Secţiunea 3 - SECŢIUNEA C: PROCEDURILE COMISIEI DE ARBITRAJ - Acordul 2141/25-iun-2024 de parteneriat şi cooperare consolidat între Uniunea Europeană şi statele membre ale acesteia, pe de o parte, şi Republica Kârgâză, pe de altă parte
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 13 Septembrie 2024
SECŢIUNEA 3:SECŢIUNEA C: PROCEDURILE COMISIEI DE ARBITRAJ
Art. 212: Iniţierea procedurilor comisiei de arbitraj
(1)O parte care a solicitat consultări în conformitate cu articolul 211 poate solicita constituirea unei comisii de arbitraj în cazul în care:
a)partea căreia îi este adresată cererea de consultări în conformitate cu articolul 211 nu răspunde la aceasta în termen de 10 zile de la data transmiterii cererii;
b)consultările nu au loc în termenele menţionate la articolul 211 alineatul (3) sau (4);
c)părţile convin să nu organizeze consultări; sau
d)consultările s-au încheiat şi nu s-a ajuns la nicio soluţie convenită de comun acord.
(2)Partea care solicită constituirea unei comisii de arbitraj (denumită în continuare "partea reclamantă") face acest lucru printr-o cerere scrisă adresată părţii despre care se presupune că încalcă dispoziţiile vizate (denumită în continuare "partea pârâtă"). Partea reclamantă identifică măsura în cauză în cererea sa şi explică modul în care măsura respectivă este incompatibilă cu dispoziţiile vizate, astfel încât temeiul juridic al plângerii să fie prezentat în mod clar.
Art. 213: Constituirea unei comisii de arbitraj
(1)O comisie de arbitraj se compune din trei membri.
(2)În termen de 14 zile de la data transmiterii cererii scrise de constituire a unei comisii de arbitraj, părţile se consultă pentru a ajunge la un acord privind componenţa comisiei de arbitraj.
(3)În cazul în care părţile nu reuşesc să ajungă la un acord cu privire la componenţa comisiei de arbitraj în termenul prevăzut la alineatul (2) din prezentul articol, fiecare parte numeşte un membru al comisiei de arbitraj din sublista sa stabilită în temeiul articolului 214 în termen de cinci zile de la expirarea termenului prevăzut la alineatul (2) din prezentul articol. Dacă o parte nu numeşte un membru al comisiei de arbitraj din sublista sa în termenul respectiv, copreşedintele Comitetului de cooperare din partea reclamantă selectează membrul prin tragere la sorţi, în termen de cinci zile de la expirarea termenului respectiv, din sublista părţii care nu a numit un membru al comisiei de arbitraj. Copreşedintele Comitetului de cooperare din partea reclamantă poate delega această selecţie prin tragere la sorţi a membrului comisiei de arbitraj.
(4)Dacă părţile nu reuşesc să ajungă la un acord cu privire la preşedintele comisiei de arbitraj în termenul prevăzut la alineatul (2) din prezentul articol, copreşedintele Comitetului de cooperare din partea reclamantă selectează preşedintele comisiei de arbitraj prin tragere la sorţi, în termen de cinci zile de la expirarea termenului respectiv, din sublista preşedinţilor stabilită în temeiul articolul 214. Copreşedintele Comitetului de cooperare din partea reclamantă poate delega această selecţie prin tragere la sorţi a preşedintelui comisiei de arbitraj.
(5)Dacă nu a fost întocmită oricare dintre listele prevăzute la articolul 214 sau nu conţine suficiente nume în momentul formulării unei cereri în temeiul articolului 212, membrii comisiei de arbitraj sunt selectaţi în conformitate cu regulamentul de procedură prevăzut în anexa 14-A.
(6)Data constituirii comisiei de arbitraj este data la care toţi cei trei membri ai comisiei de arbitraj selectaţi şi-au notificat acceptarea acestei numiri în conformitate cu regulamentul de procedură prevăzut în anexa 14-A.
