Capitolul vi - PRODUCŢIE - Regulamentul 2091/17-oct-2025 de stabilire a bunelor practici de fabricaţie pentru produsele medicinale veterinare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2019/6 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 27 Octombrie 2025
CAPITOLUL VI:PRODUCŢIE
Art. 26: Cerinţe generale pentru producţie
(1)Operaţiunile de fabricaţie (inclusiv operaţiunile de ambalare) şi controalele trebuie să urmeze proceduri clar definite, concepute pentru a asigura calitatea produsului şi conformitatea cu cerinţele stabilite în autorizaţia de fabricaţie şi în autorizaţia de comercializare relevante.
(2)Se validează etapele de fabricaţie care pot avea un impact asupra calităţii sau reproductibilităţii producţiei, inclusiv modificările lor semnificative. Este necesară revalidarea periodică pentru a se asigura că aceste procese de fabricaţie rămân capabile să obţină rezultatele preconizate. Validarea procesului trebuie să respecte cerinţele prevăzute în anexa V.
(3)Procesele de fabricaţie se documentează în mod corespunzător, se revizuiesc periodic şi se îmbunătăţesc după caz. Efectele modificărilor aduse procesului de fabricaţie asupra calităţii produsului finit şi aflate în relaţie cu necesitatea de a asigura o producţie omogenă se iau în considerare înainte de punerea în aplicare a oricăror modificări. Nicio modificare faţă de specificaţiile şi procesele descrise în dosarul care susţine autorizaţia de comercializare nu se pune în aplicare înainte de obţinerea aprobării relevante din partea autorităţilor competente, cu excepţia modificărilor care nu necesită evaluare în conformitate cu articolul 61 din Regulamentul (UE) 2019/6.
(4)Pentru realizarea controalelor proceselor trebuie să existe resurse suficiente şi adecvate.
(5)Orice abatere de la instrucţiuni sau proceduri se evită pe cât posibil. În cazul în care apare o abatere, aceasta se aprobă în scris de către o persoană responsabilă după evaluarea impactului acesteia asupra calităţii, siguranţei şi eficacităţii, cu implicarea persoanei calificate, după caz. Abaterile se investighează pentru a determina cauza profundă şi pentru a pune în aplicare măsuri corective şi preventive, după caz.
(6)Producătorul trebuie să raporteze deţinătorului autorizaţiei de comercializare orice constrângeri în cadrul operaţiunilor de fabricaţie care pot duce la o restricţionare anormală a aprovizionării cu produsul medicinal veterinar.
Art. 27: Manipularea materialelor şi a produselor
(1)Manipularea materialelor şi a produselor, inclusiv aspectele legate de recepţie, carantină, prelevare de probe, stocare, etichetare şi ambalare, se efectuează în conformitate cu proceduri sau instrucţiuni scrise şi se înregistrează, după caz.
(2)Toate materialele afluente se verifică pentru a se asigura că transportul corespunde comenzii.
(3)Recipientele se curăţă dacă este necesar. Deteriorarea recipientelor şi orice altă problemă (de exemplu, dovezi ale ruperii sigiliului sau ale deteriorării integrităţii ambalajului) care ar putea afecta în mod negativ calitatea unui material se investighează, se înregistrează şi se raportează departamentului responsabil pentru controlul calităţii.
(4)Condiţiile de transport pentru produsele în vrac, produsele intermediare şi probe se verifică pentru a se asigura respectarea oricăror condiţii specificate.
(5)Materialele afluente trebuie să fie puse în carantină fizică sau administrativă imediat după recepţie, până când eliberarea lor este autorizată de o persoană responsabilă, după verificarea conformităţii cu specificaţiile relevante. În cazul în care o livrare de materiale este compusă din loturi diferite, fiecare lot trebuie să fie luat în considerare separat în scopul prelevării de probe, al testării şi al eliberării.
(6)Toate materialele se stochează în condiţii adecvate pentru a se asigura calitatea şi în mod ordonat pentru a permite separarea loturilor (fizică sau electronică) şi rotaţia stocurilor.
