Regulamentul 1257/17-dec-2012 de punere în aplicare a unei cooperări consolidate în domeniul creării unei protecţii unitare prin brevet

Acte UE

Jurnalul Oficial 361L

În vigoare
Versiune de la: 31 Decembrie 2012
Regulamentul 1257/17-dec-2012 de punere în aplicare a unei cooperări consolidate în domeniul creării unei protecţii unitare prin brevet
Dată act: 17-dec-2012
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 118 primul paragraf,
având în vedere Decizia 2011/167/UE a Consiliului din 10 martie 2011 de autorizare a unei cooperări consolidate în domeniul creării unei protecţii prin brevet unitar (1),
(1)JO L 76, 22.3.2011, p. 53.
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 11 decembrie 2012 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 17 decembrie 2012.
întrucât:
(1)Crearea condiţiilor juridice care permit întreprinderilor să îşi adapteze activităţile de producţie şi distribuţie dincolo de frontierele naţionale şi care le oferă mai multe opţiuni şi oportunităţi contribuie la atingerea obiectivelor Uniunii prevăzute la articolul 3 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană. Protecţia uniformă prin brevet în cadrul pieţei interne, sau cel puţin în cadrul unei părţi semnificative din această piaţă, ar trebui să figureze printre instrumentele juridice pe care întreprinderile le au la dispoziţie.
(2)În temeiul articolului 118 primul paragraf din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), măsurile care se iau în contextul instituirii şi funcţionării pieţei interne includ crearea unei protecţii uniforme prin brevet pe întregul teritoriu al Uniunii şi înfiinţarea unor sisteme centralizate de autorizare, coordonare şi control la nivelul Uniunii.
(3)La 10 martie 2011, Consiliul a adoptat Decizia 2011/167/UE de autorizare a unei cooperări consolidate între Belgia, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Germania, Estonia, Irlanda, Grecia, Franţa, Cipru, Letonia, Lituania, Luxemburg, Ungaria, Malta, Ţările de Jos, Austria, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Slovacia, Finlanda, Suedia şi Regatul Unit (denumite în continuare "state membre participante") în domeniul creării unei protecţii unitare prin brevet.
(4)Protecţia unitară prin brevet va încuraja progresul ştiinţific şi tehnic, precum şi buna funcţionare a pieţei interne, prin acces mai simplu la sistemul de brevetare, mai puţin costisitor şi sigur din punct de vedere juridic. Aceasta va îmbunătăţi de asemenea nivelul de protecţie prin brevet, oferind posibilitatea de a obţine protecţie uniformă prin brevet pe teritoriile statelor membre participante şi de eliminare a costurilor şi a complexităţii pentru întreprinderi în întreaga Uniune. Protecţia unitară ar trebui să fie disponibilă pentru titularii de brevete europene atât din statele membre participante, cât şi din alte state, indiferent de naţionalitate, reşedinţă sau loc de stabilire.
(5)Convenţia privind eliberarea brevetelor europene din 5 octombrie 1973, astfel cum a fost modificată la 17 decembrie 1991 şi la 29 noiembrie 2000 (denumită în continuare "CBE"), a înfiinţat Organizaţia Europeană de Brevete, căreia i-a încredinţat sarcina de a elibera brevete europene. Această sarcină se efectuează de către Oficiul European de Brevete (denumit în continuare "OEB"). Un brevet european acordat de OEB ar trebui, la cererea titularului brevetului, să beneficieze de efect unitar în temeiul prezentului regulament în statele membre participante. Un astfel de brevet este denumit în continuare "brevet european cu efect unitar".
(6)În conformitate cu partea IX din CBE, un grup de state contractante la CBE poate prevedea că brevetele europene acordate pentru aceste state au un caracter unitar. Prezentul regulament reprezintă un acord special în sensul articolului 142 din CBE, un tratat regional privind brevetele, în sensul articolului 45 alineatul (1) din Tratatul de cooperare în domeniul brevetelor din 19 iunie 1970, astfel cum a fost modificat ultima dată la 3 februarie 2001, şi un acord special în sensul articolului 19 din Convenţia pentru protecţia proprietăţii industriale, semnată la Paris la 20 martie 1883 şi modificată ultima dată la 28 septembrie 1979.
