Titlul v - UTILIZAREA INDICILOR DE REFERINŢĂ ÎN UNIUNE - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014
Acte UE
Jurnalul Oficial 171L
În vigoare Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL V:UTILIZAREA INDICILOR DE REFERINŢĂ ÎN UNIUNE
Art. 29: Utilizarea unui indice de referinţă
(1)O entitate supravegheată poate utiliza un indice de referinţă sau o combinaţie de indici de referinţă în Uniune în cazul în care acesta este furnizat de un administrator cu sediul în Uniune şi care este înscris în registrul menţionat la articolul 36 sau este un indice de referinţă înscris în registrul menţionat la articolul 36.
(11)O entitate supravegheată poate utiliza, de asemenea, indicele de referinţă de înlocuire desemnat în conformitate cu articolul 23b sau articolul 23c.
(2)În cazul în care un prospect care urmează să fie publicat în conformitate cu Directiva 2003/71/CE sau Directiva 2009/65/CE are ca obiect valorile mobiliare sau alte produse de investiţii care se raportează la un indice de referinţă, emitentul, ofertantul sau persoana care solicită admiterea de a tranzacţiona pe o piaţă reglementată se asigură că prospectul cuprinde, de asemenea, informaţii clare şi vizibile care să precizeze dacă indicele de referinţă este furnizat de către un administrator înregistrat în conformitate cu articolul 36 din prezentul regulament.
Art. 30: Echivalenţa
(1)Pentru ca un indice de referinţă sau o combinaţie de indici de referinţă furnizată de un administrator cu sediul într-o ţară terţă să poată fi utilizat în Uniune în conformitate cu articolul 29 alineatul (1), indicele de referinţă şi administratorul în cauză, se înscriu în registrul menţionat la articolul 36. Pentru a fi înscris în registru, se respectă următoarele condiţii:
a)o decizie de echivalare este adoptată de către Comisie, în conformitate cu alineatul (2) sau (3) din prezentul articol;
b)administratorul este autorizat sau înregistrat în ţara terţă respectivă şi este supus supravegherii în ţara terţă respectivă;
c)ESMA este informată de către administrator cu privire la consimţământul său ca indicii de referinţă pe care îi furnizează sau i-ar putea furniza să fie utilizaţi de către entităţile supravegheate din Uniune, cu privire la lista indicilor de referinţă pentru care şi-a dat consimţământul ca să fie utilizaţi în Uniune şi cu privire la autoritatea competentă responsabilă de supravegherea sa în ţara terţă respectivă; şi
d)mecanismele de cooperare menţionate la alineatul (4) din prezentul articol sunt operaţionale.
(2)Comisia poate adopta o decizie de punere în aplicare în care să declare că cadrul juridic şi practicile de supraveghere dintr-o ţară terţă garantează faptul că:
a)administratorii autorizaţi sau înregistraţi în ţara terţă respectivă respectă cerinţe obligatorii care sunt echivalente cu cerinţele din prezentul regulament, ţinând cont, în special, de cazul în care cadrul juridic şi practicile de supraveghere dintr-o ţară terţă asigură conformitatea cu principiile IOSCO privind indicii financiari de referinţă, sau, dacă este cazul, cu principiile IOSCO pentru agenţiile de raportare a preţurilor la petrol; şi
b)cerinţele obligatorii sunt supuse, în ţara terţă respectivă, unei supravegheri eficace şi unor măsuri eficace de asigurare a respectării lor.
Această decizie de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 50 alineatul (2).
Comisia poate subordona aplicarea deciziei de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de îndeplinirea efectivă şi în permanenţă de către ţara terţă respectivă a oricărei condiţii, prin care se urmăreşte asigurarea de standarde de supraveghere şi de reglementare echivalente, stabilite în decizia de punere în aplicare respectivă şi de capacitatea ESMA de a-şi exercita efectiv responsabilităţile de monitorizare menţionate la articolul 33 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(21)Comisia poate adopta un act delegat în conformitate cu articolul 49 pentru a preciza condiţiile menţionate la alineatul (2) primul paragraf literele (a) şi (b) de la prezentul articol.