(7)Recipientele se etichetează în mod corespunzător, incluzând:
a)denumirea produsului şi referinţa codului intern, după caz;
b)numărul lotului dat la primire;
c)după caz, statutul conţinutului (de exemplu, în carantină, în testare, eliberat, respins);
d)după caz, o dată de expirare după care este necesară retestarea.
În cazul în care se utilizează sisteme de stocare complet computerizate, nu este necesar ca toate informaţiile menţionate la literele (a)-(d) să apară pe etichetă într-o formă lizibilă.
(8)În orice moment pe parcursul procesului de fabricaţie, toate materialele, recipientele în vrac, principalele echipamente şi, după caz, încăperile utilizate se etichetează sau se identifică în alt mod, cu indicarea produsului sau a materialului procesat, a concentraţiei (dacă este cazul) şi a numărului lotului. Dacă este cazul, această indicaţie trebuie să menţioneze, în plus, etapa de producţie.
(9)La manipularea materialelor sau a produselor uscate se iau măsuri speciale de precauţie pentru a preveni generarea de praf şi răspândirea acestuia, în special pentru materialele foarte active sau sensibilizante.
Art. 28: Calificarea furnizorilor şi respectarea specificaţiilor
(1)Furnizorii de materiale utilizate la fabricarea produsului medicinal veterinar trebuie să fie aprobaţi după verificarea caracterului lor adecvat. În cazul materialelor critice, este necesară calificarea furnizorilor. Nivelul de supraveghere a furnizorilor trebuie să fie proporţional cu riscurile pe care materialele individuale le determină pentru calitatea produsului.
(2)Cerinţele în materie de calitate (specificaţiile) pentru materialele utilizate la fabricarea produselor medicinale veterinare se stabilesc de comun acord cu furnizorul şi se documentează.
(3)Conformitatea cu cerinţele stabilite în autorizaţia de comercializare se verifică prin intermediul unor teste adecvate. Nivelul necesar de supraveghere şi de testare suplimentară trebuie să fie proporţional cu riscurile. Strategia de testare trebuie să fie justificată şi se efectuează cel puţin un control al identităţii fiecărui lot prin intermediul testelor efectuate pe probe prelevate din toate recipientele. Prelevarea de probe dintr-o parte a recipientelor este acceptabilă numai atunci când există proceduri validate bazate pe principiile de gestionare a riscurilor în materie de calitate pentru a asigura etichetarea corectă a recipientelor, iar riscurile potenţiale pentru calitate sunt abordate, de exemplu prin calificarea furnizorului.
(4)La intervale corespunzătoare, având în vedere riscurile, se efectuează o analiză completă a substanţelor active şi a altor materiale critice, iar rezultatele se compară cu certificatul de analiză al producătorului sau al furnizorului, pentru a verifica fiabilitatea acestuia din urmă. Testarea poate fi externalizată. În cazul în care testarea respectivă identifică discrepanţe, se efectuează o investigaţie şi se iau măsurile corespunzătoare. Acceptarea certificatelor de analiză de la producătorul sau furnizorul materialelor trebuie să fie întreruptă până la punerea în aplicare a măsurilor respective.
(5)Înainte de a reduce testarea internă, este necesară o experienţă suficientă cu furnizorul sau producătorul relevant de substanţe active, inclusiv evaluarea loturilor primite anterior şi a istoricului de conformitate. Orice modificare semnificativă a proceselor de fabricaţie sau de testare a substanţelor active trebuie să fie, în plus, considerată un factor relevant.
(6)Auditurile la locurile producătorilor şi ale distribuitorilor de substanţe active se efectuează la intervale corespunzătoare, urmând o abordare bazată pe riscuri, pentru a confirma că ei respectă bunele practici de fabricaţie şi de distribuţie, precum şi specificaţiile prevăzute. Se acordă o atenţie deosebită contaminării încrucişate potenţiale de la alte materiale aflate în locul respectiv. Deficienţele se identifică în mod clar şi se pun în aplicare măsuri corective şi preventive, după caz.
