Titlul ii - DISPOZIŢII GENERALE PRIVIND FONDURILE AGRICOLE - Regulamentul 2116/02-dec-2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial 435L
În vigoare Versiune de la: 25 Mai 2024
TITLUL II:DISPOZIŢII GENERALE PRIVIND FONDURILE AGRICOLE
Art. 4: Fondurile din care se finanţează cheltuielile agricole
Finanţarea din bugetul general al Uniunii (bugetul Uniunii) a diverselor intervenţii şi măsuri care intră sub incidenţa PAC se efectuează prin:
(a)Fondul european de garantare agricolă (FEGA);
(b)Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR).
Art. 5: Cheltuielile din FEGA
(1)FEGA este executat fie în cadrul gestiunii partajate între statele membre şi Uniune în conformitate cu alineatul (2), fie în cadrul gestiunii directe în conformitate cu alineatul (3).
(2)FEGA finanţează următoarele cheltuieli în cadrul gestiunii partajate:
a)măsurile de reglementare sau sprijinire a pieţelor agricole prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (26);
(26)Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 şi (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 671).
b)contribuţia financiară a Uniunii la intervenţiile în anumite sectoare astfel cum sunt menţionate în titlul III capitolul III din Regulamentul (UE) 2021/2115;
c)intervenţiile sub formă de plăţi directe către fermieri în cadrul planului strategic PAC, menţionate la articolul 16 din Regulamentul (UE) 2021/2115;
d)contribuţia financiară a Uniunii la măsurile de informare şi promovare a produselor agricole pe piaţa internă a Uniunii şi în ţările terţe, care sunt întreprinse de statele membre şi selectate de Comisie;
e)contribuţia financiară a Uniunii la măsurile specifice din domeniul agriculturii în favoarea regiunilor ultraperiferice ale Uniunii, prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 228/2013, şi la măsurile specifice din domeniul agriculturii în favoarea insulelor mici din Marea Egee, prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 229/2013.
(3)FEGA finanţează următoarele cheltuieli în cadrul gestiunii directe:
a)promovarea produselor agricole, fie direct de către Comisie, fie prin intermediul unor organizaţii internaţionale;
b)măsurile, luate în conformitate cu dreptul Uniunii, de asigurare a conservării, caracterizării, colectării şi utilizării resurselor genetice în agricultură;
c)crearea şi întreţinerea sistemelor de informaţii contabile agricole;
d)sistemele de investigare agricolă, inclusiv investigaţiile privind structura exploataţiilor agricole.
Art. 6: Cheltuielile din FEADR
FEADR este executat în cadrul gestiunii partajate între statele membre şi Uniune. FEADR finanţează contribuţia financiară a Uniunii la intervenţiile pentru dezvoltare rurală menţionate în titlul III capitolul IV din Regulamentul (UE) 2021/2115 astfel cum sunt specificate în planurile strategice PAC şi la acţiunile menţionate la articolul 125 din regulamentul respectiv.
Art. 7: Alte cheltuieli, inclusiv asistenţă tehnică
FEGA şi FEADR pot finanţa în mod direct, fie la iniţiativa Comisiei, fie în nume propriu, activităţile de pregătire, de monitorizare, de sprijin tehnic şi administrativ, precum şi evaluarea, auditul şi inspecţiile necesare punerii în aplicare a PAC. Acestea includ, în special:
(a)măsurile necesare pentru analiza, gestionarea, monitorizarea, schimbul de informaţii şi punerea în aplicare a PAC, inclusiv evaluarea impactului acesteia, a performanţei de mediu şi a progreselor înregistrate în direcţia atingerii ţintelor Uniunii, precum şi măsurile referitoare la punerea în aplicare a sistemelor de control şi la asistenţa tehnică şi administrativă;
(b)achiziţionarea de către Comisie a datelor satelitare necesare pentru sistemul de monitorizare a suprafeţelor în conformitate cu articolul 24;
(c)acţiunile întreprinse de Comisie prin intermediul aplicaţiilor de teledetecţie utilizate pentru monitorizarea resurselor agricole în conformitate cu articolul 25;
(d)măsurile necesare pentru menţinerea şi dezvoltarea metodelor şi a mijloacelor tehnice de informare, interconectare, monitorizare şi control al gestionării financiare a fondurilor utilizate pentru finanţarea PAC;
(e)furnizarea de informaţii privind PAC, în conformitate cu articolul 46;
(f)studiile despre PAC şi evaluările măsurilor finanţate de FEGA şi FEADR, inclusiv îmbunătăţirea metodelor de evaluare, schimburile de informaţii privind bunele practici din cadrul PAC şi consultările cu părţile interesate relevante, precum şi studiile efectuate împreună cu Banca Europeană de Investiţii (BEI);
(g)dacă este cazul, contribuţia la agenţiile executive înfiinţate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 58/2003 al Consiliului (27) şi a căror activitate are legătură cu PAC;
(27)Regulamentul (CE) nr. 58/2003 al Consiliului din 19 decembrie 2002 de stabilire a statutului agenţiilor executive cărora urmează să li se încredinţeze anumite sarcini în gestionarea programelor comunitare (JO L 11, 16.1.2003, p. 1).
