Capitolul 9 - ACHIZIŢII PUBLICE - Acordul 2141/25-iun-2024 de parteneriat şi cooperare consolidat între Uniunea Europeană şi statele membre ale acesteia, pe de o parte, şi Republica Kârgâză, pe de altă parte
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 13 Septembrie 2024
CAPITOLUL 9:ACHIZIŢII PUBLICE
Art. 155: Definiţii
În sensul prezentului capitol:
a)"bunuri şi servicii comerciale" înseamnă bunuri şi servicii de tipul celor care sunt în general vândute sau oferite spre vânzare în comerţ altor cumpărători decât autorităţile publice, cumpărate de regulă de aceştia şi utilizate în alte scopuri decât cele ale autorităţilor publice;
b)"servicii de construcţie" înseamnă servicii al căror obiectiv este realizarea prin orice mijloc de lucrări civile sau de construcţie, pe baza diviziunii 51 din Clasificarea centrală a produselor a Organizaţiei Naţiunilor Unite;
c)"licitaţie electronică" înseamnă un proces repetitiv care implică utilizarea de mijloace electronice pentru prezentarea de către furnizori a unor preţuri noi şi/sau a unor valori noi pentru elementele netarifare cuantificabile ale licitaţiei care au legătură cu criteriile de evaluare, ceea ce duce la o clasificare sau la o reclasificare a ofertelor;
d)"în scris" sau "scris(ă)" înseamnă orice expresie scrisă cu litere sau cu cifre care poate fi citită, reprodusă şi comunicată ulterior şi include informaţiile transmise şi stocate prin mijloace electronice;
e)"licitaţie restrânsă" înseamnă o metodă de achiziţii publice prin care entitatea contractantă contactează unul sau mai mulţi furnizori aleşi de aceasta;
f)"măsură" înseamnă orice act cu putere de lege, reglementare, procedură, document de orientare ori practică administrativă sau orice acţiune a unei entităţi contractante legată de achiziţiile publice reglementate;
g)"listă multifuncţională" înseamnă o listă de furnizori calificaţi pe care entitatea contractantă intenţionează să o utilizeze de mai multe ori;
h)"anunţ de intenţie" înseamnă un anunţ publicat de o entitate contractantă prin care invită furnizorii interesaţi să depună o cerere de participare, o ofertă sau ambele;
i)"compensare" înseamnă orice condiţie sau măsură care încurajează dezvoltarea locală sau îmbunătăţeşte conturile balanţei de plăţi ale unei părţi, precum utilizarea conţinutului de origine naţională, acordarea de licenţe pentru tehnologie, investiţiile, comercializarea în contrapartidă şi măsuri sau cerinţe similare;
j)"licitaţie deschisă" înseamnă o metodă de achiziţii publice prin care toţi furnizorii interesaţi pot depune o ofertă;
k)"entitate contractantă" înseamnă o entitate care intră sub incidenţa subsecţiunii unei părţi din secţiunea 1, 2 sau 3 din anexa 9;
l)"furnizor calificat" înseamnă un furnizor care este recunoscut de o entitate contractantă ca îndeplinind condiţiile de participare;
m)"licitaţie selectivă" înseamnă o metodă de achiziţie prin care numai furnizorii calificaţi sunt invitaţi de entitatea contractantă să depună o ofertă;
n)"serviciile" includ serviciile de construcţii, în absenţa unor dispoziţii contrare;
o)"standard" înseamnă un document aprobat de un organism recunoscut, care prevede, pentru utilizare comună şi repetată, norme, orientări sau caracteristici pentru bunuri sau servicii sau pentru procesele şi metodele de producţie aferente acestora, document a cărui respectare nu este obligatorie. Acesta poate, de asemenea, să includă sau să se refere exclusiv la cerinţe privind terminologia, simbolurile, ambalarea, marcarea sau etichetarea aplicabile unui bun, unui serviciu, unui proces sau unei metode de producţie;
p)"furnizor" înseamnă o persoană sau un grup de persoane care furnizează sau ar putea furniza bunuri sau servicii;
q)"specificaţie tehnică" înseamnă o cerinţă din cadrul licitaţiei care:
(i)prevede caracteristicile bunurilor sau ale serviciilor care fac obiectul achiziţiei publice, inclusiv calitatea, performanţa, siguranţa şi dimensiunile acestora sau procesele şi metodele de producţie ori de furnizare a acestora; sau
(ii)se referă la cerinţe privind terminologia, simbolurile, ambalarea, marcarea sau etichetarea aplicabile unui bun sau serviciu;
r)"CPC ONU" înseamnă Clasificarea centrală a produselor a Organizaţiei Naţiunilor Unite (Statistical Papers, seria M, nr. 77, Departamentul pentru afaceri economice şi sociale internaţionale, Oficiul de Statistică al Organizaţiei Naţiunilor Unite, New York, 1991).
Art. 156: Domeniul de aplicare
(1)Prezentul capitol se aplică oricărei măsuri în domeniul achiziţiilor publice reglementate, fie că este efectuată sau nu, exclusiv sau parţial, prin mijloace electronice.
(2)În sensul prezentului capitol, "achiziţie publică reglementată" înseamnă o procedură de achiziţie publică desfăşurată în scopuri guvernamentale:
a)pentru un bun, un serviciu sau orice combinaţie a acestora:
(i)astfel cum se specifică în anexa 9; şi
(ii)care nu sunt achiziţionate pentru a fi comercializate sau revândute ori pentru a fi utilizate în producţia sau furnizarea de bunuri sau servicii care se comercializează sau se revând;
b)prin orice mijloace contractuale, inclusiv: cumpărare; leasing şi închiriere sau cumpărare în rate, cu sau fără opţiune de cumpărare;
c)a cărei valoare, estimată în conformitate cu alineatele (6), (7) şi (8) din prezentul articol, este egală sau mai mare decât cea a pragului relevant specificat în secţiunile 1, 2 şi 3 din anexa 9, la momentul publicării unui anunţ în conformitate cu articolul 160;
d)de către o entitate contractantă; şi
e)care nu este exclusă în alt mod din domeniul de aplicare al alineatului (3) din prezentul articol sau al subsecţiunii părţii relevante din secţiunile 1, 2, 3 sau 5 din anexa 9.
(3)Cu excepţia cazurilor în care se prevede altfel în anexa 9, prezentul capitol nu se aplică:
a)achiziţiei sau închirierii de terenuri, de construcţii existente sau de alte bunuri imobile sau a drepturilor aferente;
b)acordurilor necontractuale sau oricărei forme de asistenţă pe care o acordă o parte, inclusiv acordurilor de cooperare, granturilor, împrumuturilor, infuziilor de capital, garanţiilor şi stimulentelor fiscale;
c)achiziţiilor sau cumpărării de servicii de consiliere fiscală sau de depozit, de servicii de lichidare şi gestionare pentru instituţii financiare reglementate sau de servicii legate de vânzarea, de amortizarea şi de distribuirea datoriei publice, inclusiv de împrumuturi şi de obligaţiuni de stat, de bonuri de trezorerie şi de alte titluri de valoare;
d)contractelor de ocupare a forţei de muncă în sectorul public;
e)achiziţiilor publice organizate:
(i)cu scopul specific de a acorda asistenţă internaţională, inclusiv ajutor pentru dezvoltare;
(ii)în temeiul procedurii sau condiţiei specifice prevăzute într-un acord internaţional referitor la staţionarea trupelor sau la punerea în aplicare în comun a unui proiect de către ţările semnatare; ori
(iii)în cadrul procedurii sau condiţiei specifice a unei organizaţii internaţionale sau finanţate prin granturi, împrumuturi sau alt tip de asistenţă internaţională, în cazul în care procedura sau condiţia aplicabilă nu ar fi conformă cu prezentul capitol.
(4)Angajamentele fiecărei părţi privind achiziţiile publice reglementate şi accesul la informaţii aferent sunt stabilite în anexa 9 după cum urmează:
a)în secţiunea 1, entităţile guvernamentale centrale ale căror achiziţii publice sunt reglementate de prezentul capitol, inclusiv pragurile aplicabile pentru bunurile şi serviciile vizate;
b)în secţiunea 2, entităţile guvernamentale subcentrale ale căror achiziţii publice sunt reglementate de prezentul capitol, inclusiv pragurile aplicabile pentru bunurile şi serviciile vizate;
c)în secţiunea 3, toate celelalte entităţi ale căror achiziţii publice sunt reglementate de prezentul capitol, inclusiv pragurile aplicabile pentru bunurile şi serviciile vizate;
d)în secţiunea 4, serviciile, altele decât cele de construcţii, care sunt reglementate de prezentul capitol;
e)în secţiunea 5, notele generale şi derogările; şi
f)în secţiunea 6, mijloacele media în care partea îşi publică anunţurile de achiziţii publice, anunţurile de atribuire a contractelor şi alte informaţii legate de sistemul său de achiziţii publice, astfel cum se prevede în prezentul capitol.
