Art. 45. - Art. 45: Obligaţii specifice suplimentare pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 45: Obligaţii specifice suplimentare pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active
(1)Emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active instituie, aplică şi menţin o politică de remunerare care promovează o gestionare a riscurilor eficace şi solidă a emitenţilor respectivi şi care nu creează stimulente pentru relaxarea standardelor în materie de riscuri.
(2)Emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active se asigură că tokenurile respective pot fi păstrate în custodie de diferiţi furnizori de servicii de criptoactive autorizaţi pentru asigurarea custodiei şi a administrării criptoactivelor în numele clienţilor, inclusiv de furnizori de servicii de criptoactive care nu aparţin aceluiaşi grup, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Directiva 2013/34/UE, în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii.
(3)Emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active evaluează şi monitorizează necesarul de lichiditate pentru a putea să facă faţă cererilor de răscumpărare a tokenurilor raportate la active din partea deţinătorilor acestora. În acest scop, emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active instituie, menţin şi pun în aplicare o politică şi proceduri de gestionare a lichidităţii. Politica şi procedurile respective asigură că activele de rezervă au un profil de lichiditate rezilient care să le permită emitenţilor de tokenuri semnificative raportate la active să continue să funcţioneze în mod normal, inclusiv în cadrul unor scenarii de criză de lichiditate.
(4)Emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active efectuează în mod regulat simulări de criză de lichiditate. În funcţie de rezultatul acestor teste, ABE poate decide să înăsprească cerinţele de lichiditate menţionate la alineatul (7) primul paragraf litera (b) de la prezentul articol şi la articolul 36 alineatul (4).
În cazul în care emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active oferă două sau mai multe tokenuri raportate la active sau furnizează servicii de criptoactive, astfel de simulări de criză vizează toate activităţile respective într-o manieră cuprinzătoare şi globală.
(5)Procentajul menţionat la articolul 35 alineatul (1) primul paragraf litera (b) se stabileşte la 3% din valoarea medie a activelor de rezervă pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active.
(6)În cazul în care mai mulţi emitenţi oferă acelaşi token semnificativ raportat la active, alineatele (1)-(5) se aplică fiecărui emitent.
În cazul în care un emitent oferă două sau mai multe tokenuri raportate la active în Uniune şi cel puţin unul dintre aceste tokenuri raportate la active este clasificat ca semnificativ, alineatele (1)-(5) se aplică respectivului emitent.
(7)În strânsă cooperare cu ESMA, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica:
a)conţinutul minim al cadrului de guvernanţă privind politica de remunerare menţionată la alineatul (1);
b)conţinutul minim al politicii de gestionare a lichidităţii şi procedurile prevăzute la alineatul (3), precum şi cerinţele de lichiditate, inclusiv prin specificarea cuantumului minim al depozitelor în fiecare monedă oficială de referinţă, care nu poate fi mai mic de 60% din suma la care se efectuează raportarea în fiecare monedă oficială;
c)procedura şi calendarul pentru ca un emitent al unui token semnificativ raportat la active să îşi ajusteze cuantumul fondurilor proprii astfel cum se prevede la alineatul (5).
În cazul instituţiilor de credit, ABE calibrează standardele tehnice ţinând seama de orice interacţiune posibilă între cerinţele de reglementare stabilite prin prezentul regulament şi cerinţele de reglementare stabilite prin alte acte legislative ale Uniunii.
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(8)În strânsă cooperare cu ESMA şi cu BCE, ABE emite ghiduri în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 în vederea stabilirii parametrilor de referinţă comuni ai scenariilor de simulare de criză care urmează să fie incluse în simulările de criză menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol. Respectivele ghiduri sunt actualizate periodic, ţinând seama de cele mai recente evoluţii ale pieţei.