Capitolul ii - Dispoziţii comune mai multor măsuri - Regulamentul 1305/17-dec-2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2022
CAPITOLUL II:Dispoziţii comune mai multor măsuri
Art. 45: Investiţii
(1)Pentru a fi eligibile pentru sprijinul FEADR, operaţiunile de investiţii sunt precedate de o evaluare a impactului preconizat asupra mediului, în conformitate cu dreptul specific respectivului tip de investiţii, acolo unde investiţiile pot avea efecte negative asupra mediului.
(2)Cheltuielile eligibile pentru sprijinul FEADR sunt limitate la:
a)construcţia, achiziţia, inclusiv prin leasing, sau renovarea de bunuri imobile;
b)achiziţionarea sau cumpărarea prin leasing de maşini şi echipamente noi, în limita valorii pe piaţă a activului;
c)costurile generale ocazionate de cheltuielile menţionate la literele (a) şi (b), precum onorariile pentru arhitecţi, ingineri şi consultanţi, onorariile pentru consiliere privind durabilitatea economică şi de mediu, inclusiv studii de fezabilitate. Studiile de fezabilitate rămân cheltuieli eligibile chiar şi în cazul în care, pe baza rezultatelor acestora, nu se efectuează cheltuieli în temeiul literelor (a) şi (b);
d)următoarele investiţii intangibile: achiziţionarea sau dezvoltarea de software şi achiziţionarea de brevete, licenţe, drepturi de autor, mărci;
e)costurile elaborării planurilor de gestionare a pădurilor şi echivalentul acestora.
(3)În cazul investiţiilor agricole, achiziţia de drepturi de producţie agricolă, de drepturi la plată, de animale şi de plante anuale, precum şi plantarea acestora din urmă nu sunt eligibile pentru sprijinul acordat pentru investiţii. Cu toate acestea, în caz de refacere a potenţialului de producţie agricolă distrus de dezastre naturale sau de evenimente catastrofale în conformitate cu articolul 18 alineatul (1) litera (b), cheltuielile aferente achiziţionării de animale pot fi cheltuieli eligibile.
(4)Beneficiarii sprijinului pentru investiţii pot solicita plata unui avans de până la 50 % din ajutorul public acordat pentru aceste investiţii de către agenţiile de plăţi competente, dacă opţiunea respectivă este inclusă în programul de dezvoltare rurală.
(5)În cazul în care se acordă sprijin prin intermediul unui instrument financiar instituit în temeiul articolului 37 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, fondul de rulment poate fi considerat cheltuială eligibilă. Astfel de cheltuieli eligibile nu depăşesc 200 000 EUR sau 30 % din cuantumul total al cheltuielilor eligibile aferente investiţiei, în funcţie de care dintre acestea este mai mare.

(6)Pentru a se ţine seama de caracteristicile specifice fiecărui tip de investiţie, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 83, care stabilesc condiţiile în care alte costuri aferente contractelor de leasing, echipamentelor second-hand pot fi considerate cheltuieli eligibile şi precizând tipurile de infrastructură pentru energia din surse regenerabile care sunt eligibile pentru sprijin.
(7)Alineatele (1), (2) şi (3) nu se aplică în cazul în care sprijinul se acordă sub formă de instrumente financiare.

