Art. 68. - Art. 68: Act delegat privind încetarea aplicării articolelor 36 şi 42 - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010

Acte UE

Jurnalul Oficial 174L

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
Art. 68: Act delegat privind încetarea aplicării articolelor 36 şi 42
(1)În termen de trei ani de la intrarea în vigoare a actului delegat menţionat la articolul 67 alineatul (6), în temeiul căruia normele stabilite la articolul 35 şi articolele 37-41 au devenit aplicabile în toate statele membre, AEVMP prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei:
a)un aviz referitor la funcţionarea paşaportului european pentru AFIA din UE care distribuie în Uniune unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE în temeiul articolului 35 şi pentru AFIA din afara UE care administrează şi/sau distribuie în Uniune unităţi sau acţiuni ale unor FIA în temeiul articolelor 37-41 şi referitor la distribuirea în statele membre de către AFIA din UE de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE şi la administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de către AFIA din afara UE de unităţi sau acţiuni ale unor FIA în temeiul regimurilor naţionale aplicabile prevăzute la articolele 36 şi 42; şi
b)recomandări cu privire la încetarea existenţei regimurilor naţionale prevăzute la articolele 36 şi 42 în paralel cu existenţa unui paşaport în conformitate cu normele stabilite la articolul 35 şi la articolele 37-41.
(2)AEVMP îşi bazează avizul şi recomandările cu privire la încetarea existenţei regimurilor naţionale prevăzute la articolele 36 şi 42 pe următoarele aspecte, printre altele:
a)în ceea ce priveşte funcţionarea paşaportului european pentru AFIA din UE care distribuie în Uniune unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE şi pentru AFIA din afara UE care administrează şi/sau distribuie în Uniune unităţi sau acţiuni ale unor FIA:
(i)utilizarea paşaportului;
(ii)problemele întâmpinate în legătură cu:
- cooperarea efectivă dintre autorităţile competente;
- funcţionarea efectivă a sistemului de notificare;
- desemnarea statului membru de referinţă;
- exercitarea efectivă de către autorităţile competente a funcţiilor lor de supraveghere care nu trebuie să fie obstrucţionată de actele cu putere de lege sau actele administrative ale unei ţări terţe care se aplică AFIA şi nici de limitări ale competenţelor de supraveghere şi de investigare ale autorităţilor de supraveghere din ţările terţe;
- protecţia investitorilor;
- accesul investitorilor în Uniune;
- impactul asupra ţărilor în curs de dezvoltare;
- medierea asigurată de AEVMP, inclusiv numărul de cazuri şi eficacitatea medierii;
(iii)negocierea, încheierea, existenţa şi eficacitatea acordurilor de cooperare necesare;
(iv)eficacitatea colectării şi schimburilor de informaţii legate de monitorizarea riscurilor sistemice de către autorităţile naţionale competente, AEVMP şi CERS;
(v)rezultatele evaluării ("peer review") menţionate la articolul 38;
b)în ceea ce priveşte distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA din afara UE de către AFIA din UE şi administrarea şi/sau distribuirea în statele membre de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE, în conformitate cu regimurile naţionale aplicabile:
(i)respectarea de către AFIA din UE a tuturor cerinţelor stabilite prin prezenta directivă cu excepţia articolului 21;
(ii)respectarea de către AFIA din afara UE a articolelor 22, 23 şi 24 în ceea ce priveşte fiecare FIA ale cărui unităţi sau acţiuni sunt distribuite de AFIA şi, după caz, respectarea articolelor 26-30;
(iii)existenţa şi eficacitatea acordurilor de cooperare pentru supravegherea riscului sistemic, conforme cu standardele internaţionale, dintre autorităţile competente din statul membru în care unităţile sau acţiunile FIA sunt distribuite şi, după caz, autorităţile competente ale statului membru de origine al FIA din UE în cauză, autorităţile de supraveghere din ţara terţă în care este stabilit AFIA din afara UE şi, după caz, autorităţile de supraveghere din ţara terţă în care este stabilit FIA din afara UE;
