Titlul ii - CRIPTOACTIVE, ALTELE DECÂT TOKENURILE RAPORTATE LA ACTIVE SAU TOKENURILE DE MONEDĂ ELECTRONICĂ - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
TITLUL II:CRIPTOACTIVE, ALTELE DECÂT TOKENURILE RAPORTATE LA ACTIVE SAU TOKENURILE DE MONEDĂ ELECTRONICĂ
Art. 4: Ofertele publice de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică
(1)În Uniune, o persoană nu poate face o ofertă publică privind un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, decât dacă:
a)este o persoană juridică;
b)a elaborat o carte albă pentru criptoactive în privinţa criptoactivului respectiv, în conformitate cu articolul 6;
c)a notificat cartea albă pentru criptoactive în conformitate cu articolul 8;
d)a publicat cartea albă pentru criptoactive în conformitate cu articolul 9;
e)după caz, a elaborat comunicările cu caracter publicitar în privinţa criptoactivului respectiv în conformitate cu articolul 7;
f)după caz, a publicat comunicările cu caracter publicitar în privinţa criptoactivului respectiv în conformitate cu articolul 9;
g)îndeplineşte cerinţele pentru ofertanţi prevăzute la articolul 14.
(2)Alineatul (1) literele (b), (c), (d) şi (f) nu se aplică niciuneia dintre următoarele oferte publice de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică:
a)o ofertă adresată unui număr mai mic de 150 de persoane fizice sau juridice per stat membru, în cazul în care aceste persoane acţionează pe cont propriu;
b)o ofertă publică din Uniune privind un criptoactiv pentru care, într-o perioadă de 12 luni care începe odată cu iniţierea ofertei, valoarea totală nu depăşeşte 1 000 000 EUR, sau valoarea echivalentă într-o altă monedă oficială sau în criptoactive;
c)o ofertă privind un criptoactiv adresată exclusiv investitorilor calificaţi, în cazul în care criptoactivul poate fi deţinut numai de către astfel de investitori calificaţi.
(3)Prezentul titlu nu se aplică ofertelor publice de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, în cazul în care:
a)criptoactivul este oferit în mod gratuit;
b)criptoactivul este creat automat, ca recompensă pentru întreţinerea registrului distribuit sau pentru validarea tranzacţiilor;
c)oferta se referă la un token utilitar care oferă acces la un bun sau serviciu care există sau este în funcţiune;
d)deţinătorul criptoactivului are dreptul de a-l utiliza numai în schimbul unor bunuri şi servicii într-o reţea limitată de comercianţi, în baza unor acorduri contractuale cu ofertantul.
În sensul primului paragraf litera (a), nu se consideră că un criptoactiv este oferit în mod gratuit în cazul în care cumpărătorii trebuie să furnizeze sau să se angajeze să furnizeze date cu caracter personal ofertantului în schimbul criptoactivului respectiv sau în cazul în care ofertantul unui criptoactiv primeşte de la potenţialii deţinători ai criptoactivului respectiv taxe, comisioane ori beneficii pecuniare sau nepecuniare în schimbul criptoactivului respectiv.
În cazul în care, pentru fiecare perioadă de 12 luni care începe de la demararea ofertei publice iniţiale, valoarea totală a unei oferte publice privind un criptoactiv în circumstanţele menţionate la primul paragraf litera (d), în Uniune, depăşeşte 1 000 000 EUR, ofertantul trimite autorităţii competente o notificare care conţine o descriere a ofertei şi explică de ce oferta este exceptată de la aplicarea prezentului titlu în temeiul primului paragraf litera (d).
Pe baza notificării menţionate la al treilea paragraf, autoritatea competentă ia o decizie motivată corespunzător în cazul în care consideră că activitatea nu se califică pentru o exceptare ca reţea limitată în temeiul primului paragraf litera (d) şi informează ofertantul în consecinţă.
(4)Exceptările enumerate la alineatele (2) şi (3) nu se aplică în cazul în care ofertantul sau o altă persoană care acţionează în numele ofertantului îşi face cunoscută în orice comunicare intenţia de a solicita admiterea la tranzacţionare a unui criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică.