(7)Protecţia unitară prin brevet ar trebui realizată prin conferirea unui efect unitar brevetelor europene în faza postacordare în temeiul prezentului regulament, pentru toate statele membre participante. Principala caracteristică a unui brevet european cu efect unitar ar trebui să fie caracterul său unitar, adică să asigure o protecţie uniformă şi să aibă acelaşi efect în toate statele membre participante. Prin urmare, un brevet european cu efect unitar poate fi limitat, transferat sau revocat sau poate expira numai în ansamblu, pentru toate statele membre participante. Ar trebui să fie posibil ca un brevet european cu efect unitar să facă obiectul licenţei pentru întregul teritoriu al statelor membre participante sau pentru o parte a acestuia. Pentru a asigura un domeniu uniform de aplicare a protecţiei conferite de protecţia unitară prin brevet, numai brevetele europene care au fost acordate pentru toate statele membre participante cu acelaşi ansamblu de revendicări ar trebui să beneficieze de efect unitar. În final, efectul unitar atribuit unui brevet european ar trebui să aibă un caracter accesoriu şi să se considere a nu fi existat, în măsura în care brevetul european de bază a fost revocat sau limitat.
(8)În conformitate cu principiile generale din dreptul brevetelor şi cu articolul 64 alineatul (1) din CBE, protecţia unitară prin brevet ar trebui să aibă efect retroactiv în statele membre participante, de la data publicării menţiunii de acordare a brevetului european în Buletinul european de brevete. Atunci când protecţia unitară a brevetului îşi produce efecte, statele membre participante ar trebui să se asigure că brevetul european se consideră a nu fi intrat în vigoare ca brevet naţional pe teritoriul lor, pentru a se evita orice dublare a protecţiei prin brevet.
(9)Brevetul european cu efect unitar ar trebui să confere titularului său dreptul de a împiedica orice terţ să înfăptuiască acte faţă de care brevetul asigură protecţie. Acest lucru ar trebui asigurat prin înfiinţarea unei instanţe unice în materie de brevete. Cu privire la aspectele care nu sunt reglementate de prezentul regulament sau de Regulamentul (UE) nr. 1260/2012 al Consiliului din 17 decembrie 2012 de punere în aplicare a cooperării consolidate în domeniul creării unei protecţii unitare prin brevet în ceea ce priveşte dispoziţiile aplicabile în materie de traducere (1), ar trebui să se aplice dispoziţiile CBE, ale Acordului privind curtea unică în materie de brevete, inclusiv dispoziţiile acestuia din urmă care privesc domeniul de aplicare al exercitării dreptului respectiv şi limitările sale, şi dreptul naţional, inclusiv normele de drept internaţional privat.
(1)A se vedea pagina 89 din prezentul Jurnal Oficial.
(10)Licenţele obligatorii pentru brevetele europene cu efect unitar ar trebui reglementate de legislaţiile statelor membre participante, pe teritoriile lor respective.
(11)În raportul său privind funcţionarea prezentului regulament, Comisia ar trebui să evalueze modul în care operează limitările aplicabile şi, după caz, să facă propuneri adecvate, ţinând seama de contribuţia sistemului de brevete la inovare şi progresul tehnologic, de interesele legitime ale terţilor şi de interesele fundamentale ale societăţii. Acordul privind curtea unică în materie de brevete nu împiedică Uniunea Europeană să îşi exercite competenţele în acest domeniu.
(12)În conformitate cu jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, principiul epuizării drepturilor ar trebui să se aplice şi în ceea ce priveşte brevetele europene cu efect unitar. Prin urmare, nici drepturile conferite de un brevet european cu efect unitar nu ar trebui să se extindă la acte privind produsul care face obiectul respectivului brevet care sunt efectuate în statele membre participante după ce produsul respectiv a fost introdus pe piaţă în Uniune de către titularul brevetului.
(13)Regimul aplicabil daunelor este reglementat de legislaţiile statelor membre participante, în special de dispoziţiile de punere în aplicare a articolului 13 al Directivei 2004/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind respectarea drepturilor de proprietate intelectuală (2).
(2)JO L 157, 30.4.2004, p. 45.
(14)Ca obiect de proprietate, un brevet european cu efect unitar se consideră, în totalitatea sa şi în toate statele membre participante, ca un brevet naţional acordat de statul membru participant determinat în conformitate cu criterii specifice, precum reşedinţa, locul principal de desfăşurare a activităţii sau locul de desfăşurare a activităţii ale solicitantului.
