Capitolul x - DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010

Acte UE

Jurnalul Oficial 174L

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
CAPITOLUL X:DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
Art. 56: Exercitarea competenţelor delegate
(1)Competenţa de a adopta actele delegate menţionate la articolele 3, 4, 9, 12, 14-25, 34-37, 40, 42, 53, 67 şi 68 este conferită Comisiei pentru o perioadă de patru ani de la 21 iulie 2011. Comisia prezintă un raport privind competenţele delegate cel târziu cu şase luni înaintea de încheierea perioadei de patru ani. Delegarea de competenţă se reînnoieşte automat pentru perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul o revocă în conformitate cu articolul 57.
(2)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(3)Competenţa de a adopta acte delegate conferită Comisiei este supusă condiţiilor prevăzute la articolele 57 şi 58.
Art. 57: Revocarea delegării
(1)Delegarea de competenţă menţionată la articolele 3, 4, 9, 12, 14-25, 34-37, 40, 42, 53, 67 şi 68 poate fi revocată în orice moment de Parlamentul European sau de Consiliu.
(2)Instituţia care a iniţiat o procedură internă pentru a decide dacă intenţionează să revoce delegarea de competenţe informează celălalt legiuitor şi Comisia într-un termen rezonabil înaintea adoptării unei decizii finale, indicând competenţa delegată care ar putea face obiectul unei revocări, precum şi motivele posibile ale acesteia.
(3)Decizia de revocare pune capăt delegării competenţelor specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte imediat sau de la o dată ulterioară, menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate deja în vigoare. Decizia se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 58: Obiecţiuni la actele delegate
(1)Parlamentul European şi Consiliul se pot opune actului delegat în termen de trei luni de la data notificării. La iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului, respectiva perioadă se prelungeşte cu trei luni.
(2)În cazul în care, la expirarea perioadei menţionate la alineatul (1), nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu sau opus actului delegat, acesta se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi intră în vigoare la data prevăzută în dispoziţiile acestuia.
Actul delegat poate fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi poate intra în vigoare înainte de expirarea termenului respectiv, în cazul în care, la cererea Comisiei, atât Parlamentul European, cât şi Consiliul au informat Comisia cu privire la intenţia lor de a nu formula obiecţiuni.
(3)În cazul în care Parlamentul European sau Consiliul se opun actului delegat adoptat în cursul perioadei menţionate la alineatul (1), acesta nu intră în vigoare. În conformitate cu articolul 296 din TFUE, instituţia care formulează obiecţiuni îşi expune motivele care au stat la baza acestora.
Art. 59: Măsuri de punere în aplicare
(1)Comisia este asistată de Comitetul european pentru valori mobiliare, instituit prin Decizia 2001/528/CE (1). Respectivul comitet este un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(1)JO L 191, 13.7.2001, p. 45.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 60: Publicarea derogărilor
În cazul în care un stat membru recurge la o derogare sau opţiune prevăzută la articolul 6 sau 9, la articolul 15 alineatul (4g) sau la articolul 21, 22, 28 sau 43, acesta informează Comisia în consecinţă, precum şi cu privire la orice modificări ulterioare. Comisia pune informaţiile respective la dispoziţia publicului pe un site web sau printr-o altă modalitate uşor accesibilă.

Art. 61: Dispoziţii tranzitorii
(1)AFIA care desfăşoară activităţi în temeiul prezentei directive înainte de 22 iulie 2013 iau toate măsurile necesare pentru a se conforma legislaţiei naţionale derivate din prezenta directivă şi depun o cerere de autorizare în termen de un an de la data respectivă.
(2)Articolele 31, 32 şi 33 din prezenta directivă nu se aplică distribuirii unităţilor sau acţiunilor FIA care fac obiectul unei oferte de vânzare în curs adresate publicului în baza unui prospect elaborat şi publicat în conformitate cu Directiva 2003/71/CE înainte de 22 iulie 2013 pe durata valabilităţii prospectului.
(3)În măsura în care administrează FIA de tip închis înainte de 22 iulie 2013, AFIA care nu fac investiţii suplimentare după 22 iulie 2013 pot continua totuşi să administreze astfel de FIA fără o autorizare în temeiul prezentei directive.