Art. 214: Lista membrilor comisiei de arbitraj
(1)Comitetul de cooperare stabileşte, în cel mult şase luni de la data intrării în vigoare a prezentului acord, o listă cu cel puţin 15 persoane fizice care doresc şi sunt în măsură să îndeplinească funcţia de membri ai unei comisii de arbitraj. Lista se compune din trei subliste:
a)o sublistă de persoane fizice stabilită pe baza propunerilor Uniunii Europene;
b)o sublistă de persoane fizice stabilită pe baza propunerilor Republicii Kârgâze; şi
c)o sublistă de persoane fizice care nu sunt resortisanţi ai niciuneia dintre părţi şi care doresc şi sunt în măsură să îndeplinească funcţia de preşedinte al comisiei de arbitraj.
(2)Fiecare sublistă cuprinde cel puţin cinci persoane fizice. Comitetul de cooperare se asigură că fiecare sublistă este menţinută permanent la acest număr minim de persoane fizice.
(3)Comitetul de cooperare poate întocmi liste suplimentare de persoane fizice care au cunoştinţe de specialitate în sectoarele specifice reglementate de prezentul titlu. Cu condiţia obţinerii consimţământului părţilor, aceste liste suplimentare se utilizează pentru a constitui comisia de arbitraj în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 213.
Art. 215: Cerinţe pentru membrii comisiei de arbitraj
(1)Fiecare membru al comisiei de arbitraj trebuie:
a)să aibă o experienţă confirmată în drept, comerţ internaţional şi alte domenii reglementate de prezentul titlu.;
b)să fie independent de fiecare parte şi să nu fie afiliat niciuneia dintre părţi şi să nu primească instrucţiuni din partea niciuneia dintre ele;
c)să îşi exercite funcţia în nume propriu şi să nu accepte instrucţiuni din partea niciunei organizaţii şi a niciunui guvern în ceea ce priveşte aspectele în litigiu; şi
d)să respecte Codul de conduită pentru membrii comisiilor de arbitraj şi pentru mediatori prevăzut în anexa 14-B.
(2)Preşedintele trebuie să aibă, de asemenea, experienţă în procedurile de soluţionare a litigiilor.
(3)În funcţie de obiectul unui anumit litigiu, părţile pot conveni să deroge de la cerinţele enumerate la alineatul (1) litera (a).
Art. 216: Funcţiile comisiei de arbitraj
Comisia de arbitraj:
a)efectuează o evaluare obiectivă a problemei pe care o cercetează, inclusiv o evaluare obiectivă a elementelor concrete ale cazului, a aplicabilităţii dispoziţiilor vizate şi a conformităţii cu acestea;
b)expune, în deciziile şi rapoartele sale, faptele constatate, aplicabilitatea dispoziţiilor vizate şi motivele care au stat la baza constatărilor şi a concluziilor sale; şi
c)ar trebui să se consulte la intervale regulate cu părţile şi să ofere oportunităţi adecvate pentru ajungerea la o soluţie convenită de comun acord.
Art. 217: Mandat
(1)Cu excepţia cazului în care părţile au convenit altfel, în termen de cinci zile de la data constituirii comisiei de arbitraj, aceasta din urmă are ca mandat:
"să examineze, din perspectiva dispoziţiilor relevante din prezentul titlu invocate de către părţi, chestiunea menţionată în cererea de constituire a comisiei de arbitraj, să formuleze constatări cu privire la conformitatea măsurii în cauză cu respectivele dispoziţii şi să prezinte un raport în conformitate cu articolele 219 şi 220. "
(2)În cazul în care convin cu privire la un alt mandat, părţile notifică mandatul convenit comisiei de arbitraj, în termenul prevăzut la alineatul (1).
Art. 218: Decizia privind chestiunile urgente
(1)Dacă o parte solicită acest lucru, comisia de arbitraj decide, în termen de 10 zile de la constituirea sa, dacă respectivul caz se referă sau nu la o chestiune urgentă.
(2)În caz de urgenţă, termenele aplicabile prevăzute în prezenta secţiune sunt reduse la jumătate din perioada prevăzută în aceasta, cu excepţia termenelor menţionate la articolele 213 şi 217.
