Art. 99. - Art. 99: Asigurarea punerii în aplicare - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 99: Asigurarea punerii în aplicare
(1)În vederea asigurării punerii în aplicare corecte şi eficiente, statele membre se asigură că cel puţin sarcinile stabilite în prezentul articol sunt îndeplinite de una sau mai multe autorităţi, organisme sau structuri. Acestea informează Comisia cu privire la toate autorităţile sau structurile competente pentru îndeplinirea sarcinilor respective.
(2)Statele membre se asigură că aplicarea normelor în materie de achiziţii publice este monitorizată.
În cazul în care autorităţile sau structurile de monitorizare identifică, din proprie iniţiativă sau după primirea unor informaţii, încălcări specifice sau probleme sistemice, acestea sunt împuternicite să indice aceste probleme autorităţilor naţionale de audit, instanţelor sau altor autorităţi sau structuri competente, cum sunt Ombudsmanul, parlamentele naţionale sau comitetele acestora.
(3)Rezultatele activităţilor de monitorizare în conformitate cu alineatul (2) se pun la dispoziţia publicului prin intermediul unor mijloace de informare adecvate. Aceste rezultate se pun, de asemenea, la dispoziţia Comisiei. De exemplu, acestea pot fi integrate în rapoartele de monitorizare menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat.
Până la 18 aprilie 2017 şi, ulterior, la fiecare trei ani, statele membre transmit Comisiei un raport de monitorizare care include, după caz, informaţii privind cele mai frecvente surse de aplicare greşită sau de incertitudine juridică, inclusiv posibile probleme structurale sau recurente în aplicarea normelor, privind nivelul participării IMM-urilor la achiziţiile publice şi privind prevenirea, detectarea şi raportarea adecvată a cazurilor de fraudă, corupţie, conflict de interese şi alte nereguli grave în achiziţiile publice.
Comisia poate solicita statelor membre, cel mult o dată la trei ani, să furnizeze informaţii privind punerea în practică a politicilor naţionale strategice de achiziţii publice.
În sensul prezentului alineat, "IMM-urile" sunt definite conform Recomandării 2003/361/CE a Comisiei (1).
(1)Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, (JO L 124, 20.5.2003, p. 36).
Pe baza datelor primite în temeiul prezentului alineat, Comisia publică periodic un raport privind punerea în aplicare şi cele mai bune practici privind politicile naţionale de achiziţii publice în cadrul pieţei interne.
(4)Statele membre se asigură că:
a)sunt disponibile gratuit informaţii şi orientări privind interpretarea şi aplicarea legislaţiei Uniunii privind achiziţiile publice pentru a ajuta autorităţile contractante şi operatorii economici, în special IMM-urile, să aplice în mod corect normele Uniunii privind achiziţiile publice; şi
b)sprijinul este disponibil autorităţilor contractante în vederea planificării şi desfăşurării procedurilor de achiziţii publice.
(5)Statele membre, fără a aduce atingere procedurilor generale şi metodelor de lucru stabilite de Comisie în ceea ce priveşte comunicarea şi contactele sale cu statele membre, desemnează un punct de referinţă pentru cooperarea cu Comisia în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei în materie de achiziţii publice.
(6)Autorităţile contractante, cel puţin pe durata contractului, păstrează copii ale tuturor contractelor încheiate care au o valoare egală sau mai mare decât:
a)1 000 000 EUR în cazul contractelor de produse sau de servicii;
b)10 000 000 EUR în cazul contractelor de lucrări.
Autorităţile contractante acordă acces la contractele menţionate; cu toate acestea, accesul la anumite documente sau informaţii poate fi refuzat, în măsura şi în condiţiile prevăzute de reglementările Uniunii sau de cele naţionale aplicabile în materie de acces la documente şi protecţia datelor.