(4)În măsura în care administrează FIA de tip închis, iar perioada de subscriere pentru investitorii acestora s-a încheiat înainte de intrarea în vigoare a prezentei directive şi fondurile sunt constituite pentru o perioadă care expiră cel mai târziu la trei ani de la 22 iulie 2013, AFIA pot continua totuşi să administreze astfel de FIA fără să trebuiască să se conformeze dispoziţiilor prezentei directive, cu excepţia articolului 22 şi a articolelor 26-30, sau să depună o cerere de autorizare în temeiul prezentei directive.
(6)Se consideră că AFIA care administrează FIA care acordă împrumuturi şi care au fost constituite înainte de 15 aprilie 2024 respectă articolul 15 alineatele (4a)-(4d) şi articolul 16 alineatul (2a) până la 16 aprilie 2029.
Până la 16 aprilie 2029, în cazul în care valoarea noţională a împrumuturilor acordate de un FIA unui singur debitor sau efectul de levier al unui FIA depăşeşte limitele menţionate la articolul 15 alineatele (4a) şi, respectiv, (4b), AFIA care administrează FIA respective nu măresc valoarea respectivă sau efectul de levier respectiv. Dacă valoarea noţională a împrumuturilor acordate de un FIA unui singur debitor sau efectul de levier al unui FIA este sub limitele menţionate la articolul 15 alineatele (4a) şi, respectiv, (4b), AFIA care administrează FIA respective nu măresc valoarea respectivă sau efectul de levier respectiv peste respectivele limite.
Se consideră că AFIA care administrează FIA care acordă împrumuturi, care au fost constituite înainte de 15 aprilie 2024 şi care nu mobilizează capital suplimentar după 15 aprilie 2024 respectă articolul 15 alineatele (4a)-(4d) şi articolul 16 alineatul (2a) în ceea ce priveşte respectivele FIA.
În pofida primului, celui de al doilea şi celui de al treilea paragraf de la prezentul alineat, un AFIA care administrează FIA care acordă împrumuturi şi care au fost constituite înainte de 15 aprilie 2024 poate alege să facă obiectul articolului 15 alineatele (4a)-(4d) şi al articolului 16 alineatul (2a), cu condiţia ca autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA să fie notificate în acest sens.
Dacă FIA acordă împrumuturi înainte de 15 aprilie 2024, AFIA pot continua să administreze astfel de FIA fără a respecta articolul 15 alineatul (3) litera (d) şi articolul 15 alineatele (4e), (4f), (4g), (4h) şi (4i) în ceea ce priveşte respectivele împrumuturi.

Art. 62:
[textul din Art. 62 din capitolul X a fost abrogat la 13-ian-2019 de anexa I, partea 1 din Directiva 2341/14-dec-2016]
Art. 63: Modificări ale Directivei 2009/65/CE
Directiva 2009/65/CE se modifică după cum urmează:
1.Se introduce următorul articol:
"- Articolul 50a
În vederea garantării coerenţei transsectoriale şi a eliminării divergenţelor dintre interesele firmelor care «transformă» împrumuturile în valori mobiliare tranzacţionabile şi alte instrumente financiare (iniţiatori) şi OPCVM care investesc în respectivele valori mobiliare sau în alte instrumente financiare, Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 112a şi în condiţiile prevăzute la articolele 112b şi 112c, măsuri care stabilesc obligaţii în următoarele domenii:
(a)cerinţele care trebuie îndeplinite de iniţiator pentru ca un OPCVM să poată investi în valori mobiliare sau alte instrumente financiare de acest tip emise după 1 ianuarie 2011, inclusiv cerinţele care garantează că iniţiatorul menţine un interes economic net de cel puţin 5 %;
(b)cerinţele calitative care trebuie îndeplinite de OPCVM care investesc în respectivele valori mobiliare sau în alte instrumente financiare."
2.La articolul 112, alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2)Competenţa de a adopta actele delegate menţionate la articolele 12, 14, 23, 33, 43, 51, 60, 61, 62, 64, 75, 78, 81, 95 şi 111 este conferită Comisiei pentru o perioadă de patru ani de la 4 ianuarie 2011. Competenţa de a adopta actele delegate menţionate la articolul 50a este conferită Comisiei pentru o perioadă de patru ani de la 21 iulie 2011. Comisia prezintă un raport privind competenţele delegate cel târziu cu şase luni înaintea de încheierea perioadei de patru ani. Delegarea de competenţe se reînnoieşte automat pentru perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul o revocă în conformitate cu articolul 112a."