(h)contribuţia la măsurile legate de diseminarea informaţiilor, sensibilizare, promovarea cooperării şi schimburile de experienţă cu părţile interesate relevante de la nivelul Uniunii, care sunt adoptate în contextul intervenţiilor pentru dezvoltare rurală, inclusiv facilitarea colaborării în reţea între părţile implicate;
(i)reţelele informatice axate pe prelucrarea şi schimbul de informaţii, inclusiv sistemele informatice ale instituţiilor necesare în legătură cu gestionarea PAC;
(j)măsurile necesare pentru dezvoltarea, înregistrarea şi protejarea logourilor în cadrul sistemelor de calitate ale Uniunii, în conformitate cu articolul 44 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (28) şi pentru protejarea drepturilor de proprietate intelectuală legate de acestea, precum şi progresele necesare ale tehnologiei informaţiei.
(28)Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind sistemele din domeniul calităţii produselor agricole şi alimentare (JO L 343, 14.12.2012, p. 1).
Art. 8: Autoritatea competentă
(1)Fiecare stat membru desemnează o autoritate competentă la nivel ministerial, responsabilă cu:
a)acordarea, revizuirea şi retragerea acreditării agenţiilor de plăţi menţionate la articolul 9 alineatul (2);
b)desemnarea organismului de coordonare menţionat la articolul 10 şi acordarea, revizuirea şi retragerea acreditării acestuia;
c)desemnarea şi retragerea desemnării unui organism de certificare menţionat la articolul 12, asigurându-se că există întotdeauna un astfel de organism desemnat;
d)îndeplinirea sarcinilor atribuite autorităţii competente în temeiul prezentului capitol.
(2)Pe baza examinării condiţiilor minime care urmează să fie adoptate de Comisie în conformitate cu articolul 11 alineatul (1) litera (a), autoritatea competentă decide printr-un act formal cu privire la acordarea sau, în urma unei revizuiri, retragerea acreditării agenţiei de plăţi şi cu privire la desemnarea şi acreditarea şi retragerea acreditării organismului de coordonare;
(3)Autoritatea competentă decide printr-un act formal cu privire la desemnarea şi retragerea desemnării organismului de certificare, asigurându-se, în acelaşi timp, că există întotdeauna un astfel de organism desemnat.
(4)Autoritatea competentă informează fără întârziere Comisia cu privire la toate acreditările şi retragerile acreditărilor agenţiei de plăţi şi cu privire la desemnarea şi acreditarea şi retragerea acreditării organismului de coordonare, precum şi cu privire la desemnarea şi retragerea desemnării organismului de certificare.
Art. 9: Agenţiile de plăţi
(1)Agenţiile de plăţi sunt departamente sau organisme ale statelor membre şi, după caz, ale regiunilor acestora, responsabile cu gestionarea şi controlul cheltuielilor menţionate la articolul 5 alineatul (2) şi la articolul 6.
Cu excepţia efectuării plăţilor, agenţiile de plăţi pot delega îndeplinirea sarcinilor menţionate la primul paragraf.
