Regulamentul 1172/04-mai-2022 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control din cadrul politicii agricole comune şi aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii

Acte UE

Jurnalul Oficial 183L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2023
Regulamentul 1172/04-mai-2022 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control din cadrul politicii agricole comune şi aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii
Dată act: 4-mai-2022
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 (1), în special articolul 74, articolul 85 alineatul (7) şi articolul 105,
(1)JO L 435, 6.12.2021, p. 187.
întrucât:
(1)Regulamentul (UE) 2021/2116 prevede normele de bază referitoare, printre altele, la sistemul integrat de administrare şi control ("sistemul integrat") şi la aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii. Pentru a se asigura funcţionarea fără probleme a noului cadru juridic, trebuie adoptate anumite norme în completarea dispoziţiilor prevăzute de regulamentul respectiv în domeniile în cauză.
(2)Normele referitoare la sistemul integrat şi la aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii trebuie să asigure un sistem eficient de control al aplicării de către statele membre şi de către beneficiari a normelor în cadrul politicii agricole comune (PAC) şi, prin urmare, normele trebuie prevăzute într-un singur act delegat. Noile norme trebuie să înlocuiască dispoziţiile relevante din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei (2).
(2)Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte Sistemul Integrat de Administrare şi Control şi condiţiile pentru refuzarea sau retragerea plăţilor şi pentru sancţiunile administrative aplicabile în cazul plăţilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală şi al ecocondiţionalităţii (JO L 181, 20.6.2014, p. 48).
(3)În special, trebuie stabilite norme pentru completarea anumitor elemente neesenţiale ale Regulamentului (UE) 2021/2116 în ceea ce priveşte funcţionarea sistemului integrat menţionat la articolul 65 din regulamentul respectiv, norme privind evaluările calităţii menţionate la articolul 68 alineatul (3), la articolul 69 alineatul (6) şi la articolul 70 alineatul (2) din regulamentul respectiv, norme privind sistemul de identificare a parcelelor agricole menţionat la articolul 68 din regulamentul respectiv şi norme detaliate privind aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii menţionate la articolul 85 din acelaşi regulament.
(4)Sistemul de identificare a parcelelor agricole trebuie să furnizeze informaţii valoroase, cuprinzătoare şi fiabile, relevante pentru raportarea referitoare la performanţa politicii, să contribuie la punerea în aplicare în mod eficient a intervenţiilor bazate pe suprafaţă şi să sprijine beneficiarii în ceea ce priveşte depunerea unor cereri de ajutor corecte. Pentru a se asigura îndeplinirea acestor obiective, sunt necesare norme care să clarifice cerinţele tehnice pe care trebuie să le respecte statele membre şi modul în care trebuie structurate şi actualizate informaţiile disponibile.
(5)Pentru ca statele membre să poată identifica în mod proactiv eventualele puncte slabe ale sistemului integrat şi să poată lua măsurile de remediere adecvate atunci când este necesar, trebuie să se prevadă norme referitoare la evaluarea anuală a calităţii sistemului de identificare a parcelelor agricole, a calităţii sistemului de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale şi a calităţii sistemului de monitorizare a suprafeţelor. Experienţa în ceea ce priveşte evaluarea calităţii sistemului de identificare a parcelelor agricole în temeiul Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014 a arătat că elaborarea de către Comisie a unor orientări tehnice este deosebit de utilă. Astfel de orientări tehnice ajută statele membre să aplice o metodologie adaptată pentru a-şi efectua evaluările. Deoarece evaluările calităţii sunt importante pentru un sistem integrat care să funcţioneze în mod corespunzător, furnizând date fiabile şi verificabile în cadrul raportării anuale cu privire la performanţă, Comisia trebuie să ajute statele membre în mod similar să efectueze evaluările calităţii prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/2116.
(6)Evaluările calităţii trebuie să constate dacă sistemul integrat îşi îndeplineşte scopul de a furniza informaţii fiabile şi cuprinzătoare relevante pentru raportarea anuală cu privire la performanţă, conform cerinţelor de la articolul 66 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2116, în special numărul corect de hectare pentru indicatorii de realizare şi ponderea corectă a suprafeţelor pentru indicatorii de rezultat aferenţi intervenţiilor bazate pe suprafaţă. În acest scop, va fi necesară combinarea rezultatelor relevante ale evaluării calităţii sistemului de monitorizare a suprafeţelor şi ale evaluării calităţii sistemului de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale, într-un efort de a se evita supraestimarea acestui impact din cauza suprafeţelor în cazul cărora au fost făcute erori de măsurare şi au fost luate decizii incorecte în privinţa condiţiilor de eligibilitate. În acest scop, verificarea suprafeţei declarate în cadrul evaluării calităţii sistemului de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale trebuie să se bazeze pe acelaşi eşantion de parcele ca cel din cadrul evaluării calităţii sistemului de monitorizare a suprafeţelor.