(5)Autorizarea ca furnizor de servicii de criptoactive în temeiul articolului 59 nu este necesară pentru asigurarea custodiei şi a administrării criptoactivelor în numele clienţilor sau pentru furnizarea de servicii de transfer de criptoactive în legătură cu criptoactivele ale căror oferte publice sunt exceptate în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, mai puţin în cazul în care:
a)există o altă ofertă publică a aceluiaşi criptoactiv, iar oferta respectivă nu beneficiază de exceptare; sau
b)criptoactivul oferit este admis pe o platformă de tranzacţionare.
(6)În cazul în care oferta publică privind un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, vizează un token utilitar care asigură acces la bunuri şi servicii care nu există sau care nu sunt încă în funcţiune, durata ofertei publice, astfel cum este descrisă în cartea albă pentru criptoactive, nu trebuie să depăşească 12 luni de la data publicării cărţii albe pentru criptoactive.
(7)Orice ofertă publică ulterioară privind criptoactivul, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, este considerată o ofertă publică separată căreia i se aplică cerinţele de la alineatul (1), fără a aduce atingere eventualei aplicări a alineatului (2) sau (3) în cazul ofertei publice ulterioare.
Nu este necesară o carte albă suplimentară pentru criptoactive pentru nicio ofertă publică ulterioară privind criptoactivul, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, dacă a fost publicată o carte albă pentru criptoactive în conformitate cu articolele 9 şi 12, iar persoana responsabilă cu elaborarea unei astfel de cărţi albe îşi dă consimţământul în scris pentru utilizarea acesteia.
(8)În cazul în care o ofertă publică privind un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, nu face obiectul obligaţiei de a publica o carte albă pentru criptoactive în temeiul alineatului (2) sau (3), dar o carte albă este totuşi elaborată în mod voluntar, se aplică prezentul titlu.
Art. 5: Admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică
(1)În Uniune, o persoană nu poate solicita admiterea la tranzacţionare a unui criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică decât dacă:
a)este o persoană juridică;
b)a elaborat o carte albă pentru criptoactive în privinţa criptoactivului respectiv, în conformitate cu articolul 6;
c)a notificat cartea albă pentru criptoactive în conformitate cu articolul 8;
d)a publicat cartea albă pentru criptoactive în conformitate cu articolul 9;
e)după caz, a elaborat comunicările cu caracter publicitar în privinţa criptoactivului respectiv în conformitate cu articolul 7;
f)după caz, a publicat comunicările cu caracter publicitar în privinţa criptoactivului respectiv în conformitate cu articolul 9;
g)îndeplineşte cerinţele pentru persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare prevăzute la articolul 14.
(2)Atunci când un criptoactiv este admis la tranzacţionare din iniţiativa operatorului platformei de tranzacţionare şi nu a fost publicată în conformitate cu articolul 9 o carte albă pentru criptoactive în cazurile prevăzute de prezentul regulament, operatorul respectivei platforme de tranzacţionare pentru criptoactive trebuie să respecte cerinţele prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol.
(3)Prin derogare de la alineatul (1), persoana care solicită admiterea la tranzacţionare a unui criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, şi operatorul respectiv al platformei de tranzacţionare pot conveni în scris ca operatorul platformei de tranzacţionare să fie cel care trebuie să respecte toate sau o parte dintre cerinţele menţionate la alineatul (1) literele (b)-(g).
Acordul scris menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat precizează în mod clar că persoana care solicită admiterea la tranzacţionare trebuie să furnizeze operatorului platformei de tranzacţionare toate informaţiile necesare pentru a-i permite operatorului respectiv să îndeplinească cerinţele menţionate la alineatul (1) literele (b)-(g), după caz.
(4)Alineatul (1) literele (b), (c) şi (d) nu se aplică în cazul în care:
a)criptoactivul este deja admis la tranzacţionare pe o altă platformă de tranzacţionare pentru criptoactive din Uniune; şi
b)cartea albă pentru criptoactive este elaborată în conformitate cu articolul 6, actualizată în conformitate cu articolul 12, iar persoana responsabilă cu elaborarea unei astfel de cărţi albe consimte în scris la utilizarea acesteia.