(2)Statele membre acreditează ca agenţii de plăţi departamente sau organisme care au o organizare administrativă şi un sistem de control intern care oferă garanţii suficiente că plăţile sunt legale, corecte şi justificate corespunzător. În acest scop, agenţiile de plăţi îndeplinesc condiţiile minime de acreditare în ceea ce priveşte mediul intern, activităţile de control, informarea şi comunicarea, precum şi monitorizarea, stabilite de Comisie în temeiul articolului 11 alineatul (1) litera (a).
Fiecare stat membru, ţinând seama de prevederile sale constituţionale, restricţionează numărul agenţiilor sale de plăţi acreditate:
a)la o singură agenţie de plăţi la nivel naţional sau, după caz, una la nivel regional; şi
b)la o singură agenţie de plăţi responsabilă cu gestionarea cheltuielilor, atât din FEGA, cât şi din FEADR, în cazul în care există numai agenţii de plăţi la nivel naţional.
În cazul în care se instituie agenţii de plăţi la nivel regional, statele membre fie acreditează şi o agenţie de plăţi la nivel naţional pentru schemele de ajutor care, dată fiind natura lor, trebuie gestionate la nivel naţional, fie încredinţează gestionarea acestor scheme agenţiilor lor de plăţi regionale.
Prin derogare de la al doilea paragraf de la prezentul alineat, statele membre pot menţine agenţiile de plăţi care au fost acreditate înainte de 15 octombrie 2020, cu condiţia ca autoritatea competentă să confirme, prin decizia menţionată la articolul 8 alineatul (2), că acestea respectă condiţiile minime de acreditare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat.
Agenţiilor de plăţi care nu au gestionat cheltuieli din FEGA sau FEADR timp de cel puţin trei ani li se retrage acreditarea.
Statele membre nu acreditează nicio nouă agenţie de plăţi suplimentară după 7 decembrie 2021, cu excepţia cazurilor menţionate la paragraful al doilea litera (a), în care, ţinând cont de prevederile constituţionale, pot fi necesare agenţii de plăţi regionale suplimentare.
(3)În sensul articolului 63 alineatele (5) şi (6) din Regulamentul financiar, până la data de 15 februarie a anului care urmează exerciţiului financiar agricol (denumit în continuare "exerciţiul financiar") în cauză, persoana care conduce agenţia de plăţi acreditată întocmeşte şi furnizează Comisiei următoarele:
a)conturile anuale privind cheltuielile suportate în cursul îndeplinirii sarcinilor care revin respectivei agenţii de plăţi acreditate, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (5) litera (a) din Regulamentul financiar, însoţite de informaţiile necesare pentru verificarea conturilor respective în conformitate cu articolul 53 din prezentul regulament;
b)raportul anual privind performanţa, menţionat la articolul 54 alineatul (1) din prezentul regulament şi la articolul 134 din Regulamentul (UE) 2021/2115, care demonstrează faptul că cheltuielile au fost efectuate în conformitate cu articolul 37 din prezentul regulament;
c)un rezumat anual al rapoartelor finale de audit şi al controalelor efectuate, o analiză a naturii şi amplorii erorilor şi punctelor slabe identificate în sistemele de guvernanţă, precum şi măsurile corective planificate sau adoptate, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (5) litera (b) din Regulamentul financiar;
d)o declaraţie de gestiune, astfel cum se menţionează la articolul 63 alineatul (6) din Regulamentul financiar, care atestă:
(i)faptul că informaţiile sunt prezentate în mod adecvat, complet şi exact, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (6) litera (a) din Regulamentul financiar;
(ii)buna funcţionare a sistemelor de guvernanţă instituite, cu excepţia autorităţii competente menţionate la articolul 8, a organismului de coordonare menţionat la articolul 10 şi a organismului de certificare menţionat la articolul 12 din prezentul regulament, garantând că toate cheltuielile au fost efectuate în conformitate cu articolul 37 din prezentul regulament, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (6) literele (b) şi (c) din Regulamentul financiar.
Termenul de 15 februarie prevăzut la primul paragraf de la prezentul alineat poate fi prelungit în mod excepţional de către Comisie până la 1 martie, conform comunicării statului membru în cauză, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (7) al doilea paragraf din Regulamentul financiar.
