Secţiunea 1 - Planificarea redresării - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132
Acte UE
Jurnalul Oficial 22L
În vigoare Versiune de la: 27 Februarie 2024
Secţiunea 1:Planificarea redresării
Art. 9: Planuri de redresare
(1)CPC-urile elaborează şi actualizează un plan de redresare care prevede măsurile ce trebuie luate atât în cazul situaţiilor de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, cât şi al situaţiilor care nu presupun neîndeplinirea obligaţiilor de plată sau în cazul unei combinaţii a acestora, pentru a restabili soliditatea lor financiară, fără sprijin financiar public extraordinar, şi pentru a le permite să asigure continuitatea funcţiilor critice în urma unei deteriorări semnificative a situaţiei lor financiare sau în urma unui risc de nerespectare a cerinţelor de capital şi a cerinţelor prudenţiale care li se aplică în temeiul Regulamentului (UE) nr. 648/2012.
(2)Măsurile incluse în planul de redresare:
a)abordează în mod cuprinzător şi eficient toate riscurile identificate în diferitele scenarii, inclusiv posibilele deficite de lichiditate neacoperite;
b)în cazul pierderilor datorate unei situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, asigură restabilirea unui portofoliu corelat şi alocarea integrală a pierderilor neacoperite către membrii compensatori şi clienţii acestora, dacă respectivii clienţi sunt creditori direcţi ai CPC, şi către acţionari, ţinând seama de interesele tuturor părţilor interesate;
c)includ mecanisme de absorbţie a pierderilor care sunt adecvate pentru acoperirea pierderilor ce ar putea rezulta din toate tipurile de situaţii care nu presupun neîndeplinirea obligaţiilor de plată; şi
d)permit reconstituirea resurselor financiare ale CPC, inclusiv a fondurilor proprii ale acesteia, la un nivel suficient pentru ca CPC să îşi îndeplinească obligaţiile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 648/2012 şi să sprijine asigurarea continuă şi promptă a funcţiilor critice ale CPC.
(3)Planul de redresare include un cadru de indicatori, pe baza profilului de risc al CPC, care identifică circumstanţele în care trebuie luate măsurile din cadrul planului de redresare. Indicatorii pot fi calitativi sau cantitativi, în funcţie de soliditatea financiară şi viabilitatea operaţională ale CPC, şi ar trebui să permită luarea de măsuri de redresare suficient de repede pentru a asigura destul timp pentru punerea în aplicare a planului.
(4)CPC-urile instituie mecanisme adecvate pentru monitorizarea regulată a indicatorilor menţionaţi la alineatul (3). CPC-urile raportează autorităţilor lor competente cu privire la rezultatul respectivei monitorizări. În cazul în care consideră aceste informaţii semnificative, autorităţile competente le transmit colegiului de supraveghere.
(5)Până la 12 februarie 2022, ESMA, în cooperare cu CERS, emite orientări în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, în care specifică lista minimă a indicatorilor calitativi şi cantitativi menţionaţi la alineatul (3) de la prezentul articol.
(6)CPC-urile includ în normele lor de funcţionare dispoziţii privind procedurile care trebuie urmate prin care CPC-urile propun, pentru a îndeplini obiectivele procesului de redresare:
a)să se ia măsurile prevăzute în planul lor de redresare chiar dacă nu s-au atins indicatorii relevanţi; sau
b)să nu se ia măsurile prevăzute în planul lor de redresare chiar dacă s-au atins indicatorii relevanţi.
Orice decizie luată în temeiul prezentului alineat şi justificarea acesteia se notifică fără întârziere autorităţii competente.
(7)În cazul în care intenţionează să îşi activeze planul de redresare, CPC notifică autoritatea competentă cu privire la natura şi amploarea problemelor identificate, prezentând toate circumstanţele relevante şi indicând măsurile de redresare sau alte măsuri pe care intenţionează să le ia pentru a aborda situaţia, precum şi termenul pe care îl preconizează pentru restabilirea solidităţii sale financiare prin utilizarea măsurilor respective.
În cazul în care consideră că o măsură de redresare pe care CPC intenţionează să o adopte poate cauza efecte negative semnificative pentru sistemul financiar sau este puţin probabil să fie eficientă, autoritatea competentă poate solicita CPC să nu ia măsura respectivă.
În urma notificării primite în temeiul alineatului (6) al doilea paragraf de la prezentul articol, autoritatea competentă evaluează imediat dacă circumstanţele impun utilizarea competenţelor de intervenţie timpurie, în conformitate cu articolul 18.
