Capitolul vi - DISPOZIŢII FINALE - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 212L
În vigoare Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL VI:DISPOZIŢII FINALE
Art. 127: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet. Respectivul comitet este un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(3)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(4)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011, coroborat cu articolul 4 din respectivul regulament.
Art. 128: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta actele delegate menţionată la articolele 19, 28, 32, 39, 47, 54, 58, 61, la articolul 62 la alineatul (13), la articolul 68 la alineatul (3), la articolul 84 alineatul (4), şi la articolele 105 şi 106 este conferită Comisiei pentru o perioadă de cinci ani de la 11 septembrie 2018. Comisia prezintă un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolele 19, 28, 32, 39, 47, 54, 58, 61, la articolul 62 la alineatul (13), la articolul 68 la alineatul (3), la articolul 84 la alineatul (4) şi la articolele 105 şi 106 poate fi revocată în orice moment de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolelor 19, 28, 32, 39, 47, 54, 58, 61, al articolului 62 la alineatul (13), al articolului 68 la alineatul (3), al articolului 84 alineatul (4) şi al articolelor 105 şi 106 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţiuni în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţiuni. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 129: Participarea ţărilor terţe europene
Agenţia este deschisă participării ţărilor terţe europene care sunt părţi contractante la Convenţia de la Chicago şi care au încheiat acorduri internaţionale cu Uniunea, în temeiul cărora au adoptat şi aplică dreptul Uniunii în domeniile reglementate de prezentul regulament.
Acordurile internaţionale menţionate pot include prevederi care precizează, în special, natura şi anvergura participării ţării terţe europene în cauză la activitatea agenţiei, inclusiv prevederi privind contribuţiile financiare şi personalul. În conformitate cu articolul 90 la alineatul (2), agenţia poate stabili acorduri de lucru cu autoritatea competentă a ţării terţe europene în cauză, pentru ca respectivele prevederi să producă efecte.
Art. 130: Acordul privind sediul şi condiţiile de funcţionare
(1)Dispoziţiile necesare referitoare la găzduirea care urmează să fie oferită agenţiei în statul membru gazdă şi la facilităţile care trebuie puse la dispoziţie de statul membru respectiv, împreună cu normele specifice aplicabile în statul membru gazdă privind directorul executiv, membrii consiliului de administraţie, personalul agenţiei şi membrii de familie ai acestora, sunt prevăzute într-un acord referitor la sediu, încheiat între agenţie şi statul membru în care se află sediul.
(2)Statul membru gazdă al agenţiei asigură condiţiile necesare pentru a garanta buna funcţionare a agenţiei, inclusiv şcolarizare multilingvă adecvată şi legături de transport corespunzătoare.
Art. 131: Sancţiuni
Statele membre adoptă regimul sancţiunilor care se aplică în cazul nerespectării prezentului regulament şi a actelor delegate şi actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Aceste sancţiuni trebuie să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare.
Art. 132: Prelucrarea datelor cu caracter personal
(1)În ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul prezentului regulament, statele membre îşi îndeplinesc sarcinile în temeiul prezentului regulament în conformitate cu actele cu putere de lege şi actele administrative naţionale în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679.
*) la articolul 132 alineatul (1), trimiterea la Regulamentul (UE) 2016/679 trebuie înţeleasă, în ceea ce priveşte Elveţia, ca trimitere la legislaţia naţională aplicabilă;
(2)În ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul prezentului regulament, Comisia şi agenţia îşi îndeplinesc sarcinile în temeiul prezentului regulament în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 45/2001.
Art. 133: Modificarea Regulamentului (CE) nr. 2111/2005
La articolul 15 din Regulamentul (CE) nr. 2111/2005, alineatele (1)-(3) se înlocuiesc cu următorul text:
"(1)Comisia este asistată de un comitet (denumit în continuare «Comitetul de Siguranţă Aeriană al UE»). Respectivul comitet este un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(3)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011."
Art. 134: Modificarea Regulamentului (CE) nr. 1008/2008
Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 se modifică după cum urmează:
1.La articolul 4, litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) deţine un COA valabil eliberat în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) fie de o autoritate naţională a unui stat membru, fie de mai multe autorităţi naţionale ale statelor membre acţionând în comun în conformitate cu articolul 62 la alineatul (5) din respectivul regulament, fie de Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei.
(*)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1)."