(15)Pentru promovarea şi facilitarea exploatării economice a unei invenţii protejate prin brevet european cu efect unitar, titularul brevetului respectiv ar trebui să aibă posibilitatea de a permite ca acesta să facă obiectul unei licenţe în schimbul unei contribuţii adecvate. În acest scop, titularul brevetului ar trebui să poată depune o declaraţie la OEB prin care să ateste că este dispus să acorde o licenţă în schimbul unei contribuţii adecvate. În acest caz, titularul brevetului ar trebui să beneficieze de o reducere a taxelor de menţinere în vigoare, de la primirea de către OEB a declaraţiei respective.
(16)Grupul de state membre care recurg la prevederile părţii IX a CBE poate conferi sarcini către OEB şi poate institui un comitet restrâns în cadrul consiliului de administraţie al Organizaţiei Europene de Brevete (denumit în continuare "comitetul restrâns").
(17)Statele membre participante ar trebui să confere către OEB anumite sarcini administrative referitoare la brevetele europene cu efect unitar, în special în ceea ce priveşte administrarea cererilor de efect unitar, înregistrarea efectului unitar, a oricărei limitări şi licenţe, a transferului, revocării sau expirării brevetelor europene cu efect unitar, precum şi în ceea ce priveşte colectarea şi distribuirea taxelor de menţinere în vigoare, publicarea traducerilor în scop informativ în timpul unei perioade de tranziţie şi administrarea unui sistem de compensare pentru rambursarea costurilor de traducere pentru solicitanţii care depun cereri de brevet european în altă limbă decât una dintre limbile oficiale ale OEB.
(18)În cadrul comitetului restrâns, statele membre participante ar trebui să asigure guvernanţa şi supravegherea activităţilor legate de sarcinile încredinţate OEB de statele membre participante, să se asigure că cererile de efect unitar sunt depuse la OEB în termen de o lună de la data publicării menţiunii acordării brevetului european în Buletinul european de brevete şi să se asigure că aceste cereri sunt depuse în limba de procedură în faţa OEB, împreună cu traducerea prevăzută, pe parcursul unei perioade de tranziţie, prin Regulamentul (UE) nr. 1260/2012. Statele membre participante ar trebui să asigure de asemenea stabilirea, în conformitate cu regulile de vot prevăzute la articolul 35 alineatul (2) din CBE, nivelul taxelor de menţinere în vigoare şi cota de distribuire a taxelor de menţinere în vigoare, în conformitate cu criteriile stabilite în prezentul regulament.
(19)Titularii brevetelor ar trebui să plătească o singură taxă anuală de menţinere în vigoare pentru un brevet european cu efect unitar. Taxele de menţinere în vigoare ar trebui să fie progresive pe toată durata protecţiei conferite de brevet şi, împreună cu taxele care trebuie plătite către Organizaţia Europeană de Brevete în etapa premergătoare acordării brevetului, ar trebui să acopere toate costurile asociate cu acordarea brevetului european şi cu administrarea protecţiei unitare prin brevet. Nivelul taxelor de menţinere în vigoare ar trebui să fie stabilit astfel încât să faciliteze inovarea şi să încurajeze competitivitatea întreprinderilor europene şi, ţinând seama de situaţia unor entităţi specifice, precum întreprinderile mici şi mijlocii, de exemplu, sub forma unor taxe mai mici. Acesta ar trebui să reflecte, de asemenea, dimensiunea pieţei căreia i se adresează brevetul şi să fie similar cu nivelul taxelor naţionale de menţinere în vigoare pentru un brevet european mediu care produce efecte în statele membre participante în momentul în care nivelul taxelor de menţinere în vigoare este stabilit pentru prima dată.
(20)Nivelul adecvat şi distribuirea taxelor de menţinere în vigoare ar trebui determinate pentru a garanta că, în ceea ce priveşte protecţia unitară prin brevet, toate costurile pe care le implică sarcinile încredinţate OEB sunt în întregime acoperite prin resursele generate de brevetele europene cu efect unitar şi că veniturile obţinute din taxele de menţinere în vigoare, împreună cu taxele care urmează să fie plătite către Organizaţia Europeană de Brevete în etapa premergătoare acordării brevetului, asigură un buget echilibrat al Organizaţiei Europene de Brevete.
