Titlul iii - NORME PRIVIND EXECUTAREA CONCESIUNILOR - Directiva 2014/23/UE/26-feb-2014 privind atribuirea contractelor de concesiune
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL III:NORME PRIVIND EXECUTAREA CONCESIUNILOR
Art. 42: Subcontractarea
(1)Respectarea de către subcontractanţi a obligaţiilor menţionate la articolul 30 alineatul (3) este asigurată prin intermediul unor acţiuni corespunzătoare întreprinse de autorităţile naţionale competente în limitele responsabilităţii şi competenţei lor.
(2)În documentele concesiunii, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă poate solicita ofertantului sau candidatului sau poate fi obligată de un stat membru să îi solicite acestuia să indice în oferta sa, dacă este cazul, partea din concesiune pe care intenţionează să o subcontracteze unor terţi, precum şi subcontractanţii propuşi. Prezentul alineat nu aduce atingere răspunderii concesionarului principal.
(3)În cazul concesiunilor de lucrări şi în ceea ce priveşte serviciile care urmează să fie prestate la instalaţia aflată sub supravegherea autorităţii contractante sau a entităţii contractante, după atribuirea concesiunii şi cel târziu în momentul începerii executării acesteia, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă solicită concesionarului să îi indice numele, datele de contact şi reprezentanţii legali ai subcontractanţilor săi implicaţi în lucrările sau serviciile respective, în măsura în care aceste informaţii sunt cunoscute la momentul respectiv. Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă solicită concesionarului să îi notifice orice modificare a informaţiilor respective pe durata concesiunii, precum şi informaţiile obligatorii privind eventualii noi subcontractanţi implicaţi ulterior în lucrările sau serviciile respective.
În pofida primului paragraf, statele membre pot impune direct asupra concesionarului obligaţia de a furniza informaţiile solicitate.
Primul şi al doilea paragraf nu se aplică furnizorilor.
Autorităţile contractante şi entităţile contractante pot extinde sau statele membre le pot solicita să extindă obligaţiile prevăzute la primul paragraf, de exemplu, la:
a)concesiunile de servicii altele decât cele referitoare la serviciile care urmează să fie prestate la instalaţiile aflate sub supravegherea autorităţii contractante sau a entităţii contractante sau la furnizorii implicaţi în concesiuni de lucrări sau de servicii;
b)subcontractanţii subcontractanţilor concesionarului sau la alte niveluri inferioare ale lanţului de subcontractare.
(4)În scopul de a evita încălcarea obligaţiilor menţionate la articolul 30 alineatul (3), pot fi luate măsuri corespunzătoare, cum ar fi:
a)în cazul în care dreptul intern al unui stat membru prevede un mecanism de răspundere solidară între subcontractanţi şi concesionar, statul membru în cauză se asigură că normele relevante sunt aplicate în conformitate cu condiţiile stabilite la articolul 30 alineatul (3);
b)autorităţile contractante şi entităţile contractante pot să verifice, din proprie iniţiativă sau la cererea statelor membre, dacă există motive de excludere a subcontractanţilor în temeiul articolului 38 alineatele (4)-(10). În astfel de cazuri, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă solicită ca operatorul economic să înlocuiască un subcontractant în privinţa căruia a rezultat, în urma verificării, că există motive obligatorii de excludere. Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă, din proprie iniţiativă sau la cererea unui stat membru, poate solicita ca operatorul economic să înlocuiască un subcontractant în privinţa căruia a rezultat, în urma verificării, că există motive neobligatorii de excludere.
(5)Statele membre pot prevedea în legislaţia naţională norme mai stricte privind răspunderea.
(6)Statele membre care aleg să prevadă măsuri în temeiul alineatelor (1) şi (3) precizează condiţiile de punere în aplicare a acestora, prin acte cu putere de lege sau acte administrative şi ţinând seama de dreptul Uniunii. În acest caz, statele membre pot limita aplicabilitatea acestor măsuri, de exemplu cu privire la anumite tipuri de contracte, anumite categorii de autorităţi contractante, entităţi contractante sau operatori economici sau anumite sume.