Art. 6: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive
(1)O carte albă pentru criptoactive conţine toate informaţiile următoare, astfel cum se detaliază în anexa I:
a)informaţii despre ofertant sau persoana care solicită admiterea la tranzacţionare;
b)informaţii despre emitent, în cazul în care acesta este diferit de ofertant sau de persoana care solicită admiterea la tranzacţionare;
c)informaţii despre operatorul platformei de tranzacţionare în cazurile în care acesta elaborează cartea albă pentru criptoactive;
d)informaţii despre proiectul de criptoactive;
e)informaţii despre oferta publică privind criptoactivul sau despre admiterea acestuia la tranzacţionare;
f)informaţii despre criptoactiv;
g)informaţii despre drepturile şi obligaţiile aferente criptoactivului;
h)informaţii despre tehnologia-suport;
i)informaţii privind riscurile;
j)informaţii privind principalele efecte negative asupra climei şi alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens utilizat pentru emiterea criptoactivului.
În cazurile în care cartea albă pentru criptoactive nu este elaborată de persoanele menţionate la primul paragraf literele (a), (b) şi (c), aceasta include, de asemenea, identitatea persoanei care a elaborat cartea albă pentru criptoactive şi motivul pentru care persoana respectivă a elaborat-o.
(2)Toate informaţiile enumerate la alineatul (1) trebuie să fie corecte, clare şi să nu inducă în eroare. Cartea albă pentru criptoactive nu trebuie să conţină omisiuni semnificative şi trebuie prezentată într-o formă concisă şi uşor de înţeles.
(3)Cartea albă pentru criptoactive conţine următoarea menţiune clară şi vizibilă pe prima pagină:
"Prezenta carte albă pentru criptoactive nu a fost aprobată de nicio autoritate competentă a unui stat membru al Uniunii Europene. Ofertantul criptoactivului îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul prezentei cărţi albe pentru criptoactive."
În cazul în care cartea albă pentru criptoactive este elaborată de persoana care solicită admiterea la tranzacţionare sau de un operator al unei platforme de tranzacţionare, în declaraţia menţionată la primul paragraf, în loc de "ofertant", se include o trimitere la "persoana care solicită admiterea la tranzacţionare" sau la "operatorul platformei de tranzacţionare".
(4)Cartea albă pentru criptoactive nu trebuie să conţină nicio afirmaţie în ceea ce priveşte valoarea viitoare a criptoactivului, alta decât menţiunea prevăzută la alineatul (5).
(5)Cartea albă pentru criptoactive conţine o menţiune clară şi lipsită de ambiguitate, din care să reiasă că:
a)criptoactivul îşi poate pierde valoarea parţial sau integral;
b)criptoactivul nu poate fi transferat întotdeauna;
c)criptoactivul poate să nu fie lichid;
d)în cazul în care oferta publică se referă la un token utilitar, este posibil ca respectivul token utilitar să nu poată fi schimbat contra bunului sau serviciului promis în cartea albă pentru criptoactive, mai ales în cazul în care proiectul de criptoactive eşuează sau este întrerupt;
e)criptoactivul nu este garantat de sistemele de compensare pentru investitori în temeiul Directivei 97/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (35);
(35)Directiva 97/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 martie 1997 privind sistemele de compensare pentru investitori (JO L 84, 26.3.1997, p. 22).
f)criptoactivul nu este garantat de schemele de garantare a depozitelor în temeiul Directivei 2014/49/UE.
(6)Cartea albă pentru criptoactive conţine o declaraţie a organului de conducere al ofertantului, a persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare sau a operatorului platformei de tranzacţionare. În declaraţia respectivă, care este introdusă după menţiunea indicată la alineatul (3), trebuie să se confirme faptul că cartea albă pentru criptoactive respectă cerinţele de la prezentul titlu şi că, potrivit cunoştinţelor de care dispune organul de conducere, informaţiile prezentate în cartea albă pentru criptoactive sunt corecte, clare şi nu induc în eroare, iar cartea albă pentru criptoactive nu conţine nicio omisiune susceptibilă să îi afecteze conţinutul.
(7)Cartea albă pentru criptoactive conţine un rezumat, introdus după declaraţia menţionată la alineatul (6), care prezintă pe scurt şi într-un limbaj fără caracter tehnic informaţii esenţiale despre oferta publică privind criptoactivul sau despre intenţia de admitere la tranzacţionare. Rezumatul este uşor de înţeles, prezentat şi aranjat în pagină într-un format clar şi inteligibil, utilizând caractere de dimensiuni lizibile. Rezumatul cărţii albe pentru criptoactive transmite informaţii adecvate cu privire la caracteristicile criptoactivului în cauză, astfel încât potenţialii deţinători ai criptoactivului să poată lua o decizie în cunoştinţă de cauză.
