Capitolul ii - Documentele şi obligaţii ale părţilor privind transportul de pasageri, bagaje şi mărfuri - Conventie din 28-mai-1999 PENTRU UNIFICAREA ANUMITOR NORME REFERITOARE LA TRANSPORTUL AERIAN INTERNAŢIONAL (Conventia de la Montreal)

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2007
CAPITOLUL II:Documentele şi obligaţii ale părţilor privind transportul de pasageri, bagaje şi mărfuri
Art. 3: Pasageri şi bagaje
(1)În ceea ce priveşte transportul de pasageri, se eliberează un document de transport individual sau colectiv care va conţine:
a)indicarea punctelor de plecare şi de destinaţie;
b)indicarea a cel puţin unui punct de escală, dacă punctele de plecare şi de destinaţie sunt situate pe teritoriul aceluiaşi stat parte şi unul sau mai multe puncte de escală sunt situate pe teritoriul unui alt stat.
(2)Orice alt mijloc de consemnare a informaţiilor precizate la alineatul (1) poate să se substituie eliberării documentului de transport menţionat la alineatul respectiv. În cazul în care se utilizează un astfel de mijloc, transportatorul eliberează pasagerului o declaraţie scrisă privind informaţiile astfel consemnate.
(3)Transportatorul eliberează pasagerului o etichetă de identificare pentru fiecare articol de bagaj înregistrat.
(4)Pasagerului i se eliberează o înştiinţare scrisă prin care i se indică faptul că în cazul aplicării prezentei convenţii aceasta reglementează şi poate să limiteze răspunderea transportatorilor în caz de deces sau vătămare, în caz de distrugere, pierdere sau deteriorare a bagajelor şi în caz de întârziere.
(5)Nerespectarea dispoziţiilor de la alineatele anterioare nu afectează nici existenţa nici valabilitatea contractului de transport, care rămâne în continuare supus dispoziţiilor din prezenta convenţie, inclusiv celor privind limitarea răspunderii.
Art. 4: Mărfuri
(1)Pentru transportul de mărfuri se eliberează o scrisoare de transport aerian.
(2)Folosirea oricărui alt mijloc de consemnare a informaţiilor privitoare la transportul ce urmează a fi efectuat poate să se substituie eliberării scrisorii de transport aerian. În cazul în care se folosesc alte asemenea mijloace, transportatorul eliberează expeditorului, la cererea acestuia, o chitanţă de primire a mărfurilor care permite identificarea expedierii şi accesul la informaţiile consemnate prin aceste alte mijloace.
Art. 5: Conţinutul scrisorii de transport aerian sau al chitanţei de primire a mărfurilor
Scrisoarea de transport aerian sau chitanţa de primire a mărfurilor conţine:
a)indicarea punctelor de plecare şi de destinaţie;
b)indicarea a cel puţin unui punct de escală, dacă punctele de plecare şi de destinaţie sunt situate pe teritoriul aceluiaşi stat parte şi unul sau mai multe puncte de escală sunt situate pe teritoriul unui alt stat;
c)indicarea greutăţii trimiterii.
Art. 6: Documentul privind natura mărfii
Expeditorului i se poate cere, după caz, să întocmească formalităţile necesare pentru vamă, poliţie şi alte autorităţi publice în vederea emiterii unui document privind tipul mărfii. Această dispoziţie nu creează pentru transportator nici o îndatorire, obligaţie sau răspundere ce decurge din aceasta.
Art. 7: Descrierea scrisorii de transport aerian
(1)Scrisoarea de transport aerian este întocmită de către expeditor în trei exemplare originale.
(2)Primul exemplar poartă menţiunea "pentru transportator"; este semnat de către expeditor. Al doilea exemplar poartă menţiunea "pentru destinatar"; este semnat de către expeditor şi transportator. Al treilea exemplar este semnat de către transportator şi înmânat de acesta expeditorului după acceptarea mărfii.
(3)Semnătura transportatorului şi cea a expeditorului pot fi tipărite sau ştampilate.
(4)În cazul în care, la cererea expeditorului, transportatorul întocmeşte scrisoarea de transport aerian, acesta din urmă este considerat, până la proba contrară, ca acţionând în numele expeditorului.
Art. 8: Documente privind mai multe colete
Atunci când sunt mai multe colete:
a)transportatorul mărfurilor are dreptul să ceară expeditorului întocmirea unor scrisori de transport aerian distincte;
b)expeditorul are dreptul să ceară transportatorului emiterea unor chitanţe distincte de primire a mărfurilor, atunci când sunt folosite celelalte mijloace menţionate la articolul 4 alineatul (2).
Art. 9: Nerespectarea cerinţelor privind documentele
Nerespectarea dispoziţiilor de la articolele 4 - 8 nu afectează nici existenţa nici valabilitatea contractului de transport, care rămâne supus dispoziţiilor din prezenta convenţie, inclusiv celor privind limitarea răspunderii.
Art. 10: Răspunderea pentru informaţiile conţinute în documente
(1)Expeditorul răspunde de corectitudinea informaţiilor şi declaraţiilor privind marfa, înscrise de către el sau în numele său în scrisoarea de transport aerian sau furnizate de el sau în numele său transportatorului pentru a fi înscrise în chitanţa de primire a mărfurilor sau în înregistrările consemnate prin celelalte mijloace prevăzute la articolul 4 alineatul (2). Aceste dispoziţii se aplică şi în cazul în care persoana care acţionează în numele expeditorului este şi agentul transportatorului.
(2)Expeditorul îşi asumă răspunderea pentru orice prejudiciu suferit de transportator sau de orice altă persoană faţă de care este angajată răspunderea transportatorului, din cauza unor informaţii şi declaraţii incorecte, inexacte sau incomplete furnizate de către expeditor ori în numele său.