2.Articolul 6 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Articolul 6: Certificatul de operator aerian
(1) Acordarea şi valabilitatea unei licenţe de operare este condiţionată de deţinerea unui COA valabil în care se menţionează activităţile vizate de respectiva licenţă de operare.
(2) Orice modificare a COA al unui transportator aerian comunitar se reflectă, după caz, în licenţa de operare a acestuia.
Autoritatea competentă pentru COA informează autoritatea competentă pentru acordarea licenţelor cât mai curând posibil cu privire la orice propunere privind modificări relevante ale COA.
(3) Autoritatea competentă pentru COA şi autoritatea competentă pentru acordarea licenţelor convin asupra unor măsuri pentru a face schimb în mod proactiv de informaţii relevante în vederea evaluării şi menţinerii COA şi a licenţei de operare.
Schimbul respectiv poate include, dar fără a se limita la, informaţii cu privire la acordurile financiare, regimul de proprietate sau măsurile organizatorice ale transportatorului aerian comunitar care pot afecta siguranţa sau solvabilitatea operaţiunilor sale sau care pot ajuta autoritatea competentă pentru COA în îndeplinirea activităţilor sale de supraveghere în materie de siguranţă. În cazul în care informaţiile sunt furnizate cu titlu confidenţial, se iau măsuri pentru a se asigura că informaţiile sunt protejate corespunzător.
(3a) În cazul în care este posibil să fie necesare măsuri de asigurare a respectării legii, autoritatea competentă pentru COA şi autoritatea competentă pentru acordarea licenţelor se consultă reciproc cât mai curând posibil înainte de a lua astfel de măsuri şi colaborează în încercarea de a rezolva problemele înainte de a se lua măsuri. În cazul în care se iau măsuri, autoritatea competentă pentru COA şi autoritatea competentă pentru acordarea licenţelor se informează reciproc cât mai curând posibil că au fost luate măsuri."
3.La articolul 12, la alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Aeronavele utilizate de un transportator aerian comunitar sunt înmatriculate, la alegerea statului membru a cărui autoritate competentă acordă licenţa de operare, fie în registrul său naţional, fie în registrul naţional al altui stat membru. Cu toate acestea, atunci când sunt utilizate în cadrul unui acord de închiriere în sistem dry lease sau al unui acord de închiriere în sistem wet lease în conformitate cu articolul 13, aceste aeronave pot fi înmatriculate fie în registrul naţional al oricărui stat membru, fie în cel al unei ţări terţe."
Art. 135: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 996/2010
- Articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 996/2010 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Articolul 5: Obligaţia de a efectua o investigaţie
(1) Orice accident sau orice incident grav care implică aeronave cărora li se aplică Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) face obiectul unei investigaţii privind siguranţa în statul membru pe teritoriul căruia s-a produs accidentul sau incidentul grav.
(*)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1).
(2) În cazul în care o aeronavă căreia i se aplică Regulamentul (UE) 2018/1139 şi care este înmatriculată într-un stat membru este implicată într-un accident sau într-un incident grav, iar locul în care s-a produs accidentul sau incidentul nu poate fi stabilit cu precizie ca fiind teritoriul unui stat, investigaţia privind siguranţa este efectuată de autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa din statul membru de înmatriculare.
(3) Amploarea investigaţiilor privind siguranţa menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) şi procedura care trebuie urmată pentru efectuarea acestora sunt determinate de autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa, luând în considerare consecinţele accidentului sau ale incidentului grav, precum şi învăţămintele pe care se aşteaptă să le tragă din respectivele investigaţii în scopul îmbunătăţirii siguranţei aviaţiei.
(4) Autorităţile responsabile de investigaţiile privind siguranţa pot decide să investigheze şi alte incidente decât cele menţionate la alineatele (1) şi (2), precum şi incidente grave sau accidente care implică alte tipuri de aeronave, în conformitate cu legislaţia naţională a statelor membre, atunci când se aşteaptă ca, în urma acestor investigaţii, să se tragă învăţăminte în materie de siguranţă.