(5)În cazul în care, în contextul unei achiziţii publice reglementate, o entitate contractantă îi solicită unei persoane care nu intră sub incidenţa subsecţiunii unei părţi relevante din secţiunea 1, 2 sau 3 din anexa 9 să organizeze proceduri de achiziţii publice în conformitate cu anumite cerinţe, articolul 4 din prezentul articol se aplică mutatis mutandis unor astfel de cerinţe.
Determinarea valorii
(6)La estimarea valorii unei achiziţii publice pentru a stabili dacă este o achiziţie publică reglementată, o entitate contractantă:
a)nu o împarte în mai multe achiziţii publice separate şi nici nu selectează sau utilizează o anumită metodă de evaluare pentru a estima valoarea unei achiziţii publice cu intenţia de a o exclude total sau parţial din domeniul de aplicare al prezentului capitol; şi
b)include valoarea totală maximă estimată a achiziţiei publice pe toată durata sa, indiferent dacă este atribuită unuia sau mai multor furnizori, luând în considerare toate formele de remunerare, inclusiv:
(i)prime, taxe, comisioane şi dobânzi; şi
(ii)în cazul în care achiziţia publică oferă posibilitatea unor opţiuni, valoarea totală a acestor opţiuni.
(7)În cazul în cazul în care o solicitare individuală de achiziţie conduce la atribuirea a mai mult de un contract sau la atribuirea de contracte în părţi separate (denumite în continuare "contracte recurente"), baza de calcul al valorii totale maxime estimate este:
a)valoarea contractelor recurente pentru acelaşi tip de bunuri sau servicii, atribuite în cursul ultimelor 12 luni sau în ultimul exerciţiu financiar al entităţii contractante, corectată, dacă este posibil, pentru a ţine seama de modificările anticipate de cantitate sau de valoare a bunurilor ori a serviciilor contractate pentru următoarele 12 luni; sau
b)valoarea estimată a contractelor recurente pentru acelaşi tip de bunuri sau servicii, care urmează a fi atribuite în cursul perioadei de 12 luni care urmează atribuirii contractului iniţial sau anului fiscal al entităţii contractante.
(8)În cazul achiziţiilor prin leasing, închiriere sau cumpărare în rate de bunuri şi servicii, sau al achiziţiilor pentru care nu se specifică un preţ total, baza pentru determinarea valorii este:
a)pentru contractele cu durată determinată:
(i)în cazul în care durata este egală sau mai mică de 12 luni, valoarea maximă totală estimată pentru întreaga durată a contractului; sau
(ii)în cazul în care durata este mai mare de 12 luni, valoarea maximă totală estimată, care include orice valoare reziduală estimată;
b)pentru contractele pe perioadă nedeterminată, tranşa lunară estimată înmulţită cu 48; şi
c)în cazul în care nu se poate stabili cu certitudine dacă durata contractului este determinată, se aplică litera (b).
Art. 157: Securitate şi excepţii de ordin general
(1)Nicio dispoziţie a prezentului capitol nu se interpretează ca împiedicând o parte să ia orice măsură sau să nu divulge informaţii pe care le consideră necesare pentru protecţia intereselor sale esenţiale de securitate în ceea ce priveşte achiziţiile:
a)de arme, muniţie sau material de război;
b)indispensabile pentru securitatea naţională; sau
c)în scopul apărării naţionale.
(2)Sub rezerva cerinţei ca astfel de măsuri să nu fie aplicate într-un mod care ar constitui un mijloc de discriminare arbitrară sau nejustificabilă între părţi în cazurile în care există aceleaşi condiţii sau o restricţie disimulată în calea comerţului dintre părţi, nicio dispoziţie a prezentului capitol nu se interpretează ca împiedicând o parte să stabilească sau să aplice măsuri:
a)necesare pentru protejarea moralităţii, a ordinii sau a siguranţei publice;
b)necesare pentru protecţia vieţii sau a sănătăţii oamenilor, a animalelor sau a plantelor;
c)necesare pentru protejarea proprietăţii intelectuale; ori
d)legate de bunuri sau servicii furnizate de persoane cu handicap, instituţii filantropice sau prin munca deţinuţilor.
Art. 158: Principii generale
(1)În ceea ce priveşte orice măsură privind achiziţia publică reglementată, orice parte, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, acordă de îndată şi necondiţionat bunurilor şi serviciilor celeilalte părţi şi furnizorilor celeilalte părţi care oferă mărfurile sau serviciile respective un tratament nu mai puţin favorabil decât tratamentul pe care partea respectivă, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, îl acordă bunurilor, serviciilor şi furnizorilor proprii.
(2)În ceea ce priveşte orice măsură în domeniul achiziţiilor publice reglementate, orice parte, inclusiv entităţile contractante ale acesteia:
a)nu acordă unui furnizor stabilit pe plan local un tratament mai puţin favorabil decât cel acordat unui alt furnizor stabilit pe plan local, pe baza gradului de control străin sau de participare străină la capital; sau
b)nu discriminează un furnizor stabilit pe plan local pe baza faptului că bunurile sau serviciile oferite de furnizorul respectiv pentru o anumită achiziţie publică sunt mărfuri sau servicii ale celeilalte părţi.
(3)Fiecare parte se asigură că furnizorii celeilalte părţi care şi-au stabilit o prezenţă comercială pe teritoriul său prin constituirea, achiziţionarea sau menţinerea unei persoane juridice beneficiază, în ceea ce priveşte toate achiziţiile publice ale părţii pe teritoriul său, de un tratament nu mai puţin favorabil decât tratamentul acordat furnizorilor săi interni, în conformitate cu actele cu putere de lege şi normele administrative naţionale.
Se aplică excepţiile generale prevăzute la articolul 157.
(4)Atunci când organizează prin mijloace electronice o procedură de achiziţii publice reglementată, orice entitate contractantă:
a)se asigură că procedura de achiziţii publice se desfăşoară folosind sisteme şi software de tehnologie a informaţiilor, inclusiv cele legate de autentificarea şi criptarea informaţiilor, care sunt disponibile publicului larg şi interoperabile cu alte sisteme şi software de tehnologie a informaţiilor disponibile publicului larg;
b)menţine mecanisme care asigură integritatea cererilor de participare şi a ofertelor, inclusiv în ceea ce priveşte stabilirea momentului primirii ofertei şi prevenirea accesului necorespunzător; şi
c)utilizează mijloace electronice de informare şi comunicare pentru publicarea anunţurilor şi a documentaţiei de atribuire în cadrul procedurilor de achiziţii publice şi, în cea mai mare măsură posibilă, pentru depunerea ofertelor.
(5)Orice entitate contractantă organizează procedurile de achiziţii publice reglementate într-un mod transparent şi imparţial care:
a)respectă dispoziţiile prezentului capitol, utilizând metode precum licitaţia deschisă, licitaţia selectivă şi licitaţia restrânsă;
b)evită conflictele de interese; şi
c)împiedică practicile de corupţie.
(6)În scopul procedurilor de achiziţii publice reglementate, nicio parte nu poate aplica importurilor sau furnizării de bunuri sau servicii de la cealaltă parte reguli de origine diferite de regulile de origine pe care partea respectivă le aplică în acelaşi timp, în cursul schimburilor comerciale obişnuite, importurilor sau furnizării aceloraşi bunuri sau servicii.
(7)În ceea ce priveşte achiziţiile publice reglementate, orice parte, inclusiv entităţile sale contractante, nu are în vedere, nu solicită şi nici nu impune vreo operaţiune de compensare.
(8)Alineatele (1) şi (2) nu se aplică:
a)taxelor vamale şi impunerilor de orice natură aplicate la import sau în legătură cu importul;
b)metodei de percepere a acestor taxe şi impuneri vamale; şi
c)altor reglementări sau formalităţi de import şi măsurilor care afectează comerţul cu servicii, altele decât măsurile care guvernează achiziţiile publice reglementate.