Rezumatul cuprinde un avertisment din care să reiasă că:
a)rezumatul ar trebui citit ca o introducere la cartea albă pentru criptoactive;
b)potenţialul deţinător ar trebui să ia decizia de achiziţionare a criptoactivului pe baza conţinutului integral al cărţii albe pentru criptoactive şi nu doar pe baza rezumatului;
c)oferta publică privind criptoactivul nu constituie o ofertă de instrumente financiare sau o solicitare de a achiziţiona instrumente financiare şi că orice astfel de ofertă sau solicitare poate fi făcută numai prin intermediul unui prospect sau al altor documente de ofertă în temeiul dreptului intern aplicabil;
d)o carte albă pentru criptoactive nu constituie un prospect, astfel cum se menţionează în Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului (36), sau un alt document de ofertă în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.
(36)Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, şi de abrogare a Directivei 2003/71/CE (JO L 168, 30.6.2017, p. 12).
(8)Cartea albă pentru criptoactive conţine data notificării sale şi un cuprins.
(9)Cartea albă pentru criptoactive este redactată într-o limbă oficială a statului membru de origine sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
În cazul în care criptoactivul este oferit şi într-un alt stat membru decât statul membru de origine, cartea albă pentru criptoactive se redactează, de asemenea, într-o limbă oficială a statului membru gazdă sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
(10)Cartea albă pentru criptoactive trebuie să fie pusă la dispoziţie într-un format care poate fi citit automat.
(11)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în vederea stabilirii de formulare, formate şi modele standard în sensul alineatului (10).
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(12)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare referitoare la conţinutul, metodologiile şi modul de prezentare a informaţiilor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (j), în ceea ce priveşte indicatorii de sustenabilitate în legătură cu efectele negative asupra climei şi cu alte efecte negative legate de mediu.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, ESMA ia în considerare diferitele tipuri de mecanisme de consens utilizate pentru validarea tranzacţiilor cu criptoactive, structurile lor de stimulente şi utilizarea energiei, a energiei din surse regenerabile şi a resurselor naturale, producţia de deşeuri şi emisiile de gaze cu efect de seră. ESMA actualizează astfel de standarde tehnice de reglementare ţinând seama de evoluţiile tehnologice şi de reglementare.
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 7: Comunicările cu caracter publicitar
(1)Orice comunicări cu caracter publicitar referitoare la o ofertă publică privind un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, sau la admiterea unui astfel de criptoactiv la tranzacţionare respectă toate cerinţele următoare:
a)comunicările cu caracter publicitar sunt identificate în mod clar ca atare;
b)informaţiile incluse în comunicările cu caracter publicitar sunt corecte, clare şi să nu inducă în eroare;
c)informaţiile din comunicările cu caracter publicitar sunt consecvente cu informaţiile din cartea albă pentru criptoactive în cazul în care, în conformitate cu articolul 4 sau 5, este necesară o carte albă pentru criptoactive;
d)comunicările cu caracter publicitar menţionează în mod clar că s-a publicat o carte albă pentru criptoactive şi indică în mod clar adresa website-ului ofertantului, a persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare sau a operatorului platformei de tranzacţionare pentru criptoactivul în cauză, precum şi un număr de telefon şi o adresă de e-mail pentru a contacta persoana respectivă;
e)comunicările cu caracter publicitar conţin următoarea menţiune clară şi vizibilă:
"Prezenta comunicare cu caracter publicitar pentru criptoactive nu a fost revizuită sau aprobată de nicio autoritate competentă a unui stat membru al Uniunii Europene. Ofertantul criptoactivului este singurul responsabil pentru conţinutul prezentei comunicări cu caracter publicitar pentru criptoactive."
În cazul în care comunicarea cu caracter publicitar este pregătită de persoana care solicită admiterea la tranzacţionare sau de operatorul unei platforme de tranzacţionare, în declaraţia menţionată la primul paragraf litera (e), în loc de "ofertant" se include o trimitere la "persoana care solicită admiterea la tranzacţionare" sau la "operatorul platformei de tranzacţionare".
(2)Atunci când este necesară o carte albă pentru criptoactive, în temeiul articolului 4 sau al articolului 5, nu se difuzează comunicări cu caracter publicitar înainte de publicarea cărţii albe pentru criptoactive. Capacitatea ofertantului, a persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare sau a operatorului unei platforme de tranzacţionare de a desfăşura activităţi de sondare a pieţei nu este afectată.