3.La articolul 112a, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1)Delegarea de competenţe menţionată la articolele 12, 14, 23, 33, 43, 50a, 51, 60, 61, 62, 64, 75, 78, 81, 95 şi 111 poate fi revocată în orice moment de Parlamentul European sau de Consiliu."
Art. 64: Modificare a Regulamentului (CE) nr. 1060/2009
În Regulamentul (UE) nr. 1060/2009, articolul 4 alineatul (1) primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"(1)Instituţiile de credit, astfel cum sunt definite în Directiva 2006/48/CE, firmele de investiţii, astfel cum sunt definite în Directiva 2004/39/CE, societăţile de asigurări generale care intră sub incidenţa Primei Directive 73/239/CEE a Consiliului din 24 iulie 1973 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind iniţierea şi exercitarea activităţii de asigurare generală directă (*), societăţile de asigurări de viaţă, astfel cum sunt definite în Directiva 2002/83/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind asigurarea de viaţă (**), societăţile de reasigurare, astfel cum sunt definite în Directiva 2005/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 noiembrie 2005 privind reasigurarea (***), OPCVM, astfel cum sunt definite în Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) (****), instituţiile pentru furnizarea de pensii ocupaţionale, astfel cum sunt definite în Directiva 2003/41/CE şi fondurile de investiţii alternative astfel cum sunt definite în Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative (*****) pot utiliza ratinguri de credit în scopuri de reglementare numai dacă acestea sunt acordate de agenţii de rating de credit stabilite în Uniune şi înregistrate în conformitate cu prezentul regulament.
(*)JO L 228, 16.8.1973, p. 3.
(**)JO L 345, 19.12.2002, p. 1.
(***)JO L 323, 9.12.2005, p. 1.
(****)JO L 302, 17.11.2009, p. 32.
(*****)JO L 174, 1.7.2011, p. 1."
Art. 65: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 1095/2010
La articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, cuvintele "orice viitoare acte legislative în domeniul administratorilor de fonduri de investiţii alternative (AFIA)" se înlocuiesc cu cuvintele "Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative (*).
(*)JO L 174, 1.7.2011, p. 1."
Art. 66: Transpunere
(1)Până la 22 iulie 2013 statele membre adoptă şi publică actele cu putere de lege şi a actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive. Statele membre comunică de îndată Comisiei textul acestor acte şi un tabel de corespondenţă între respectivele acte şi prezenta directivă.
(2)Statele membre pun în aplicare actele cu putere de lege şi actele administrative menţionate la alineatul (1) începând cu 22 iulie 2013.
(3)Fără a aduce atingere alineatului (2), statele membre pun în aplicare actele cu putere de lege şi actele administrative necesare conformării cu articolul 35 şi articolele 37-41 în conformitate cu actul delegat al Comisiei adoptat în temeiul articolului 67 alineatul (6) începând cu data specificată de aceasta.
(4)Statele membre se asigură că actele cu putere de lege şi actele administrative adoptate de acestea în conformitate cu articolele 36 şi 42 încetează să se mai aplice în conformitate cu actele delegate adoptate de Comisie în temeiul articolului 68 alineatul (6) şi la data prevăzută în acesta.
(5)Atunci când statele membre adoptă măsurile menţionate la alineatul (1), acestea conţin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale.
(6)Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 67: Act delegat referitor la aplicarea articolului 35 şi articolelor 37-41
(1)Până la 22 iulie 2015, AEVMP prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei:
a)un aviz referitor la funcţionarea paşaportului european pentru AFIA din UE care administrează şi/sau distribuie unităţi sau acţiuni ale unor FIA din UE în temeiul articolelor 32 şi 33 şi la modul în care are loc distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE de către AFIA din UE şi administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE în temeiul regimurilor naţionale aplicabile prevăzute la articolele 36 şi 42; şi
b)recomandări cu privire la aplicarea paşaportului european în ceea ce priveşte distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE de către AFIA din UE şi administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE în conformitate cu normele prevăzute la articolul 35 şi articolele 37-41.
