Regulamentul 2088/27-nov-2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare
Acte UE
Jurnalul Oficial 317L
În vigoare Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
Regulamentul 2088/27-nov-2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare
Dată act: 27-nov-2019
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 114,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C 62, 15.2.2019, p. 97.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 18 aprilie 2019 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 8 noiembrie 2019.
întrucât:
(1)La 25 septembrie 2015, Adunarea Generală a ONU a adoptat un nou cadru global de dezvoltare durabilă: Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă ("Agenda 2030"), având ca element central obiectivele de dezvoltare durabilă (ODD). Comunicarea Comisiei din 22 noiembrie 2016 intitulată "Următorii paşi către un viitor european durabil" face legătura între ODD-uri şi cadrul de politică al Uniunii, pentru a garanta că toate acţiunile şi iniţiativele de politică ale Uniunii, atât în cadrul Uniunii cât şi la nivel global, iau în considerare, de la bun început, ODD-urile. În concluziile sale din 20 iunie 2017, Consiliul confirmat angajamentul Uniunii şi al statelor sale membre în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Agendei 2030 în mod complet, coerent, cuprinzător, integrat şi eficient, în strânsă cooperare cu partenerii şi cu alte părţi interesate.
(2)Tranziţia către o economie circulară, cu emisii scăzute de carbon, mai durabilă şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor în conformitate cu ODD-urile este esenţială pentru asigurarea competitivităţii pe termen lung a economiei Uniunii. Acordul de la Paris adoptat în temeiul Convenţiei-cadru a Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice ("Acordul de la Paris"), care a fost aprobat de Uniune la 5 octombrie 2016 (3) şi a intrat în vigoare la 4 noiembrie 2016, urmăreşte să consolideze răspunsul la schimbările climatice, printre altele, prin corelarea fluxurilor de finanţare cu demersurile către o dezvoltare cu un nivel scăzut de emisii de gaze cu efect de seră şi rezilientă la schimbările climatice.
(3)Decizia (UE) 2016/1841 a Consiliului din 5 octombrie 2016 privind încheierea, în numele Uniunii Europene, a Acordului de la Paris adoptat în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice (JO L 282, 19.10.2016, p. 1).
(3)Pentru a atinge obiectivele Acordului de la Paris şi pentru a reduce în mod semnificativ riscurile şi efectele schimbărilor climatice, obiectivul global este acela de a se menţine creşterea temperaturii medii globale cu mult sub 2 °C peste nivelurile preindustriale şi de a se continua eforturile de limitare a creşterii temperaturii la 1,5 °C peste nivelurile preindustriale.
(4)Directivele 2009/65/CE (4), 2009/138/CE (5), 2011/61/UE (6), 2013/36/UE (7), 2014/65/UE (8), (UE) 2016/97 (9) şi (UE) 2016/2341 (10) ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi Regulamentele (UE) nr. 345/2013 (11), (UE) nr. 346/2013 (12), (UE) 2015/760 (13) şi (UE) 2019/1238 (14) ale Parlamentului European şi ale Consiliului au obiectivul comun de a facilita accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), ale instituţiilor de credit, ale administratorilor de fonduri de investiţii alternative (AFIA) care gestionează sau comercializează fonduri de investiţii alternative, inclusiv fonduri europene de investiţii pe termen lung (ELTIF), ale societăţilor de asigurare, ale firmelor de investiţii, ale intermediarilor de asigurări, ale instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (IORP), ale administratorilor fondurilor cu capital de risc eligibile (administratorii EuVECA), ale administratorilor fondurilor de antreprenoriat social eligibile (administratorii EuSEF) şi ale furnizorilor de produse paneuropene de pensii personale (PEPP). Aceste directive şi regulamente asigură o protecţie mai uniformă a investitorilor finali şi facilitează accesul acestora la o gamă largă de produse financiare, stabilind în acelaşi timp norme care le permit investitorilor finali să ia decizii privind investiţiile în cunoştinţă de cauză.
(4)Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) (JO L 302, 17.11.2009, p. 32).
(5)Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate II) (JO L 335, 17.12.2009, p. 1).
(6)Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative (JO L 174, 1.7.2011, p. 1).
(7)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).
(8)Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349).
(9)Directiva (UE) 2016/97 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 ianuarie 2016 privind distribuţia de asigurări (JO L 26, 2.2.2016, p. 19).
(10)Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activităţile şi supravegherea instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (IORP) (JO L 354, 23.12.2016, p. 37).
(11)Regulamentul (UE) nr. 345/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene cu capital de risc (JO L 115, 25.4.2013, p. 1).
(12)Regulamentul (UE) nr. 346/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene cu capital de risc (JO L 115, 25.4.2013, p. 18).
(13)Regulamentul (UE) 2015/760 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind fondurile europene de investiţii pe termen lung (JO L 123, 19.5.2015, p. 98).
(14)Regulamentul (UE) 2019/1238 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind un produs paneuropean de pensii personale (PEPP) (JO L 198, 25.7.2019, p. 1).
(5)Prezentarea de informaţii investitorilor finali cu privire la integrarea riscurilor legate de durabilitate, luarea în considerare a efectelor negative asupra durabilităţii şi a obiectivelor de investiţii durabile sau asupra promovării caracteristicilor de mediu sau sociale în procesul de luare a deciziilor privind investiţiile şi în procesele consultative sunt insuficient dezvoltate deoarece aceste informări încă nu fac obiectul unor cerinţe armonizate.
(6)Derogarea de la dispoziţiile prezentului regulament pentru consultanţii financiari care au mai puţin de trei salariaţi nu ar trebui să aducă atingere punerii în aplicare a dispoziţiilor de drept intern care transpun Directivele 2014/65/UE şi (UE) 2016/97, în special în ceea ce priveşte normele privind consultanţa de investiţii şi de asigurări. Prin urmare, deşi aceşti consultanţi nu sunt ţinuţi să furnizeze informaţii în conformitate cu prezentul regulament, aceştia sunt ţinuţi să ia în considerare şi în calcul riscurile legate de durabilitate în procesele lor consultative.
(7)Entităţile care intră sub incidenţa prezentului regulament, în funcţie de natura activităţilor lor, ar trebui să respecte normele privind participanţii la piaţa financiară, în cazul în care creează produse financiare, precum şi normele privind consultanţii financiari, în cazul în care oferă consultanţă de investiţii sau consultanţă de asigurări. Prin urmare, atunci când astfel de entităţi desfăşoară simultan atât activităţi ale participanţilor la piaţa financiară, cât şi ale consultanţilor financiari, astfel de entităţi ar trebui să fie considerate participanţi la piaţa financiară atunci când acţionează în calitate de creatori de produse financiare, inclusiv în cazul administrării de portofolii, şi ar trebui să fie consideraţi consultanţi financiari, atunci când furnizează consultanţă de investiţii sau de asigurări.
(8)Întrucât Uniunea se confruntă din ce în ce mai mult cu consecinţele catastrofale şi imprevizibile ale schimbărilor climatice, cu epuizarea resurselor şi cu alte aspecte referitoare la durabilitate, sunt necesare acţiuni urgente pentru a mobiliza capitalul nu numai prin politici publice, ci şi prin sectorul serviciilor financiare. Prin urmare, participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari ar trebui să aibă obligaţia de a prezenta informaţii specifice cu privire la abordările lor în ceea ce priveşte integrarea riscurilor legate de durabilitate şi luarea în considerare a efectelor negative asupra durabilităţii.
(9)În absenţa unor norme armonizate la nivelul Uniunii privind prezentarea informaţiilor privind durabilitatea adresate investitorilor finali, este probabil că vor continua să fie adoptate măsuri divergente la nivel naţional şi abordările diferite în diverse sectoare ale serviciilor financiare ar putea persista. Astfel de măsuri şi abordări divergente ar continua să producă denaturări semnificative ale concurenţei ca urmare a diferenţelor semnificative între standardele de prezentare a informaţiilor. În plus, dezvoltarea paralelă a practicilor de piaţă pe baza unor priorităţi stabilite din considerente comerciale care generează rezultate divergente determină în prezent o fragmentare şi mai mare a pieţei şi ar putea să agraveze şi mai mult ineficienţele din funcţionarea pieţei interne în viitor. Divergenţele care caracterizează standardele de prezentare a informaţiilor şi practicile de piaţă fac foarte dificilă compararea diferitelor produse financiare, generează condiţii inechitabile de concurenţă pentru aceste produse şi pentru canalele de distribuţie şi creează noi bariere în cadrul pieţei interne. Astfel de divergenţe ar putea, de asemenea, să creeze confuzie pentru investitorii finali şi să denatureze deciziile acestora privind investiţiile. În demersurile de asigurare a conformităţii cu Acordul de la Paris, există riscul ca statele membre să adopte măsuri naţionale divergente care ar putea crea obstacole în calea bunei funcţionări a pieţei interne şi ar putea fi în detrimentul participanţilor la piaţa financiară şi al consultanţilor financiari. Mai mult, absenţa unor reguli armonizate privind transparenţa face dificilă pentru investitorii finali compararea efectivă a diferitelor produse financiare din diferite state membre în ceea ce priveşte riscurile lor de mediu, sociale şi de guvernanţă şi obiectivele de investiţii durabile. Prin urmare, este necesar să se abordeze barierele existente în calea funcţionării pieţei interne şi să se consolideze comparabilitatea produselor financiare pentru a se evita obstacolele viitoare probabile.
