Capitolul 2 - Procedura - Acord din 30-dec-2020 COMERCIAL ŞI DE COOPERARE ÎNTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI COMUNITATEA EUROPEANĂ A ENERGIEI ATOMICE, PE DE O PARTE, ŞI REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ŞI IRLANDEI DE NORD, PE DE ALTĂ PARTE

Acte UE

Jurnalul Oficial 444L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 23 Februarie 2021
Capitolul 2:Procedura
Art. 5: Articolul INST.13: Consultări
(1)În cazul în care o parte (“partea reclamantă”) consideră că cealaltă parte (“partea pârâtă”) a încălcat o obligaţie care decurge din prezentul acord sau din orice acord de completare, părţile depun eforturi pentru a soluţiona problema prin iniţierea de consultări cu bună-credinţă, cu scopul de a ajunge la o soluţie agreată de toate părţile.
(2)Partea reclamantă poate solicita consultări printr-o cerere scrisă transmisă părţii pârâte. Partea reclamantă precizează în cererea sa scrisă motivele cererii, specificând inclusiv care sunt măsurile în cauză şi temeiul juridic al cererii, precum şi dispoziţiile vizate pe care le consideră aplicabile.
(3)Partea pârâtă răspunde prompt la cerere şi, în orice caz, cel târziu în termen de 10 zile de la transmiterea acesteia. Consultările au loc în termen de 30 de zile de la data transmiterii cererii fie personal, fie prin orice alte mijloace de comunicare convenite de părţi. În cazul în care se desfăşoară cu participarea fizică a părţilor, consultările au loc pe teritoriul părţii pârâte, cu excepţia cazului în care părţile convin altfel.
(4)Consultările sunt considerate încheiate în termen de 30 de zile de la data transmiterii cererii, cu excepţia cazului în care părţile convin să continue consultările.
(5)Consultările cu privire la chestiuni urgente, inclusiv cele privind mărfurile perisabile sau bunurile sau serviciile sezoniere, se organizează în termen de 20 de zile de la data transmiterii cererii. Consultările sunt considerate încheiate în termenul fixat de 20 zile, cu excepţia cazului în care părţile convin să le continue.
(6)Fiecare parte furnizează suficiente informaţii concrete pentru a permite o analiză exhaustivă a măsurii în cauză, care să abordeze inclusiv modul în care măsura respectivă ar putea afecta aplicarea prezentului acord sau a oricărui acord de completare. Fiecare parte se străduieşte să asigure participarea membrilor personalului autorităţilor sale publice competente care au cunoştinţe de specialitate cu privire la chestiunea care face obiectul consultărilor.
(7)Pentru orice litigiu referitor la un alt domeniu decât cel din titlurile I-VII, capitolul patru [Energie şi materii prime] din titlul VIII, titlurile IX-XII din partea a doua rubrica întâi, la cererea părţii reclamante, consultările menţionate la alineatul (3) se desfăşoară în cadrul unui comitet specializat sau al Consiliului de parteneriat. Comitetul specializat poate decide în orice moment să sesizeze Consiliul de parteneriat cu privire la această chestiune. De asemenea, Consiliul de parteneriat se poate autosesiza cu privire la această chestiune. Comitetul specializat sau, după caz, Consiliul de parteneriat poate soluţiona litigiul prin adoptarea unei decizii. Se aplică termenele menţionate la alineatul (3). Locul de desfăşurare a reuniunilor este reglementat de regulamentul de procedură al Comitetului specializat sau, după caz, al Consiliului de parteneriat.
(8)Consultările, în special toate informaţiile desemnate ca fiind confidenţiale şi opiniile exprimate de părţi în cursul consultărilor, sunt confidenţiale şi nu aduc atingere drepturilor de care beneficiază părţile în cadrul oricăror proceduri ulterioare.
Art. 6: Articolul INST.14: Procedura arbitrală
(1)Partea reclamantă poate solicita instituirea unui tribunal arbitral în cazul în care:
a)partea pârâtă nu răspunde la cererea de organizare de consultări în termen de 10 zile de la data transmiterii acesteia;
b)consultările nu au loc în termenele menţionate la articolul INST.13 [Consultări] alineatele (3), (4) sau (5);
c)părţile convin să nu organizeze consultări; sau
d)consultările s-au încheiat fără a se ajunge la o soluţie agreată de toate părţile.