(21)Taxele de menţinere în vigoare ar trebui plătite către Organizaţia Europeană de Brevete. OEB ar trebui să reţină o sumă pentru a acoperi cheltuielile generate la OEB pentru îndeplinirea sarcinilor referitoare la protecţia unitară prin brevet în conformitate cu articolul 146 din CBE. Suma rămasă ar trebui distribuită între statele membre participante şi ar trebui utilizată în scopuri referitoare la brevete. Cotele de distribuire ar trebui să fie stabilite pe baza unor criterii corecte, echitabile şi pertinente, şi anume nivelul activităţii de brevetare şi dimensiunea pieţei, şi să garanteze o sumă minimă care să fie distribuită fiecărui stat membru participant, pentru a se menţine o funcţionare echilibrată şi durabilă a sistemului. Distribuirea ar trebui să prevadă compensaţii pentru statele cu o altă limbă oficială decât una dintre limbile oficiale ale OEB, pentru cele cu o activitate de brevetare disproporţionat de redusă stabilită pe baza Tabelei europene de evaluare privind inovarea şi/sau pentru cele care au dobândit calitatea de membru al Organizaţiei Europene de Brevete relativ recent.
(22)Un parteneriat consolidat între OEB şi oficiile centrale în domeniul proprietăţii industriale din statele membre ar trebui să permită OEB să utilizeze cu regularitate, dacă este cazul, rezultatele oricăror cercetări efectuate de oficiile centrale în domeniul proprietăţii industriale cu privire la o cerere de brevet naţional a cărei prioritate este revendicată într-o cerere ulterioară de brevet european. Toate oficiile centrale în domeniul proprietăţii industriale, inclusiv cele care nu efectuează cercetări în cursul procedurii de acordare a brevetelor naţionale, pot avea un rol esenţial în cadrul parteneriatului consolidat, inter alia, prin consiliere şi sprijin acordat potenţialilor solicitanţi de brevete, în special întreprinderilor mici şi mijlocii, prin primirea de cereri, prin transmiterea cererilor către OEB şi prin diseminarea informaţiilor privind brevetele.
(23)Prezentul regulament este completat prin Regulamentul (UE) nr. 1260/2012, adoptat de Consiliu în conformitate cu articolul 118 al doilea paragraf din TFUE.
(24)Competenţa în privinţa brevetelor europene cu efect unitar ar trebui stabilită şi reglementată de un instrument care să instituie un sistem unificat de soluţionare a litigiilor pentru brevetele europene şi brevetele europene cu efect unitar.
(25)Este esenţială înfiinţarea unei instanţe unice pentru brevete care să audieze cazuri privind brevetul european cu efect unitar, pentru a asigura buna funcţionare a brevetului respectiv, coerenţa jurisprudenţei şi, astfel, certitudinea juridică şi eficienţa costurilor pentru titularii de brevete. Prin urmare, este de o importanţă primordială ca statele membre participante să ratifice Acordul privind înfiinţarea unei instanţe unice pentru brevete, în conformitate cu procedurile lor constituţionale şi parlamentare naţionale, şi să ia măsurile necesare pentru ca aceasta să devină operaţională cât mai curând posibil.
(26)Prezentul regulament nu ar trebui să aducă atingere dreptului statelor membre participante de a acorda brevete naţionale şi nu ar trebui să se substituie legislaţiilor statelor membre participante în materie de brevete. Solicitanţii de brevete ar trebui să dispună în continuare de libertatea de a obţine un brevet naţional, un brevet european cu efect unitar, un brevet european care produce efecte în unul sau mai multe state contractante la CBE sau un brevet european cu efect unitar validat suplimentar în unul sau mai multe state contractante la CBE care nu se numără printre statele membre participante.
(27)Deoarece obiectivul prezentului regulament, şi anume crearea unei protecţii unitare prin brevet, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre şi, având în vedere amploarea şi efectele prezentului regulament, poate fi mai bine realizat la nivelul Uniunii, Uniunea poate adopta măsuri, după caz, prin intermediul unei forme de cooperare consolidată, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este enunţat la respectivul articol, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv,
-****-
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Art. 1: Obiect
(1)Prezentul regulament pune în aplicare cooperarea consolidată în domeniul creării unei protecţii unitare prin brevet, autorizată prin Decizia 2011/167/UE.
(2)Prezentul regulament constituie un acord special în sensul articolului 142 din Convenţia privind eliberarea brevetelor europene din 5 octombrie 1973, astfel cum a fost modificată la 17 decembrie 1991 şi la 29 noiembrie 2000 (denumită în continuare "CBE").