(9)Fiecare parte se asigură că dispune de măsuri adecvate pentru a combate corupţia în cadrul achiziţiilor sale publice. Măsurile respective pot include proceduri prin care se asigură faptul că devin neeligibili pentru participarea la achiziţiile publice ale părţii, fie pe o perioadă nedeterminată, fie pentru o anumită perioadă de timp, furnizorii cu privire la care autorităţile judiciare sau autorităţile competente ale statului părţii respective au stabilit, printr-o hotărâre definitivă, că s-au angajat în acţiuni frauduloase sau în alte acţiuni ilegale în legătură cu achiziţiile publice pe teritoriul părţii respective. Fiecare parte se asigură, de asemenea, că dispune de politici şi proceduri pentru a elimina, în măsura posibilului, sau pentru a gestiona orice potenţial conflict de interese al persoanelor implicate în achiziţii publice sau care au influenţă asupra achiziţiilor publice.
Art. 159: Informaţii privind sistemul de achiziţii publice
(1)Fiecare parte:
a)publică prompt orice acte cu putere de lege, reglementări, hotărâri judecătoreşti, hotărâri administrative cu aplicare generală şi clauze contractuale standard care sunt obligatorii în temeiul unui act cu putere de lege sau al unei reglementări şi care sunt incluse ca referinţă în anunţuri, în documentaţia de atribuire şi în procedura de achiziţii privind achiziţiile publice reglementate şi orice modificări ale acestora, pe un suport electronic sau de hârtie desemnat oficial, care este difuzat pe scară largă şi rămâne accesibil publicului; şi
b)furnizează celeilalte părţi, la cerere, o explicaţie în acest sens.
(2)Fiecare parte enumeră în secţiunea 6 din anexa 9:
a)mijloacele electronice sau pe suport de hârtie folosite de partea respectivă pentru a publica informaţiile descrise la alineatul (1) litera (a) din prezentul articol;
b)mijloacele electronice sau pe suport de hârtie în care partea publică anunţurile prevăzute la articolul 160, articolul 162 alineatul (7) şi articolul 169 alineatul (2); şi
c)adresa sau adresele site-ului sau site-urilor web folosite de partea respectivă pentru a-şi publica anunţurile referitoare la contractele atribuite în temeiul articolului 169 alineatul (2).
(3)O parte notifică prompt Comitetului de cooperare orice modificare a informaţiilor care figurează, în temeiul alineatului (2) din prezentul articol, în secţiunea 6 din anexa 9.
Art. 160: Anunţuri
(1)Toate anunţurile menţionate la prezentul articol (anunţul de intenţie, anunţul succint şi anunţul privind achiziţiile publice planificate) sunt direct accesibile, prin mijloace electronice, în mod gratuit, prin intermediul unui punct de acces online unic. În plus, anunţurile pot fi publicate, de asemenea, pe un suport de hârtie adecvat, care este difuzat pe scară largă, şi rămân uşor accesibile publicului, cel puţin până la expirarea termenului indicat în anunţ.
(2)Pentru fiecare achiziţie reglementată, orice entitate contractantă publică un anunţ de intenţie, cu excepţia situaţiilor prevăzute la articolul 166.
(3)Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul capitol, fiecare anunţ de intenţie include:
a)denumirea şi adresa entităţii contractante şi alte informaţii necesare în vederea contactării entităţii contractante şi a obţinerii tuturor documentelor pertinente privind achiziţia publică, inclusiv informaţii privind costurile şi condiţiile de plată, dacă este cazul;
b)o descriere a achiziţiei publice, inclusiv natura şi cantitatea bunurilor sau serviciilor care urmează să facă obiectul achiziţiilor publice sau, atunci când cantitatea nu este cunoscută, cantitatea estimată;
c)în cazul contractelor recurente, dacă este posibil, o estimare a calendarului publicării următoarelor anunţuri de intenţie;
d)o descriere a eventualelor opţiuni;
e)termenul prevăzut pentru livrarea bunurilor sau a serviciilor sau durata contractului;
f)metoda de achiziţii publice care va fi utilizată şi dacă aceasta va presupune negociere sau desfăşurarea unei licitaţii electronice;
g)după caz, adresa şi eventualul termen pentru depunerea cererilor de participare;
h)adresa şi termenul pentru depunerea ofertelor;
i)limba sau limbile în care pot fi depuse ofertele sau cererile de participare, dacă acestea pot fi depuse într-o altă limbă decât o limbă oficială a părţii entităţii contractante;
j)o listă şi o scurtă descriere a oricăror condiţii privind participarea, inclusiv a oricăror cerinţe privind documente sau certificări specifice care trebuie prezentate de furnizori în legătură cu o astfel de participare, cu excepţia cazului în care aceste cerinţe sunt incluse în documentaţia de atribuire care este pusă la dispoziţie tuturor furnizorilor interesaţi odată cu anunţul de intenţie;
k)în cazul în care, în temeiul articolului 162, o entitate contractantă intenţionează să selecteze un număr limitat de furnizori calificaţi care să fie invitaţi să participe la licitaţie, criteriile care vor fi utilizate pentru a-i selecta şi, în cazurile aplicabile, orice limită privind numărul de furnizori calificaţi cărora li se va permite să depună oferte; şi
l)o menţiune cu privire la faptul că achiziţia publică este o achiziţie publică reglementată.
(4)Pentru fiecare achiziţie publică preconizată, entitatea contractantă publică un anunţ succint care este uşor accesibil, în acelaşi moment în care publică anunţul de intenţie, în una dintre limbile OMC. Anunţul succint conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)obiectul contractului de achiziţii publice;
b)ultima zi în care se pot depune oferte sau, după caz, orice ultimă zi în care se pot depune cereri de participare sau cereri de includere pe o listă multifuncţională; şi
c)adresa de la care se pot solicita documentele referitoare la procedura de achiziţii publice.
(5)Entităţile contractante sunt încurajate să publice, cât mai devreme în fiecare an fiscal, prin mijloacele electronice şi, dacă este disponibil, pe suportul de hârtie menţionat în secţiunea 6 din anexa 9, un anunţ privind planurile lor viitoare referitoare la procedurile de achiziţii (denumit în continuare "anunţul privind achiziţiile publice planificate"). Anunţul privind achiziţiile publice planificate se publică, de asemenea, pe site-ul web dedicat punctului unic de acces menţionat în secţiunea 6 din anexa 9, sub rezerva alineatului (3) din prezentul articol. Anunţul ar trebui să includă obiectul achiziţiei publice şi data planificată pentru publicarea anunţului de intenţie.
(6)Orice entitate contractantă care intră sub incidenţa secţiunii B sau C poate utiliza un anunţ privind achiziţiile publice planificate ca anunţ de intenţie cu condiţia ca acesta să includă toate informaţiile prevăzute la alineatul (4) din prezentul articol de care dispune entitatea contractantă, precum şi o declaraţie prin care furnizorii interesaţi ar trebui să îşi exprime faţă de entitatea contractantă interesul pentru procedura de achiziţie publică respectivă.
Art. 161: Condiţii de participare
(1)Orice entitate contractantă limitează condiţiile de participare la o procedură de achiziţii publice la condiţiile esenţiale pentru a asigura faptul că un furnizor dispune de capacităţile juridice şi financiare şi de abilităţile comerciale şi tehnice pentru a se achita de obligaţiile care îi revin în cazul în care este declarat câştigător al procedurii de achiziţii publice respective.
(2)Atunci când stabileşte condiţiile de participare, orice entitate contractantă:
a)nu impune condiţia ca, pentru ca un furnizor să participe la o procedură de achiziţii publice, acesta trebuie să fi câştigat anterior unul sau mai multe contracte atribuite de o entitate contractantă a unei anumite părţi; şi
b)poate solicita o experienţă anterioară relevantă dacă aceasta este esenţială pentru ca furnizorul să îndeplinească cerinţele procedurii de achiziţii publice (21).
(21)Pentru mai multă certitudine: în cazul în care o entitate contractantă solicită demonstrarea unei experienţe anterioare, este suficient ca furnizorul să demonstreze că această experienţă anterioară a fost dobândită pe orice teritoriu.
(3)Atunci când evaluează dacă un furnizor îndeplineşte condiţiile de participare, entitatea contractantă:
a)evaluează capacitatea financiară şi abilităţile comerciale şi tehnice ale furnizorului pe baza activităţilor economice ale furnizorului respectiv desfăşurate atât pe teritoriul părţii de care aparţine entitatea contractantă, cât şi în afara acestuia; şi
b)îşi bazează evaluarea pe condiţiile pe care le-a specificat în prealabil în anunţuri sau în documentaţia de atribuire.
