Capitolul 5 - Tokenuri semnificative raportate la active - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
CAPITOLUL 5:Tokenuri semnificative raportate la active
Art. 43: Clasificarea tokenurilor raportate la active drept tokenuri semnificative raportate la active
(1)Criteriile pentru clasificarea tokenurilor raportate la active drept tokenuri semnificative raportate la active sunt următoarele, astfel cum se specifică în actele delegate adoptate în temeiul alineatului (11):
a)numărul deţinătorilor tokenului raportat la active depăşeşte 10 milioane;
b)valoarea tokenului raportat la active emis, capitalizarea de piaţă a acestuia, sau dimensiunea rezervei de active a emitentului tokenului raportat la active este mai mare de 5 000 000 000 EUR;
c)numărul mediu şi valoarea agregată medie a tranzacţiilor cu respectivul token raportat la active pe zi în cursul perioadei relevante sunt mai mari de 2,5 milioane de tranzacţii şi, respectiv, de 500 000 000 EUR pe zi;
d)emitentul tokenului raportat la active este un furnizor de servicii de platformă esenţiale desemnat drept controlor de acces în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/1925 al Parlamentului European şi al Consiliului (43);
(43)Regulamentul (UE) 2022/1925 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 şi (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind pieţele digitale) (JO L 265, 12.10.2022, p. 1).
e)importanţa activităţilor emitentului tokenului raportat la active pe plan internaţional, inclusiv utilizarea tokenului raportat la active pentru plăţi şi remiteri de bani;
f)interconectarea tokenului raportat la active sau ale emitenţilor săi cu sistemul financiar;
g)faptul că acelaşi emitente emite cel puţin un token suplimentar raportat la active sau un token de monedă electronică şi furnizează cel puţin un serviciu de criptoactive.
(2)ABE clasifică tokenurile raportate la active drept tokenuri semnificative raportate la active în cazul în care sunt îndeplinite cel puţin trei dintre criteriile stabilite la alineatul (1) de la prezentul articol:
a)pe perioada acoperită de primul raport de informare, astfel cum se menţionează la alineatul (4) de la prezentul articol, în urma acordării autorizaţiei în temeiul articolului 21 sau după aprobarea cărţii albe pentru criptoactive, în temeiul articolului 17; sau
b)pe perioada acoperită de cel puţin două rapoarte de informare consecutive, astfel cum se menţionează la alineatul (4) de la prezentul articol.
(3)În cazul în care mai mulţi emitenţi emit acelaşi token raportat la active, îndeplinirea criteriilor stabilite la alineatul (1) este evaluată după agregarea datelor furnizate de emitenţii respectivi.
(4)Autorităţile competente din statul membru de origine al emitentului raportează către ABE şi BCE, cel puţin de două ori pe an, informaţii relevante pentru evaluarea îndeplinirii criteriilor stabilite la alineatul (1) de la prezentul articol, inclusiv, dacă este cazul, informaţiile primite în temeiul articolului 22.
Dacă emitentul este stabilit într-un stat membru a cărui monedă oficială nu este euro sau dacă tokenul raportat la active se raportează la o monedă oficială a unui stat membru care nu este euro, autorităţile competente transmit informaţiile menţionate la primul paragraf şi băncii centrale a statului membru respectiv.
(5)În cazul în care ABE concluzionează că un token raportat la active îndeplineşte criteriile stabilite la alineatul (1), în conformitate cu alineatul (2), ABE elaborează un proiect de decizie de clasificare a tokenului raportat la active drept token semnificativ raportat la active şi notifică respectivul proiect de decizie emitentului respectivului token raportat la active, autorităţii competente din statul membru de origine al emitentului, BCE şi, în cazurile menţionate la alineatul (4) al doilea paragraf, băncii centrale a statului membru respectiv.
Emitenţii unor astfel de tokenuri raportate la active, autorităţile lor competente, BCE şi, după caz, banca centrală a statului membru în cauză au la dispoziţie 20 de zile lucrătoare de la data notificării proiectului de decizie a ABE pentru a prezenta observaţii şi comentarii în scris. ABE ţine seama în mod corespunzător de observaţiile şi comentariile respective înainte de adoptarea deciziei finale.
(6)ABE adoptă decizia finală prin care stabileşte dacă clasifică un token raportat la active drept token semnificativ raportat la active în termen de 60 de zile lucrătoare de la data notificării menţionate la alineatul (5) şi notifică imediat această decizie emitentului respectivului token raportat la active şi autorităţii sale competente.
(7)În cazul în care un token raportat la active este clasificat ca fiind semnificativ în temeiul unei decizii a ABE luate în conformitate cu alineatul (6), responsabilităţile de supraveghere în ceea ce priveşte emitentul respectivului token semnificativ raportat la active sunt transferate de la autoritatea competentă din statul membru de origine al emitentului la ABE în termen de 20 de zile lucrătoare de la data notificării deciziei respective.