Art. 46: Investiţii în irigaţii
(1)Fără a aduce atingere articolului 45 din prezentul regulament, în cazul irigaţiilor pe suprafeţe irigate noi şi existente, numai investiţiile care respectă condiţiile din prezentul articol sunt considerate cheltuieli eligibile.
(2)Un plan de management al bazinului hidrografic, în condiţiile prevăzute de Directiva-cadru privind apa, a fost notificat Comisiei pentru întreaga zonă în care urmează să se investească, precum şi în oricare altă zonă al cărei mediu poate fi afectat de investiţie. Măsurile care intră în vigoare în cadrul planului de management al bazinului hidrografic în conformitate cu articolul 11 din Directiva-cadru privind apa şi care prezintă relevanţă pentru sectorul agricol au fost specificate în programul de măsuri relevant.
(3)Contorizarea apei, care permite măsurarea utilizării apei la nivelul investiţiei sprijinite, este realizată sau urmează să fie instalată ca parte din investiţie.
(4)O investiţie reprezintă o îmbunătăţire a unei instalaţii de irigaţii existente sau a unui element al infrastructurii de irigaţii este eligibilă numai dacă, în urma evaluării ex ante, asigură posibile economii de apă având valoarea minimă cuprinsă între 5 % şi 25 %, în conformitate cu parametrii tehnici ai instalaţiei sau ai infrastructurii existente.
Dacă investiţia afectează corpuri de apă subterană sau de suprafaţă care au fost identificate ca nesatisfăcătoare în planul corespunzător de management al bazinului hidrografic din motive legate de cantitatea de apă:
a)investiţia asigură o reducere efectivă a utilizării apei, la nivelul investiţiei, care se ridică la cel puţin 50 % din potenţialul economiei de apă posibil a fi realizat cu ajutorul investiţiei; şi
b)în cazul unei investiţii într-o exploataţie agricolă unică, investiţia are totodată ca rezultat reducerea nivelului total de apă utilizat în exploataţie, care se ridică la cel puţin 50 % din potenţialul economiei de apă posibil a fi realizat la nivelul investiţiei. Nivelul total al utilizării apei include apa comercializată de exploataţie.
Niciuna dintre condiţiile menţionate la alineatul (4) nu se aplică unei investiţii într-o instalaţie existentă care afectează numai eficienţa energetică sau unei investiţii în vederea creării unui rezervor sau unei investiţii în vederea utilizării apei reciclate care nu afectează corpuri de apă subterană sau de suprafaţă.
(5)O investiţie având ca rezultat o mărire netă a suprafeţei irigate care afectează un corp anume de apă subterană sau de suprafaţă este eligibilă numai dacă:
a)starea corpului de apă nu a fost identificată ca nesatisfăcătoare în planul corespunzător de management al bazinului hidrografic din motive legate de cantitatea de apă; şi
b)o analiză de mediu arată că nu va exista niciun efect negativ semnificativ asupra mediului; o astfel de analiză a efectului asupra mediului fie se realizează de către autoritatea competentă, fie se aprobă de aceasta şi se poate referi şi la grupuri de exploataţii.
Suprafeţele stabilite şi justificate în cadrul programului care nu sunt irigate, dar pe care a funcţionat în trecutul recent o instalaţie de irigaţie, pot fi considerate ca suprafeţe irigate în sensul determinării măririi nete a suprafeţei irigate.
(6)Prin derogare de la alineatul (5) litera (a), investiţiile având ca rezultat o mărire netă a suprafeţei irigate pot fi eligibile dacă:
a)investiţia este combinată cu o investiţie într-o instalaţie de irigaţie existentă sau într-un element al infrastructurii de irigaţii care, în baza evaluării ex ante, asigură posibile economii de apă având valoarea minimă cuprinsă între 5 % şi 25 %, în conformitate cu parametrii tehnici ai instalaţiei sau ai infrastructurii existente şi
b)investiţia asigură o reducere efectivă a utilizării apei, la nivelul global al investiţiei, care se ridică la cel puţin 50 % din potenţialul economiei de apă posibil a fi realizat cu ajutorul investiţiei în instalaţia de irigaţie sau în elementul infrastructurii existente.
În plus, prin derogare, condiţia de la alineatul (5) litera (a) nu se aplică investiţiilor în înfiinţarea unei noi instalaţii de irigaţie alimentată cu apă de la un rezervor existent, aprobat de autorităţile competente înainte de 31 octombrie 2013, dacă se îndeplinesc următoarele condiţii:
- rezervorul în cauză este identificat în cadrul planului de management al bazinului hidrografic şi este supus cerinţelor de control prevăzute la articolul 11 alineatul (3) litera (e) din Directiva-cadru privind apa;
- la 31 octombrie 2013, era în vigoare fie o limită maximă a captărilor totale din rezervor, fie un nivel minim necesar al fluxului corpurilor de apă afectate de rezervor;
- respectiva limită maximă sau respectivul nivel minim necesar al fluxului respectă condiţiile prevăzute la articolul 4 din Directiva-cadru privind apa; şi
- investiţia în cauză nu rezultă în captări peste limita maximă în vigoare la 31 octombrie 2013 sau rezultă într-o reducere a nivelului fluxului corpurilor de apă afectate sub nivelul minim necesar în vigoare la 31 octombrie 2013.
Art. 47: Norme privind plăţile în funcţie de suprafaţă
