Titlul iv - TOKENURI DE MONEDĂ ELECTRONICĂ - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
TITLUL IV:TOKENURI DE MONEDĂ ELECTRONICĂ
Art. 48: Cerinţe privind oferta publică sau admiterea la tranzacţionare de tokenuri de monedă electronică
(1)În Uniune, o persoană nu poate face o ofertă publică privind un token de monedă electronică sau solicita admiterea la tranzacţionare a unui astfel de token, decât dacă este emitentul respectivului token de monedă electronică şi:
a)este autorizată ca instituţie de credit sau ca instituţie emitentă de monedă electronică; şi
b)a notificat autorităţii competente o carte albă pentru criptoactive şi a publicat-o în conformitate cu articolul 51.
În pofida primului paragraf, în urma consimţământului scris din partea emitentului, şi alte persoane pot face oferte publice sau pot solicita admiterea la tranzacţionare a tokenului de monedă electronică. Respectivele persoane respectă articolele 50 şi 53.
(2)Tokenurile de monedă electronică sunt considerate monedă electronică.
Se consideră că un token de monedă electronică care se raportează la moneda oficială a unui stat membru este oferit publicului în Uniune.
(3)Titlurile II şi III din Directiva 2009/110/CE se aplică în ceea ce priveşte tokenurile de monedă electronică, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul titlu.
(4)Alineatul (1) de la prezentul articol nu se aplică emitenţilor de tokenuri de monedă electronică exceptaţi în conformitate cu articolul 9 alineatul (1) din Directiva 2009/110/CE.
(5)Prezentul titlu, cu excepţia alineatului (7) de la prezentul articol şi a articolului 51, nu se aplică în ceea ce priveşte tokenurile de monedă electronică exceptate în temeiul articolului 1 alineatele (4) şi (5) din Directiva 2009/110/CE.
(6)Cu cel puţin 40 de zile lucrătoare înainte de data la care intenţionează să facă oferta publică privind respectivele tokenuri de monedă electronică sau să solicite admiterea acestora la tranzacţionare, emitenţii de tokenuri de monedă electronică notifică intenţia respectivă autorităţii lor competente.
(7)În cazul în care se aplică alineatul (4) sau (5), emitenţii de tokenuri de monedă electronică elaborează o carte albă pentru criptoactive şi notifică această carte albă pentru criptoactive autorităţii competente în conformitate cu articolul 51.
Art. 49: Emiterea şi răscumpărarea tokenurilor de monedă electronică
(1)Prin derogare de la articolul 11 din Directiva 2009/110/CE, în ceea ce priveşte emiterea şi răscumpărarea tokenurilor de monedă electronică, se aplică numai cerinţele prevăzute la prezentul articol.
(2)Deţinătorii de tokenuri de monedă electronică au un drept de creanţă împotriva emitenţilor respectivelor tokenuri de monedă electronică.
(3)Emitenţii de tokenuri de monedă electronică emit tokenurile de monedă electronică la valoarea nominală şi la primirea fondurilor.
(4)La cererea unui deţinător al unui token de monedă electronică, emitentul respectivului token de monedă electronică îl răscumpără, în orice moment şi la valoarea nominală, plătind în fonduri, altele decât monede electronice, valoarea monetară a tokenului de monedă electronică deţinut către deţinătorii tokenului de monedă electronică.
(5)Emitenţii de tokenuri de monedă electronică indică în mod clar condiţiile răscumpărării în cartea albă pentru criptoactive, astfel cum se menţionează la articolul 51 alineatul (1) primul paragraf litera (d).
(6)Fără a aduce atingere articolului 46, răscumpărarea tokenurilor de monedă electronică nu face obiectul unei taxe.
Art. 50: Interzicerea acordării de dobânzi
(1)În pofida articolului 12 din Directiva 2009/110/CE, emitenţii de tokenuri de monedă electronică nu acordă dobânzi în legătură cu tokenurile de monedă electronică.
(2)Furnizorii de servicii de criptoactive nu acordă dobânzi atunci când furnizează servicii de criptoactive legate de tokenuri de monedă electronică.