(10)Prezentul regulament vizează să reducă asimetriile la nivel de informaţii din relaţiile comitent-prepus în ceea ce priveşte integrarea riscurilor legate de durabilitate, luarea în considerare a efectelor negative asupra durabilităţii, promovarea caracteristicilor de mediu sau sociale, şi investiţiile durabile prin impunerea participanţilor la piaţa financiară şi consultanţilor financiari a obligaţiei de a prezenta investitorilor finali informaţii precontractuale şi continue atunci când acţionează în calitate de prepuşi ai acelor investitori finali (comitenţi).
(11)Prezentul regulament vine să completeze obligaţiile de prezentare a informaţiilor stabilite în Directivele 2009/65/CE, 2009/138/CE, 2011/61/UE, 2014/65/UE, (UE) 2016/97 şi (UE) 2016/2341 şi în Regulamentele (UE) nr. 345/2013, (UE) nr. 346/2013, (UE) 2015/760 şi (UE) 2019/1238, precum şi în dreptul intern care reglementează produsele de pensii personale şi individuale. Pentru a asigura monitorizarea ordonată şi eficientă a respectării prezentului regulament, statele membre ar trebui să se bazeze pe autorităţile competente deja desemnate în conformitate cu normele respective.
(12)Prezentul regulament menţine în sarcina participanţilor la piaţa financiară şi a consultanţilor financiari obligaţia de a acţiona în interesul investitorilor finali, inclusiv, dar nu numai, obligaţia de diligenţă înainte de realizarea investiţiei, stabilite în Directivele 2009/65/CE, 2009/138/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/65/UE, (UE) 2016/97 şi (UE) 2016/2341 şi în Regulamentele (UE) nr. 345/2013 şi (UE) nr. 346/2013, precum şi în dreptul intern care reglementează produsele de pensii personale şi individuale. Pentru a respecta obligaţiile care le revin în temeiul acestor norme, participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari ar trebui să integreze în procesele lor, inclusiv în executarea obligaţiei de diligenţă, şi să evalueze în mod continuu, nu doar toate riscurile financiare relevante ci şi toate riscurile relevante legate de durabilitate care ar putea avea un efect negativ semnificativ relevant asupra rentabilităţii financiare a unei investiţii sau a consultanţei. Prin urmare, participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari ar trebui să specifice în politicile lor modul în care integrează riscurile respective şi să publice aceste politici.
(13)Prezentul regulament impune participanţilor la piaţa financiară şi consultanţilor financiari care oferă consultanţă de investiţii sau consultanţă de asigurări cu privire la produse de investiţii bazate pe asigurări (IBIP), indiferent de conceperea produselor financiare şi de piaţa ţintă, să publice politici scrise privind integrarea riscurilor legate de durabilitate şi să asigure transparenţa unei asemenea integrări.
(14)Un risc legat de durabilitate înseamnă un eveniment sau o condiţie de mediu, socială sau de guvernanţă care, în cazul în care se produce, ar putea avea un efect negativ semnificativ asupra valorii investiţiei, astfel cum se specifică în legislaţia sectorială, în special în Directivele 2009/65/CE, 2009/138/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/65/UE, (UE) 2016/97 şi (UE) 2016/2341 sau în actele delegate şi standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul acestora.
(15)Prezentul regulament nu ar trebui să aducă atingere normelor privind integrarea riscului stabilite în temeiul Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/65/UE, (UE) 2016/97 şi (UE) 2016/2341 şi al Regulamentelor (UE) nr. 345/2013 şi (UE) nr. 346/2013, precum şi al dreptului intern care reglementează produsele de pensii personale şi individuale, inclusiv, dar nu numai, criteriilor de proporţionalitate relevante aplicabile, cum ar fi dimensiunea, organizarea internă şi natura, sfera şi complexitatea activităţilor în cauză. Prezentul regulament urmăreşte să asigure o mai mare transparenţă cu privire la modul în care participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari integrează riscurile legate de durabilitate în deciziile de investiţie şi în consultanţa de investiţii sau de asigurări. În cazul în care evaluarea riscurilor legate de durabilitate conduce la concluzia că nu există riscuri legate de durabilitate considerate a fi relevante pentru produsul financiar, ar trebui să fie explicate motivele acesteia. În cazul în care evaluarea conduce la concluzia că aceste riscuri sunt relevante, măsura în care riscurile legate de durabilitate ar putea afecta performanţa produsului financiar ar trebui să fie prezentată în termeni calitativi sau cantitativi. Evaluarea riscurilor legate de durabilitate şi prezentarea informaţiilor precontractuale aferente de către participanţii la piaţa financiară ar trebui să fie incluse în informaţiile precontractuale furnizate de consultanţii financiari. Consultanţii financiari ar trebui ca, înainte de a furniza consultanţa, să informeze cu privire la modul în care iau în considerare riscurile legate de durabilitate în procesul de selecţie al produsului financiar care le este prezentat investitorilor finali, indiferent de preferinţele legate de durabilitate ale investitorilor finali. Aceasta nu ar trebui să aducă atingere aplicării dispoziţiilor de drept intern care transpun Directivele 2014/65/UE şi (UE) 2016/97, în special a obligaţiilor care revin participanţilor la piaţa financiară şi consultanţilor financiari în ceea ce priveşte guvernanţa produselor, evaluarea caracterului adecvat şi corespunzător şi testele de cerinţe şi nevoi.
(16)Deciziile şi consultanţa în materie de investiţii ar putea să provoace, să contribuie sau să fie direct legate de efecte negative, care sunt sau pot fi semnificative, asupra factorilor de durabilitate.
(17)Pentru a asigura o aplicare coerentă şi consecventă a prezentului regulament, este necesar să se stabilească o definiţie armonizată a "investiţiilor durabile", care prevede obligaţia societăţilor în care s-a investit de a respecta practici de bună guvernanţă şi să se garanteze principiul precauţiei de "a nu provoca prejudicii semnificative", astfel încât nici obiectivul de mediu şi nici cel social să nu fie prejudiciate în mod semnificativ.
(18)În cazul în care participanţii la piaţa financiară, ţinând seama în mod corespunzător de dimensiunea, natura şi amploarea activităţilor lor şi de tipul de produse financiare pe care le pun la dispoziţie, iau în considerare principalele efecte negative, care sunt sau pot fi semnificative, ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate, aceştia ar trebui să integreze în procesele lor, inclusiv în procesele lor de diligenţă, procedurile pentru a lua în considerare principalele efecte negative, împreună cu riscurile financiare relevante şi riscurile relevante pentru durabilitate. Informaţiile cu privire la astfel de proceduri ar putea descrie modul în care participanţii la piaţa financiară se achită de responsabilităţile legate de gestionarea durabilă sau alte modalităţi de implicare a acţionarilor. Participanţii la piaţa financiară ar trebui să includă pe site-urile lor internet informaţii cu privire la aceste proceduri şi descrieri ale principalelor efecte negative. În acest sens, comitetul mixt al Autorităţii bancare europene instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (15) (ABE), al Autorităţii Europene de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (16) (EIOPA) şi al Autorităţii Europene pentru Valori Mobiliare şi Pieţe instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (17) (ESMA) ("comitetul mixt") şi participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari ar trebui să ia în considerare Orientările privind diligenţa necesară pentru o conduită responsabilă în afaceri, elaborate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), precum şi Principiile pentru investiţii responsabile susţinute de Organizaţia Naţiunilor Unite.
(15)Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12).
(16)Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări şi pensii ocupaţionale) de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/79/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 48).
(17)Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84).
(19)Luarea în considerare a factorilor de durabilitate în procesul de luare a deciziilor şi în procesul de consultanţă privind investiţiile poate aduce beneficii mai ample decât cele de pe pieţele financiare. Aceasta poate spori rezilienţa economiei reale şi stabilitatea sistemului financiar. În acest mod, aceasta poate avea un efect asupra randamentului produselor financiare. Prin urmare, este esenţial ca participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari să furnizeze informaţiile necesare pentru a le permite investitorilor finali să ia decizii de investiţii în cunoştinţă de cauză.