(3)În mod alternativ, Comisia poate adopta o decizie de punere în aplicare în care precizează următoarele:
a)cerinţele obligatorii care există într-o ţară terţă şi care vizează anumiţi administratori sau anumiţi indici de referinţă ori familii de indici de referinţă sunt echivalente cu cerinţele care decurg din prezentul regulament, ţinând cont, în special, de cazul în care cadrul juridic şi practicile de supraveghere dintr-o ţară terţă asigură conformitatea cu principiile IOSCO privind indicii financiari de referinţă, sau, dacă este cazul, cu principiile IOSCO pentru agenţiile de raportare a preţurilor la petrol; şi
b)aceşti administratori sau indici de referinţă ori categorii de indici de referinţă fac permanent obiectul în ţara terţă respectivă al unei supravegheri eficace şi al unor măsuri eficace de asigurare a aplicării.
Asemenea acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 50 alineatul (2).
Comisia poate subordona aplicarea deciziei de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de îndeplinirea efectivă şi în permanenţă de către ţara terţă respectivă a oricărei condiţii, prin care se urmăreşte asigurarea de standarde de supraveghere şi de reglementare echivalente, stabilite în decizia de punere în aplicare respectivă şi de capacitatea ESMA de a-şi exercita efectiv responsabilităţile de monitorizare menţionate la articolul 33 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(31)Comisia poate adopta un act delegat în conformitate cu articolul 49 pentru a preciza condiţiile menţionate la alineatul (3) primul paragraf literele (a) şi (b) de la prezentul articol.
(4)ESMA stabileşte acorduri de cooperare cu autorităţile competente din ţările terţe ale căror cadre juridice şi practici de supraveghere au fost recunoscute ca fiind echivalente, în conformitate cu alineatul (2) sau alineatul (3) din prezentul articol. La stabilirea acestor acorduri, dacă ţara terţă în cauză se află, în conformitate cu un act delegat adoptat în temeiul articolului 9 din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului (*56), pe lista jurisdicţiilor cu deficienţe strategice în regimurile lor naţionale de combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, care prezintă ameninţări semnificative pentru sistemul financiar al Uniunii, ESMA ţine seama de acest lucru. Acordurile în cauză specifică cel puţin:
(*56)Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei (JO L 141, 5.6.2015, p. 73).
a)mecanismul utilizat pentru schimbul de informaţii dintre ESMA şi autorităţile competente din ţările terţe în cauză, inclusiv accesul la toate informaţiile pertinente solicitate de ESMA cu privire la administratorul autorizat în ţara terţă respectivă;
b)mecanismul pentru notificarea promptă a ESMA în cazul în care o autoritate competentă dintr-o ţară terţă consideră că administratorul autorizat în ţara terţă respectivă pe care îl supraveghează încalcă condiţiile în baza cărora a fost autorizat sau alte legi interne din ţara terţă respectivă;
c)procedurile referitoare la coordonarea activităţilor de supraveghere, inclusiv inspecţiile la faţa locului.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili conţinutul minim al acordurilor de cooperare menţionate la alineatul (4), astfel încât să se asigure că autorităţile competente şi ESMA îşi pot exercita toate competenţele de supraveghere în temeiul prezentului regulament.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 31: Retragerea înregistrării unui administrator situat într-o ţară terţă
(1)ESMA şterge din registru un administrator situat într-o ţară terţă prin îndepărtarea acestuia din registru menţionat la articolul 36 în cazul în care are motive întemeiate, bazate pe dovezi documentate, să considere că administratorul:
a)acţionează într-un mod care aduce prejudicii clare intereselor utilizatorilor indicilor săi de referinţă sau bunei funcţionări a pieţelor; sau
b)a încălcat în mod grav legislaţia naţională sau alte dispoziţii care i se aplică în ţara terţă şi pe baza cărora Comisia a adoptat decizia de punere în aplicare în conformitate cu articolul 30 alineatul (2) sau alineatul (3).