(2)AEVMP îşi bazează avizul şi recomandările cu privire la aplicarea paşaportului în ceea ce priveşte distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE de către AFIA din UE şi administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE pe următoarele aspecte, printre altele:
a)în ceea ce priveşte funcţionarea paşaportului european pentru AFIA din UE care administrează şi/sau distribuie unităţi sau acţiuni ale unor FIA din UE:
(i)utilizarea paşaportului;
(ii)problemele întâmpinate în legătură cu:
- cooperarea efectivă dintre autorităţile competente;
- funcţionarea efectivă a sistemului de notificare;
- protecţia investitorilor;
- medierea asigurată de AEVMP, inclusiv numărul de cazuri şi eficacitatea medierii;
(iii)eficacitatea colectării şi schimburilor de informaţii legate de monitorizarea riscului sistemic de către autorităţile naţionale competente, AEVMP şi CERS;
b)în ceea ce priveşte distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE de către AFIA din UE şi administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE, în conformitate cu regimurile naţionale aplicabile:
(i)respectarea de către AFIA din UE a tuturor cerinţelor stabilite prin prezenta directivă cu excepţia articolului 21;
(ii)respectarea de către AFIA din afara UE a articolelor 22, 23 şi 24 în ceea ce priveşte fiecare FIA ale cărui unităţi sau acţiuni sunt distribuite de AFIA şi, acolo unde este cazul, respectarea articolelor 26-30;
(iii)existenţa şi eficacitatea acordurilor de cooperare pentru supravegherea riscului sistemic, conforme cu standardele internaţionale, dintre autorităţile competente din statul membru în care unităţile sau acţiunile FIA sunt distribuite şi, după caz, autorităţile competente ale statului membru de origine al FIA din UE şi autorităţile de supraveghere din ţara terţă în care este stabilit AFIA din afara UE şi, după caz, autorităţile de supraveghere din ţara terţă în care este stabilit FIA din afara UE;
(iv)orice aspecte legate de protecţia investitorilor care a fost eventual asigurată;
(v)orice caracteristici ale cadrului de reglementare sau de supraveghere dintr-o ţară terţă care ar putea împiedica exercitarea efectivă de către autorităţile competente a funcţiilor de supraveghere ce le revin în temeiul prezentei directive;
c)în ceea ce priveşte funcţionarea ambelor sisteme, perturbările care ar putea apărea pe piaţă şi posibilele denaturări ale concurenţei (asigurarea unor condiţii egale de concurenţă) sau orice dificultăţi generale sau specifice cu care AFIA din UE se confruntă în ceea ce priveşte stabilirea lor într-o ţară terţă sau distribuirea de unităţi sau acţiuni ale FIA pe care le administrează într-o ţară terţă.
(3)În acest sens, de la intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare conformării cu prezenta directivă şi până la emiterea avizului AEVMP menţionat la alineatul (1) litera (a), autorităţile competente din statele membre comunică trimestrial AEVMP informaţii privind AFIA care administrează şi/sau distribuie unităţi sau acţiuni ale unor FIA sub supravegherea lor, fie în temeiul regimului paşapoartelor prevăzut de prezenta directivă, fie în temeiul regimurilor lor naţionale, precum şi informaţii necesare pentru evaluarea elementelor menţionate la alineatul (2).
(4)În cazul în care consideră că nu există obstacole semnificative legate de protecţia investitorilor, perturbarea pieţei, concurenţă şi monitorizarea riscului sistemic, de natură să împiedice aplicarea paşaportului european în ceea ce priveşte distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE de către AFIA din UE şi administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE în conformitate cu normele prevăzute la articolul 35 şi articolele 37-41, AEVMP emite un aviz pozitiv în acest sens.
(5)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează conţinutul informaţiilor ce fac obiectul unui schimb în temeiul alineatului (2).
(6)În termen de trei luni de la primirea recomandărilor şi avizului pozitiv ale AEVMP şi ţinând seama de criteriile enumerate la alineatul (2) şi de obiectivele prezentei directive, cum ar fi cele referitoare la piaţa internă, protecţia investitorilor şi monitorizarea eficace a riscului sistemic, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, precizând data la care normele prevăzute la articolul 35 şi articolele 37-41 devin aplicabile în toate statele membre.