(5) Prin derogare de la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol, autoritatea responsabilă de investigaţiile privind siguranţa poate decide, luând în considerare învăţămintele de tras în scopul îmbunătăţirii siguranţei aviaţiei, să nu demareze o investigaţie privind siguranţa atunci când un accident sau un incident grav priveşte o aeronavă fără pilot la bord pentru care nu este obligatoriu un certificat sau o declaraţie în temeiul articolului 56 alineatele (1) şi (5) din Regulamentul (UE) 2018/1139 sau priveşte o aeronavă cu pilot la bord cu o masă maximă la decolare mai mică de sau egală cu 2 250 kg şi în cazul în care nicio persoană nu a fost rănită mortal sau grav.
(6) Investigaţiile privind siguranţa menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) nu urmăresc în niciun caz să stabilească a cui este culpa sau răspunderea. Acestea sunt independente, distincte de orice procedură judiciară sau administrativă destinată stabilirii culpei sau răspunderii şi nu aduc atingere acestor proceduri."
Art. 136: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 376/2014
La articolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 376/2014, la alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Prezentul regulament se aplică evenimentelor şi altor informaţii legate de siguranţă care implică aeronavele civile cărora li se aplică Regulamentul 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1).
Cu toate acestea, prezentul regulament nu se aplică evenimentelor şi altor informaţii legate de siguranţă care implică aeronave fără pilot la bord pentru care nu este obligatoriu un certificat sau o declaraţie în temeiul articolului 56 alineatele (1) şi (5) din Regulamentul (UE) 2018/1139, cu excepţia cazului în care evenimentul sau respectivele alte informaţii legate de siguranţă care au implicat astfel de aeronave fără pilot la bord au dus la rănirea mortală sau gravă a unei persoane sau au implicat alte aeronave decât aeronavele fără pilot la bord.
Statele membre pot decide să aplice prezentul regulament şi evenimentelor şi altor informaţii legate de siguranţă care implică aeronave care nu intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2018/1139."
Art. 137: Modificarea Directivei 2014/30/UE
La articolul 2 la alineatul (2) din Directiva 2014/30/UE, litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) următoarelor echipamente aeronautice, în cazul în care aceste echipamente intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) şi sunt destinate exclusiv utilizării în zbor:
(*)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CEE) No 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1).
(i)aeronave, altele decât aeronavele fără pilot la bord, precum şi motoarele, elicele, piesele şi echipamentele neinstalate ale acestora;
(ii)aeronave fără pilot la bord, precum şi motoarele, elicele, piesele şi echipamentele neinstalate ale acestora a căror proiectare este certificată în conformitate cu articolul 56 la alineatul (1) din regulamentul respectiv şi care sunt destinate operării exclusiv pe frecvenţe alocate prin reglementările radio ale Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor pentru utilizarea aeronautică protejată."
Art. 138: Modificarea Directivei 2014/53/UE
În anexa I la Directiva 2014/53/UE, punctul 3 se înlocuieşte cu următorul text:
"3.Următoarele echipamente aeronautice, în cazul în care aceste echipamente intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) şi sunt destinate exclusiv utilizării în zbor:
(*)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CEE) No 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1).
(a)aeronave, altele decât aeronavele fără pilot la bord, precum şi motoarele, elicele, piesele şi echipamentele neinstalate ale acestora;
(b)aeronave fără pilot la bord, precum şi motoarele, elicele, piesele şi echipamentele neinstalate ale acestora a căror proiectare este certificată în conformitate cu articolul 56 la alineatul (1) din regulamentul respectiv şi care sunt destinate operării exclusiv pe frecvenţe alocate prin reglementările radio ale Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor pentru utilizarea aeronautică protejată."
Art. 139: Abrogare
(1)Regulamentul (CE) nr. 216/2008 se abrogă de la 11 septembrie 2018.
(2)Regulamentul (CE) nr. 552/2004 se abrogă de la 11 septembrie 2018. Cu toate acestea, articolele 4, 5, 6, 6a şi 7 din regulamentul respectiv şi anexele III şi IV la acesta continuă să se aplice până la data aplicării actelor delegate menţionate la articolul 67 din prezentul regulament şi în măsura în care aceste acte vizează obiectul dispoziţiilor relevante din Regulamentul (CE) nr. 552/2004, şi în orice caz până cel târziu la 12 septembrie 2023.
(3)Regulamentul (CEE) nr. 3922/91 se abrogă cu efect de la data aplicării normelor detaliate adoptate în temeiul articolului 32 la alineatul (1) litera (a) în ceea ce priveşte limitările timpului de zbor şi de serviciu, precum şi cerinţele privind odihna în ceea ce priveşte serviciile de taxi aerian, serviciile medicale de urgenţă şi operaţiunile de transport aerian în avioane cu un singur pilot.
