Art. 51. - Art. 51: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive de tipul tokenurilor de monedă electronică - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 51: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive de tipul tokenurilor de monedă electronică
(1)O carte albă pentru criptoactive de tipul tokenurilor de monedă electronică conţine toate informaţiile următoare, astfel cum se detaliază în anexa III:
a)informaţii despre emitentul tokenului de monedă electronică;
b)informaţii despre tokenul de monedă electronică;
c)informaţii despre oferta publică privind tokenul de monedă electronică sau admiterea acestuia la tranzacţionare;
d)informaţii despre drepturile şi obligaţiile aferente tokenului de monedă electronică;
e)informaţii despre tehnologia-suport;
f)informaţii privind riscurile;
g)informaţii privind principalele efecte negative asupra climei şi alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens utilizat pentru emiterea tokenului de monedă electronică.
Cartea albă pentru criptoactive include, de asemenea, identitatea persoanei, alta decât emitentul, care efectuează oferta publică privind tokenul de monedă electronică sau solicită admiterea la tranzacţionare a acestuia în temeiul articolului 48 alineatul (1) al doilea paragraf, precum şi motivul pentru care persoana respectivă oferă respectivul token de monedă electronică sau solicită admiterea acestuia la tranzacţionare.
(2)Toate informaţiile enumerate la alineatul (1) trebuie să fie corecte, clare şi nu induc în eroare. Cartea albă pentru criptoactive nu conţine omisiuni semnificative şi este prezentată într-o formă concisă şi uşor de înţeles.
(3)Cartea albă pentru criptoactive conţine următoarea menţiune clară şi vizibilă pe prima pagină:
"Prezenta carte albă pentru criptoactive nu a fost aprobată de nicio autoritate competentă a unui stat membru al Uniunii Europene. Emitentul criptoactivului îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul prezentei cărţi albe pentru criptoactive."
(4)Cartea albă pentru criptoactive conţine un avertisment clar că:
a)tokenul de monedă electronică nu este acoperit de sistemele de compensare pentru investitori în temeiul Directivei 97/9/CE;
b)tokenul de monedă electronică nu este acoperit de schemele de garantare a depozitelor în temeiul Directivei 2014/49/UE.
(5)Cartea albă pentru criptoactive conţine o declaraţie a organului de conducere al emitentului tokenului de monedă electronică. În declaraţia respectivă, care este introdusă după menţiunea amintită la alineatul (3), se confirmă faptul că cartea albă pentru criptoactive respectă prezentul titlu şi că, potrivit cunoştinţelor de care dispune organul de conducere, informaţiile prezentate în cartea albă pentru criptoactive sunt complete, corecte, clare şi nu induc în eroare, iar cartea albă pentru criptoactive nu conţine nicio omisiune susceptibilă să îi afecteze conţinutul.
(6)Cartea albă pentru criptoactive conţine un rezumat, introdus după declaraţia menţionată la alineatul (5), care prezintă, pe scurt şi într-un limbaj fără caracter tehnic, informaţii esenţiale despre oferta publică privind tokenul de monedă electronică sau admiterea preconizată la tranzacţionare a respectivului token de monedă electronică. Rezumatul trebuie să fie uşor de înţeles şi prezentat şi aranjat în pagină într-un format clar şi inteligibil, utilizând caractere de dimensiuni lizibile. Rezumatul cărţii albe pentru criptoactive transmite informaţii adecvate cu privire la caracteristicile criptoactivelor în cauză, astfel încât potenţialii deţinători de criptoactive să poată să ia o decizie în cunoştinţă de cauză.