În cazul în care se ridică obiecţiuni în conformitate cu articolul 58 la actul delegat menţionat la primul paragraf, Comisia adoptă din nou actul delegat în temeiul căruia normele stabilite la articolul 35 şi la articolele 37-41 devin aplicabile în toate statele membre, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, la o dată ulterioară pe care Comisia o consideră adecvată în acest sens, ţinând seama de criteriile enumerate la alineatul (2) şi de obiectivele prezentei directive, cum ar fi cele privind piaţa internă, protecţia investitorilor şi monitorizarea eficace a riscului sistemic.
(7)În cazul în care AEVMP nu a emis un aviz în termenul limită menţionat la alineatul (1), Comisia solicită ca avizul să fie emis într-un nou termen limită.
Art. 68: Act delegat privind încetarea aplicării articolelor 36 şi 42
(1)În termen de trei ani de la intrarea în vigoare a actului delegat menţionat la articolul 67 alineatul (6), în temeiul căruia normele stabilite la articolul 35 şi articolele 37-41 au devenit aplicabile în toate statele membre, AEVMP prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei:
a)un aviz referitor la funcţionarea paşaportului european pentru AFIA din UE care distribuie în Uniune unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE în temeiul articolului 35 şi pentru AFIA din afara UE care administrează şi/sau distribuie în Uniune unităţi sau acţiuni ale unor FIA în temeiul articolelor 37-41 şi referitor la distribuirea în statele membre de către AFIA din UE de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE şi la administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de către AFIA din afara UE de unităţi sau acţiuni ale unor FIA în temeiul regimurilor naţionale aplicabile prevăzute la articolele 36 şi 42; şi
b)recomandări cu privire la încetarea existenţei regimurilor naţionale prevăzute la articolele 36 şi 42 în paralel cu existenţa unui paşaport în conformitate cu normele stabilite la articolul 35 şi la articolele 37-41.
(2)AEVMP îşi bazează avizul şi recomandările cu privire la încetarea existenţei regimurilor naţionale prevăzute la articolele 36 şi 42 pe următoarele aspecte, printre altele:
a)în ceea ce priveşte funcţionarea paşaportului european pentru AFIA din UE care distribuie în Uniune unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE şi pentru AFIA din afara UE care administrează şi/sau distribuie în Uniune unităţi sau acţiuni ale unor FIA:
(i)utilizarea paşaportului;
(ii)problemele întâmpinate în legătură cu:
- cooperarea efectivă dintre autorităţile competente;
- funcţionarea efectivă a sistemului de notificare;
- desemnarea statului membru de referinţă;
- exercitarea efectivă de către autorităţile competente a funcţiilor lor de supraveghere care nu trebuie să fie obstrucţionată de actele cu putere de lege sau actele administrative ale unei ţări terţe care se aplică AFIA şi nici de limitări ale competenţelor de supraveghere şi de investigare ale autorităţilor de supraveghere din ţările terţe;
- protecţia investitorilor;
- accesul investitorilor în Uniune;
- impactul asupra ţărilor în curs de dezvoltare;
- medierea asigurată de AEVMP, inclusiv numărul de cazuri şi eficacitatea medierii;
(iii)negocierea, încheierea, existenţa şi eficacitatea acordurilor de cooperare necesare;
(iv)eficacitatea colectării şi schimburilor de informaţii legate de monitorizarea riscurilor sistemice de către autorităţile naţionale competente, AEVMP şi CERS;
(v)rezultatele evaluării ("peer review") menţionate la articolul 38;
b)în ceea ce priveşte distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE de către AFIA din UE şi administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE, în conformitate cu regimurile naţionale aplicabile:
(i)respectarea de către AFIA din UE a tuturor cerinţelor stabilite prin prezenta directivă cu excepţia articolului 21;
(ii)respectarea de către AFIA din afara UE a articolelor 22, 23 şi 24 în ceea ce priveşte fiecare FIA ale cărui unităţi sau acţiuni sunt distribuite de AFIA şi, după caz, respectarea articolelor 26-30;
(iii)existenţa şi eficacitatea acordurilor de cooperare pentru supravegherea riscului sistemic, conforme cu standardele internaţionale, dintre autorităţile competente din statul membru în care unităţile sau acţiunile FIA sunt distribuite şi, după caz, autorităţile competente ale statului membru de origine al FIA din UE în cauză, autorităţile de supraveghere din ţara terţă în care este stabilit AFIA din afara UE şi, după caz, autorităţile de supraveghere din ţara terţă în care este stabilit FIA din afara UE;
(iv)orice aspecte legate de protecţia investitorilor care a fost eventual asigurată;
(v)orice caracteristici ale cadrului de reglementare sau de supraveghere dintr-o ţară terţă care ar putea împiedica exercitarea efectivă de către autorităţile competente din Uniune a funcţiilor de supraveghere ce le revin în temeiul prezentei directive;
c)în ceea ce priveşte funcţionarea ambelor sisteme, perturbările care ar putea apărea pe piaţă şi posibilele denaturări ale concurenţei (asigurarea unor condiţii egale de concurenţă) şi orice efecte negative potenţiale asupra accesului investitorilor sau asupra investiţiilor în ţările în curs de dezvoltare ori a investiţiilor realizate în beneficiul acestora;
d)o evaluare cantitativă prin care se identifică numărul jurisdicţiilor din ţările terţe în care sunt stabiliţi AFIA care distribuie într-un stat membru unităţi sau acţiuni ale FIA fie în temeiul regimului paşapoartelor menţionat la articolul 40, fie în temeiul regimurilor naţionale menţionate la articolul 42.
