Directiva 98/69/CE/13-oct-1998 privind măsurile care urmează a fi adoptate împotriva poluării aerului cu emisii poluante provenind de la autovehicule, precum şi modificarea Directivei 70/220/CEE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoarePentru Parlamentul European Preşedintele J. M. GIL-ROBLES Pentru Consiliu Preşedintele C. EINEM |
ANEXA I: | DOMENIUL DE APLICARE, DEFINIŢII, CERERE DE OMOLOGARE CE DE TIP, ACORDAREA OMOLOGĂRII CE DE TIP, DISPOZIŢII SI TESTE, EXTINDEREA OMOLOGĂRII CE DE TIP, CONFORMITATEA PRODUCŢIEI SI A AUTOVEHICULELOR ÎN CIRCULAŢIE, SISTEME DE DIAGNOSTICARE LA BORD (OBD) |
Apendicele l:Verificarea conformităţii producţiei(prima metodă statistică) | |
Apendicele 2:Verificarea conformităţii producţiei (a doua metodă statistică) | |
Apendicele 3:Controlul conformităţii în circulaţie | |
Apendicele 4:Procedură statistică pentru testele de conformitate în circulaţie | |
ANEXA II: | FISĂ DE INFORMAŢII |
Apendice:Informaţii privind condiţiile de testare | |
ANEXA III: | TESTUL DE TIP I (Verificarea emisiei medii la eşapament după pornire la rece) |
Apendicele 1:Ciclul de funcţionare utilizat pentru testul de tip I | |
Apendicele 2:Bancul cu cilindri | |
Apendicele 3:Metoda de măsurare pe pistă - simulare pe banc cu cilindri | |
Apendicele 4:Verificarea altor inerţii decât cele mecanice | |
Apendicele 5:Descrierea sistemelor de prelevare a gazelor de eşapament | |
Apendicele 6:Metoda de etalonare a aparaturii | |
Apendicele 7:Controlul ansamblului sistemului | |
Apendicele 8:Calculul emisiilor masice de agenţi poluanţi | |
ANEXA IV: | TESTUL DE TIP II (Controlul emisiilor de monoxid de carbon în regim de ralanti) |
ANEXA V: | TESTUL DE TIP III (Verificarea emisiilor de gaze de carter) |
ANEXA VI: | TESTUL DE TIP IV (Determinarea emisiilor prin evaporare ale autovehiculelor echipate cu motor cu aprindere comandată) |
Apendicele 1:Frecvenţa şi metodele de etalonare | |
Apendicele 2:Profilul temperaturilor ambiante diurne pentru testul de emisii diurne | |
ANEXA VII: | TESTUL DE TIP VI (Verificarea emisiilor medii la eşapament, la temperatură ambiantă joasă, de monoxid de carbon şi de hidrocarburi după pornire la rece) |
ANEXA VIII: | TESTUL DE TIP V (Testul de anduranţă pentru verificarea durabilităţii dispozitivelor antipoluare) |
ANEXA IX: | SPECIFICAŢIILE CARBURANŢILOR DE REFERINŢĂ |
ANEXA X: | MODEL DE FISĂ DE OMOLOGARE CE DE TIP |
Apendice:Addendum la fişa de informaţii CE | |
ANEXA XI: | SISTEME DE DIAGNOSTICARE LA BORD (OBD) PENTRU AUTOVEHICULE |
Apendicele l:Funcţionarea sistemelor de diagnosticare la bord (OBD) | |
Apendicele 2: Caracteristici principale ale familiei de autovehicule |
Test de omologare de tip | Autovehicule din categoriile M şi N echipate cu motor cu aprindere comandată | Autovehicule din categoriile M1 şiN1 echipate cu motor cu aprindere prin compresie |
Tip I | Da (masă maximă < = 3,5 t) | Da (masă maximă < = 3,5 t) |
Tip II | Da | - |
Tip III | Da | - |
Tip IV | Da (masă maximă < = 3,5 t) | - |