(3)Autoritatea competentă a statului membru în care sunt difuzate comunicările publicitare are competenţa de a evalua respectarea alineatului (1) în ceea ce priveşte comunicările publicitare respective.
Dacă este necesar, autoritatea competentă din statul membru de origine asistă autoritatea competentă din statul membru în care sunt diseminate comunicările cu caracter publicitar la evaluarea coerenţei comunicărilor cu caracter publicitar cu informaţiile din cartea albă pentru criptoactive.
(4)Exercitarea oricăreia dintre competenţele de supraveghere şi de investigare prevăzute la articolul 94 în ceea ce priveşte asigurarea respectării prezentului articol de către autoritatea competentă a unui stat membru gazdă se notifică fără întârzieri nejustificate autorităţii competente din statul membru de origine al ofertantului, al persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare sau al operatorului unei platforme de tranzacţionare pentru criptoactive.
Art. 8: Notificarea cărţii albe pentru criptoactive şi a comunicărilor cu caracter publicitar
(1)Ofertanţii, persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare sau operatorii unor platforme de tranzacţionare pentru criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, notifică autorităţii competente din statul lor membru de origine cartea albă pentru criptoactive.
(2)Comunicările cu caracter publicitar se notifică, la cerere, autorităţii competente din statul membru de origine şi autorităţii competente din statul membru gazdă atunci când se adresează potenţialilor deţinători de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică din statele membre respective.
(3)Autorităţile competente nu trebuie să impună aprobarea prealabilă a cărţilor albe pentru criptoactive şi nici a comunicărilor cu caracter publicitar aferente acestora înainte de publicarea lor.
(4)Notificarea cărţii albe pentru criptoactive menţionată la alineatul (1) este însoţită de o explicaţie a motivelor pentru care criptoactivul descris în cartea albă pentru criptoactive nu trebuie considerat a fi:
a)un criptoactiv exclus din domeniul de aplicare al prezentului regulament în temeiul articolului 2 alineatul (4);
b)un token de monedă electronică; sau
c)un token raportat la active.
(5)Elementele menţionate la alineatele (1) şi (4) se notifică autorităţii competente din statul membru de origine cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înainte de data publicării cărţii albe pentru criptoactive.
(6)Împreună cu notificarea menţionată la alineatul (1), ofertanţii şi persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, prezintă autorităţii competente din statul lor membru de origine o listă a statelor membre gazdă, dacă este cazul, în care intenţionează să facă oferta publică de criptoactive sau să solicite admiterea la tranzacţionare. De asemenea, aceştia informează autoritatea competentă din statul lor membru de origine cu privire la data de începere a ofertei publice preconizate sau a admiterii preconizate la tranzacţionare, precum şi cu privire la orice modificare a datei respective.
Autoritatea competentă a statului membru de origine notifică punctului unic de contact al statelor membre gazdă oferta publică preconizată sau admiterea preconizată la tranzacţionare şi comunică punctului unic de contact cartea albă pentru criptoactive corespunzătoare în termen de cinci zile lucrătoare de la primirea listei menţionate la primul paragraf.
(7)Autoritatea competentă a statului membru de origine comunică ESMA informaţiile menţionate la alineatele (1), (2) şi (4), precum şi data de începere a ofertei publice preconizate sau a admiterii preconizate la tranzacţionare, precum şi orice modificare a datei respective. Aceasta comunică informaţiile respective în termen de cinci zile lucrătoare de la primirea lor de la ofertant sau de la persoana care solicită admiterea la tranzacţionare.
În temeiul articolului 109 alineatul (2), ESMA pune la dispoziţie, în registru, cartea albă pentru criptoactive până la data de începere a ofertei publice sau a admiterii la tranzacţionare.
Art. 9: Publicarea cărţii albe pentru criptoactive şi a comunicărilor cu caracter publicitar
(1)Ofertanţii şi persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, publică pe website-ul lor cărţile lor albe pentru criptoactive şi, dacă este cazul, comunicările cu caracter publicitar, care trebuie să fie accesibile publicului, într-un termen rezonabil înainte de data de începere a ofertei publice a respectivelor criptoactive sau a admiterii respectivelor criptoactive la tranzacţionare. Cărţile albe pentru criptoactive şi, dacă este cazul, comunicările cu caracter publicitar rămân disponibile pe website-ul ofertanţilor sau al persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare atât timp cât criptoactivele sunt deţinute de public.