(2)ESMA adoptă o decizie în temeiul alineatului (1) numai în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)ESMA a sesizat autoritatea competentă din ţara terţă, iar respectiva autoritate competentă nu a luat măsurile adecvate necesare pentru a proteja investitorii sau buna funcţionare a pieţelor din Uniune sau nu a reuşit să demonstreze că administratorul în cauză respectă cerinţele care îi sunt aplicabile în ţara terţă respectivă;
b)ESMA a informat autoritatea competentă din ţara terţă cu privire la intenţia sa de a retrage înregistrarea administratorului respectiv, cu cel puţin 30 de zile înainte de retragerea efectivă.
(3)ESMA informează fără întârziere celelalte autorităţi competente în legătură cu orice măsură adoptată în conformitate cu alineatul (1) şi îşi publică decizia pe site-ul său.
Art. 32: Recunoaşterea unui administrator dintr-o ţară terţă
(1)Până la adoptarea unei decizii de echivalenţă în conformitate cu articolul 30 alineatele (2) şi (3), indicele de referinţă furnizat de un administrator situat într-o ţară terţă poate fi utilizat de către entităţile supravegheate din Uniune, cu condiţia ca administratorul respectiv să fie recunoscut în prealabil de către ESMA în conformitate cu prezentul articol.
(2)Un administrator situat pe teritoriul unei ţări terţe, care intenţionează să obţină recunoaşterea prealabilă menţionată la alineatul (1) din prezentul articol, respectă cerinţele stabilite în prezentul regulament, cu excepţia articolului 11 alineatul (4) şi a articolelor 16, 20, 21 şi 23. Administratorul poate îndeplini aceste condiţii aplicând principiile IOSCO privind indicii financiari de referinţă sau principiile IOSCO privind agenţiile de raportare a preţurilor la petrol, după caz, cu condiţia ca această aplicare să fie echivalentă cu respectarea cerinţelor stabilite în prezentul regulament, cu excepţia articolului 11 alineatul (4) şi a articolelor 16, 20, 21 şi 23.
Pentru a stabili dacă este îndeplinită condiţia menţionată la primul paragraf şi pentru a evalua respectarea principiilor IOSCO privind indicii financiari de referinţă sau, după caz, a principiilor IOSCO privind agenţiile de raportare a preţurilor la petrol, ESMA poate ţine seama de evaluarea unui auditor extern independent sau de atestarea furnizată de autoritatea competentă a administratorului din ţara terţă în care este situat administratorul.
În cazul în care şi în măsura în care administratorul poate demonstra că indicele de referinţă pe care îl furnizează este un indice de referinţă bazat pe date reglementate sau un indice de referinţă bazat pe mărfuri care nu se bazează pe informaţii furnizate de contribuitori a căror majoritate este reprezentată de entităţi supravegheate, administratorul nu are obligaţia de a respecta cerinţele care nu se aplică furnizării de indici de referinţă bazaţi pe date reglementate şi de indici de referinţă bazaţi pe mărfuri, astfel cum se prevede la articolul 17 şi, respectiv, la articolul 19 alineatul (1).
(3)Un administrator situat într-o ţară terţă care intenţionează să obţină recunoaşterea prealabilă menţionată la alineatul (1) trebuie să aibă un reprezentant legal. Reprezentantul legal trebuie să fie o persoană fizică sau o persoană juridică situată în Uniune, care este numită în mod expres de administratorul respectiv să acţioneze în numele său în ceea ce priveşte obligaţiile care îi revin în temeiul prezentului regulament. Reprezentantul legal exercită, împreună cu administratorul, funcţia de supraveghere în raport cu furnizarea de indici de referinţă desfăşurată de administrator în temeiul prezentului regulament şi, în acest sens, răspunde în faţa ESMA.