(20)Participanţii la piaţa financiară care iau în considerare principalele efecte negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate ar trebui să prezinte în cadrul informaţiilor precontractuale pentru fiecare produs financiar, în mod concis, în termeni calitativi sau cantitativi, modul în care principalele efecte negative sunt luate în considerare precum şi o declaraţie care să ateste că informaţiile privind principalele efecte negative asupra factorilor de durabilitate sunt disponibile în cadrul raportării în curs. Principalele efecte negative ar trebui înţelese ca fiind efectele deciziilor de investiţii şi ale consultanţei care au ca rezultat efecte negative asupra factorilor de durabilitate.
(21)Până în prezent au fost dezvoltate produse durabile cu diferite grade de ambiţie. Prin urmare, în scopul prezentării informaţiilor precontractuale şi al informaţiilor prezentate prin intermediul unor rapoarte periodice, este necesar să se facă distincţia între cerinţele pentru produsele financiare care promovează caracteristici de mediu sau sociale, şi cele pentru produsele financiare care au ca obiectiv un efect pozitiv pentru mediu şi societate. În consecinţă, în ceea ce priveşte produsele financiare cu caracteristici de mediu sau sociale, participanţii la piaţa financiară ar trebui să informeze dacă şi în ce mod indicele desemnat, indicele de durabilitate sau indicele de integrare se aliniază la aceste caracteristici şi, în cazul în care nu se utilizează niciun criteriu de referinţă, să prezinte informaţii cu privire la modul în care sunt respectate caracteristicile de durabilitate ale produselor financiare. În ceea ce priveşte produsele financiare care au drept obiectiv un efect pozitiv pentru mediu şi societate, participanţii la piaţa financiară ar trebui să informeze ce criteriu de referinţă în materie de durabilitate utilizează pentru a măsura performanţa durabilă şi, în cazul în care nu se utilizează niciun criteriu de referinţă, să explice modul în care se realizează obiectivul durabil. Informaţiile respective ar trebui incluse în rapoartele periodice anuale.
(22)Prezentul regulament nu aduce atingere normelor privind remunerarea sau evaluarea performanţei personalului participanţilor la piaţa financiară şi al consultanţilor financiari stabilite în temeiul Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/65/UE, (UE) 2016/97 şi (UE) 2016/2341 şi al Regulamentelor (UE) nr. 345/2013 şi (UE) nr. 346/2013, sau al actelor de punere în aplicare şi al dreptului intern care reglementează produsele de pensii personale şi individuale, inclusiv, dar nu numai, criteriile de proporţionalitate relevante aplicabile, cum ar fi dimensiunea, organizarea internă şi natura, sfera şi complexitatea activităţilor în cauză. Cu toate acestea, este necesar să se asigure o mai mare transparenţă, în termeni calitativi sau cantitativi, privind politicile de remunerare a participanţilor la piaţa financiară şi a consultanţilor financiari, în raport cu consultanţa lor de investiţii sau de asigurări, care să promoveze o gestionare a riscurilor eficace şi solidă cu privire la riscurile legate de durabilitate, fără ca structura de remunerare să încurajeze asumarea de riscuri excesive în raport cu riscurile legate de durabilitate, ci fiind corelată cu performanţa ajustată la risc.
(23)Pentru a spori transparenţa şi a informa investitorii finali, accesul la informaţiile privind modul în care participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari integrează riscurile legate de durabilitate relevante, fie ele semnificative sau susceptibile de a fi semnificative, în procesele de luare a deciziilor privind investiţiile, inclusiv în aspectele organizaţionale, de gestionare a riscurilor şi de guvernanţă a acestor procese, şi respectiv în procesele consultative, ar trebui să fie reglementat prin obligarea acestor entităţi la menţinerea de informaţii concise cu privire la aceste politici pe site-urile lor internet.
(24)Obligaţiile actuale de prezentare a informaţiilor prevăzute în dreptul Uniunii nu impun prezentarea tuturor informaţiilor necesare pentru a informa în mod corespunzător investitorii finali cu privire la efectele legate de durabilitate al investiţiilor lor în produsele financiare cu caracteristici de mediu sau sociale sau în produse financiare care urmăresc obiective de durabilitate. Prin urmare, este adecvat să se stabilească obligaţii mai specifice şi mai standardizate de prezentare a informaţiilor referitoare la astfel de investiţii. De exemplu, efectul global legat de durabilitate al produselor financiare ar trebui să fie raportat cu regularitate prin intermediul unor indicatori relevanţi pentru măsurarea obiectivului de investiţii durabile ales. Atunci când un indice adecvat a fost desemnat drept criteriu de referinţă, aceste informaţii ar trebui să fie furnizate şi pentru indicele desemnat, precum şi pentru un indice general al pieţei, pentru a permite compararea. Atunci când administratorii EuSEF pun la dispoziţie informaţii privind efectul social pozitiv pe care un anumit fond îl are ca obiectiv, privind rezultatele sociale globale realizate şi privind metodele aferente utilizate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 346/2013, aceştia ar putea, după caz, să utilizeze aceste informaţii în scopul prezentării informaţiilor prevăzute în prezentul regulament.
(25)Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (18) impune obligaţii de transparenţă în ceea ce priveşte aspectele de mediu, sociale, şi de guvernanţă corporativă în cadrul raportării nefinanciare. Cu toate acestea, forma şi prezentarea impuse de respectiva directivă nu sunt întotdeauna adecvate pentru utilizarea directă de către participanţii la piaţa financiară şi de către consultanţii financiari în relaţia acestora cu investitorii finali. Participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari ar trebui să poată opta să utilizeze informaţiile din rapoartele administratorilor şi din declaraţiile nefinanciare în sensul prezentului regulament în conformitate cu respectiva directivă, după caz.
(18)Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19).
(26)Pentru a asigura fiabilitatea informaţiilor publicate pe site-urile participanţilor la piaţa financiară şi ale consultanţilor financiari, aceste informaţii ar trebui să fie păstrate la zi şi orice revizuire sau modificare a acestora ar trebui să fie clar explicată.
(27)Cu toate că prezentul regulament nu reglementează sistemele naţionale de securitate socială reglementate de Regulamentele (CE) nr. 883/2004 şi (CE) nr. 987/2009, având în vedere faptul că statele membre deschid din ce în ce mai multe părţi din gestionarea sistemelor obligatorii de pensii din cadrul sistemelor lor de securitate socială către participanţii la piaţa financiară sau alte entităţi de drept privat, întrucât asemenea sisteme sunt expuse la riscuri legate de durabilitate, şi ar putea să ia în considerare efectele negative asupra durabilităţii, să promoveze caracteristici de mediu sau sociale sau să urmărească investiţii durabile, statele membre ar trebui să poată aplica prezentul regulament în privinţa acestor sisteme pentru a diminua asimetriile la nivel de informaţii.
(28)Prezentul regulament nu ar trebui să împiedice statele membre să adopte sau să menţină în vigoare dispoziţii mai stricte privind publicarea politicilor de adaptare la schimbările climatice şi privind informaţiile suplimentare adresate investitorilor finali cu privire la riscurile legate de durabilitate cu condiţia ca participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari în cauză au sediul social pe teritoriul acestora. Cu toate acestea, astfel de dispoziţii nu ar trebui, să împiedice aplicarea efectivă a prezentului regulament sau îndeplinirea obiectivelor sale.
(29)În conformitate cu Directiva (UE) 2016/2341, IORP au deja obligaţia să aplice norme de guvernanţă şi gestionare a riscurilor în ceea ce priveşte deciziile lor de investiţii şi evaluările de risc pentru a asigura continuitatea şi regularitatea. Deciziile de investiţii şi evaluarea riscurilor relevante, inclusiv a riscurilor de mediu, sociale şi de guvernanţă, ar trebui să fie luate, respectiv efectuate de aşa manieră încât să se asigure conformitatea cu interesele membrilor şi beneficiarilor IORP. EIOPA ar trebui să emită ghiduri care să specifice modul în care deciziile de investiţii şi evaluările de risc din partea IORP urmează să ia în considerare riscurile de mediu, sociale şi de guvernanţă în temeiul respectivei directive.