(4)În cazul în care există dovezi justificative, o parte, inclusiv entităţile sale contractante, poate exclude un furnizor de la participarea la o procedură de achiziţii publice din motive precum:
a)falimentul;
b)falsul în declaraţii;
c)deficienţe semnificative sau persistente în îndeplinirea oricărei cerinţe sau obligaţii de fond în cadrul oricărui contract anterior;
d)sentinţe definitive privind comiterea unor infracţiuni grave sau a altor încălcări grave;
e)abateri profesionale sau fapte ori omisiuni care se reflectă negativ asupra integrităţii comerciale a furnizorului; sau
f)neplata impozitelor.
Art. 162: Calificarea furnizorilor
(1)Orice parte, inclusiv entităţile sale contractante, poate menţine un sistem de înregistrare în cadrul căruia furnizorii interesaţi sunt obligaţi să se înregistreze şi să furnizeze anumite informaţii. În acest caz, partea se asigură că furnizorii interesaţi au acces, în măsura posibilului, prin mijloace electronice, la informaţiile privind sistemul de înregistrare şi că pot solicita înregistrarea în orice moment. Entitatea contractantă îi informează într-un termen rezonabil cu privire la decizia de a aproba sau de a respinge această cerere. În cazul în care cererea este respinsă, decizia este motivată în mod corespunzător.
(2)Fiecare parte se asigură că:
a)entităţile sale contractante depun eforturi în vederea reducerii la minimum a diferenţelor în ceea ce priveşte propriile proceduri de calificare; şi
b)în cazul în care entităţile sale contractante menţin sisteme de înregistrare, entităţile contractante depun eforturi în vederea reducerii la minimum a diferenţelor în ceea ce priveşte propriile sisteme de înregistrare.
(3)O parte, inclusiv entităţile sale contractante, nu adoptă şi nici nu aplică un sistem de înregistrare sau o procedură de calificare care are drept scop sau efect crearea de obstacole inutile în calea participării furnizorilor celeilalte părţi în cadrul procedurii sale de ofertare.
(4)Atunci când intenţionează să utilizeze licitaţia selectivă, orice entitate contractantă:
a)include în anunţul de intenţie cel puţin informaţiile prevăzute la articolul 160 alineatul (3) literele (a), (b), (f), (g), (j), (k) şi (l) şi invită furnizorii să depună o cerere de participare; şi
b)până la începerea perioadei de depunere a ofertelor, pune la dispoziţia furnizorilor calificaţi cel puţin informaţiile prevăzute la articolul 160 alineatul (3) literele (c), (d), (e), (h) şi (i), cărora le notifică acest lucru în conformitate cu articolul 164 alineatul (3) litera (b).
(5)Orice entitate contractantă permite tuturor furnizorilor calificaţi să participe la o anumită procedură de achiziţii publice, exceptând situaţia în care entitatea contractantă menţionează în anunţul de intenţie o limitare a numărului de furnizori calificaţi cărora li se va permite să depună oferte şi criteriile de selecţie a numărului limitat de furnizori. O invitaţie de a depune o ofertă se adresează unui număr de furnizori calificaţi necesari pentru a asigura o concurenţă efectivă.
(6)În cazul în care documentaţia de atribuire nu este pusă la dispoziţia publicului de la data publicării anunţului menţionat la alineatul (4) litera (a), o entitate contractantă se asigură că documentele respective sunt concomitent puse la dispoziţia tuturor furnizorilor calificaţi selectaţi în conformitate cu alineatul (5).
(7)Orice entitate contractantă poate menţine o listă multifuncţională sub rezerva ca un anunţ prin care furnizorii interesaţi sunt invitaţi să solicite includerea pe listă:
a)să fie publicat anual pe suportul adecvat menţionat în secţiunea 6 din anexa 9; şi
b)în cazul în care este publicat prin mijloace electronice, să fie disponibil permanent în mijlocul de comunicare corespunzător indicat în secţiunea 6 din anexa 9.
(8)Anunţul prevăzut la alineatul (7) cuprinde:
a)o descriere a bunurilor sau a serviciilor ori a categoriilor acestora pentru care se poate folosi lista;
b)condiţiile de participare care trebuie îndeplinite de către furnizori pentru a figura pe listă şi metodele pe care entitatea contractantă le va utiliza pentru a verifica dacă un furnizor îndeplineşte aceste condiţii;
c)denumirea şi adresa entităţii contractante şi alte informaţii necesare în vederea contactării entităţii contractante şi obţinerii tuturor documentelor pertinente privind lista;
d)perioada de valabilitate a listei şi mijloacele de reînnoire sau de încetare a utilizării acesteia sau, în cazul în care nu se prevede perioada de valabilitate, o menţionare a metodei prin care se va notifica încetarea utilizării listei; şi
e)o menţiune conform căreia lista poate fi utilizată pentru achiziţiile publice reglementate.
(9)În pofida alineatului (7), atunci când valabilitatea unei liste multifuncţionale este de trei ani sau mai puţin, o entitate contractantă poate publica anunţul menţionat la alineatul (7) numai o dată, la începutul perioadei de valabilitate a listei, cu condiţia ca:
a)anunţul să precizeze perioada de valabilitate a listei şi faptul că nu vor mai fi publicate anunţuri ulterioare; şi
b)anunţul să fie publicat prin mijloace electronice şi să fie disponibil permanent în mijlocul de comunicare corespunzător indicat în secţiunea 6 din anexa 9.
(10)O entitate contractantă permite furnizorilor să solicite în orice moment să fie incluşi pe o listă multifuncţională şi îi include pe listă, într-un termen rezonabil de scurt, pe toţi furnizorii calificaţi.
(11)În cazul în care un furnizor care nu este inclus pe o listă multifuncţională depune o cerere de participare la o procedură de achiziţii publice bazată pe o listă multifuncţională, împreună cu toate documentele necesare, în termenul prevăzut la articolul 164 alineatul (2), entitatea contractantă examinează cererea. Entitatea contractantă nu poate refuza să ia în calcul furnizorul respectiv pentru procedura de achiziţie pe motiv că entitatea contractantă nu dispune de suficient timp pentru a examina cererea, decât în cazuri excepţionale când, având în vedere complexitatea achiziţiei, entitatea contractantă nu poate finaliza examinarea cererii în termenul prevăzut pentru prezentarea ofertelor.
(12)Orice entitate contractantă care intră sub incidenţa secţiunilor 2 şi 3 din anexa 9 poate utiliza ca anunţ de intenţie un anunţ prin care furnizorii interesaţi sunt invitaţi să solicite includerea pe o listă multifuncţională cu condiţia ca:
a)anunţul să fie publicat în conformitate cu alineatul (7) din prezentul articol şi să includă informaţiile prevăzute la alineatul (8) din prezentul articol, cât mai multe din informaţiile cerute la articolul 160 alineatul (2) şi o declaraţie conform căreia acesta reprezintă un anunţ de intenţie sau că numai furnizorii de pe lista multifuncţională vor primi anunţurile de achiziţie viitoare acoperite de lista multifuncţională; şi
b)entitatea contractantă să furnizeze prompt furnizorilor care şi-au exprimat interesul pentru o anumită procedură de achiziţii publice suficiente informaţii pentru a le permite să îşi evalueze interesul pentru procedura de achiziţii publice respectivă, inclusiv toate celelalte informaţii necesare în temeiul articolului 160 alineatul (2), în măsura în care aceste informaţii sunt disponibile.
(13)Orice entitate contractantă care intră sub incidenţa secţiunilor 2 sau 3 din anexa 9 poate permite unui furnizor care a solicitat includerea pe o listă multifuncţională să depună o ofertă în cadrul unei anumite proceduri de achiziţii publice atunci când entitatea contractantă are suficient timp pentru a analiza dacă furnizorul respectiv îndeplineşte condiţiile de participare.
(14)Entitatea contractantă informează prompt orice furnizor care depune o cerere de participare la o procedură de achiziţii publice sau o solicitare de includere pe o listă multifuncţională cu privire la decizia entităţii contractante referitoare la respectiva cerere sau solicitare.
(15)În cazul în care o entitate contractantă respinge cererea unui furnizor de participare la o procedură de achiziţii publice sau solicitarea acestuia de includere pe o listă multifuncţională, nu mai recunoaşte un furnizor ca fiind un furnizor calificat sau îl elimină de pe o listă multifuncţională, entitatea contractantă îl informează prompt pe furnizor şi, la cererea acestuia, îi transmite o explicaţie în scris a motivelor deciziei sale.