(1)Numărul hectarelor cărora li se aplică un angajament în temeiul articolelor 28, 29 şi 34 poate varia de la an la an, în cazul în care:
a)programul de dezvoltare rurală prevede această posibilitate;
b)angajamentul în cauză nu se aplică parcelelor fixe; şi
c)nu este periclitată atingerea obiectivului angajamentului.
(2)În cazul în care întregul teren care face obiectul angajamentului sau o parte a acestuia sau întreaga exploataţie este transferat(ă) altei persoane în cursul perioadei angajamentului respectiv, angajamentul sau partea din acesta aferentă terenului transferat poate fi preluat(ă) de cealaltă persoană pentru perioada rămasă, sau poate înceta, rambursarea nu este solicitată în ceea ce priveşte perioada în care angajamentul a produs efecte.
(3)În cazul în care beneficiarul nu mai poate să-şi onoreze angajamentele luate deoarece exploataţia sau o parte din exploataţie face obiectul unei reparcelări, al unor măsuri publice de comasare a terenurilor sau al unor măsuri de comasare a terenurilor aprobate de autorităţile publice competente, statele membre iau măsurile necesare pentru a permite adaptarea angajamentelor la noua situaţie a exploataţiei. În cazul în care adaptarea se dovedeşte imposibil de realizat, angajamentul încetează şi rambursarea nu este solicitată pentru perioada în care angajamentul a produs efecte.
(4)Rambursarea ajutorului primit nu se solicită în cazuri de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale, astfel cum sunt menţionate la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013.
(5)Alineatul (2), în ceea ce priveşte cazurile de transfer al întregii exploataţii, şi alineatul (4) se aplică, de asemenea, angajamentelor luate în temeiul articolului 33.
(6)În vederea asigurării implementării eficiente a măsurilor legate de suprafaţă şi a protejării intereselor financiare ale Uniunii, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 83, cu privire la condiţiile aplicabile conversiei sau ajustării angajamentelor din cadrul măsurilor menţionate la articolele 28, 29, 33 şi 34 şi care specifică alte situaţii în care nu se solicită rambursarea ajutorului.
Art. 48: Clauza de revizuire
Pentru operaţiunile întreprinse în temeiul articolelor 28, 29, 33 şi 34 se prevede o clauză de revizuire pentru a permite ajustarea acestora în caz de modificare a standardelor obligatorii relevante, a cerinţelor sau a obligaţiilor relevante, prevăzute la articolele respective, pe care angajamentele trebuie să le depăşească. Clauza de revizuire cuprinde şi ajustările necesare pentru a se evita dubla finanţare a practicilor menţionate la articolul 43 din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, în cazul modificărilor practicilor respective.
Operaţiunile întreprinse în temeiul articolelor 28, 29, 33 şi 34 care depăşesc actuala perioadă de programare conţin o clauză de revizuire pentru a permite ajustarea acestora la cadrul juridic al următoarei perioade de programare.
În cazul în care adaptarea nu este acceptată de beneficiar, angajamentul încetează şi rambursarea nu este solicitată pentru perioada în care angajamentul a produs efecte.
Art. 49: Selecţia operaţiunilor
(1)Fără a aduce atingere articolului 34 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 autoritatea de management al programului de dezvoltare rurală stabileşte criteriile de selecţie pentru operaţiuni, în urma consultării comitetului de monitorizare. Criteriile de selecţie urmăresc să asigure tratamentul egal al solicitanţilor, o mai bună utilizare a resurselor financiare şi direcţionarea măsurilor în conformitate cu priorităţile Uniunii în materie de dezvoltare rurală. La stabilirea şi aplicarea criteriilor de selecţie se ţine seama de principiul proporţionalităţii în ceea ce priveşte dimensiunea operaţiunii.
Prin derogare de la primul paragraf, în cazurile excepţionale şi justificate în mod corespunzător în care nu este posibil să se stabilească criteriile de selecţie din cauza naturii tipului de operaţiuni în cauză, autoritatea de management poate defini o altă metodă de selecţie care să fie descrisă în programul de dezvoltare rurală în urma consultării cu comitetul de monitorizare.

(2)Autoritatea statului membru responsabilă cu selecţia operaţiunilor se asigură că operaţiunile, cu excepţia celor care fac obiectul articolului 18 alineatul (1) litera (b), al articolului 24 alineatul (1) litera (d), al articolelor 28-31, 33, 34 şi 36-39c, sunt selectate în conformitate cu criteriile de selecţie menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol şi potrivit unei proceduri transparente şi bine documentate.

(3)Beneficiarii pot fi selectaţi pe baza unor cereri de proiecte, cu aplicarea criteriilor de eficienţă economică, socială şi de mediu.
(4)Alineatele (1) şi (2) nu se aplică în cazul în care sprijinul se acordă sub formă de instrumente financiare.

Art. 50: Definiţia zonei rurale
În sensul prezentului regulament, autoritatea de management defineşte "zona rurală" la nivel de program. Statele membre pot stabili o astfel de definiţie pentru o măsură sau pentru un tip de operaţiune, dacă acest lucru este justificat corespunzător.