Titlul i - OBIECTIVE ŞI NORME GENERALE DE ASISTENŢĂ - Regulamentul 1198/27-iul-2006 privind Fondul European pentru Pescuit
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 9 Decembrie 2011
TITLUL I:OBIECTIVE ŞI NORME GENERALE DE ASISTENŢĂ
Art. 1: Domeniul de aplicare
Prezentul regulament instituie Fondul European pentru Pescuit (denumit în continuare FEP) şi defineşte cadrul sprijinului comunitar pentru dezvoltarea durabilă a sectorului pescuitului, a zonelor de pescuit şi a pescuitului în apele interioare.
Art. 2: Aria geografică de aplicare
(1)Măsurile prevăzute de prezentul regulament se aplică pe întreg teritoriul Comunităţii.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), pentru asistenţa prevăzută în temeiul capitolului IV din titlul IV referitor la dezvoltarea durabilă a zonelor de pescuit, statele membre selectează zonele eligibile pe baza criteriilor prevăzute la articolul 43 alineatele (3) şi (4).
Art. 3: Definiţii
în sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
(a)"sectorul pescuitului": sectorul economiei care include toate activităţile de producţie, prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultura;
(b)"pescar": orice persoană care se angajează în pescuitul profesional la bordul unei nave de pescuit operaţionale care este recunoscută de către statul membru;
(c)"navă de pescuit": orice navă în sensul articolului 3 litera (c) din Regulamentul (CE) nr. 2371/2002;
(d)"acvacultura": creşterea sau cultivarea de organisme acvatice utilizând tehnici destinate creşterii producţiei organismelor în cauză dincolo de capacitatea naturală a mediului; organismele rămân proprietatea persoanei fizice sau juridice în cursul fazei de creştere sau cultivare, până la şi incluzând recoltarea;
(e)"zonă de pescuit": o zonă cu un ţărm marin sau lacustru ori incluzând iazuri sau un estuar, cu un nivel semnificativ de ocupare a forţei de muncă în sectorul pescuitului;
(f)"microîntreprindere, întreprindere mică şi mijlocie": o microîntreprindere, o întreprindere mică sau mijlocie, astfel cum este definită în Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii (1);
(1)JO L 124, 20.5.2003, p. 36.
(g)"program operaţional": documentul unic elaborat de statul membru şi aprobat de către Comisie, cuprinzând un ansamblu coerent de axe prioritare de realizat cu ajutorul FEP;
(h)"programare": procesul de organizare, luare a deciziilor şi finanţare în mai multe faze destinat să pună în aplicare, pe bază multianuală, acţiunea comună a Comunităţii şi a statelor membre pentru atingerea obiectivelor prioritare ale FEP;
(i)"axă prioritară": una dintre priorităţile unui program operaţional, cuprinzând un grup de măsuri legate între ele şi care au obiective măsurabile specifice;
(j)"măsură": un set de operaţiuni destinate să pună în aplicare o axă prioritară;
(k)"operaţiune": un proiect selectat în funcţie de criteriile stabilite de comitetul de monitorizare şi pus în aplicare de către unul sau mai mulţi beneficiari, permiţând atingerea obiectivelor axei prioritare la care se referă;
(l)"beneficiar": o persoană fizică sau juridică ce este destinatarul final al ajutorului public;
(m)"cheltuială publică": orice contribuţie publică la finanţarea operaţiunilor a cărei origine este bugetul statului, al autorităţilor regionale şi locale, al Comunităţilor Europene şi orice alte cheltuieli similare. Orice contribuţie la finanţarea operaţiunilor a cărei origine este bugetul organismelor de drept public sau asocierile între una sau mai multe autorităţi locale sau regionale ori organisme de drept public, acţionând în conformitate cu Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii (2), este considerată contribuţie publică;
(2)JO L 134, 30.4.2004, p. 114.
(n)"obiectiv de convergenţă": obiectivul acţiunii pentru statele membre şi regiunile cel mai puţin dezvoltate, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999 (3);
(3)JO L 210, 31.7.2006, p. 25.
