Art. 6. - Art. 6: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 6: Conţinutul şi forma cărţii albe pentru criptoactive
(1)O carte albă pentru criptoactive conţine toate informaţiile următoare, astfel cum se detaliază în anexa I:
a)informaţii despre ofertant sau persoana care solicită admiterea la tranzacţionare;
b)informaţii despre emitent, în cazul în care acesta este diferit de ofertant sau de persoana care solicită admiterea la tranzacţionare;
c)informaţii despre operatorul platformei de tranzacţionare în cazurile în care acesta elaborează cartea albă pentru criptoactive;
d)informaţii despre proiectul de criptoactive;
e)informaţii despre oferta publică privind criptoactivul sau despre admiterea acestuia la tranzacţionare;
f)informaţii despre criptoactiv;
g)informaţii despre drepturile şi obligaţiile aferente criptoactivului;
h)informaţii despre tehnologia-suport;
i)informaţii privind riscurile;
j)informaţii privind principalele efecte negative asupra climei şi alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens utilizat pentru emiterea criptoactivului.
În cazurile în care cartea albă pentru criptoactive nu este elaborată de persoanele menţionate la primul paragraf literele (a), (b) şi (c), aceasta include, de asemenea, identitatea persoanei care a elaborat cartea albă pentru criptoactive şi motivul pentru care persoana respectivă a elaborat-o.
(2)Toate informaţiile enumerate la alineatul (1) trebuie să fie corecte, clare şi să nu inducă în eroare. Cartea albă pentru criptoactive nu trebuie să conţină omisiuni semnificative şi trebuie prezentată într-o formă concisă şi uşor de înţeles.
(3)Cartea albă pentru criptoactive conţine următoarea menţiune clară şi vizibilă pe prima pagină:
"Prezenta carte albă pentru criptoactive nu a fost aprobată de nicio autoritate competentă a unui stat membru al Uniunii Europene. Ofertantul criptoactivului îşi asumă întreaga răspundere pentru conţinutul prezentei cărţi albe pentru criptoactive."
În cazul în care cartea albă pentru criptoactive este elaborată de persoana care solicită admiterea la tranzacţionare sau de un operator al unei platforme de tranzacţionare, în declaraţia menţionată la primul paragraf, în loc de "ofertant", se include o trimitere la "persoana care solicită admiterea la tranzacţionare" sau la "operatorul platformei de tranzacţionare".
(4)Cartea albă pentru criptoactive nu trebuie să conţină nicio afirmaţie în ceea ce priveşte valoarea viitoare a criptoactivului, alta decât menţiunea prevăzută la alineatul (5).
(5)Cartea albă pentru criptoactive conţine o menţiune clară şi lipsită de ambiguitate, din care să reiasă că:
a)criptoactivul îşi poate pierde valoarea parţial sau integral;
b)criptoactivul nu poate fi transferat întotdeauna;
c)criptoactivul poate să nu fie lichid;
d)în cazul în care oferta publică se referă la un token utilitar, este posibil ca respectivul token utilitar să nu poată fi schimbat contra bunului sau serviciului promis în cartea albă pentru criptoactive, mai ales în cazul în care proiectul de criptoactive eşuează sau este întrerupt;
e)criptoactivul nu este garantat de sistemele de compensare pentru investitori în temeiul Directivei 97/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (35);
(35)Directiva 97/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 martie 1997 privind sistemele de compensare pentru investitori (JO L 84, 26.3.1997, p. 22).
f)criptoactivul nu este garantat de schemele de garantare a depozitelor în temeiul Directivei 2014/49/UE.
(6)Cartea albă pentru criptoactive conţine o declaraţie a organului de conducere al ofertantului, a persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare sau a operatorului platformei de tranzacţionare. În declaraţia respectivă, care este introdusă după menţiunea indicată la alineatul (3), trebuie să se confirme faptul că cartea albă pentru criptoactive respectă cerinţele de la prezentul titlu şi că, potrivit cunoştinţelor de care dispune organul de conducere, informaţiile prezentate în cartea albă pentru criptoactive sunt corecte, clare şi nu induc în eroare, iar cartea albă pentru criptoactive nu conţine nicio omisiune susceptibilă să îi afecteze conţinutul.
(7)Cartea albă pentru criptoactive conţine un rezumat, introdus după declaraţia menţionată la alineatul (6), care prezintă pe scurt şi într-un limbaj fără caracter tehnic informaţii esenţiale despre oferta publică privind criptoactivul sau despre intenţia de admitere la tranzacţionare. Rezumatul este uşor de înţeles, prezentat şi aranjat în pagină într-un format clar şi inteligibil, utilizând caractere de dimensiuni lizibile. Rezumatul cărţii albe pentru criptoactive transmite informaţii adecvate cu privire la caracteristicile criptoactivului în cauză, astfel încât potenţialii deţinători ai criptoactivului să poată lua o decizie în cunoştinţă de cauză.
Rezumatul cuprinde un avertisment din care să reiasă că:
a)rezumatul ar trebui citit ca o introducere la cartea albă pentru criptoactive;
b)potenţialul deţinător ar trebui să ia decizia de achiziţionare a criptoactivului pe baza conţinutului integral al cărţii albe pentru criptoactive şi nu doar pe baza rezumatului;
c)oferta publică privind criptoactivul nu constituie o ofertă de instrumente financiare sau o solicitare de a achiziţiona instrumente financiare şi că orice astfel de ofertă sau solicitare poate fi făcută numai prin intermediul unui prospect sau al altor documente de ofertă în temeiul dreptului intern aplicabil;
d)o carte albă pentru criptoactive nu constituie un prospect, astfel cum se menţionează în Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului (36), sau un alt document de ofertă în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.
(36)Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, şi de abrogare a Directivei 2003/71/CE (JO L 168, 30.6.2017, p. 12).
(8)Cartea albă pentru criptoactive conţine data notificării sale şi un cuprins.
(9)Cartea albă pentru criptoactive este redactată într-o limbă oficială a statului membru de origine sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
În cazul în care criptoactivul este oferit şi într-un alt stat membru decât statul membru de origine, cartea albă pentru criptoactive se redactează, de asemenea, într-o limbă oficială a statului membru gazdă sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
(10)Cartea albă pentru criptoactive trebuie să fie pusă la dispoziţie într-un format care poate fi citit automat.
(11)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în vederea stabilirii de formulare, formate şi modele standard în sensul alineatului (10).
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(12)ESMA, în cooperare cu ABE, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare referitoare la conţinutul, metodologiile şi modul de prezentare a informaţiilor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (j), în ceea ce priveşte indicatorii de sustenabilitate în legătură cu efectele negative asupra climei şi cu alte efecte negative legate de mediu.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, ESMA ia în considerare diferitele tipuri de mecanisme de consens utilizate pentru validarea tranzacţiilor cu criptoactive, structurile lor de stimulente şi utilizarea energiei, a energiei din surse regenerabile şi a resurselor naturale, producţia de deşeuri şi emisiile de gaze cu efect de seră. ESMA actualizează astfel de standarde tehnice de reglementare ţinând seama de evoluţiile tehnologice şi de reglementare.
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.