Capitolul i - OBIECT, DEFINIŢII ŞI DOMENIU DE APLICARE - Directiva 2011/83/UE/25-oct-2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului şi a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului şi a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 304L

În vigoare
Versiune de la: 26 Martie 2024
CAPITOLUL I:OBIECT, DEFINIŢII ŞI DOMENIU DE APLICARE
Art. 1: Obiectul
Obiectivul prezentei directive este acela ca, prin atingerea unui nivel ridicat de protecţie a consumatorilor, să contribuie la buna funcţionare a pieţei interne prin mărirea gradului de similitudine dintre anumite aspecte ale actelor cu putere de lege şi ale actelor administrative ale statelor membre privind contractele încheiate între consumatori şi comercianţi.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei directive, se aplică următoarele definiţii:
1."consumator" înseamnă orice persoană fizică ce, în cadrul contractelor reglementate de prezenta directivă, acţionează în scopuri care se află în afara activităţii sale comerciale, industriale, artizanale sau profesionale;
2."comerciant" înseamnă orice persoană fizică sau juridică, indiferent dacă este publică sau privată, care acţionează, inclusiv prin intermediul unei alte persoane care acţionează în numele sau în contul ei, în scopuri ce ţin de activitatea sa comercială, de afaceri, meşteşugărească sau profesională în legătură cu contractele care intră sub incidenţa prezentei directive;
3.«bunuri» înseamnă bunuri în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 5 din Directiva (UE) 2019/771 a Parlamentului European şi a Consiliului (5);
(5)Directiva (UE) 2019/771 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2394 şi a Directivei 2009/22/CE şi de abrogare a Directivei 1999/44/CE (JO L 136, 22.5.2019, p. 28).

4."bunuri produse conform specificaţiilor clientului" înseamnă orice bunuri care nu sunt prefabricate, produse pe baza opţiunilor individuale sau a deciziei clientului;
41.«date cu caracter personal» înseamnă date cu caracter personal în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului; (6)
(6)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).

5.«contract de vânzare» înseamnă orice contract în temeiul căruia comerciantul transferă sau se angajează să transfere proprietatea asupra unor bunuri către consumator, inclusiv orice contract care are drept obiect atât bunuri, cât şi servicii;

6.«contract de servicii» înseamnă orice contract, altul decât un contract de vânzare, în temeiul căruia comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze un serviciu consumatorului, inclusiv un serviciu digital;

7."contract la distanţă" înseamnă orice contract încheiat între comerciant şi consumator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii la distanţă organizat, fără prezenţa fizică simultană a comerciantului şi a consumatorului, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă, până la şi inclusiv în momentul în care este încheiat contractul;
8."contract negociat în afara spaţiului comercial" înseamnă orice contract dintre un comerciant şi un consumator:
(a)încheiat în prezenţa fizică simultană a comerciantului şi a consumatorului, într-un loc care nu este spaţiul comercial al comerciantului;
(b)pentru care consumatorului i s-a făcut o ofertă în aceleaşi circumstanţe ca cele menţionate la litera (a);
(c)încheiat în spaţiile comerciale ale comerciantului sau prin orice mijloace de comunicare la distanţă, imediat după ce consumatorul a fost abordat în mod personal şi individual, într-un loc care nu este spaţiul comercial al comerciantului, în prezenţa fizică simultană a acestuia şi a consumatorului; sau
(d)încheiat în cursul unei deplasări organizate de comerciant cu scopul sau efectul de a promova şi a vinde consumatorului bunuri sau servicii;
9."spaţiu comercial" înseamnă:
(a)orice unitate imobilă de vânzare cu amănuntul, în care comerciantul îşi desfăşoară activitatea în permanenţă; sau
(b)orice unitate mobilă de vânzare cu amănuntul, în care comerciantul îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit;
10."suport durabil" înseamnă orice instrument care permite consumatorului sau comerciantului să stocheze informaţii care îi sunt adresate personal, într-un mod accesibil pentru referinţe ulterioare pentru o perioadă de timp adecvată, în vederea informării, şi care permite reproducerea neschimbată a informaţiilor stocate;
11.«conţinut digital» înseamnă conţinut digital în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2019/770 a Parlamentului European şi a Consiliului (7);
(7)Directiva (UE) 2019/770 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conţinut digital şi de servicii digitale (JO L 136, 22.5.2019, p. 1).