Art. 219: Raportul intermediar
(1)În termen de cel mult 90 de zile de la data constituirii sale, comisia de arbitraj transmite părţilor un raport intermediar. În cazul în care comisia de arbitraj consideră că acest termen nu poate fi respectat, preşedintele comisiei de arbitraj notifică părţilor, în scris, acest lucru, precizând motivele întârzierii şi data la care comisia de arbitraj intenţionează să transmită raportul său intermediar. Comisia de arbitraj nu poate în niciun caz să transmită raportul său intermediar mai târziu de 120 de zile de la data constituirii sale.
(2)Fiecare parte poate adresa comisiei de arbitraj o cerere scrisă de reexaminare a unor aspecte precise ale raportului intermediar în termen de 10 zile de la data transmiterii acestuia. O parte poate prezenta observaţii la solicitarea celeilalte părţi în termen de şase zile de la transmiterea solicitării în cauză.
Art. 220: Raportul final
(1)În termen de 120 de zile de la data constituirii sale, comisia de arbitraj transmite părţilor raportul său final. În cazul în care comisia de arbitraj consideră că acest termen nu poate fi respectat, preşedintele comisiei de arbitraj notifică părţilor, în scris, acest lucru, precizând motivele întârzierii şi data la care comisia de arbitraj intenţionează să transmită raportul său final. Comisia de arbitraj nu poate în niciun caz să transmită raportul său final mai târziu de 150 de zile de la data constituirii sale.
(2)Raportul final include o discuţie cu privire la eventualele cereri scrise ale părţilor referitoare la raportul intermediar şi răspunde cu claritate la observaţiile părţilor.
Art. 221: Măsuri de conformare
(1)Partea pârâtă ia toate măsurile necesare pentru a se conforma cu promptitudine constatărilor şi concluziilor din raportul final, astfel încât să respecte dispoziţiile vizate.
(2)Partea pârâtă notifică în scris părţii reclamante, în termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea raportului final, măsurile pe care le-a luat sau pe care intenţionează să le ia pentru a se conforma raportului final.
Art. 222: Termen rezonabil
(1)În cazul în care nu este posibilă conformarea imediată în conformitate cu articolul 221 alineatul (1), partea pârâtă notifică în scris părţii reclamante, în termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea raportului final, durata termenului rezonabil pe care îl va solicita. Părţile depun eforturi pentru a conveni asupra termenului rezonabil necesar pentru a se conforma raportului final.
(2)În cazul în care părţile nu sunt în măsură să ajungă la un acord cu privire la termenul rezonabil menţionat la alineatul (1), partea reclamantă poate, cel mai devreme la 20 de zile de la transmiterea notificării menţionate la alineatul (1), să solicite în scris comisiei de arbitraj iniţiale să stabilească durata termenului rezonabil. Comisia de arbitraj transmite părţilor decizia sa în termen de 20 de zile de la data transmiterii solicitării.
(3)Partea pârâtă notifică în scris părţii reclamante progresele înregistrate în ceea ce priveşte conformarea la raportul final cu cel puţin o lună înainte de expirarea termenului rezonabil stabilit în conformitate cu alineatul (2).
(4)Părţile pot conveni să prelungească termenul rezonabil stabilit în conformitate cu alineatul (2).
Art. 223: Reexaminarea conformităţii
(1)Partea pârâtă notifică în scris părţii reclamante, până cel târziu la data expirării termenului rezonabil menţionat la articolul 222, orice măsuri luate pentru a se conforma raportului final.
(2)În cazul în care părţile nu sunt de acord cu privire la existenţa măsurilor luate pentru a se conforma raportului final sau la compatibilitatea acestor măsuri cu dispoziţiile vizate, partea reclamantă poate transmite comisiei de arbitraj iniţiale o solicitare scrisă de a lua o decizie în această privinţă. În solicitarea respectivă se precizează care este măsura în cauză şi se explică de ce măsura respectivă constituie o încălcare a dispoziţiile vizate, astfel încât să reiasă în mod clar temeiul juridic al plângerii. Comisia de arbitraj transmite părţilor decizia sa în termen de 46 de zile de la data transmiterii solicitării.
