Art. 53. - Art. 53: Licitaţii electronice - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 53: Licitaţii electronice
(1)Entităţile contractante pot să utilizeze licitaţii electronice, în cadrul cărora sunt prezentate noi preţuri, revizuite în sens descrescător, şi/sau noi valori aferente anumitor elemente ale ofertelor.
În acest scop, entităţile contractante structurează licitaţia electronică sub forma unui proces electronic repetitiv, care are loc după o evaluare iniţială integrală a ofertelor, permiţând clasificarea lor prin metode automate de evaluare.
Anumite contracte de achiziţii de servicii şi anumite contracte de achiziţii de lucrări care au drept obiect activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări, care nu pot fi clasificate prin metode de evaluare automată, nu fac obiectul licitaţiilor electronice.
(2)În procedurile deschise sau restrânse sau în procedurile de negociere cu invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare, entităţile contractante pot decide ca atribuirea unui contract să fie precedată de o licitaţie electronică, în cazul în care conţinutul documentelor achiziţiei, în special specificaţiile tehnice, pot fi stabilite cu exactitate.
În aceleaşi condiţii, licitaţia electronică poate fi utilizată cu ocazia reluării procedurii concurenţiale între părţile la un acord-cadru, astfel cum este prevăzut la articolul 51 alineatul (2), şi cu ocazia deschiderii procedurii concurenţiale pentru contractele care urmează să fie atribuite prin sistemul dinamic de achiziţii menţionat la articolul 52.
(3)Licitaţia electronică se bazează pe unul dintre următoarele elemente ale ofertelor:
a)exclusiv pe preţuri, în cazul în care contractul se atribuie doar pe bază de preţ;
b)pe preţuri şi/sau pe noile valori ale elementelor ofertelor indicate în documentele achiziţiei, în cazul în care contractul se atribuie pe baza celui mai bun raport preţ-calitate sau ofertei cu cel mai scăzut cost, utilizând o abordare bazată pe rentabilitate.
(4)Entităţile contractante care decid să organizeze o licitaţie electronică precizează acest lucru în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului sau, atunci când ca mijloc de invitare la o procedură concurenţială de ofertare se foloseşte un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în invitaţia de participare la procedura de ofertare. Documentele achiziţiei conţin cel puţin informaţiile prevăzute în anexa VII.
(5)Înainte de iniţierea licitaţiei electronice, entităţile contractante efectuează o primă evaluare completă a ofertelor în conformitate cu criteriul sau criteriile de atribuire şi cu ponderile stabilite ale acestora.
O ofertă este considerată admisibilă dacă a fost depusă de un ofertant care nu a fost exclus în temeiul articolului 78 alineatul (1) sau al articolului 80 alineatul (1), care îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite în temeiul articolelor 78 şi 80 şi a cărui ofertă este conformă cu specificaţiile tehnice, fără a fi neconformă sau inacceptabilă sau inadecvată.
În special, ofertele care nu respectă documentele achiziţiei, care au fost primite cu întârziere, care prezintă semne de înţelegeri anticoncurenţiale sau corupţie sau care au fost considerate de autoritatea contractantă ca fiind anormal de scăzute, se consideră neconforme. În special ofertele prezentate de către ofertanţii care nu au calificările necesare şi ofertele al căror preţ depăşeşte bugetul autorităţii contractante, astfel cum a fost stabilit şi documentat înainte de lansarea procedurii de achiziţii publice, se consideră inacceptabile.
O ofertă este considerată drept neadecvată dacă este lipsită de relevanţă pentru contract, neputând în mod evident răspunde, fără modificări substanţiale, necesităţilor şi cerinţelor entităţii contractante indicate în documentele achiziţiei. O cerere de participare nu este considerată adecvată în cazul în care operatorul economic în cauză urmează să fie sau poate fi exclus în temeiul articolului 78 alineatul (1) sau al articolului 80 alineatul (1) sau nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de entitatea contractantă în temeiul articolului 78 sau 80.
Toţi ofertanţii care au depus oferte admisibile sunt invitaţi simultan, prin mijloace electronice, să participe la licitaţia electronică utilizând, de la data şi ora specificate, conexiunile în conformitate cu instrucţiunile prevăzute în invitaţie. Licitaţia electronică se poate desfăşura în mai multe runde succesive. Licitaţia electronică nu începe mai devreme de două zile lucrătoare de la data trimiterii invitaţiilor.
(6)Invitaţia este însoţită de rezultatul evaluării integrale a ofertantului în cauză, realizată conform ponderării prevăzute la articolul 82 alineatul (5) primul paragraf.
Invitaţia precizează, de asemenea, formula matematică ce va fi utilizată în cadrul licitaţiei electronice pentru determinarea reclasificărilor automate în funcţie de noile preţuri şi/sau de noile valori prezentate. Cu excepţia cazului în care oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic este identificată doar pe baza preţului, formula respectivă include ponderile tuturor criteriilor stabilite pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, astfel cum este indicat în anunţul utilizat ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare sau în alte documente ale achiziţiei. În acest scop, eventualele intervale valorice sunt totuşi reduse în prealabil la o valoare determinată.
În cazul în care sunt permise variante, se furnizează o formulă separată pentru fiecare variantă.
(7)Pe parcursul fiecărei runde a unei licitaţii electronice, entităţile contractante comunică instantaneu tuturor ofertanţilor informaţii suficiente care să le permită acestora să aprecieze, în orice moment, care ar fi locul lor relativ în clasament. De asemenea, acestea pot comunica şi alte informaţii privind celelalte preţuri sau valori prezentate, cu condiţia ca acest lucru să fie menţionat în specificaţii. Totodată, ele pot anunţa, în orice moment, numărul de participanţi la runda respectivă a licitaţiei. Cu toate acestea, entităţile contractante nu pot dezvălui, în nicio situaţie, identitatea ofertanţilor în timpul desfăşurării rundelor unei licitaţii electronice.
(8)Entităţile contractante închid o licitaţie electronică în unul sau mai multe dintre următoarele moduri:
a)la data şi ora indicate anterior;
b)dacă nu mai primesc alte preţuri noi sau alte valori noi care să corespundă cerinţelor privind diferenţele minime, cu condiţia să fi specificat anterior termenul pe care îl vor lăsa să curgă de la primirea ultimei oferte înainte să închidă licitaţia electronică; sau
c)după un număr de runde de licitare indicat în prealabil.
În cazul în care entităţile contractante intenţionează să închidă o licitaţie electronică în conformitate cu primul paragraf litera (c), eventual în combinaţie cu dispoziţiile prevăzute la litera (b) de la paragraful menţionat, invitaţia de participare la licitaţie menţionează calendarul fiecărei runde de licitare.
(9)După închiderea licitaţiei electronice, entităţile contractante atribuie contractul în conformitate cu articolul 82, în funcţie de rezultatele licitaţiei electronice.