Tip V | Da (masă maximă < = 3,5 t) | Da (masă maximă < = 3,5 t) |
Tip VI | Da Autovehicule din categoria M1 şi din (1) clasa I a categoriei N1 | |
Extindere | Punctul 6 | - Punctul 6 - M2 şiN2 a căror masă de referinţă nu depăşeşte 2 840 kg (2) |
Diagnosticare la bord | Da, conform punctului 8.1 | Da, conform punctelor 8.2 şi 8.3 |
(1)Comisia propune, cât mai curând posibil şi cel târziu la 31 decembrie 1999, valori limită pentru clasele II şi III, conform procedurii prevăzute la articolul 13 din Directiva 70/156/CEE. Aceste valori limită trebuie aplicate cel târziu în 2003. (2)Comisia va studia în mod aprofundat problema extinderii testului de omologare de tip la autovehiculele din categoriile M2 şiN2 a căror masă de referinţă este mai mică sau egală cu 2 840 kg şi va prezenta propuneri cel târziu în 2004, conform procedurii prevăzute la articolul 13 din Directiva 70/156/CEE, pentru măsurile care urmează a fi aplicate în 2005. | ||
"Masă de referinţă (Gr) (kg) | Valori limită | |||||||||||
Masă de monoxid de carbon (CO) | Masă de hidrocarburi (HC) | Masă de oxizi de azot (NOx) | Masă combinată de hidrocarburi şi oxizi de azot (HC + NOx) | Masă de particule (1) (PM) | ||||||||
L1 (g/km) | L2 (g/km) | L3 (g/km) | L2+L3(g/km) | L4(g/km) | ||||||||
Categorii de autovehicule | Clasă | Benzină | Diesel | Benzină | Diesel | Benzină | Diesel | Benzină | Diesel | Benzină | ||
A (2000) | M(2) | - | Toate | 2,3 | 0,64 | 0,20 | - | 0,15 | 0,50 | - | 0,56 | 0,05 |
N1 (3) | I | Gr < = 1305 | 2,3 | 0,64 | 0,20 | - | 0,15 | 0,50 | - | 0,56 | 0,05 | |
II | 1305 < Gr < = 1760 | 4,17 | 0,80 | 0,25 | - | 0,18 | 0,65 | - | 0,72 | 0,07 | ||
III | 1760 < Gr | 5,22 | 0,95 | 0,29 | - | 0,21 | 0,78 | - | 0,86 | 0,10 | ||
B (2005) | M(2) | - | Toate | 1,0 | 0,50 | 0,10 | - | 0,08 | 0,25 | - | 0,30 | 0,025 |
N1 (3) | I | Gr < = 1305 | 1,0 | 0,50 | 0,10 | - | 0,08 | 0,25 | - | 0,30 | 0,025 | |
II | 1305 < Gr < = 1760 | 1,81 | 0,63 | 0,13 | - | 0,10 | 0,33 | - | 0,39 | 0,04 | ||
III | 1760 < Gr | 2,27 | 0,74 | 0,16 | - | 0,11 | 0,39 | - | 0,46 | 0,06 | ||
(1)Pentru motoarele cu aprindere prin compresie. (2)Cu excepţia autovehiculelor a căror masă maximă este mai mare de 2 500 kg. (3)Şi autovehiculele din categoria M menţionate în nota de subsol 2. | ||||||||||||
Temperatură de testare | Monoxid de carbon L1 (g/km) | Hidrocarburi L2 (g/km) |
266 °K (-7°C) | 15 | 1,8 |
Categoria de motor | Factorul de deteriorare | ||||
CO | HC | HC + NOx (1) | Particule | ||
"Motor cu aprindere comandată | 1,2 | 1,2 | 1,2 | - | - |
Motor cu aprindere prin compresie | 1,1 | - | 1,0 | 1,0 | 1,2 |
(1)În cazul autovehiculelor echipate cu motor prin compresie. | |||||

Mărime cumulată a eşantionului | Prag de acceptare | Prag de refuz |
3 | 0 | - |
4 | 1 | - |
5 | 1 | 5 |
6 | 2 | 6 |
7 | 2 | 6 |
8 | 3 | 7 |
9 | 4 | 8 |
10 | 4 | 8 |
11 | 5 | 9 |
12 | 5 | 9 |
13 | 6 | 10 |
14 | 6 | 11 |
15 | 7 | 11 |
16 | 8 | 12 |
17 | 8 | 12 |
18 | 9 | 13 |
19 | 9 | 13 |
20 | 11 | 12 |


x V/500 T."