(2)Cererea de instituire a tribunalului arbitral se face printr-o cerere scrisă adresată părţii pârâte. În cererea sa, partea reclamantă specifică în mod explicit care este măsura în cauză şi explică de ce măsura respectivă constituie o încălcare a dispoziţiilor vizate într-o măsură suficient de detaliată pentru a prezenta cu claritate temeiul juridic al plângerii.
Art. 7: Articolul INST.15: Instituirea unui tribunal arbitral
(1)Un tribunal arbitral este format din trei arbitri.
(2)În termen de cel mult 10 zile de la data transmiterii cererii de instituire a unui tribunal arbitral, părţile se consultă în vederea ajungerii la un acord cu privire la componenţa tribunalului arbitral.
(3)În cazul în care părţile nu ajung la un acord cu privire la componenţa tribunalului arbitral în termenul prevăzut la alineatul (2), fiecare parte numeşte un arbitru din sublista stabilită pentru partea respectivă în temeiul articolului INST.27 [Liste de arbitri], în termen de cel mult cinci zile de la data expirării termenului prevăzut la alineatul (2) al prezentului articol. În cazul în care o parte nu numeşte un arbitru din sublista sa în termenul respectiv, copreşedintele Consiliului de parteneriat desemnat de partea reclamantă alege, prin tragere la sorţi, în termen de cel mult cinci zile de la expirarea termenului respectiv, un arbitru din sublista părţii care nu a desemnat un arbitru. Copreşedintele Consiliului de parteneriat desemnat de partea reclamantă poate delega această selecţie prin tragerea la sorţi a arbitrului.
(4)În cazul în care părţile nu ajung la un acord cu privire la preşedintele tribunalului arbitral în termenul prevăzut la alineatul (2) al prezentului articol, copreşedintele Consiliului de parteneriat desemnat de partea reclamantă alege prin tragere la sorţi preşedintele, în termen de cel mult cinci zile de la expirarea termenului respectiv, din sublista preşedinţilor stabilită în temeiul articolului INST.27 [Liste de arbitri]. Copreşedintele Consiliului de parteneriat desemnat de partea reclamantă poate delega această selecţie prin tragere la sorţi a preşedintelui tribunalului arbitral.
(5)În cazul în care nu a fost stabilită niciuna dintre listele prevăzute la articolul INST.27 [Liste de arbitri] sau acestea nu conţin suficiente nume în momentul alegerii prin tragere la sorţi în temeiul 422 alineatului (3) sau (4) al prezentului articol, arbitrii sunt aleşi prin tragere la sorţi dintre persoanele propuse în mod oficial de către una dintre părţi sau de către ambele părţi, în conformitate cu anexa INST-X [Regulamentul de procedură].
(6)Data instituirii tribunalului arbitral este data la care ultimul dintre cei trei arbitri a notificat părţilor acceptarea numirii sale în conformitate cu anexa INST-X [Regulamentul de procedură].
Art. 8: Articolul INST.16: Cerinţe privind arbitrii
(1)Toţi arbitrii:
a)trebuie să demonstreze că deţin cunoştinţe de specialitate în domeniul dreptului şi al comerţului internaţional, inclusiv cu privire la aspectele specifice reglementate de [titlurile IVII, capitolul patru [Energie şi materii prime] din titlul VIII, titlurile IX-XII din partea a doua rubrica întâi [Comerţ] sau rubrica a şasea [Alte dispoziţii], sau în domeniul dreptului şi cu privire la orice alte aspecte reglementate de prezentul acord sau de orice acord de completare, iar, în plus faţă de acestea, preşedintele trebuie să demonstreze şi că are experienţă în ceea ce priveşte procedurile de soluţionare a litigiilor;
b)nu sunt afiliaţi niciuneia dintre părţi şi nu primesc instrucţiuni din partea niciuneia dintre ele;
c)îşi exercită funcţia în nume propriu şi nu acceptă instrucţiuni din partea niciunei organizaţii sau a niciunui guvern în ceea ce priveşte aspectele legate de litigiu; şi
d)îndeplinesc cerinţele din anexa INST-X [Codul de conduită].
(2)Toţi arbitrii sunt persoane care oferă toate garanţiile de independenţă, care deţin calificările necesare pentru exercitarea unor înalte funcţii judiciare în ţările lor respective sau care sunt jurisconsulţi a căror competenţă este larg recunoscută.
