Secţiunea 1 - Dispoziţii aplicabile tuturor furnizorilor de servicii intermediare - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii aplicabile tuturor furnizorilor de servicii intermediare
Art. 11: Puncte de contact pentru autorităţile statelor membre, Comisie şi comitet
(1)Furnizorii de servicii intermediare desemnează un punct unic de contact care să le permită să comunice direct, prin mijloace electronice, cu autorităţile statelor membre, cu Comisia şi cu comitetul menţionat la articolul 61 în vederea aplicării prezentului regulament.
(2)Furnizorii de servicii intermediare fac publice informaţiile necesare pentru a identifica şi a comunica cu uşurinţă cu punctele lor unice de contact. Informaţiile respective trebuie să fie uşor accesibile şi se actualizează.
(3)Furnizorii de servicii intermediare precizează în informaţiile menţionate la alineatul (2) limba sau limbile oficiale ale statelor membre care, în plus faţă de o limbă înţeleasă la scară largă de un număr cât mai mare de cetăţeni ai Uniunii, pot fi utilizate pentru a comunica cu punctele lor de contact şi care includ cel puţin una dintre limbile oficiale ale statului membru în care furnizorul de servicii intermediare îşi are locul principal de stabilire sau în care îşi are reşedinţa sau este stabilit reprezentantul legal al acestuia.
Art. 12: Puncte de contact pentru destinatarii serviciului
(1)Furnizorii de servicii intermediare desemnează un punct unic de contact care să permită destinatarului serviciului să comunice direct şi rapid cu aceştia, prin mijloace electronice şi într-un mod uşor de utilizat, inclusiv permiţând destinatarilor serviciului să aleagă mijloacele de comunicare, care nu se bazează exclusiv pe instrumente automatizate.
(2)În plus faţă de obligaţiile prevăzute în Directiva 2000/31/CE, furnizorii de servicii intermediare fac publice informaţiile necesare pentru ca destinatarii serviciului să poată identifica şi comunica cu uşurinţă punctele lor unice de contact. Informaţiile respective trebuie să fie uşor accesibile şi se actualizează.
Art. 13: Reprezentanţi legali
(1)Furnizorii de servicii intermediare care nu sunt stabiliţi în Uniune, dar care oferă servicii în Uniune desemnează în scris o persoană juridică sau fizică care să acţioneze ca reprezentant legal al acestora în unul dintre statele membre în care furnizorul îşi oferă serviciile.
(2)Furnizorii de servicii intermediare îi împuternicesc pe reprezentanţii lor legali pentru a fi contactaţi în plus faţă de furnizori sau în locul acestora de către autorităţile competente ale statelor membre, Comisie şi comitet cu privire la toate aspectele necesare pentru primirea, respectarea şi executarea deciziilor emise în legătură cu prezentul regulament. Furnizorii de servicii intermediare acordă reprezentantului lor legal competenţele necesare şi resurse suficiente pentru a garanta cooperarea lor eficientă şi în timp util cu autorităţile competente ale statelor membre, cu Comisia şi cu comitetul şi pentru a se conforma unor astfel de decizii.
(3)Reprezentantul legal desemnat poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute în prezentul regulament, fără a se aduce atingere răspunderii şi acţiunilor în justiţie care ar putea fi introduse împotriva furnizorului de servicii intermediare.
(4)Furnizorii de servicii intermediare notifică numele, adresa poştală, adresa de e-mail şi numărul de telefon ale reprezentantului lor legal coordonatorului serviciilor digitale din statul membru în care îşi are reşedinţa sau în care este stabilit reprezentantul legal. Furnizorii de servicii intermediare se asigură că informaţiile sunt puse la dispoziţia publicului şi sunt uşor accesibile, exacte şi se actualizează.
(5)Desemnarea unui reprezentant legal în cadrul Uniunii în temeiul alineatului (1) nu este echivalentă stabilirii în Uniune.
Art. 14: Condiţii generale de utilizare
(1)Furnizorii de servicii intermediare includ, în condiţiile lor generale de utilizare, informaţii cu privire la orice restricţii pe care le impun în legătură cu utilizarea serviciului lor în ceea ce priveşte informaţiile furnizate de destinatarii serviciului. Informaţiile respective includ informaţii cu privire la politicile, procedurile, măsurile şi instrumentele utilizate în scopul moderării conţinutului, inclusiv procesul decizional algoritmic şi verificarea de către o persoană, precum şi cu privire la regulamentul de procedură al sistemului lor intern de soluţionare a plângerilor. Informaţiile respective sunt prezentate într-un limbaj clar, simplu, inteligibil, accesibil şi lipsit de ambiguitate şi se pun la dispoziţia publicului într-un format uşor accesibil şi care poate fi citit automat.
(2)Furnizorii de servicii intermediare notifică destinatarii serviciului cu privire la orice modificare semnificativă a condiţiilor generale de utilizare.