Timp (ore) | Temperatură (°Ci) | |
Etalonare | Test | |
16 | 0 | 20 |
17 | 1 | 20,2 |
18 | 2 | 20,5 |
19 | 3 | 21,2 |
20 | 4 | 23,1 |
21 | 5 | 25,1 |
22 | 6 | 27,2 |
23 | 7 | 29,8 |
24 | 8 | 31,8 |
0 | 9 | 33,3 |
1 | 10 | 34,4 |
2 | 11 | 35 |
3 | 12 | 34,7 |
4 | 13 | 33,8 |
5 | 14 | 32 |
6 | 15 | 30 |
7 | 16 | 28,4 |
8 | 17 | 26,9 |
9 | 18 | 25,2 |
10 | 19 | 24 |
11 | 20 | 23 |
12 | 21 | 22 |
13 | 22 | 20,8 |
14 | 23 | 20,2 |
15 | 24 | 20 |
Timp | Temperatură |
(ore) | (°Ci) |
0 | 35,6 |
1 | 35,3 |
2 | 34,5 |
3 | 33,2 |
4 | 31,4 |
5 | 29,7 |
6 | 28,2 |
7 | 27,2 |
8 | 26,1 |
9 | 25,1 |
10 | 24,3 |
11 | 23,7 |
12 | 23,3 |
13 | 22,9 |
14 | 22,6 |
15 | 22,2 |
16 | 22,5 |
17 | 24,2 |
18 | 26,8 |
19 | 29,6 |
20 | 31,9 |
21 | 33,9 |
22 | 35,1 |
23 | 35,4 |
24 | 35,6 |

Parametru | Unitate | Limite (1) | Metodă de testare | Publicare | |
minimă | maximă | ||||
Cifră octanică research, COR | 95,0 | - | EN 25164 | 1993 | |
Cifră octanică motor, COM | 85,0 | - | EN 25163 | 1993 | |
Densitate la 15 °C | kg/m3 | 748 | 762 | ISO 3675 | 1995 |
Presiunea de vapori Reid | kPa | 56,0 | 60,0 | EN 12 | 1993 |
Distilare: | |||||
- punct iniţial de fierbere | °C | 24 | 40 | EN-ISO 3405 | 1988 |
- evaporat la 100 °C | % v/v | 49,0 | 57,0 | EN-ISO 3405 | 1988 |
- evaporat la 150 °C | % v/v | 81,0 | 87,0 | EN-ISO 3405 | 1988 |
- punct final de fierbere | °C | 190 | 215 | EN-ISO 3405 | 1988 |
Reziduuri | % | - | 2 | EN-ISO 3405 | 1988 |
Analiza hidrocarburilor: | |||||
- olefine | % v/v | - | 10 | ASTM D 1319 | 1995 |
- aromatice (2) | % v/v | 28,0 | 40,0 | ASTM D 1319 | 1995 |
- benzen | % v/v | - | 1,0 | pr-EN 12177 | (1998) (3) |
- saturate | % v/v | - | raport de echilibru | ASTM D 1319 | 1995 |
Raport carbon/oxigen | raport | raport | |||
Stabilitate la oxidare (4) | min. | 480 | - | EN-ISO 7536 | 1996 |
Conţinut de oxigen (5) | % m/m | - | 2,3 | EN 1601 | (1997) (3) |
Răşină existentă | mg/ml | - | 0,04 | EN-ISO 6246 | (1997) (3) |
Conţinut de sulf (6) | mg/ml | - | 100 | pr-EN-ISO/DI-14596 | (1998) (3) |
Coroziune cupru la 50 °C | - | 1 | EN-ISO 2160 | 1995 | |
Conţinut de plumb | g/l | - | 0,005 | EN 237 | 1996 |
Conţinut de fosfor | g/l | - | 0,0013 | ASTM D 3231 | 1994 |
(1)Valorile indicate în specificări sunt «valori reale». La stabilirea valorilor limită, s-au aplicat termenii normei ISO 4259 «Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea valorilor de fidelitate privind metodele de testare», iar la stabilirea unei valori maxime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2 R faţă de valoarea zero; la stabilirea unei valori maxime şi a unei valori minime, diferenţa minimă între cele două valori este de4R(R = reproductibilitate). În ciuda acestei măsuri, necesară din motive statistice, fabricantul de carburant va trebui totuşi să aibă în vedere valoarea zero atunci când valoarea maximă prevăzută este de2R şi valoarea medie atunci când există o valoare minimă şi una maximă. În cazul în care este necesară verificarea respectării specificărilor, trebuie aplicaţi termenii normei ISO 4259. (2)Carburantul de referinţă utilizat pentru aprobarea unui vehicul în raport cu valorile limită indicate în linia B a tabelului de la punctul 5.3.1.4 din anexa I la prezenta directivă trebuie să aibă un conţinut maxim de aromatice de 35 % v/v. Comisia va propune cât de repede posibil şi până la 31 decembrie 1999 cel târziu o modificare a prezentei anexe pentru a reflecta media pieţei în ceea ce priveşte conţinutul de aromatice pentru carburantul definit