Art. 2: Definiţii
În înţelesul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
a)"stat membru participant" înseamnă un stat membru care participă la cooperarea consolidată în domeniul creării unei protecţii unitare prin brevet în temeiul Deciziei 2011/167/UE, sau în temeiul unei decizii adoptate în conformitate cu articolul 331 alineatul (1) al doilea sau al treilea paragraf din TFUE, la data depunerii unei cereri de efect unitar, astfel cum se menţionează la articolul 9;
b)"brevet european" înseamnă un brevet acordat de Oficiul European de Brevete (denumit în continuare "OEB") în conformitate cu normele şi procedurile prevăzute în CBE;
c)"brevet european cu efect unitar" înseamnă un brevet european care beneficiază de efect unitar în statele membre participante în temeiul prezentului regulament;
d)"Registrul european de brevete" înseamnă registrul ţinut de OEB în temeiul articolului 127 din CBE;
e)"Registrul pentru protecţie unitară prin brevet" înseamnă registrul ce face parte din Registrul european de brevete în care se înregistrează efectul unitar şi orice limitare, licenţă, transfer, revocare sau expirare a unui brevet european cu efect unitar;
f)"Buletinul european de brevete" înseamnă publicaţia periodică prevăzută la articolul 129 din CBE.
Art. 3: Brevetul european cu efect unitar
(1)Un brevet european acordat cu acelaşi set de revendicări în toate statele membre participante beneficiază de efect unitar în statele membre participante, cu condiţia ca efectul său unitar să fi fost înregistrat în Registrul pentru protecţie unitară prin brevet.
Un brevet european acordat cu seturi diferite de revendicări în diferite state membre participante nu beneficiază de efect unitar.
(2)Un brevet european cu efect unitar are un caracter unitar. Acesta asigură o protecţie uniformă şi produce aceleaşi efecte în toate statele membre participante.
Un brevet european cu efect unitar poate fi limitat, transferat, revocat sau poate expira numai în ansamblu pentru toate statele membre participante.
Un brevet european cu efect unitar poate face obiectul unei licenţe pe întregul sau o parte a teritoriilor statelor membre participante.
(3)Efectul unitar al unui brevet european se consideră a nu fi existat în măsura în care brevetul european a fost revocat sau limitat.
Art. 4: Data producerii de efecte
(1)Un brevet european cu efect unitar produce efecte în statele membre participante de la data publicării de către OEB a menţiunii de acordare a brevetului european în Buletinul european de brevete.
(2)Statele membre participante iau măsurile necesare pentru a se asigura că, în cazul în care efectul unitar al unui brevet european a fost înregistrat şi se extinde la teritoriul lor, brevetul european respectiv se consideră că nu produce efecte ca brevet naţional pe teritoriul lor la data publicării menţiunii acordării brevetului în Buletinul european de brevete.
Art. 5: Protecţie uniformă
(1)Brevetul european cu efect unitar conferă titularului său dreptul de a împiedica orice terţ de a înfăptui acte faţă de care brevetul respectiv asigură protecţie pe teritoriul statelor membre participante în care brevetul are efect unitar, sub rezerva limitărilor aplicabile.
(2)Domeniul de aplicare a acestui drept şi limitările sale sunt uniforme în toate statele membre participante în care brevetul are efect unitar.
(3)Actele faţă de care brevetul asigură protecţie, menţionate la alineatul (1), şi limitările aplicabile sunt cele definite de dreptul aplicat brevetelor europene cu efect unitar în statul membru participant a cărui legislaţie naţională este aplicabilă brevetului european cu efect unitar ca obiect de proprietate, în conformitate cu articolul 7.
(4)În raportul său menţionat la articolul 16 alineatul (1), Comisia evaluează modul în care funcţionează limitările aplicabile şi face, după caz, propuneri adecvate.
Art. 6: Epuizarea drepturilor conferite de brevetul european cu efect unitar
Drepturile conferite de un brevet european cu efect unitar nu se extind la acte privind produsul care face obiectul respectivului brevet care sunt efectuate în statele membre participante în care brevetul respectiv are efect unitar după ce produsul respectiv a fost introdus pe piaţă în Uniune de către titularul brevetului sau cu consimţământul acestuia, cu excepţia cazului în care există motive justificate pentru ca titularul să se opună comercializării ulterioare a produsului.
Art. 7: Tratarea unui brevet european cu efect unitar ca brevet naţional
(1)Un brevet european cu efect unitar ca obiect de proprietate se consideră, în totalitatea sa şi în toate statele membre participante în care brevetul respectiv are efect unitar, drept brevet naţional acordat de statul membru participant şi în care, conform Registrului european de brevete:
a)solicitantul îşi are reşedinţa sau locul principal de desfăşurare a activităţii la data depunerii cererii de brevet european; sau
b)în cazul în care litera (a) nu se aplică, solicitantul are un punct de lucru la data depunerii cererii de brevet european.