(4)Atunci când o agenţie de plăţi acreditată nu îndeplineşte sau nu mai îndeplineşte unul sau mai multe dintre condiţiile minime de acreditare menţionate la alineatul (2) primul paragraf, statul membru în cauză, acţionând din proprie iniţiativă sau la solicitarea Comisiei, retrage acreditarea agenţiei de plăţi respective dacă agenţia de plăţi nu realizează schimbările necesare într-o perioadă de timp care urmează a fi determinată de autoritatea competentă a statului membru respectiv în funcţie de gravitatea problemei.
(5)Agenţiile de plăţi gestionează şi asigură controlul operaţiunilor legate de intervenţia publică de care răspund şi îşi rezervă responsabilitatea generală în domeniul respectiv.
În cazul în care se acordă sprijin prin intermediul unui instrument financiar executat de BEI sau de o altă instituţie financiară internaţională în care un stat membru este acţionar, agenţia de plăţi se bazează pe un raport de control în sprijinul cererilor de plată transmise. Instituţiile respective furnizează statelor membre raportul de control.
(6)În sensul articolului 33, în cazul cheltuielilor din FEADR, se furnizează, până la 30 iunie 2030, un raport privind performanţa suplimentar, în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol şi cu articolul 10 alineatul (3), care acoperă perioada până la 31 decembrie 2029.
Art. 10: Organismele de coordonare
(1)În cazul în care într-un stat membru sunt acreditate mai multe agenţii de plăţi, statul membru respectiv desemnează un organism public de coordonare, căruia îi atribuie următoarele sarcini:
a)să culeagă informaţiile care urmează să fie furnizate Comisiei şi să trimită Comisiei informaţiile respective;
b)să furnizeze Comisiei raportul anual privind performanţa menţionat la articolul 54 alineatul (1) din prezentul regulament şi la articolul 134 din Regulamentul (UE) 2021/2115;
c)să ia sau să coordoneze măsuri în vederea soluţionării eventualelor deficienţe obişnuite şi să informeze Comisia cu privire la acţiunile ulterioare;
d)să promoveze şi, după caz, să asigure aplicarea armonizată a normelor Uniunii.
(2)În ceea ce priveşte prelucrarea informaţiilor financiare menţionate la alineatul (1) litera (a), organismul de coordonare face obiectul unei acreditări specifice de către statul membru respectiv.
(3)Raportul anual privind performanţa menţionat la alineatul (1) litera (b) de la prezentul articol intră în domeniul de aplicare al avizului menţionat la articolul 12 alineatul (2), şi este prezentat Comisiei împreună cu o declaraţie de gestiune care vizează compilarea întregului raport.
Art. 11: Competenţele Comisiei în legătură cu agenţiile de plăţi şi organismele de coordonare
(1)Pentru a asigura buna funcţionare a agenţiilor de plăţi şi a organismelor de coordonare prevăzute la articolele 9 şi 10, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 în vederea completării prezentului regulament cu norme privind:
a)condiţiile minime pentru acreditarea agenţiilor de plăţi menţionate la articolul 9 alineatul (2) primul paragraf şi pentru desemnarea şi acreditarea organismelor de coordonare menţionate la articolul 10;
b)obligaţiile agenţiilor de plăţi privind intervenţia publică, precum şi normele referitoare la conţinutul responsabilităţilor lor de gestionare şi control.
(2)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind:
a)procedurile de acordare, retragere şi revizuire a acreditării agenţiilor de plăţi şi de desemnare şi acordare, retragere şi revizuire a acreditării organismelor de coordonare, precum şi procedurile de supraveghere a acreditării agenţiilor de plăţi;
b)modalităţile şi procedurile pentru controalele care stau la baza declaraţiei de gestiune a agenţiilor de plăţi, menţionată la articolul 9 alineatul (3) primul paragraf litera (d), precum şi privind structura şi formatul acestei declaraţii;
c)funcţionarea organismului de coordonare şi prezentarea către Comisie a informaţiilor în conformitate cu articolul 10.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 12: Organismele de certificare
(1)Organismul de certificare este un organism de audit public sau privat desemnat de statul membru pentru o perioadă de cel puţin trei ani, fără a aduce atingere dreptului intern. Atunci când este un organism de audit privat, iar dreptul aplicabil al Uniunii sau dreptul intern aplicabil impune acest lucru, organismul este selectat de statul membru prin intermediul unei proceduri de cerere de oferte.
