Capitolul ii - Tehnici şi instrumente pentru achiziţiile electronice şi agregate - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL II:Tehnici şi instrumente pentru achiziţiile electronice şi agregate
Art. 51: Acorduri-cadru
(1)Entităţile contractante pot încheia acorduri-cadru, cu condiţia să aplice procedurile prevăzute de prezenta directivă.
Un acord-cadru înseamnă un acord încheiat între una sau mai multe entităţi contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici, cu scopul de a stabili condiţiile pentru contractele care urmează să fie atribuite în decursul unei perioade determinate, în special în ceea ce priveşte preţurile şi, dacă este cazul, cantităţile avute în vedere.
Durata unui acord-cadru nu poate fi mai mare de opt ani, cu excepţia cazurilor excepţionale bine justificate, în special prin obiectul acordului-cadru.
(2)Contractele încheiate în baza unui acord-cadru se atribuie în temeiul unor norme şi criterii obiective, care pot include reluarea procedurii concurenţiale între acei operatori economici care sunt parte la acordul-cadru astfel cum a fost încheiat. Respectivele norme şi criterii sunt menţionate în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru.
Normele şi criteriile obiective menţionate la primul paragraf asigură tratamentul egal al operatorilor economici care sunt părţi la acord. În cazul în care se include reluarea procedurii concurenţiale, entităţile contractante stabilesc un termen suficient pentru a permite depunerea ofertelor referitoare la fiecare contract în parte şi atribuie fiecare contract ofertantului care a prezentat cea mai bună ofertă pe baza criteriilor de atribuire prevăzute în specificaţiile din acordul-cadru.
Entităţile contractante nu recurg la acordurile-cadru în mod abuziv sau în aşa fel încât să împiedice, să restrângă sau să denatureze concurenţa.
Art. 52: Sisteme dinamice de achiziţii
(1)Pentru achiziţiile de uz curent ale căror caracteristici general disponibile pe piaţă îndeplinesc cerinţele entităţilor contractante, acestea din urmă pot utiliza un sistem dinamic de achiziţii. Sistemul dinamic de achiziţii funcţionează ca un proces în întregime electronic şi este deschis pe întreaga perioadă de valabilitate a sistemului de achiziţii oricărui operator economic care îndeplineşte criteriile de selecţie. Sistemul poate fi împărţit pe categorii de produse, lucrări sau servicii care sunt definite în mod obiectiv, pe baza caracteristicilor achiziţiilor care urmează a fi realizate în cadrul categoriei în cauză. Aceste caracteristici pot include o referinţă la dimensiunea maximă admisibilă a contractelor specifice ulterioare sau la o anumită zonă geografică în care contractele specifice ulterioare vor fi executate.
(2)Pentru efectuarea unei achiziţii în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii, entităţile contractante urmează regulile procedurii restrânse. Toţi candidaţii care îndeplinesc criteriile de selecţie sunt admişi în sistem, iar numărul de candidaţi care urmează să fie admişi în sistem nu este limitat în conformitate cu articolul 78 alineatul (2). În cazul în care entităţile contractante au divizat sistemul în categorii de produse, lucrări sau servicii în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol, acestea specifică criteriile de selecţie aplicabile pentru fiecare categorie.
În pofida articolului 46, se aplică următoarele termene:
a)termenul minim pentru primirea cererilor de participare este fixat, în general, la nu mai puţin de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare sau, dacă se utilizează un anunţ orientativ periodic ca mijloc de invitare la procedura concurenţială de ofertare, de la data trimiterii invitaţiei pentru confirmarea interesului şi nu poate fi în niciun caz mai mic de 15 zile. Nu se mai aplică alte termene pentru primirea cererilor de participare de îndată ce a fost trimisă invitaţia de participare la procedura de ofertare pentru prima achiziţie specifică în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii;
b)termenul minim de primire a ofertelor este de cel puţin 10 zile de la data la care s-a trimis invitaţia de participare la procedura de ofertare. Se aplică articolul 46 alineatul (2) al doilea şi al treilea paragraf.
(3)Toate comunicările din cadrul unui sistem dinamic de achiziţii se efectuează numai prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 40 alineatele (1), (3), (5) şi (6).