(o)"obiectiv care nu este legat de convergenţă": obiectiv pentru statele membre şi regiunile neeligibile în baza obiectivului de convergenţă definit la litera (n);
(p)"organism intermediar": orice organism sau serviciu public sau privat care acţionează sub responsabilitatea unei autorităţi de gestionare sau certificare, ori care îndeplineşte sarcini în numele unei asemenea autorităţi faţă de beneficiarii care pun în aplicare operaţiunile;
(q)"neregulă": orice încălcare a unei dispoziţii de drept comunitar care rezultă dintr-un act sau dintr-o omisiune a unui operator economic care are sau ar avea ca efect prejudicierea bugetului general al Uniunii Europene prin imputarea bugetului general cu o cheltuială nejustificată.
Art. 4: Obiective
Asistenţa în cadrul FEP urmăreşte:
(a)sprijinirea politicii comune în domeniul pescuitului pentru a asigura exploatarea resurselor acvatice vii şi pentru a sprijini acvacultura, în vederea asigurării durabilităţii din punct de vedere economic, de mediu şi social;
(b)promovarea unui echilibru durabil între resurse şi capacitatea de pescuit a flotei comunitare de pescuit;
(c)promovarea dezvoltării durabile a pescuitului în apele interioare;
(d)consolidarea competitivităţii structurilor de exploatare şi dezvoltarea unor întreprinderi viabile din punct de vedere economic în sectorul pescuitului;
(e)favorizarea protecţiei şi valorificării mediului şi resurselor naturale, atunci când sunt legate de sectorul pescuitului;
(f)încurajarea dezvoltării durabile şi a îmbunătăţirii calităţii vieţii în zone cu activităţi în sectorul pescuitului;
(g)promovarea egalităţii între bărbaţi şi femei în dezvoltarea sectorului pescuitului şi zonelor de pescuit.
Art. 5: Misiuni
FEP acordă sprijin pentru sectorul pescuitului. Măsurile puse în aplicare în temeiul prezentului regulament contribuie la atingerea obiectivelor generale prevăzute la articolul 33 din tratat şi a obiectivelor definite în cadrul politicii comune în domeniul pescuitului. Acestea însoţesc şi completează, dacă este cazul, alte instrumente şi politici comunitare.
Art. 6: Complementaritate, consecvenţă şi conformitate
(1)FEP furnizează asistenţă complementară acţiunilor naţionale, regionale şi locale, integrând în acestea priorităţile Comunităţii.
(2)Comisia şi statele membre asigură consecvenţa asistenţei FEP cu politicile, priorităţile şi activităţile Comunităţii şi complementaritatea cu alte instrumente financiare ale Comunităţii. Coerenţa şi complementaritatea sunt indicate în special în programul operaţional.
(3)Operaţiunile finanţate de FEP sunt conforme cu dispoziţiile tratatului şi ale actelor adoptate în temeiul acestuia.
(4)În conformitate cu respectivele responsabilităţi ale acestora, Comisia şi statele membre asigură coordonarea între asistenţa FEP şi Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), instituit prin Regulamentul (CE) nr. 1290/2005 al Consiliului (1), Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), Fondul Social European (FSE), Fondul de coeziune şi alte instrumente financiare comunitare.
(1)Regulamentul (CE) nr. 1290/2005 al Consiliului din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune (JO L 209, 11.8.2005, p.1).
(5)Operaţiunile finanţate de către FEP nu măresc efortul de pescuit.
Art. 7: Ajutorul de stat
(1)Fără a aduce atingere alineatului (2) din prezentul articol, articolele 87, 88 şi 89 din tratat se aplică ajutorului acordat de către statele membre întreprinderilor din sectorul pescuitului.
(2)Articolele 87, 88 şi 89 din tratat nu se aplică în cazul contribuţiilor financiare ale statelor membre pentru operaţiunile cofinanţate de FEP şi prevăzute în cadrul unui program operaţional.
(3)Dispoziţiile naţionale care prevăd o finanţare publică ce depăşeşte dispoziţiile prezentului regulament cu privire la contribuţiile financiare, astfel cum se prevede la alineatul (2), sunt tratate în ansamblu în temeiul alineatului (1).
