Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Directiva 2013/11/UE/21-mai-2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum)

Acte UE

Jurnalul Oficial 165L

În vigoare
Versiune de la: 18 Iunie 2013
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect
Prezenta directivă urmăreşte, prin atingerea unui nivel înalt de protecţie a consumatorilor, să contribuie la buna funcţionare a pieţei interne prin garantarea faptului că reclamaţiile împotriva comercianţilor pot fi prezentate de către consumatori, în mod voluntar, unor entităţi care aplică proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor independente, imparţiale, transparente, eficace, rapide şi echitabile. Prezenta directivă nu aduce atingere legislaţiei naţionale care prevede obligativitatea participării la astfel de proceduri, cu condiţia ca legislaţia respectivă să nu împiedice părţile să îşi exercite dreptul de acces la sistemul judiciar.
Art. 2: Domeniul de aplicare
(1)Prezenta directivă se aplică procedurilor de soluţionare extrajudiciară a litigiilor naţionale şi transfrontaliere care privesc obligaţiile contractuale prevăzute în contractele de vânzări sau în contractele de prestări de servicii între un comerciant stabilit în Uniune şi un consumator rezident în Uniune prin intervenţia unei entităţi SAL, care propune sau impune o soluţie sau reuneşte părţile în scopul de a facilita o soluţie amiabilă.
(2)Prezenta directivă nu se aplică:
a)procedurilor entităţilor de soluţionare a litigiilor, în cazul în care persoanele fizice responsabile de soluţionarea litigiilor sunt angajate sau remunerate exclusiv de comerciant, cu excepţia cazului în care statele membre hotărăsc să permită ca astfel de proceduri să fie considerate proceduri SAL în conformitate cu prezenta directivă şi sunt îndeplinite cerinţele prevăzute în capitolul II, inclusiv cerinţele specifice de independenţă şi transparenţă prevăzute la articolul 6 alineatul (3);
b)procedurilor supuse sistemelor de instrumentare a reclamaţiilor consumatorilor gestionate de comerciant;
c)serviciilor neeconomice de interes general;
d)litigiilor între comercianţi;
e)negocierilor directe între consumator şi comerciant;
f)încercărilor efectuate de un judecător de a soluţiona un litigiu pe parcursul procedurii judiciare referitoare la respectivul litigiu;
g)procedurilor iniţiate de un comerciant împotriva unui consumator;
h)serviciilor de sănătate prestate pacienţilor de către cadre medicale pentru evaluarea, menţinerea sau refacerea stării lor de sănătate, inclusiv prescrierea, eliberarea şi furnizarea de medicamente şi dispozitive medicale;
i)entităţilor publice de învăţământ superior sau complementar.
(3)Prezenta directivă instituie cerinţe armonizate de calitate pentru entităţile SAL şi procedurile SAL pentru a garanta că, după punerea sa în aplicare, consumatorii au acces la mecanisme de soluţionare extrajudiciară a litigiilor de înaltă calitate, transparente, eficace şi echitabile, indiferent de locul de reşedinţă în Uniune. Statele membre pot menţine sau introduce norme care le depăşesc pe cele prevăzute de prezenta directivă, în scopul de a asigura un nivel mai ridicat de protecţie a consumatorilor.
(4)Prezenta directivă recunoaşte competenţa statelor membre de a stabili dacă entităţile SAL înfiinţate pe teritoriul lor ar trebui să fie în măsură să impună o soluţie.
Art. 3: Relaţia cu alte acte juridice ale Uniunii
(1)În absenţa unor dispoziţii contrare în prezenta directivă, în cazul în care o dispoziţie a prezentei directive se află în contradicţie cu o dispoziţie prevăzută într-un alt act juridic al Uniunii şi priveşte proceduri referitoare la căile de atac extrajudiciare iniţiate de un consumator împotriva unui comerciant, dispoziţia din prezenta directivă prevalează.
(2)Prezenta directivă nu aduce atingere Directivei 2008/52/CE.
(3)Articolul 13 din prezenta directivă nu aduce atingere dispoziţiilor privind informarea consumatorilor cu privire la procedurile referitoare la căile de atac extrajudiciare conţinute în alte acte juridice ale Uniunii, care se aplică în plus faţă de articolul menţionat.
Art. 4: Definiţii
(1)În sensul prezentei directive:
a)"consumator" înseamnă orice persoană fizică care acţionează în scopuri care nu sunt legate de activitatea sa comercială, de afaceri, meşteşugărească sau profesională;
b)"comerciant" înseamnă orice persoană fizică sau juridică, indiferent dacă este publică sau privată, care acţionează, inclusiv prin intermediul unei alte persoane care acţionează în numele sau în contul ei, în scopuri ce ţin de activitatea sa comercială, de afaceri, meşteşugărească sau profesională;
c)"contract de vânzare" înseamnă orice contract în temeiul căruia comerciantul transferă sau se angajează să transfere proprietatea asupra unor bunuri către consumator, iar consumatorul plăteşte sau se angajează să plătească preţul acestora, inclusiv orice contract care are drept obiect atât bunuri, cât şi servicii;
d)"contract de prestări de servicii" înseamnă orice contract, altul decât un contract de vânzare, în temeiul căruia comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze un serviciu consumatorului, iar acesta plăteşte sau se angajează să plătească preţul acestuia;
e)"litigiu intern" înseamnă un litigiu contractual care rezultă dintr-un contract de vânzare sau de prestare de servicii, în cazul în care consumatorul, în momentul în care comandă astfel de bunuri sau servicii, îşi are reşedinţa în acelaşi stat membru în care este stabilit comerciantul;
f)"litigiu transfrontalier" înseamnă un litigiu contractual care rezultă dintr-un contract de vânzare sau de prestare de servicii, în cazul în care consumatorul, în momentul în care comandă astfel de bunuri sau servicii, îşi are reşedinţa într-un alt stat membru decât cel în care este stabilit comerciantul;
g)"procedură SAL" înseamnă o procedură astfel cum este menţionată la articolul 2, care îndeplineşte cerinţele prezentei directive şi este aplicată de o entitate SAL;
h)"entitate SAL" înseamnă orice entitate, indiferent cum este numită sau menţionată, care este stabilită pe o bază durabilă şi oferă soluţionarea unui litigiu printr-o procedură SAL şi care este înscrisă pe listă în conformitate cu articolul 20 alineatul (2);
i)"autoritate competentă" înseamnă orice autoritate desemnată de un stat membru în sensul prezentei directive şi stabilită la nivel naţional, regional sau local.
(2)Un comerciant este "stabilit":
- în locul în care îşi desfăşoară activitatea profesională, dacă este vorba despre o persoană fizică;
- în locul în care îşi are sediul statutar, administraţia centrală sau în care îşi desfăşoară în principal activitatea, inclusiv o sucursală, agenţie sau o altă unitate, dacă este vorba despre o societate sau o altă persoană juridică ori despre o asociaţie de persoane fizice sau juridice.
(3)O entitate SAL este "stabilită":
- în locul în care aceasta îşi desfăşoară activităţile SAL, dacă funcţionarea sa este asigurată de o persoană fizică;
- în locul în care respectiva persoană juridică sau asociaţie de persoane fizice sau juridice îşi desfăşoară activităţile SAL, dacă funcţionarea sa este asigurată de o persoană juridică sau de o asociaţie de persoane fizice sau juridice;
- în locul în care respectiva autoritate sau un alt organism public îşi are sediul, dacă funcţionarea sa este asigurată de o autoritate sau de un alt organism public.