(8)Autoritatea competentă informează de îndată autoritatea de rezoluţie şi colegiul de supraveghere, iar autoritatea de rezoluţie informează de îndată colegiul de rezoluţie cu privire la orice notificare primită în conformitate cu alineatul (6) al doilea paragraf şi cu alineatul (7) primul paragraf şi cu privire la orice instrucţiune ulterioară formulată de autoritatea competentă în conformitate cu alineatul (7) al doilea paragraf.
În cazul în care este informată în conformitate cu alineatul (7) primul paragraf de la prezentul articol, autoritatea competentă limitează sau interzice, în cea mai mare măsură posibilă, fără a declanşa un eveniment de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, orice remunerare a fondurilor proprii şi a instrumentelor asimilate fondurilor proprii, inclusiv a plăţilor de dividende şi a răscumpărării de acţiuni de către CPC, şi poate limita sau interzice orice plăţi în favoarea conducerii superioare, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, ale remuneraţiei variabile, astfel cum este definită în politica de remunerare a CPC, întemeiată pe articolul 26 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, ale beneficiilor discreţionare de tipul pensiilor sau ale indemnizaţiilor acordate la încheierea contractului.
(9)CPC-urile îşi reexaminează, îşi testează şi, în cazul în care este necesar, îşi actualizează planurile de redresare cel puţin o dată pe an şi, în orice caz, după orice modificare a structurii lor organizatorice sau juridice, a activităţii sau a situaţiei lor financiare, care ar putea avea un efect semnificativ asupra planurilor respective sau ar putea impune în alt mod o modificare a acestora. Autorităţile competente pot impune CPC-urilor să îşi actualizeze planurile de redresare mai frecvent.
(10)Planurile de redresare se elaborează în conformitate cu secţiunea A din anexă şi ţin seama de toate interdependenţele relevante din cadrul grupului căruia îi aparţine CPC. Autorităţile competente pot impune CPC-urilor să includă informaţii suplimentare în planurile lor de redresare. Dacă este cazul, autoritatea competentă a CPC consultă autoritatea competentă a întreprinderii-mamă a CPC.
(11)Planurile de redresare:
a)nu presupun niciun fel de acces sau primire de sprijin financiar public extraordinar, asistenţă privind lichiditatea în situaţii de urgenţă din partea băncii centrale sau asistenţă privind lichiditatea din partea băncii centrale furnizată cu garanţii, scadenţe sau dobânzi non-standard;
b)ţin cont de interesele tuturor părţilor interesate care sunt susceptibile de a fi afectate de planuri, inclusiv membrii compensatori şi, în măsura în care informaţiile sunt disponibile, clienţii lor direcţi şi indirecţi; şi
c)asigură faptul că membrii compensatori nu au expuneri nelimitate faţă de CPC, iar pierderile potenţiale şi deficitul de lichiditate ale părţilor interesate sunt transparente, măsurabile, gestionabile şi controlabile.
(12)Până la 12 februarie 2022, ESMA, în colaborare cu CERS, emite orientări în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 prin care precizează şi mai în detaliu gama de scenarii care vor fi luate în considerare în scopul alineatului (1) de la prezentul articol. La emiterea acestor orientări, AEVMP ţine seama, acolo unde este cazul, de exerciţiile de simulare a situaţiilor de criză în materie de supraveghere.
(13)În cazul în care CPC face parte dintr-un grup, iar acordurile contractuale de sprijin din partea entităţii mamă sau din partea grupului fac parte din planul de redresare, planul de redresare are în vedere scenarii în care acordurile respective nu pot fi onorate.