Art. 224: Măsuri corective temporare
(1)La cererea părţii reclamante şi după consultarea acesteia, partea pârâtă prezintă o ofertă de compensaţie temporară în cazul în care:
a)partea pârâtă notifică în scris părţii reclamante că nu este posibil să se conformeze raportului final;
b)partea pârâtă nu transmite în scris o notificare referitoare la nicio măsură întreprinsă în vederea conformării la raportul final în termenul menţionat la articolul 221 alineatul (2) sau înainte de data expirării termenului rezonabil; ori
c)comisia de arbitraj consideră că nu a fost întreprinsă nicio măsură pentru a se asigura conformitatea sau că măsura întreprinsă în acest sens nu este compatibilă cu dispoziţiile vizate.
(2)În oricare dintre situaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a), (b) şi (c), partea reclamantă poate transmite o notificare scrisă părţii pârâte cu privire la intenţia sa de a suspenda aplicarea obligaţiilor care decurg din dispoziţiile vizate în cazul în care:
a)partea reclamantă decide să nu transmită o cerere în temeiul alineatului (1); sau
b)în cazul în care partea reclamantă a înaintat o cerere în temeiul alineatului (1) din prezentul articol, părţile nu convin asupra unei compensaţii temporare în termen de 20 de zile de la expirarea termenului rezonabil menţionat la articolul 222 sau de la transmiterea deciziei comisiei de arbitraj în temeiul articolului 223 alineatul (2).
În notificare se precizează nivelul suspendării preconizate a obligaţiilor.
(3)Partea reclamantă poate suspenda obligaţiile în temeiul dispoziţiilor vizate la 10 de zile de la data transmiterii notificării menţionate la alineatul (2), cu excepţia cazului în care partea pârâtă a transmis o cerere în temeiul alineatului (5).
(4)Nivelul suspendării obligaţiilor nu depăşeşte nivelul echivalent cu anularea sau prejudiciile cauzate de încălcarea dispoziţiilor vizate.
(5)În cazul în care consideră că nivelul notificat de suspendare a obligaţiilor depăşeşte un nivel echivalent cu anularea sau prejudiciile cauzate de încălcare, partea pârâtă poate adresa o cerere scrisă comisiei de arbitraj iniţiale înainte de expirarea perioadei de 10 zile prevăzute la alineatul (3) pentru a lua o decizie în această privinţă. Comisia de arbitraj transmite părţilor decizia sa în termen de 30 de zile de la data transmiterii cererii. Obligaţiile nu se suspendă până când comisia de arbitraj nu îşi pronunţă decizia. Suspendarea obligaţiilor trebuie să fie conformă cu această decizie.
(6)Compensarea sau suspendarea obligaţiilor menţionată la prezentul articol este temporară şi nu se aplică după ce:
a)părţile au ajuns la o soluţie convenită de comun acord în temeiul articolului 240;
b)părţile au convenit că măsura întreprinsă în vederea conformării la raportul final asigură respectarea de către partea pârâtă a dispoziţiilor vizate; sau
c)orice măsură adoptată pentru a asigura conformitatea cu raportul final pe care comisia de arbitraj a considerat-o incompatibilă cu dispoziţiile vizate a fost retrasă sau modificată astfel încât să se asigure respectarea de către partea pârâtă a dispoziţiilor respective.
Art. 225: Evaluarea măsurilor întreprinse în vederea asigurării conformităţii după adoptarea măsurilor corective temporare
(1)Partea pârâtă notifică în scris părţii reclamante orice măsură adoptată pentru a se conforma raportului final în urma suspendării obligaţiilor sau în urma aplicării compensaţiei temporare, după caz. Cu excepţia cazurilor în care se aplică alineatul (2), partea reclamantă încetează suspendarea obligaţiilor în termen de 30 de zile de la transmiterea notificării. În cazurile în care a fost aplicată o compensaţie, cu excepţia cazurilor prevăzute la alineatul (2), partea pârâtă poate înceta aplicarea compensaţiei respective în termen de 30 de zile de la data la care a transmis notificarea privind conformarea sa.