Un stat membru care desemnează mai mult de un organism de certificare poate desemna un organism public de certificare la nivel naţional, care să fie responsabil cu sarcinile de coordonare.
(2)În sensul articolului 63 alineatul (7) primul paragraf din Regulamentul financiar, organismul de certificare emite un aviz, redactat în conformitate cu standardele de audit acceptate la nivel internaţional, care stabileşte dacă:
a)conturile oferă o imagine fidelă şi corectă;
b)sistemele de guvernanţă existente ale statelor membre funcţionează în mod corespunzător, cu precădere în ceea ce priveşte:
(i)organismele de guvernanţă menţionate la articolul 9 şi la articolul 10 din prezentul regulament, precum şi la articolul 123 din Regulamentul (UE) 2021/2115.
(ii)cerinţele de bază ale Uniunii;
(iii)sistemul de raportare instituit în scopul raportului anual privind performanţa menţionat la articolul 134 din Regulamentul (UE) 2021/2115
c)raportarea privind performanţa referitoare la indicatorii de realizare utilizaţi în scopul verificării anuale a performanţei menţionate la articolul 54 din prezentul regulament şi raportarea privind performanţa referitoare la indicatorii de rezultat utilizaţi în scopul monitorizării multianuale a performanţei menţionate la articolul 128 din Regulamentul (UE) 2021/2115, care demonstrează că este respectat articolul 37 din prezentul regulament, sunt corecte;
d)cheltuielile pentru măsurile prevăzute în Regulamentele (UE) nr. 228/2013, (UE) nr. 229/2013 şi (UE) nr. 1308/2013 şi în Regulamentul (UE) nr. 1144/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (29) pentru care au fost solicitate rambursări Comisiei sunt legale şi corecte.
(29)Regulamentul (UE) nr. 1144/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 octombrie 2014 privind acţiunile de informare şi promovare referitoare la produsele agricole puse în aplicare pe piaţa internă şi în ţările terţe şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 al Consiliului (JO L 317, 4.11.2014, p. 56).
Avizul respectiv menţionează, de asemenea, dacă examinarea pune sub semnul întrebării afirmaţiile făcute în declaraţia de gestiune menţionată la articolul 9 alineatul (3) primul paragraf litera (d). Examinarea include totodată o analiză a naturii şi a amplorii erorilor şi deficienţelor identificate de audit şi de controale în cadrul sistemelor de guvernanţă, precum şi măsurile corective luate sau planificate de agenţia de plăţi, astfel cum se prevede la articolul 9 alineatul (3) primul paragraf litera (c).
În cazul în care se acordă sprijin prin intermediul unui instrument financiar executat de BEI sau de o altă instituţie financiară internaţională în care un stat membru este acţionar, organismul de certificare se bazează pe raportul anual de audit întocmit de auditorii externi ai instituţiilor respective. Instituţiile respective pun la dispoziţie statelor membre raportul anual de audit.
(3)Organismul de certificare dispune de cunoştinţele tehnice de specialitate necesare şi este perfect familiarizat cu PAC. Organismul de certificare este independent din punct de vedere operaţional faţă de agenţia de plăţi şi de organismul de coordonare în cauză, precum şi faţă de autoritatea competentă care a acreditat respectiva agenţie de plăţi şi faţă de organismele responsabile pentru punerea în aplicare şi monitorizarea PAC.
(4)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind funcţionarea organismelor de certificare, inclusiv controalele care trebuie efectuate şi organismele care fac obiectul acestor controale, precum şi norme privind certificatele şi rapoartele, împreună cu documentele însoţitoare, care se întocmesc de organismele respective.
Actele de punere în aplicare stabilesc, de asemenea:
a)principiile de audit pe care să se bazeze avizele organismelor de certificare, incluzând o evaluare a riscurilor, controale interne şi nivelul necesar al elementelor doveditoare ale auditului;
b)metodele de audit care trebuie folosite de organismele de certificare pentru emiterea avizelor lor, ţinându-se seama de standardele internaţionale în materie de audit.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 13: Schimbul de bune practici
Comisia promovează schimbul de bune practici între statele membre, în special în ceea ce priveşte activitatea organismelor de guvernanţă menţionate la prezentul capitol.