Capitolul vii - Cerinţe în materie de transparenţă - Regulamentul 1131/14-iun-2017 privind fondurile de piaţă monetară

Acte UE

Jurnalul Oficial 169L

În vigoare
Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL VII:Cerinţe în materie de transparenţă
Art. 36: Transparenţă
(1)Un FPM indică în mod clar în ce tip de FPM se încadrează în conformitate cu articolul 3 alineatul (1), dacă este un FPM pe termen scurt sau un FPM standard în orice document extern, raport, declaraţie, reclamă, scrisoare sau orice alte dovezi scrise emise de FPM sau de administratorul acestuia, adresate sau destinate spre distribuire în rândul potenţialilor investitori, deţinătorilor de unităţi sau acţionarilor.
(2)Cel puţin săptămânal, administratorul unui FPM pune la dispoziţia investitorilor FPM toate informaţiile următoare:
a)structura de scadenţe a portofoliului FPM;
b)profilul de credit al FPM;
c)scadenţa medie ponderată şi durata de viaţă medie ponderată ale FPM;
d)informaţii detaliate privind cele mai mari participaţii în cadrul FPM, inclusiv numele, ţara, scadenţa şi tipul de active, precum şi contrapartea în cazul acordurilor repo şi reverse repo;
e)valoarea totală a activelor FPM;
f)randamentul net al FPM.
(3)Orice document al FPM utilizat în scopuri de comercializare include în mod clar fiecare dintre următoarele menţiuni:
a)FPM nu este o investiţie garantată;
b)faptul că o investiţie într-un FPM este diferită de o investiţie în depozite, cu referire specială la riscul ca principalul investit într-un FPM să sufere fluctuaţii;
c)FPM nu se bazează pe sprijin extern pentru a garanta lichiditatea FPM sau pentru a stabiliza VAN pe unitate sau pe acţiune;
d)riscul de pierdere a principalului urmează să fie suportat de către investitor.
(4)Nicio comunicare realizată de FPM sau de administratorul unui FPM pentru investitori sau potenţiali investitori nu sugerează în niciun fel că o investiţie în unităţi sau acţiuni ale FPM este garantată.
(5)Investitorii într-un FPM sunt clar informaţi cu privire la metoda sau metodele utilizate de către FPM pentru a evalua activele FPM şi pentru a calcula VAN.
FPM cu VAN constantă pentru datoria publică şi FPM cu VAN cu volatilitate scăzută explică în mod clar investitorilor şi potenţialilor investitori utilizarea metodei costului amortizat sau a rotunjirii ori a ambelor.
Art. 37: Raportare către autorităţile competente
(1)Pentru fiecare FPM pe care îl gestionează, administratorul FPM prezintă autorităţii competente a FPM rapoarte de informare cel puţin o dată pe trimestru.
Prin derogare de la primul paragraf, în cazul unui FPM ale cărui active gestionate nu depăşesc în total 100 000 000 EUR, administratorul FPM raportează autorităţii competente a FPM cel puţin o dată pe an.
De asemenea, administratorul unui FPM furnizează informaţii raportate conform primului şi celui de-al doilea paragraf, la cerere, autorităţii competente a administratorului FPM, dacă aceasta este diferită de autoritatea competentă a FPM.
(2)Printre informaţiile cuprinse în raport în conformitate cu alineatul (1) se numără următoarele elemente:
a)tipul şi caracteristicile FPM;
b)indicatorii de portofoliu, cum ar fi valoarea totală a activelor, VAN, scadenţa medie ponderată (WAM), durata de viaţă medie ponderată (WAL), defalcarea scadenţei, lichiditate şi randament;
c)rezultatele simulărilor situaţiilor de criză şi, dacă este cazul, planul de acţiune propus;
d)informaţii privind activele deţinute în portofoliul FPM, inclusiv:
(i)caracteristicile fiecărui activ, cum ar fi nume, ţară, categoria emitentului, risc sau scadenţă şi rezultatul procedurii interne de evaluare a calităţii creditului;
(ii)tipul activului, inclusiv detalii privind contrapartea în cazul instrumentelor financiare derivate, al acordurilor repo sau al acordurilor reverse repo;
e)informaţii privind pasivele FPM, inclusiv următoarele elemente: (i) ţara în care este stabilit investitorul;
(ii)categoria investitorului;
(iii)activitatea de subscriere şi de răscumpărare.
Dacă este necesar şi justificat în mod corespunzător, autorităţile competente pot solicita informaţii suplimentare.
(3)În plus faţă de informaţiile menţionate la alineatul (2), pentru fiecare FPM cu VAN cu volatilitate scăzută pe care îl gestionează, administratorul unui FPM raportează următoarele:
a)fiecare eveniment în care preţul unui activ evaluat folosind metoda costului amortizat, în conformitate cu articolul 29 alineatul (7) primul paragraf, deviază de la preţul respectivului activ calculat în conformitate cu articolul 29 alineatele (2), (3) şi (4) cu mai mult de 10 puncte de bază;
b)fiecare eveniment în care VAN constantă pe unitate sau pe acţiune calculată în conformitate cu articolul 32 alineatele (1) şi (2) deviază de la VAN pe unitate sau pe acţiune calculată în conformitate cu articolul 30 cu mai mult de 20 de puncte de bază;
c)fiecare eveniment în care apare o situaţie menţionată la articolul 34 alineatul (3) şi măsurile luate de consiliu în conformitate cu articolul 34 alineatul (1) literele (a) şi (b).
(4)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru stabilirea unui model de raportare care să conţină toate informaţiile menţionate la alineatele (2) şi (3).
ESMA prezintă Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 21 ianuarie 2018.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)Autorităţile competente transmit ESMA toate informaţiile primite în temeiul prezentului articol. Informaţiile se transmit ESMA cel târziu la 30 de zile după sfârşitul trimestrului de raportare.
ESMA colectează informaţiile pentru a crea o bază de date centrală a tuturor FPM stabilite, gestionate sau comercializate în Uniune. Banca Centrală Europeană are dreptul să acceseze baza de date numai în scopuri statistice.
Art. 37a: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
De la 10 ianuarie 2030, informaţiile menţionate la articolul 4 alineatul (7) din prezentul regulament sunt puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*14). În acest scop, ESMA este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din regulamentul respectiv. ESMA extrage aceste date din informaţiile notificate de autorităţile competente în conformitate cu articolul 4 alineatul (6) din prezentul regulament în scopul instituirii registrului central public menţionat la articolul 4 alineatul (7) din prezentul regulament.
(*14)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
(a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile fondului la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al fondului, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.