(2)Cărţile albe pentru criptoactive publicate şi, după caz, comunicările cu caracter publicitar trebuie să fie identice cu versiunea notificată autorităţii competente în conformitate cu articolul 8 sau, după caz, cu versiunea modificată în conformitate cu articolul 12.
Art. 10: Rezultatul ofertei publice şi mecanisme de protecţie
(1)Ofertanţii de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, care stabilesc un termen-limită pentru oferta publică a criptoactivelor respective publică pe website-ul lor rezultatul ofertei publice în termen de 20 de zile lucrătoare de la încheierea perioadei de subscriere.
(2)Ofertanţii de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, care nu stabilesc un termen-limită pentru oferta publică a criptoactivelor respective publică pe website-ul lor în mod constant, cel puţin o dată pe lună, numărul de unităţi de criptoactive în circulaţie.
(3)Ofertanţii de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, care stabilesc un termen-limită pentru oferta lor publică de criptoactive dispun de mecanisme eficace de monitorizare şi protejare a fondurilor sau a altor criptoactive atrase pe durata ofertei publice. În acest scop, ofertanţii respectivi se asigură că fondurile sau criptoactivele colectate pe durata ofertei publice sunt păstrate în custodie de una dintre următoarele entităţi sau de ambele:
a)o instituţie de credit, în cazul în care fondurile sunt atrase pe durata ofertei publice;
b)un furnizor de servicii de criptoactive care asigură custodia şi administrarea criptoactivelor în numele clienţilor.
(4)În cazul în care oferta publică nu are o limită temporală, ofertantul respectă alineatul (3) de la prezentul articol până la expirarea dreptului de retragere al deţinătorului de retail în conformitate articolul 13.
Art. 11: Drepturile ofertanţilor şi ale persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică
(1)După publicarea cărţii albe pentru criptoactive în conformitate cu articolul 9 şi, după caz, a cărţii albe pentru criptoactive modificate în conformitate cu articolul 12, ofertanţii pot oferi criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, pe întreg teritoriul Uniunii, iar aceste criptoactive pot fi admise la tranzacţionare pe o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive în Uniune.
(2)Ofertanţii şi persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, care au publicat o carte albă pentru criptoactive în conformitate cu articolul 9 şi, după caz, o carte albă pentru criptoactive modificată în conformitate cu articolul 12, nu sunt supuşi niciunei alte cerinţe privind informaţiile cu privire la oferta publică sau la admiterea la tranzacţionare a respectivelor criptoactive.
Art. 12: Modificarea cărţilor albe pentru criptoactive publicate şi a comunicărilor cu caracter publicitar publicate
(1)Ofertanţii, persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare sau operatorii unei platforme de tranzacţionare pentru criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, modifică cărţile albe pentru criptoactive publicate şi după caz, comunicările cu caracter publicitar publicate, în cazul în care a intervenit un nou factor semnificativ, o eroare materială sau o inexactitate materială care poate afecta evaluarea criptoactivelor. Respectiva cerinţă se aplică pe durata ofertei publice sau atât timp cât criptoactivul este admis la tranzacţionare.
(2)Ofertanţii, persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare sau operatorii unei platforme de tranzacţionare pentru criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, notifică autorităţii competente din statul lor membru de origine cărţile lor albe pentru criptoactive modificate şi, după caz, comunicările cu caracter publicitar modificate şi data publicării preconizată, inclusiv motivele pentru efectuarea unor astfel de modificări, cu cel puţin şapte zile lucrătoare înainte de publicarea acestora.
(3)La data publicării sau mai devreme, dacă autoritatea competentă impune acest lucru, ofertantul, persoana care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor sau operatorul platformei de tranzacţionare aduce de îndată la cunoştinţa publicului, prin intermediul website-ului său, faptul că a notificat autorităţii competente din statul său membru de origine o carte albă pentru criptoactive modificată şi prezintă un rezumat al motivelor pentru care a notificat o carte albă pentru criptoactive modificată.
(4)Ordinea prezentării informaţiilor în cartea albă pentru criptoactive modificată şi, dacă este cazul, în comunicările cu caracter publicitar modificate trebuie să fie în concordanţă cu cea din cartea albă pentru criptoactive sau din comunicările cu caracter publicitar publicate în conformitate cu articolul 9.
