Titlul iv - GUVERNANŢĂ - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL IV:GUVERNANŢĂ
Art. 99: Asigurarea punerii în aplicare
(1)În vederea asigurării punerii în aplicare corecte şi eficiente, statele membre se asigură că cel puţin sarcinile stabilite în prezentul articol sunt îndeplinite de una sau mai multe autorităţi, organisme sau structuri. Acestea informează Comisia cu privire la toate autorităţile sau structurile competente pentru îndeplinirea sarcinilor respective.
(2)Statele membre se asigură că aplicarea normelor în materie de achiziţii publice este monitorizată.
În cazul în care autorităţile sau structurile de monitorizare identifică, din proprie iniţiativă sau după primirea unor informaţii, încălcări specifice sau probleme sistemice, acestea sunt împuternicite să indice aceste probleme autorităţilor naţionale de audit, instanţelor sau altor autorităţi sau structuri competente, cum sunt Ombudsmanul, parlamentele naţionale sau comitetele acestora.
(3)Rezultatele activităţilor de monitorizare în conformitate cu alineatul (2) se pun la dispoziţia publicului prin intermediul unor mijloace de informare adecvate. Aceste rezultate se pun, de asemenea, la dispoziţia Comisiei. De exemplu, acestea pot fi integrate în rapoartele de monitorizare menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat.
Până la 18 aprilie 2017 şi, ulterior, la fiecare trei ani, statele membre transmit Comisiei un raport de monitorizare care include, după caz, informaţii privind cele mai frecvente surse de aplicare greşită sau de incertitudine juridică, inclusiv posibile probleme structurale sau recurente în aplicarea normelor, privind nivelul participării IMM-urilor la achiziţiile publice şi privind prevenirea, detectarea şi raportarea adecvată a cazurilor de fraudă, corupţie, conflict de interese şi alte nereguli grave în achiziţiile publice.
Comisia poate solicita statelor membre, cel mult o dată la trei ani, să furnizeze informaţii privind punerea în practică a politicilor naţionale strategice de achiziţii publice.
În sensul prezentului alineat, "IMM-urile" sunt definite conform Recomandării 2003/361/CE a Comisiei (1).
(1)Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, (JO L 124, 20.5.2003, p. 36).
Pe baza datelor primite în temeiul prezentului alineat, Comisia publică periodic un raport privind punerea în aplicare şi cele mai bune practici privind politicile naţionale de achiziţii publice în cadrul pieţei interne.
(4)Statele membre se asigură că:
a)sunt disponibile gratuit informaţii şi orientări privind interpretarea şi aplicarea legislaţiei Uniunii privind achiziţiile publice pentru a ajuta autorităţile contractante şi operatorii economici, în special IMM-urile, să aplice în mod corect normele Uniunii privind achiziţiile publice; şi
b)sprijinul este disponibil autorităţilor contractante în vederea planificării şi desfăşurării procedurilor de achiziţii publice.
(5)Statele membre, fără a aduce atingere procedurilor generale şi metodelor de lucru stabilite de Comisie în ceea ce priveşte comunicarea şi contactele sale cu statele membre, desemnează un punct de referinţă pentru cooperarea cu Comisia în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei în materie de achiziţii publice.
(6)Autorităţile contractante, cel puţin pe durata contractului, păstrează copii ale tuturor contractelor încheiate care au o valoare egală sau mai mare decât:
a)1 000 000 EUR în cazul contractelor de produse sau de servicii;
b)10 000 000 EUR în cazul contractelor de lucrări.
Autorităţile contractante acordă acces la contractele menţionate; cu toate acestea, accesul la anumite documente sau informaţii poate fi refuzat, în măsura şi în condiţiile prevăzute de reglementările Uniunii sau de cele naţionale aplicabile în materie de acces la documente şi protecţia datelor.