(4)Pentru atribuirea contractelor în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii, entităţile contractante:
a)publică o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare în care precizează că este vorba de un sistem dinamic de achiziţii;
b)indică în documentele achiziţiei cel puţin natura şi cantitatea estimată a achiziţiilor avute în vedere, precum şi toate informaţiile necesare privind sistemul dinamic de achiziţii, inclusiv modul de funcţionare a acestuia, echipamentul electronic utilizat şi aranjamentele şi specificaţiile tehnice de conectare;
c)indică orice divizare în categorii de produse, lucrări sau servicii şi caracteristicile care le definesc;
d)oferă acces nelimitat, direct şi deplin, atât timp cât sistemul este valabil, la documentele achiziţiei, în conformitate cu articolul 73.
(5)Entităţile contractante acordă fiecărui operator economic, pe toată perioada de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii, posibilitatea de a solicita să participe la sistem în condiţiile menţionate la alineatul (2). Entităţile contractante finalizează evaluarea unor astfel de cereri în conformitate cu criteriile de selecţie în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea lor. Termenul respectiv poate fi prelungit la 15 zile lucrătoare în cazuri individuale în care acest lucru este justificat, în special din cauza necesităţii de a examina documentaţia suplimentară sau de a verifica în alt mod dacă criteriile de selecţie sunt îndeplinite.
În pofida primului paragraf, atât timp cât nu a fost trimisă invitaţia de participare la procedura de ofertare pentru prima achiziţie specifică în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii, entităţile contractante pot prelungi perioada de evaluare, cu condiţia ca nicio invitaţie de participare la procedura de ofertare să nu fie emisă în perioada prelungită de evaluare. În documentele achiziţiei acestea indică durata perioadei prelungite pe care intenţionează să o aplice.
Entităţile contractante informează operatorul economic în cauză în cel mai scurt timp posibil dacă a fost admis sau nu în sistemul dinamic de achiziţii.
(6)Entităţile contractante invită toţi participanţii admişi să depună o ofertă pentru fiecare achiziţie specifică în cadrul sistemului dinamic de achiziţii, în conformitate cu articolul 74. În cazul în care sistemul dinamic de achiziţii a fost divizat pe categorii de lucrări, produse sau servicii, entităţile contractante îi invită pe toţi participanţii care au fost admişi în categoria corespunzătoare achiziţiei specifice în cauză să depună o ofertă.
Entităţile contractante atribuie contractul ofertantului care a prezentat cea mai bună ofertă, pe baza criteriilor de atribuire enunţate în anunţul de participare pentru sistemul dinamic de achiziţii, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau, atunci când mijlocul de invitare la o procedură concurenţială de ofertare îl constituie un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în invitaţia de participare la procedura de ofertare. Dacă este cazul, aceste criterii pot fi formulate cu mai multă exactitate în invitaţia de participare la procedura de ofertare.
(7)Entităţile contractante care, în temeiul articolului 80, aplică criteriile de excludere sau de selecţie prevăzute de Directiva 2014/24/UE pot, în orice moment pe parcursul perioadei de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii, să solicite participanţilor admişi să depună o declaraţie pe propria răspundere, reînnoită şi actualizată, astfel cum se prevede la articolul 59 alineatul (1) din directiva menţionată, în termen de cinci zile lucrătoare de la data transmiterii cererii.
Alineatele (2)-(4) de la articolul 59 se aplică pe întreaga perioadă de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii.
(8)Entităţile contractante indică perioada de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare. Acestea informează Comisia cu privire la orice modificare a perioadei de valabilitate, folosind următoarele formulare standard:
a)dacă perioada de valabilitate este modificată fără a pune capăt sistemului, formularul utilizat iniţial pentru invitaţia la procedura concurenţială de ofertare pentru sistemul dinamic de achiziţii;
b)dacă se pune capăt sistemului, anunţul de atribuire a contractului menţionat la articolul 70.
(9)Nu se percep taxe, înainte sau pe perioada de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii, de la operatorii economici care sunt interesaţi de sistemul dinamic de achiziţii sau care sunt parte la acesta.
Art. 53: Licitaţii electronice
(1)Entităţile contractante pot să utilizeze licitaţii electronice, în cadrul cărora sunt prezentate noi preţuri, revizuite în sens descrescător, şi/sau noi valori aferente anumitor elemente ale ofertelor.
În acest scop, entităţile contractante structurează licitaţia electronică sub forma unui proces electronic repetitiv, care are loc după o evaluare iniţială integrală a ofertelor, permiţând clasificarea lor prin metode automate de evaluare.
Anumite contracte de achiziţii de servicii şi anumite contracte de achiziţii de lucrări care au drept obiect activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări, care nu pot fi clasificate prin metode de evaluare automată, nu fac obiectul licitaţiilor electronice.