(7)În plus, evaluarea calităţii sistemului de monitorizare a suprafeţelor trebuie să garanteze că rezultatele tuturor statelor membre sunt comparabile, indiferent de posibilitatea amânării în timp a punerii în aplicare cu operaţionalitate completă a unui sistem de monitorizare a suprafeţelor. Aşadar, această evaluare a calităţii trebuie să vizeze toate intervenţiile bazate pe suprafaţă şi condiţiile de eligibilitate relevante, chiar şi în cazul în care decizia statului membru este de a avea un sistem de monitorizare a suprafeţelor pe deplin operaţional doar din 1 ianuarie 2024, după cum se menţionează la articolul 70 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2116. Evaluarea calităţii sistemului de monitorizare a suprafeţelor trebuie să furnizeze informaţii de diagnosticare, atât la nivelul intervenţiilor, cât şi la nivelul condiţiilor de eligibilitate, pe baza cărora statele membre trebuie să adopte măsuri de remediere adecvate, dacă este necesar.
(8)Din motive de claritate şi în scopul stabilirii unei baze armonizate pentru calcularea şi aplicarea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii, este necesar să se stabilească definiţii comune şi principii generale referitoare la neconformitate.
(9)Regulamentul (UE) 2021/2116 prevede că sancţiunile administrative aferente condiţionalităţii trebuie stabilite ţinându-se seama de principiul proporţionalităţii. Prin urmare, reducerile şi excluderile trebuie stabilite în trepte, în funcţie de gravitatea neconformităţii, şi trebuie să se ajungă, în caz de neconformitate intenţionată, până la excluderea totală a beneficiarului de la toate plăţile şi de la tot sprijinul menţionate la articolul 83 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din regulamentul menţionat. În scopul securităţii juridice a beneficiarilor, trebuie stabilită o limită de timp pentru aplicarea sancţiunilor administrative.
(10)În conformitate cu articolul 85 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2116, calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii trebuie să se facă pe baza plăţilor care au fost acordate sau urmează a fi acordate beneficiarului în cauză în legătură cu cererile de ajutor sau de plată care au fost transmise sau urmează să fie transmise în cursul anului calendaristic în care a avut loc neconformitatea. Aşadar, pentru a se asigura legătura dintre comportamentul fermierului şi sancţiune şi pentru a se garanta tratamentul egal al fermierilor, este necesar să se prevadă că, dacă aceeaşi neconformitate se repetă continuu pe parcursul mai multor ani calendaristici, trebuie aplicată şi calculată o sancţiune administrativă pentru fiecare an calendaristic în care se poate constata că a avut loc neconformitatea.
(11)Pentru a se garanta că sancţiunile administrative pot fi aplicate şi imputate cu eficacitate, este necesar să se prevadă că, dacă în anul calendaristic al constatării sancţiunea depăşeşte cuantumul total al plăţilor care au fost sau urmează a fi acordate beneficiarului sau beneficiarul nu transmite o cerere de ajutor, sancţiunea trebuie aplicată sau imputată prin intermediul recuperării.
(12)În temeiul articolului 85 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2116, indiferent dacă o neconformitate este detectată prin intermediul sistemului de monitorizare a suprafeţelor sau prin alte mijloace, nu trebuie să fie impuse sancţiuni administrative dacă neconformitatea neintenţionată nu are consecinţe sau are doar consecinţe nesemnificative asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerinţa în cauză. Datorită caracterului minor al neconformităţilor care nu au consecinţe sau au doar consecinţe nesemnificative asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerinţa în cauză şi pentru a se reduce sarcina administrativă, astfel de neconformităţi nu trebuie luate în calcul în scopul determinării caracterului repetat sau persistent al unei neconformităţi.
(13)În conformitate cu articolul 85 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2116, în cazul în care utilizează sistemul de monitorizare a suprafeţelor pentru a detecta cazurile de neconformitate, un stat membru poate decide să aplice o reducere procentuală mai mică. Este necesară stabilirea unui procentaj minim de reducere.
(14)Trebuie stabilite norme privind calcularea sancţiunilor administrative pentru mai multe neconformităţi care au loc în acelaşi an calendaristic.
(15)În scopul asigurării tranziţiei line de la măsurile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), este considerată adecvată prevederea unor norme tranzitorii referitoare la aplicarea articolului 104 alineatul (1) al doilea paragraf litera (a) punctul (iv) din Regulamentul (UE) 2021/2116, pentru a se evita costurile şi sarcinile administrative excesive legate de controalele referitoare la condiţionalitate şi la ecocondiţionalitate aplicate beneficiarilor care primesc plăţi pe suprafaţă atât în cadrul unui plan strategic PAC în temeiul Regulamentului (UE) 2021/2115 al Parlamentului European şi al Consiliului (4), cât şi în cadrul unui program de dezvoltare rurală pus în aplicare în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1305/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) până la 31 decembrie 2025. În acest scop, trebuie să se considere că controalele privind condiţionalitatea legate de suprafaţă includ şi controalele privind ecocondiţionalitatea menţionate la articolul 96 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013. Acest lucru este justificat de faptul că, în cazul plăţilor pe suprafaţă, normele privind condiţionalitatea sunt, în general, mai stricte decât normele privind ecocondiţionalitatea, atât prin prisma obligaţiilor, cât şi prin prisma sancţiunilor. Aşadar, se poate presupune că, dacă beneficiarul îndeplineşte obligaţiile prevăzute în normele privind condiţionalitatea, sunt respectate şi normele privind ecocondiţionalitatea. Dacă controalele privind condiţionalitatea relevă însă neconformităţi, statul membru nu mai poate presupune că este respectată ecocondiţionalitatea şi, prin urmare, trebuie să efectueze controalele menţionate la articolul 96 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 şi, în contextul respectiv, trebuie să aplice normele privind calcularea şi aplicarea sancţiunilor administrative, în conformitate cu dispoziţiile prevăzute în regulamentul respectiv.