(iv)orice aspecte legate de protecţia investitorilor care a fost eventual asigurată;
(v)orice caracteristici ale cadrului de reglementare sau de supraveghere dintr-o ţară terţă care ar putea împiedica exercitarea efectivă de către autorităţile competente din Uniune a funcţiilor de supraveghere ce le revin în temeiul prezentei directive;
c)în ceea ce priveşte funcţionarea ambelor sisteme, perturbările care ar putea apărea pe piaţă şi posibilele denaturări ale concurenţei (asigurarea unor condiţii egale de concurenţă) şi orice efecte negative potenţiale asupra accesului investitorilor sau asupra investiţiilor în ţările în curs de dezvoltare ori a investiţiilor realizate în beneficiul acestora;
d)o evaluare cantitativă prin care se identifică numărul jurisdicţiilor din ţările terţe în care sunt stabiliţi AFIA care distribuie într-un stat membru unităţi sau acţiuni ale FIA fie în temeiul regimului paşapoartelor menţionat la articolul 40, fie în temeiul regimurilor naţionale menţionate la articolul 42.
(3)În acest sens, de la intrarea în vigoare a actului delegat menţionat la articolul 67 alineatul (6) şi până la emiterea avizului AEVMP menţionat la alineatul (1) punctul (i) din prezentul articol, autorităţile competente din statele membre comunică trimestrial AEVMP informaţii privind AFIA care administrează şi/sau distribuie unităţi sau acţiuni ale unor FIA sub supravegherea lor, fie în temeiul regimului paşapoartelor prevăzut de prezenta directivă, fie în temeiul regimurilor lor naţionale.
(4)În cazul în care AEVMP consideră că nu există obstacole semnificative legate de protecţia investitorilor, perturbarea pieţei, concurenţă sau monitorizarea riscului sistemic, de natură să împiedice încetarea existenţei regimurilor naţionale în temeiul articolelor 36 şi 42 şi să facă din paşaportul european pentru distribuirea de unităţi sau acţiuni ale FIA din afara UE de către AFIA din UE în Uniune şi administrarea şi/sau distribuirea de unităţi sau acţiuni ale unor FIA de către AFIA din afara UE în Uniune în conformitate cu normele prevăzute la articolul 35 şi la articolele 37-41 singurul regim posibil pentru desfăşurarea acestor activităţi de către AFIA relevanţi în Uniune, atunci aceasta va emite un aviz pozitiv în acest sens.
(5)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează conţinutul informaţiilor ce fac obiectul unui schimb în temeiul alineatului (2).
(6)În termen de trei luni de la primirea recomandărilor şi avizului pozitiv ale AEVMP şi ţinând seama de criteriile enumerate la alineatul (2) şi de obiectivele prezentei directive, cum ar fi piaţa internă, protecţia investitorilor şi monitorizarea eficace a riscului sistemic, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, precizând data la care regimurile naţionale prevăzute la articolele 36 şi 42 trebuie să îşi înceteze existenţa, iar regimul paşapoartelor europene prevăzut la articolul 35 şi articolele 37-41 devine regimul unic şi obligatoriu aplicabil în toate statele membre.
Dacă se ridică obiecţiuni în conformitate cu articolul 58 la actul delegat menţionat la primul paragraf, Comisia adoptă din nou actul delegat în temeiul căruia regimurile naţionale prevăzute la articolele 36 şi 42 îşi încetează existenţa, iar regimul paşapoartelor europene prevăzut la articolul 35 şi la articolele 3741 devine regimul unic şi obligatoriu aplicabil în toate statele membre, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, la o dată ulterioară pe care Comisia o consideră adecvată în acest sens, ţinând seama de criteriile enumerate la alineatul (2) şi de obiectivele prezentei directive, cum ar fi cele privind piaţa internă, protecţia investitorilor şi monitorizarea eficace a riscului sistemic.
(7)În cazul în care AEVMP nu a emis un aviz în termenul limită menţionat la alineatul (1), Comisia solicită ca avizul să fie emis într-un nou termen limită.