ABE şi autoritatea competentă cooperează pentru a asigura o tranziţie fără sincope a competenţelor de supraveghere.
(8)ABE reevaluează anual clasificarea tokenurilor semnificative raportate la active pe baza informaţiilor disponibile, inclusiv din raportările menţionate la alineatul (4) sau a informaţiilor primite în temeiul articolului 22.
În cazul în care ABE concluzionează că anumite tokenuri raportate la active nu mai îndeplinesc criteriile stabilite la alineatul (1) în conformitate cu alineatul (2), ABE elaborează un proiect de decizie care nu mai clasifică tokenurile raportate la active drept semnificative şi notifică respectivul proiect de decizie emitenţilor respectivelor tokenuri raportate la active şi autorităţii competente din statul lor membru de origine, BCE şi, în cazurile prevăzute la alineatul (4) al doilea paragraf, băncii centrale din statul membru respectiv.
Emitenţii unor astfel de tokenuri raportate la active, autorităţile lor competente, BCE şi banca centrală menţionată la alineatul (4) au la dispoziţie 20 de zile lucrătoare de la data notificării proiectului de decizie respectiv pentru a prezenta observaţii şi comentarii în scris. ABE ţine seama în mod corespunzător de observaţiile şi comentariile respective înainte de adoptarea deciziei finale.
(9)ABE adoptă decizia finală prin care stabileşte dacă un token raportat la active nu se mai clasifică drept semnificativ în termen de 60 de zile lucrătoare de la data notificării menţionate la alineatul (8) şi notifică imediat decizia respectivă emitentului unor astfel tokenuri raportate la active şi autorităţii sale competente.
(10)În cazul în care un token raportat la active nu mai este clasificat drept semnificativ în temeiul unei decizii a ABE luate în conformitate cu alineatul (9), responsabilităţile de supraveghere în ceea ce priveşte emitentul respectivului token raportat la active sunt transferate de la ABE la autoritatea competentă din statul membru de origine al emitentului în termen de 20 de zile lucrătoare de la data notificării deciziei respective.
ABE şi autoritatea competentă cooperează pentru a asigura tranziţia fără sincope a competenţelor de supraveghere.
(11)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 139 pentru a completa prezentul regulament prin detalierea criteriilor prevăzute la alineatul (1) pentru tokenurile raportate la active care sunt clasificate drept semnificative şi pentru a stabili:
a)circumstanţele în care activităţile emitentului tokenului raportat la active sunt considerate semnificative la scară internaţională în afara Uniunii;
b)circumstanţele în care tokenurile raportate la active şi emitenţii acestora sunt consideraţi ca fiind interconectaţi la sistemul financiar;
c)conţinutul şi formatul informaţiilor furnizate ABE şi BCE de către autorităţile competente în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol şi articolului 56 alineatul (3).
Art. 44: Clasificarea voluntară a tokenurilor raportate la active drept tokenuri semnificative raportate la active
(1)Emitenţii solicitanţi de tokenuri raportate la active pot indica în cererea lor de autorizare în temeiul articolului 18 sau în notificarea lor în temeiul articolului 17 că doresc ca tokenurile lor raportate la active să fie clasificate drept tokenuri semnificative raportate la active. În acest caz, autoritatea competentă notifică imediat ABE o astfel de solicitare din partea emitentului solicitant, BCE şi, în cazurile menţionate la articolul 43 alineatul (4), băncii centrale din statul membru respectiv.
Pentru ca un token raportat la active să fie clasificat drept semnificativ în temeiul prezentului articol, emitentul solicitant al tokenului raportat la active demonstrează, printr-un program de activitate detaliat menţionate la articolul 17 alineatul (1) litera (b) punctul (i) şi la articolul 18 alineatul (2) litera (d), că este probabil să îndeplinească cel puţin trei dintre criteriile prevăzute la articolul 43 alineatul (1).
(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la notificarea menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol, ABE elaborează un proiect de decizie care conţine opinia sa, pe baza programului de activitate, dacă tokenul raportat la active îndeplineşte sau este susceptibil să îndeplinească cel puţin trei dintre criteriile prevăzute la articolul 43 alineatul (1) şi notifică respectivul proiect de decizie autorităţii competente din statul membru de origine al emitentului solicitant, BCE şi, în cazurile prevăzute la articolul 43 alineatul (4) al doilea paragraf, băncii centrale a statului membru respectiv.