12."serviciu financiar" înseamnă orice serviciu cu caracter bancar, de creditare, asigurări, pensii personale, de investiţii sau plăţi;
13."licitaţie publică" înseamnă metoda de vânzare prin care comerciantul oferă bunuri sau servicii consumatorilor, care participă sau au posibilitatea de a participa în persoană la licitaţie, prin intermediul unei proceduri de licitare transparentă, concurenţială, condusă de un adjudecător şi în care ofertantul câştigător este obligat să achiziţioneze bunurile sau serviciile;
14."garanţie comercială" înseamnă orice angajament din partea comerciantului sau a unui producător (denumit în continuare "garantul") faţă de consumator, în plus faţă de obligaţiile legale referitoare la garanţia de conformitate, de a rambursa preţul plătit sau de a înlocui, a repara sau a întreţine bunurile în orice mod, în cazul în care acestea nu corespund specificaţiilor sau oricărei alte cerinţe care nu este legată de conformitate din certificatul de garanţie sau din publicitatea relevantă disponibilă în momentul sau înaintea încheierii contractului;
141.«garanţie comercială de durabilitate» înseamnă garanţia comercială de durabilitate a unui producător menţionată la articolul 17 din Directiva (UE) 2019/771, în temeiul căreia producătorul este direct răspunzător faţă de consumator pe întreaga perioadă a garanţiei comerciale de durabilitate respective pentru repararea sau înlocuirea bunurilor în conformitate cu articolul 14 din Directiva (UE) 2019/771, ori de câte ori bunurile nu îşi menţin durabilitatea;
142.«durabilitate» înseamnă durabilitate în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 13 din Directiva (UE) 2019/771;
143.«producător» înseamnă producător în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din Directiva (UE) 2019/771;
144.«punctaj al posibilităţii de reparare» înseamnă un punctaj care exprimă capacitatea unui bun de a fi reparat, pe baza unor cerinţe armonizate stabilite la nivelul Uniunii;
145.«actualizare de software» înseamnă o actualizare gratuită, inclusiv o actualizare de securitate, necesară pentru a menţine conformitatea bunurilor cu elemente digitale, conţinut digital şi servicii digitale în conformitate cu Directivele (UE) 2019/770 şi (UE) 2019/771;

15."contract auxiliar" înseamnă un contract prin care consumatorul obţine bunurile sau serviciile care fac obiectul unui contract la distanţă sau al unui contract negociat în afara spaţiului comercial, iar aceste bunuri sau servicii sunt livrate, respectiv prestate de comerciant sau de o parte terţă pe baza unui acord între partea terţă respectivă şi comerciant.
16.«serviciu digital» înseamnă servicii digitale în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Directiva (UE) 2019/770;
17.«piaţă online» înseamnă un serviciu care utilizează software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicaţie gestionată de către comerciant sau în numele acestuia, care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu alţi comercianţi sau consumatori;
18.«furnizor de piaţă online» înseamnă orice comerciant care pune la dispoziţia consumatorilor o piaţă online;
19.«compatibilitate» înseamnă compatibilitate în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 10 din Directiva (UE) 2019/770;
20.«funcţionalitate» înseamnă funcţionalitate în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 11 din Directiva (UE) 2019/770;
21.«interoperabilitate» înseamnă interoperabilitate în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 12 din Directiva (UE) 2019/770.

Art. 3: Domeniu de aplicare
(1)Prezenta directivă se aplică, conform condiţiilor şi în limitele stabilite în dispoziţiile sale, oricărui contract încheiat între un comerciant şi un consumator, prin care consumatorul plăteşte sau se angajează la plata preţului. Directiva se aplică contractelor de furnizare a apei, gazelor, energiei electrice sau încălzirii centralizate, inclusiv de către furnizorii publici, în măsura în care aceste utilităţi sunt furnizate pe bază contractuală.
(11)Prezenta directivă se aplică, de asemenea, în cazul în care comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze consumatorului conţinut digital care nu este livrat pe un suport material sau un serviciu digital, iar consumatorul furnizează sau se angajează să furnizeze comerciantului date cu caracter personal, cu excepţia cazului în care datele cu caracter personal furnizate de consumator sunt prelucrate exclusiv de către comerciant pentru furnizarea conţinutului digital care nu este livrat pe un suport material sau a serviciului digital în conformitate cu prezenta directivă, sau pentru a-i permite comerciantului să respecte cerinţele legale la care este supus, iar comerciantul nu prelucrează aceste date în niciun alt scop.

(12)În cazul contractelor la distanţă încheiate între un comerciant şi un consumator pentru prestarea de servicii financiare, se aplică numai articolele 1 şi 2, articolul 3 alineatele (2), (5) şi (6), articolul 4, articolul 6a, articolul 8 alineatul (6), articolul 11a, articolele 16a-16e, articolul 19, articolele 21-23, articolul 24 alineatele (1) şi (6), articolele 25-27 şi articolul 29.
Cu excepţia articolului 21, în cazul în care contractele menţionate la primul paragraf cuprind un contract iniţial de prestări servicii urmat de o serie de operaţiuni succesive, sau de o serie de operaţiuni separate, de aceeaşi natură, efectuate în timp, dispoziţiile menţionate la primul paragraf se aplică numai contractului iniţial.
În cazul în care nu există un contract iniţial de prestări servicii, dar operaţiunile succesive sau operaţiunile separate, de aceeaşi natură, efectuate în timp, sunt efectuate între aceleaşi părţi contractuale, articolele 16a şi 16d se aplică numai primei operaţiuni.
Cu toate acestea, în cazul în care nu se efectuează o operaţiune de aceeaşi natură timp de mai mult de un an, următoarea operaţiune se consideră a fi prima dintr-o nouă serie de operaţiuni şi articolele 16a şi 16d se aplică în consecinţă.

(2)În cazul în care vreo dispoziţie a prezentei directive intră în contradicţie cu o dispoziţie a unui alt act al Uniunii care reglementează sectoare specifice, dispoziţiile acestuia din urmă prevalează şi se aplică sectoarelor specifice în cauză.
(3)Prezenta directivă nu se aplică contractelor:
a)de prestare a unor servicii sociale, printre care cele de cazare socială, de îngrijire a copiilor şi de susţinere a familiilor şi a persoanelor aflate permanent sau temporar în nevoie, inclusiv cele de îngrijire pe termen lung;
b)având ca obiect serviciile de sănătate, astfel cum sunt definite la articolul 3 litera (a) din Directiva 2011/24/UE, indiferent dacă acestea sunt sau nu furnizate în cadrul unor unităţi medicale;
c)având ca obiect jocurile de noroc care implică mizarea pe un pot cu valoare pecuniară în jocuri de noroc, inclusiv loterii, jocuri de cazinou şi tranzacţii de tipul pariurilor;
d)referitoare la serviciile financiare care nu intră sub incidenţa articolului 3 alineatul (1b);

e)pentru crearea, dobândirea sau transferul unui bun imobil sau al unor drepturi asupra unui bun imobil;
f)având ca obiect construirea unor clădiri noi, a transformării substanţiale a unor clădiri existente şi a închirierii de locuinţe în scopuri rezidenţiale;
g)având ca obiect pachetele, astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 2 din Directiva (UE) 2015/2302 a Parlamentului European şi a Consiliului (**).
(**)Directiva (UE) 2015/2302 a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2011/83/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 90/314/CEE a Consiliului (JO L 326, 11.12.2015, p. 1).
- Articolul 6 alineatul (7), articolul 8 alineatele (2) şi (6) şi articolele 19, 21 şi 22 din prezenta directivă se aplică mutatis mutandis pachetelor, astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 2 din Directiva (UE) 2015/2302 în legătură cu călătorii astfel cum sunt definiţi la articolul 3 punctul 6 din respectiva directivă;

h)care intră sub incidenţa Directivei 2008/122/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 ianuarie 2009 privind protecţia consumatorilor în ceea ce priveşte anumite aspecte referitoare la contractele privind dreptul de folosinţă a bunurilor pe durată limitată, la contractele privind produsele de vacanţă cu drept de folosinţă pe termen lung, precum şi la contractele de revânzare şi de schimb (2);
(2)JO L 33, 3.2.2009, p. 10.
i)care, în conformitate cu legislaţia statelor membre, sunt stabilite de un funcţionar public care are obligaţia legală de a fi independent şi imparţial şi care trebuie să se asigure, furnizând informaţii juridice cuprinzătoare, că încheierea contractului survine numai după ce consumatorul a analizat cu atenţie aspectele juridice şi a luat cunoştinţă de sfera de aplicare juridică a acestuia;
j)având ca obiect furnizarea alimentelor, băuturilor sau a altor bunuri destinate consumului casnic, livrate fizic de un comerciant care se deplasează frecvent şi periodic la locuinţa, reşedinţa sau locul de muncă al consumatorului;
k)de prestare a unor servicii de transport de pasageri, cu excepţia articolului 8 alineatul (2) şi a articolelor 19, 21 şi 22;

l)încheiate prin intermediul automatelor sau incintelor comerciale automatizate;
m)încheiate cu operatorii de telecomunicaţii prin telefoane publice cu plată, pentru utilizarea acestora, sau încheiate pentru utilizarea unei conexiuni unice prin telefon, Internet sau fax stabilite de un consumator.
4.Statele membre pot hotărî să nu aplice prezenta directivă sau să nu menţină sau să introducă dispoziţii interne corespunzătoare pentru contractele negociate în afara spaţiilor comerciale în cazul cărora plata de efectuat de către consumator nu depăşeşte 50 EUR. Statele membre pot stabili în legislaţia lor naţională o valoare inferioară.
5.Prezenta directivă nu afectează dreptul intern general al contractelor precum normele privind valabilitatea, formarea sau efectele unui contract, în măsura în care aspectele dreptului general al contractelor nu sunt reglementate de prezenta directivă.
6.Prezenta directivă nu împiedică oferirea de către comerciant către consumator a unor condiţii contractuale care depăşesc nivelul de protecţie asigurat prin prezenta directivă.
n)niciunui bun vândut prin executare silită sau în alt mod, în virtutea legii.

Art. 4: Nivelul de armonizare
Dacă nu se prevede altfel în prezenta directivă, statele membre nu pot menţine sau introduce în legislaţia lor internă dispoziţii diferite de cele stabilite în prezenta directivă, inclusiv dispoziţii mai mult sau mai puţin stricte, pentru a asigura un nivel diferit de protecţie a consumatorilor.