(30)ABE, EIOPA şi ESMA (denumite în mod colectiv ca "AES") ar trebui să fie împuternicite, prin intermediul Comitetului comun, să elaboreze proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze conţinutul, metodologiile şi prezentarea informaţiilor cu privire la indicatorii de durabilitate privind climatul şi alte efecte negative legate de mediu, la aspectele sociale şi cele legate de forţa de muncă, la respectarea drepturilor omului, şi la chestiunile legate de combaterea corupţiei şi a dării de mită, precum şi prezentarea şi conţinutul informaţiilor cu privire la promovarea caracteristicilor de mediu sau sociale şi a obiectivelor de investiţii durabile care trebuie să fie comunicate în documentele precontractuale, în rapoartele anuale şi pe site-urile internet ale participanţilor la piaţa financiară. Comisiei ar trebui să i se acorde competenţa de a adopta respectivele standarde tehnice de reglementare prin acte delegate în temeiul articolului 290 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) şi în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
(31)AES ar trebui să fie împuternicite, prin intermediul Comitetului comun, să elaboreze proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili prezentarea standard a informaţiilor privind promovarea caracteristicilor de mediu sau sociale şi a investiţiilor durabile în cadrul materialelor publicitare. Comisiei ar trebui i se acorde competenţa de a adopta respectivele standarde tehnice de punere în aplicare prin acte de punere în aplicare în temeiul articolului 291 din TFUE şi în conformitate cu articolul 15 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
(32)Deoarece rapoartele anuale rezumă, în principiu, rezultatele economice pentru ani calendaristici compleţi, dispoziţiile prezentului regulament privind cerinţele de transparenţă pentru astfel de rapoarte nu ar trebui să se aplice până la 1 ianuarie 2022.
(33)Normele din prezentul regulament referitoare la prezentarea informaţiilor ar trebui să completeze dispoziţiile Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE, 2011/61/UE, 2014/65/UE, (UE) 2016/97 şi (UE) 2016/2341 şi pe cele ale Regulamentelor (UE) nr. 345/2013, (UE) nr. 346/2013, (UE) 2015/760 şi (UE) 2019/1238.
(34)Prezentul regulament respectă drepturile fundamentale şi principiile recunoscute în mod explicit în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
(35)Întrucât obiectivele prezentului regulament, şi anume consolidarea protecţiei pentru investitorii finali şi îmbunătăţirea informării acestora, incluziv în cazul achiziţiilor transfrontaliere de către aceştia, nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere nevoia de a stabili obligaţii uniforme de prezentare a informaţiilor, acestea pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii din cauza nevoii de a stabili obligaţii uniforme de prezentare a informaţiilor la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea acestor obiective,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiectul
Prezentul regulament stabileşte pentru participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari norme armonizate privind transparenţa în legătură cu integrarea riscurilor legate de durabilitate şi luarea în considerare a efectelor negative asupra durabilităţii în cadrul activităţilor lor şi privind furnizarea informaţiilor privind durabilitatea în ceea ce priveşte produsele financiare.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."participant la piaţa financiară" înseamnă:
(a)o societate de asigurare care pune la dispoziţie un produs de investiţii bazat pe asigurări (IBIP);
(b)o firmă de investiţii care oferă servicii de administrare de portofolii;
(c)o instituţie pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (IORP);
(d)un creator al unui produs de pensii;
(e)un administrator de fonduri de investiţii alternative (AFIA);
(f)un furnizor de produse paneuropene de pensii personale (PEPP);
(g)un administrator al unui fond cu capital de risc eligibil înregistrat în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (UE) nr. 345/2013;
(h)un administrator al unui fond de antreprenoriat social eligibil înregistrat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 346/2013;
(i)o societate de administrare a unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare (o societate de administrare a OPCVM); sau
(j)o instituţie de credit care oferă servicii de administrare de portofolii;
2."societate de asigurare" înseamnă o societate de asigurare autorizată în conformitate cu articolul 18 din Directiva 2009/138/CE;
3."produs de investiţii bazat pe asigurări" sau "IBIP" înseamnă:
(a)un produs de investiţii bazat pe asigurări, în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1286/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (19); sau
(19)Regulamentul (UE) nr. 1286/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind documentele cu informaţii esenţiale referitoare la produsele de investiţii individuale structurate şi bazate pe asigurări (PRIIP) (JO L 352, 9.12.2014, p. 1).
(b)un produs de asigurare, care este pus la dispoziţia unui investitor profesional şi care oferă o valoare la scadenţă sau de răscumpărare care este expusă, parţial sau integral, direct sau indirect, fluctuaţiilor pieţei;
4."administrator de fonduri de investiţii alternative" sau "AFIA" înseamnă un AFIA, în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2011/61/UE;
5."firmă de investiţii" înseamnă o firmă de investiţii, în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) punctul 1 din Directiva 2014/65/UE;
6."administrare de portofolii" înseamnă administrare de portofolii, în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) punctul 8 din Directiva 2014/65/UE;
7."instituţie pentru furnizarea de pensii ocupaţionale" sau "IORP" înseamnă o instituţie pentru furnizarea de pensii ocupaţionale autorizată sau înregistrată în conformitate cu articolul 9 din Directiva (UE) 2016/2341, cu excepţia unei instituţii în privinţa căreia un stat membru a decis să aplice articolul 5 din respectiva directivă sau a unei instituţii care gestionează scheme de pensii care împreună au mai puţin de 15 membri în total;
8."produs de pensii" înseamnă:
(a)un produs de pensii astfel cum este menţionat la articolul 2 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 1286/2014; sau
(b)un produs de pensii individual astfel cum este menţionat la articolul 2 alineatul (2) litera (g) din Regulamentul (UE) nr. 1286/2014;
9."produs paneuropean de pensii personale" sau "PEPP" înseamnă un produs în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2019/1238;
10."societate de administrare a OPCVM" înseamnă:
(a)o societate de administrare, în sensul definiţiei de la articolul 2 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2009/65/CE; sau
(b)o societate de investiţii autorizată în conformitate cu Directiva 2009/65/CE şi care nu a desemnat o societate de administrare autorizată în temeiul directivei respective pentru administrarea proprie;
11."consultant financiar" înseamnă:
(a)un intermediar de asigurări care oferă consultanţă de asigurări cu privire la IBIP;
(b)o societate de asigurare care oferă consultanţă de asigurări cu privire la IBIP;
(c)o instituţie de credit care oferă consultanţă de investiţii;
(d)o firmă de investiţii care furnizează consultanţă de investiţii;
(e)un AFIA care oferă consultanţă de investiţii în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) litera (b) punctul (i) din Directiva 2011/61/UE; sau
(f)o societate de administrare a OPCVM care oferă consultanţă de investiţii în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) litera (b) punctul (i) din Directiva 2009/65/CE;
12."produs financiar" înseamnă:
(a)un portofoliu gestionat în conformitate cu punctul 6 de la prezentul articol;
(b)un fond de investiţii alternative (FIA);
(c)un IBIP;
(d)un produs de pensii;
(e)o schemă de pensii;
(f)un OPCVM; sau
(g)un PEPP;
13."fond de investiţii alternative" sau "FIA" înseamnă un FIA, în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2011/61/UE;
14."schemă de pensii" înseamnă o schemă de pensii, în sensul definiţiei de la articolul 6 punctul 2 din Directiva (UE) 2016/2341;
15."organism de plasament colectiv în valori mobiliare" sau "OPCVM" înseamnă un organism de plasament colectiv în valori mobiliare autorizat în conformitate cu articolul 5 din Directiva 2009/65/CE;
16."consultanţă de investiţii" înseamnă consultanţă de investiţii, în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) punctul 4 din Directiva 2014/65/UE;
17."investiţie durabilă" înseamnă o investiţie într-o activitate economică care contribuie la un obiectiv de mediu, măsurat spre exemplu prin indicatori-cheie în materie de utilizare eficientă a resurselor privind utilizarea energiei, a energiei din surse regenerabile, a materiilor prime, a apei şi a terenurilor, în materie de producţie de deşeuri şi emisiile de gaze cu efect de seră, precum şi în ce priveşte efectele asupra biodiversităţii şi asupra economiei circulare, sau o investiţie într-o activitate economică ce contribuie la un obiectiv social, în special o investiţie care contribuie la combaterea inegalităţii sau care promovează coeziunea socială, integrarea socială şi raporturile de muncă sau investiţii în capital uman sau în comunităţi dezavantajate din punct de vedere economic sau social, cu condiţia ca astfel de investiţii să nu prejudicieze în mod semnificativ niciunul dintre aceste obiective şi ca societăţile în care s-a investit să urmeze practici de bună guvernanţă, în special în ceea ce priveşte structuri de gestionare solide, raporturile cu forţa de muncă, remuneraţia personalului relevant şi conformitatea cu obligaţiile fiscale;
18."investitor profesional" înseamnă un client care întruneşte criteriile stabilite în anexa II la Directiva 2014/65/UE;
19."investitor individual" înseamnă un investitor care nu este un investitor profesional;
20."intermediar de asigurări" înseamnă un intermediar de asigurări, în sensul definiţiei de la articolul 2 alineatul (1) punctul 3 din Directiva (UE) 2016/97;
21."consultanţă de asigurări" înseamnă consultanţă, în sensul definiţiei de la articolul 2 alineatul (1) punctul 15 din Directiva (UE) 2016/97;
22."risc legat de durabilitate" înseamnă un eveniment sau o condiţie de mediu, socială sau de guvernanţă care, în cazul în care se produce, ar putea cauza un efect negativ semnificativ, efectiv sau potenţial, asupra valorii investiţiei;
23."fond european de investiţii pe termen lung" sau "ELTIF" înseamnă un fond autorizat în conformitate cu articolul 6 din Regulamentul (UE) 2015/760;
24."factori de durabilitate" înseamnă aspectele de mediu, sociale şi cele legate de forţa de muncă, respectarea drepturilor omului, chestiunile legate de combaterea corupţiei şi a dării de mită.