(3)Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 549).
(4)Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013 şi (UE) nr. 1307/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 1).
(5)Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 487).
(16)Din motive de claritate şi de securitate juridică, Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 trebuie abrogat. Totuşi, regulamentul respectiv trebuie să se aplice în continuare în ceea ce priveşte cererile de ajutoare pentru plăţi directe depuse înainte de 1 ianuarie 2023, cererile de plată depuse în legătură cu măsurile de sprijin puse în aplicare în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1305/2013 şi sistemele de control şi sancţiunile administrative aferente normelor privind ecocondiţionalitatea.
(17)În ceea ce priveşte articolul 104 alineatul (1) al doilea paragraf şi articolul 106 din Regulamentul (UE) 2021/2116, prezentul regulament trebuie să se aplice intervenţiilor lansate începând cu 1 ianuarie 2023 şi puse în aplicare în temeiul Regulamentului (UE) 2021/2115.
(18)În sfârşit, în ceea ce priveşte punctul 31 din Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare, Comisia consideră că există o legătură de fond între delegările de competenţe prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/2116 în ceea ce priveşte normele referitoare la sistemul integrat şi aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative pentru condiţionalitate, precum şi că există o interconexiune între ele. Prin urmare, este necesar ca normele respective să fie prevăzute în acelaşi act delegat,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Domeniu de aplicare
Prezentul regulament stabileşte dispoziţii care completează anumite elemente neesenţiale ale Regulamentului (UE) 2021/2116 în ceea ce priveşte:
(a)evaluarea calităţii sistemului de identificare a parcelelor agricole, menţionată la articolul 68 alineatul (3), a sistemului de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale, menţionată la articolul 69 alineatul (6), şi a sistemului de monitorizare a suprafeţelor, menţionată la articolul 70 alineatul (2) din regulamentul respectiv;
(b)sistemul de identificare a parcelelor agricole, menţionat la articolul 68 din regulamentul respectiv;
(c)aplicarea şi calcularea sancţiunilor administrative aferente condiţionalităţii, menţionate la articolul 85 din regulamentul respectiv.
Art. 2: Sistemul de identificare a parcelelor agricole
(1)Sistemul de identificare a parcelelor agricole, menţionat la articolul 68 din Regulamentul (UE) 2021/2116, funcţionează la nivel de parcelă de referinţă şi include informaţii care permit schimbul de date cu sistemul de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale, menţionat la articolul 69 din acelaşi regulament şi cu sistemul de monitorizare a suprafeţelor, menţionat la articolul 70 din acelaşi regulament.
(2)În sensul prezentului regulament, "parcelă de referinţă" înseamnă o suprafaţă delimitată geografic şi identificată în mod unic, astfel cum este înregistrată în sistemul de identificare a parcelelor agricole menţionat la articolul 68 din Regulamentul (UE) 2021/2116. O parcelă de referinţă conţine o unitate de teren care constituie suprafaţă agricolă, astfel cum este definită la articolul 4 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2021/2115. După caz, o parcelă de referinţă conţine şi suprafeţe neagricole considerate eligibile de statele membre pentru primirea sprijinului pentru intervenţiile bazate pe suprafaţă menţionate la articolul 65 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (UE) 2021/2116.
(3)Parcelele de referinţă servesc drept bază de sprijin pentru beneficiari la depunerea cererilor cu informaţii geospaţiale pentru intervenţiile bazate pe suprafaţă menţionate la articolul 65 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (UE) 2021/2116.
(4)Statele membre delimitează parcelele de referinţă în aşa fel încât să se asigure că fiecare parcelă este stabilă în timp şi măsurabilă şi permite localizarea unică şi fără echivoc a fiecărei parcele agricole şi unităţi de teren de suprafaţă neagricolă declarate anual şi considerate eligibile de către statele membre pentru primirea de sprijin pentru intervenţiile bazate pe suprafaţă menţionate la articolul 65 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (UE) 2021/2116.
(5)Statele membre asigură actualizarea informaţiilor referitoare la toate parcelele de referinţă din sistemul de identificare cel puţin o dată la 3 ani. În plus, în fiecare an, statele membre ţin seama de toate informaţiile disponibile din sistemul de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale, din sistemul de monitorizare a suprafeţelor sau din orice altă sursă fiabilă.
(6)Statele membre se asigură că sistemul de identificare a parcelelor agricole conţine informaţiile necesare pentru extragerea datelor relevante pentru raportarea corectă cu privire la indicatori menţionată la articolul 66 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2116.
