Secţiunea vii - Aeronave fără pilot la bord - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 212L
În vigoare Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
SECŢIUNEA VII:Aeronave fără pilot la bord
Art. 55: Cerinţe esenţiale aplicabile aeronavelor fără pilot la bord
Proiectarea, producţia, întreţinerea şi operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) literele (a) şi (b), atunci când se referă la aeronave fără pilot la bord, precum şi a motoarelor, elicelor, pieselor, echipamentelor neinstalate ale acestora şi a echipamentelor pentru controlul de la distanţă al acestor aeronave, precum şi personalul, inclusiv piloţii de la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi, respectă cerinţele esenţiale prevăzute în anexa IX şi, atunci când actele delegate menţionate la articolul 58 şi actele de punere în aplicare menţionate la articolului 57 prevăd astfel, cerinţele esenţiale prevăzute în anexele II, IV şi V.
Art. 56: Conformitatea aeronavelor fără pilot la bord
(1)Luând în considerare obiectivele şi principiile prevăzute la articolele 1 şi 4 şi, în special, natura şi riscul activităţii în cauză, caracteristicile operaţionale ale aeronavelor fără pilot la bord în cauză şi caracteristicile zonei de funcţionare, se poate impune un certificat pentru proiectarea, producţia, întreţinerea şi operarea aeronavelor fără pilot la bord şi a motoarelor, elicelor, pieselor, echipamentelor neinstalate şi echipamentelor pentru controlul de la distanţă al acestor aeronave, precum şi pentru personalul, inclusiv piloţii de la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi, în conformitate cu actele delegate menţionate la articolul 58 şi cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 57.
(2)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol se eliberează la cerere atunci când solicitantul a demonstrat că respectă actele delegate menţionate la articolul 58 şi actele de punere în aplicare menţionate la articolul 57.
(3)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol precizează limitările legate de siguranţă, condiţiile de operare şi privilegiile. Certificatul poate fi modificat pentru a se adăuga sau elimina limitări, condiţii şi privilegii, în conformitate cu actele delegate menţionate la articolul 58 şi cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 57.
(4)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol poate fi limitat, suspendat sau revocat atunci când titularul nu mai respectă condiţiile, normele şi procedurile pentru eliberarea sau menţinerea unui astfel de certificat, în conformitate cu actele delegate menţionate la articolul 58 şi cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 57.
(5)Luând în considerare obiectivele şi principiile prevăzute la articolele 1 şi 4 şi, în special, natura şi riscul activităţii în cauză, caracteristicile operaţionale ale aeronavelor fără pilot la bord în cauză şi caracteristicile zonei de funcţionare, prin actele delegate menţionate la articolul 58 şi actele de punere în aplicare menţionate la articolul 57 se poate impune întocmirea unei declaraţii care să confirme respectarea actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare respective în ceea ce priveşte proiectarea, producţia, întreţinerea şi operarea aeronavelor fără pilot la bord şi a motoarelor, elicelor, pieselor, echipamentelor neinstalate şi echipamentelor pentru controlul de la distanţă al acestor aeronave, precum şi în ceea ce priveşte personalul, inclusiv piloţii de la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi.
(6)Atunci când obiectivele şi principiile prevăzute la articolele 1 şi 4 pot fi atinse fără aplicarea dispoziţiilor capitolelor IV şi V din prezentul regulament, actele delegate menţionate la articolul 58 la alineatul (1) litera (c) ar putea prevedea ca respectivele capitole să nu se aplice nici cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 55, nici normelor detaliate corespunzătoare stabilite în conformitate cu articolul 58. În astfel de cazuri, respectivele cerinţe esenţiale şi respectivele norme detaliate constituie "legislaţia comunitară de armonizare" în înţelesul Regulamentului (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) şi al Deciziei nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2).
(1)Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (JO L 218, 13.8.2008, p. 30).
(2)Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 iulie 2008 privind un cadru comun pentru comercializarea produselor şi de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului (JO L 218, 13.8.2008, p. 82).
(7)Statele membre se asigură că informaţiile cu privire la înmatricularea aeronavelor fără pilot la bord şi a operatorilor de aeronave fără pilot la bord care sunt supuse unei obligaţii de înmatriculare în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 57 şi cu punctul 4 din anexa IX sunt stocate în sisteme naţionale de înmatriculare digitale, armonizate şi interoperabile. Statele membre au posibilitatea de a accesa şi de a face schimb de informaţii prin intermediul registrului menţionat la articolul 74.
(8)Prezenta secţiune nu aduce atingere posibilităţii statelor membre de a stabili norme interne pentru a supune anumitor condiţii operarea aeronavelor fără pilot la bord din motive care nu se încadrează în domeniul de aplicare al prezentului regulament, inclusiv siguranţa publică sau protecţia vieţii private şi a datelor cu caracter personal în conformitate cu dreptul Uniunii.