Art. 2a: Principiul de a nu prejudicia în mod semnificativ
(1)Autorităţile europene de supraveghere instituite prin Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 ale Parlamentului European şi ale Consiliului (împreună denumite în continuare «AES») elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare care detaliază conţinutul şi prezentarea informaţiilor referitoare la principiul de «a nu prejudicia în mod semnificativ» menţionat la articolul 2 punctul 17 din prezentul regulament, în conformitate cu conţinutul, metodologiile şi prezentarea indicatorilor de durabilitate referitori la efectele negative menţionate la articolul 4 alineatele (6) şi (7) din prezentul regulament.
(2)AES prezintă Comisiei proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la alineatul (1) până la 30 decembrie 2020.
(3)Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
Art. 3: Transparenţa politicilor privind riscurile legate de durabilitate
(1)Participanţii la piaţa financiară publică pe site-urile lor internet informaţii despre politicile privind integrarea riscurilor legate de durabilitate în procesele lor de luare a deciziilor privind investiţiile.
(2)Consultanţii financiari publică pe site-urile lor internet informaţii despre politicile lor privind integrarea riscurilor legate de durabilitate în consultanţa de investiţii sau consultanţa de asigurări.
Art. 4: Transparenţa efectelor negative asupra durabilităţii la nivel de entitate
(1)Participanţii la piaţa financiară publică şi menţin pe site-urile lor internet:
a)atunci când iau în considerare principalele efecte negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate, o declaraţie privind politicile de diligenţă cu privire la aceste efecte negative principale, ţinând seama în mod corespunzător de dimensiunea, natura şi amploarea activităţilor lor, precum şi de tipurile de produse financiare pe care le pun la dispoziţie; sau
b)atunci când nu iau în considerare efectele negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate, motivele clare pentru care nu fac acest lucru inclusiv, după caz, informaţii referitoare la intenţia şi la momentul când vor lua în considerare astfel de efecte negative.
(2)Participanţii la piaţa financiară includ în informaţiile furnizate în conformitate cu alineatul (1) litera (a) cel puţin următoarele:
a)informaţii despre politicile lor de identificare şi prioritizare a principalelor efecte negative asupra durabilităţii şi a indicatorilor în acest sens;
b)o descriere a principalelor efecte negative asupra durabilităţii şi a tuturor măsurilor luate sau, după caz, planificate în legătură cu aceasta;
c)rezumate ale politicilor de implicare în conformitate cu articolul 3g din Directiva 2007/36/CE, dacă este cazul;
d)o trimitere la respectarea de către aceştia a unor coduri de conduită responsabilă în afaceri şi la standarde recunoscute la nivel internaţional în materie de diligenţă şi raportare şi, după caz, la gradul de aliniere a acestora la obiectivele Acordului de la Paris.
(3)Prin derogare de la alineatul (1), de la 30 iunie 2021, participanţii la piaţa financiară care depăşesc la data întocmirii bilanţului criteriul privind numărul mediu de 500 de angajaţi în cursul exerciţiului financiar publică şi menţin pe site-urile lor internet o declaraţie privind politicile lor de diligenţă în ceea ce priveşte principalele efecte negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate. Declaraţia menţionată include cel puţin informaţiile menţionate la alineatul (2).
(4)Prin derogare de la alineatul (1) din prezentul articol, de la 30 iunie 2021, participanţii la piaţa financiară care sunt întreprinderi-mamă ale unui grup mare, astfel cum se menţionează la articolul 3 alineatul (7) din Directiva 2013/34/UE, care depăşesc la data întocmirii bilanţului grupului, pe bază consolidată, criteriul privind numărul mediu de 500 de angajaţi în cursul exerciţiului financiar publică şi menţin pe site-urile lor internet o declaraţie privind politicile lor de diligenţă în ceea ce priveşte principalele efecte negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate. Declaraţia menţionată include cel puţin informaţiile menţionate la alineatul (2).
(5)Consultanţii financiari publică şi menţin pe site-urile lor internet:
a)informaţii cu privire la motivele pentru care, ţinând seama în mod corespunzător de dimensiunea, natura şi amploarea activităţilor lor precum şi de tipurile de produse financiare cu privire la care oferă consultanţă, iau în considerare principalele efecte negative asupra factorilor de durabilitate în cadrul consultanţei de investiţii sau al consultanţei de asigurări; sau
b)informaţii cu privire la motivele pentru care nu iau în considerare efectele negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate în cadrul consultanţei de investiţii sau al consultanţei de asigurări şi, după caz, informaţii referitoare la intenţia şi la momentul când vor lua în considerare astfel de efecte negative.
(6)Până la 30 decembrie 2020, AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010, cu privire la conţinutul, metodologiile şi prezentarea informaţiilor menţionate la alineatele (1)-(5) de la prezentul articol referitoare la indicatorii de durabilitate referitori la efectele negative asupra climatului şi alte efecte negative legate de mediu.
Dacă este cazul, AES solicită informaţii de la Agenţia Europeană de Mediu şi de la Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
(7)Până la 30 decembrie 2021, AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010, în ceea ce priveşte conţinutul, metodologiile şi prezentarea informaţiilor menţionate la alineatele (1)-(5) de la prezentul articol referitoare la indicatorii de durabilitate referitori la efectele negative legate de aspectele sociale şi cele legate de forţa de muncă, respectarea drepturilor omului, chestiunile legate de combaterea corupţiei şi a dării de mită.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
Art. 5: Transparenţa politicilor de remunerare în legătură cu integrarea riscurilor legate de durabilitate
(1)Participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari includ în politicile lor de remunerare informaţii cu privire la modul în care politicile respective sunt compatibile cu integrarea riscurilor legate de durabilitate şi publică aceste informaţii pe site-urile lor internet.
(2)Informaţiile prevăzute la alineatul (1) se includ în politicile de remunerare pe care participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari trebuie să le instituie şi să le menţină în conformitate cu legislaţia sectorială, în special Directivele 2009/65/CE, 2009/138/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/65/UE, (UE) 2016/97 şi (UE) 2016/2341.
Art. 6: Transparenţa integrării riscurilor legate de durabilitate
(1)Participanţii la piaţa financiară includ în informaţiile precontractuale descrieri privind următoarele:
a)modul în care riscurile legate de durabilitate sunt integrate în deciziile lor de investiţii; şi
b)rezultatele evaluării privind efectul probabil al riscurilor legate de durabilitate asupra randamentului produselor financiare pe care le pun la dispoziţie.
În cazul în care participanţii la piaţa financiară consideră riscurile legate de durabilitate ca nefiind relevante, descrierile menţionate la primul paragraf includ o expunere de motive clară şi concisă.
(2)Consultanţii financiari includ în informaţiile precontractuale descrieri privind următoarele:
a)modul în care riscurile legate de durabilitate sunt integrate în consultanţa lor de investiţii sau de asigurări; şi
b)rezultatul evaluării referitoare la efectul probabil al riscurilor legate de durabilitate asupra randamentului produselor financiare cu privire la care acordă consultanţă.
În cazul în care participanţii la piaţa financiară consideră riscurile legate de durabilitate ca nefiind relevante, descrierile menţionate la primul paragraf includ o expunere de motive clară şi concisă.