(3)În cazul în care un serviciu intermediar este destinat în primul rând minorilor sau este utilizat în mod predominant de minori, furnizorul serviciului intermediar respectiv explică condiţiile şi eventualele restricţii de utilizare a serviciului într-un mod pe care minorii îl pot înţelege.
(4)Furnizorii de servicii intermediare acţionează în mod diligent, obiectiv şi proporţional în aplicarea şi asigurarea respectării restricţiilor menţionate la alineatul (1), ţinând seama în mod corespunzător de drepturile şi interesele legitime ale tuturor părţilor implicate, inclusiv de drepturile fundamentale ale destinatarilor serviciului, cum ar fi libertatea de exprimare, libertatea şi pluralismul mijloacelor de informare în masă şi alte drepturi fundamentale, astfel cum sunt consacrate în Cartă.
(5)Furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari oferă destinatarilor serviciului un rezumat concis, uşor accesibil şi într-un format care poate fi citit automat al condiţiilor generale de utilizare, inclusiv al căilor de atac şi al mecanismelor reparatorii disponibile, într-un limbaj clar şi lipsit de ambiguitate.
(6)Platformele online foarte mari şi motoarele de căutare online foarte mari, în sensul articolului 33, îşi publică condiţiile generale de utilizare în limbile oficiale ale tuturor statelor membre în care îşi oferă serviciile.
Art. 15: Obligaţiile de raportare în materie de transparenţă ale furnizorilor de servicii intermediare
(1)Furnizorii de servicii intermediare pun la dispoziţia publicului, într-un format care poate fi citit automat şi într-un mod uşor accesibil, cel puţin o dată pe an, rapoarte clare şi uşor de înţeles cu privire la orice moderare a conţinutului pe care au efectuat-o în perioada relevantă. Rapoartele respective includ, în special, după caz, informaţii privind următoarele aspecte:
a)pentru furnizorii de servicii intermediare, numărul de ordine primite de la autorităţile statelor membre, inclusiv ordinele emise în conformitate cu articolele 9 şi 10, clasificate în funcţie de tipul de conţinut ilegal în cauză, statul membru care emite ordinul şi durata de timp mediană necesară pentru a informa autoritatea care emite ordinul sau orice altă autoritate indicată în ordin cu privire la primirea acestuia şi pentru a da curs ordinului;
b)pentru furnizorii de servicii de găzduire, numărul de notificări transmise în conformitate cu articolul 16, clasificate în funcţie de tipul de conţinut presupus ilegal în cauză, numărul de notificări transmise de notificatorii de încredere, orice acţiune întreprinsă în urma notificărilor, făcând distincţie între acţiunile întreprinse în temeiul legii sau al condiţiilor generale de utilizare ale furnizorului, numărul de notificări prelucrate exclusiv prin mijloace automatizate, precum şi durata de timp mediană necesară pentru a întreprinde acţiunea;
c)pentru furnizorii de servicii intermediare, informaţii utile şi uşor de înţeles cu privire la moderarea conţinutului efectuată din proprie iniţiativă, inclusiv utilizarea instrumentelor automatizate, măsurile luate pentru a oferi formare şi asistenţă persoanelor responsabile de moderarea conţinutului, numărul şi tipul de măsuri luate care afectează disponibilitatea, vizibilitatea şi accesibilitatea informaţiilor furnizate de destinatarii serviciului şi capacitatea destinatarilor de a furniza informaţii prin intermediul serviciului, precum şi alte restricţii conexe ale serviciului; informaţiile raportate se clasifică în funcţie de tipul de conţinut ilegal sau de încălcarea condiţiilor generale ale furnizorului de servicii, de metoda de detectare şi de tipul de restricţie aplicată;
d)pentru furnizorii de servicii intermediare, numărul de plângeri primite prin intermediul sistemelor interne de soluţionare a plângerilor în conformitate cu condiţiile generale de utilizare ale furnizorului şi, în plus, pentru furnizorii de platforme online, în conformitate cu articolul 20, temeiul plângerilor respective, deciziile luate cu privire la plângerile respective, durata de timp mediană necesară pentru luarea deciziilor respective şi numărul de cazuri în care deciziile respective au fost anulate;
e)orice utilizare a mijloacelor automatizate în scopul moderării conţinutului, inclusiv o descriere calitativă, o specificare a scopurilor exacte, a indicatorilor de acurateţe şi a ratei posibile de eroare a mijloacelor automatizate utilizate pentru îndeplinirea acestor scopuri, precum şi orice garanţii aplicate.
(2)Alineatul (1) de la prezentul articol nu se aplică furnizorilor de servicii intermediare care se califică drept microîntreprinderi sau întreprinderi mici în sensul definiţiei din Recomandarea 2003/361/CE şi care nu sunt platforme online foarte mari în sensul articolului 33 din prezentul regulament.
(3)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru a stabili modele privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la rapoartele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, inclusiv perioade de raportare armonizate. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 88.