(7)În sistemul de identificare, pentru fiecare parcelă de referinţă, statele membre fac cel puţin următoarele:
a)stabilesc o suprafaţă eligibilă maximă în scopul intervenţiilor bazate pe suprafaţă în cadrul sistemului integrat. Pentru a stabili suprafaţa eligibilă maximă, statele membre deduc elementele neeligibile din parcelă prin delimitare, dacă este posibil. Statele membre definesc în prealabil criteriile şi procedurile utilizate pentru evaluarea, cuantificarea şi, după caz, delimitarea părţilor eligibile şi neeligibile ale parcelei. Când stabilesc suprafaţa eligibilă maximă, statele membre pot stabili o marjă rezonabilă pentru cuantificarea corectă, pentru a se ţine seama de conturul şi starea parcelei;
b)identifică suprafaţa agricolă, astfel cum este menţionată la articolul 4 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2021/2115. După caz, statele membre asigură diferenţierea suprafeţei agricole în teren arabil, culturi permanente şi pajişti permanente, inclusiv când acestea formează sisteme agrosilvice pe suprafaţa în cauză, astfel cum sunt determinate, prin delimitare, în conformitate cu articolul 4 punctul 3 din regulamentul respectiv;
c)înregistrează toate informaţiile relevante în ceea ce priveşte pajiştile permanente cu elemente disparate neeligibile, atunci când decid să aplice coeficienţi ficşi de reducere pentru a stabili suprafaţa considerată eligibilă, în conformitate cu articolul 4 alineatul (4) litera (b) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2115;
d)includ elemente şi/sau angajamente care sunt relevante pentru eligibilitatea intervenţiilor bazate pe suprafaţă şi pentru cerinţele referitoare la condiţionalitate şi care sunt stabile în timp. Aceste informaţii se înregistrează ca atribute sau straturi în sistemul de identificare a parcelelor agricole şi se indică cel puţin următoarele:
(i)localizarea turbăriilor sau a zonelor umede, dacă este cazul, în conformitate cu standardul GAEC 2 enumerat în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115;
(ii)tipul şi localizarea elementelor de peisaj de pe parcelă relevante pentru condiţionalitate sau pentru intervenţiile menţionate la articolul 65 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (UE) 2021/2116;
e)dacă este cazul, localizează elementele de peisaj şi determină dimensiunile acestora în conformitate cu standardul GAEC 8 enumerat în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115, relevante pentru procentajul minim din suprafaţa agricolă dedicat zonelor sau elementelor neproductive.
f)determină dacă parcelele se află în zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice, astfel cum sunt menţionate la articolul 71 din Regulamentul (UE) 2021/2115, sau dacă se aplică dezavantajele specifice anumitor zone, generate de anumite cerinţe obligatorii, astfel cum sunt menţionate la articolul 72 din acelaşi regulament;
g)determină dacă parcelele se află în zone Natura 2000, în zone vizate de Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (6), pe terenuri agricole autorizate pentru producţia de bumbac în temeiul articolului 37 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2115, pe suprafeţe care fac obiectul practicilor locale consacrate menţionate la articolul 4 alineatul (3) litera (c) al doilea paragraf punctul (i) din regulamentul respectiv, pe suprafeţe acoperite cu pajişti permanente desemnate drept pajişti permanente sensibile din punct de vedere ecologic în conformitate cu standardul GAEC 9 enumerat în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115 sau în zone vizate de Directiva 92/43/CEE a Consiliului (7) sau de Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (8).
(6)Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p. 1).
(7)Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică (JO L 206, 22.7.1992, p. 7).
(8)Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind conservarea păsărilor sălbatice (JO L 20, 26.1.2010, p. 7).
(8)În ceea ce priveşte intervenţiile legate de sectorul forestier pentru care se acordă sprijin în temeiul articolelor 70 şi 72 din Regulamentul (UE) 2021/2115, statele membre pot institui sisteme alternative adecvate pentru identificarea în mod unic a terenurilor vizate de sprijin în cazul în care terenurile respective sunt acoperite de păduri.
(9)Sistemul de informaţii geografice funcţionează pe baza unui sistem de coordonate de referinţă naţional, astfel cum este definit în Directiva 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (9), care permite măsurarea standardizată şi identificarea în mod unic a parcelelor agricole pe întreg teritoriul statului membru în cauză. Dacă se utilizează sisteme de coordonate de referinţă diferite, sistemele respective trebuie să se excludă reciproc, iar fiecare dintre ele trebuie să asigure coerenţa între informaţiile referitoare la acelaşi loc.
(9)Directiva 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (Inspire) (JO L 108, 25.4.2007, p. 1).