(2)Dacă, în termen de 30 de zile de la data transmiterii notificării, părţile nu ajung la un acord cu privire la faptul că în urma luării măsurii notificate în conformitate cu alineatul (1) partea pârâtă se conformează dispoziţiilor vizate, partea reclamantă poate transmite comisiei de arbitraj iniţiale o solicitare scrisă de a lua o decizie în această privinţă. Comisia de arbitraj transmite părţilor decizia sa în termen de 46 de zile de la data transmiterii solicitării. În cazul în care comisia de arbitraj constată că măsura întreprinsă în vederea conformării la raportul final este compatibilă cu dispoziţiile vizate, suspendarea obligaţiilor sau, după caz, aplicarea compensaţiei ia sfârşit. Dacă este cazul, partea reclamantă ajustează nivelul suspendării obligaţiilor sau nivelul compensaţiei în funcţie de decizia comisiei de arbitraj.
(3)În cazul în care consideră că nivelul suspendării pus în aplicare de către partea reclamantă depăşeşte nivelul echivalent cu anularea sau prejudiciile cauzate de încălcare, partea pârâtă poate transmite comisiei de arbitraj iniţiale o solicitare scrisă de a lua o decizie în această privinţă. Comisia de arbitraj transmite decizia sa în termen de 46 de zile de la data transmiterii solicitării.
Art. 226: Înlocuirea membrilor comisiei de arbitraj
În cazul în care, în cursul procedurilor de soluţionare a litigiilor, un membru al comisiei de arbitraj nu poate participa, se retrage sau trebuie înlocuit deoarece nu respectă Codul de conduită pentru membrii comisiilor de arbitraj şi pentru mediatori prevăzut în anexa 14-B, se aplică procedura prevăzută la articolul 213. Termenele pentru transmiterea rapoartelor sau a deciziilor comisiei de arbitraj prevăzute în prezenta secţiune se prelungesc, dacă este necesar, pentru numirea noului membru al comisiei de arbitraj.
Art. 227: Regulamentul de procedură
(1)Procedurile comisiei de arbitraj sunt reglementate de prezentul capitol şi de regulamentul de procedură prevăzut în anexa 14-A.
(2)Orice audiere a comisiei de arbitraj este deschisă publicului, în absenţa unor dispoziţii contrare din regulamentul de procedură prevăzut în anexa 14-A.
Art. 228: Suspendare şi încetare
La cererea ambelor părţi, comisia de arbitraj îşi suspendă în orice moment activitatea, pentru o perioadă convenită de părţi şi care nu depăşeşte 12 luni consecutive. Comisia de arbitraj îşi reia activitatea înainte de încheierea perioadei de suspendare, la cererea scrisă a ambelor părţi, sau la sfârşitul perioadei de suspendare, la cererea scrisă a oricăreia dintre părţi. În acest din urmă caz, partea solicitantă notifică în scris cererea celeilalte părţi. În cazul în care niciuna dintre părţi nu solicită reluarea activităţii comisiei de arbitraj la sfârşitul perioadei de suspendare, autoritatea comisiei de arbitraj expiră, iar procedura de soluţionare a litigiilor se încheie. În cazul suspendării activităţii comisiei de arbitraj, perioadele relevante prevăzute în prezenta secţiune sunt prelungite cu o perioadă echivalentă cu cea în care a fost suspendată activitatea comisiei de arbitraj.
Art. 229: Primirea informaţiilor
(1)La cererea unei părţi sau din proprie iniţiativă, comisia de arbitraj poate solicita părţilor informaţiile relevante pe care le consideră necesare şi oportune. Părţile răspund cu promptitudine şi în mod complet la orice solicitare de astfel de informaţii venită din partea comisiei de arbitraj.
(2)La cererea unei părţi sau din proprie iniţiativă, comisia de arbitraj poate solicita orice informaţie pe care o consideră oportună din orice sursă. Comisia de arbitraj poate, de asemenea, să ceară avizul experţilor dacă îl consideră necesar, sub rezerva eventualelor clauze şi condiţii convenite de părţi, după caz.
(3)Persoanele fizice ale unei părţi sau persoanele juridice stabilite pe teritoriul unei părţi pot depune observaţii amicus curiae în conformitate cu regulamentul de procedură prevăzut în anexa 14-A.
(4)Orice informaţie obţinută de comisia de arbitraj în temeiul prezentului articol este comunicată părţilor. Părţile pot prezenta observaţii cu privire la aceste informaţii.