(3)Informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol sunt furnizate după cum urmează:
a)în cazul AFIA, în informaţiile furnizate investitorilor menţionate la articolul 23 alineatul (1) din Directiva 2011/61/UE;
b)în cazul societăţilor de asigurare, prin furnizarea informaţiilor menţionate la articolul 185 alineatul (2) din Directiva 2009/138/CE sau, după caz, în conformitate cu articolul 29 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/97;
c)în cazul IORP, prin furnizarea informaţiilor menţionate la articolul 41 din Directiva (UE) 2016/2341;
d)în cazul administratorilor fondurilor cu capital de risc eligibile, prin furnizarea informaţiilor menţionate la articolul 13 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 345/2013;
e)în cazul administratorilor fondurilor de antreprenoriat social eligibile, prin furnizarea informaţiilor menţionate la articolul 14 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 346/2013;
f)în cazul creatorilor de produse de pensii, în scris, cu suficient timp înainte ca un investitor individual să încheie un contract în legătură cu un produs de pensii;
g)în cazul societăţilor de administrare a OPCVM, în prospectul menţionat la articolul 69 din Directiva 2009/65/CE;
h)în cazul firmelor de investiţii care furnizează servicii de administrare de portofolii sau oferă consultanţă de investiţii, în conformitate cu articolul 24 alineatul (4) din Directiva 2014/65/UE;
i)în cazul instituţiilor de credit care furnizează servicii de administrare de portofolii sau oferă consultanţă de investiţii, în conformitate cu articolul 24 alineatul (4) din Directiva 2014/65/UE;
j)în cazul intermediarilor de asigurări şi al societăţilor de asigurare care oferă consultanţă de asigurări cu privire la IBIP şi în cazul intermediarilor de asigurări care oferă consultanţă de asigurări cu privire la produsele de pensii expuse fluctuaţiilor pieţei, în conformitate cu articolul 29 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/97;
k)în cazul AFIA ai ELTIF, în prospectul menţionat la articolul 23 din Regulamentul (UE) 2015/760;
l)în cazul furnizorilor de PEPP, în documentul cu informaţii esenţiale privind PEPP astfel cum se menţionează la articolul 26 din Regulamentul (UE) 2019/1238.
Art. 7: Transparenţa efectelor negative asupra durabilităţii la nivel de produs financiar
(1)Până la 30 decembrie 2022, pentru fiecare produs financiar în cazul în care un participant la piaţa financiară aplică articolul 4 alineatul (1) litera (a) ori articolul 4 alineatul (3) sau (4), informaţiile menţionate la articolul 6 alineatul (3) includ următoarele:
a)o explicaţie clară şi motivată dacă un produs financiar ia sau nu în considerare principalele efecte negative asupra factorilor de durabilitate şi, în caz afirmativ, modul în care se realizează aceasta;
b)o declaraţie cu privire la disponibilitatea informaţiilor privind principalele efecte negative asupra factorilor de durabilitate în cadrul informaţiilor care trebuie publicate în temeiul articolului 11 alineatul (2).
În cazul în care informaţiile de la articolul 11 alineatul (2) includ cuantificarea principalelor efecte negative asupra factorilor de durabilitate, informaţiile respective se pot baza pe dispoziţiile standardelor tehnice de reglementare adoptate în temeiul articolului 4 alineatele (6) şi (7).
(2)În cazul în care un participant la piaţa financiară aplică articolul 4 alineatul (1) litera (b), informaţiile menţionate la articolul 6 alineatul (3) includ pentru fiecare produs financiar o declaraţie că participantul la piaţa financiară nu ia în considerare efectele negative ale deciziilor de investiţii asupra factorilor de durabilitate şi motivele pentru aceasta.
Art. 8: Transparenţa promovării caracteristicilor de mediu sau sociale în informaţiile precontractuale
(1)În cazul în care un produs financiar promovează, printre altele, caracteristici de mediu sau sociale sau o combinaţie a acestor caracteristici, cu condiţia ca societăţile în care s-a investit să urmeze practici de bună guvernanţă, informaţiile care trebuie furnizate în temeiul articolului 6 alineatele (1) şi (3) includ următoarele:
a)informaţii privind modul în care aceste caracteristici sunt respectate;
b)în cazul în care un indice a fost desemnat drept criteriu de referinţă, informaţii care precizează dacă şi în ce măsură acest indice este compatibil cu caracteristicile respective.
(2)Participanţii la piaţa financiară includ în informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul articolului 6 alineatele (1) şi (3) o indicaţie privind locul unde poate fi găsită metodologia utilizată pentru calcularea indicelui menţionat la alineatul (1) din prezentul articol.
(21)(2a) În cazul în care participanţii la piaţa financiară pun la dispoziţie un produs financiar, astfel cum se menţionează la articolul 6 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1), aceştia includ în informaţiile care trebuie furnizate în temeiul articolului 6 alineatele (1) şi (3) din prezentul regulament informaţiile care trebuie furnizate în temeiul articolului 6 din Regulamentul (UE) 2020/852
(*1)Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2088 (JO L 198, 22.6.2020, p. 13).
(3)AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare care detaliază conţinutul şi prezentarea informaţiilor care trebuie furnizate în temeiul alineatelor (1) şi (2) de la prezentul articol.
Atunci când elaborează proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, AES iau în considerare diferitele tipuri de produse financiare, caracteristicile lor şi diferenţele dintre acestea, precum şi obiectivul potrivit căruia informaţiile trebuie să fie exacte, corecte, clare, să nu inducă în eroare, simple şi concise.
AES prezintă Comisiei proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 decembrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
(4)AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare care detaliază conţinutul şi prezentarea informaţiilor menţionate la alineatul (2a) de la prezentul articol.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, AES iau în considerare diferitele tipuri de produse financiare, caracteristicile lor şi diferenţele dintre acestea, precum şi obiectivul potrivit căruia informaţiile trebuie să fie exacte, corecte, clare, să nu inducă în eroare, şi să fie simple şi concise şi, după caz, pentru realizarea respectivului obiectiv, elaborează proiecte de modificări ale standardelor tehnice de reglementare menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol. Proiectele de standarde tehnice de reglementare ţin seama de respectivele date de aplicare prevăzute la articolul 27 alineatul (2) literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) 2020/852 în ceea ce priveşte obiectivele de mediu prevăzute la articolul 9 din regulamentul respectiv.
AES trimit Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf:
- a) în ceea ce priveşte obiectivele de mediu menţionate la articolul 9 literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) 2020/852, până la 1 iunie 2021; şi
- b) în ceea ce priveşte obiectivele de mediu menţionate la articolul 9 literele (c)-(f) din Regulamentul (UE) 2020/852, până la 1 iunie 2022.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
Art. 9: Transparenţa investiţiilor durabile în informaţiile precontractuale
(1)Atunci când un produs financiar are ca obiectiv investiţii durabile şi a fost desemnat un indice drept criteriu de referinţă, informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul articolului 6 alineatele (1) şi (3) sunt însoţite de următoarele:
a)informaţii privind modul în care indicele desemnat este aliniat la obiectivul respectiv;
b)o explicaţie privind motivul şi modul în care indicele desemnat aliniat la obiectivul respectiv diferă faţă de un indice general al pieţei.
(2)Atunci când un produs financiar are ca obiectiv investiţii durabile şi nu a fost desemnat niciun indice drept criteriu de referinţă, informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul articolului 6 alineatele (1) şi (3) includ o explicaţie privind modul în care este îndeplinit acel obiectiv.
(3)Atunci când un produs financiar are ca obiectiv reducerea emisiilor de carbon, informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul articolului 6 alineatele (1) şi (3) includ obiectivul privind expunerea legată de emisiile scăzute de carbon în vederea atingerii obiectivelor pe termen lung în ceea ce priveşte încălzirea globală ale Acordului de la Paris.
Prin derogare de la alineatul (2) din prezentul articol, atunci când nu este disponibil niciun indice UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică sau niciun indice UE de referinţă aliniat la Acordul de la Paris în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului (20), informaţiile menţionate la articolul 6 includ explicaţii detaliate privind modul în care se asigură depunerea de eforturi continue pentru atingerea obiectivului de reducere a emisiilor de carbon în vederea atingerii obiectivelor pe termen lung în ceea ce priveşte încălzirea globală ale Acordului de la Paris.
(20)Regulamentul (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 8 iunie 2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 596/2014 (JO L 171, 29.6.2016, p. 1).
(4)Participanţii la piaţa financiară includ în informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul articolului 6 alineatele (1) şi (3) o indicaţie privind locul unde poate fi găsită metodologia utilizată pentru calcularea indicilor menţionaţi la alineatul (1) din prezentul articol şi a criteriilor de referinţă menţionate la alineatul (3) al doilea paragraf din prezentul articol.
(41)(4a) Participanţii la piaţa financiară includ în informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul articolului 6 alineatele (1) şi (3) din prezentul regulament informaţiile care trebuie furnizate în temeiul articolului 5 din Regulamentul (UE) 2020/852.
(5)AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare care detaliază conţinutul şi prezentarea informaţiilor care trebuie furnizate în temeiul alineatelor (1)-(4) de la prezentul articol.