(14)În urma unei situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată sau a unei situaţii care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată, CPC utilizează un cuantum suplimentar din resursele sale proprii dedicate prefinanţate, înainte de utilizarea mecanismelor şi a măsurilor menţionate în secţiunea A punctul 15 din anexa la prezentul regulament. Cuantumul respectiv nu este mai mic de 10 % şi nici mai mare de 25 % din cerinţele de capital bazate pe risc calculate în conformitate cu articolul 16 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
Pentru a respecta cerinţa respectivă, CPC poate utiliza cuantumul capitalului pe care îl deţine, pe lângă cerinţele de capital minim ale acesteia, pentru a se conforma pragului de notificare menţionat în actul delegat adoptat în temeiul articolului 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(15)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu ABE şi după consultarea SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care precizează metodologia de calcul şi de menţinere a cuantumului suplimentar din resursele proprii dedicate prefinanţate, de utilizat în conformitate cu alineatul (14). Atunci când elaborează respectivele standarde tehnice, ESMA ţine seama de toate elementele următoare:
a)structura şi organizarea internă a CPC-urilor, precum şi natura, obiectul şi complexitatea activităţilor lor;
b)structura stimulentelor pentru acţionarii, conducerea şi membrii compensatori ai CPC-urilor şi pentru clienţii membrilor compensatori;
c)pertinenţa pentru CPC-uri, în funcţie de monedele în care sunt denominate instrumentele financiare pe care le compensează, de monedele acceptate ca garanţii şi de riscurile care decurg din activităţile lor, în special în cazul în care nu compensează instrumente financiare derivate extrabursiere, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 7 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, pentru a investi acel cuantum suplimentar din resursele proprii dedicate în alte active decât cele menţionate la articolul 47 alineatul (1) din regulamentul respectiv; şi
d)normele aplicabile CPC-urilor din ţări terţe şi practicile acestora, precum şi evoluţiile internaţionale în ceea ce priveşte redresarea şi rezoluţia CPC-urilor, pentru a menţine competitivitatea CPC-urilor din Uniune active la nivel internaţional, precum şi competitivitatea CPC-urilor din Uniune în comparaţie cu CPC-urile din ţări terţe care prestează servicii de compensare în Uniune.
În cazul în care, pe baza criteriilor menţionate la primul paragraf litera (c), ESMA ajunge la concluzia că este adecvat ca anumite CPC-uri să investească respectivul cuantum suplimentar din resursele proprii dedicate prefinanţate, în alte active decât cele menţionate la articolul 47 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, aceasta precizează, de asemenea:
(a)procedura prin care, în cazul în care resursele respective nu sunt disponibile imediat, CPC-urile pot recurge la măsuri de redresare care necesită contribuţia financiară a membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată;
(b)procedura pe care CPC-urile o îndeplinesc în scopul rambursării ulterioare către membrii compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată menţionaţi la litera (a), în limita cuantumului de utilizat în conformitate cu alineatul (14) de la prezentul articol.
ESMA înaintează Comisiei proiecte de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 12 februarie 2022.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(16)CPC instituie mecanisme adecvate pentru a implica în procesul de elaborare a planului de redresare IPF-urile afiliate şi părţile interesate care ar suporta pierderi ori costuri sau care ar contribui la acoperirea deficitelor de lichiditate în cazul în care planul de redresare ar fi pus în aplicare.
(17)Consiliul de administraţie al CPC evaluează, ţinând seama de recomandările comitetului de risc în conformitate cu articolul 28 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, şi aprobă planul de redresare înainte de a îl transmite autorităţii competente.
(18)În cazul în care decide să nu urmeze recomandările comitetului de risc, consiliul de administraţie al CPC informează prompt autoritatea competentă în conformitate cu articolul 28 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 şi îi explică decizia sa în detaliu.
(19)Planurile de redresare sunt integrate în guvernanţa corporativă şi în cadrul global de gestionare a riscurilor al CPC.
(20)Măsurile prevăzute în planurile de redresare, care creează obligaţii financiare sau contractuale pentru membrii compensatori şi, după caz, pentru clienţi şi clienţii indirecţi, IPF-urile afiliate sau locurile de tranzacţionare, fac parte din normele de funcţionare ale CPC-urilor.
(21)CPC-urile se asigură că măsurile stabilite în planurile de redresare sunt executorii în orice moment în toate jurisdicţiile în care sunt situaţi membrii compensatori, IPF-urile afiliate sau locurile de tranzacţionare.
(22)Obligaţia CPC-urilor de a include în planurile lor de redresare dreptul de a face un apel la fonduri băneşti în scopul redresării şi, dacă este cazul, de a reduce valoarea oricăror câştiguri plătibile de către CPC-uri membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată nu se aplică entităţilor menţionate la articolul 1 alineatele (4) şi (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(23)Membrii compensatori comunică clienţilor lor în mod clar şi transparent dacă şi în ce mod îi pot afecta măsurile din planul de redresare al CPC.
Art. 10: Evaluarea planurilor de redresare
(1)CPC-urile prezintă planurile lor de redresare autorităţii competente.
(2)Autoritatea competentă transmite fiecare plan colegiului de supraveghere şi autorităţii de rezoluţie, fără întârzieri nejustificate. Autoritatea competentă reexaminează planul de redresare şi evaluează măsura în care acesta îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 9 în termen de şase luni de la prezentarea planului şi în coordonare cu colegiul de supraveghere, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 11.
