Titlul ii - ABORDARE STRATEGICĂ PENTRU COEZIUNE - Regulamentul 1083/11-iul-2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2013
TITLUL II:ABORDARE STRATEGICĂ PENTRU COEZIUNE
Art. 25: Conţinut
Consiliul stabileşte la nivelul Comunităţii orientări strategice concise pentru coeziunea economică, socială şi teritorială, definind un cadru indicativ pentru intervenţia din fonduri, ţinând seama de celelalte politici comunitare pertinente.
Pentru fiecare obiectiv al fondurilor, orientările respective transpun în special priorităţile Comunităţii, pentru a promova dezvoltarea sa armonioasă, echilibrată şi durabilă, în conformitate cu articolul 3 alineatul (1).
Orientările respective se întocmesc ţinând seama de orientările integrate care conţin orientările generale ale politicilor economice şi de orientările pentru ocuparea forţei de muncă, adoptate de Consiliu în conformitate cu procedurile prevăzute la articolele 99 şi 128 din tratat.
Art. 26: Adoptare şi revizuire
Comisia propune, în urma unei cooperări strânse cu statele membre, orientările strategice ale Comunităţii pentru coeziune menţionate la articolul 25 din prezentul regulament. Orientările strategice respective se adoptă în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 161 din tratat până la 1 februarie 2007. Orientările strategice ale Comunităţii pentru coeziune se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Orientările strategice ale Comunităţii pentru coeziune pot să facă obiectul, în urma unei cooperări strânse cu statele membre, unei revizuiri la jumătatea perioadei în conformitate cu procedura prevăzută la primul paragraf, în cazul în care este necesar pentru a ţine seama de orice schimbare importantă în ceea ce priveşte priorităţile Comunităţii.
Revizuirea la jumătatea perioadei a orientărilor strategice ale Comunităţii pentru coeziune nu determină nici o obligaţie din partea statelor membre de a revizui programele operaţionale sau cadrul de referinţă strategic naţional.
Art. 27: Conţinut
(1)Statul membru prezintă un cadru de referinţă strategic naţional care asigură coerenţa intervenţiilor din fonduri cu orientările strategice ale Comunităţii pentru coeziune şi identifică legătura dintre priorităţile Comunităţii, pe de o parte, şi programul naţional de reformă, pe de altă parte.
(2)Fiecare cadru de referinţă strategic naţional constituie un instrument de referinţă pentru pregătirea programării fondurilor.
(3)Cadrul de referinţă strategic naţional se aplică obiectivului de convergenţă şi obiectivului de concurenţă regională şi ocuparea forţei de muncă. De asemenea, în cazul în care un stat membru decide astfel, cadrul se poate aplica obiectivului de cooperare teritorială europeană, fără a aduce atingere alegerilor ulterioare efectuate de celelalte state membre în cauză.
(4)Cadrul de referinţă strategic naţional conţine următoarele elemente:
a)o analiză a disparităţilor, întârzierilor şi a potenţialului de dezvoltare, ţinând seama de tendinţele economiei europene şi mondiale;
b)strategia reţinută pe baza acestei analize, inclusiv priorităţile tematice şi teritoriale. După caz, priorităţile includ măsuri privind dezvoltarea urbană durabilă, diversificarea economiilor rurale şi a zonelor dependente de pescuit;
c)lista programelor operaţionale pentru obiectivele de convergenţă şi de concurenţă regională şi ocuparea forţei de muncă;
d)o descriere a modului în care cheltuielile în temeiul obiectivelor de convergenţă şi de concurenţă regională şi ocuparea forţei de muncă contribuie la priorităţile Uniunii Europene în materie de promovare a concurenţei şi de creare de locuri de muncă, inclusiv în vederea realizării obiectivelor orientărilor integrate pentru creştere şi ocuparea forţei de muncă 20052008, în conformitate cu articolul 9 alineatul (3);
e)alocaţia anuală indicativă din fiecare fond pe program;
f)pentru regiunile incluse numai în obiectivul de convergenţă:
(i)măsura prevăzută pentru consolidarea eficienţei administrative a statului membru;
(ii)suma totală a pachetului financiar anual prevăzută în temeiul FEDER şi FEP;
(iii)informaţiile necesare pentru verificarea ex ante a respectării principiului adiţionalităţii menţionat la articolul 15;
g)pentru statele membre eligibile pentru Fondul de coeziune în temeiul articolului 5 alineatul (2) şi al articolului 8 alineatul (3), informaţiile privind mecanismele care asigură coordonarea programelor operaţionale între ele şi coordonarea dintre acestea din urmă şi FEDER, FEP şi după caz, intervenţiile BEI şi din alte instrumente financiare existente.
(5)În afară de acestea, cadrul strategic naţional de referinţă poate să conţină, de asemenea, după caz:
a)procedura de coordonare dintre politica de coeziune a comunităţii şi politicile naţionale, sectoriale şi regionale pertinente ale statului membru în cauză;
b)pentru statele membre altele decât cele menţionate la alineatul (4) litera (g), informaţii privind mecanismele care urmăresc asigurarea coordonării între acestea din urmă şi FEADER, FEP, precum şi intervenţiile BEI şi din alte instrumente financiare existente.
(6)Informaţiile conţinute în cadrul de referinţă strategic naţional ţin seama de particularităţile instituţionale ale fiecărui stat membru.
Art. 28: Elaborare şi adoptare
(1)Cadrul de referinţă strategic naţional este elaborat de statul membru în acord cu partenerii în cauză menţionaţi la articolul 11, în conformitate cu procedura considerată cea mai adecvată şi cu structura sa instituţională. Acesta include perioada 1 ianuarie 2007-31 decembrie 2013.
În ceea ce priveşte Croaţia, cadrul de referinţă strategic naţional include perioada cuprinsă între data aderării şi 31 decembrie 2013.
Statul membru elaborează cadrul strategic naţional de referinţă împreună cu Comisia pentru a asigura o abordare comună.