(4)Trimiterile la regulamentele abrogate menţionate la alineatele (1), (2) şi (3) se înţeleg ca trimiteri la prezentul regulament şi se citesc, după caz, în conformitate cu tabelul de corespondenţă din anexa X.
Art. 140: Dispoziţii tranzitorii
(1)Certificatele şi specificaţiile de navigabilitate specifice eliberate sau recunoscute şi declaraţiile întocmite sau recunoscute în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 216/2008 şi cu normele de punere în aplicare ale acestuia rămân valabile şi sunt considerate a fi fost eliberate, prezentate şi recunoscute în conformitate cu dispoziţiile corespunzătoare din prezentul regulament, inclusiv în sensul aplicării articolului 67.
(2)Până cel târziu la 12 septembrie 2023, normele de punere în aplicare adoptate în temeiul Regulamentelor (CE) nr. 216/2008 şi (CE) nr. 552/2004 se adaptează la prezentul regulament. Până la adaptare, orice trimitere din respectivele norme de punere în aplicare în ceea ce priveşte:
a)"operarea comercială" se înţelege ca fiind o trimitere la articolul 3 litera (i) din Regulamentul (CE) nr. 216/2008;
b)"aeronavele complexe motorizate" se înţelege ca fiind o trimitere la articolul 3 litera (j) din Regulamentul (CE) nr. 216/2008;
c)"echipamentele/dispozitivele" se înţelege ca fiind o trimitere la articolul 3 punctul 29 din prezentul regulament;
d)"licenţa de pilot de agrement" se înţelege ca fiind o trimitere la licenţa menţionată la articolul 7 la alineatul (7) din Regulamentul (CE) nr. 216/2008;
(3)Cel târziu la doi ani de la 11 septembrie 2018, în conformitate cu articolul 76 alineatele (1) şi (3) din prezentul regulament, agenţia emite avize privind propuneri de modificări ale Regulamentelor (UE) nr. 748/2012 (1), (UE) nr. 1321/2014 (2), (UE) nr. 1178/2011 (3) şi (UE) nr. 965/2012 (4) ale Comisiei, precum şi specificaţiile de certificare aplicabile, în vederea adaptării lor la prezentul regulament, în ceea ce priveşte aeronavele destinate în principal activităţilor sportive şi utilizării în scopuri recreative.
(1)Regulamentul (UE) nr. 748/2012 al Comisiei din 3 august 2012 de stabilire a normelor de punere în aplicare privind certificarea pentru navigabilitate şi mediu a aeronavelor şi a produselor, pieselor şi echipamentelor aferente, precum şi certificarea organizaţiilor de proiectare şi producţie (JO L 224, 21.8.2012, p. 1).
(2)Regulamentul (UE) nr. 1321/2014 al comisiei din 26 noiembrie 2014 privind menţinerea navigabilităţii aeronavelor şi a produselor, reperelor şi dispozitivelor aeronautice şi autorizarea întreprinderilor şi a personalului cu atribuţii în domeniu (JO L 362, 17.12.2014, p. 1).
(3)Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 al Comisiei din 3 noiembrie 2011 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la personalul navigant din aviaţia civilă în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 311, 25.11.2011, p. 1).
(4)Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei din 5 octombrie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 296, 25.10.2012, p. 1).
(4)Până la data de 12 septembrie 2021, agenţia poate emite materiale de îndrumare pentru utilizarea voluntară de către statele membre, pentru a sprijini elaborarea de norme naţionale proporţionale privind proiectarea, producţia, întreţinerea şi operarea aeronavelor enumerate în anexa I.
(5)Prin derogare de la articolele 55 şi 56, dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr. 216/2008 se aplică în continuare până la intrarea în vigoare a actelor delegate menţionate la articolul 58 şi a actelor de punere în aplicare menţionate la articolul 57 din prezentul regulament.
(6)În ceea ce priveşte domeniile reglementate de prezentul regulament, statele membre denunţă sau adaptează acordurile bilaterale existente pe care le-au încheiat cu ţări terţe cât mai curând posibil după intrarea în vigoare a prezentului regulament şi, în orice caz, înainte de 12 septembrie 2021.
*) - articolul 140 alineatul (6) nu se aplică Elveţiei.
Art. 141: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.