(3)În acest sens, de la intrarea în vigoare a actului delegat menţionat la articolul 67 alineatul (6) şi până la emiterea avizului AEVMP menţionat la alineatul (1) punctul (i) din prezentul articol, autorităţile competente din statele membre comunică trimestrial AEVMP informaţii privind AFIA care administrează şi/sau distribuie unităţi sau acţiuni ale unor FIA sub supravegherea lor, fie în temeiul regimului paşapoartelor prevăzut de prezenta directivă, fie în temeiul regimurilor lor naţionale.
(4)În cazul în care AEVMP consideră că nu există obstacole semnificative legate de protecţia investitorilor, perturbarea pieţei, concurenţă sau monitorizarea riscului sistemic, de natură să împiedice încetarea existenţei regimurilor naţionale în temeiul articolelor 36 şi 42 şi să facă din paşaportul european pentru distribuirea de unităţi sau acţiuni ale FIA din afara UE de către AFIA din UE în Uniune şi administrarea şi/sau distribuirea de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE în Uniune în conformitate cu normele prevăzute la articolul 35 şi la articolele 37-41 singurul regim posibil pentru desfăşurarea acestor activităţi de către AFIA relevanţi în Uniune, atunci aceasta va emite un aviz pozitiv în acest sens.
(5)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează conţinutul informaţiilor ce fac obiectul unui schimb în temeiul alineatului (2).
(6)În termen de trei luni de la primirea recomandărilor şi avizului pozitiv ale AEVMP şi ţinând seama de criteriile enumerate la alineatul (2) şi de obiectivele prezentei directive, cum ar fi piaţa internă, protecţia investitorilor şi monitorizarea eficace a riscului sistemic, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, precizând data la care regimurile naţionale prevăzute la articolele 36 şi 42 trebuie să îşi înceteze existenţa, iar regimul paşapoartelor europene prevăzut la articolul 35 şi articolele 37-41 devine regimul unic şi obligatoriu aplicabil în toate statele membre.
Dacă se ridică obiecţiuni în conformitate cu articolul 58 la actul delegat menţionat la primul paragraf, Comisia adoptă din nou actul delegat în temeiul căruia regimurile naţionale prevăzute la articolele 36 şi 42 îşi încetează existenţa, iar regimul paşapoartelor europene prevăzut la articolul 35 şi la articolele 3741 devine regimul unic şi obligatoriu aplicabil în toate statele membre, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, la o dată ulterioară pe care Comisia o consideră adecvată în acest sens, ţinând seama de criteriile enumerate la alineatul (2) şi de obiectivele prezentei directive, cum ar fi cele privind piaţa internă, protecţia investitorilor şi monitorizarea eficace a riscului sistemic.
(7)În cazul în care AEVMP nu a emis un aviz în termenul limită menţionat la alineatul (1), Comisia solicită ca avizul să fie emis într-un nou termen limită.