Art. 29: Prevenirea contaminării încrucişate
(1)Fabricarea de produse nemedicinale se evită, în general, în zonele şi cu echipamentele destinate fabricării de produse medicinale veterinare, cu excepţia cazului în care se aplică în mod eficace măsuri de prevenire a contaminării încrucişate. În special, producţia sau stocarea substanţelor chimice utilizate în biocide şi în produsele de protecţie a plantelor se evită în zonele utilizate pentru fabricarea sau stocarea de produse medicinale veterinare, cu excepţia cazului în care aceeaşi substanţă şi aceeaşi puritate a acesteia sunt utilizate şi pentru fabricarea de produse medicinale veterinare.
(2)În cazul în care produsele medicinale veterinare sunt fabricate într-o zonă comună cu produse nemedicinale, în zona respectivă se aplică bunele practici de fabricaţie pentru produsele medicinale.
(3)Operaţiunile care vizează produse diferite nu se efectuează simultan sau consecutiv în aceeaşi încăpere, cu excepţia cazului în care nu există niciun risc de amestecare sau de contaminare încrucişată.
(4)Înainte de începerea oricărei operaţiuni de fabricaţie, se iau măsuri pentru a se asigura că zona de lucru şi echipamentele sunt curate şi nu au pe suprafaţa lor materiale, produse, reziduuri de produse sau documente care nu sunt necesare pentru operaţiunea în curs. Se previne amestecarea materialelor.
(5)În fiecare etapă a producţiei, produsele şi materialele se protejează împotriva contaminării microbiene şi a altor tipuri de contaminare. Riscul de contaminare încrucişată se evaluează ţinând seama de caracteristicile produsului şi de procesul de fabricaţie. Se evaluează riscul de contaminare încrucişată accidentală care rezultă din eliberarea necontrolată de pulberi, gaze, vapori, aerosoli, material genetic sau organisme din substanţele active sau din alte materiale utilizate în producţie, din reziduurile de pe echipamente şi din îmbrăcămintea operatorilor.
(6)Se pun în aplicare măsuri de prevenire a contaminării încrucişate identificate pe baza principiilor de gestionare a riscurilor în materie de calitate. Printre măsurile care pot fi luate în considerare pentru prevenirea contaminării încrucişate se numără următoarele:
a)alocarea unui întreg loc de fabricare sau a unei zone de producţie autoizolate pentru o campanie (separare în timp), urmată de un proces de curăţare cu eficacitate validată;
b)utilizarea de zone separate;
c)utilizarea de sisteme închise pentru procesare şi pentru transferul de materiale sau de produse;
d)utilizarea de sasuri şi de cascade de presiune pentru a limita contaminanţii potenţiali din aer într-o anumită zonă;
e)utilizarea sistemelor de bariere fizice, inclusiv a izolatoarelor, ca măsuri de izolare;
f)alocarea anumitor echipamente sau a anumitor părţi ale acestora (de exemplu, filtre) pentru un anumit tip de produs cu un profil de risc specific;
g)utilizarea tehnologiilor de unică folosinţă;
h)punerea în aplicare a unor proceduri validate de curăţare sau de decontaminare adaptate la caracteristicile specifice ale produsului şi ale procesului de fabricaţie. Procedurile de curăţare sau de decontaminare necesare, inclusiv frecvenţa acestora, se stabilesc pe baza unei evaluări a riscurilor;
i)alte măsuri organizatorice adecvate, cum ar fi păstrarea îmbrăcămintei de protecţie specifice în zonele în care sunt procesate produse cu risc mare de contaminare, punerea în aplicare a unor măsuri adecvate pentru manipularea deşeurilor, a apei de clătire contaminate şi a halatelor murdare sau impunerea de restricţii privind circulaţia personalului.
(7)Strategia de control trebuie să abordeze toate riscurile potenţiale, inclusiv măsurile la nivelul sediilor, al echipamentelor şi al personalului, controalele materialelor utilizate la fabricare, punerea în aplicare a unor proceduri de sterilizare şi igienizare eficace şi sistemele de monitorizare adecvate. Toate măsurile aplicate trebuie să asigure absenţa contaminării produselor fabricate în locul de fabricaţie respectiv. Nu se acordă încredere exclusivă niciunui test care vizează etapa finală a procesului sau produsul finit.
(8)Eficacitatea măsurilor puse în aplicare se revizuieşte periodic conform procedurilor stabilite. Această evaluare trebuie să conducă la punerea în aplicare a unor acţiuni corective şi preventive, dacă este necesar.
