Capitolul ii - Evaluare - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132
Acte UE
Jurnalul Oficial 22L
În vigoare Versiune de la: 27 Februarie 2024
CAPITOLUL II:Evaluare
Art. 24: Obiectivele evaluării
(1)Autorităţile de rezoluţie se asigură că orice măsură de rezoluţie este luată pe baza unei evaluări care să asigure o estimare echitabilă, prudentă şi realistă a activelor, pasivelor, drepturilor şi obligaţiilor CPC.
(2)Înainte ca autoritatea de rezoluţie să declanşeze procedura de rezoluţie în cazul unei CPC, aceasta se asigură că se efectuează o primă evaluare pentru a stabili dacă sunt îndeplinite condiţiile de declanşare a procedurii de rezoluţie prevăzute la articolul 22 alineatul (1).
(3)După ce autoritatea de rezoluţie a hotărât să declanşeze procedura de rezoluţie în cazul unei CPC, aceasta se asigură că se efectuează o a doua evaluare, având drept scop:
a)să fundamenteze decizia privind măsurile de rezoluţie adecvate care trebuie luate;
b)să se asigure că eventualele pierderi înregistrate la nivelul activelor şi al drepturilor CPC sunt pe deplin recunoscute la momentul aplicării instrumentelor de rezoluţie;
c)să fundamenteze decizia privind amploarea anulării sau a diluării instrumentelor de proprietate şi decizia privind valoarea şi numărul de instrumente de proprietate emise sau transferate ca urmare a exercitării competenţelor de rezoluţie;
d)să fundamenteze decizia privind amploarea reducerii valorii contabile sau a conversiei pasivelor negarantate, inclusiv a instrumentelor de datorie;
e)în cazul în care se aplică instrumente de alocare a pierderilor şi a poziţiilor, să fundamenteze decizia privind amploarea pierderilor care urmează să fie aplicate creanţelor creditorilor afectaţi, obligaţiilor restante sau poziţiilor având legătură cu CPC şi privind amploarea şi necesitatea unui apel la fonduri băneşti în scopul rezoluţiei;
f)în cazul în care se aplică instrumentul CPC-punte, să fundamenteze decizia privind activele, pasivele, drepturile şi obligaţiile sau instrumentele de proprietate care pot fi transferate către CPC-punte, precum şi decizia privind valoarea oricărei contraprestaţii care poate fi plătită CPC aflate în rezoluţie sau, dacă este cazul, deţinătorilor instrumentelor de proprietate;
g)în cazul în care se aplică instrumentul de vânzare a activităţii, să fundamenteze decizia privind activele, pasivele, drepturile şi obligaţiile sau privind instrumentele de proprietate care pot fi transferate cumpărătorului terţ şi să fundamenteze interpretarea pe care autoritatea de rezoluţie o dă condiţiilor comerciale în sensul articolului 40.
În sensul literei (d), evaluarea ţine seama de pierderile care ar fi absorbite prin executarea obligaţiilor restante ale membrilor compensatori sau ale altor părţi terţe faţă de CPC, precum şi de nivelul de conversie care urmează să fie aplicat instrumentelor de datorie.
(4)Evaluările menţionate la alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol pot face obiectul unei căi de atac, în conformitate cu articolul 74, numai împreună cu decizia de a aplica un instrument de rezoluţie sau de a exercita o competenţă de rezoluţie.
Art. 25: Cerinţele pentru evaluare
(1)Autoritatea de rezoluţie se asigură că evaluările menţionate la articolul 24 sunt efectuate:
a)de o persoană independentă faţă de orice autoritate publică şi faţă de CPC; sau
b)de autoritatea de rezoluţie, în cazul în care aceste evaluări nu pot fi efectuate de către o persoană menţionată la litera (a).
(2)Evaluările menţionate la articolul 24 sunt considerate definitive în cazul în care au fost efectuate de persoana menţionată la alineatul (1) litera (a) de la prezentul articol şi sunt îndeplinite toate cerinţele prevăzute la prezentul articol.