(4)
[textul din Art. 32, alin. (4) din titlul V a fost abrogat la 01-ian-2022 de Art. 5, punctul 10., alin. (D) din Regulamentul 2175/18-dec-2019]
(5)Un administrator situat într-o ţară terţă care intenţionează să obţină recunoaşterea prealabilă menţionată la alineatul (1) depune cererea de recunoaştere la ESMA. Administratorul care solicită recunoaşterea furnizează toate informaţiile necesare pentru a demonstra ESMA că a prevăzut, la momentul recunoaşterii, toate dispoziţiile necesare pentru a îndeplini cerinţele menţionate la alineatul (2), furnizează lista indicilor de referinţă pe care îi furnizează efectiv sau i-ar putea furniza în vederea utilizării în Uniune şi indică, dacă este cazul, autoritatea competentă din ţara terţă care este responsabilă de supravegherea sa.
În termen de 90 de zile lucrătoare de la primirea cererii menţionate la primul paragraf din prezentul alineat, ESMA verifică dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3).
Atunci când consideră că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3), ESMA refuză cererea de recunoaştere, indicând motivele refuzului. În plus, recunoaşterea nu se acordă dacă nu sunt îndeplinite următoarele condiţii suplimentare:
a)în cazul în care un administrator situat într-o ţară terţă face obiectul supravegherii, există un mecanism adecvat de cooperare între ESMA şi autoritatea competentă din ţara terţă în care este situat administratorul, în conformitate cu standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul articolului 30 alineatul (5), pentru a se asigura un schimb eficient de informaţii care să îi permită autorităţii competente din ţara terţă respectivă să îşi îndeplinească atribuţiile în conformitate cu prezentul regulament;
b)exercitarea efectivă de către ESMA a funcţiilor sale de supraveghere în temeiul prezentului regulament nu este obstrucţionată de actele cu putere de lege sau de actele administrative ale ţării terţe în care este situat administratorul şi nici, dacă este cazul, de limitarea competenţelor de supraveghere şi de investigare ale autorităţii competente din ţara terţă în cauză.
(6)
[textul din Art. 32, alin. (6) din titlul V a fost abrogat la 01-ian-2022 de Art. 5, punctul 10., alin. (F) din Regulamentul 2175/18-dec-2019]
(7)[textul din Art. 32, alin. (7) din titlul V a fost abrogat la 01-ian-2022 de Art. 5, punctul 10., alin. (F) din Regulamentul 2175/18-dec-2019]
(8)ESMA suspendă sau, dacă este cazul, retrage recunoaşterea acordată în conformitate cu alineatul (5) dacă are motive întemeiate, bazate pe dovezi documentate, să considere că administratorul:
a)acţionează într-un mod care aduce prejudicii clare intereselor utilizatorilor indicilor săi de referinţă sau bunei funcţionări a pieţelor;
b)a încălcat în mod grav cerinţele relevante prevăzute în prezentul regulament;
c)a făcut declaraţii false sau a utilizat orice alte mijloace neregulamentare pentru a obţine recunoaşterea.
(9)ESMA poate elabora proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili forma şi conţinutul cererii menţionate la alineatul (5) şi, în special, modul de prezentare a informaţiilor prevăzute la alineatul (6).
În cazul în care un astfel de proiect de standarde tehnice de reglementare este elaborat, ESMA îl transmite Comisiei.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 33: Aprobarea indicilor de referinţă furnizaţi într-o ţară terţă
(1)Un administrator situat în Uniune şi autorizat sau înregistrat în conformitate cu articolul 34 sau orice altă entitate supravegheată situată în Uniune care are un rol clar şi precis definit în mecanismul de control sau de răspundere al administratorului din ţara terţă, care este în măsură să monitorizeze efectiv furnizarea unui indice de referinţă, poate depune la autoritatea competentă relevantă o cerere pentru aprobarea unui indice de referinţă sau a unei familii de indici de referinţă furnizaţi într-o ţară terţă în scopul utilizării acestora în Uniune, cu condiţia îndeplinirii tuturor condiţiilor următoare:
a)administratorul care solicită aprobarea sau orice altă entitate supravegheată a verificat şi poate demonstra în permanenţă autorităţii sale competente că furnizarea indicelui de referinţă sau a categoriei de indici care trebuie aprobaţi îndeplineşte, în mod opţional sau obligatoriu, cerinţe care sunt cel puţin la fel de stricte precum cele din prezentul regulament;
b)administratorul care solicită aprobarea sau altă entitate supravegheată are competenţele de specialitate necesare pentru monitorizarea efectivă a activităţilor de furnizare de indici de referinţă într-o ţară terţă, precum şi pentru gestionarea riscurilor conexe;
c)există un motiv obiectiv pentru furnizarea indicelui de referinţă sau a familiei de indici de referinţă într-o ţară terţă şi aprobarea acestora în vederea utilizării lor în Uniune.
