Capitolul i - Domeniul de aplicare şi definiţii - Directiva 2002/24/CE/18-mar-2002 privind omologarea autovehiculelor cu două sau trei roţi şi de abrogare a Directivei 92/61/CEE a Consiliului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 11 Decembrie 2013
CAPITOLUL I:Domeniul de aplicare şi definiţii
Art. 1
(1)Prezenta directivă se aplică tuturor autovehiculelor cu două sau trei roţi, indiferent dacă au roţi jumelate sau nu, destinate transportului rutier, şi componentelor sau unităţilor tehnice separate ale acestor vehicule.
Prezenta directivă nu se aplică următoarelor vehicule:
a)vehicule cu o viteză maximă constructivă mai mică de 6 km/h;
b)vehicule destinate a fi conduse de un pieton;
c)vehicule destinate utilizării de către persoanele cu handicap fizic;
d)vehicule destinate utilizării în competiţii, pe drumuri sau pe orice teren;
e)vehicule deja în uz înainte de data aplicării Directivei 92/61/CEE;
f)tractoare şi maşini agricole sau cu o utilizare similară;
g)vehicule destinate în primul rând utilizării de divertisment pe orice teren, având roţile dispuse simetric, o roată în partea din faţă a vehiculului şi două roţi în partea din spate a vehiculului;
h)motorete cu pedale, prevăzute cu un motor electric auxiliar având o putere nominală continuă maximă de 0,25 kW, a cărui putere este redusă în mod progresiv şi în cele din urmă oprită atunci când vehiculul atinge o viteză de 25 km/h sau mai devreme, dacă utilizatorul încetează să pedaleze
şi nici componentelor sau unităţilor tehnice ale acestora, cu excepţia cazului în care acestea sunt destinate montării pe vehiculele reglementate prin prezenta directivă.
Prezenta directivă nu se aplică omologării vehiculelor izolate, însă statele membre care acordă asemenea omologări acceptă orice omologare a componentelor şi a unităţilor tehnice separate, acordată în conformitate cu prezenta directivă în locul cerinţelor naţionale relevante.
(2)Vehiculele menţionate la alineatul (1) se subîmpart în:
a)motorete, adică vehicule cu două roţi (categoria L1e) sau vehicule cu trei roţi (categoria L2e) cu o viteză maximă constructivă de până la 45 km/h şi având următoarele caracteristici:
(i)în cazul vehiculului cu două roţi, un motor a cărui:
- cilindree nu depăşeşte 50 cm3, în cazul unui motor cu ardere internă sau
- putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 4 kW, în cazul unui motor electric;
(ii)în cazul vehiculului cu trei roţi, un motor a cărui:
- cilindree nu depăşeşte 50 cm3, în cazul unui motor cu aprindere prin scânteie sau
- putere netă maximă nu depăşeşte 4 kW, în cazul altor tipuri de motor cu ardere internă sau
- putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 4 kW, în cazul unui motor electric;
b)motociclete, adică vehicule cu două roţi fără ataş (categoria L3e) sau cu ataş (categoria L4e), echipate cu un motor având o cilindree de peste 50 cm3 în cazul unui motor cu ardere internă şi/sau având o viteză maximă constructivă de peste 45 km/h;
c)tricicluri cu motor, adică vehicule cu trei roţi dispuse simetric (categoria L5e) echipate cu un motor având o cilindree de peste 50 cm3 în cazul unui motor cu ardere internă şi/sau având o viteză maximă constructivă de peste 45 km/h.
(3)Prezenta directivă se aplică şi cvadriciclurilor, adică autovehiculelor cu motor cu patru roţi, având următoarele caracteristici:
a)cvadricicluri uşoare a căror masă fără încărcătură nu depăşeşte 350 kg (categoria L6e), neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculelor electrice, a căror viteză maximă constructivă nu depăşeşte 45 km/h şi
(i)a căror cilindree a motorului nu depăşeşte 50 cm3, în cazul motoarelor cu aprindere prin scânteie sau
(ii)a căror putere netă maximă nu depăşeşte 4 kW, în cazul altor tipuri de motor cu ardere internă sau
(iii)a căror putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 4 kW, în cazul unui motor electric.
Aceste vehicule trebuie să corespundă pe deplin cerinţelor tehnice aplicabile motoretelor cu trei roţi din categoria L2e, exceptând dispoziţiile contrare ale directivelor speciale;
b)cvadricicluri, altele decât cele menţionate la litera (a), a căror masă fără încărcătură nu depăşeşte 400 kg (categoria L7e) (550 kg pentru vehiculele destinate transportului de mărfuri), neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculelor electrice şi a căror putere netă maximă a motorului nu depăşeşte 15 kW. Aceste vehicule sunt considerate tricicluri cu motor şi trebuie să corespundă cerinţelor tehnice aplicabile triciclurilor cu motor din categoria L5e, exceptând dispoziţiile contrare ale directivelor speciale.