(2)În cazul în care două sau mai multe persoane sunt înscrise în Registrul european de brevete în calitate de co-solicitanţi, alineatul (1) litera (a) se aplică primului co-solicitant menţionat. În cazul în care acest lucru nu este posibil, alineatul (1) litera (a) se aplică următorului co-solicitant în ordinea menţionării. În cazul în care alineatul (1) litera (a) nu se aplică niciunuia dintre co-solicitanţi, alineatul (1) litera (b) se aplică în mod corespunzător.
(3)În cazul în care niciunul dintre solicitanţi nu are reşedinţa, locul principal de desfăşurare a activităţii sau un punct de lucru într-un stat membru participant în care brevetul respectiv are efect unitar în sensul alineatului (1) sau (2), brevetul european cu efect unitar ca obiect de proprietate se consideră, în totalitatea sa şi în toate statele membre participante, drept brevet naţional al statului în care se află sediul Organizaţiei Europene de Brevete în conformitate cu articolul 6 alineatul (1) din CBE.
(4)Dobândirea unui drept nu trebuie să depindă de nicio înscriere într-un registru naţional de brevete.
Art. 8: Drepturi ce fac obiectul licenţei
(1)Titularul unui brevet european cu efect unitar poate depune o declaraţie la OEB prin care să ateste că este pregătit să permită oricărei persoane să utilizeze invenţia în calitate de deţinător al unei licenţe în schimbul unei contribuţii adecvate.
(2)O licenţă obţinută în temeiul prezentului regulament este tratată drept licenţă contractuală.
Art. 9: Sarcinile administrative în cadrul Organizaţiei Europene de Brevete
(1)Statele membre participante conferă OEB, în sensul articolului 143 din CBE, următoarele sarcini care vor fi efectuate în conformitate cu normele interne ale OEB:
a)să administreze cererile de efect unitar depuse de titularii brevetelor europene;
b)să includă Registrul pentru protecţie unitară prin brevet în Registrul european de brevete şi să administreze Registrul pentru protecţie unitară prin brevet;
c)să primească şi să înregistreze declaraţiile privind acordarea de licenţe menţionate la articolul 8, retragerea lor şi angajamentele în ceea ce priveşte acordarea de licenţe asumate de titularul brevetului european cu efect unitar în cadrul organismelor internaţionale de standardizare;
d)să publice traducerile prevăzute la articolul 6 din Regulamentul (UE) nr. 1260/2012 în perioada de tranziţie menţionată la articolul respectiv;
e)să colecteze şi să administreze taxele de menţinere în vigoare pentru brevetele europene cu efect unitar, în ceea ce priveşte anii următori celui în care se publică în Buletinul european de brevete menţiunea privind acordarea brevetului; să colecteze şi să administreze taxele suplimentare în caz de plată întârziată a taxelor de menţinere în vigoare, atunci când această plată întârziată are loc în termen de şase luni de la data scadenţei, precum şi să distribuie o parte din taxele de menţinere în vigoare colectate către statele membre participante;
f)să administreze un sistem de compensare pentru rambursarea costurilor de traducere menţionate la articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 1260/2012;
g)să se asigure că o cerere de efect unitar din partea titularului unui brevet european este depusă în limba de procedură, în sensul articolului 14 alineatul (3) din cadrul CBE, în termen de cel mult o lună de la publicarea menţiunii de acordare a brevetului în Buletinul european de brevete; şi
h)să se asigure că efectul unitar se indică în Registrul pentru protecţie unitară prin brevet, în cazul în care a fost depusă o cerere de efect unitar şi, în perioada de tranziţie prevăzută la articolul 6 din Regulamentul (UE) nr. 1260/2012, a fost prezentată împreună cu traducerile menţionate la articolul respectiv, iar OEB este informat cu privire la toate limitările, licenţele, transferurile sau revocările brevetelor europene cu efect unitar.
(2)Statele membre participante asigură respectarea prezentului regulament în îndeplinirea obligaţiilor lor internaţionale asumate prin CBE şi cooperează în acest scop. În calitate de state contractante la CBE, statele membre participante asigură guvernanţa şi supravegherea activităţilor legate de sarcinile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol şi asigură stabilirea nivelului taxelor de menţinere în vigoare în conformitate cu articolul 12 din prezentul regulament şi stabilirea cotelor de distribuire a taxelor de menţinere în vigoare în conformitate cu articolul 13 din prezentul regulament.