Rezumatul cuprinde un avertisment din care să reiasă că:
a)ar trebui citit ca o introducere la cartea albă pentru criptoactive;
b)potenţialul deţinător ar trebui să ia decizia de achiziţionare tokenului de monedă electronică pe baza conţinutului integral al cărţii albe pentru criptoactive şi nu doar pe baza rezumatului;
c)oferta publică privind tokenul de monedă electronică nu constituie o ofertă de instrumente financiare sau o solicitare de a achiziţiona instrumente financiare şi că orice astfel de ofertă sau solicitare poate fi făcută numai prin intermediul unui prospect sau al altor documente de ofertă în temeiul dreptului intern aplicabil;
d)o carte albă pentru criptoactive nu constituie un prospect, astfel cum se menţionează în Regulamentul (UE) 2017/1129, sau orice alt document de ofertă în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.
Rezumatul precizează faptul că deţinătorii tokenului de monedă electronică au un drept de răscumpărare în orice moment şi la valoarea nominală, precum şi condiţiile răscumpărării.
(7)Cartea albă pentru criptoactive conţine data notificării sale şi un cuprins.
(8)Cartea albă pentru criptoactive este redactată într-o limbă oficială a statului membru de origine sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
În cazul în care tokenul de monedă electronică este oferit şi într-un alt stat membru decât statul membru de origine, cartea albă pentru criptoactive se redactează, de asemenea, într-o limbă oficială a statului membru gazdă sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
(9)Cartea albă pentru criptoactive este pusă la dispoziţie într-un format care poate fi citit automat.
(10)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în vederea stabilirii de formulare, formate şi modele standard în sensul alineatului (9).
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(11)Emitenţii de tokenuri de monedă electronică notifică autorităţii competente relevante cartea lor albă pentru criptoactive cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înainte de data publicării.
Autorităţile competente nu impun aprobarea în prealabil a cărţilor albe pentru criptoactive înainte de publicarea lor.
(12)Orice factor nou semnificativ, orice eroare substanţială sau orice inexactitate substanţială care poate afecta evaluarea tokenului de monedă electronică se descrie într-o carte albă pentru criptoactive modificată, elaborată de emitenţi, notificată autorităţilor competente şi publicată pe website-ul lor.
(13)Înainte de a face o ofertă publică privind tokenul de monedă electronică în Uniune sau de a solicita admiterea la tranzacţionare a tokenului de monedă electronică, emitentul unui astfel de token de monedă electronică publică pe website-ul său o carte albă pentru criptoactive.
(14)Emitentul tokenului de monedă electronică pune la dispoziţie autorităţii competente informaţiile menţionate la articolul 109 alineatul (4), împreună cu notificarea cărţii albe pentru criptoactive, în temeiul articolului 11 din prezentul articol. Autoritatea competentă comunică ESMA, în termen de cinci zile lucrătoare de la primirea informaţiilor de la emitent, informaţiile specificate la articolul 109 alineatul (4).
De asemenea, autoritatea competentă comunică ESMA orice carte albă pentru criptoactive modificată şi orice retragere a autorizaţiei emitentului tokenului de monedă electronică.
ESMA se asigură că astfel de informaţii sunt puse la dispoziţie în registru, în temeiul articolului 109 alineatul (4), până la data de începere a ofertei publice sau a admiterii la tranzacţionare sau, în cazul unei cărţi albe pentru criptoactive modificate sau a unei retrageri a autorizaţiei, fără întârziere nejustificată.
(15)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare referitoare la conţinutul, metodologiile şi modul de prezentare a informaţiilor menţionate la alineatul (1) litera (g), în ceea ce priveşte indicatorii de sustenabilitate în legătură cu efectele negative asupra climei şi cu alte efecte negative legate de mediu.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, ESMA ia în considerare diferitele tipuri de mecanisme de consens utilizate pentru validarea tranzacţiilor cu criptoactive, structurile lor de stimulente şi utilizarea energiei, a energiei din surse regenerabile şi a resurselor naturale, producţia de deşeuri şi emisiile de gaze cu efect de seră. ESMA actualizează standardele tehnice de reglementare având în vedere evoluţiile tehnologice şi de reglementare.
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.