Autorităţile competente ale emitenţilor unor astfel de tokenuri raportate la active, BCE şi, după caz, banca centrală a statului membru în cauză au la dispoziţie 20 de zile lucrătoare de la data notificării proiectului de decizie respectiv pentru a prezenta observaţii şi comentarii în scris. ABE ţine seama în mod corespunzător de observaţiile şi comentariile respective înainte de adoptarea deciziei finale.
(3)ABE adoptă decizia finală prin care stabileşte dacă clasifică un token raportat la active drept token semnificativ raportat la active în termen de 60 de zile lucrătoare de la data notificării menţionate la alineatul (1) şi notifică imediat această decizie emitentului solicitant al respectivului token raportat la active şi autorităţii sale competente.
(4)În cazul în care tokenurile raportate la active au fost clasificate ca semnificative în temeiul unei decizii a ABE luate în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol, responsabilităţile de supraveghere în ceea ce priveşte emitenţii respectivelor tokenuri raportate la active sunt transferate ABE la data deciziei prin care autoritatea competentă acordă autorizaţia menţionată la articolul 21 alineatul (1) sau la data aprobării cărţii albe pentru criptoactive în temeiul articolului 17.
Art. 45: Obligaţii specifice suplimentare pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active
(1)Emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active instituie, aplică şi menţin o politică de remunerare care promovează o gestionare a riscurilor eficace şi solidă a emitenţilor respectivi şi care nu creează stimulente pentru relaxarea standardelor în materie de riscuri.
(2)Emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active se asigură că tokenurile respective pot fi păstrate în custodie de diferiţi furnizori de servicii de criptoactive autorizaţi pentru asigurarea custodiei şi a administrării criptoactivelor în numele clienţilor, inclusiv de furnizori de servicii de criptoactive care nu aparţin aceluiaşi grup, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Directiva 2013/34/UE, în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii.
(3)Emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active evaluează şi monitorizează necesarul de lichiditate pentru a putea să facă faţă cererilor de răscumpărare a tokenurilor raportate la active din partea deţinătorilor acestora. În acest scop, emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active instituie, menţin şi pun în aplicare o politică şi proceduri de gestionare a lichidităţii. Politica şi procedurile respective asigură că activele de rezervă au un profil de lichiditate rezilient care să le permită emitenţilor de tokenuri semnificative raportate la active să continue să funcţioneze în mod normal, inclusiv în cadrul unor scenarii de criză de lichiditate.
(4)Emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active efectuează în mod regulat simulări de criză de lichiditate. În funcţie de rezultatul acestor teste, ABE poate decide să înăsprească cerinţele de lichiditate menţionate la alineatul (7) primul paragraf litera (b) de la prezentul articol şi la articolul 36 alineatul (4).
În cazul în care emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active oferă două sau mai multe tokenuri raportate la active sau furnizează servicii de criptoactive, astfel de simulări de criză vizează toate activităţile respective într-o manieră cuprinzătoare şi globală.
(5)Procentajul menţionat la articolul 35 alineatul (1) primul paragraf litera (b) se stabileşte la 3% din valoarea medie a activelor de rezervă pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active.
(6)În cazul în care mai mulţi emitenţi oferă acelaşi token semnificativ raportat la active, alineatele (1)-(5) se aplică fiecărui emitent.
În cazul în care un emitent oferă două sau mai multe tokenuri raportate la active în Uniune şi cel puţin unul dintre aceste tokenuri raportate la active este clasificat ca semnificativ, alineatele (1)-(5) se aplică respectivului emitent.
(7)În strânsă cooperare cu ESMA, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica:
a)conţinutul minim al cadrului de guvernanţă privind politica de remunerare menţionată la alineatul (1);
b)conţinutul minim al politicii de gestionare a lichidităţii şi procedurile prevăzute la alineatul (3), precum şi cerinţele de lichiditate, inclusiv prin specificarea cuantumului minim al depozitelor în fiecare monedă oficială de referinţă, care nu poate fi mai mic de 60% din suma la care se efectuează raportarea în fiecare monedă oficială;
c)procedura şi calendarul pentru ca un emitent al unui token semnificativ raportat la active să îşi ajusteze cuantumul fondurilor proprii astfel cum se prevede la alineatul (5).
În cazul instituţiilor de credit, ABE calibrează standardele tehnice ţinând seama de orice interacţiune posibilă între cerinţele de reglementare stabilite prin prezentul regulament şi cerinţele de reglementare stabilite prin alte acte legislative ale Uniunii.
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(8)În strânsă cooperare cu ESMA şi cu BCE, ABE emite ghiduri în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 în vederea stabilirii parametrilor de referinţă comuni ai scenariilor de simulare de criză care urmează să fie incluse în simulările de criză menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol. Respectivele ghiduri sunt actualizate periodic, ţinând seama de cele mai recente evoluţii ale pieţei.