Capitolul viii - DISPOZIŢII FINALE - Directiva 944/05-iun-2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 17 Noiembrie 2025
CAPITOLUL VIII:DISPOZIŢII FINALE
Art. 65: Condiţii de concurenţă echitabile
(1)Măsurile pe care le pot adopta statele membre în temeiul prezentei directive pentru a asigura condiţii de concurenţă echitabile trebuie să fie compatibile cu TFUE, în special cu articolul 36, şi cu dreptul Uniunii.
(2)Măsurile menţionate la alineatul (1) trebuie să fie proporţionale, nediscriminatorii şi transparente. Măsurile respective se aplică numai după notificarea Comisiei şi după primirea aprobării acesteia.
(3)Comisia acţionează în urma notificării menţionate la alineatul (2) în termen de două luni de la data primirii notificării. Termenul respectiv începe în ziua următoare datei primirii informaţiilor complete. În cazul în care Comisia nu a acţionat în acest termen de două luni, se consideră că aceasta nu are obiecţii în ceea ce priveşte măsurile care i-au fost notificate.
Art. 66: Derogări
(1)Statele membre care pot demonstra că au probleme majore la exploatarea sistemelor conectate mici şi a sistemelor izolate mici pot solicita Comisiei derogări de la dispoziţiile relevante din articolele 7 şi 8 şi din capitolele IV, V şi VI.
Sistemele izolate mici şi Franţa, în ceea ce priveşte Corsica, pot, de asemenea, să solicite o derogare de la articolele 4, 5 şi 6.
Înainte de a lua o decizie, Comisia informează statele membre cu privire la aceste solicitări, cu respectarea confidenţialităţii.
(2)Derogările acordate de Comisie menţionate la alineatul (1) sunt limitate în timp şi sunt supuse anumitor condiţii care vizează creşterea concurenţei şi integrarea cu piaţa internă şi care garantează faptul că derogările nu împiedică tranziţia către energia din surse regenerabile, mai multă flexibilitate, stocarea energiei, electromobilitate şi consum dispecerizabil.
În cazul regiunilor ultraperiferice în sensul articolului 349 din TFUE, care nu pot fi interconectate cu piaţa de energie electrică a Uniunii, derogarea nu este limitată în timp şi este supusă anumitor condiţii care garantează că derogarea nu împiedică tranziţia către energia din surse regenerabile.
Deciziile prin care se acordă derogări se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3)Articolul 43 nu se aplică în ceea ce priveşte Cipru, Luxemburg şi Malta. În plus, articolele 6 şi 35 nu se aplică în ceea ce priveşte Malta, iar articolele 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 şi 52 nu se aplică în ceea ce priveşte Cipru.
În sensul articolului 43 alineatul (1) litera (b), noţiunea de "întreprindere care desfăşoară oricare dintre activităţile de producere sau de furnizare" nu se referă la clienţii finali care desfăşoară oricare dintre funcţiile de producere şi/sau de furnizare a energiei electrice, fie direct, fie prin intermediul unei întreprinderi asupra căreia îşi exercită controlul, fie individual, fie în comun, cu condiţia ca, din punctul de vedere al mediei anuale, clienţii finali, inclusiv cotele lor de energie electrică produsă în întreprinderile controlate să fie consumatori neţi de energie electrică şi cu condiţia ca valoarea economică a energiei electrice pe care o vând terţilor să fie nesemnificativă ca proporţie în cadrul celorlalte activităţi comerciale pe care le desfăşoară.
(4)Până la 1 ianuarie 2025, sau până la o dată ulterioară stabilită printr-o decizie în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, articolul 5 nu se aplică în ceea ce priveşte Cipru şi Corsica.
(5)Articolul 4 nu se aplică în ceea ce priveşte Malta până la 5 iulie 2027. Această perioadă poate fi prelungită cu o perioadă suplimentară, care nu depăşeşte opt ani. Prelungirea cu o perioadă suplimentară se efectuează în temeiul unei decizii în temeiul alineatului (1).
(6)Prin derogare de la articolul 40 alineatul (4), operatorii de transport şi de sistem din Estonia, Letonia şi Lituania se pot baza pe serviciile de echilibrare furnizate de furnizorii interni de stocare a energiei electrice, de întreprinderile conexe operatorilor de transport şi de sistem şi de alte instalaţii deţinute de operatorii de transport şi de sistem.
Prin derogare de la articolul 54 alineatul (2), Estonia, Letonia şi Lituania pot permite operatorilor lor de transport şi de sistem şi întreprinderilor conexe operatorilor de transport şi de sistem să deţină, să dezvolte, să gestioneze şi să exploateze instalaţii de stocare fără a urma o procedură de licitaţie deschisă, transparentă şi nediscriminatorie şi pot permite acestor instalaţii de stocare să cumpere sau să vândă energie electrică pe pieţele de echilibrare.