Art. 163: Specificaţii tehnice şi documentaţia de atribuire
(1)Nicio parte, inclusiv entităţile sale contractante, nu pregăteşte, nu adoptă şi nu aplică nicio specificaţie tehnică şi nu stabileşte nicio procedură de evaluare a conformităţii care are drept scop sau efect crearea unor obstacole inutile în calea comerţului dintre părţi.
(2)Dacă este cazul, atunci când stabileşte specificaţiile tehnice pentru bunurile sau serviciile care fac obiectul procedurii de achiziţii publice, entitatea contractantă:
a)defineşte specificaţiile tehnice mai degrabă în termeni de performanţă şi cerinţe funcţionale decât de caracteristici de proiectare sau descriptive; şi
b)fundamentează specificaţiile tehnice pe standardele internaţionale, atunci când acestea există; în caz contrar, le fundamentează pe reglementări tehnice naţionale, pe standarde naţionale recunoscute sau pe coduri pentru construcţii.
(3)Atunci când în specificaţiile tehnice se menţionează caracteristici de proiectare sau descriptive, entitatea contractantă indică, atunci când este cazul, că va lua în considerare ofertele de bunuri sau servicii echivalente care îndeplinesc, în mod demonstrabil, cerinţele procedurii de achiziţii publice, incluzând formulări precum "sau echivalent(ă)" în documentaţia de atribuire.
(4)Entitatea contractantă nu stabileşte specificaţii tehnice care necesită sau care fac trimitere la o anumită marcă sau denumire comercială, brevet, drept de autor, desen sau model, tip, origine specifică ori la un anumit producător sau furnizor, cu excepţia cazului în care nu există o cale îndeajuns de precisă sau de inteligibilă pentru a descrie cerinţele procedurii de achiziţii publice respective şi cu condiţia includerii, de către entitatea contractantă, a unor formulări precum "sau echivalent(ă)" în documentaţia de atribuire.
(5)Entitatea contractantă nu solicită şi nici nu acceptă, într-o manieră care ar putea avea ca efect eliminarea concurenţei, din partea unei persoane care poate avea un interes comercial în ceea ce priveşte achiziţia respectivă, consiliere care poate fi folosită la elaborarea sau adoptarea specificaţiilor tehnice pentru o anumită achiziţie.
(6)Orice parte, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, poate să pregătească, să adopte sau să aplice specificaţii tehnice pentru a promova conservarea resurselor naturale sau protejarea mediului, cu condiţia să facă acest lucru în conformitate cu dispoziţiile prezentului articol.
Orice parte poate:
a)să permită entităţilor contractante să ţină seama de considerentele de mediu şi sociale pe tot parcursul procedurii de achiziţii publice, cu condiţia ca acestea să fie nediscriminatorii şi să aibă legătură cu obiectul contractului în cauză; şi
b)să ia măsurile corespunzătoare pentru a asigura respectarea obligaţiilor care îi revin în domeniile dreptului mediului, dreptului social şi dreptului muncii, inclusiv a obligaţiilor prevăzute în capitolul 10.
(7)O entitate contractantă le pune la dispoziţie furnizorilor documentaţia de atribuire, care include toate informaţiile necesare pentru a le permite acestora să pregătească şi să depună oferte admisibile. Cu excepţia cazului în care aceste informaţii sunt prevăzute deja în anunţul de intenţie, documentaţia de atribuire include o descriere completă privind:
a)achiziţia publică, inclusiv natura şi cantitatea bunurilor şi serviciilor care urmează a fi achiziţionate sau, în cazul în care cantitatea nu este cunoscută, cantitatea estimată şi orice cerinţe ce trebuie îndeplinite, inclusiv orice specificaţie tehnică, certificat de evaluare a conformităţii, planuri, desene sau materiale instructive;
b)toate condiţiile de participare, inclusiv o listă a informaţiilor şi a documentelor pe care furnizorii sunt obligaţi să le prezinte în ceea ce priveşte participarea;
c)toate criteriile de evaluare pe care entitatea contractantă le va aplica la atribuirea contractului şi, exceptând cazul în care preţul este singurul criteriu, importanţa relativă a criteriilor respective;
d)dacă entitatea contractantă va desfăşura procedura de achiziţie publică prin mijloace electronice, orice cerinţe privind autentificarea şi criptarea sau alte cerinţe legate de transmiterea informaţiilor şi a documentelor prin mijloace electronice;
e)dacă entitatea contractantă va organiza o licitaţie electronică, regulile, inclusiv privind identificarea elementelor ofertei legate de criteriile de evaluare, pe baza cărora va fi desfăşurată licitaţia;
f)dacă ofertele vor fi deschise în cadrul unei şedinţe publice, data, ora şi locul deschiderii şi, după caz, persoanele autorizate să fie prezente;
g)orice alte clauze sau condiţii, inclusiv condiţiile de plată şi orice limitare a mijloacelor prin care pot fi depuse ofertele, de exemplu pe suport de hârtie sau prin mijloace electronice; şi
h)orice date la care trebuie furnizate mărfurile sau prestate serviciile stabilite în conformitate cu alineatul (8).
(8)La stabilirea datei de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor care fac obiectul procedurii de achiziţii publice, entitatea contractantă ţine seama de anumiţi factori precum complexitatea procedurii de achiziţii publice, nivelul de subcontractare necesar şi intervalul de timp realist necesar pentru producţia, scoaterea din stoc şi transportul bunurilor de la punctul de livrare sau pentru furnizarea serviciilor.
(9)Criteriile de evaluare specificate în documentaţia de atribuire pot include, printre altele, preţul şi alţi factori de cost, calitatea, valoarea tehnică, caracteristicile de mediu şi condiţiile de livrare.
(10)În cel mai scurt timp posibil, orice entitate contractantă:
a)pune la dispoziţie documentaţia de atribuire, astfel încât furnizorii interesaţi să dispună de suficient timp pentru a depune oferte admisibile;
b)furnizează, la cerere, documentaţia de atribuire oricărui furnizor interesat; şi
c)răspunde oricărei cereri rezonabile de informaţii relevante, adresată de orice furnizor interesat sau participant, cu condiţia ca aceste informaţii să nu ofere respectivului furnizor un avantaj faţă de ceilalţi furnizori.
(11)Atunci când, înaintea atribuirii unui contract, o entitate contractantă modifică criteriile sau cerinţele prevăzute în anunţul de intenţie sau în documentaţia de atribuire pusă la dispoziţia furnizorilor care participă la procedură ori modifică sau republică anunţul sau documentaţia de atribuire, entitatea respectivă transmite în scris orice astfel de modificări sau anunţul ori documentaţia de atribuire modificată sau republicată:
a)tuturor furnizorilor care participă la procedură în momentul modificării, al amendării sau al republicării, dacă aceştia sunt cunoscuţi de către entitatea contractantă, şi, în toate celelalte cazuri, în acelaşi mod în care au fost puse la dispoziţie informaţiile originale; şi
b)într-un termen adecvat, care să le permită furnizorilor respectivi să îşi modifice ofertele şi să le depună din nou, după caz.
Art. 164: Perioade de timp
(1)O entitate contractantă acordă furnizorilor, în conformitate cu propriile necesităţi rezonabile, suficient timp pentru a pregăti şi a depune cereri de participare şi oferte admisibile, ţinând seama de factori precum:
a)natura şi complexitatea procedurii de achiziţii publice;
b)măsura în care se anticipează că va fi necesară subcontractarea; şi
c)termenele necesare pentru a transmite oferte din puncte situate în străinătate sau în ţara respectivă unde nu sunt utilizate mijloace electronice.
Aceste perioade de timp, inclusiv orice prelungire a acestora, sunt aceleaşi pentru toţi furnizorii interesaţi sau participanţi.
(2)Orice entitate contractantă care utilizează licitaţia selectivă stabileşte că termenul pentru depunerea cererilor de participare nu poate fi, în principiu, mai scurt de 25 de zile de la data publicării anunţului de intenţie. În cazul în care respectarea unei astfel de termen nu este posibilă din cauza apariţiei unei situaţii urgente, justificate corespunzător de entitatea contractantă, termenul poate fi redus la nu mai puţin de zece zile.
(3)Cu excepţia alineatelor (4), (5), (7) şi (8), o entitate contractantă stabileşte că termenul de depunere a ofertelor nu poate fi mai scurt de 40 de zile de la data la care:
a)este publicat anunţul de intenţie, în cazul unei licitaţii deschise; sau
b)entitatea contractantă le comunică furnizorilor că vor fi invitaţi să prezinte oferte, indiferent dacă foloseşte sau nu o listă multifuncţională, în cazul licitaţiei selective.