(5)În termen de cinci zile lucrătoare de la data primirii cărţii albe pentru criptoactive modificate şi, dacă este cazul, a comunicărilor cu caracter publicitar modificate, autoritatea competentă a statului membru de origine notifică autorităţii competente a statelor membre gazdă, menţionată la articolul 8 alineatul (6), cartea albă pentru criptoactive modificată şi, după caz, comunicările cu caracter publicitar modificate şi informează ESMA cu privire la notificare şi la data publicării.
ESMA pune la dispoziţie în registru, în temeiul articolului 109 alineatul (2), la publicare, cartea albă modificată pentru criptoactive.
(6)Ofertanţii, persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare sau operatorii platformelor de tranzacţionare pentru criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, publică pe website-ul lor, în conformitate cu articolul 9, cartea albă pentru criptoactive modificată şi, dacă este cazul, comunicările cu caracter publicitar modificate, inclusiv motivele unei astfel de modificări.
(7)Cartea albă pentru criptoactive modificată şi, după caz, comunicările cu caracter publicitar modificate trebuie să fie datate. Cea mai recentă carte albă pentru criptoactive modificată, şi, după caz, comunicările cu caracter publicitar modificate trebuie identificate ca fiind versiunea aplicabilă. Toate cărţile albe pentru criptoactive modificate şi, dacă este cazul, comunicările cu caracter publicitar modificate rămân disponibile atât timp cât criptoactivele sunt deţinute de public.
(8)În cazul în care oferta publică se referă la un token utilitar care oferă acces la bunuri şi servicii care nu există încă sau care nu este încă în funcţiune, modificările aduse în cartea albă pentru criptoactive modificată şi, dacă este cazul, în comunicările cu caracter publicitar modificate nu trebuie să ducă la prelungirea termenului de 12 luni menţionat la articolul 4 alineatul (6).
(9)Versiunile mai vechi ale cărţii albe pentru criptoactive şi ale comunicărilor cu caracter publicitar rămân la dispoziţia publicului pe website-ul ofertanţilor, al persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare sau al operatorilor platformelor de tranzacţionare timp de cel puţin 10 ani de la data publicării versiunilor mai vechi respective, cu un avertisment vizibil care să precizeze că acestea nu mai sunt valabile şi cu un hyperlink către secţiunea dedicată de pe website-ul unde este publicată cea mai recentă versiune a documentelor respective.
Art. 13: Dreptul de retragere
(1)Deţinătorii de retail care achiziţionează criptoactive, altele decât tokenuri raportate la active şi tokenuri de monedă electronică, fie direct de la un ofertant, fie de la un furnizor de servicii de criptoactive care plasează criptoactive în numele ofertantului respectiv au drept de retragere.
Deţinătorii de retail au la dispoziţie 14 zile calendaristice pentru a-şi retrage acordul de achiziţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active şi tokenurile de monedă electronică, fără a suporta taxe sau costuri şi fără a oferi explicaţii. Perioada de retragere începe la data la care deţinătorul de retail îşi dă acordul de achiziţionare a criptoactivelor respective.
(2)Toate plăţile primite de la un deţinător de retail, inclusiv, dacă este cazul, eventualele taxe, se rambursează fără întârzieri nejustificate şi, în orice caz, în cel mult 14 zile de la data la care ofertantul sau furnizorul de servicii de criptoactive care plasează criptoactive în numele ofertantului respectiv este informat cu privire la decizia deţinătorului de retail de a se retrage din acord pentru a achiziţiona criptoactivele respective.
O astfel de rambursare se efectuează prin utilizarea aceloraşi mijloace de plată utilizate de deţinătorul de retail pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care deţinătorul de retail îşi dă acordul expres pentru utilizarea altor mijloace de plată şi cu condiţia ca rambursarea să nu ocazioneze taxe sau costuri pentru deţinătorul de retail.
(3)Ofertanţii de criptoactive prezintă informaţii privind dreptul de retragere menţionat la alineatul (1) în cartea lor albă pentru criptoactive.
(4)Dreptul de retragere menţionat la alineatul (1) nu se aplică în cazul în care criptoactivele au fost admise la tranzacţionare înainte de achiziţionarea lor de către deţinătorul de retail.