Art. 230: Norme de interpretare
Comisia de arbitraj interpretează dispoziţiile vizate în conformitate cu normele obişnuite de interpretare a dreptului public internaţional, inclusiv cu normele codificate în Convenţia de la Viena privind dreptul tratatelor. Comisia de arbitraj ţine seama, totodată, de interpretările relevante cuprinse în rapoartele grupurilor speciale de soluţionare a litigiilor ale OMC şi în rapoartele organului de apel, adoptate de Organul de soluţionare a litigiilor al OMC în temeiul Memorandumului de înţelegere privind soluţionarea litigiilor, inclus în anexa 2 la Acordul OMC (denumit în continuare "Memorandumul de înţelegere al OMC privind soluţionarea litigiilor"). Rapoartele şi deciziile comisiei de arbitraj nu pot extinde sau restrânge drepturile şi obligaţiile părţilor prevăzute în prezentul acord.
Art. 231: Rapoartele şi deciziile comisiei de arbitraj
(1)Deliberările comisiei de arbitraj rămân confidenţiale. Comisia de arbitraj face tot posibilul pentru ca rapoartele elaborate şi deciziile pronunţate să fie adoptate prin consens. În cazul în care acest lucru nu este posibil, comisia de arbitraj decide cu majoritate de voturi. În niciun caz nu se fac publice opiniile separate ale membrilor comisiei de arbitraj.
(2)Rapoartele şi deciziile comisiei de arbitraj sunt acceptate necondiţionat de către părţi. Acestea nu creează drepturi sau obligaţii în ceea ce priveşte persoanele fizice sau juridice.
(3)Fiecare parte face publice rapoartele şi deciziile comisiei de arbitraj, precum şi comunicările acesteia, sub rezerva protejării informaţiilor confidenţiale.
(4)Comisia de arbitraj şi părţile tratează drept confidenţiale orice informaţii transmise de una dintre părţi comisiei de arbitraj în conformitate cu regulamentul de procedură prevăzut în anexa 14-A.
Art. 232: Alegerea forului
(1)În cazul în care apare un litigiu privind o anumită măsură care constituie o presupusă încălcare a unei obligaţii în temeiul prezentului titlu şi a unei obligaţii în mod substanţial echivalente în temeiul unui alt acord internaţional la care ambele părţi au aderat, inclusiv Acordul OMC, partea reclamantă alege forul care soluţionează litigiul.
(2)Odată ce partea reclamantă a ales forul şi a iniţiat procedurile de soluţionare a litigiilor în temeiul prezentei secţiuni sau al unui alt acord internaţional, partea respectivă nu iniţiază proceduri de soluţionare a litigiilor în temeiul celuilalt acord internaţional cu privire la măsura specifică menţionată la alineatul (1), cu excepţia cazului în care forul ales iniţial nu se pronunţă din motive procedurale sau jurisdicţionale.
(3)În sensul prezentului articol:
a)se consideră că procedurile de soluţionare a litigiilor în temeiul prezentei secţiuni sunt iniţiate prin depunerea de către o parte a unei cereri de constituire a unei comisii de arbitraj prevăzute la articolul 212;
b)se consideră că procedurile de soluţionare a litigiilor în temeiul Acordului OMC sunt iniţiate în momentul depunerii de către o parte a unei cereri de constituire a unei comisii de arbitraj în temeiul articolului 6 din Memorandumul de înţelegere al OMC privind soluţionarea litigiilor;
c)se consideră că procedurile de soluţionare a litigiilor în temeiul oricărui alt acord internaţional sunt iniţiate în conformitate cu dispoziţiile relevante din respectivul acord.
(4)Fără a aduce atingere alineatului (2), nicio prevedere din prezentul acord nu trebuie să împiedice o parte să suspende obligaţiile autorizate de Organismul de soluţionare a litigiilor al OMC sau autorizate în temeiul procedurilor privind soluţionarea litigiilor ale altui acord internaţional la care au aderat ambele părţi aflate în litigiu. Acordul OMC sau orice alt acord internaţional încheiat între părţi nu trebuie invocat pentru a împiedica o parte să suspende obligaţiile care decurg din prezenta secţiune.