în anexa III la Directiva 98/70/CE. (3)Se va completa în timp util luna publicării. (4)Carburantul poate conţine aditivi antioxidanţi şi inhibitori de cataliză metalică utilizaţi în mod normal pentru stabilizarea fluxurilor de benzină în rafinărie, dar nu trebuie să conţină aditivi detergenţi şi dispersanţi şi nici uleiuri solvante. (5)Se raportează conţinutul efectiv de oxigen al carburantului utilizat pentru testele de tip I şi IV. De asemenea, conţinutul maxim de oxigen al carburantului de referinţă utilizat pentru aprobarea unui vehicul în raport cu valorile limită indicate în linia B a tabelului 5.3.1.4 din anexa I la prezenta directivă este de 2,3 %. Comisia va propune cât de repede posibil şi până la 31 decembrie 1999 cel târziu o modificare a prezentei anexe pentru a reflecta media pieţei în ceea ce priveşte conţinutul de oxigen pentru carburantul definit în anexa III la Directiva 98/70/CE. (6)Se raportează conţinutul efectiv de sulf al carburantului utilizat pentru testele de tip I. De asemenea, carburantul de referinţă utilizat pentru aprobarea unui vehicul în raport cu valorile limită indicate în linia B a tabelului 5.3.1.4 din anexa I la prezenta directivă trebuie să aibă un conţinut maxim de sulf de 50 ppm. Comisia va propune cât de repede posibil şi până la 31 decembrie 1999 cel târziu o modificare a prezentei anexe pentru a reflecta media pieţei în ceea ce priveşte conţinutul de sulf pentru carburantul definit în anexa III la Directiva 98/70/CE. | |||||
Parametru | Unitate | Limite (1) | Metodă de testare | Publicare | |
minimă | maximă | ||||
Cifră cetanică (2) | 52,0 | 54,0 | EN-ISO 5156 | 1998 (3) | |
Densitate la 15 °C | kg/m3 | 833 | 837 | EN-ISO 3675 | 1995 |
Distilare: | |||||
- punct 50 % | °C | 245 | - | EN-ISO 3405 | 1988 |
- punct 95 % | °C | 345 | 350 | EN-ISO 3405 | 1988 |
- punct final de fierbere | °C | - | 370 | EN-ISO 3405 | 1988 |
Punct de inflamabilitate | °C | 55 | - | EN 22719 | 1993 |
CFPP | °C | - | -5 | EN 116 | 1981 |
Vâscozitate la 40 °C | mm2/s | 2,5 | 3,5 | EN-ISO 3104 | 1996 |
Hidrocarburi aromatice policiclice | % m/m | 3,0 | 6,0 | IP 391 | 1995 |
Conţinut de sulf (4) | mg/kg | - | 300 | pr. EN-ISO/DIS 14596 | 1998 (3) |
Coroziune cupru | - | 1 | EN-ISO 2160 | 1995 | |
Carbon Conradson în reziduuri (10 %) | % m/m | - | 0,2 | EN-ISO 10370 | 1995 |
Conţinut de cenuşă | % m/m | - | 0,01 | EN-ISO 6245 | 1995 |
Conţinut de apă | % m/m | - | 0,05 | EN-ISO 12937 | (1998)(3) |
Indice de neutralizare (acid tare) | mg KOH/g | - | 0,02 | ASTM D 974-95 | 1998 (3) |
Stabilitate la oxidare (5) | mg/ml | - | 0,025 | EN-ISO 12205 | 1996 |
Metode noi şi îmbunătăţite în dezvoltare pentru aromaticele policiclice | %/ml | - | - | EN 12916 | (1997)(3) |
(1)Valorile indicate în specificări sunt «valori reale». La stabilirea valorilor limită, s-au aplicat termenii normei ISO 4259 «Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea valorilor de fidelitate privind metodele de testare», iar la stabilirea unei valori maxime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2 R faţă de valoarea zero; la stabilirea unei valori maxime şi a unei valori minime, diferenţa minimă între cele două valori este de4R(R = reproductibilitate). În ciuda acestei măsuri, necesară din motive statistice, fabricantul de carburant va trebui totuşi să aibă în vedere valoarea zero atunci când valoarea maximă prevăzută este de2R şi valoarea medie atunci când există o valoare minimă şi una maximă. În cazul în care este necesară verificarea