Art. 10. - Art. 10: Evaluarea planurilor de redresare - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132
Acte UE
Jurnalul Oficial 22L
În vigoare Versiune de la: 27 Februarie 2024
Art. 10: Evaluarea planurilor de redresare
(1)CPC-urile prezintă planurile lor de redresare autorităţii competente.
(2)Autoritatea competentă transmite fiecare plan colegiului de supraveghere şi autorităţii de rezoluţie, fără întârzieri nejustificate. Autoritatea competentă reexaminează planul de redresare şi evaluează măsura în care acesta îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 9 în termen de şase luni de la prezentarea planului şi în coordonare cu colegiul de supraveghere, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 11.
(3)Atunci când evaluează planul de redresare, autoritatea competentă şi colegiul de supraveghere iau în considerare următorii factori:
a)structura capitalului CPC, ordinea utilizării resurselor sale în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, nivelul de complexitate a structurii organizatorice, substituibilitatea activităţilor sale şi profilul său de risc, inclusiv în termeni de riscuri financiare, operaţionale şi informatice;
b)impactul global pe care punerea în aplicare a planului de redresare l-ar avea asupra:
(i)membrilor compensatori şi, în măsura în care informaţiile sunt disponibile, asupra clienţilor şi a clienţilor indirecţi ai acestora, inclusiv în cazul în care au fost desemnaţi ca O-SII-uri;
(ii)IPF-urilor afiliate;
(iii)pieţelor financiare, inclusiv locurile de tranzacţionare, deservite de CPC; şi
(iv)sistemului financiar din orice stat membru şi din Uniune în ansamblul său;
c)dacă instrumentele de redresare şi ordinea lor specificată în planul de redresare creează stimulente adecvate pentru ca proprietarii CPC, membrii compensatori şi, acolo unde este posibil, clienţii acestora, după caz, să controleze volumul de risc pe care îl aduc sau îl suportă în sistem, să monitorizeze activităţile CPC în materie de asumare şi de gestionare a riscurilor şi să contribuie la procesul de gestionare de către CPC a situaţiilor de neîndeplinire a obligaţiilor de plată.
(4)La evaluarea planului de redresare, autoritatea competentă ia în considerare acordurile de sprijin din partea entităţii mamă ca părţi valabile ale planului de redresare doar în cazul în care respectivele acorduri au caracter obligatoriu.
(5)Autoritatea de rezoluţie examinează planul de redresare pentru a identifica orice măsură care ar putea avea un impact negativ asupra posibilităţii de rezoluţie a CPC. În cazul în care sunt identificate orice astfel de măsuri, autoritatea de rezoluţie le aduce în atenţia autorităţii competente şi formulează recomandări în atenţia autorităţii competente cu privire la modalităţile de contracarare a impactului negativ al acestor măsuri asupra posibilităţii de rezoluţie a CPC, în termen de două luni de la transmiterea fiecărui plan de redresare de către autoritatea competentă.
(6)În cazul în care autoritatea competentă decide să nu dea curs recomandărilor formulate de autoritatea de rezoluţie în temeiul alineatului (5), aceasta prezintă autorităţii de rezoluţie o justificare completă privind decizia respectivă.
(7)În cazul în care autoritatea competentă este de acord cu recomandările autorităţii de rezoluţie sau consideră, în coordonare cu colegiul de supraveghere, în conformitate cu articolul 11, că planul de redresare prezintă deficienţe semnificative sau că există obstacole semnificative în calea punerii sale în aplicare, autoritatea competentă informează CPC şi îi dă posibilitatea să îşi prezinte punctul său de vedere.
(8)Autoritatea competentă, ţinând seama de punctul de vedere al CPC, îi poate solicita acesteia să prezinte, în termen de două luni, care poate fi prelungit cu încă o lună cu aprobarea autorităţii competente, un plan reexaminat care să demonstreze modul în care sunt abordate respectivele deficienţe sau obstacole. Planul reexaminat este evaluat în conformitate cu alineatele (2)-(7).
(9)În cazul în care autoritatea competentă, după consultarea autorităţii de rezoluţie şi în coordonare cu colegiul de supraveghere în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 11, consideră că deficienţele şi obstacolele nu au fost abordate în mod adecvat în planul revizuit sau în cazul în care CPC nu a prezentat un plan revizuit, autoritatea competentă solicită CPC să efectueze modificări specifice ale planului într-un termen rezonabil, astfel cum este definit de autoritatea competentă.
(10)În cazul în care deficienţele sau obstacolele nu pot fi remediate în mod corespunzător prin modificări specifice ale planului, autoritatea competentă, după consultarea autorităţii de rezoluţie şi în coordonare cu colegiul de supraveghere, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 11, solicită CPC să identifice, într-un termen rezonabil, orice modificări care trebuie aduse activităţii sale pentru a aborda deficienţele sau obstacolele din calea punerii în aplicare a planului de redresare.
În cazul în care CPC nu identifică astfel de modificări în termenul stabilit de autoritatea competentă sau în cazul în care autoritatea competentă, după consultarea autorităţii de rezoluţie şi în coordonare cu colegiul de supraveghere în conformitate cu procedurile prevăzute la articolul 11, consideră că măsurile propuse nu ar aborda în mod adecvat deficienţele sau obstacolele din calea punerii în aplicare a planului de redresare, autoritatea competentă solicită CPC să ia, într-un termen rezonabil, astfel cum este definit de autoritatea competentă, măsuri specifice cu privire la unul sau mai multe dintre următoarele obiective, ţinând seama de gravitatea deficienţelor şi obstacolelor şi de efectul măsurilor respective asupra activităţii CPC şi a capacităţii acesteia de a continua să respecte Regulamentul (UE) nr. 648/2012:
a)reducerea profilului de risc al CPC;
b)consolidarea capacităţii CPC de a fi recapitalizat în timp util pentru a îşi îndeplini cerinţele de capital şi prudenţiale;
c)revizuirea strategiei şi a structurii CPC;
d)efectuarea de modificări în ceea ce priveşte ordinea utilizării resurselor în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, măsurile de redresare şi alte mecanisme de alocare a pierderilor, astfel încât să se îmbunătăţească posibilitatea de rezoluţie şi rezilienţa funcţiilor critice;
e)efectuarea de modificări în structura de guvernanţă a CPC.
(11)Cererea menţionată la alineatul (10) al doilea paragraf se motivează şi se notifică în scris CPC.
(12)ESMA, în cooperare cu SEBC şi CERS, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care precizează şi mai în detaliu factorii menţionaţi la alineatul (3) literele (a), (b) şi (c).
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 12 februarie 2022.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.