(3)În sensul alineatelor (1) şi (2), orice remuneraţie sau orice alt beneficiu legat de perioada de timp în care un deţinător al unui token de monedă electronică deţine un astfel de token de monedă electronică este tratat ca dobândă. Aceasta include compensarea netă sau reducerile nete, cu un efect echivalent unei dobânzi primite de deţinătorul tokenului de monedă electronică, direct de la emitent sau de la terţi, şi în legătură directă cu tokenul de monedă electronică sau prin remunerarea sau stabilirea preţurilor altor produse.
Art. 51: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive de tipul tokenurilor de monedă electronică
(1)O carte albă pentru criptoactive de tipul tokenurilor de monedă electronică conţine toate informaţiile următoare, astfel cum se detaliază în anexa III:
a)informaţii despre emitentul tokenului de monedă electronică;
b)informaţii despre tokenul de monedă electronică;
c)informaţii despre oferta publică privind tokenul de monedă electronică sau admiterea acestuia la tranzacţionare;
d)informaţii despre drepturile şi obligaţiile aferente tokenului de monedă electronică;
e)informaţii despre tehnologia-suport;
f)informaţii privind riscurile;
g)informaţii privind principalele efecte negative asupra climei şi alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens utilizat pentru emiterea tokenului de monedă electronică.
Cartea albă pentru criptoactive include, de asemenea, identitatea persoanei, alta decât emitentul, care efectuează oferta publică privind tokenul de monedă electronică sau solicită admiterea la tranzacţionare a acestuia în temeiul articolului 48 alineatul (1) al doilea paragraf, precum şi motivul pentru care persoana respectivă oferă respectivul token de monedă electronică sau solicită admiterea acestuia la tranzacţionare.
(2)Toate informaţiile enumerate la alineatul (1) trebuie să fie corecte, clare şi nu induc în eroare. Cartea albă pentru criptoactive nu conţine omisiuni semnificative şi este prezentată într-o formă concisă şi uşor de înţeles.
(3)Cartea albă pentru criptoactive conţine următoarea menţiune clară şi vizibilă pe prima pagină:
"Prezenta carte albă pentru criptoactive nu a fost aprobată de nicio autoritate competentă a unui stat membru al Uniunii Europene. Emitentul criptoactivului îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul prezentei cărţi albe pentru criptoactive."
(4)Cartea albă pentru criptoactive conţine un avertisment clar că:
a)tokenul de monedă electronică nu este acoperit de sistemele de compensare pentru investitori în temeiul Directivei 97/9/CE;
b)tokenul de monedă electronică nu este acoperit de schemele de garantare a depozitelor în temeiul Directivei 2014/49/UE.
(5)Cartea albă pentru criptoactive conţine o declaraţie a organului de conducere al emitentului tokenului de monedă electronică. În declaraţia respectivă, care este introdusă după menţiunea amintită la alineatul (3), se confirmă faptul că cartea albă pentru criptoactive respectă prezentul titlu şi că, potrivit cunoştinţelor de care dispune organul de conducere, informaţiile prezentate în cartea albă pentru criptoactive sunt complete, corecte, clare şi nu induc în eroare, iar cartea albă pentru criptoactive nu conţine nicio omisiune susceptibilă să îi afecteze conţinutul.
(6)Cartea albă pentru criptoactive conţine un rezumat, introdus după declaraţia menţionată la alineatul (5), care prezintă, pe scurt şi într-un limbaj fără caracter tehnic, informaţii esenţiale despre oferta publică privind tokenul de monedă electronică sau admiterea preconizată la tranzacţionare a respectivului token de monedă electronică. Rezumatul trebuie să fie uşor de înţeles şi prezentat şi aranjat în pagină într-un format clar şi inteligibil, utilizând caractere de dimensiuni lizibile. Rezumatul cărţii albe pentru criptoactive transmite informaţii adecvate cu privire la caracteristicile criptoactivelor în cauză, astfel încât potenţialii deţinători de criptoactive să poată să ia o decizie în cunoştinţă de cauză.
