Capitolul 2 - Dispoziţii antifraudă şi de control - Acord din 27-iun-2014 între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi Georgia, pe de altă parte

Acte UE

Jurnalul Oficial 261L

În vigoare
Versiune de la: 15 Noiembrie 2023
CAPITOLUL 2:Dispoziţii antifraudă şi de control
Art. 390: Definiţii
În sensul prezentului capitol, se aplică definiţiile prevăzute în Protocolul IV la prezentul acord.
Art. 391: Domeniu de aplicare
Prezentul capitol se aplică oricărui alt acord sau instrument de finanţare care urmează să fie încheiat de către părţi şi oricărui alt instrument de finanţare al UE la care Georgia poate fi asociată, fără a aduce atingere oricăror alte dispoziţii suplimentare referitoare la audituri, la controale la faţa locului, la inspecţii, la verificări şi la măsuri antifraudă, inclusiv la cele efectuate de Curtea de Conturi Europeană şi de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF).
Art. 392: Măsuri pentru prevenirea şi combaterea fraudei, a corupţiei si a oricăror alte activităţi ilegale
Părţile iau măsuri eficace pentru prevenirea şi combaterea fraudei, a corupţiei şi a oricăror alte activităţi ilegale legate execuţia fondurilor UE, printre altele, prin intermediul asistenţei administrative reciproce şi al asistenţei juridice reciproce în domeniile care intră sub incidenţa prezentului prezentul acord.
Art. 393: Schimbul de informaţii şi intensificarea cooperării la nivel operaţional
(1)Pentru buna aplicare a prezentului capitol, autorităţile competente din Georgia şi UE fac schimb de informaţii periodic şi, la cererea uneia dintre părţi, poartă consultări.
(2)OLAF poate conveni împreună cu omologii din Georgia, în conformitate cu legislaţia din această ţară, amplificarea cooperării în domeniul combaterii fraudelor, inclusiv încheierea de acorduri operaţionale cu autorităţile din Georgia.
(3)În ceea ce priveşte transferul şi prelucrarea datelor cu caracter personal, se aplică articolul 14 de la titlul III (Libertate, securitate şi justiţie) din prezentul acord.
Art. 394: Prevenirea fraudelor, a corupţiei şi a neregulilor
(1)Autorităţile din UE şi din Georgia verifică cu regularitate dacă operaţiunile finanţate din fonduri ale UE au fost executate corespunzător. Acestea iau toate măsurile adecvate pentru a preveni şi a remedia neregulile sau fraudele.
(2)Autorităţile din UE şi din Georgia iau toate măsurile adecvate pentru a preveni şi a remedia orice practici de corupţie activă sau pasivă şi pentru a exclude conflictul de interese în orice etapă a procedurilor referitoare la execuţia fondurilor UE.
(3)Autorităţile din Georgia informează Comisia Europeană cu privire la orice măsuri de prevenire luate.
(4)Comisia Europeană are dreptul de a obţine dovezi în conformitate cu articolul 56 din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene.
(5)În special, Comisia Europeană are, de asemenea, dreptul de a obţine dovezi că procedurile privind achiziţiile publice şi granturile respectă principiile transparenţei, tratamentului egal şi nediscriminării, previn orice conflict de interese, oferă garanţii echivalente standardelor acceptate pe plan internaţional şi asigură respectarea dispoziţiilor privind buna gestiune financiară.
(6)În conformitate cu procedurile proprii, părţile îşi furnizează reciproc toate informaţiile legate de execuţia fondurilor UE şi îşi comunică fără întârziere orice modificare semnificativă a procedurilor sau a sistemelor lor.
Art. 395: Proceduri judiciare, cercetare şi urmărire penală
Autorităţile din Georgia iniţiază proceduri judiciare, inclusiv, dacă este cazul, cercetarea şi urmărirea penală a cazurilor presupuse şi reale de fraudă, corupţie sau orice altă neregulă, inclusiv conflict de interese, depistate în urma controalelor naţionale sau ale UE. După caz, OLAF poate asista autorităţile competente din Georgia în îndeplinirea acestei sarcini.