Art. 3: Evaluarea calităţii sistemului de identificare a parcelelor agricole
(1)Statele membre efectuează anual evaluarea calităţii menţionată la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2116, în vederea acordării sprijinului de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii. Respectiva evaluare a calităţii vizează următoarele elemente:
a)cuantificarea corectă a suprafeţei eligibile maxime;
b)proporţia şi repartizarea parcelelor de referinţă a căror suprafaţă eligibilă maximă ţine cont de suprafeţele neeligibile sau a căror suprafaţă eligibilă maximă nu ţine cont de suprafaţa agricolă;
c)existenţa unor parcele de referinţă cu defecte critice;
d)clasificarea corectă a suprafeţei agricole ca teren arabil, pajişte permanentă sau cultură permanentă în cadrul fiecărei parcele de referinţă;
e)proporţia suprafeţelor declarate din parcela de referinţă;
f)împărţirea pe categorii a parcelelor de referinţă a căror suprafaţă eligibilă maximă ţine cont de suprafeţele neeligibile, a căror suprafaţă eligibilă maximă nu ţine cont de suprafaţa agricolă sau care prezintă un defect critic;
g)procentajul parcelelor de referinţă care au făcut obiectul unor modificări, acumulat pe parcursul ciclului de actualizare periodică.
De asemenea, statele membre se asigură că tuturor solicitărilor de actualizare a sistemului de identificare a parcelelor agricole li se dă curs în aşa fel încât să fie posibil să se stabilească dacă actualizările respective au rezultat din sistemul de monitorizare a suprafeţelor, dintr-o acţiune a beneficiarului sau din orice altă sursă.
(2)Statele membre efectuează evaluarea menţionată la alineatul (1) pe baza unui eşantion de parcele de referinţă. Statele membre utilizează date care permit evaluarea situaţiei reale de pe teren.
(3)Dacă rezultatele evaluării calităţii relevă deficienţe, statul membru propune acţiuni de remediere adecvate.
Art. 4: Evaluarea calităţii sistemului de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale
(1)Evaluarea anuală a calităţii menţionată la articolul 69 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/2116 vizează fiabilitatea informaţiilor din sistemul de depunere a cererilor cu informaţii geospaţiale şi corectitudinea informaţiilor utilizate pentru raportarea cu privire la indicatorii menţionaţi la articolul 7 din Regulamentul (UE) 2021/2115. Mai exact, evaluarea calităţii vizează caracterul complet şi corect al informaţiilor precompletate în cererea cu informaţii geospaţiale, caracterul complet şi corect al alertelor de orientare oferite beneficiarilor în timpul procesului de depunere a cererilor şi trasabilitatea tuturor modificărilor înregistrate în cererile cu informaţii geospaţiale după depunerea lor.
(2)Evaluarea calităţii cuprinde următoarele niveluri:
a)verificarea faptului că informaţiile utilizate de statul membru la precompletarea cererii cu informaţii geospaţiale erau complete, corecte şi actualizate;
b)verificarea de către statul membru a faptului că suprafaţa declarată de beneficiar pentru o intervenţie bazată pe suprafaţă a fost stabilită corect din punctul de vedere al condiţiilor de eligibilitate aplicabile;
c)verificarea faptului că, în măsura posibilului, toate condiţiile de eligibilitate aferente intervenţiilor şi, după caz, cerinţele referitoare la condiţionalitate, au fost luate în considerare la emiterea de către statele membre a alertelor de orientare către beneficiari în timpul procesului de depunere a cererilor;
d)verificarea faptului că toate modificările aduse cererii cu informaţii geospaţiale după depunerea ei au fost înregistrate de statul membru în aşa fel încât să fie posibil să se stabilească dacă modificările respective au fost rezultatul unei avertizări din sistemul de monitorizare a suprafeţelor sau al unei acţiuni a beneficiarului sau au provenit din orice altă sursă.
(3)Evaluarea calităţii prevăzută la alineatul (2) literele (a), (c) şi (d) se efectuează prin teste IT şi prin parcurgerea din nou a procesului de depunere a cererilor cu un eşantion reprezentativ de cereri de ajutor.
(4)În ceea ce priveşte verificarea prevăzută la alineatul (2) litera (b), evaluarea calităţii se efectuează prin intermediul unor vizite la faţa locului sau prin analizarea unor imagini din acelaşi an calendaristic şi cu o calitate de cel puţin acelaşi nivel ca cel necesar pentru evaluarea calităţii menţionată la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2116. Verificarea respectivă se efectuează prin măsurarea suprafeţei declarate în vederea unei intervenţii, asupra unui eşantion selectat în vederea evaluării calităţii sistemului de monitorizare a suprafeţelor, menţionate la articolul 5 din prezentul regulament.
(5)Statele membre se asigură că toate intervenţiile bazate pe suprafaţă gestionate prin sistemul integrat sunt incluse în eşantioanele menţionate la alineatele (3) şi (4) şi verificate în procesul de evaluare a calităţii.
(6)Dacă rezultatele evaluării calităţii relevă deficienţe, statul membru propune acţiuni de remediere adecvate.
Art. 5: Evaluarea calităţii sistemului de monitorizare a suprafeţelor
(1)Evaluarea anuală a calităţii menţionată la articolul 70 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2116 vizează fiabilitatea punerii în aplicare a sistemului de monitorizare a suprafeţelor, furnizează informaţii de diagnosticare privind sursele deciziilor incorecte la nivelul intervenţiilor şi al condiţiilor de eligibilitate şi, în special, vizează corectitudinea informaţiilor furnizate în scopul raportării cu privire la indicatorii menţionaţi la articolul 7 din Regulamentul (UE) 2021/2115.