În acest scop, ele instituie un comitet restrâns al consiliului de administraţie al Organizaţiei Europene de Brevete (denumit în continuare "comitetul restrâns") în sensul articolului 145 din CBE.
În componenţa comitetului restrâns intră reprezentanţi ai statelor participante şi un reprezentant al Comisiei ca observator, precum şi supleanţii acestora care îi vor reprezenta în absenţă. Membrii comitetului restrâns pot fi sprijiniţi de consilieri sau experţi.
Comitetul restrâns adoptă hotărârile sale ţinând seama în mod corespunzător de poziţia Comisiei şi în acord cu reglementările prevăzute la articolul 35 alineatul (2) din CBE.
(3)Statele membre participante asigură protecţie juridică eficientă în faţa unei instanţe competente a unuia sau mai multor state membre participante împotriva deciziilor luate de OEB în îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alineatul (1).
Art. 10: Principiu privind cheltuielile
Cheltuielile suportate de către OEB în realizarea sarcinilor suplimentare care i-au fost alocate, în sensul articolului 143 din CBE, de către statele membre participante sunt acoperite din taxele generate de brevetele europene cu efect unitar.
Art. 11: Taxele de menţinere în vigoare
(1)Taxele de menţinere în vigoare pentru brevetele europene cu efect unitar şi taxele suplimentare pentru plata cu întârziere a taxelor de menţinere în vigoare sunt plătite Organizaţiei Europene de Brevete de către titularul brevetului. Taxele sunt exigibile pentru anii următori celui în care se publică în Buletinul european de brevete menţiunea privind acordarea brevetului european care beneficiază de efect unitar.
(2)Un brevet european cu efect unitar expiră atunci când o taxă de menţinere în vigoare şi, dacă este cazul, orice altă taxă suplimentară nu au fost plătite în termenul prescris.
(3)Taxele de menţinere în vigoare care sunt scadente după primirea declaraţiei prevăzute la articolul 8 alineatul (1) se reduc.
Art. 12: Nivelul taxelor de menţinere în vigoare
(1)Taxele de menţinere în vigoare pentru brevetele europene cu efect unitar sunt:
a)progresive pe întreaga durată a protecţiei unitare prin brevet;
b)suficiente pentru acoperirea tuturor costurilor asociate acordării brevetului european şi administrării protecţiei unitare prin brevet; şi
c)suficiente, împreună cu taxele care trebuie plătite către Organizaţia Europeană de Brevete în perioada premergătoare acordării brevetului, pentru a se asigura un buget echilibrat al Organizaţiei Europene de Brevete.
(2)Nivelul taxelor de menţinere în vigoare se stabileşte luând în considerare, printre altele, situaţia unor entităţi specifice, precum întreprinderile mici şi mijlocii, cu scopul de:
a)a facilita inovarea şi de a încuraja competitivitatea întreprinderilor europene;
b)a reflecta dimensiunea pieţei căreia i se adresează brevetul; şi
c)a fi similar cu nivelul taxelor naţionale de menţinere în vigoare pentru un brevet european mediu care intră în vigoare în statele membre participante în momentul în care nivelul taxelor de menţinere în vigoare este stabilit pentru prima dată.
(3)Pentru atingerea obiectivelor stabilite în prezentul capitol, nivelul taxelor de menţinere în vigoare este stabilit la un nivel care:
a)este echivalent nivelului de taxe de menţinere în vigoare plătite pentru aria medie de acoperire geografică a brevetelor europene actuale;
b)reflectă rata actuală de menţinere în vigoare a brevetelor europene; şi
c)reflectă numărul de solicitări de efect unitar.
Art. 13: Distribuire
(1)OEB reţine 50 % din taxele de menţinere în vigoare prevăzute la articolul 11 plătite pentru brevetele europene cu efect unitar. Suma rămasă se distribuie statelor membre participante în conformitate cu cota de distribuire a taxelor de menţinere în vigoare stabilită în conformitate cu articolul 9 alineatul (2).
