Capitolul i - Obiective, condiţii şi principii generale - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132

Acte UE

Jurnalul Oficial 22L

În vigoare
Versiune de la: 27 Februarie 2024
CAPITOLUL I:Obiective, condiţii şi principii generale
Art. 21: Obiectivele rezoluţiei
(1)Atunci când aplică instrumentele de rezoluţie şi exercită competenţele de rezoluţie, autoritatea de rezoluţie ţine seama de toate obiectivele rezoluţiei expuse mai jos, care au o importanţă egală, şi asigură echilibrul între acestea în funcţie de natura şi de circumstanţele fiecărui caz în parte:
a)asigurarea continuităţii funcţiilor critice ale CPC, în special:
(i)decontarea la timp a obligaţiilor CPC faţă de membrii săi compensatori şi, după caz, faţă de clienţii lor;
(ii)accesul continuu al membrilor compensatori şi, după caz, al clienţilor lor, la titluri de valoare sau la conturi de numerar furnizate de CPC şi la garanţii sub formă de active financiare deţinute de CPC;
b)asigurarea continuităţii legăturilor cu alte IPF-uri care, dacă ar fi perturbate, ar avea un impact negativ semnificativ asupra stabilităţii în Uniune sau în unul ori mai multe dintre statele sale membre, precum şi asupra finalizării la timp a funcţiilor de plată, compensare, decontare şi păstrare în evidenţe;
c)evitarea efectelor negative semnificative asupra sistemului financiar în Uniune sau în unul ori mai multe dintre statele sale membre, în special prin prevenirea sau diminuarea contagiunii dificultăţilor financiare către membrii compensatori ai CPC, clienţii acestora sau către sistemul financiar în ansamblul său, inclusiv alte IPF-uri şi prin menţinerea disciplinei pieţei şi a încrederii publicului; şi
d)protejarea fondurilor publice prin reducerea la minimum a dependenţei de sprijinul financiar public extraordinar şi a riscului potenţial de pierderi pentru contribuabili.
(2)Atunci când urmăreşte obiectivele stabilite la alineatul (1), autoritatea de rezoluţie depune eforturi pentru reducerea la minimum a costului rezoluţiei pentru toate părţile interesate afectate şi evitarea deteriorării valorii CPC, cu excepţia cazului în care o astfel de deteriorare este necesară pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei.
Art. 22: Condiţii de declanşare a procedurii de rezoluţie
(1)Autoritatea de rezoluţie ia o măsură de rezoluţie în legătură cu o CPC dacă sunt îndeplinite toate condiţiile de mai jos:
a)CPC este în curs de a intra în dificultate sau este susceptibilă de a intra în dificultate, acest fapt fiind stabilit de una dintre următoarele entităţi:
(i)autoritatea competentă, după consultarea autorităţii de rezoluţie;
(ii)autoritatea de rezoluţie, după consultarea autorităţii competente, în cazul în care autoritatea de rezoluţie are instrumentele necesare pentru a ajunge la această concluzie;
b)ţinând seama de toate circumstanţele relevante, nu există nicio perspectivă rezonabilă ca o măsură alternativă din sectorul privat, inclusiv planul de redresare al CPC sau alte acorduri contractuale, sau o măsură de supraveghere, inclusiv măsurile de intervenţie timpurie adoptate, să prevină intrarea în dificultate a CPC într-un interval de timp rezonabil;
c)o măsură de rezoluţie este necesară în interesul public pentru a atinge unul sau mai multe obiective ale rezoluţiei, care să fie totodată proporţională cu acestea, iar lichidarea CPC conform procedurilor obişnuite de insolvenţă nu ar permite atingerea obiectivelor rezoluţiei în aceeaşi măsură.
(2)În sensul alineatului (1) litera (a) punctul (ii), autoritatea competentă furnizează autorităţii de rezoluţie, din proprie iniţiativă şi fără întârziere, orice informaţii care pot indica faptul că CPC este în curs de a intra în dificultate sau este susceptibilă de a intra în dificultate. De asemenea, autoritatea competentă furnizează la cerere orice alte informaţii necesare autorităţii de rezoluţie pentru a îşi efectua evaluarea.
(3)În sensul alineatului (1) litera (a), se consideră că o CPC este în curs de a intra în dificultate sau este susceptibilă de a intra în dificultate în cazul în care este îndeplinită cel puţin una dintre condiţiile următoare:
a)CPC îşi încalcă sau este probabil să îşi încalce cerinţele de autorizare într-un mod care ar justifica retragerea autorizaţiei acesteia în conformitate cu articolul 20 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
b)CPC este incapabilă sau este probabil să fie incapabilă să asigure una din funcţiile sale critice;
c)CPC este incapabilă sau este probabil să fie incapabilă să îşi restabilească viabilitatea prin punerea în aplicare a măsurilor sale de redresare;
d)CPC este incapabilă sau este probabil să fie incapabilă să îşi achite datoriile sau alte pasive la scadenţă; şi
e)CPC necesită sprijin financiar public extraordinar.
(4)În sensul alineatului (3) litera (e), sprijinul financiar public nu se consideră sprijin financiar public extraordinar în cazul în care îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)ia forma unei garanţii de stat în sprijinul facilităţilor de lichiditate oferite de o bancă centrală în conformitate cu condiţiile băncii centrale sau o garanţie de stat pentru pasive nou-emise;