(3)Atunci când evaluează planul de redresare, autoritatea competentă şi colegiul de supraveghere iau în considerare următorii factori:
a)structura capitalului CPC, ordinea utilizării resurselor sale în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, nivelul de complexitate a structurii organizatorice, substituibilitatea activităţilor sale şi profilul său de risc, inclusiv în termeni de riscuri financiare, operaţionale şi informatice;
b)impactul global pe care punerea în aplicare a planului de redresare l-ar avea asupra:
(i)membrilor compensatori şi, în măsura în care informaţiile sunt disponibile, asupra clienţilor şi a clienţilor indirecţi ai acestora, inclusiv în cazul în care au fost desemnaţi ca O-SII-uri;
(ii)IPF-urilor afiliate;
(iii)pieţelor financiare, inclusiv locurile de tranzacţionare, deservite de CPC; şi
(iv)sistemului financiar din orice stat membru şi din Uniune în ansamblul său;
c)dacă instrumentele de redresare şi ordinea lor specificată în planul de redresare creează stimulente adecvate pentru ca proprietarii CPC, membrii compensatori şi, acolo unde este posibil, clienţii acestora, după caz, să controleze volumul de risc pe care îl aduc sau îl suportă în sistem, să monitorizeze activităţile CPC în materie de asumare şi de gestionare a riscurilor şi să contribuie la procesul de gestionare de către CPC a situaţiilor de neîndeplinire a obligaţiilor de plată.
(4)La evaluarea planului de redresare, autoritatea competentă ia în considerare acordurile de sprijin din partea entităţii mamă ca părţi valabile ale planului de redresare doar în cazul în care respectivele acorduri au caracter obligatoriu.
(5)Autoritatea de rezoluţie examinează planul de redresare pentru a identifica orice măsură care ar putea avea un impact negativ asupra posibilităţii de rezoluţie a CPC. În cazul în care sunt identificate orice astfel de măsuri, autoritatea de rezoluţie le aduce în atenţia autorităţii competente şi formulează recomandări în atenţia autorităţii competente cu privire la modalităţile de contracarare a impactului negativ al acestor măsuri asupra posibilităţii de rezoluţie a CPC, în termen de două luni de la transmiterea fiecărui plan de redresare de către autoritatea competentă.
(6)În cazul în care autoritatea competentă decide să nu dea curs recomandărilor formulate de autoritatea de rezoluţie în temeiul alineatului (5), aceasta prezintă autorităţii de rezoluţie o justificare completă privind decizia respectivă.
(7)În cazul în care autoritatea competentă este de acord cu recomandările autorităţii de rezoluţie sau consideră, în coordonare cu colegiul de supraveghere, în conformitate cu articolul 11, că planul de redresare prezintă deficienţe semnificative sau că există obstacole semnificative în calea punerii sale în aplicare, autoritatea competentă informează CPC şi îi dă posibilitatea să îşi prezinte punctul său de vedere.
(8)Autoritatea competentă, ţinând seama de punctul de vedere al CPC, îi poate solicita acesteia să prezinte, în termen de două luni, care poate fi prelungit cu încă o lună cu aprobarea autorităţii competente, un plan reexaminat care să demonstreze modul în care sunt abordate respectivele deficienţe sau obstacole. Planul reexaminat este evaluat în conformitate cu alineatele (2)-(7).
(9)În cazul în care autoritatea competentă, după consultarea autorităţii de rezoluţie şi în coordonare cu colegiul de supraveghere în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 11, consideră că deficienţele şi obstacolele nu au fost abordate în mod adecvat în planul revizuit sau în cazul în care CPC nu a prezentat un plan revizuit, autoritatea competentă solicită CPC să efectueze modificări specifice ale planului într-un termen rezonabil, astfel cum este definit de autoritatea competentă.
(10)În cazul în care deficienţele sau obstacolele nu pot fi remediate în mod corespunzător prin modificări specifice ale planului, autoritatea competentă, după consultarea autorităţii de rezoluţie şi în coordonare cu colegiul de supraveghere, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 11, solicită CPC să identifice, într-un termen rezonabil, orice modificări care trebuie aduse activităţii sale pentru a aborda deficienţele sau obstacolele din calea punerii în aplicare a planului de redresare.