Art. 69: Examinare
(1)Până la 22 iulie 2017, pe baza unei consultări publice şi în urma discuţiilor cu autorităţile competente, Comisia lansează o examinare a aplicării şi a domeniului de aplicare al prezentei directive. Examinarea vizează experienţa acumulată în aplicarea directivei, impactul acesteia asupra investitorilor, a FIA şi a AFIA, în Uniune şi în ţările terţe şi măsura în care au fost atinse obiectivele directivei. În cazul în care este necesar, Comisia propune modificările necesare. Examinarea include un studiu general asupra aplicării normelor prevăzute de prezenta directivă şi a experienţei acumulate în cadrul aplicării acestora, inclusiv:
a)distribuirea în statele membre de către AFIA din UE de acţiuni sau unităţi ale FIA din afara UE, realizată în temeiul regimurilor naţionale;
b)distribuirea în statele membre de către AFIA din afara UE de acţiuni sau unităţi ale FIA, realizată în temeiul regimurilor naţionale;
c)administrarea şi distribuirea în Uniune a unităţilor sau acţiunilor FIA de către AFIA autorizaţi în conformitate cu prezenta directivă, administrare şi distribuire realizate în temeiul regimului de paşapoarte stabilit prin prezenta directivă;
d)distribuirea în Uniune de acţiuni sau unităţi ale FIA de către sau pentru persoane ori entităţi, altele decât AFIA;
e)investiţiile în FIA realizate de investitori europeni profesionali sau pentru aceştia;
f)impactul normelor privind depozitarii prevăzute la articolul 21 asupra pieţei depozitarilor din Uniune;
g)impactul cerinţelor de transparenţă şi de raportare prevăzute la articolele 22-24, 28 şi 29 asupra evaluării riscului sistemic;
h)impactul negativ potenţial asupra investitorilor de retail;
i)impactul prezentei directive asupra funcţionării şi viabilităţii fondurilor de capital privat şi a fondurilor cu capital de risc.
j)impactul prezentei directive asupra accesul investitorilor în Uniune;
k)impactul prezentei directive asupra investiţiilor în ţările în curs de dezvoltare ori asupra investiţiilor realizate în beneficiul acestora;
l)impactul prezentei directive asupra protecţiei societăţilor necotate sau a emitenţilor prevăzută la articolele 26-30 din prezenta directivă şi asupra condiţiilor egale de concurenţă dintre FIA şi alţi investitori după obţinerea de participaţii majore în cadrul acestor societăţi sau emitenţi sau după obţinerea controlului asupra lor.
Atunci când examinează administrarea şi/sau distribuirea de unităţi sau acţiuni ale FIA menţionate la primul paragraf literele (a), (b) şi (c), Comisia analizează dacă este cazul să fie încredinţate AEVMP responsabilităţi suplimentare de supraveghere în acest domeniu.
(2)În acest sens, statele membre furnizează anual Comisiei informaţii cu privire la AFIA care administrează şi/sau distribuie unităţi sau acţiuni ale FIA sub supravegherea lor, fie în temeiul regimului paşapoartelor prevăzut de prezenta directivă, fie în temeiul regimurilor naţionale, precizând data la care regimul paşapoartelor europene a fost transpus şi, după caz, aplicat în jurisdicţia lor.
AEVMP transmite Comisiei informaţii cu privire la toate AFIA din afara UE care au fost autorizaţi sau au solicitat o autorizare în conformitate cu articolul 37.
Informaţiile menţionate la alineatul (2) primul şi al doilea paragraf includ:
a)informaţii cu privire la locul în care sunt stabiliţi AFIA în cauză;
b)dacă este cazul, identificarea FIA din UE administrate de aceştia sau ale căror unităţi sau acţiuni sunt distribuite de aceştia;
c)dacă este cazul, identificarea FIA din afara UE administrate de AFIA din UE, dar ale căror unităţi sau acţiuni nu sunt distribuite în Uniune;
d)dacă este cazul, identificarea FIA din afara UE ale căror unităţi sau acţiuni sunt distribuite în Uniunea Europeană;
e)informaţii cu privire la regimul aplicabil, naţional sau european, după caz, în temeiul căruia îşi desfăşoară activitatea AFIA în cauză; şi
f)orice alte informaţii relevante pentru înţelegerea modului în care funcţionează în practică administrarea FIA şi distribuirea de unităţi sau acţiuni ale acestora de către AFIA în Uniune.
(3)Examinarea menţionată la alineatul (1) ţine seama în mod corespunzător de evoluţiile de la nivel internaţional şi de discuţiile cu ţările terţe şi organizaţiile internaţionale.