Rezumatul cuprinde un avertisment din care să reiasă că:
a)ar trebui citit ca o introducere la cartea albă pentru criptoactive;
b)potenţialul deţinător ar trebui să ia decizia de achiziţionare tokenului de monedă electronică pe baza conţinutului integral al cărţii albe pentru criptoactive şi nu doar pe baza rezumatului;
c)oferta publică privind tokenul de monedă electronică nu constituie o ofertă de instrumente financiare sau o solicitare de a achiziţiona instrumente financiare şi că orice astfel de ofertă sau solicitare poate fi făcută numai prin intermediul unui prospect sau al altor documente de ofertă în temeiul dreptului intern aplicabil;
d)o carte albă pentru criptoactive nu constituie un prospect, astfel cum se menţionează în Regulamentul (UE) 2017/1129, sau orice alt document de ofertă în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.
Rezumatul precizează faptul că deţinătorii tokenului de monedă electronică au un drept de răscumpărare în orice moment şi la valoarea nominală, precum şi condiţiile răscumpărării.
(7)Cartea albă pentru criptoactive conţine data notificării sale şi un cuprins.
(8)Cartea albă pentru criptoactive este redactată într-o limbă oficială a statului membru de origine sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
În cazul în care tokenul de monedă electronică este oferit şi într-un alt stat membru decât statul membru de origine, cartea albă pentru criptoactive se redactează, de asemenea, într-o limbă oficială a statului membru gazdă sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
(9)Cartea albă pentru criptoactive este pusă la dispoziţie într-un format care poate fi citit automat.
(10)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în vederea stabilirii de formulare, formate şi modele standard în sensul alineatului (9).
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(11)Emitenţii de tokenuri de monedă electronică notifică autorităţii competente relevante cartea lor albă pentru criptoactive cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înainte de data publicării.
Autorităţile competente nu impun aprobarea în prealabil a cărţilor albe pentru criptoactive înainte de publicarea lor.
(12)Orice factor nou semnificativ, orice eroare substanţială sau orice inexactitate substanţială care poate afecta evaluarea tokenului de monedă electronică se descrie într-o carte albă pentru criptoactive modificată, elaborată de emitenţi, notificată autorităţilor competente şi publicată pe website-ul lor.
(13)Înainte de a face o ofertă publică privind tokenul de monedă electronică în Uniune sau de a solicita admiterea la tranzacţionare a tokenului de monedă electronică, emitentul unui astfel de token de monedă electronică publică pe website-ul său o carte albă pentru criptoactive.
(14)Emitentul tokenului de monedă electronică pune la dispoziţie autorităţii competente informaţiile menţionate la articolul 109 alineatul (4), împreună cu notificarea cărţii albe pentru criptoactive, în temeiul articolului 11 din prezentul articol. Autoritatea competentă comunică ESMA, în termen de cinci zile lucrătoare de la primirea informaţiilor de la emitent, informaţiile specificate la articolul 109 alineatul (4).
De asemenea, autoritatea competentă comunică ESMA orice carte albă pentru criptoactive modificată şi orice retragere a autorizaţiei emitentului tokenului de monedă electronică.
ESMA se asigură că astfel de informaţii sunt puse la dispoziţie în registru, în temeiul articolului 109 alineatul (4), până la data de începere a ofertei publice sau a admiterii la tranzacţionare sau, în cazul unei cărţi albe pentru criptoactive modificate sau a unei retrageri a autorizaţiei, fără întârziere nejustificată.
(15)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare referitoare la conţinutul, metodologiile şi modul de prezentare a informaţiilor menţionate la alineatul (1) litera (g), în ceea ce priveşte indicatorii de sustenabilitate în legătură cu efectele negative asupra climei şi cu alte efecte negative legate de mediu.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, ESMA ia în considerare diferitele tipuri de mecanisme de consens utilizate pentru validarea tranzacţiilor cu criptoactive, structurile lor de stimulente şi utilizarea energiei, a energiei din surse regenerabile şi a resurselor naturale, producţia de deşeuri şi emisiile de gaze cu efect de seră. ESMA actualizează standardele tehnice de reglementare având în vedere evoluţiile tehnologice şi de reglementare.
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 52: Răspunderea emitenţilor de tokenuri de monedă electronică pentru informaţiile furnizate într-o carte albă pentru criptoactive
(1)În cazul în care un emitent al unui token de monedă electronică a încălcat articolul 51, furnizând în cartea sa albă pentru criptoactive sau într-o carte albă pentru criptoactive modificată informaţii care nu sunt complete, corecte ori clare sau care induc în eroare, emitentul respectiv şi membrii organului său administrativ, de conducere sau de supraveghere răspund faţă de deţinătorul respectivului token de monedă electronică pentru orice pierdere suferită ca urmare a încălcării respective.