b)garanţiile de stat menţionate la punctul (a) de la prezentul alineat sunt necesare pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru şi pentru a menţine stabilitatea financiară; şi
c)garanţiile de stat menţionate la punctul (a) de la prezentul alineat se limitează la CPC-urile solvabile, sunt condiţionate de o aprobare finală în conformitate cu cadrul Uniunii privind ajutoarele de stat, au un caracter preventiv şi temporar, sunt proporţionale cu obiectivul de a remedia consecinţele perturbărilor grave menţionate la punctul (b) de la prezentul alineat şi nu sunt utilizate pentru a compensa pierderi pe care CPC le-a suportat sau este susceptibilă de a le suporta în viitor.
(5)Autoritatea de rezoluţie poate, de asemenea, să ia o măsură de rezoluţie în cazul în care consideră că CPC a aplicat sau intenţionează să aplice măsuri de redresare care ar putea împiedica intrarea în dificultate a CPC, dar care au efecte negative semnificative asupra sistemului financiar al Uniunii sau al unuia sau mai multora dintre statele sale membre.
(6)ESMA emite orientări pentru a promova convergenţa practicilor de supraveghere şi de rezoluţie în ceea ce priveşte aplicarea circumstanţelor în care se consideră că o CPC este în curs de a intra în dificultate sau este susceptibilă de a intra în dificultate până la 12 februarie 2022, ţinând seama, dacă şi când este necesar, de natura şi complexitatea serviciilor prestate de CPC-urile stabilite în Uniune.
La elaborarea respectivelor orientări, ESMA ţine seama de orientările emise în conformitate cu articolul 32 alineatul (6) din Directiva 2014/59/UE.
Art. 23: Principii generale referitoare la rezoluţie
(1)Autoritatea de rezoluţie adoptă toate măsurile adecvate pentru a aplica instrumentele de rezoluţie menţionate la articolul 27 şi pentru a exercita competenţele de rezoluţie menţionate la articolul 48 în conformitate cu următoarele principii:
a)toate obligaţiile contractuale şi alte mecanisme din planul de redresare al CPC sunt executate, în măsura în care nu au fost epuizate înainte de declanşarea procedurii de rezoluţie, cu excepţia cazului în care autoritatea de rezoluţie stabileşte că, pentru realizarea obiectivelor rezoluţiei în timp util, oricare dintre următoarele sau ambele sunt mai adecvate:
(i)abţinerea de la executarea anumitor obligaţii contractuale în cadrul planului de redresare al CPC sau abaterea în alt mod de la acesta;
(ii)aplicarea instrumentelor de rezoluţie sau exercitarea competenţelor de rezoluţie;
b)acţionarii CPC aflate în rezoluţie suportă primele pierderi ulterioare executării tuturor obligaţiilor şi mecanismelor menţionate la litera (a) şi în conformitate cu litera respectivă;
c)creditorii CPC aflate în rezoluţie sunt următorii care suportă pierderi după acţionari, în conformitate cu ordinea priorităţii creanţelor acestora din cadrul procedurii obişnuite de insolvenţă, cu excepţia cazului în care în prezentul regulament se prevede altfel în mod expres;
d)creditorii CPC care se încadrează în aceeaşi clasă sunt trataţi în mod echitabil;
e)acţionarii, membrii compensatori şi alţi creditori ai CPC nu ar trebui să suporte pierderi mai mari decât cele pe care le-ar fi suportat în circumstanţele menţionate la articolul 60;
f)consiliul de administraţie şi conducerea superioară ale CPC aflate în rezoluţie sunt înlocuite, cu excepţia cazurilor în care autoritatea de rezoluţie consideră că păstrarea integrală sau parţială a consiliului de administraţie sau a conducerii superioare este necesară pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei;
g)autorităţile de rezoluţie informează reprezentanţii angajaţilor şi se consultă cu aceştia în conformitate cu legislaţia, acordurile colective sau practicile lor naţionale;
h)instrumentele de rezoluţie sunt aplicate, iar competenţele de rezoluţie sunt exercitate fără a aduce atingere dispoziţiilor privind reprezentarea angajaţilor în organele de conducere, astfel cum este prevăzut în legislaţia, acordurile colective sau practicile lor naţionale; şi
i)în cazul în care o CPC face parte dintr-un grup, autorităţile de rezoluţie ţin cont de impactul asupra altor entităţi din grup, în special atunci când acest grup cuprinde şi alte IPF-uri, precum şi asupra grupului în ansamblu.
(2)Autorităţile de rezoluţie pot lua o măsură de rezoluţie care se abate de la principiile prevăzute la alineatul (1) litera (d) sau (e) de la prezentul articol în cazul în care măsura este justificată prin interesul public de realizare a obiectivelor rezoluţiei şi este proporţională cu riscul abordat. Cu toate acestea, în cazul în care abaterea are ca rezultat suportarea de către un acţionar, un membru compensator sau orice alt creditor a unei pierderi mai mari decât cea pe care ar fi suportat-o în condiţiile prevăzute la articolul 60, se aplică dreptul la plata diferenţei prevăzut la articolul 62.
(3)Consiliul de administraţie şi conducerea superioară ale CPC aflate în rezoluţie oferă autorităţii de rezoluţie întreaga asistenţă necesară pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei.