată a investitorilor în conformitate cu clauzele contractuale ale securitizării, cu excepţia cazului în care circumstanţe excepţionale impun ca o sumă să fie blocată pentru a fi utilizată, în interesul investitorilor, pentru cheltuieli menite să evite deteriorarea calităţii creditului expunerilor-suport;
b)încasările din principalul aferent expunerilor-suport se transferă investitorilor prin amortizarea secvenţială a poziţiilor din securitizare, stabilită prin rangul de prioritate al poziţiei din securitizare;
c)rambursarea poziţiilor din securitizare nu se inversează în ceea ce priveşte rangul de prioritate al acestora; şi
d)nicio dispoziţie nu impune lichidarea automată a expunerilor-suport la valoarea de piaţă.
(5)Tranzacţiile care nu prevăd o ordine de prioritate secvenţială a plăţilor includ factori de declanşare legaţi de performanţa expunerilor-suport, care duc la transformarea ordinii de prioritate a plăţilor în plăţi secvenţiale în funcţie de rangul de prioritate. Aceşti factori de declanşare legaţi de performanţă includ cel puţin deteriorarea calităţii creditului expunerilor-suport sub un prag prestabilit.
(6)Documentele aferente tranzacţiei prevăd dispoziţii adecvate de amortizare anticipată sau factori care declanşează încetarea perioadei de reînnoire atunci când securitizarea este o securitizare reînnoibilă, inclusiv cel puţin:
a)o deteriorare a calităţii creditului expunerilor-suport până la un prag prestabilit sau sub acesta;
b)producerea unui eveniment legat de insolvenţă ce vizează iniţiatorul sau societatea de administrare;
c)scăderea valorii expunerilor-suport deţinute de SSPE sub un prag prestabilit (eveniment de amortizare anticipată); şi
d)incapacitatea de a iniţia suficiente expuneri-suport noi care să aibă calitatea creditului prestabilită (factor ce declanşează încetarea perioadei de reînnoire).
(7)Documentele aferente tranzacţiei specifică în mod clar:
a)obligaţiile contractuale, sarcinile şi responsabilităţile societăţii de administrare şi ale mandatarului, dacă există, şi ale altor furnizori de servicii auxiliare;
b)procesele şi responsabilităţile necesare pentru a asigura faptul că starea de nerambursare sau insolvenţa societăţii de administrare nu conduce la încetarea serviciilor de administrare, precum o dispoziţie contractuală care să permită înlocuirea societăţii de administrare în astfel de cazuri; şi
c)dispoziţii care asigură înlocuirea contrapărţilor aferente instrumentelor derivate, a furnizorilor de lichidităţi şi a băncii la care este deschis contul în cazul în care acestea intră în stare de nerambursare sau în caz de insolvenţă a acestora ori în cazul producerii altor evenimente specificate, după caz.
(8)Societatea de administrare are expertiză în administrarea expunerilor similare celor securitizate şi dispune de politici, proceduri şi controale de gestionare a riscurilor bine documentate şi adecvate legate de administrarea expunerilor.
(9)Documentele aferente tranzacţiei stipulează în termeni clari şi consecvenţi definiţii, măsuri corective şi acţiuni referitoare la incidentele de plată ale debitorilor şi la starea de nerambursare a acestora, restructurarea datoriilor, iertarea de plată a datoriei, restructurarea datorată dificultăţilor financiare, perioadele fără plăţi, pierderile, radierile, recuperările şi alte măsuri corective privind performanţa activelor. Documentele aferente tranzacţiei specifică în mod clar ordinea de prioritate a plăţilor, evenimentele care declanşează modificări ale respectivei ordini de prioritate a plăţilor, precum şi obligaţia de a raporta aceste evenimente. Orice modificare a ordinii de prioritate a plăţilor care afectează în mod negativ şi substanţial rambursarea poziţiei din securitizare se raportează investitorilor fără întârzieri nejustificate.
(10)Documentele aferente tranzacţiei includ dispoziţii clare care facilitează soluţionarea în timp util a conflictelor dintre diferitele categorii de investitori, drepturile de vot se definesc şi se alocă deţinătorilor de titluri în mod clar, iar responsabilităţile mandatarului şi ale altor entităţi care au sarcini de fiducie faţă de investitori se identifică în mod clar.
Art. 22: Cerinţe privind transparenţa
(1)Iniţiatorul şi sponsorul pun la dispoziţia investitorilor potenţiali înainte de stabilirea preţurilor datele istorice statice şi dinamice privind starea de nerambursare şi pierderea de performanţă, precum datele privind incidentele de plată şi starea de nerambursare, în ceea ce priveşte expuneri care sunt în mare măsură similare cu cele care sunt securitizate, precum şi sursele acestor date şi baza pe care se pretinde similaritatea. Aceste date acoperă o perioadă de cel puţin cinci ani.
(2)Înainte de emiterea titlurilor de valoare care rezultă din securitizare, un eşantion al expunerilor-suport se supune unei verificări externe de către o parte adecvată şi independentă, verificându-se inclusiv dacă datele comunicate în ceea ce priveşte expunerile-suport sunt corecte.
(3)Înainte de stabilirea preţurilor securitizării, iniţiatorul sau sponsorul pune la dispoziţia investitorilor potenţiali un model de fluxuri de numerar ale pasivelor care reprezintă cu precizie relaţia contractuală dintre expunerile-suport şi plăţile care circulă între iniţiator, sponsor, investitori, alte părţi terţe şi SSPE şi, după stabilirea preţurilor, pune modelul respectiv la dispoziţia investitorilor în permanenţă şi la dispoziţia investitorilor potenţiali la cerere.
(4)În cazul unei securitizări în care expunerile-suport sunt împrumuturi locative sau credite auto sau contracte de leasing auto, iniţiatorul şi sponsorul publică informaţiile disponibile referitoare la performanţa de mediu a activelor finanţate de aceste împrumuturi locative sau credite auto ori contracte de leasing auto, ca parte a informaţiilor divulgate în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) primul paragraf litera (a).
Prin derogare de la primul paragraf, începând cu 1 iunie 2021, iniţiatorii pot să publice informaţiile disponibile referitoare la principalele efecte negative ale activelor finanţate prin expunerile-suport asupra factorilor de durabilitate.

(5)Iniţiatorul şi sponsorul răspund de respectarea articolului 7. Informaţiile cerute la articolul 7 alineatul (1) primul paragraf litera (a) se pun la dispoziţia investitorilor potenţiali înainte de stabilirea preţurilor, la cerere. Informaţiile cerute la articolul 7 alineatul (1) primul paragraf literele (b)-(d) se pun la dispoziţie înainte de stabilirea preţurilor cel puţin sub formă de proiect sau într-o formă iniţială. Documentele finale se pun la dispoziţia investitorilor în termen de cel mult 15 zile de la încheierea tranzacţiei.
(6)Până la 10 iulie 2021, AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun al autorităţilor europene de supraveghere, proiecte de standarde tehnice de reglementare în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010, în ceea ce priveşte conţinutul, metodologiile şi prezentarea informaţiilor menţionate la alineatul (4) al doilea paragraf de la prezentul articol în ceea ce priveşte indicatorii de durabilitate referitori la efectele negative asupra climei şi la alte efecte negative asupra mediului şi asupra aspectelor sociale şi de guvernanţă.
Dacă este oportun, proiectele de standarde tehnice de reglementare prevăzute la primul paragraf reflectă sau se bazează pe standardele tehnice de reglementare elaborate în conformitate cu mandatul acordat AES prin Regulamentul (UE) 2019/2088, în special la articolul 2a şi la articolul 4 alineatele (6) şi (7).
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.