În cazul în care CPC nu identifică astfel de modificări în termenul stabilit de autoritatea competentă sau în cazul în care autoritatea competentă, după consultarea autorităţii de rezoluţie şi în coordonare cu colegiul de supraveghere în conformitate cu procedurile prevăzute la articolul 11, consideră că măsurile propuse nu ar aborda în mod adecvat deficienţele sau obstacolele din calea punerii în aplicare a planului de redresare, autoritatea competentă solicită CPC să ia, într-un termen rezonabil, astfel cum este definit de autoritatea competentă, măsuri specifice cu privire la unul sau mai multe dintre următoarele obiective, ţinând seama de gravitatea deficienţelor şi obstacolelor şi de efectul măsurilor respective asupra activităţii CPC şi a capacităţii acesteia de a continua să respecte Regulamentul (UE) nr. 648/2012:
a)reducerea profilului de risc al CPC;
b)consolidarea capacităţii CPC de a fi recapitalizat în timp util pentru a îşi îndeplini cerinţele de capital şi prudenţiale;
c)revizuirea strategiei şi a structurii CPC;
d)efectuarea de modificări în ceea ce priveşte ordinea utilizării resurselor în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, măsurile de redresare şi alte mecanisme de alocare a pierderilor, astfel încât să se îmbunătăţească posibilitatea de rezoluţie şi rezilienţa funcţiilor critice;
e)efectuarea de modificări în structura de guvernanţă a CPC.
(11)Cererea menţionată la alineatul (10) al doilea paragraf se motivează şi se notifică în scris CPC.
(12)ESMA, în cooperare cu SEBC şi CERS, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care precizează şi mai în detaliu factorii menţionaţi la alineatul (3) literele (a), (b) şi (c).
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 12 februarie 2022.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 11: Procedura de coordonare pentru planurile de redresare
(1)Colegiul de supraveghere examinează planul de redresare şi, în cazul în care un membru al colegiului consideră că planul de redresare prezintă deficienţe semnificative sau că există vreun obstacol semnificativ în calea punerii sale în aplicare, respectivul membru adresează autorităţii competente a CPC recomandări referitoare la aceste probleme în termen de două luni de la transmiterea planului de redresare de către autoritatea competentă.
(2)Colegiul de supraveghere ajunge la o decizie comună cu privire la toate aspectele următoare:
a)reexaminarea şi evaluarea planului de redresare;
b)aplicarea măsurilor menţionate la articolul 10 alineatele (7), (8), (9) şi (10).
(3)Colegiul de supraveghere ajunge la o decizie comună cu privire la aspectele menţionate la alineatul (2) în termen de patru luni de la data transmiterii planului de redresare de către autoritatea competentă.
La cererea unei autorităţi competente din cadrul colegiului de supraveghere, ESMA poate să acorde asistenţă colegiului de supraveghere pentru a ajunge la o decizie comună în conformitate cu articolul 31 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(4)În cazul în care, după patru luni de la data transmiterii planului de redresare, colegiul nu a reuşit să ajungă la o decizie comună cu privire la aspectele menţionate la alineatul (2), autoritatea competentă a CPC ia propria sa decizie.
Autoritatea competentă a CPC ia decizia menţionată la primul paragraf ţinând seama de punctele de vedere exprimate de ceilalţi membri ai colegiului în cursul perioadei de patru luni. Autoritatea competentă a CPC notifică în scris decizia respectivă CPC şi celorlalţi membri ai colegiului.
(5)În cazul în care, până la sfârşitul acestei perioade de patru luni, nu se ajunge la o decizie comună şi o majoritate simplă a membrilor cu drept de vot nu este de acord cu propunerea autorităţii competente de a lua o decizie comună cu privire la o chestiune referitoare la evaluarea planurilor de redresare sau la punerea în aplicare a măsurilor în temeiul articolului 10 alineatul (10) literele (a), (b) şi (d) din prezentul regulament, oricare dintre membrii cu drept de vot vizaţi, pe baza acestei majorităţi, poate sesiza ESMA în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. Autoritatea competentă a CPC aşteaptă decizia adoptată de ESMA în conformitate cu articolul 19 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 şi decide în conformitate cu decizia ESMA.
(6)Perioada de patru luni este considerată a fi faza de conciliere în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 1095/2010. ESMA adoptă o decizie în termen de o lună de la data la care chestiunea în cauză a fost adusă la cunoştinţa sa. Chestiunea nu este adusă la cunoştinţa ESMA după expirarea perioadei de patru luni sau după ce s-a ajuns la o decizie comună. Dacă ESMA nu ia o decizie în termen de o lună, se aplică decizia autorităţii competente a CPC.