respectării specificărilor, trebuie aplicaţi termenii normei ISO 4259. (2)Intervalul indicat pentru cetan nu este în acord cu valoarea minimă de 4 R. Totuşi, în caz de diferend între furnizor şi utilizator, se pot aplica termenii normei ISO 4259, cu condiţia să se prevadă un număr suficient de măsuri pentru a obţine precizia necesară, aceasta fiind preferabilă unei determinări unice. (3)Se va completa în timp util luna publicării. (4)Se raportează conţinutul efectiv de sulf al carburantului utilizat pentru testele de tip I. În plus, carburantul de referinţă utilizat pentru aprobarea unui vehicul în raport cu valorile limită indicate în linia B a tabelului 5.3.1.4 din anexa I la prezenta directivă trebuie să aibă un conţinut maxim de sulf de 50 ppm. Comisia va propune cât de repede posibil şi până la 31 decembrie 1999 cel târziu o modificare a prezentei anexe pentru a reflecta media pieţei în ceea ce priveşte conţinutul de sulf pentru carburantul definit în anexa IV la Directiva 98/70/CE. (5)Deşi stabilitatea la oxidare este controlată, e posibil ca durata de viaţă a produsului să fie limitată. Se recomandă a se apela la sfatul furnizorului în ceea ce priveşte condiţiile de depozitare şi durata de viaţă. | |||||
Parametru Unitate | Limite (2) | Metodă de testare | Publicare | |
minimă | maximă | |||
Cifră octanică research, COR | 95,0 | - | EN 25164 | 1993 |
Cifră octanică motor, COM | 85,0 | - | EN 25163 | 1993 |
Densitate la 15 °C kg/m3 | 748 | 775 | ISO 3675 | 1995 |
Presiunea de vapori Reid kPa | 56,0 | 95,0 | EN 12 | 1993 |
Distilare: | ||||
- punct iniţial de fierbere °C | 24 | 40 | EN-ISO 3405 | 1988 |
- evaporat la 100 °C % v/v | 49,0 | 57,0 | EN-ISO 3405 | 1988 |
- evaporat la 150 °C % v/v | 81,0 | 87,0 | EN-ISO 3405 | 1988 |
- punct final de fierbere °C | 190 | 215 | EN-ISO 3405 | 1988 |
Reziduuri % | - | 2 | EN-ISO 3405 | 1988 |
Analiza hidrocarburilor: | ||||
- olefine % v/v | - | 10 | ASTM D 1319 | 1995 |
- aromatice (3) % v/v | 28,0 | 40,0 | ASTM D 1319 | 1995 |
- benzen % v/v | - | 1,0 | pr. EN 12177 | (1998) (4) |
- saturate | - | raport de echilibru | ASTM D 1319 | 1995 |
Raport carbon/oxigen | raport | raport | ||
Stabilitate la oxidare (5) min. | 480 | - | EN-ISO 7536 | 1996 |
Conţinut de oxigen (6) % m/m | - | 2,3 | EN 1601 | (1997) (4) |
Răşină existentă mg/ml | - | 0,04 | EN-ISO 6246 | (1997) (4) |
Conţinut de sulf (7) mg/ml | - | 100 | pr. EN-ISO/DIS 14596 | (1998) (4) |
Coroziune cupru la 50 °C | - | 1 | EN-ISO 2160 | 1995 |
Conţinut de plumb g/l | - | 0,005 | EN 237 | 1996 |
Conţinut de fosfor g/l | - | 0,0013 | ASTM D 3231 | 1994 |
(1)Benzina care îndeplineşte specificările tabelului prezentat anterior se utilizează pentru realizarea testului de tip VI la temperaturi ambiante joase dacă fabricantul nu alege în mod expres carburantul prevăzut la punctul 1 din prezenta anexă, conform punctului 3.4 din anexa VII. (2)Valorile indicate în specificări sunt «valori reale». La stabilirea valorilor limită, s-au aplicat termenii normei ISO 4259 «Produse petroliere - Determinarea şi aplicarea valorilor de fidelitate privind metodele de testare», iar la stabilirea unei valori maxime s-a luat în considerare o diferenţă minimă de 2 R faţă de valoarea zero; la stabilirea unei valori maxime şi a unei valori minime, diferenţa minimă între cele două valori este de4R(R = reproductibilitate). Fără să aducă atingere acestei măsuri, necesară din motive statistice, fabricantul de carburant va trebui totuşi să aibă în vedere valoarea zero