Art. 396: Comunicarea cu privire la fraude, corupţie şi nereguli
(1)Autorităţile din Georgia transmit Comisiei Europene fără întârziere orice informaţie de care iau cunoştinţă cu privire la cazuri reale de fraudă sau corupţie şi informează Comisia Europeană fără întârziere cu privire la orice alte nereguli, inclusiv conflicte de interese, legate de execuţia fondurilor UE. În caz de suspiciune de fraudă sau corupţie, OLAF şi Comisia Europeană sunt, de asemenea, informate.
(2)De asemenea, autorităţile din Georgia raportează cu privire la toate măsurile luate în legătură cu faptele comunicate în temeiul prezentului articol. Dacă nu există cazuri presupuse sau reale de fraudă, corupţie sau alte nereguli de raportat, autorităţile din Georgia informează Comisia Europeană despre acest lucru la sfârşitul fiecărui an calendaristic.
Art. 397: Audituri
(1)Comisia Europeană şi Curtea de Conturi Europeană au dreptul să examineze legalitatea şi regularitatea cheltuielilor legate de execuţia fondurilor UE şi să verifice dacă a fost aplicată o bună gestiune financiară.
(2)Auditurile privesc atât angajamentele asumate, cât şi plăţile efectuate. Acestea se bazează pe documente şi, dacă este necesar, sunt efectuate la faţa locului, la sediul oricărei entităţi care gestionează fonduri UE sau participă la execuţia acestora. Auditurile respective pot fi efectuate înainte de închiderea conturilor pentru exerciţiul financiar în cauză şi pentru o perioadă de 5 ani de la data plăţii soldului.
(3)Inspectorii Comisiei Europene şi alte persoane împuternicite de Comisia Europeană sau de Curtea de Conturi Europeană pot desfăşura controale şi audituri documentare sau la faţa locului, la sediul oricărei entităţi, precum şi la sediul subcontractorilor acesteia din Georgia, care gestionează fonduri UE sau participă la execuţia acestora.
(4)Inspectorii Comisiei Europene sau alte persoane mandatate de aceasta sau de Curtea de Conturi Europeană au acces corespunzător la localuri, lucrări şi documente, inclusiv la cele în format electronic, pentru a putea efectua auditurile respective. Dreptul de acces trebuie comunicat tuturor instituţiilor publice din Georgia şi este precizat explicit în contractele încheiate pentru punerea în aplicare a instrumentelor menţionate în prezentul acord.
(5)Controalele şi auditurile descrise anterior sunt aplicabile tuturor contractorilor şi subcontractorilor care au primit fonduri UE. În îndeplinirea sarcinilor lor, Curtea de Conturi Europeană şi organismele de audit din Georgia desfăşoară o cooperare bazată pe încredere şi pe respectarea independenţei.
Art. 398: Controale la faţa locului
(1)În cadrul prezentului acord, OLAF este autorizat să efectueze controale şi inspecţii la faţa locului în scopul protejării intereselor financiare ale UE, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (CE, Euratom) nr. 2185/96 al Consiliului din 11 noiembrie 1996 privind controalele şi inspecţiile la faţa locului efectuate de Comisie în scopul protejării intereselor financiare ale Comunităţilor Europene împotriva fraudei şi a altor abateri.
(2)Controalele şi inspecţiile la faţa locului sunt pregătite şi efectuate de OLAF în strânsă cooperare cu autorităţile competente din Georgia, ţinând seama de legislaţia relevantă a Georgiei.
(3)Autorităţilor din Georgia li se notifică în timp util obiectul, scopul şi temeiul juridic al controalelor şi inspecţiilor, astfel încât acestea să poată furniza ajutorul necesar. În acest scop, funcţionarii autorităţilor competente din Georgia pot participa la controalele şi inspecţiile la faţa locului.
(4)Dacă autorităţile în cauză din Georgia îşi exprimă interesul în acest sens, controalele şi inspecţiile la faţa locului pot fi efectuate împreună de către OLAF şi autorităţile respective.