Derogările menţionate la primul şi al doilea paragraf se aplică pe o perioadă de până la trei ani de la aderarea Estoniei, Letoniei şi Lituaniei la Zona Sincronă Europa Continentală. În cazul în care este necesar pentru a menţine securitatea aprovizionării, Comisia poate acorda o prelungire de maximum cinci ani a perioadei iniţiale de trei ani.
(7)Prin derogare de la articolul 40 alineatul (4) şi de la articolul 54 alineatul (2), Cipru poate permite operatorului său de transport şi de sistem să deţină, să dezvolte, să gestioneze şi să exploateze instalaţii de stocare a energiei fără a urma o procedură de licitaţie deschisă, transparentă şi nediscriminatorie.
Derogările menţionate la primul paragraf se aplică până în momentul în care sistemul de transport din Cipru este conectat la sistemele de transport ale altor state membre prin interconectare.

Art. 66a: Accesul la energie la preţuri accesibile în timpul unei crize a preţurilor la energie electrică
(1)Consiliul poate declara, la propunerea Comisiei, printr-o decizie de punere în aplicare, o criză a preţurilor energiei electrice la nivel regional sau la nivelul Uniunii, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)existenţa unor preţuri medii foarte ridicate pe pieţele angro de energie electrică, de cel puţin două ori şi jumătate mai mari decât preţul mediu din ultimii cinci ani şi de cel puţin 180 EUR/MWh, situaţie preconizată a continua timp de cel puţin şase luni, calculul preţului mediu din ultimii cinci ani neluând în considerare perioadele în care a fost declarată o criză a preţurilor energiei electrice la nivel regional sau la nivelul Uniunii;
b)au loc creşteri bruşte ale preţurilor cu amănuntul ale energiei electrice în intervalul de 70%, preconizate a continua timp de cel puţin trei luni.
(2)În decizia de punere în aplicare menţionată la alineatul (1), se precizează durata valabilităţii deciziei respective, care poate fi de până la un an. Această durată poate fi prelungită în conformitate cu procedura prevăzută la alineatul (8) pentru perioade consecutive de până la un an.
(3)Declararea unei crize a preţurilor energiei electrice la nivel regional sau la nivelul Uniunii în temeiul alineatului (1) asigură o concurenţă şi un comerţ echitabile în toate statele membre afectate de decizia de punere în aplicare, astfel încât piaţa internă să nu fie denaturată în mod nejustificat.
(4)În cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatul (1), Comisia prezintă o propunere de declarare a unei crize a preţurilor la energie electrică la nivel regional sau la nivelul Uniunii, care include durata de valabilitate propusă a deciziei de punere în aplicare.
(5)Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate modifica o propunere a Comisiei prezentată în temeiul alineatului (4) sau (8).
(6)În cazul în care Consiliul a adoptat o decizie de punere în aplicare în temeiul alineatului (1), statele membre pot aplica, pe durata valabilităţii deciziei respective, intervenţii publice specifice temporare în ceea ce priveşte stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice către întreprinderile mici şi mijlocii. Astfel de intervenţii publice:
a)sunt limitate la cel mult 70% din consumul beneficiarului în aceeaşi perioadă a anului precedent şi menţin un stimulent de reducere a cererii;
b)respectă condiţiile prevăzute la articolul 5 alineatele (4) şi (7);
c)dacă este cazul, respectă condiţiile prevăzute la alineatul (7) de la prezentul articol;
d)sunt concepute astfel încât să reducă la minimum orice fragmentare negativă a pieţei interne.
(7)În cazul în care Consiliul a adoptat o decizie de punere în aplicare în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, statele membre pot, pe durata valabilităţii deciziei respective, prin derogare de la articolul 5 alineatul (7) litera (c), atunci când aplică intervenţii publice specifice în stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice în temeiul articolului 5 alineatul (6) sau al alineatului (6) de la prezentul articol, să stabilească, în mod excepţional şi temporar, un preţ de furnizare a energiei electrice sub nivelul costurilor, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)preţul stabilit pentru clienţii casnici se aplică numai pentru cel mult 80% din consumul mediu al gospodăriilor şi menţine un stimulent pentru reducerea cererii;
b)nu există nicio discriminare între furnizori;
c)furnizorii sunt compensaţi pentru furnizarea sub nivelul costurilor într-un mod transparent şi nediscriminatoriu;
d)toţi furnizorii sunt eligibili să prezinte oferte pentru preţul de furnizare a energiei electrice care este sub nivelul costurilor, pe aceeaşi bază;
e)măsurile propuse nu denaturează piaţa internă a energiei electrice.