Art. 100: Rapoarte individuale privind procedurile de atribuire a contractelor
(1)Entităţile contractante păstrează informaţii corespunzătoare referitoare la fiecare contract sau la fiecare acord-cadru reglementat de prezenta directivă şi la fiecare situaţie în care s-a instituit un sistem dinamic de achiziţii. Aceste informaţii sunt suficiente pentru a le permite, la o dată ulterioară, să justifice deciziile luate în legătură cu:
a)calificarea şi selectarea operatorilor economici şi atribuirea contractelor;
b)utilizarea de proceduri de negociere fără o invitaţie de participare la o procedură concurenţială de ofertare în temeiul articolului 50;
c)neaplicarea dispoziţiilor de la titlul II capitolele II-IV în temeiul derogărilor prevăzute la titlul I capitolele II şi III;
d)după caz, motivele pentru care au fost folosite alte mijloace de comunicare decât cele electronice pentru depunerea electronică.
În măsura în care anunţul de atribuire a contractului întocmit în temeiul articolului 70 sau al articolului 92 alineatul (2) conţine informaţiile solicitate în prezentul alineat, entităţile contractante pot utiliza respectivul anunţ.
(2)Entităţile contractante documentează evoluţia tuturor procedurilor de achiziţie, indiferent dacă procedurile sunt efectuate prin mijloace electronice sau nu. În acest scop, acestea se asigură că păstrează suficientă documentaţie pentru a justifica deciziile luate în toate etapele procedurii de achiziţie, cum ar fi documentaţia privind comunicările cu operatorii economici şi deliberările interne, pregătirea documentelor achiziţiei, de dialog sau de negociere, după caz, precum şi etapele de selecţie şi de atribuire a contractului. Documentaţia se păstrează timp de minim trei ani de la data atribuirii contractului.
(3)Informaţiile sau documentaţia, sau elementele principale ale acestora, sunt comunicate Comisiei sau autorităţilor, organismelor sau structurilor naţionale menţionate la articolul 99, la solicitarea acestora.
Art. 101: Raportări naţionale şi informaţii statistice
(1)Comisia revizuieşte calitatea şi exhaustivitatea datelor care pot fi extrase din anunţurile menţionate la articolele 67-71, 92 şi 96, care sunt publicate în conformitate cu anexa IX.
În cazul în care calitatea şi exhaustivitatea datelor menţionate în prezentul articol la primul paragraf nu se conformează obligaţiilor specificate la articolul 67 alineatul (1), articolul 68 alineatul (1), articolul 69, articolul 70 alineatul (1), articolul 92 alineatul (3) şi la articolul 96 alineatul (2), Comisia solicită informaţii complementare din partea statului membru vizat. Într-un termen rezonabil, statul membru vizat furnizează informaţiile statistice lipsă solicitate de Comisie.
(2)Până la 18 aprilie 2017 şi, ulterior, la a fiecare trei ani, statele membre înaintează Comisiei un raport statistic privind achiziţiile publice care ar fi fost reglementate de prezenta directivă în cazul în care valoarea acestora ar fi depăşit pragul relevant prevăzut la articolul 15, indicând o estimare a valorii totale agregate a acestor achiziţii pe parcursul perioadei în cauză. Estimarea respectivă poate, în special, să se bazeze pe datele disponibile în cadrul cerinţelor de publicare la nivel naţional sau pe estimări bazate pe eşantioane.
Raportul respectiv poate fi inclus în raportul menţionat la articolul 99 alineatul (3).
Art. 102: Cooperare administrativă
(1)Statele membre îşi furnizează reciproc asistenţă şi adoptă măsuri de cooperare eficace între ele pentru a asigura schimbul de informaţii cu privire la aspectele menţionate la articolele 62, 81 şi 84. Ele asigură confidenţialitatea informaţiilor care fac obiectul acestui schimb.
(2)Autorităţile competente din toate statele membre în cauză fac schimb de informaţii respectând normele privind protecţia datelor cu caracter personal prevăzute în Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) şi de Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2).
(1)Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (JO L 281, 23.11.1995, p. 31).
(2)Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice (Directiva asupra confidenţialităţii şi comunicaţiilor electronice) (JO L 201, 31.7.2002, p. 37).
(3)Pentru a testa oportunitatea utilizării Sistemului de informare al pieţei interne (IMI), instituit prin Regulamentul (UE) nr. 1024/2012 în scopul desfăşurării schimbului de informaţii prevăzut în prezenta directivă, se lansează un proiect-pilot cel târziu la 18 aprilie 2015.