(5)Dacă un operator economic se împotriveşte unui control sau unei inspecţii la faţa locului, autorităţile din Georgia, acţionând în conformitate cu legislaţia naţională, îi asigură OLAF asistenţa necesară pentru ca acesta să îşi poată îndeplini sarcina de a efectua un control sau o inspecţie la faţa locului.
Art. 399: Măsuri şi sancţiuni administrative
Fără a aduce atingere legislaţiei Georgiei, Comisia Europeană poate impune măsuri şi sancţiuni administrative în conformitate cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002, cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene şi cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2988/95 al Consiliului din 18 decembrie 1995 privind protecţia intereselor financiare ale Comunităţilor Europene.
Art. 400: Recuperare
(1)Autorităţile din Georgia iau toate măsurile adecvate pentru a pune în aplicare dispoziţiile menţionate mai jos privind recuperarea fondurilor UE plătite în mod necuvenit agenţiei guvernamentale finanţatoare.
(2)În cazul în care autorităţilor din Georgia li se încredinţează execuţia unor fonduri ale UE, Comisia Europeană are dreptul de a recupera fondurile UE plătite în mod necuvenit, în special prin corecţii financiare. Comisia Europeană ţine seama de măsurile luate de autorităţile din Georgia pentru a preveni pierderea fondurilor UE în cauză.
(3)Înainte de a adopta orice decizie de recuperare, Comisia Europeană se consultă cu Georgia în acest sens. Diferendele referitoare la recuperare vor fi examinate în Consiliul de asociere.
(4)În cazul în care Comisia Europeană execută fondurile UE în mod direct sau indirect prin încredinţarea sarcinilor de execuţie bugetară unor terţi, deciziile luate de Comisia Europeană în domeniul ce face obiectul prezentului titlu, care impun o obligaţie pecuniară unor persoane, altele decât statele, este executorie în Georgia în conformitate cu următoarele principii:
a)executarea este reglementată de normele de procedură civilă în vigoare în Georgia. Decizia se învesteşte cu formulă executorie, fără a îndeplini nicio altă formalitate în afara verificării autenticităţii deciziei, de către autoritatea naţională pe care guvernul Georgiei o desemnează în acest scop şi o face cunoscută Comisiei Europene şi Curţii de Justiţie a Uniunii Europene;
b)după îndeplinirea formalităţilor respective la cererea părţii în cauză, aceasta poate trece la executare în conformitate cu legislaţia Georgiei, prin sesizarea directă a autorităţii competente;
c)executarea poate fi suspendată numai prin decizie a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Cu toate acestea, controlul legalităţii măsurilor de executare este de competenţa instanţelor în cauză ale Georgiei.
(5)Titlul executoriu este emis, fără a se efectua alt control în afara verificării autenticităţii actului, de către autorităţile desemnate de guvernul Georgiei. Executarea are loc în conformitate cu normele de procedură ale Georgiei. Legalitatea hotărârii de executare pronunţată de autorităţile pertinente ale UE este supusă controlului Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
(6)Hotărârile Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pronunţate în temeiul unei clauze compromisorii înscrise într-un contract care intră sub incidenţa prezentului capitol sunt executorii în aceleaşi condiţii.
Art. 401: Confidenţialitate
Informaţiile comunicate sau obţinute sub orice formă în temeiul prezentului capitol intră în categoria secretului profesional şi beneficiază de protecţia acordată informaţiilor similare de legislaţia Georgiei şi de dispoziţiile corespunzătoare aplicabile instituţiilor UE. Astfel de informaţii nu pot fi comunicate altor persoane în afara persoanelor din instituţiile UE, din statele membre sau din Georgia ale căror funcţii le impun cunoaşterea acestora şi nici nu pot fi utilizate în alte scopuri decât asigurarea unei protecţii eficace a intereselor financiare ale părţilor.
Art. 402: Apropierea legislaţiei
Georgia realizează apropierea legislaţiei sale de actele normative ale UE şi instrumentele internaţionale menţionate în anexa XXXIV la prezentul acord, în conformitate cu dispoziţiile din anexa respectivă.