Art. 30: Operaţiuni de ambalare
(1)Denumirea şi numărul lotului produsului manipulat se afişează în fiecare unitate sau linie de ambalare.
(2)Recipientele pentru umplere trebuie să fie curate înainte de a fi umplute. Umplerea şi sigilarea trebuie să fie urmate cât mai curând posibil de etichetare. În cazul în care nu este posibil, se aplică proceduri adecvate pentru a se evita amestecarea sau etichetarea greşită.
(3)Se verifică şi se înregistrează efectuarea corectă a operaţiunilor de tipărire (de exemplu, numere de cod, date de expirare). Informaţiile tipărite şi cele în relief de pe materialele de ambalare trebuie să fie clare şi rezistente la decolorare sau ştergere.
(4)Se efectuează verificări pentru a se asigura că toate cititoarele de coduri electronice, numărătoarele de etichete sau alte dispozitive similare funcţionează corect.
(5)Se pun în aplicare măsuri adecvate pentru a evita amestecarea, cum ar fi stocarea şi transportul etichetelor tăiate şi al altor materiale tipărite în vrac în recipiente închise separate. Se acordă o atenţie deosebită utilizării etichetelor tăiate şi supratipăririi în afara liniei. Pentru a evita amestecarea, etichetele rulate sunt, în general, preferabile etichetelor tăiate.
(6)În timpul operaţiunilor de ambalare se efectuează următoarele controale asupra produsului:
a)aspectul general al ambalajelor;
b)dacă ambalajele sunt complete;
c)dacă sunt utilizate produsele şi materialele de ambalare corecte;
d)dacă supratipărirea este corectă;
e)funcţionarea corectă a monitoarelor de linie.
Probele prelevate de pe linia de ambalare nu se returnează.
(7)Orice discrepanţă semnificativă sau neobişnuită observată în timpul reconcilierii cantităţii de produs în vrac cu materialele de ambalare şi cu numărul de unităţi produse se investighează şi se soluţionează înainte de eliberarea produsului.
(8)Materialele de ambalare directă depăşite sau învechite sau materialele de ambalare tipărite se distrug, iar eliminarea respectivă se înregistrează. Se urmează o procedură documentată în cazul în care materialele tipărite necodificate sunt reintroduse în stoc.
Art. 31: Materiale respinse, recuperate şi returnate
(1)Materialele respinse se marchează clar ca atare şi se depozitează separat în zone în care accesul este restricţionat. Ele se returnează furnizorilor sau, după caz, se reprocesează sau se distrug. Indiferent de acţiunea întreprinsă, aceasta trebuie să fie aprobată şi înregistrată de personal autorizat.
(2)Reprocesarea materialelor respinse poate fi acceptată doar în mod excepţional şi doar dacă nu va fi afectată calitatea produsului finit şi vor fi îndeplinite specificaţiile stabilite în autorizaţia de comercializare. Prelevarea materialelor conforme cu specificaţiile solicitate dintr-un lot distinct este posibilă numai după o evaluare a riscurilor, inclusiv a oricărui efect posibil asupra termenului de valabilitate. Se păstrează evidenţe în acest sens.
(3)Necesitatea testării suplimentare a oricărui produs finit care a fost reprocesat sau în care a fost încorporat un material reprocesat se evaluează de departamentul de control al calităţii.
(4)Produsele returnate, care au ieşit de sub controlul producătorului, se distrug, cu excepţia cazului în care calitatea lor este confirmată de departamentul de control al calităţii. În cadrul acestei evaluări se iau în considerare natura produsului, starea şi istoricul acestuia, orice condiţie specială de stocare, precum şi timpul care s-a scurs de la eliberarea acestuia. În cazul în care apar îndoieli cu privire la calitatea produsului, acesta nu se consideră adecvat pentru reeliberare sau reutilizare. Orice acţiune întreprinsă se înregistrează.
Art. 32: Utilizarea radiaţiilor ionizante
Utilizarea radiaţiilor ionizante la fabricarea produselor medicinale veterinare trebuie să respecte cerinţele suplimentare prevăzute în anexa VII.