(2)Evaluarea calităţii se efectuează prin intermediul unor vizite la faţa locului sau prin analizarea unor imagini din acelaşi an calendaristic şi, dacă este cazul, cu o calitate de cel puţin acelaşi nivel ca cel necesar pentru evaluarea calităţii menţionată la articolul 68 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2116. Vizitele la faţa locului pot fi efectuate în orice moment al anului şi, pe cât posibil, vizează, în timpul aceleiaşi vizite, toate condiţiile de eligibilitate relevante pentru un anumit beneficiar. Imaginile utilizate de statele membre în scopul evaluării calităţii trebuie să poată oferi rezultate concludente şi fiabile în ceea ce priveşte situaţia reală de pe teren. Dacă utilizează fotografii cu identificare geografică pentru observarea, urmărirea şi evaluarea activităţilor agricole drept date cu valoare cel puţin echivalentă cu cea a datelor satelitare obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus, statele membre pot efectua evaluarea calităţii deciziilor pe baza fotografiilor cu identificare geografică prin intermediul unei analize neautomate a fotografiilor cu identificare geografică, însă doar cu condiţia ca acestea să ofere rezultate concludente şi fiabile.
(3)La nivelul intervenţiilor, evaluarea calităţii cuprinde următoarele:
a)cuantificarea erorilor apărute din cauza deciziilor incorecte în privinţa condiţiilor de eligibilitate în cazul unor parcele vizate de o intervenţie bazată pe suprafaţă, indiferent dacă decizia relevantă rezulta din sistemul de monitorizare a suprafeţelor sau nu. Rezultatul trebuie exprimat în hectare;
b)cuantificarea numărului de parcele în cazul cărora sistemul de monitorizare a suprafeţelor a constatat o neîndeplinire a condiţiilor de eligibilitate şi cuantificarea numărului de parcele care nu îndeplinesc condiţiile de eligibilitate după cea mai recentă dată la care puteau fi modificate cererile de ajutor.
(4)Rapoartele care trebuie prezentate până la 15 februarie 2025 şi 15 februarie 2027 trebuie să se refere şi la verificarea faptului că toate condiţiile de eligibilitate aferente intervenţiilor bazate pe suprafaţă care sunt considerate monitorizabile au făcut obiectul sistemului de monitorizare a suprafeţelor în 2024 şi, respectiv, în 2026. În urma evaluării rezultatelor acestor rapoarte pot fi necesare acţiuni de remediere.
(5)Evaluarea calităţii se efectuează asupra unui eşantion reprezentativ de parcele, prin verificarea tuturor condiţiilor de eligibilitate aferente tuturor intervenţiilor pentru care au fost depuse cereri.
(6)În scopuri de simplificare şi având în vedere faptul că eşantionul pentru evaluarea calităţii sistemului de monitorizare a suprafeţelor oferă un nivel adecvat de asigurare în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate per intervenţie, statele membre pot decide să ţină seama de evaluările calităţii menţionate la articolele 4 şi 5 din prezentul regulament în contextul îndeplinirii obligaţiei de a institui un sistem de control prevăzute la articolul 72 din Regulamentul (UE) 2021/2116.
(7)Statele membre se asigură că toate intervenţiile bazate pe suprafaţă gestionate prin sistemul integrat sunt incluse în eşantionul de parcele şi verificate în cadrul procesului de evaluare a calităţii, indiferent de posibilitatea instituirii treptate a sistemului de monitorizare a suprafeţelor, menţionată la articolul 70 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2116.
(8)Dacă rezultatele cuantificărilor menţionate la alineatul (3) literele (a) şi (b) relevă deficienţe, statul membru propune acţiuni de remediere adecvate.
(9)Acţiunile de remediere în cazul condiţiilor de eligibilitate nemonitorizate sau neconcludent monitorizate pot include efectuarea unor vizite la faţa locului. În cazurile în care, în urma rezultatelor evaluării calităţii pentru anul calendaristic în cauză, sunt necesare acţiuni de remediere, ar putea fi necesară includerea în raportul de evaluare a calităţii aferent anului următor a unor detalii suplimentare referitoare la deficienţele care trebuie remediate.
Art. 6: Definiţii
În sensul prezentului capitol, se aplică definiţiile din titlul IV capitolul IV din Regulamentul (UE) 2021/2116.
De asemenea, se aplică următoarele definiţii:
(a)"neconformitate" înseamnă nerespectarea cerinţelor legale în materie de gestionare în temeiul legislaţiei Uniunii, menţionate la articolul 12 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115, sau a standardelor privind bunele condiţii agricole şi de mediu ale terenurilor, stabilite de statele membre în conformitate cu articolul 13 din regulamentul respectiv;
(b)"standarde" înseamnă oricare dintre standardele stabilite de statele membre în conformitate cu articolul 13 din Regulamentul (UE) 2021/2115;
(c)"anul constatării" înseamnă anul calendaristic în care a fost efectuat controlul administrativ sau controlul la faţa locului;
(d)"domeniu de condiţionalitate" înseamnă oricare dintre cele trei domenii diferite menţionate la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Art. 7: Principii generale privind neconformităţile
(1)În scopul stabilirii caracterului repetitiv al unei neconformităţi, se ţine seama de cazurile de neîndeplinire a obligaţiilor în materie de ecocondiţionalitate constatate în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014.
(2)"Amploarea" unei neconformităţi este determinată examinând, în special, dacă neconformitatea are un impact de anvergură sau dacă este limitată la ferma în cauză.
(3)"Gravitatea" unei neconformităţi depinde în special de importanţa consecinţelor acesteia, ţinând seama de obiectivele cerinţei sau ale standardului în cauză.
(4)Caracterul "persistent" al unui caz de neconformitate depinde în special de lungimea perioadei în care se manifestă efectele acestuia sau de posibilităţile de a se pune capăt efectelor respective prin mijloace rezonabile.
(5)În sensul prezentului capitol, neconformităţile sunt considerate "constatate" dacă sunt stabilite în urma oricărui tip de controale efectuate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/2116 sau după ce au fost aduse la cunoştinţa autorităţii de control competente ori, după caz, a agenţiei de plăţi, în orice alt mod.
Art. 8: Principii generale privind sancţiunile administrative
(1)Sancţiunea administrativă prevăzută la articolul 84 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2116 este impusă numai dacă este constatată o neconformitate în termen de 3 ani calendaristici consecutivi, calculaţi începând cu şi incluzând anul în care a avut loc neconformitatea.
(2)Dacă aceeaşi neconformitate se repetă continuu pe parcursul mai multor ani calendaristici, se aplică o sancţiune administrativă pentru fiecare an calendaristic în care a avut loc neconformitatea. Sancţiunile administrative sunt calculate pe baza plăţilor care au fost acordate sau urmează a fi acordate beneficiarului în cauză în legătură cu cererile de ajutor sau de plată care au fost transmise sau urmează să fie transmise în cursul anilor calendaristici în care a avut loc neconformitatea.
(3)Dacă, în anul calendaristic în care a avut loc constatarea, beneficiarul nu transmite o cerere de ajutor sau sancţiunea administrativă depăşeşte cuantumul total al plăţilor care au fost acordate sau urmează a fi acordate beneficiarului în legătură cu cererile de ajutor pe care beneficiarul le-a transmis sau urmează să le transmită în cursul anului calendaristic în care a avut loc constatarea, sancţiunea administrativă se recuperează în conformitate cu articolul 30 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/128 al Comisiei (10).
(10)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/128 al Comisiei din 21 decembrie 2021 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, controalele, garanţiile şi transparenţa (JO L 20, 31.1.2022, p. 131).
Art. 9: Procentajele reducerilor în caz de neconformitate neintenţionată
(1)În cazul neconformităţilor neintenţionate constatate, pe baza evaluării neconformităţii de către autoritatea de control competentă, care a ţinut seama de criteriile menţionate la articolul 85 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2116, agenţia de plăţi poate decide o reducere cu până la 1 % a procentajului prevăzut la articolul 85 alineatul (2) din regulamentul menţionat.
(2)Dacă o neconformitate neintenţionată constatată are consecinţe grave asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerinţa în cauză ori constituie un risc direct pentru sănătatea publică sau pentru sănătatea animalelor, agenţia de plăţi poate decide, pe baza evaluării neconformităţii de către autoritatea de control competentă, care a ţinut seama de criteriile menţionate la articolul 85 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2116, să majoreze cu până la 10 % procentajul menţionat la articolul 85 alineatul (5) din regulamentul respectiv.
(3)În cazul în care o neconformitate neintenţionată cu aceeaşi cerinţă sau acelaşi standard este constatată şi persistă pe parcursul a 3 ani calendaristici consecutivi, procentajul reducerii prevăzut la articolul 85 alineatul (6) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2116 este aplicat doar dacă beneficiarul a fost informat în privinţa precedentei constatări a neconformităţii. Dacă aceeaşi neconformitate persistă în continuare fără un motiv justificat din partea beneficiarului, cazul respectiv este considerat un caz de neconformitate deliberată.
(4)Dacă o neconformitate constatată nu are consecinţe sau are doar consecinţe nesemnificative asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerinţa în cauză şi nu se impune nicio sancţiune administrativă în conformitate cu articolul 85 alineatul (3) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2116, neconformitatea respectivă nu este luată în calcul în scopul determinării caracterului repetat sau persistent al unei neconformităţi.
(5)Dacă un stat membru utilizează sistemul de monitorizare a suprafeţelor menţionat la articolul 66 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (UE) 2021/2116 pentru a detecta cazurile de neconformitate, reducerea de aplicat pentru neconformităţile neintenţionate constatate poate fi mai mică decât reducerea prevăzută la alineatul (1) din prezentul articol, dar de cel puţin 0,5 % din cuantumul total care rezultă din plăţile şi sprijinul menţionate la articolul 83 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din regulamentul respectiv.
Art. 10: Procentajele reducerilor în caz de neconformitate deliberată
Procentajul reducerii în cazul unei neconformităţi deliberate constatate este de cel puţin 15 % din cuantumul total care rezultă din plăţile şi sprijinul menţionate la articolul 83 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2021/2116. Pe baza evaluării neconformităţii de către autoritatea de control competentă, care a ţinut seama de criteriile menţionate la articolul 85 alineatul (1) al doilea paragraf din acelaşi regulament, agenţia de plăţi poate decide majorarea procentajului respectiv până la 100 %.
Art. 11: Calcularea reducerilor pentru mai multe neconformităţi care au avut loc în acelaşi an calendaristic
(1)Dacă o neconformitate constatată cu un standard este, de asemenea, o neconformitate cu o cerinţă, neconformitatea este considerată o singură neconformitate. În scopul calculării reducerilor, neconformitatea este considerată parte a domeniului de condiţionalitate al cerinţei.
(2)Dacă în acelaşi an calendaristic au avut loc mai multe neconformităţi neintenţionate nerecurente constatate, procedura de stabilire a reducerii se aplică individual fiecărei neconformităţi, iar procentajele rezultate se adună. Totuşi, reducerea totală nu depăşeşte:
a)5 % din cuantumul total care rezultă din plăţile şi sprijinul menţionate la articolul 83 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2021/2116, dacă niciuna dintre neconformităţi nu are consecinţe grave asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerinţa în cauză şi nu constituie un risc direct pentru sănătatea publică sau pentru sănătatea animalelor; sau
b)10 % din cuantumul total care rezultă din plăţile şi sprijinul menţionate la articolul 83 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2021/2116, dacă cel puţin o neconformitate are consecinţe grave asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerinţa în cauză ori constituie un risc direct pentru sănătatea publică sau pentru sănătatea animalelor.
(3)Dacă în acelaşi an calendaristic au avut loc mai multe neconformităţi neintenţionate recurente constatate, procedura de stabilire a reducerii se aplică individual fiecărei neconformităţi, iar procentajele reducerilor rezultate se adună. Totuşi, reducerea nu depăşeşte 20 % din cuantumul total care rezultă din plăţile şi sprijinul menţionate la articolul 83 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2021/2116.
(4)Dacă în acelaşi an calendaristic au avut loc mai multe neconformităţi deliberate constatate, procedura de stabilire a reducerii se aplică individual fiecărei neconformităţi, iar procentajele reducerilor rezultate se adună. Totuşi, reducerea nu depăşeşte 100 % din cuantumul total care rezultă din plăţile şi sprijinul menţionate la articolul 83 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2021/2116.
(5)Dacă în acelaşi an calendaristic au avut loc mai multe neconformităţi neintenţionate, recurente şi deliberate, procentajele reducerilor rezultate şi, dacă este cazul, procentajele reducerilor rezultate după aplicarea alineatelor (2), (3) şi (4) din prezentul articol se adună. Totuşi, reducerea nu depăşeşte 100 % din cuantumul total care rezultă din plăţile şi sprijinul menţionate la articolul 83 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2021/2116.
Art. 12: Dispoziţii tranzitorii
Prin derogare de la articolul 104 alineatul (1) al doilea paragraf litera (a) punctul (iv) din Regulamentul (UE) 2021/2116, controalele referitoare la respectarea normelor privind condiţionalitatea, menţionate la articolul 83 din regulamentul respectiv, se efectuează în privinţa suprafeţelor pentru care se acordă sprijin în temeiul articolului 21 alineatul (1) literele (a) şi (b) şi al articolelor 28, 29, 30, 31 şi 34 din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013, prin intermediul programelor de dezvoltare rurală puse în aplicare până la 31 decembrie 2025 în temeiul regulamentului respectiv, atunci când beneficiarul în cauză primeşte plăţi pe suprafaţă şi în cadrul planului strategic PAC, în temeiul Regulamentului (UE) 2021/2115.

Cu excepţia cazului în care relevă nerespectarea normelor privind condiţionalitatea, se consideră că controalele privind condiţionalitatea menţionate la primul paragraf cuprind controalele privind ecocondiţionalitatea menţionate la articolul 96 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013. Dacă normele privind condiţionalitatea nu sunt respectate, statul membru efectuează controale în conformitate cu articolul menţionat în ceea ce priveşte măsurile bazate pe suprafaţă din cadrul programelor de dezvoltare rurală şi, dacă se constată nereguli, statul membru aplică normele privind calcularea şi aplicarea sancţiunilor administrative prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1306/2013.
Art. 13: Abrogare
Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 se abrogă cu efect de la 1 ianuarie 2023.
Totuşi, regulamentul menţionat continuă să se aplice:
(a)cererilor de ajutor pentru plăţi directe depuse înainte de 1 ianuarie 2023;
(b)cererilor de plată prezentate în legătură cu măsurile de sprijin puse în aplicare în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1305/2013;
(c)sistemului de control şi sancţiunilor administrative, în ceea ce priveşte normele privind ecocondiţionalitatea.
Art. 14: Intrarea în vigoare şi aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare în a şaptea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 1 ianuarie 2023.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 4 mai 2022.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 183L din data de 8 iulie 2022