Atunci când elaborează proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, AES iau în considerare diferitele tipuri de produse financiare, obiectivele acestora astfel cum sunt menţionate la alineatele (1), (2) şi (3) şi diferenţele dintre acestea, precum şi obiectivul potrivit căruia informaţiile trebuie să fie exacte, corecte, clare, să nu inducă în eroare, simple şi concise.
AES prezintă Comisiei proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 decembrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
(6)AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare care detaliază conţinutul şi prezentarea informaţiilor menţionate la alineatul (4a) de la prezentul articol.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, AES iau în considerare diferitele tipuri de produse financiare, obiectivele lor astfel cum sunt menţionate la alineatul (4a) de la prezentul articol şi diferenţele dintre acestea, precum şi obiectivul potrivit căruia informaţiile trebuie să fie exacte, corecte, clare, să nu inducă în eroare, şi să fie simple şi concise şi, după caz, pentru realizarea respectivului obiectiv, elaborează proiecte de modificări ale standardelor tehnice de reglementare menţionate la alineatul (5) de la prezentul articol. Proiectele de standarde tehnice de reglementare ţin seama de respectivele date de aplicare, prevăzute la articolul 27 alineatul (2) literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) 2020/852 în ceea ce priveşte obiectivele de mediu prevăzute la articolul 9 din regulamentul menţionat.
AES trimit Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf:
- a) în ceea ce priveşte obiectivele de mediu menţionate la articolul 9 literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) 2020/852 până la 1 iunie 2021; şi
- b) în ceea ce priveşte obiectivele de mediu menţionate la articolul 9 literele (c)-(f) din Regulamentul (UE) 2020/852, până la 1 iunie 2022.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
Art. 10: Transparenţa promovării pe site-uri internet a caracteristicilor de mediu sau sociale şi a investiţiilor durabile
(1)Participanţii la piaţa financiară publică şi menţin pe site-urile lor internet următoarele informaţii, pentru fiecare produs financiar menţionat la articolul 8 alineatul (1) şi la articolul 9 alineatele (1), (2) şi (3):
a)descrierea caracteristicilor de mediu sau sociale sau a obiectivului investiţiei durabile;
b)informaţiile privind metodologiile utilizate pentru a evalua, măsura şi monitoriza caracteristicile de mediu sau sociale ori efectul investiţiilor durabile selectate pentru produsul financiar, inclusiv sursele de date, criteriile de selecţie pentru activele suport şi indicatorii de durabilitate relevanţi utilizaţi pentru măsurarea caracteristicilor de mediu sau sociale ori a efectului durabil global al produsului financiar;
c)informaţiile menţionate la articolele 8 şi 9;
d)informaţiile menţionate la articolul 11.
Informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul primului paragraf sunt clare, concise şi uşor de înţeles de către investitori. Acestea se publică într-o formă exactă, corectă, clară, care nu induce în eroare, simplă şi concisă şi într-o zonă vizibilă şi uşor accesibilă a site-ului internet.
(2)AES, prin intermediul Comitetului comun, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care detaliază conţinutul informaţiilor menţionate la alineatul (1) primul paragraf literele (a) şi (b) şi cerinţele de prezentare menţionate la al doilea paragraf de la alineatul respectiv.
Atunci când elaborează proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, AES iau în considerare diferitele tipuri de produse financiare, caracteristicile şi obiectivele lor menţionate la alineatul (1) şi diferenţele dintre acestea. AES actualizează standardele tehnice de reglementare în lumina evoluţiilor tehnologice şi de reglementare.
AES înaintează Comisiei proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, până la 30 decembrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
Art. 11: Transparenţa promovării în rapoartele periodice a caracteristicilor de mediu sau sociale şi a investiţiilor durabile
(1)Atunci când participanţii la piaţa financiară pun la dispoziţie un produs financiar astfel cum este menţionat la articolul 8 alineatul (1) sau la articolul 9 alineatul (1), (2) sau (3), aceştia includ în rapoartele periodice o descriere a următoarelor elemente:
a)pentru un produs financiar astfel cum este menţionat la articolul 8 alineatul (1), gradul de realizare a caracteristicilor de mediu sau sociale;
b)pentru un produs financiar astfel cum este menţionat la articolul 9 alineatul (1), (2) sau (3):
(i)efectul global legat de durabilitate pentru fiecare produs financiar, prin intermediul indicatorilor de durabilitate relevanţi; sau
(ii)atunci când un indice a fost desemnat drept criteriu de referinţă, o comparaţie între efectul global legat de durabilitate al produsului financiar în funcţie de indicele desemnat şi efectul în funcţie de un indice general al pieţei, prin intermediul indicatorilor de durabilitate.
c)pentru un produs financiar care face obiectul articolului 5 din Regulamentul (UE) 2020/852, informaţiile care trebuie furnizate în temeiul articolului respectiv;
d)pentru un produs financiar care face obiectul articolului 6 din Regulamentul (UE) 2020/852, informaţiile care trebuie furnizate în temeiul articolului respectiv.
(2)Informaţiile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol sunt furnizate după cum urmează:
a)în cazul AFIA, în raportul anual menţionat la articolul 22 din Directiva 2011/61/UE;
b)în cazul societăţilor de asigurare, anual, în scris, în conformitate cu articolul 185 alineatul (6) din Directiva 2009/138/CE;
c)în cazul IORP, în raportul anual menţionat la articolul 29 din Directiva (UE) 2016/2341;
d)în cazul administratorilor fondurilor cu capital de risc eligibile, în raportul anual menţionat la articolul 12 din Regulamentul (UE) nr. 345/2013;
e)în cazul administratorilor fondurilor de antreprenoriat social eligibile, în raportul anual menţionat la articolul 13 din Regulamentul (UE) nr. 346/2013;
f)în cazul creatorilor de produse de pensii, în scris, în raportul anual sau într-un raport prevăzut în dreptul intern;
g)în cazul societăţilor de administrare a OPCVM, în rapoartele anuale menţionate la articolul 69 din Directiva 2009/65/CE;
h)în cazul firmelor de investiţii care furnizează servicii de administrare de portofolii, în raportul periodic menţionat la articolul 25 alineatul (6) din Directiva 2014/65/UE;
i)în cazul instituţiilor de credit care furnizează servicii de administrare de portofolii, în raportul periodic menţionat la articolul 25 alineatul (6) din Directiva 2014/65/UE;
j)în cazul furnizorilor de PEPP, în declaraţia de pensie PEPP astfel cum se menţionează la articolul 36 din Regulamentul (UE) 2019/1238.
(3)În scopul alineatului (1) de la prezentul articol, participanţii la piaţa financiară pot utiliza informaţiile din rapoartele administratorilor în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2013/34/UE sau informaţiile din declaraţiile nefinanciare în conformitate cu articolul 19a din directiva menţionată, după caz.
(4)AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare care detaliază conţinutul şi prezentarea informaţiilor menţionate la alineatul (1) literele (a) şi (b).
Atunci când elaborează proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, AES iau în considerare diferitele tipuri de produse financiare, caracteristicile şi obiectivele lor şi diferenţele dintre acestea. AES actualizează standardele tehnice de reglementare în lumina evoluţiilor tehnologice şi de reglementare.
AES prezintă Comisiei proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 decembrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
(5)AES elaborează, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de reglementare care detaliază conţinutul şi prezentarea informaţiilor menţionate la alineatul (1) literele (c) şi (d).
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, AES iau în considerare diferitele tipuri de produse financiare, caracteristicile şi obiectivele lor şi diferenţele dintre acestea şi, după caz, elaborează proiecte de modificări ale standardelor tehnice de reglementare menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol. Proiectele de standarde tehnice de reglementare ţin seama de respectivele date de aplicare prevăzute la articolul 27 alineatul (2) literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) 2020/852 în ceea ce priveşte obiectivele de mediu prevăzute la articolul 9 din regulamentul respectiv. AES actualizează standardele tehnice de reglementare având în vedere evoluţiile tehnologice şi de reglementare.
AES trimit Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf:
- a) în ceea ce priveşte obiectivele de mediu menţionate la articolul 9 literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) 2020/852, până la 1 iunie 2021; şi
- b) în ceea ce priveşte obiectivele de mediu menţionate la articolul 9 literele (c)-(f) din Regulamentul (UE) 2020/852, până la 1 iunie 2022.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
Art. 12: Revizuirea informaţiilor
(1)Participanţii la piaţa financiară se asigură că informaţiile publicate în conformitate cu articolul 3, 5 sau 10 sunt păstrate la zi. Atunci când un participant la piaţa financiară modifică aceste informaţii, pe acelaşi site internet este publicată o explicaţie clară a modificării respective.
(2)Alineatul (1) se aplică mutatis mutandis consultanţilor financiari în ceea ce priveşte informaţiile publicate în conformitate cu articolele 3 şi 5.