Art. 43: Modificarea contractelor în cursul perioadei lor de valabilitate
(1)Concesiunile pot fi modificate fără o nouă procedură de atribuire a concesiunilor în conformitate cu prezenta directivă în oricare dintre următoarele cazuri:
a)atunci când modificările, indiferent de valoarea lor monetară, au fost prevăzute în documentele iniţiale ale concesiunii sub forma unor clauze sau opţiuni de revizuire clare, precise şi fără echivoc, printre care se pot număra clauze sau opţiuni de revizuire a valorii. Astfel de clauze precizează limitele şi natura posibilelor modificări sau opţiuni, precum şi condiţiile în care se poate recurge la acestea. Acestea nu prevăd modificări sau opţiuni care ar schimba caracterul general al concesiunii;
b)pentru lucrările sau serviciile adiţionale din partea concesionarului iniţial care au devenit necesare şi nu au fost incluse în concesiunea iniţială, atunci când schimbarea concesionarului:
(i)nu poate fi realizată din motive economice sau tehnice, precum cerinţe privind interschimbabilitatea sau interoperabilitatea cu echipamentele, serviciile sau instalaţiile existente achiziţionate în cadrul concesiunii iniţiale; şi
(ii)ar cauza autorităţii contractante sau entităţii contractante inconveniente substanţiale sau creşterea semnificativă a costurilor.
Cu toate acestea, în cazul concesiunilor atribuite de autoritatea contractantă, în scopul desfăşurării unei alte activităţi decât cele menţionate în anexa II, nicio creştere a valorii nu poate depăşi 50 % din valoarea concesiunii iniţiale. În cazul în care se efectuează mai multe modificări succesive, această limitare se aplică valorii fiecărei modificări în parte. Astfel de modificări succesive nu se efectuează în scopul eludării aplicării prezentei directive;
c)în cazul în care sunt întrunite toate condiţiile următoare:
(i)necesitatea modificării a intervenit în urma unor circumstanţe pe care o autoritate contractantă sau entitate contractantă diligentă nu ar fi putut să le prevadă;
(ii)modificarea nu schimbă caracterul general al concesiunii;
(iii)în cazul concesiunilor atribuite de autoritatea contractantă, în scopul desfăşurării unei alte activităţi decât cele menţionate în anexa II, creşterea valorii nu depăşeşte 50 % din valoarea concesiunii iniţiale. În cazul în care se efectuează mai multe modificări succesive, această limitare se aplică valorii fiecărei modificări în parte. Astfel de modificări succesive nu se efectuează în scopul eludării aplicării prezentei directive;
d)atunci când un nou concesionar îl înlocuieşte pe cel căruia autoritatea contractantă sau entitatea contractantă i-a atribuit iniţial concesiunea, drept consecinţă:
(i)a unei clauze sau opţiuni de revizuire fără echivoc, în conformitate cu litera (a);
(ii)a preluării poziţiei concesionarului iniţial prin succesiune universală sau parţială, ca urmare a unor operaţiuni de restructurare a societăţii comerciale, inclusiv preluare, fuziune, achiziţie sau insolvenţă, de către un alt operator economic care îndeplineşte criteriile de selecţie calitativă stabilite iniţial, cu condiţia ca aceasta să nu implice alte modificări substanţiale ale contractului şi să nu se facă în scopul de a eluda aplicarea prezentei directive; sau
(iii)a asumării de către autoritatea contractantă sau entitatea contractantă însăşi a obligaţiilor concesionarului principal faţă de subcontractanţii săi, în cazul în care această posibilitate este prevăzută în legislaţia naţională;
e)atunci când modificările, indiferent de valoarea lor, nu sunt substanţiale în sensul alineatului (4).
Autorităţile contractante sau entităţile contractante care au modificat o concesiune în cazurile prevăzute la literele (b) şi (c) de la prezentul alineat publică un anunţ în acest sens în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Anunţurile respective conţin informaţiile prevăzute în anexa XI şi se publică în conformitate cu articolul 33.
(2)În plus şi fără a fi necesar să se verifice dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatul (4) literele (a)-(d), concesiunile pot fi de asemenea modificate fără a fi necesară o nouă procedură de atribuire a concesiunilor în conformitate cu prezenta directivă atunci când valoarea modificării se situează sub ambele valori care urmează:
(i)pragul prevăzut la articolul 8; şi
(ii)10 % din valoarea concesiunii iniţiale.
Totuşi, modificarea nu poate schimba caracterul general al concesiunii. În cazul în care se efectuează mai multe modificări succesive, evaluarea se face pe baza valorii nete cumulate a acestora.
(3)Pentru calcularea valorii menţionate la alineatul (2) şi la alineatul (1) literele (b) şi (c), valoarea actualizată constituie valoarea de referinţă atunci când concesiunea include o clauză de indexare. În cazul în care concesiunea nu include o clauză de indexare, valoarea actualizată se calculează ţinând seama de inflaţia medie din statul membru al autorităţii contractante sau al entităţii contractante.