(2)Pentru atingerea obiectivelor stabilite în prezentul capitol, cota de distribuire a taxelor de menţinere în vigoare între statele membre participante se stabileşte pe baza următoarelor criterii corecte, echitabile şi pertinente:
a)numărul de cereri de brevete;
b)dimensiunea pieţei, asigurându-se totodată o sumă minimă care să fie distribuită fiecărui stat membru participant;
c)compensaţii pentru statele membre participante care:
(i)au o altă limbă oficială decât una dintre limbile oficiale ale OEB;
(ii)au o activitate de brevetare disproporţionat de redusă; şi/sau
(iii)au dobândit calitatea de membru al Organizaţiei Europene de Brevete relativ recent.
Art. 14: Cooperarea dintre Comisie şi OEB
Comisia instituie o cooperare strânsă, prin intermediul unui acord de lucru cu OEB în domeniile reglementate de prezentul regulament. Această cooperare include schimburi periodice de opinii cu privire la funcţionarea acordului de lucru şi în special referitoare la problema taxelor de menţinere în vigoare şi la impactul lor asupra bugetului Organizaţiei Europene de Brevete.
Art. 15: Aplicarea legislaţiei în domeniul concurenţei şi a legislaţiei în materie de concurenţă neloială
Prezentul regulament nu aduce atingere punerii în aplicare a legislaţiei Uniunii în domeniul concurenţei şi a legislaţiei în materie de concurenţă neloială.
Art. 16: Raportul privind funcţionarea prezentului regulament
(1)În termen de cel mult trei ani de la data la care primul brevet european cu efect unitar produce efecte şi, ulterior, o dată la cinci ani, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind funcţionarea prezentului regulament şi, în cazul în care este necesar, prezintă propuneri adecvate de modificare a acestuia.
(2)Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului rapoarte privind funcţionarea taxelor de menţinere în vigoare menţionate la articolul 11, cu un accent deosebit pe respectarea articolului 12.
Art. 17: Notificarea de către statele membre participante
(1)Statele membre participante informează Comisia în legătură cu măsurile adoptate în conformitate cu articolul 9 până la data aplicării prezentului regulament.
(2)Fiecare stat membru participant notifică Comisia cu privire la măsurile adoptate în conformitate cu articolul 4 alineatul (2) până la data aplicării prezentului regulament sau, în cazul unui stat membru participant în care instanţa unică pentru brevete nu are competenţă exclusivă în ceea ce priveşte brevetele europene cu efect unitar la data aplicării prezentului regulament, până la data de la care instanţa unică pentru brevete are jurisdicţie exclusivă în respectivul stat membru participant.
Art. 18: Intrare în vigoare şi aplicare
(1)Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Prezentul regulament se aplică de la 1 ianuarie 2014 sau de la data intrării în vigoare a Acordului privind instanţa unică pentru brevete (denumit în continuare "acordul"), oricare este data mai îndepărtată.
Prin derogare de la articolul 3 alineatele (1) şi (2) şi articolul 4 alineatul (1), un brevet european pentru care efectul unitar este înregistrat în Registrul pentru protecţia unitară prin brevet are efect unitar în acele state membre participante în care instanţa unică pentru brevete are competenţă exclusivă în ceea ce priveşte brevetele europene cu efect unitar la data înregistrării.
(3)Fiecare stat membru participant notifică Comisia cu privire la ratificarea acordului la momentul depunerii instrumentului său de ratificare. Comisia publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene data intrării în vigoare a acordului şi o listă a statelor membre care au ratificat acordul la data intrării în vigoare. Comisia actualizează apoi periodic lista statelor membre participante care au ratificat acordul şi publică lista astfel actualizată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4)Statele membre participante se asigură că măsurile prevăzute la articolul 9 sunt în vigoare până la data aplicării prezentului regulament.
(5)Fiecare stat membru participant se asigură că măsurile menţionate la articolul 4 alineatul (2) sunt în vigoare până la data aplicării prezentului regulament sau, în cazul unui stat membru participant în care instanţa unică pentru brevete nu are competenţă exclusivă în ceea ce priveşte brevetele europene cu efect unitar la data aplicării prezentului regulament, până la data de la care instanţa unică pentru brevete are competenţă exclusivă în respectivul stat membru participant.
(6)Protecţia unitară prin brevet poate fi solicitată pentru orice brevet european acordat la sau după data aplicării prezentului regulament.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în statele membre participante în conformitate cu tratatele.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 17 decembrie 2012.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

M. SCHULZ

Pentru Consiliu

Preşedintele

A. D. MAVROYIANNIS

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 361L din data de 31 decembrie 2012