(3)Fără a aduce atingere cadrului Uniunii privind ajutoarele de stat, după caz, o evaluare definitivă se bazează pe ipoteze prudente, care nu presupun sprijin financiar public extraordinar potenţial, asistenţă privind lichiditatea în situaţii de urgenţă din partea unei bănci centrale şi nici asistenţă privind lichiditatea din partea unei bănci centrale furnizate CPC cu garanţii, scadenţe sau dobânzi non-standard din momentul în care se iau măsuri de rezoluţie. Evaluarea ţine seama, de asemenea, de potenţiala recuperare a cheltuielilor rezonabile suportate de CPC aflată în rezoluţie în conformitate cu articolul 27 alineatul (10).
(4)O evaluare definitivă este completată cu următoarele informaţii deţinute de CPC:
a)un bilanţ actualizat şi un raport privind poziţia financiară a CPC, incluzând resursele prefinanţate rămase disponibile şi angajamentele financiare restante;
b)evidenţele contractelor compensate menţionate la articolul 29 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012; şi
c)toate informaţiile privind valorile de piaţă şi valorile contabile ale activelor, pasivelor şi poziţiilor sale, inclusiv creanţele şi obligaţiile restante datorate de sau către CPC care prezintă relevanţă.
(5)Evaluarea definitivă indică repartizarea creditorilor pe clase în funcţie de rangurile lor de prioritate conform legislaţiei aplicabile privind insolvenţa. Aceasta include şi o estimare a tratamentului de care ar fi putut beneficia fiecare clasă de acţionari şi de creditori prin aplicarea principiului prevăzut la articolul 23 alineatul (1) litera (e).
Estimarea menţionată la primul paragraf nu aduce atingere evaluării menţionate la articolul 61.
(6)Ţinând seama de standardele tehnice de reglementare elaborate în conformitate cu articolul 36 alineatele (14) şi (15) din Directiva 2014/59/UE şi adoptate în temeiul articolului 36 alineatul (16) din respectiva directivă, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care să precizeze:
a)circumstanţele în care se consideră că o persoană este independentă atât faţă de autoritatea de rezoluţie, cât şi faţă de CPC, în sensul alineatului (1) din prezentul articol;
b)metodologia utilizată pentru determinarea valorii activelor şi pasivelor CPC; şi
c)separarea evaluărilor în temeiul articolelor 24 şi 61 din prezentul regulament.
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 12 februarie 2022.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 26: Evaluare provizorie
(1)Evaluările menţionate la articolul 24 care nu îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 25 alineatul (2) sunt considerate evaluări provizorii.
Evaluările provizorii includ o rezervă pentru pierderi suplimentare şi o justificare adecvată a respectivei rezerve.
(2)În cazul în care o autoritate de rezoluţie ia măsuri de rezoluţie pe baza unei evaluări provizorii, aceasta se asigură că se efectuează o evaluare definitivă cât mai curând posibil.
Autoritatea de rezoluţie se asigură că evaluarea definitivă menţionată la primul paragraf:
a)permite recunoaşterea integrală în evidenţele contabile ale CPC a tuturor pierderilor înregistrate de aceasta;
b)fundamentează o decizie de a reajusta creanţele creditorilor sau de a majora valoarea contraprestaţiilor plătite, în conformitate cu alineatul (3).
(3)În cazul în care estimarea valorii nete a activului CPC din cadrul evaluării definitive este mai mare decât această estimare din cadrul evaluării provizorii, autoritatea de rezoluţie poate:
a)să majoreze valoarea creanţelor creditorilor afectaţi care au fost făcut obiectul reducerii valorii contabile sau al restructurării;
b)să impună unei CPC-punte să efectueze o plată suplimentară de contraprestaţii CPC aflate în rezoluţie, în raport cu activele, pasivele, drepturile şi obligaţiile sau, după caz, deţinătorilor instrumentelor de proprietate, în raport cu instrumentele de proprietate.
(4)Ţinând seama de standardele tehnice de reglementare elaborate în conformitate cu articolul 36 alineatul (15) din Directiva 2014/59/UE şi adoptate în temeiul articolului 36 alineatul (16) din respectiva directivă, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care să precizeze, în sensul alineatului (1) de la prezentul articol, metodologia de calculare a rezervei pentru pierderi suplimentare care trebuie inclusă în evaluările provizorii.
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 12 februarie 2022.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.