Art. 13: Materialele publicitare
(1)Fără a aduce atingere legislaţiei sectoriale mai stricte, în special Directivelor 2009/65/CE, 2014/65/UE şi (UE) 2016/97 şi Regulamentului (UE) nr. 1286/2014, participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari se asigură că nu există contradicţii între materialele lor publicitare şi informaţiile furnizate în temeiul prezentului regulament.
(2)AES pot elabora, prin intermediul Comitetului comun, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să stabilească prezentarea standard a informaţiilor privind promovarea caracteristicilor de mediu sau sociale şi a investiţiilor durabile.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010.
Art. 14: Autorităţile competente
(1)Statele membre se asigură că autorităţile competente desemnate în conformitate cu legislaţia sectorială, în special cu legislaţia sectorială menţionată la articolul 6 alineatul (3) din prezentul regulament şi în conformitate cu Directiva 2013/36/UE, monitorizează respectarea de către participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari a cerinţelor prezentului regulament. Autorităţile competente deţin toate prerogativele de supraveghere şi de investigare necesare pentru exercitarea atribuţiilor lor în temeiul prezentului regulament.
(2)În sensul prezentului regulament, autorităţile competente cooperează şi îşi furnizează reciproc, fără întârzieri nejustificate, informaţiile relevante pentru îndeplinirea obligaţiilor lor în temeiul prezentului regulament.
Art. 15: Transparenţa IORP şi a intermediarilor de asigurări
(1)IORP publică şi menţin informaţiile menţionate la articolele 3-7 şi la articolul 10 alineatul (1) primul paragraf din prezentul regulament în conformitate cu articolul 36 alineatul (2) litera (f) din Directiva (UE) 2016/2341.
(2)Intermediarii de asigurări comunică informaţiile menţionate la articolul 3, la articolul 4 alineatul (5), la articolul 5, la articolul 6 şi la articolul 10 alineatul (1) primul paragraf din prezentul regulament în conformitate cu articolul 23 din Directiva (UE) 2016/97.
Art. 16: Produsele de pensii reglementate de Regulamentele (CE) nr. 883/2004 şi (CE) nr. 987/2009
(1)Statele membre pot decide să aplice prezentul regulament în cazul creatorilor de produse de pensii care administrează sistemele naţionale de securitate socială reglementate de Regulamentele (CE) nr. 883/2004 şi (CE) nr. 987/2009. În astfel de cazuri, creatorii de produse de pensii menţionate la articolul 2 punctul 1 litera (d) din prezentul regulament includ creatorii de produse de pensii care administrează sistemele naţionale de securitate socială şi produsele de pensii menţionate la articolul 2 punctul 8 din prezentul regulament. Într-o astfel de situaţie, produsele de pensii menţionate în prima teză din prezentul alineat sunt considerate ca încadrându-se la definiţia produsului de pensii de la articolul 2 punctul 8 din prezentul regulament.
(2)Statele membre notifică Comisiei şi AES deciziile adoptate în temeiul alineatului (1).
Art. 17: Derogări
(1)Prezentul regulament nu se aplică intermediarilor de asigurări care oferă consultanţă de asigurări cu privire la IBIP şi nici firmelor de investiţii care furnizează consultanţă de investiţii care sunt întreprinderi, indiferent de forma lor juridică, inclusiv persoane fizice sau persoane care desfăşoară activităţi independente, cu condiţia ca aceştia să angajeze mai puţin de trei persoane.
(2)Statele membre pot decide ca prezentul regulament să se aplice intermediarilor de asigurări care oferă consultanţă de asigurări cu privire la IBIP sau firmelor de investiţii care furnizează consultanţă de investiţii astfel cum se menţionează la alineatul (1).
(3)Statele membre notifică Comisiei şi AES orice decizii adoptate în temeiul alineatului (2).
Art. 18: Raport
AES evaluează amploarea informaţiilor furnizate în mod voluntar în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) litera (a) şi cu articolul 7 alineatul (1) litera (a). Până la 10 septembrie 2022 şi, ulterior, în fiecare dintre anii următori, AES prezintă Comisiei un raport cu privire la cele mai bune practici şi formulează recomandări privind standardele de raportare voluntară. Raportul anual menţionat analizează implicaţiile practicilor de diligenţă în ceea ce priveşte prezentarea informaţiilor în temeiul prezentului regulament şi oferă orientări în această privinţă. Raportul respectiv este pus la dispoziţia publicului şi se transmite Parlamentului European şi Consiliului.
Art. 18a: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
(1)De la 10 ianuarie 2028, atunci când publică orice informaţie menţionată la articolul 3 alineatele (1) şi (2), la articolul 4 alineatele (1), (3), (4) şi (5), la articolul 5 alineatul (1) şi la articolul 10 alineatul (1) din prezentul regulament, participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari transmit în acelaşi timp informaţiile respective organismului de colectare relevant menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol, pentru a fi puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*17).
(*17)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859, sau, în cazul în care acest lucru este prevăzut de dreptul Uniunii, într-un format prelucrabil automat, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din regulamentul respectiv;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile participantului la piaţa financiară sau ale consultantului financiar la care se referă informaţiile;
(ii)pentru persoanele juridice, identificatorul entităţii juridice al participantului la piaţa financiară sau al consultantului financiar, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)pentru persoanele juridice, categoria de dimensiune a participantului la piaţa financiară sau a consultantului financiar, astfel cum este precizată în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (d) din regulamentul respectiv;
(iv)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(v)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (ii), participanţii la piaţa financiară şi consultanţii financiari care sunt persoane juridice obţin un identificator al entităţii juridice.
(3)Până la 9 ianuarie 2028, în scopul punerii la dispoziţie în ESAP a informaţiilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, statele membre numesc cel puţin un organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859, şi notifică ESMA în acest sens.
(4)În scopul colectării şi gestionării eficiente a informaţiilor transmise în conformitate cu alineatul (1), AES, prin intermediul Comitetului comun, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza:
a)orice alte metadate care trebuie să însoţească informaţiile;
b)modul de structurare a datelor la nivelul informaţiilor prezentate;
c)pentru ce informaţii este necesar un format prelucrabil automat şi, în astfel de cazuri, ce format prelucrabil automat trebuie utilizat.
În sensul literei (c), AES evaluează avantajele şi dezavantajele diferitelor formate prelucrabile automat şi efectuează teste adecvate în condiţii reale de utilizare în acest scop.
AES prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 şi cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)Dacă este necesar, AES, prin intermediul Comitetului comun, adoptă orientări pentru a se asigura că metadatele transmise în conformitate cu alineatul (4) primul paragraf litera (a) sunt corecte.
Art. 19: Evaluare
(1)Până la 30 decembrie 2022, Comisia evaluează aplicarea prezentului regulament în special:
a)dacă trimiterea la numărul mediu de angajaţi de la articolul 4 alineatele (3) şi (4) ar trebui să fie menţinută, înlocuită sau însoţită de alte criterii şi analizează beneficiile şi proporţionalitatea sarcinii administrative aferente;
b)dacă funcţionarea prezentului regulament nu este limitată de absenţa sau de calitatea nesatisfăcătoare a datelor, inclusiv a indicatorilor privind efectele negative asupra factorilor de durabilitate din partea societăţilor în care s-a investit.
(2)Evaluarea menţionată la alineatul (1) este însoţită, dacă este cazul, de o propunere legislativă.
Art. 20: Intrare în vigoare şi aplicare
(1)Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Prezentul regulament se aplică de la 10 martie 2021.
(3)Prin derogare de la alineatul (2) din prezentul articol:
a)articolul 4 alineatele (6) şi (7), articolul 8 alineatul (3), articolul 9 alineatul (5), articolul 10 alineatul (2), articolul 11 alineatul (4) şi articolul 13 alineatul (2) se aplică de la 29 decembrie 2019;
b)articolul 2a, articolul 8 alineatul (4), articolul 9 alineatul (6) şi articolul 11 alineatul (5) se aplică de la 12 iulie 2020;
c)articolul 8 alineatul (2a) şi articolul 9 alineatul (4a) se aplică:
(i)în ceea ce priveşte obiectivele de mediu menţionate la articolul 9 literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) 2020/852, de la 1 ianuarie 2022; şi
(ii)în ceea ce priveşte obiectivele de mediu menţionate la articolul 9 literele (c)-(f) din Regulamentul (UE) 2020/852, de la 1 ianuarie 2023;
d)articolul 11 alineatele (1), (2) şi (3) se aplică de la 1 ianuarie 2022.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Strasbourg, 27 noiembrie 2019.
Pentru Parlamentul European Preşedintele D. M. SASSOLI Pentru Consiliu Preşedintele T. TUPPURAINEN |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 317L din data de 9 decembrie 2019