(4)După finalizarea examinării, Comisia prezintă fără întârziere un raport Parlamentului European şi Consiliului. Dacă este cazul, Comisia prezintă propuneri, inclusiv modificări la prezenta directivă, care ţin seama de obiectivele prezentei directive şi de efectele acesteia asupra protecţiei investitorilor, de perturbarea pieţei şi de concurenţă, de monitorizarea riscului sistemic şi de impactul potenţial asupra investitorilor, a FIA sau a AFIA, interiorul Uniuni şi în ţările terţe.
Art. 69a: Altă revizuire
(1)Până la 16 aprilie 2029 şi în urma raportului întocmit de ESMA în conformitate cu articolul 7 alineatul (8), Comisia iniţiază o analiză a funcţionării normelor prevăzute în prezenta directivă şi a experienţei dobândite în aplicarea acestora. Analiza respectivă include o evaluare a următoarelor aspecte:
a)impactul disponibilităţii şi al activării instrumentelor de administrare a lichidităţilor de către AFIA asupra stabilităţii financiare;
b)eficacitatea cerinţelor de autorizare a AFIA prevăzute la articolele 7 şi 8 în ceea ce priveşte regimul de delegare prevăzut la articolul 20 din prezenta directivă, în special în ceea ce priveşte prevenirea creării de entităţi de tip «cutie poştală» în Uniune;
c)caracterul adecvat al cerinţelor aplicabile AFIA care administrează FIA care acordă împrumuturi, prevăzute la articolul 15 şi la articolul 16 alineatele (2a) şi (2f);
d)funcţionarea derogării care permite numirea unui depozitar stabilit într-un alt stat membru, astfel cum se prevede la articolul 21 alineatul (5a), precum şi beneficiile şi riscurile potenţiale ale modificării domeniului de aplicare al derogării respective, în conformitate cu obiectivele uniunii pieţelor de capital, inclusiv impactul asupra protecţiei investitorilor, a stabilităţii financiare, a eficienţei supravegherii şi a disponibilităţii opţiunilor pieţei;
e)caracterul adecvat al cerinţelor aplicabile AFIA care administrează un FIA la iniţiativa unui terţ, astfel cum se prevede la articolul 14 alineatul (2a), precum şi necesitatea unor garanţii suplimentare pentru a preveni eludarea cerinţelor respective şi, în special, dacă dispoziţiile prezentei directive privind conflictele de interese sunt eficace şi adecvate pentru a identifica, a administra, a monitoriza şi, dacă este cazul, a face publice conflictele de interese care decurg din relaţia dintre AFIA şi iniţiatorul terţ;
f)caracterul adecvat şi impactul asupra protecţiei investitorilor al numirii a cel puţin unui director neexecutiv sau independent în organul de conducere al AFIA, în cazul în care acesta administrează FIA ale cărui unităţi sau acţiuni sunt distribuite către investitori de retail.
(2)Până la 16 aprilie 2026, ESMA prezintă Comisiei un raport privind evoluţia colectării integrate de date în materie de supraveghere, care se axează pe modul de:
a)reducere a domeniilor în care există suprapuneri şi neconcordanţe între cadrele de raportare din sectorul gestionării activelor şi cele din alte sectoare ale industriei financiare; şi
b)îmbunătăţire a standardizării datelor, precum şi a partajării şi utilizării eficiente a datelor deja raportate în orice cadru de raportare al Uniunii de către orice autoritate competentă relevantă, la nivelul Uniunii sau la nivel naţional.
(3)Atunci când pregăteşte raportul menţionat la alineatul (2), ESMA lucrează în strânsă cooperare cu Banca Centrală Europeană, cu celelalte AES şi cu autorităţile competente.
(4)În urma revizuirii menţionate la alineatul (1) şi după consultarea ESMA, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport cu privire la concluziile revizuirii respective.

Art. 69b: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
De la 10 ianuarie 2030, informaţiile menţionate la articolul 7 alineatul (5) al doilea paragraf din prezenta directivă sunt puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*8). În acest scop, ESMA este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
(*8)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Informaţiile respectă următoarele cerinţe:
(a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile AFIA autorizaţi în temeiul prezentei directive şi lista FIA administrate sau distribuite de AFIA respectivi la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al AFIA autorizaţi în temeiul prezentei directive şi lista FIA administrate sau distribuite de AFIA respectivi, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.

Art. 70: Intrarea în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 71: Destinatari
Prezenta directivă se adresează statelor membre.