(4)Orice entitate contractantă poate reduce perioada de depunere a ofertelor, stabilită în conformitate cu alineatul (3), la nu mai puţin de 10 zile în cazul în care:
a)entitatea contractantă a publicat un anunţ privind achiziţiile publice planificate, astfel cum se menţionează la articolul 160 alineatul (4), cu cel puţin 40 de zile şi cel mult 12 luni înainte de publicarea anunţului de intenţie, iar anunţul privind achiziţiile publice planificate conţine:
(i)o descriere a achiziţiei publice;
(ii)termenele aproximative de depunere a ofertelor sau a cererilor de participare;
(iii)o precizare a faptului că furnizorii interesaţi ar trebui să îşi exprime interesul cu privire la achiziţie faţă de entitatea contractantă;
(iv)adresa de la care se pot obţine documentele referitoare la procedura de achiziţii publice; şi
(v)cât mai multe din informaţiile prevăzute a fi incluse în anunţul de intenţie în conformitate cu articolul 160 alineatul (2), în măsura disponibilităţii acestora;
b)în cazul achiziţiilor publice recurente, entitatea contractantă indică într-un anunţ iniţial de intenţie faptul că în anunţurile ulterioare se vor preciza perioadele de depunere a ofertelor, în temeiul prezentului alineat; sau
c)respectarea termenului de depunere a ofertelor, stabilit în conformitate cu alineatul (3), nu este posibilă din cauza apariţiei unei situaţii urgente, justificate corespunzător de entitatea contractantă.
(5)O entitate contractantă poate reduce cu cinci zile termenul de ofertare stabilit în conformitate cu alineatul (3) pentru fiecare dintre următoarele situaţii:
a)anunţul de intenţie se publică prin mijloace electronice;
b)documentaţia de atribuire este pusă la dispoziţie prin mijloace electronice la data publicării anunţului de intenţie; şi
c)entitatea contractantă acceptă depunerea de oferte prin mijloace electronice.
(6)Utilizarea alineatului (5) coroborat cu alineatul (4) nu poate conduce în niciun caz la o reducere a termenului de ofertare stabilit în conformitate cu alineatul (3) la mai puţin de 10 zile de la data publicării anunţului de intenţie.
(7)În pofida oricărei alte dispoziţii din prezentul articol, orice entitate contractantă care achiziţionează bunuri sau servicii comerciale ori o combinaţie a acestora poate reduce termenul de ofertare stabilit în conformitate cu alineatul (3) la cel puţin 13 zile, cu condiţia să publice simultan prin mijloace electronice anunţul de intenţie şi documentaţia de atribuire. În plus, atunci când acceptă oferte de bunuri sau servicii comerciale prin mijloace electronice, entitatea contractantă poate reduce termenul de depunere a ofertelor stabilit în conformitate cu alineatul (3) la cel puţin 10 zile.
(8)Orice entitate contractantă care intră sub incidenţa secţiunii 2 sau 3 din anexa 9 care a selectat toţi furnizorii calificaţi sau un număr limitat al acestora poate stabili termenul de ofertare prin acord reciproc între entitatea contractantă şi furnizorii selectaţi. În absenţa unui acord, termenul nu poate fi mai scurt de 10 zile.
Art. 165: Negocierea
(1)Orice parte poate prevedea ca entităţile sale contractante să desfăşoare negocieri cu furnizorii în cazul în care:
a)entitatea contractantă şi-a manifestat intenţia de a purta negocieri în anunţul de intenţie prevăzut la articolul 160 alineatul (3) litera (f); sau
b)din evaluare rezultă că nicio ofertă nu este în mod clar cea mai avantajoasă în ceea ce priveşte criteriile specifice de evaluare stabilite în anunţul de intenţie sau în documentaţia de atribuire.
(2)Orice entitate contractantă:
a)se asigură că orice eliminare a furnizorilor care participă la negocieri se efectuează în conformitate cu criteriile de evaluare prevăzute în anunţul de intenţie sau în documentaţia de atribuire; şi
b)atunci când negocierile sunt încheiate, stabileşte, pentru restul furnizorilor participanţi, un termen comun de depunere a oricăror oferte noi sau revizuite.
Art. 166: Licitaţia restrânsă
(1)Cu condiţia să nu aplice prezenta dispoziţie în scopul evitării concurenţei între furnizori sau într-o manieră care să creeze o discriminare faţă de furnizorii celeilalte părţi ori o protecţie în favoarea furnizorilor interni, orice entitate contractantă poate recurge la licitaţia restrânsă şi poate opta să nu aplice articolele 160, 161 şi 162, articolul 163 alineatele (7)-(11) şi articolele 164-167 în oricare dintre următoarele situaţii:
a)cu condiţia ca cerinţele din documentaţia de atribuire să nu fie modificate semnificativ, dacă:
(i)nu a fost depusă nicio ofertă sau niciun furnizor nu a solicitat participarea;
(ii)nu a fost depusă nicio ofertă care să îndeplinească cerinţele esenţiale prevăzute în documentaţia de atribuire;
(iii)niciun furnizor nu a îndeplinit condiţiile de participare; sau
(iv)ofertele care au fost depuse au fost coluzive;
b)dacă bunurile sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit furnizor şi nu există bunuri sau servicii alternative sau substitutive rezonabile din oricare dintre următoarele motive:
(i)cerinţele vizează o operă de artă;
(ii)protejarea brevetelor, a drepturilor de autor sau a altor drepturi exclusive; ori
(iii)absenţa concurenţei din motive tehnice;
c)pentru livrări suplimentare efectuate de către furnizorul iniţial de bunuri sau servicii, care nu au fost incluse în procedura de achiziţii publice iniţială, dacă schimbarea furnizorului de astfel de bunuri sau servicii suplimentare:
(i)nu poate fi realizată din motive economice sau tehnice precum cerinţe privind interschimbabilitatea sau interoperabilitatea cu echipamentele, programele informatice, serviciile sau instalaţiile existente achiziţionate în cadrul procedurii de achiziţii iniţiale; şi
(ii)ar cauza entităţii contractante inconveniente substanţiale sau ar spori semnificativ costurile suportate de entitatea contractantă;
d)dacă, şi doar în măsura în care este strict necesar, din motive de extremă urgenţă apărute ca urmare a unor evenimente care nu au putut fi prevăzute de către entitatea contractantă, bunurile sau serviciile nu ar putea fi obţinute la timp prin organizarea unei licitaţii deschise sau a unei licitaţii selective;
e)pentru bunuri achiziţionate pe o piaţă de materii prime;
f)dacă o entitate contractantă achiziţionează un prototip sau un bun sau un serviciu nou, care a fost dezvoltat la cererea sa şi pentru aceasta, în cursul unui anumit contract de cercetare, de experimentare, de studiu sau de dezvoltare iniţială; dezvoltarea iniţială a unui prototip sau a unui bun sau serviciu nou poate include producţia sau furnizarea limitată în scopul încorporării rezultatelor testelor de pe teren şi pentru a demonstra că bunul sau serviciul este adecvat pentru producţia sau furnizarea pe scară largă la standarde acceptate de calitate, însă nu include producţia sau furnizarea pe scară largă pentru a stabili viabilitatea comercială sau pentru a amortiza cheltuielile de cercetare şi dezvoltare;
g)pentru achiziţii efectuate în condiţii extrem de avantajoase disponibile numai pentru o perioadă foarte scurtă de timp, în cadrul unor vânzări neobişnuite de bunuri, cum sunt cele care rezultă dintr-o lichidare, o administrare judiciară sau un faliment, şi nu pentru achiziţiile curente de la furnizori obişnuiţi; sau
h)dacă un contract este atribuit câştigătorului unui concurs de proiectare, cu condiţia ca:
(i)modul în care a fost organizat concursul să respecte principiile prezentului capitol, în special cele referitoare la publicarea unui anunţ de intenţie; şi
(ii)participanţii să fie evaluaţi de un juriu independent, în vederea atribuirii unui contract de proiectare unui câştigător.
(2)Orice entitate contractantă întocmeşte un raport în scris cu privire la fiecare contract atribuit în conformitate cu alineatul (1). Raportul conţine denumirea entităţii contractante, valoarea şi tipul de bunuri sau servicii care fac obiectul procedurii de achiziţii şi o declaraţie în care se precizează circumstanţele şi condiţiile menţionate la alineatul (1) care au justificat utilizarea licitaţiei restrânse.