(2)În procedurile deschise sau restrânse sau în procedurile de negociere cu invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare, entităţile contractante pot decide ca atribuirea unui contract să fie precedată de o licitaţie electronică, în cazul în care conţinutul documentelor achiziţiei, în special specificaţiile tehnice, pot fi stabilite cu exactitate.
În aceleaşi condiţii, licitaţia electronică poate fi utilizată cu ocazia reluării procedurii concurenţiale între părţile la un acord-cadru, astfel cum este prevăzut la articolul 51 alineatul (2), şi cu ocazia deschiderii procedurii concurenţiale pentru contractele care urmează să fie atribuite prin sistemul dinamic de achiziţii menţionat la articolul 52.
(3)Licitaţia electronică se bazează pe unul dintre următoarele elemente ale ofertelor:
a)exclusiv pe preţuri, în cazul în care contractul se atribuie doar pe bază de preţ;
b)pe preţuri şi/sau pe noile valori ale elementelor ofertelor indicate în documentele achiziţiei, în cazul în care contractul se atribuie pe baza celui mai bun raport preţ-calitate sau ofertei cu cel mai scăzut cost, utilizând o abordare bazată pe rentabilitate.
(4)Entităţile contractante care decid să organizeze o licitaţie electronică precizează acest lucru în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului sau, atunci când ca mijloc de invitare la o procedură concurenţială de ofertare se foloseşte un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în invitaţia de participare la procedura de ofertare. Documentele achiziţiei conţin cel puţin informaţiile prevăzute în anexa VII.
(5)Înainte de iniţierea licitaţiei electronice, entităţile contractante efectuează o primă evaluare completă a ofertelor în conformitate cu criteriul sau criteriile de atribuire şi cu ponderile stabilite ale acestora.
O ofertă este considerată admisibilă dacă a fost depusă de un ofertant care nu a fost exclus în temeiul articolului 78 alineatul (1) sau al articolului 80 alineatul (1), care îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite în temeiul articolelor 78 şi 80 şi a cărui ofertă este conformă cu specificaţiile tehnice, fără a fi neconformă sau inacceptabilă sau inadecvată.
În special, ofertele care nu respectă documentele achiziţiei, care au fost primite cu întârziere, care prezintă semne de înţelegeri anticoncurenţiale sau corupţie sau care au fost considerate de autoritatea contractantă ca fiind anormal de scăzute, se consideră neconforme. În special ofertele prezentate de către ofertanţii care nu au calificările necesare şi ofertele al căror preţ depăşeşte bugetul autorităţii contractante, astfel cum a fost stabilit şi documentat înainte de lansarea procedurii de achiziţii publice, se consideră inacceptabile.
O ofertă este considerată drept neadecvată dacă este lipsită de relevanţă pentru contract, neputând în mod evident răspunde, fără modificări substanţiale, necesităţilor şi cerinţelor entităţii contractante indicate în documentele achiziţiei. O cerere de participare nu este considerată adecvată în cazul în care operatorul economic în cauză urmează să fie sau poate fi exclus în temeiul articolului 78 alineatul (1) sau al articolului 80 alineatul (1) sau nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de entitatea contractantă în temeiul articolului 78 sau 80.
Toţi ofertanţii care au depus oferte admisibile sunt invitaţi simultan, prin mijloace electronice, să participe la licitaţia electronică utilizând, de la data şi ora specificate, conexiunile în conformitate cu instrucţiunile prevăzute în invitaţie. Licitaţia electronică se poate desfăşura în mai multe runde succesive. Licitaţia electronică nu începe mai devreme de două zile lucrătoare de la data trimiterii invitaţiilor.
(6)Invitaţia este însoţită de rezultatul evaluării integrale a ofertantului în cauză, realizată conform ponderării prevăzute la articolul 82 alineatul (5) primul paragraf.
Invitaţia precizează, de asemenea, formula matematică ce va fi utilizată în cadrul licitaţiei electronice pentru determinarea reclasificărilor automate în funcţie de noile preţuri şi/sau de noile valori prezentate. Cu excepţia cazului în care oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic este identificată doar pe baza preţului, formula respectivă include ponderile tuturor criteriilor stabilite pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, astfel cum este indicat în anunţul utilizat ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare sau în alte documente ale achiziţiei. În acest scop, eventualele intervale valorice sunt totuşi reduse în prealabil la o valoare determinată.
În cazul în care sunt permise variante, se furnizează o formulă separată pentru fiecare variantă.