(2)Orice excludere sau limitare contractuală a răspunderii civile menţionate la alineatul (1) este lipsită de efecte juridice.
(3)Este responsabilitatea deţinătorului tokenului de monedă electronică să prezinte dovezi care să ateste că emitentul respectivului token de monedă electronică a încălcat articolul 51 prin furnizarea în cartea sa albă pentru criptoactive sau într-o carte albă pentru criptoactive modificată de informaţii care nu sunt complete, corecte ori clare sau care induc în eroare şi că utilizarea acestor informaţii a avut un impact asupra deciziei deţinătorului de a achiziţiona, vinde sau schimba respectivul token de monedă electronică.
(4)Emitentul şi membrii organelor sale administrative, de conducere sau de supraveghere nu sunt răspunzători pentru pierderile suferite ca urmare a utilizării informaţiilor furnizate într-un rezumat în temeiul articolului 51 alineatul (6), inclusiv în orice traducere a acestuia, cu excepţia cazului în care rezumatul:
a)induce în eroare, este inexact sau contradictoriu în raport cu celelalte părţi ale cărţii albe pentru criptoactive; sau
b)nu furnizează, în raport cu celelalte părţi ale cărţii albe pentru criptoactive, informaţii esenţiale care să îi ajute pe deţinătorii potenţiali să decidă dacă să achiziţioneze respectivului token de monedă electronică.
(5)Prezentul articol nu aduce atingere niciunei alte răspunderi civile în temeiul dreptului intern.
Art. 53: Comunicările cu caracter publicitar
(1)Comunicările cu caracter publicitar referitoare la o ofertă publică privind un token de monedă electronică sau la admiterea la tranzacţionare a unui astfel de token de monedă electronică respectă toate cerinţele următoare:
a)comunicările cu caracter publicitar sunt identificate în mod clar ca atare;
b)informaţiile incluse în comunicările cu caracter publicitar sunt corecte, clare şi să nu inducă în eroare;
c)informaţiile din comunicările cu caracter publicitar sunt consecvente cu informaţiile din cartea albă pentru criptoactive;
d)comunicările cu caracter publicitar menţionează în mod clar că s-a publicat o carte albă pentru criptoactive şi indică în mod clar adresa site-ului emitentului tokenului de monedă electronică, precum şi un număr de telefon şi o adresă de e-mail pentru a contacta emitentul.
(2)Comunicările cu caracter publicitar conţin o declaraţie clară şi lipsită de ambiguitate din care să reiasă că deţinătorii tokenului de monedă electronică au un drept de răscumpărare împotriva emitentului în orice moment şi la valoarea nominală.
(3)Comunicările cu caracter publicitar şi orice modificare aferentă se publică pe website-ul emitentului.
(4)Autorităţile competente nu impun aprobarea în prealabil a comunicărilor cu caracter publicitar înainte de publicarea lor.
(5)La cerere, comunicările cu caracter publicitar se transmit autorităţilor competente.
(6)Nu se difuzează comunicări cu caracter publicitar înainte de publicarea cărţii albe pentru criptoactive. O astfel de restricţie nu afectează capacitatea emitentului tokenului de monedă electronică de a desfăşura activităţi de sondare a pieţei.
Art. 54: Investirea fondurilor primite în schimbul tokenurilor de monedă electronică
Fondurile primite de emitenţii de tokenuri de monedă electronică în schimbul tokenurilor de monedă electronică şi protejate în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) din Directiva 2009/110/CE respectă următoarele condiţii:
a)cel puţin 30% din fondurile primite se depun întotdeauna în conturi separate la instituţii de credit;
b)restul fondurilor primite sunt investite în active sigure, cu risc scăzut, de monedă electronică care se califică drept instrumente financiare foarte lichide cu risc de piaţă, risc de credit şi risc de concentrare minim, în conformitate cu articolul 38 alineatul (1) din prezentul regulament, şi sunt denominate în aceeaşi monedă oficială ca şi cea la care se raportează tokenul de monedă electronică.
Art. 55:Planurile de redresare şi de răscumpărare