Art. 167: Licitaţii electronice
Orice entitate contractantă care intenţionează să organizeze o procedură de achiziţii publice reglementată prin intermediul unei licitaţii electronice pune la dispoziţia fiecărui participant, înainte de începerea licitaţiei electronice:
a)metoda de evaluare automată, inclusiv formula matematică, care se bazează pe criteriile de evaluare prevăzute în documentaţia de atribuire şi care va fi utilizată la clasificarea sau reclasificarea automată din timpul licitaţiei;
b)rezultatele oricărei evaluări iniţiale a elementelor ofertei sale atunci când contractul se atribuie pe baza criteriului ofertei celei mai avantajoase; şi
c)orice alte informaţii relevante referitoare la modul de desfăşurare a licitaţiei electronice.
Art. 168: Tratarea ofertelor şi atribuirea contractelor
(1)Orice entitate contractantă primeşte, deschide şi tratează toate ofertele în cadrul unor proceduri care garantează echitatea şi imparţialitatea procesului de achiziţii publice, precum şi confidenţialitatea ofertelor.
(2)Nicio entitate contractantă nu penalizează niciun furnizor a cărui ofertă este primită după termenul specificat pentru primirea ofertelor în cazul în care întârzierea se datorează exclusiv unei erori de tratare a ofertei de către entitatea contractantă.
(3)Orice entitate contractantă care oferă unui furnizor ocazia de a corecta erori neintenţionate de formă în perioada dintre deschiderea ofertelor şi atribuirea contractului oferă aceeaşi ocazie tuturor furnizorilor participanţi.
(4)Pentru a fi luată în considerare la atribuirea contractului, o ofertă trebuie să fie transmisă în scris şi, în momentul deschiderii ofertelor, trebuie să îndeplinească cerinţele esenţiale prevăzute în anunţuri şi în documentaţia de atribuire şi să îi aparţină unui furnizor calificat.
(5)Cu excepţia cazului în care constată că nu este în interesul public să atribuie un contract, orice entitate contractantă atribuie contractul furnizorului calificat cu privire la care entitatea contractantă a stabilit că are capacitatea de a duce la îndeplinire contractul şi că, pe baza doar a criteriilor de evaluare precizate în anunţuri şi în documentaţia de atribuire, a depus:
a)cea mai avantajoasă ofertă; sau
b)atunci când preţul este singurul criteriu, oferta care prevede cel mai mic preţ.
(6)Atunci când entitatea contractantă primeşte o ofertă care prevede un preţ neobişnuit de scăzut faţă de preţurile prevăzute în celelalte oferte depuse, aceasta poate verifica cu furnizorul că îndeplineşte condiţiile de participare şi poate duce la îndeplinire contractul. Entitatea contractantă poate verifica, de asemenea, dacă furnizorul a obţinut subvenţii. În acest caz, oferta poate fi respinsă numai din acest motiv, cu excepţia cazului în care furnizorul este în măsură să dovedească, într-un termen suficient stabilit de entitatea contractantă, că subvenţia a fost acordată în conformitate cu normele referitoare la subvenţii prevăzute în secţiunea B din capitolul 11.
(7)Nicio entitate contractantă nu utilizează opţiuni, nu anulează o procedură de achiziţii publice şi nu modifică contracte deja atribuite într-un mod care eludează obligaţiile prevăzute în prezentul capitol.
(8)Fiecare parte prevede, ca regulă generală, o perioadă de aşteptare între atribuirea şi încheierea unui contract, cu scopul de a acorda suficient timp ofertanţilor necâştigători pentru a reexamina şi a contesta decizia de atribuire.
Art. 169: Transparenţa informaţiilor privind procedura de achiziţii publice
(1)Entitatea contractantă informează prompt furnizorii participanţi cu privire la deciziile sale referitoare la atribuirea contractului şi, la cererea unui furnizor, transmite informaţiile respective în scris. Sub rezerva articolului 170 alineatele (2) şi (3), o entitate contractantă îi transmite, la cerere, unui furnizor a cărui ofertă nu a fost considerată câştigătoare, o explicaţie cu privire la motivele pentru care entitatea contractantă nu a selectat oferta sa şi cu privire la avantajele relative ale ofertei declarate câştigătoare.
(2)Orice entitate contractantă publică un anunţ pe suportul electronic sau pe suportul de hârtie adecvat, menţionat în secţiunea 6 din anexa 9, în termen de cel mult 72 de zile de la atribuirea fiecărui contract care intră sub incidenţa prezentului capitol. În cazul în care entitatea contractantă publică anunţul exclusiv pe suport electronic, informaţiile rămân uşor accesibile pentru o durată rezonabilă. Anunţul include cel puţin următoarele informaţii:
a)o descriere a bunurilor sau a serviciilor achiziţionate;
b)denumirea şi adresa entităţii contractante;
c)denumirea şi adresa furnizorului declarat câştigător;
d)valoarea ofertei declarate câştigătoare sau a ofertelor cu cel mai mare şi cel mai mic preţ luate în considerare la atribuirea contractului;
e)data atribuirii contractului; şi
f)tipul metodei de achiziţionare utilizate şi, în cazurile în care s-a utilizat licitaţia restrânsă în conformitate cu articolul 166, o descriere a circumstanţelor şi a condiţiilor menţionate la alineatul (1) din articolul respectiv, care justifică utilizarea licitaţiei restrânse.
(3)Pentru o perioadă de cel puţin trei ani de la data atribuirii unui contract, fiecare entitate contractantă păstrează:
a)documentaţia şi rapoartele procedurilor de achiziţii şi ale contractelor atribuite referitoare la achiziţiile publice reglementate, inclusiv rapoartele prevăzute la articolul 166; şi
b)date care asigură trasabilitatea adecvată a desfăşurării achiziţiilor publice reglementate prin mijloace electronice.
Art. 170: Divulgarea de informaţii
(1)La cererea celeilalte părţi, orice parte furnizează prompt orice informaţii necesare pentru a stabili dacă procedura de achiziţii publice reglementate s-a desfăşurat în mod corect, imparţial şi cu respectarea dispoziţiilor din prezentul capitol, inclusiv informaţii privind caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei declarate câştigătoare. În cazul în care divulgarea acestor informaţii ar putea aduce atingere concurenţei în cadrul viitoarelor proceduri de achiziţii publice, partea care primeşte informaţiile nu le divulgă niciunui furnizor decât după obţinerea consimţământului părţii care a furnizat informaţiile.
(2)În pofida oricărei alte dispoziţii din prezentul capitol, nicio parte, inclusiv entităţile contractante ale acesteia, nu pune la dispoziţia niciunui furnizor informaţii care ar putea aduce atingere concurenţei echitabile dintre furnizori.
(3)Nicio dispoziţie a prezentului capitol nu se interpretează ca reprezentând o obligaţie pentru oricare dintre părţi, inclusiv entităţile sale contractante, autorităţile sale şi organismele sale de control de a divulga informaţii confidenţiale, în cazul în care divulgarea acestora:
a)ar obstrucţiona aplicarea legii;
b)ar putea aduce atingere concurenţei echitabile dintre furnizori;
c)ar prejudicia interesele comerciale legitime ale anumitor persoane, inclusiv protecţia drepturilor de proprietate intelectuală; sau
d)ar contraveni în alt mod interesului public.
Art. 171: Procedurile de control interne
(1)Fiecare parte prevede o procedură de control administrativ sau judiciar efectuată în timp util, eficace, transparentă şi nediscriminatorie prin care un furnizor poate reclama, în contextul unei achiziţii publice reglementate în care furnizorul respectiv are sau a avut un interes:
a)o încălcare a prezentului capitol; sau
b)în cazul în care furnizorul nu are dreptul de a reclama direct o încălcare a prezentului capitol în temeiul legislaţiei unei părţi, nerespectarea măsurilor uneia dintre părţi de punere în aplicare a prezentului capitol.
Normele de procedură pentru toate contestaţiile se prezintă în scris şi sunt puse la dispoziţia publicului.
(2)În cazul în care un furnizor depune o reclamaţie în contextul unei achiziţii publice reglementate în care furnizorul are sau a avut un interes, prin care invocă existenţa unei încălcări sau nerespectări, astfel cum este menţionată la alineatul (1), partea în cauză îşi încurajează entitatea contractantă care se ocupă de procedura de achiziţii publice reglementate şi furnizorul să soluţioneze plângerea prin desfăşurarea de consultări. Entitatea contractantă analizează imparţial şi în timp util orice astfel de reclamaţie într-un mod care nu aduce atingere participării furnizorului în cauză la proceduri de achiziţii publice reglementate în curs sau viitoare ori dreptului acestuia de a cere măsuri corective în cadrul procedurii de control administrativ sau judiciar.