(8)În timp util înainte de expirarea duratei de valabilitate specificate în temeiul alineatului (2), Comisia evaluează dacă sunt îndeplinite în continuare condiţiile prevăzute la alineatul (1). În cazul în care consideră că sunt îndeplinite în continuare condiţiile prevăzute la alineatul (1), Comisia prezintă Consiliului o propunere de prelungire a duratei de valabilitate a deciziei de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (1). În cazul în care Consiliul decide să prelungească durata de valabilitate, alineatele (6) şi (7) se aplică pe durata prelungită.
Comisia evaluează şi monitorizează în permanenţă impactul oricăreia dintre măsurile adoptate în temeiul prezentului articol şi publică periodic rezultatele acestor evaluări.

Art. 67: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 61 alineatul (5) şi articolul 63 alineatul (9) se conferă Comisiei pe o perioadă nedeterminată de la 4 iulie 2019.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 61 alineatul (5) şi articolul 63 alineatul (9) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 61 alineatul (5) şi al articolului 63 alineatul (9) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu, sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 68: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet. Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 69: Monitorizarea, evaluarea şi raportarea efectuate de către Comisie
(1)Comisia monitorizează şi evaluează punerea în aplicare a prezentei directive şi prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport intermediar anexat la raportul privind starea uniunii energetice menţionat la articolul 35 din Regulamentul (UE) 2018/1999.
(2)Până la 31 decembrie 2025, Comisia evaluează punerea în aplicare a prezentei directive şi prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport. Dacă este cazul, Comisia prezintă o propunere legislativă, simultan sau ulterior transmiterii raportului.
Revizuirea efectuată de Comisie evaluează, în special, calitatea serviciilor oferite clienţilor finali şi dacă clienţii, în special clienţii vulnerabili şi clienţii afectaţi de sărăcie energetică, sunt protejaţi în mod adecvat în temeiul prezentei directive.

Art. 70:
[textul din Art. 70 din capitolul VIII a fost abrogat la 12-oct-2025 de anexa XVI, partea 8 din Directiva 1791/13-sept-2023]
Art. 71: Transpunere
(1)Statele membre asigură intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare pentru a se conforma articolelor 2-5, articolului 6 alineatele (2) şi (3), articolului 7 alineatul (1), articolului 8 alineatul (2) literele (j) şi (l), articolului 9 alineatul (2), articolului 10 alineatele (2)-(12), articolelor 11-24, articolelor 26, 28 şi 29, articolelor 31-34, articolului 36, articolului 38 alineatul (2), articolelor 40 şi 42, articolului 46 alineatul (2) litera (d), articolelor 51 şi 54, articolelor 57-59, articolelor 61-63, articolului 70 punctele 1-3, articolului 70 punctul 5 litera (b), articolului 70 punctul 6 şi anexelor I şi II până la 31 decembrie 2020. Statele membre comunică de îndată Comisiei textul actelor respective.
Cu toate acestea, statele membre asigură intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare pentru a se conforma:
- a) articolului 70 punctul 5 litera (a), până la 31 decembrie 2019;
- b) articolului 70 punctul 4, până la 25 octombrie 2020.
Atunci când statele membre adoptă respectivele dispoziţii, acestea conţin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Acestea conţin, de asemenea, o menţiune care precizează că trimiterile, în acte cu putere de lege şi acte administrative în vigoare, la directiva abrogată prin prezenta directivă se interpretează ca trimiteri la prezenta directivă. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a unei astfel de trimiteri şi de formulare a unei astfel de menţiuni.
(2)Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 72: Abrogarea
Directiva 2009/72/CE se abrogă de la 1 ianuarie 2021, fără a aduce atingere obligaţiilor statelor membre în ceea ce priveşte termenul de transpunere în dreptul intern şi datele de aplicare a directivei prevăzute în anexa III.
Trimiterile la directiva abrogată se interpretează ca trimiteri la prezenta directivă şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţă din anexa IV.
Art. 73: Intrarea în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
- Articolul 6 alineatul (1), articolul 7 alineatele (2)-(5), articolul 8 alineatul (1), articolul 8 alineatul (2) literele (a)-(i) şi litera (k), articolul 8 alineatele (3) şi (4), articolul 9 alineatele (1), (3), (4) şi (5), articolul 10 alineatele (2)-(10), articolele 25, 27, 30, 35 şi 37, articolul 38 alineatele (1), (3) şi (4), articolele 39, 41, 43, 44 şi 45, articolul 46 alineatul (1), articolul 46 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c) şi literele (e)-(h), articolul 46 alineatele (3)-(6), articolele 47-50, articolele 52, 53, 55, 56, 60, 64 şi 65 se aplică de la 1 ianuarie 2021.
- Articolul 70 punctele 1-3, articolul 70 punctul 5 litera (b) şi articolul 70 punctul 6 se aplică de la 1 ianuarie 2021.
- Articolul 70 punctul 5 litera (a) se aplică de la 1 ianuarie 2020. Articolul 70 punctul 4 se aplică de la 26 octombrie 2020.
Art. 74: Destinatari
Prezenta directivă se adresează statelor membre.