(3)Sub rezerva dispoziţiilor de la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol, transportatorul îşi asumă răspunderea faţă de expeditor pentru orice prejudiciu suferit de către acesta sau de către orice altă persoană faţă de care este angajată răspunderea expeditorului, din cauza unor informaţii şi declaraţii incorecte, inexacte sau incomplete înscrise de către transportator ori în numele său în chitanţa de primire a mărfurilor sau în înregistrările consemnate prin celelalte mijloace prevăzute la articolul 4 alineatul (2).
Art. 11: Valoarea probantă a documentelor
(1)Scrisoarea de transport aerian şi chitanţa de primire a mărfurilor constituie, până la proba contrară, dovada încheierii contractului, a acceptării mărfii şi a îndeplinirii condiţiilor de transport care figurează în aceste documente.
(2)Declaraţiile din scrisoarea de transport aerian şi din chitanţa de primire a mărfurilor, privind greutatea, dimensiunile şi ambalajul mărfii precum şi cele referitoare la numărul de colete, constituie, până la proba contrară, dovada celor declarate; cele privind cantitatea, volumul şi starea mărfii nu constituie dovadă împotriva transportatorului decât dacă verificarea a fost făcută de el în prezenţa expeditorului şi consemnată în scrisoarea de transport aerian ori în chitanţa de primire a mărfii sau când se referă la starea aparentă a mărfii.
Art. 12: Dreptul de dispoziţie asupra mărfii
(1)Expeditorul are dreptul, cu condiţia să execute toate obligaţiile ce îi revin în baza contractului de transport, să dispună de marfă, fie prin retragerea acesteia din aeroportul de plecare sau de destinaţie, fie prin reţinerea acesteia pe parcursul transportului la orice aterizare, fie prin solicitarea ca aceasta să fie predată la locul de destinaţie sau pe parcursul transportului unei persoane alta decât destinatarul iniţial desemnat, fie cerând întoarcerea ei la aeroportul de plecare. În exercitarea acestui drept expeditorul nu trebuie să aducă prejudicii transportatorului sau altor expeditori şi trebuie să ramburseze orice cheltuieli care decurg din exercitarea acestui drept.
(2)În cazul în care îndeplinirea instrucţiunilor expeditorului este imposibilă, transportatorul trebuie să-l informeze imediat cu privire la aceasta.
(3)Dacă transportatorul execută instrucţiunile expeditorului referitoare la dispunerea mărfii, fără a solicita întocmirea exemplarului din scrisoarea de transport aerian sau a chitanţei de primire a mărfii care revine acestuia din urmă, transportatorul este răspunzător, fără atingerea dreptului său la despăgubire din partea expeditorului, pentru orice pagubă care ar putea fi cauzată în acest mod oricărei persoane care este în mod legal în posesia acestui exemplar din scrisoarea de transport aerian sau a chitanţei de primire a mărfii.
(4)Dreptul expeditorului încetează în momentul în care începe cel al destinatarului, conform articolului 13. Totuşi, în cazul în care destinatarul refuză să accepte marfa sau nu poate fi contactat, expeditorul îşi reia dreptul de dispoziţie asupra mărfii.
Art. 13: Livrarea mărfii
(1)Cu excepţia cazului în care expeditorul şi-a exercitat dreptul său în temeiul articolului 12, destinatarul are dreptul, de la sosirea mărfii la punctul de destinaţie, să ceară transportatorului să-i livreze marfa contra plăţii costurilor datorate şi îndeplinirii condiţiilor de transport.
(2)Dacă nu se convine altfel de către părţi, transportatorul trebuie să notifice destinatarul imediat după sosirea mărfii.
(3)Dacă pierderea mărfii este recunoscută de către transportator sau dacă, la expirarea unui termen de şapte zile după care ar fi trebuit să sosească, marfa nu a sosit, destinatarul este îndreptăţit să exercite împotriva transportatorului drepturile care decurg din contractul de transport.
Art. 14: Exercitarea drepturilor expeditorului şi ale destinatarului
Expeditorul şi destinatarul îşi exercită toate drepturile care le sunt conferite prin articolul 12 şi respectiv 13, fiecare în nume propriu, fie că acţionează în interes personal sau în interesul altcuiva, cu condiţia îndeplinirii obligaţiilor impuse prin contractul de transport.
Art. 15: Raporturi între expeditor şi destinatar sau raporturile reciproce ale terţelor părţi
(1)Articolele 12, 13 şi 14 nu aduc atingere raporturilor dintre expeditor şi destinatar, nici raporturilor reciproce ale terţelor părţi ale căror drepturi decurg de la expeditor sau de la destinatar.
(2)Orice clauză de derogare de la dispoziţiile articolelor 12,13 şi 14 trebuie să fie înscrisă în scrisoarea de transport aerian sau în chitanţa de primire a mărfurilor.
Art. 16: Formalităţi cerute de autorităţile vamale, poliţie sau alte autorităţi publice
(1)Expeditorul este obligat să furnizeze informaţiile şi documentele care, înaintea predării mărfii la destinatar, sunt necesare pentru îndeplinirea formalităţilor cerute de autorităţile vamale, poliţie sau alte autorităţi publice. Expeditorul este răspunzător faţă de transportator pentru toate daunele care ar putea rezulta din absenţa, insuficienţa sau iregularitatea acestor informaţii şi acte, cu excepţia cazului în care este o greşeală din partea transportatorului sau a prepuşilor sau mandatarilor săi.
(2)Transportatorul nu este obligat să examineze dacă aceste informaţii şi documente sunt exacte sau suficiente.