Art. 8: Parteneriat
(1)Obiectivele FEP sunt urmărite în cadrul unei cooperări strânse (denumită în continuare "parteneriat") între Comisie şi statul membru. Statele membre organizează, în conformitate cu normele şi practicile naţionale curente, un parteneriat cu autorităţile şi organismele pe care le desemnează, precum:
a)autorităţile regionale, locale sau alte autorităţi publice competente;
b)partenerii economici şi sociali;
c)orice alt organism corespunzător.
(2)Statele membre realizează o implicare largă şi eficientă a tuturor organismelor corespunzătoare, în conformitate cu normele şi practicile naţionale, luând în considerare necesitatea de a promova egalitatea între bărbaţi şi femei, precum şi dezvoltarea durabilă prin integrarea protecţiei şi ameliorării mediului.
(3)Parteneriatul se desfăşoară în deplină conformitate cu respectivele competenţe instituţionale, juridice şi financiare ale fiecărei categorii de parteneri definite la alineatul (1).
(4)Parteneriatul vizează pregătirea, punerea în aplicare, monitorizarea şi evaluarea programului operaţional. Statele membre implică toţi partenerii corespunzători în diferitele etape ale programării, în termenul prevăzut pentru fiecare etapă.
(5)Fiecare stat membru organizează o consultare privind planul strategic naţional, în conformitate cu modalităţile pe care le consideră cele mai adecvate.
Art. 9: Proporţionalitate
(1)Punerea în aplicare a unui program operaţional este în responsabilitatea statului membru. Această responsabilitate se exercită la nivelul teritorial corespunzător, în conformitate cu aranjamentele instituţionale ale fiecărui stat membru şi cu prezentul regulament.
(2)Mijloacele utilizate de către Comisie şi statele membre pot varia în funcţie de valoarea totală a cheltuielilor publice alocate programului operaţional. Această variaţie se aplică în special mijloacelor utilizate pentru evaluarea, controlul şi participarea Comisiei la comitetul de monitorizare prevăzut la articolul 63 şi pentru rapoartele anuale privind punerea în aplicare a programelor operaţionale.
Art. 10: Gestiune partajată
(1)Bugetul comunitar alocat FEP se execută în cadrul gestiunii partajate între statele membre şi Comisie, în conformitate cu articolul 53 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene (1), cu excepţia asistenţei tehnice prevăzute la articolul 46 alineatul (1) din prezentul regulament, care se execută de către Comisie în cadrul gestiunii directe.
(1)JO L 248, 16.9.2002, p. 1.
Principiul bunei gestiuni financiare se aplică în conformitate cu articolul 48 alineatul (2) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002.
(2)Comisia îşi exercită competenţa de execuţie a bugetului general al Uniunii Europene în următoarele moduri:
a)Comisia verifică existenţa şi buna funcţionare a sistemelor de management şi control din statele membre, în conformitate cu articolele 70 şi 73;
b)Comisia întrerupe termenul de plată sau suspendă o parte sau toate plăţile în conformitate cu articolele 88 şi 89, în caz de insuficienţă a sistemelor naţionale de management şi control, şi aplică orice altă corecţie financiară necesară, în conformitate cu procedurile descrise la articolele 98 şi 99;
c)Comisia verifică rambursarea prefinanţării şi efectuează automat dezangajări bugetare în conformitate cu articolul 81 alineatul (2) şi articolele 90-94.
(3)Asistenţei de la FEP i se aplică dispoziţiile titlului II din partea a doua a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002.
Art. 11: Egalitatea între bărbaţi şi femei
Statele membre şi Comisia asigură promovarea egalităţii între bărbaţi şi femei, precum şi a integrării principiului egalităţii şanselor, în cursul diverselor etape ale punerii în aplicare a FEP, inclusiv elaborarea, punerea în aplicare, monitorizarea şi evaluarea.
Statele membre asigură promovarea operaţiunilor de creştere a rolului femeilor în sectorul pescuitului.