Art. 2
În înţelesul prezentei directive, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
1."tip de vehicul": fie un vehicul, fie un grup de vehicule (variante) care:
a)aparţin unei singure categorii (motorete cu două roţi L1e, motorete cu trei roţi L2e etc., conform definiţiei din articolul 1);
b)sunt construite de acelaşi constructor;
c)au acelaşi şasiu, cadru, subcadru, planşeu sau structură la care sunt ataşate principalele componente;
d)au un motor cu acelaşi principiu de funcţionare (cu ardere internă, electric, hibrid etc.);
e)au aceeaşi denumire de model dată de constructor. Un tip de vehicul poate include variante şi versiuni;
2."variantă": fie un vehicul, fie un grup de vehicule (versiuni) de acelaşi tip în cazul în care:
a)acestea au aceeaşi formă a caroseriei (caracteristici de bază);
b)în cadrul grupului de vehicule (versiuni) diferenţa în cadrul masei în stare de funcţionare dintre valoarea cea mai scăzută şi valoarea cea mai ridicată nu depăşeşte 20 % din valoarea cea mai scăzută;
c)în cadrul grupului de vehicule (versiuni) diferenţa de masă maximă autorizată dintre valoarea cea mai scăzută şi valoarea cea mai ridicată nu depăşeşte 20 % din valoarea cea mai scăzută;
d)au acelaşi ciclu de funcţionare (doi sau patru timpi, aprindere prin scânteie sau aprindere prin compresie);
e)în cadrul grupului de vehicule (versiuni) diferenţa de cilindree a motorului (în cazul unui motor cu ardere internă) dintre valoarea cea mai scăzută şi valoarea cea mai ridicată nu depăşeşte 30 % din valoarea cea mai scăzută;
f)au acelaşi număr de cilindri şi aceeaşi dispunere a lor;
g)în cadrul grupului de vehicule (versiuni), diferenţa de putere a motorului dintre valoarea cea mai scăzută şi valoarea cea mai ridicată nu depăşeşte 30 % din valoarea cea mai scăzută;
h)au acelaşi mod de funcţionare (în cazul motoarelor electrice);
i)au acelaşi tip de cutie de viteze (manuală, automată etc.);
3."versiune": un vehicul de acelaşi tip şi de aceeaşi variantă, dar care poate încorpora oricare dintre echipamentele, componentele sau sistemele cuprinse în lista documentului informativ din anexa II, cu condiţia de a exista:
a)o singură valoare menţionată pentru:
(i)masa în stare de funcţionare;
(ii)masa maximă admisibilă;
(iii)puterea motorului;
(iv)cilindreea motorului şi
b)o singură serie de rezultate ale testelor menţionate în conformitate cu anexa VII;
4."sistem": orice sistem de vehicul, cum ar fi sistemul de frânare, echipamentul de control al emisiilor etc., care trebuie să respecte cerinţele stabilite în oricare dintre directivele speciale;
5."unitate tehnică separată": un dispozitiv, cum ar fi un amortizor de zgomot la evacuare ca piesă de schimb, care trebuie să satisfacă cerinţele unei directive speciale, destinat a fi utilizat ca parte a unui vehicul, care poate fi omologat separat, dar numai în legătură cu unul sau mai multe tipuri de vehicule specificate, în cazul în care directiva specială prevede în mod expres aceasta;
6."componentă": un dispozitiv, cum ar fi o lampă, care trebuie să satisfacă cerinţele unei directive speciale, destinat să facă parte dintr-un vehicul, care poate fi omologat independent de un vehicul, în cazul în care directiva specială prevede în mod expres aceasta;
7."omologare de tip": procedura prin care un stat membru certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, unitate tehnică separată sau componentă satisface cerinţele tehnice stabilite în prezenta directivă sau în directivele speciale şi verificările corectitudinii datelor constructorului, prevăzute în lista exhaustivă menţionată la anexa I;
8."roţi jumelate" două roţi montate pe aceeaşi axă, distanţa dintre centrele suprafeţelor lor de contact cu solul fiind mai mică de 460 mm. Roţile jumelate sunt considerate o singură roată;
9."vehicule cu două sisteme de propulsie" înseamnă vehicule cu două sisteme diferite de propulsie, de exemplu un sistem electric şi un sistem termic;
10."constructor" înseamnă persoana sau organismul responsabil faţă de autoritatea de omologare pentru toate aspectele procesului de omologare de tip şi pentru asigurarea conformităţii producţiei. Nu este esenţial ca persoana respectivă sau organismul respectiv să fie direct implicat(ă) în toate etapele construcţiei vehiculului, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate care fac obiectul procesului de omologare;
11."serviciu tehnic" înseamnă organizaţia sau organismul care a fost numit(ă) ca laborator de încercări pentru efectuarea testelor sau inspecţiilor în numele autorităţii de omologare a unui stat membru. Această funcţie poate fi îndeplinită şi de autoritatea de omologare.