(3)Fiecărui furnizor i se acordă un interval de timp suficient pentru a pregăti şi a depune o contestaţie. Acest interval de timp suficient nu este în niciun caz mai scurt de zece zile de la data la care furnizorul a luat cunoştinţă de motivul contestaţie sau ar fi trebuit în mod rezonabil să ia cunoştinţă de acesta.
(4)Fiecare parte stabileşte sau desemnează cel puţin o autoritate administrativă sau judiciară imparţială, care este independentă de entităţile sale contractante, pentru a primi şi a analiza o contestaţie depusă de către un furnizor în contextul unei achiziţii publice reglementate.
(5)În cazul în care un alt organism decât una dintre autorităţile menţionate la alineatul (4) analizează iniţial o contestaţie, partea relevantă se asigură că furnizorul poate ataca decizia iniţială în faţa unei autorităţi administrative sau judiciare imparţiale care este independentă de entitatea contractantă a cărei achiziţie publică reglementată face obiectul contestaţiei.
(6)Fiecare parte se asigură că un organismul de soluţionare a contestaţiilor, menţionat la alineatul (5), care nu este o instanţă supune decizia sa procedurii de control judiciar sau dispune de proceduri care prevăd că:
a)entitatea contractantă trebuie să răspundă în scris contestaţiei şi să divulge toate documentele relevante organismului de soluţionare a contestaţiilor;
b)participanţii la proceduri (denumiţi în continuare "participanţii") au dreptul de a fi audiaţi înainte ca organismul de soluţionare a contestaţiilor să ia o hotărâre cu privire la contestaţie;
c)participanţii au dreptul să fie reprezentaţi şi însoţiţi;
d)participanţii au acces la toate procedurile;
e)participanţii au dreptul de a solicita ca procedurile să se desfăşoare în public şi să fie prezenţi martori; şi
f)organismul de soluţionare a contestaţiilor trebuie să adopte [hotărârile sau recomandările sale cu promptitudine, în scris, şi să includă] o explicaţie a motivelor care stau la baza fiecărei hotărâri sau recomandări.
(7)Fiecare parte adoptă sau menţine proceduri care prevăd măsuri interimare prompte pentru a menţine posibilitatea furnizorului de a participa la procedura de achiziţii publice reglementate. Astfel de măsuri interimare pot duce la suspendarea procesului de achiziţii publice. Procedurile pot prevedea că, atunci când se decide dacă ar trebui aplicate astfel de măsuri, se poate ţine cont de consecinţele negative majore asupra intereselor vizate, inclusiv asupra interesului public. Justeţea deciziei de a nu acţiona se motivează în scris.
De asemenea, fiecare parte adoptă sau menţine proceduri care prevăd acţiuni corective sau despăgubiri pentru pierderea sau daunele suferite, în cazurile în care un organism de soluţionare a contestaţiilor a stabilit că a avut loc o încălcare sau o nerespectare, astfel cum se menţionează la alineatul (1). Despăgubirea pentru pierderea sau daunele suferite se poate limita fie la costurile de pregătire a ofertei, fie la costurile aferente contestaţiei, fie la ambele.
Art. 172: Modificări şi rectificări ale domeniului de reglementare
(1)Orice parte poate propune modificarea clauzelor privind achiziţiilor sale publice prevăzute în anexa 9 sau rectificarea subsecţiunii relevante din secţiunile 1, 2 sau 3 din anexa 9.
(2)O parte care intenţionează să propună o modificare a anexei 9:
a)notifică acest lucru celeilalte părţi în scris; şi
b)include în notificare o propunere de ajustări compensatorii adecvate pentru cealaltă parte, în vederea menţinerii unui nivel de reglementare comparabil celui existent anterior modificării.
(3)În pofida alineatului (2) litera (b), nu este necesar ca o parte să furnizeze ajustări compensatorii dacă modificarea vizează o entitate contractantă asupra căreia partea a renunţat să exercite control sau influenţă ori dacă entitatea contractantă îşi va desfăşura activitatea în viitor ca o întreprindere comercială supusă concurenţei pe o piaţă la care accesul nu este restricţionat.
Se consideră că o parte exercită control sau influenţă asupra unei entităţi contractante dacă entitatea respectivă:
a)este finanţată, în cea mai mare parte, de stat sau de un organism controlat de stat;
b)face obiectul unui control de gestiune de către stat ori de către un organism controlat de stat; sau
c)are un consiliu de administraţie, de conducere sau de supraveghere alcătuit din membri desemnaţi în proporţie de peste 50 % de către stat sau de către un organism controlat de stat.
(4)Cealaltă parte trebuie să prezinte obiecţii în scris cu privire la o propunere de modificare a anexei 9, notificată în temeiul alineatului (2) din prezentul articol, în cazul în care contestă faptul că:
a)o ajustare propusă în temeiul alineatului (2) litera (b) este adecvată pentru a menţine un nivel comparabil de reglementare stabilită de comun acord;
b)modificarea nu vizează o entitate contractantă asupra căreia partea a renunţat să exercite control sau influenţă, în temeiul alineatului (3); sau
c)entitatea contractantă în cauză funcţionează ca o întreprindere comercială supusă concurenţei pe o piaţă la care accesul nu este restricţionat.
În cazul în care nu se prezintă nicio obiecţie în scris în termen de 45 de zile de la data primirii notificării menţionate la alineatul (2) litera (a), se consideră că cealaltă parte a acceptat ajustarea sau modificarea.
(5)Următoarele modificări, în secţiunea 1, 2 sau 3 a anexei 9, ale subsecţiunii unei părţi sunt considerate a fi rectificări de natură pur formală, cu condiţia ca acestea să nu aducă atingere nivelului de reglementare stabilit de comun acord prevăzut în prezentul capitol:
a)o modificare a denumirii unei entităţi contractante;
b)fuziunea a două sau mai multe entităţi contractante; şi
c)separarea unei entităţi contractante în două sau mai multe entităţi care sunt toate adăugate entităţilor contractante vizate de aceeaşi secţiune din anexa 9.
Partea care efectuează o astfel de rectificare de natură pur formală nu este obligată să prevadă ajustări compensatorii.
(6)În cazul unor propuneri de rectificare, în secţiunea 1, 2 sau 3 din anexa 9, a unei subsecţiuni a unei părţi, partea notifică cealaltă parte la fiecare doi ani de la intrarea în vigoare a prezentului capitol.
(7)O parte poate notifica în scris celeilalte părţi o obiecţie la o rectificare propusă în termen de 45 de zile de la data la care a primit notificarea. O parte care depune o obiecţie îşi prezintă motivele pentru care consideră că propunerea de rectificare nu intră în domeniul de aplicare al alineatului (5) şi descrie efectul propunerii de rectificare asupra nivelului de reglementare stabilit de comun acord prevăzut în prezentul capitol. În cazul în care nicio astfel de obiecţie nu este transmisă în scris în termen de 45 de zile de la primirea notificării, se consideră că cealaltă parte este de acord cu propunerea de rectificare.
(8)În cazul în care cealaltă parte ridică obiecţii cu privire la modificarea sau rectificarea propusă, părţile încearcă să soluţioneze problema prin consultări. În cazul în care nu se ajunge la niciun acord în termen de 60 de zile de la data primirii obiecţiei, partea care doreşte să modifice sau să rectifice subsecţiunea sa din secţiunea 1, 2 sau 3 din anexa 9 poate deferi chestiunea procedurii de soluţionare a litigiilor în temeiul capitolului 14 pentru a stabili dacă obiecţia este justificată.
(9)De îndată ce părţile convin asupra oricărei modificări sau rectificări propuse, inclusiv în cazul în care o parte nu a ridicat obiecţii în termen de 45 de zile în conformitate cu alineatul (4) sau (7) ori în cazul în care problema a fost soluţionată prin procedura de soluţionare a litigiilor menţionată la alineatul (8), Consiliul de cooperare, acţionând în configuraţia sa "Comerţ", modifică anexa 9 în consecinţă.
Art. 173: Dispoziţii instituţionale
La cererea uneia dintre părţi, Comitetul de cooperare se reuneşte pentru a aborda aspecte legate de punerea în aplicare şi executarea prezentului capitol, precum şi a anexei 9, cum ar fi:
a)necesitatea unei modificări a anexei 9;
b)chestiuni referitoare la achiziţiile publice înaintate de către una din părţi;
c)orice alte aspecte referitoare la aplicarea prezentului capitol.
Art. 174: Perioada tranzitorie
Prezentul capitol încetează să se aplice la trei ani de la intrarea în vigoare a prezentului acord.