(2)Fiecare stat membru transmite cadrul de referinţă strategic naţional Comisiei în termen de cinci luni de la adoptarea orientărilor strategice ale Comunităţii pentru coeziune. Comisia ia notă de strategia naţională şi de temele prioritare reţinute pentru intervenţia din fonduri şi face observaţiile pe care le consideră adecvate în termen de trei luni de la data primirii cadrului.
Croaţia transmite Comisiei cadrul său de referinţă strategic naţional în termen de trei luni de la data aderării.
Statul membru poate să prezinte simultan cadrul strategic naţional de referinţă şi programele operaţionale menţionate la articolul 32.

(3)Înainte de adoptarea programelor operaţionale menţionată la articolul 32 alineatul (5) sau la momentul adoptării lor, după consultare cu statul membru, Comisia ia o decizie în ceea ce priveşte:
a)lista de programe operaţionale menţionate la articolul 27 alineatul (4) litera (c);
b)alocaţia anuală indicativă a fiecărui fond pe program menţionată la articolul 27 alineatul (4) litera (e) şi
c)numai pentru obiectivul de convergenţă, nivelul cheltuielilor care garantează respectarea principiului adiţionalităţii menţionat la articolul 15 şi măsura prevăzută pentru consolidarea eficienţei administrative menţionate la articolul 27 alineatul (4) litera (f) punctul (i).
Art. 29: Rapoarte strategice ale statelor membre
(1)Pentru prima dată în 2007, fiecare stat membru include în raportul său anual privind aplicarea programului naţional de reformă o secţiune concisă privind contribuţia programelor operaţionale cofinanţate din fonduri la aplicarea programului naţional de reformă.
(2)Între sfârşitul anului 2009 şi al anului 2012, statele membre comunică un raport concis care include informaţii privind contribuţia programelor cofinanţate din fonduri:
a)la realizarea obiectivelor politicii de coeziune definite în tratat;
b)la executarea misiunilor fondurilor, în conformitate cu prezentul regulament;
c)la aplicarea priorităţilor detaliate în orientările strategice ale Comunităţii pentru coeziune menţionate la articolul 25 şi precizate de cadrul de referinţă strategic naţional menţionat la articolul 27;
d)la realizarea obiectivului în materie de promovare a concurenţei şi de creare de locuri de muncă şi de progrese în vederea realizării obiectivelor orientărilor integrate pentru creştere şi ocuparea forţei de muncă 2005-2008, în conformitate cu articolul 9 alineatul (3).
(3)Fiecare stat membru defineşte conţinutul raportului menţionat la alineatul (2), pentru a scoate în evidenţă:
a)situaţia şi evoluţia socio-economică;
b)realizările, problemele şi perspectivele în ceea ce priveşte punerea în aplicare a strategiei convenite şi
c)exemplele de bună practică.
(4)Trimiterile efectuate în prezentul articol la programul naţional de reformă se referă la orientările integrate pentru creştere şi ocuparea forţei de muncă 2005-2008 şi se aplică, de asemenea, orientărilor echivalente decise de Consiliul European.
(5)Alineatele (1)-(4) nu se aplică Croaţiei.

Art. 30: Rapoarte strategice ale Comisiei şi dezbaterea privind politica de coeziune
(1)Pentru prima dată în 2008 şi ulterior în fiecare an, Comisia include în raportul său anual destinat Consiliului European de primăvară o secţiune care face rezumatul rapoartelor statelor membre menţionate la articolul 29 alineatul (1), în special al progreselor obţinute în realizarea priorităţilor Uniunii Europene în materie de promovare a concurenţei şi de creare de locuri de muncă, inclusiv în vederea realizării obiectivelor orientărilor integrate pentru creştere şi ocuparea forţei de muncă 2005-2008, în conformitate cu articolul 9 alineatul (3).
(2)Până la 1 aprilie 2010 şi 2013, Comisia elaborează un raport strategic care face rezumatul rapoartelor statelor membre menţionate la articolul 29 alineatul (2). După caz, acest raport se integrează raportului menţionat la articolul 159 din tratat, fiind o secţiune distinctă a acestuia din urmă.
(3)Consiliul examinează raportul strategic menţionat la alineatul (2) în cel mai scurt timp după data publicării sale. Raportul respectiv se prezintă Parlamentului European, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor, care sunt invitate să organizeze o dezbatere pe această temă.
Art. 31: Raport privind coeziunea
(1)Raportul Comisiei menţionat la articolul 159 din tratat cuprinde în special:
a)un bilanţ al progreselor obţinute în realizarea coeziunii economice şi sociale, inclusiv situaţia şi evoluţia socio-economică a regiunilor şi îndeplinirea priorităţilor Comunităţii;
b)un bilanţ al rolului fondurilor, BEI şi al altor instrumente financiare, precum şi efectul celorlalte politici comunitare şi naţionale asupra progreselor înregistrate.
(2)După caz, raportul conţine, de asemenea:
a)propuneri privind măsurile şi politicile comunitare care ar trebui adoptate pentru consolidarea coeziunii economice şi sociale;
b)propuneri de adaptare a orientărilor strategice ale Comunităţii pentru coeziune în funcţie de evoluţia politicii comunitare.