atunci când valoarea maximă prevăzută este de2R şi valoarea medie atunci când există o valoare minimă şi una maximă. În cazul în care este necesară verificarea respectării specificărilor, trebuie aplicaţi termenii normei ISO 4259. (3)Carburantul de referinţă utilizat pentru aprobarea unui vehicul în raport cu valorile limită indicate în linia B a tabelului de la punctul 5.3.1.4 din anexa I la prezenta directivă trebuie să aibă un conţinut maxim de aromatice de 35 % v/v. Comisia propune cât de repede posibil şi până la 31 decembrie 1999 cel târziu o modificare a prezentei anexe pentru a reflecta media pieţei în ceea ce priveşte conţinutul de aromatice pentru carburantul definit în anexa III la Directiva 98/70/CE. (4)Se va completa în timp util luna publicării. (5)Carburantul poate conţine aditivi antioxidanţi şi inhibitori de cataliză metalică utilizaţi în mod normal pentru stabilizarea fluxurilor de benzină în rafinărie, dar nu trebuie să conţină aditivi detergenţi şi dispersanţi şi nici uleiuri solvante. (6)Se raportează conţinutul efectiv de oxigen al carburantului utilizat pentru testele de tip VI. În plus, conţinutul maxim de oxigen al carburantului de referinţă utilizat pentru aprobarea unui vehicul în raport cu valorile limită indicate în linia B a tabelului 5.3.1.4 din anexa I la prezenta directivă este de 2,3 %. Comisia propune cât de repede posibil şi până la 31 decembrie 1999 cel târziu o modificare a prezentei anexe pentru a reflecta media pieţei în ceea ce priveşte conţinutul de oxigen pentru carburantul definit în anexa III la Directiva 98/70/CE. (7)Se raportează conţinutul efectiv de sulf al carburantului utilizat pentru testele de tip VI. În plus, carburantul de referinţă utilizat pentru aprobarea unui vehicul în raport cu valorile limită indicate în linia B a tabelului 5.3.1.4 din anexa I la prezenta directivă trebuie să aibă un conţinut maxim de sulf de 50 ppm. Comisia propune cât de repede posibil şi până la 31 decembrie 1999 cel târziu o modificare a prezentei anexe pentru a reflecta o medie a pieţei în ceea ce priveşte conţinutul de sulf pentru carburantul definit în anexa III la Directiva 98/70/CE. | ||||
Tip I | CO (g/km) | HC() | NO"() | HC + NOx (g/M | Particule (2) (g/km) |
Măsură | |||||
Calculat cu FD | |||||
Tip I | CO (g/km) | HC(g/km) |
Valoare măsurată |
Test | Valoare CO (% vol) | Lambda (1) | Viteza motorului (min-1) | Temperatura uleiului de motor (°C) |
Ralanti (regim scăzut) | N/A | |||
Ralanti (regim ridicat) | ||||
(1)Formulă lambda:anexa I punctul 5.3.7.3 nota de subsol 1. | ||||
Masă de referinţă | Masă de monoxid de carbon | Masă de hidrocarburi | Masă de oxizi de azot | Masă de particule (1) | |||||
(Gr) (kg) | (CO) L1 (g/km)(kg) | (HC) L2 (g/km) | (NOx) L3 (g/km) | (PM) L4 (g/km) | |||||
Categorie | Clasă | Diesel | Benzină | Diesel | Benzină | Diesel | Benzină | Diesel | |
M(2) | - | toate | 3,2 | 3,2 | 0,4 | 0,4 | 0,6 | 1,2 | 0,18 |
N1 (3)(4) | I | Gr < = 1305 | 3,2 | 3,2 | 0,4 | 0,4 | 0,6 | 1,2 | 0,18 |
II | 1305 < Gr < = 1760 | 5,8 | 4,0 | 0,5 | 0,5 | 0,7 | 1,6 | 0,23 | |
III | 1760 < Gr | 7,3 | 4,8 | 0,6 | 0,6 | 0,8 | 1,9 | 0,28 | |
(1)Pentru motoarele cu aprindere prin compresie. (2)Cu excepţia vehiculelor a căror masă maximă este mai mare de 2 500 kg. (3)Şi vehiculele din categoria M menţionate în nota 2. (4)Propunerea Comisiei menţionată la articolul 3 alineatul (1) din prezenta directivă conţine pragurile pentru OBD în perspectiva 2005/2006 pentru vehiculele din categoria M1 şiNr | |||||||||