(7)Pe parcursul fiecărei runde a unei licitaţii electronice, entităţile contractante comunică instantaneu tuturor ofertanţilor informaţii suficiente care să le permită acestora să aprecieze, în orice moment, care ar fi locul lor relativ în clasament. De asemenea, acestea pot comunica şi alte informaţii privind celelalte preţuri sau valori prezentate, cu condiţia ca acest lucru să fie menţionat în specificaţii. Totodată, ele pot anunţa, în orice moment, numărul de participanţi la runda respectivă a licitaţiei. Cu toate acestea, entităţile contractante nu pot dezvălui, în nicio situaţie, identitatea ofertanţilor în timpul desfăşurării rundelor unei licitaţii electronice.
(8)Entităţile contractante închid o licitaţie electronică în unul sau mai multe dintre următoarele moduri:
a)la data şi ora indicate anterior;
b)dacă nu mai primesc alte preţuri noi sau alte valori noi care să corespundă cerinţelor privind diferenţele minime, cu condiţia să fi specificat anterior termenul pe care îl vor lăsa să curgă de la primirea ultimei oferte înainte să închidă licitaţia electronică; sau
c)după un număr de runde de licitare indicat în prealabil.
În cazul în care entităţile contractante intenţionează să închidă o licitaţie electronică în conformitate cu primul paragraf litera (c), eventual în combinaţie cu dispoziţiile prevăzute la litera (b) de la paragraful menţionat, invitaţia de participare la licitaţie menţionează calendarul fiecărei runde de licitare.
(9)După închiderea licitaţiei electronice, entităţile contractante atribuie contractul în conformitate cu articolul 82, în funcţie de rezultatele licitaţiei electronice.
Art. 54: Cataloage electronice
(1)În cazul în care se impune utilizarea mijloacelor electronice de comunicare, entităţile contractante pot solicita ca ofertele să fie prezentate sub formă de catalog electronic sau să includă un catalog electronic.
Statele membre pot să impună obligativitatea utilizării cataloagelor electronice în legătură cu anumite tipuri de achiziţii.
Ofertele prezentate sub formă de cataloage electronice pot fi însoţite de alte documente care le completează.
(2)Cataloagele electronice sunt elaborate de către candidaţi sau ofertanţi în vederea participării la o anumită procedură de achiziţii în conformitate cu specificaţiile tehnice şi cu formatul stabilite de entitatea contractantă.
În plus, cataloagele electronice respectă cerinţele aplicabile instrumentelor de comunicare electronice, precum şi orice cerinţe suplimentare stabilite de entitatea contractantă în conformitate cu articolul 40.
(3)În cazul în care se acceptă sau se impune prezentarea ofertelor sub formă de cataloage electronice, entităţile contractante:
a)precizează acest lucru în anunţul de participare, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau, atunci când ca mijloc de invitare la procedura concurenţială de ofertare se foloseşte un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în invitaţia de participare la procedura de ofertare sau la negociere;
b)indică în documentele achiziţiei toate informaţiile necesare în conformitate cu articolul 40 alineatul (6) în ceea ce priveşte formatul, echipamentul electronic utilizat şi aranjamentele şi specificaţiile tehnice de conectare pentru catalog.
(4)În cazul în care a fost încheiat un acord-cadru cu mai mult de un operator economic în urma prezentării de oferte sub formă de cataloage electronice, entităţile contractante pot prevedea că reluarea procedurii concurenţiale pentru contracte specifice se realizează pe baza cataloagelor actualizate. Într-un astfel de caz, entităţile contractante folosesc una dintre următoarele metode:
a)invită ofertanţii să îşi depună din nou cataloagele electronice, adaptate la cerinţele contractului în cauză; sau
b)informează ofertanţii că intenţionează să colecteze din cataloagele electronice care au fost deja depuse informaţiile necesare pentru a constitui oferte adaptate la cerinţele contractului în cauză, cu condiţia ca utilizarea metodei respective să fi fost anunţată în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru.
(5)În cazul în care entităţile contractante reiau procedura concurenţială pentru contracte specifice, în conformitate cu alineatul (4) litera (b), ele notifică ofertanţii cu privire la data şi ora la care intenţionează să colecteze informaţiile necesare pentru a constitui oferte adaptate la cerinţele contractului specific în cauză şi le dau ofertanţilor posibilitatea de a refuza această colectare de informaţii.
Entităţile contractante prevăd o perioadă corespunzătoare între notificare şi colectarea efectivă a informaţiilor.