Art. 12: Resurse şi concentrare
(1)Resursele disponibile pentru angajamentele FEP pe perioada 2007-2013 sunt de 3 849 milioane EUR la preţurile din 2004, în conformitate cu defalcarea anuală prevăzută în anexa I.
(2)0,8 % din resursele menţionate la alineatul (1) se alocă asistenţei tehnice pentru Comisie, astfel cum este definită la articolul 46 alineatul (1).
(3)In scopul programării şi includerii ulterioare în bugetul general al Uniunii Europene, valorile menţionate la alineatul (1) se indexează cu 2 % pe an.
(4)Defalcarea resurselor bugetare prevăzute la alineatul (1) şi nealocate în conformitate cu alineatul (2) este de natură a realiza o concentrare semnificativă asupra regiunilor eligibile în conformitate cu obiectivul de convergenţă.
Art. 13: Nivelul maxim al transferurilor
(1)Pentru a contribui la obiectivele de concentrare adecvată a fondurilor de coeziune în regiunile şi statele membre cel mai puţin dezvoltate şi de reducere a disparităţilor intensităţilor medii pe cap de locuitor ale ajutorului rezultând din plafonare, nivelul maxim al transferului din fondurile menţionate la alineatul (2) către fiecare stat membru în conformitate cu prezentul regulament este după cum urmează:
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor (exprimat în standard putere de cumpărare - SPC) în perioada 2001-2003 este mai mic de 40 % din media UE-25: 3,7893 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor (SPC) în perioada 2001-2003 este egal cu sau mai mare de 40 % şi mai mic de 50 % din media UE-25: 3,7135 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor (SPC) în perioada 2001-2003 este egal cu sau mai mare de 50 % şi mai mic de 55 % din media UE-25: 3,6188 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor (SPC) în perioada 2001-2003 este egal cu sau mai mare de 55 % şi mai mic de 60 % din media UE-25: 3,5240 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor (SPC) în perioada 2001-2003 este egal cu sau mai mare de 60 % şi mai mic de 65 % din media UE-25: 3,4293 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor (SPC) în perioada 2001-2003 este egal cu sau mai mare de 65 % şi mai mic de 70 % din media UE-25: 3,3346 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor (SPC) în perioada 2001-2003 este egal cu sau mai mare de 70 % şi mai mic de 75 % din media UE-25: 3,2398 % din PIB-ul acestora;
- după aceea, nivelul maxim al transferului se reduce cu 0,09 puncte procentuale din PIB pentru fiecare creştere de 5 puncte procentuale a raportului dintre VNB mediu pe cap de locuitor (SPC) în perioada 2001-2003 şi media UE-25.
(2)Plafoanele menţionate la alineatul (1) includ alocările anuale totale ale FEP pentru fiecare stat membru în temeiul prezentului regulament, precum şi ale FEDR, FSE şi ale Fondului de coeziune, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1083/2006, incluzând contribuţia FEDR la finanţarea componentei transfrontaliere a Instrumentului European de Vecinătate şi Parteneriat şi a Instrumentului de Asistenţă pentru Preaderare, precum şi contribuţia FEADR, provenind din secţiunea de orientare a Fondului European de Orientare şi Garantare Agricolă.
(3)Calcularea PIB-ului de către Comisie se bazează pe statisticile publicate în aprilie 2005. Ratele naţionale individuale de creştere ale PIB pentru 2007-2013, estimate de către Comisie în aprilie 2005, se aplică separat pentru fiecare stat membru.
Art. 14: Distribuţia financiară
Comisia realizează o defalcare orientativă anuală pe state membre a creditelor de angajament disponibile pentru perioada de programare 2007-2013, cu separarea părţii care contribuie la obiectivul de convergenţă, utilizând următoarele criterii obiective:
(a)dimensiunea sectorului pescuitului în statul membru;
(b)amploarea ajustării necesare a efortului de pescuit
şi
(c)nivelul ocupării forţei de muncă în sectorul pescuitului,
luând în considerare situaţiile şi necesităţile specifice, precum şi creditele de angajament anterioare.