(4)Modificarea unei concesiuni în cursul perioadei sale de valabilitate este considerată substanţială în sensul alineatului (1) litera (e) atunci când, prin această modificare, caracterul concesiunii devine substanţial diferit faţă de cel al concesiunii încheiate iniţial. În orice caz, fără a aduce atingere alineatelor (1) şi (2), o modificare este considerată substanţială atunci când sunt îndeplinite una sau mai multe dintre următoarele condiţii:
a)modificarea introduce condiţii care, dacă ar fi fost incluse în procedura iniţială de atribuire a concesiunilor, ar fi permis admiterea altor candidaţi decât cei selectaţi iniţial sau acceptarea altei oferte decât cea acceptată iniţial sau ar fi atras alţi participanţi la procedura de atribuire a concesiunilor;
b)modificarea schimbă balanţa economică a concesiunii în favoarea concesionarului într-un mod care nu a fost prevăzut în concesiunea iniţială;
c)modificarea extinde domeniul de aplicare al concesiunii în mod considerabil;
d)un nou concesionar îl înlocuieşte pe cel căruia autoritatea contractantă sau entitatea contractantă i-a atribuit iniţial concesiunea, în alte cazuri decât cele prevăzute la alineatul (1) litera (d).
(5)Pentru modificări ale dispoziţiilor unei concesiuni în cursul perioadei sale de valabilitate altele decât cele prevăzute la alineatele (1) şi (2), este necesară o nouă procedură de atribuire a concesiunilor în conformitate cu prezenta directivă.
Art. 44: Încetarea concesiunilor
Statele membre se asigură că autorităţile contractante şi entităţile contractante au posibilitatea, în condiţiile stabilite de legislaţia naţională aplicabilă, de a determina încetarea unei concesiuni în cursul perioadei sale de valabilitate dacă sunt îndeplinite una sau mai multe dintre următoarele condiţii:
(a)a avut loc o modificare a concesiunii care ar fi necesitat o nouă procedură de atribuire a concesiunilor în conformitate cu articolul 43;
(b)concesionarul se afla, la momentul atribuirii concesiunii, în una dintre situaţiile menţionate la articolul 38 alineatul (4) şi, prin urmare, ar fi trebuit să fie exclus din procedura de atribuire a concesiunii;
(c)Curtea de Justiţie a Uniunii Europene constată, în cadrul unei proceduri în temeiul articolului 258 din TFUE, că un stat membru a încălcat obligaţiile care îi revin în temeiul tratatelor, deoarece o autoritate sau o entitate contractantă aparţinând statului membru respectiv a atribuit concesiunea în cauză fără a respecta obligaţiile care îi revin în temeiul tratatelor şi al prezentei directive.
Art. 45: Monitorizare şi raportare
(1)În vederea garantării punerii în aplicare corecte şi eficiente, statele membre se asigură că cel puţin sarcinile stabilite în prezentul articol sunt îndeplinite de una sau mai multe autorităţi sau structuri. Acestea transmit Comisiei toate autorităţile sau structurile competente pentru îndeplinirea acestor sarcini.
(2)Statele membre se asigură că aplicarea normelor pentru atribuirea contractelor de concesiune este monitorizată. În cazul în care autorităţile sau structurile de monitorizare identifică încălcări specifice, cum ar fi frauda, corupţia, conflictul de interese sau alte nereguli grave, sau probleme sistemice, acestea sunt împuternicite să indice aceste încălcări sau probleme autorităţilor naţionale de audit, instanţelor sau altor autorităţi sau structuri competente, cum ar fi ombudsmanul, parlamentele naţionale sau comitetele acestora.
(3)Rezultatele activităţilor de monitorizare în conformitate cu alineatul (2) se pun la dispoziţia publicului prin intermediul unor mijloace de informare adecvate.
Comisia poate, cel puţin o dată la trei ani, să solicite statelor membre să-i transmită un raport de monitorizare care include o imagine de ansamblu a celor mai frecvente cauze de aplicare incorectă a normelor pentru atribuirea contractelor de concesiune, inclusiv posibile probleme structurale sau recurente în aplicarea normelor, incluzând posibile cazuri de fraudă şi alte comportamente ilegale.
(4)Statele membre se asigură că sunt disponibile gratuit informaţii şi orientări privind interpretarea şi aplicarea legislaţiei Uniunii privind atribuirea contractelor de concesiune pentru a ajuta autorităţile şi entităţile contractante şi operatorii economici să aplice în mod corect normele Uniunii.