Înainte de atribuirea contractului, entităţile contractante prezintă informaţiile colectate ofertantului în cauză, pentru a-i da acestuia posibilitatea de a contesta sau confirma că oferta astfel constituită nu conţine erori materiale.
(6)Entităţile contractante pot atribui contracte pe baza unui sistem dinamic de achiziţii, solicitând prezentarea ofertelor pentru un contract specific sub forma unui catalog electronic.
Entităţile contractante pot, de asemenea, să atribuie contractele pe baza unui sistem dinamic de achiziţii, în conformitate cu alineatul (4) litera (b) şi cu alineatul (5), cu condiţia ca cererea de participare la sistemul dinamic de achiziţii să fie însoţită de un catalog electronic conform cu specificaţiile tehnice şi formatul stabilite de entitatea contractantă. Catalogul respectiv este completat ulterior de către candidaţi, când aceştia sunt informaţi cu privire la intenţia entităţii contractante de a constitui oferte prin intermediul procedurii de la alineatul (4) litera (b).
Art. 55: Activităţi de achiziţie centralizate şi organisme centrale de achiziţie
(1)Statele membre pot prevedea că entităţile contractante pot achiziţiona produse şi/sau servicii de la un organism central de achiziţie care oferă activitatea de achiziţie centralizată menţionată la articolul 2 punctul 10 litera (a).
De asemenea, statele membre pot prevedea posibilitatea ca entităţile contractante să achiziţioneze lucrări, produse şi servicii prin utilizarea fie a contractelor atribuite de un organism central de achiziţie, fie a sistemelor dinamice de achiziţii administrate de un organism central de achiziţie, fie a unui acord-cadru încheiat de un organism central de achiziţie care oferă activitatea de achiziţie centralizată menţionată la articolul 2 punctul 10 litera (b). În cazul în care un sistem dinamic de achiziţii care este administrat de un organism central de achiziţie poate fi utilizat de alte entităţi contractante, acest lucru se menţionează în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare care instituie sistemul dinamic de achiziţii respectiv.
În ceea ce priveşte primul şi al doilea paragraf, statele membre pot dispune că anumite achiziţii trebuie să se realizează recurgând la organisme centrale de achiziţie sau la unul sau mai multe organisme centrale de achiziţie specifice.
(2)O entitate contractantă îşi îndeplineşte obligaţiile care îi revin în temeiul prezentei directive atunci când achiziţionează produse sau servicii de la un organism central de achiziţie care oferă activitatea de achiziţie centralizată menţionată la articolul 2 punctul 10 litera (a).
În plus, o entitate contractantă îşi îndeplineşte, de asemenea, obligaţiile care îi revin în temeiul prezentei directive atunci când achiziţionează lucrări, produse sau servicii prin utilizarea contractelor atribuite de organismul central de achiziţie, prin utilizarea sistemelor dinamice de achiziţii administrate de organismul central de achiziţie sau utilizând un acord-cadru încheiat de organismul central de achiziţie care oferă activitatea de achiziţie centralizată menţionată la articolul 2 punctul 10 litera (b).
Cu toate acestea, entitatea contractantă în cauză este responsabilă de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în prezenta directivă în ceea ce priveşte părţile pe care le derulează ea însăşi, cum ar fi:
a)atribuirea unui contract în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii, care este administrat de un organism central de achiziţie; sau
b)efectuarea unei reluări a procedurii concurenţiale în cadrul unui acord-cadru care a fost încheiat de un organism central de achiziţie.
(3)Toate procedurile de achiziţii desfăşurate de un organism central de achiziţie sunt efectuate folosind mijloace electronice de comunicare, în conformitate cu cerinţele stabilite la articolul 40.
(4)Entităţile contractante pot atribui, fără aplicarea procedurilor prevăzute în prezenta directivă, un contract de achiziţii de servicii pentru furnizarea de activităţi de achiziţie centralizate unui organism central de achiziţie.
Astfel de contracte de achiziţii de servicii pot include, de asemenea, furnizarea de activităţi de achiziţie auxiliare.
Art. 56: Achiziţii comune ocazionale
(1)Două sau mai multe entităţi contractante pot conveni să efectueze anumite achiziţii specifice în comun.
(2)În cazul în care o procedură de achiziţii se derulează în întregime în comun, în numele şi în contul tuturor entităţilor contractante în cauză, acestea sunt responsabile în mod solidar pentru îndeplinirea obligaţiilor care le revin în temeiul prezentei directive. Această dispoziţie se aplică, de asemenea, în cazurile în care o entitate contractantă gestionează singură procedura de achiziţii, acţionând în nume propriu şi în numele celorlalte entităţi contractante în cauză.