(5)În cazul în care ofertanţii au stabilit un termen pentru oferta publică a respectivelor criptoactive în conformitate cu articolul 10, dreptul de retragere nu se exercită după încheierea perioadei de subscriere.
Art. 14: Obligaţiile ofertanţilor şi ale persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică
(1)Ofertanţii şi persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică trebuie:
a)să acţioneze cu onestitate, corectitudine şi profesionalism;
b)să comunice cu deţinătorii şi cu potenţialii deţinători de criptoactive într-un mod corect, clar şi care nu induce în eroare;
c)să identifice, să prevină, să gestioneze şi să divulge conflictele de interese care ar putea apărea;
d)să îşi menţină toate sistemele şi protocoalele privind accesul securizat în conformitate cu standardele adecvate ale Uniunii.
În sensul primului paragraf litera (d), până la 30 decembrie 2024, ESMA, în cooperare cu ABE, emite ghiduri în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 pentru a specifica respectivele standarde ale Uniunii.
(2)Ofertanţii şi persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, acţionează în interesul superior al deţinătorilor respectivelor criptoactive şi îi tratează în mod egal, cu excepţia cazului în care în cartea albă pentru criptoactive şi, după caz, în comunicările cu caracter publicitar se menţionează un tratament preferenţial al unor deţinători specifici şi motivele pentru respectivul tratament preferenţial.
(3)În cazul în care o ofertă publică privind un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, este anulată, ofertanţii respectivului criptoactiv se asigură că fondurile colectate de la deţinători sau de la potenţialii deţinători le sunt returnate în mod corespunzător, nu mai târziu de 25 de zile calendaristice de la data anulării.
Art. 15: Răspunderea pentru informaţiile furnizate într-o carte albă pentru criptoactive
(1)În cazul în care un ofertant, o persoană care solicită admiterea la tranzacţionare sau un operator al unei platforme de tranzacţionare a încălcat articolul 6, furnizând în cartea sa albă pentru criptoactive sau într-o carte albă pentru criptoactive modificată informaţii care nu sunt complete, corecte ori clare sau care induc în eroare, ofertantul respectiv, persoana care solicită admiterea la tranzacţionare sau operatorul unei platforme de tranzacţionare şi membrii organului său administrativ, de conducere sau de supraveghere răspund faţă de deţinătorul criptoactivului pentru orice pierdere suferită ca urmare a încălcării respective.
(2)Orice excludere sau limitare contractuală a răspunderii civile menţionate la alineatul (1) este lipsită de efecte juridice.
(3)Atunci când cartea albă pentru criptoactive şi comunicările cu caracter publicitar sunt elaborate de operatorul platformei de tranzacţionare în conformitate cu articolul 5 alineatul (3), persoana care solicită admiterea la tranzacţionare este, de asemenea, răspunzătoare atunci când furnizează operatorului platformei de tranzacţionare informaţii care nu sunt complete, corecte ori clare sau care induc în eroare.
(4)Este responsabilitatea deţinătorului criptoactivului să prezinte dovezi care să ateste că ofertantul, persoana care solicită admiterea la tranzacţionare sau operatorul platformei de tranzacţionare pentru criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, a încălcat articolul 6 prin furnizarea de informaţii care nu sunt complete, corecte ori clare sau induc în eroare şi că faptul de a se fi bazat pe aceste informaţii a avut un impact asupra deciziei deţinătorului de a achiziţiona, vinde sau schimba respectivul criptoactiv.
(5)Ofertantul, persoana care solicită admiterea la tranzacţionare sau operatorul platformei de tranzacţionare şi membrii organelor sale administrative, de conducere sau de supraveghere nu sunt răspunzători pentru pierderile suferite de un deţinător al unui criptoactiv ca urmare a utilizării informaţiilor furnizate într-un rezumat în temeiul articolului 6 alineatul (7), inclusiv în orice traducere a acestuia, cu excepţia cazului în care rezumatul:
a)induce în eroare, este inexact sau contradictoriu în raport cu celelalte părţi ale cărţii albe pentru criptoactive; sau
b)nu furnizează, în raport cu celelalte părţi ale cărţii albe pentru criptoactive, informaţii esenţiale care să îi ajute pe deţinătorii potenţiali ai criptoactivului să decidă dacă să achiziţioneze respectivul criptoactiv.
(6)Prezentul articol nu aduce atingere niciunei alte răspunderi civile în temeiul dreptului intern.