(3)În funcţie de obiectul unui anumit litigiu, părţile pot conveni să deroge de la cerinţele enumerate la alineatul (1) litera (a).
Art. 9: Articolul INST.17: Atribuţiile tribunalului arbitral
Tribunalul arbitral:
(a)evaluează în mod obiectiv chestiunea care i-a fost sesizată, inclusiv elementele concrete ale cazului, aplicabilitatea măsurilor în chestiune şi conformitatea lor cu dispoziţiile vizate;
(b)stabileşte, în deciziile şi hotărârile sale, constatările de fapt şi de drept, precum şi motivele care stau la baza oricăror constatări şi concluzii pe care le formulează; şi
(c)se consultă la intervale regulate cu părţile şi oferă oportunităţi adecvate pentru ajungerea la o soluţie agreată de toate părţile.
Art. 10: Articolul INST.18: Mandat
(1)Cu excepţia cazului în care părţile convin altfel în termen de cel mult 5 zile de la data instituirii tribunalului arbitral, mandatul tribunalului arbitral este următorul: “să examineze, în lumina dispoziţiilor relevante ale prezentului acord sau ale unui acord de completare, chestiunea menţionată în cererea de instituire a tribunalului arbitral, să formuleze constatări cu privire la conformitatea măsurii în cauză cu dispoziţiile menţionate la articolul INST.10 [Domeniu de aplicare] şi să pronunţe o hotărâre în conformitate cu articolul INST.20 [Hotărârea tribunalului arbitral]”.
(2)În cazul în care convin asupra unui alt mandat decât cel menţionat la alineatul (1), părţile notifică tribunalului arbitral mandatul asupra căruia au convenit în termenul menţionat la alineatul (1).
Art. 11: Articolul INST.19: Proceduri urgente
(1)În cazul în care o parte solicită acest lucru, tribunalul arbitral decide, în termen de cel mult 10 zile de la data instituirii sale, dacă respectivul caz priveşte o chestiune urgentă.
(2)În cazuri de urgenţă, termenele aplicabile prevăzute la articolul INST.20 [Hotărârea tribunalului arbitral] sunt fixate la jumătate din termenul prevăzut la articolul respectiv.
Art. 12: Articolul INST.20: Hotărârea tribunalului arbitral
(1)Tribunalul arbitral transmite părţilor un raport intermediar în termen de 100 zile de la data instituirii sale. În cazul în care tribunalul arbitral consideră că acest termen nu poate fi respectat, preşedintele tribunalului arbitral notifică în scris acest lucru părţilor, precizând motivele întârzierii şi data la care intenţionează să prezinte raportul intermediar. Tribunalul arbitral îşi prezintă raportul intermediar în termen de cel mult 130 de zile de la data instituirii sale, indiferent de circumstanţe.
(2)Fiecare parte poate adresa tribunalului arbitral o cerere scrisă de reexaminare a unor aspecte precise ale raportului intermediar în termen de 14 zile de la publicarea acestuia. O parte poate prezenta observaţii la solicitarea celeilalte părţi în termen de şase zile de la transmiterea cererii în cauză.
(3)În cazul în care nu se prezintă nicio cerere scrisă de reexaminare a unor aspecte precise ale raportului intermediar în termenul menţionat la alineatul (2), raportul intermediar devine hotărârea tribunalului arbitral.
(4)Tribunalul arbitral comunică părţilor hotărârea sa în termen de 130 de zile de la data instituirii sale. Atunci când tribunalul arbitral consideră că termenul respectiv nu poate fi respectat, preşedintele său notifică în scris acest lucru părţilor, precizând motivele întârzierii şi data la care tribunalul arbitraj intenţionează să pronunţe hotărârea. Tribunalul arbitral îşi pronunţă hotărârea în termen de cel mult 160 de zile de la data instituirii sale, indiferent de circumstanţe.
(5)Hotărârea include o discuţie cu privire la eventualele cereri scrise ale părţilor referitoare la raportul intermediar şi răspunde cu claritate la observaţiile părţilor.
(6)Pentru mai multă certitudine, “hotărârea” sau “hotărârile” menţionate la articolele INST.17 [Atribuţiile tribunalului arbitral], INST.18 [Mandatul], INST.28 [Înlocuirea arbitrilor] şi INST.29 [Hotărârile şi deciziile tribunalului arbitral] alineatele (1), (3), (4) şi (6) se interpretează ca referindu-se şi la raportul intermediar al tribunalului arbitral.