În cazul în care o procedură de achiziţii nu se derulează în întregime în numele şi în contul entităţilor contractante în cauză, acestea sunt responsabile solidar numai cu privire la părţile desfăşurate în comun. Fiecare entitate contractantă este unica responsabilă de îndeplinirea obligaţiilor sale în temeiul prezentei directive, în ceea ce priveşte părţile pe care le derulează în nume şi pe cont propriu.
Art. 57: Achiziţii care implică entităţi contractante din state membre diferite
(1)Fără a aduce atingere articolelor 28-31, entităţile contractante din state membre diferite pot acţiona în comun în vederea atribuirii contractelor prin intermediul unuia dintre mijloacele prevăzute la prezentul articol.
Entităţile contractante nu folosesc mijloacele prevăzute în prezentul articol în scopul evitării aplicării dispoziţiilor obligatorii de drept public în conformitate cu dreptul Uniunii care li se aplică în statul lor membru.
(2)Un stat membru nu interzice entităţilor sale contractante să utilizeze activităţile de achiziţie centralizate oferite de organismele centrale de achiziţie situate în alt stat membru.
În ceea ce priveşte activităţile de achiziţie centralizate oferite de un organism central de achiziţie situat în alt stat membru decât cel al entităţii contractante, statele membre pot totuşi alege să precizeze că entităţile lor contractante pot utiliza doar activităţile de achiziţie centralizate definite la articolul 2 punctul 10 litera (a) sau (b).
(3)Prestarea activităţilor de achiziţie centralizate de către un organism central de achiziţie situat într-un alt stat membru se efectuează în conformitate cu dispoziţiile de drept intern ale statului membru în care este situat organismul central de achiziţie.
Dispoziţiile de drept intern ale statului membru în care este situat organismul central de achiziţie se aplică, de asemenea, următoarelor:
a)atribuirii unui contract în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii;
b)efectuării unei reluări a procedurii concurenţiale în cadrul unui acord-cadru.
(4)Mai multe entităţi contractante din state membre diferite pot să atribuie în comun un contract, să încheie un acord-cadru sau să administreze un sistem dinamic de achiziţii. De asemenea, acestea pot să atribuie contracte pe baza acordului-cadru sau a sistemului dinamic de achiziţii. Cu excepţia cazului în care elementele necesare au fost reglementate printr-un acord internaţional încheiat între statele membre în cauză, entităţile contractante participante încheie un acord care stabileşte:
a)responsabilităţile părţilor şi dispoziţiile relevante de drept intern care rezultă;
b)organizarea internă a procedurii de achiziţii, inclusiv gestionarea procedurii, distribuţia lucrărilor, produselor sau serviciilor care urmează să fie achiziţionate şi încheierea contractelor.
O entitate contractantă participantă îşi îndeplineşte obligaţiile în temeiul prezentei directive în cazul în care achiziţionează lucrări, produse sau servicii de la o entitate contractantă care este responsabilă de procedura de achiziţie. În momentul stabilirii responsabilităţilor şi a dreptului intern aplicabil în conformitate cu litera (a), entităţile contractante participante pot aloca responsabilităţi specifice între ele şi pot stabili dispoziţiile de drept intern aplicabile din legislaţia naţională aferentă statului lor membru. Alocarea responsabilităţilor şi dreptul intern aplicabil se menţionează în documentele achiziţiei pentru contractele atribuite în comun.
(5)În cazul în care mai multe entităţi contractante din state membre diferite au înfiinţat o entitate comună, inclusiv o grupare europeană de cooperare teritorială în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1082/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) sau alte entităţi înfiinţate în temeiul dreptului Uniunii, entităţile contractante participante convin, printr-o decizie a organismului competent al entităţii comune, asupra aplicării normelor în materie de achiziţii ale unuia dintre următoarele state membre:
(1)Regulamentul (CE) nr. 1082/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind o grupare europeană de cooperare teritorială (GECT) (JO L 210, 31.7.2006, p. 19).
a)dispoziţiile de drept intern ale statului membru în care entitatea comună îşi are sediul social;
b)dispoziţiile de drept intern ale statului membru în care entitatea comună îşi desfăşoară activităţile.
Acordul menţionat la primul paragraf se poate aplica pe o perioadă nedeterminată, atunci când este integrat în actul constitutiv al entităţii comune, sau poate fi limitat la o anumită perioadă, la anumite tipuri de contracte sau la una sau mai multe atribuiri de contracte individuale.