Art. 57: Acte de punere în aplicare privind aeronavele fără pilot la bord
Pentru a se asigura punerea în aplicare uniformă şi respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 55 în ceea ce priveşte operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 alineatul (1) literele (a) şi (b), atunci când se referă la aeronave fără pilot la bord, precum şi în ceea ce priveşte personalul, inclusiv piloţii de la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi, Comisia adoptă, pe baza principiilor prevăzute la articolul 4 şi în vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute la articolul 1, acte de punere în aplicare care stabilesc dispoziţii detaliate cu privire la:
(a)normele şi procedurile specifice pentru operarea aeronavelor fără pilot la bord, precum şi pentru personalul, inclusiv piloţii de la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele operaţii;
(b)normele şi procedurile privind eliberarea, menţinerea, modificarea, limitarea, suspendarea sau revocarea certificatelor ori de întocmire a declaraţiilor în ceea ce priveşte operarea aeronavelor fără pilot la bord, precum şi în ceea ce priveşte personalul, inclusiv piloţii de la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi, precum şi privind situaţiile în care sunt obligatorii astfel de certificate sau declaraţii; normele şi procedurile de emitere a respectivelor certificate şi de întocmire a respectivelor declaraţii se pot baza pe, sau pot consta în, cerinţele detaliate menţionate la secţiunile I, II şi III;
(c)privilegiile şi responsabilităţile titularilor de certificate şi ale persoanelor fizice şi juridice care întocmesc declaraţii;
(d)normele şi procedurile de înmatriculare şi marcare a aeronavelor fără pilot la bord şi de înmatriculare a operatorilor de aeronave fără pilot la bord, astfel cum se menţionează în secţiunea 4 din anexa IX;
(e)normele şi procedurile de instituire a unor sisteme naţionale de înmatriculare digitale, interoperabile şi armonizate menţionate la articolul 56 la alineatul (7).
(f)normele şi procedurile de conversie a certificatelor naţionale în certificatele prevăzute la articolul 56 la alineatul (1).
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 127 la alineatul (3).
Art. 58: Competenţe delegate
(1)Pentru proiectarea, producţia şi întreţinerea aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) literele (a) şi (b), atunci când se referă la aeronave fără pilot la bord, şi a motoarelor, elicelor, pieselor şi echipamentelor neinstalate ale acestora şi a echipamentelor pentru controlul de la distanţă al acestor aeronave, precum şi pentru personalul, inclusiv piloţii la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 128, care stabilesc norme detaliate în ceea ce priveşte:
a)condiţiile specifice pentru proiectarea, producţia şi întreţinerea aeronavelor fără pilot la bord şi a motoarelor, elicelor, pieselor şi echipamentelor neinstalate ale acestora şi a echipamentelor pentru controlul de la distanţă al acestor aeronave, precum şi pentru personalul, inclusiv piloţii la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi, necesare pentru asigurarea respectării cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 55, care pot include condiţiile în care aeronavele fără pilot la bord trebuie să fie dotate cu caracteristici şi funcţionalităţi necesare legate, în special, de distanţa maximă de operare şi limitările de altitudine, comunicarea poziţiei, restricţionarea intrării în zone geografice, evitarea coliziunilor, stabilizarea zborului şi aterizarea automată;
b)condiţiile şi procedurile privind eliberarea, menţinerea, modificarea, limitarea, suspendarea sau revocarea certificatelor sau de întocmire a declaraţiilor în ceea ce priveşte proiectarea, producţia şi întreţinerea aeronavelor fără pilot la bord, precum şi a motoarelor, elicelor, pieselor şi echipamentelor neinstalate ale acestora şi a echipamentelor pentru controlul de la distanţă al acestor aeronave, precum şi în ceea ce priveşte personalul, inclusiv piloţii la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi, menţionate la articolul 56 alineatele (1) şi (5), precum şi privind situaţiile în care sunt obligatorii astfel de certificate sau declaraţii; condiţiile şi procedurile de eliberare a acestor certificate şi de întocmire a acestor declaraţii se pot baza pe, sau pot consta în, cerinţele detaliate menţionate la secţiunile I, II şi III;
c)condiţiile în care cerinţele referitoare la proiectarea, producţia şi întreţinerea aeronavelor fără pilot la bord, a motoarelor, elicelor, pieselor şi echipamentelor neinstalate ale acestora, precum şi a echipamentelor pentru controlul de la distanţă al acestor aeronave nu intră sub incidenţa capitolelor IV şi V, în sensul articolului 56 la alineatul (6);
d)privilegiile şi responsabilităţile titularilor de certificate şi ale persoanelor fizice şi juridice care fac declaraţii;
e)condiţiile de conversie a certificatelor naţionale în certificatele prevăzute la articolul 56 la alineatul (1).
(2)În ceea ce priveşte proiectarea, producţia, întreţinerea şi operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 alineatul (1) literele (a) şi (b), atunci când se referă la aeronave fără pilot la bord, şi motoarele, elicele, piesele şi echipamentele neinstalate ale acestora, precum şi echipamentele pentru controlul de la distanţă al acestor aeronave, precum şi în ceea ce priveşte personalul, inclusiv piloţii de la distanţă, şi organizaţiile implicate în respectivele activităţi, Comisia este împuternicităsă adopte acte delegate în conformitate cu articolul 128 pentru a modifica anexa IX şi, după caz, anexa III, dacă acest lucru se impune ca urmare a evoluţiilor de ordin tehnic, operaţional sau ştiinţific sau a apariţiei unor dovezi cu privire la siguranţă legate de operaţiunile aeriene, în scopul, şi în măsura în care este necesar, atingerii obiectivelor prevăzute la articolul 1.