În sensul literei (a), atunci când evaluează dacă furnizarea indicelui de referinţă sau a categoriei de indici de referinţă care urmează să fie aprobaţi îndeplineşte cerinţe ce sunt cel puţin la fel de stricte ca cele din prezentul regulament, autoritatea competentă poate analiza faptul dacă respectarea în cadrul furnizării indicelui de referinţă sau a categoriei de indici de referinţă a principiilor IOSCO privind indicii financiari de referinţă sau a principiilor IOSCO privind agenţiile de raportare a preţurilor la petrol, după caz, ar fi echivalentă cu respectarea cerinţelor din prezentul regulament.
(2)Administratorul sau altă entitate supravegheată care face o cerere de aprobare în sensul alineatului (1) furnizează toate informaţiile necesare pentru a demonstra autorităţii competente că, la momentul depunerii cererii, toate condiţiile menţionate la alineatul respectiv sunt îndeplinite.
(3)În termen de 90 de zile lucrătoare de la primirea cererii de aprobare menţionate la alineatul (1), autoritatea competentă responsabilă examinează cererea şi adoptă o decizie în sensul acceptării sau respingerii acesteia. Autoritatea competentă informează ESMA cu privire la un indice de referinţă aprobat sau la o familie de indici de referinţă aprobată.
(4)Un indice de referinţă aprobat sau o familie de indici de referinţă aprobată este considerat (considerată) a fi un indice de referinţă sau o categorie de indici de referinţă furnizat (furnizată) de administratorul sau de orice altă entitate supravegheată care a solicitat aprobarea. Administratorul sau orice altă entitate supravegheată care a solicitat aprobarea nu foloseşte procedura de aprobare pentru a evita cerinţele din prezentul regulament.
(5)Administratorul sau altă entitate supravegheată care a solicitat aprobarea unui indice de referinţă sau a unei categorii de indici de referinţă furnizaţi într-o ţară terţă este pe deplin responsabil pentru indicele de referinţă sau familia de indici de referinţă în cauză, precum şi pentru îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din prezentul regulament.
(6)Ori de câte ori are motive întemeiate să considere că cerinţele prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol nu mai sunt îndeplinite, autoritatea competentă a administratorului sau a altei entităţi supravegheate care a solicitat aprobarea dispune de competenţa de a obliga administratorul sau altă entitate supravegheată care a solicitat aprobarea să îşi retragă aprobarea şi informează ESMA în acest sens. Articolul 28 se aplică în cazul încetării aprobării.
(7)Comisia are competenţa de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 49 privind măsurile prin care se stabilesc condiţiile pe baza cărora autoritatea competentă responsabilă poate evalua dacă există motive obiective pentru furnizarea unui indice de referinţă sau a unei familii de indici de referinţă într-o ţară terţă şi pentru aprobarea acestora în vederea utilizării lor în Uniune. Comisia ţine seama de elemente precum specificitatea pieţei sau a realităţii economice subiacente pe care încearcă să le măsoare indicele de referinţă, nevoia ca furnizarea indicelui de referinţă să aibă loc în apropierea pieţei sau a realităţii economice respective, nevoia ca furnizarea indicelui de referinţă să aibă loc în apropierea contribuitorilor, disponibilitatea efectivă a datelor de intrare din cauza diferenţelor de fus orar şi nevoia de aptitudini specifice în furnizarea indicelui de referinţă.