Capitolul 17 - Educaţie, formare şi tineret - Acord din 24-nov-2017 DE PARTENERIAT CUPRINZĂTOR ŞI CONSOLIDAT între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi Republica Armenia, pe de altă parte
Acte UE
Jurnalul Oficial 23L
În vigoare Versiune de la: 18 Octombrie 2024
CAPITOLUL 17:Educaţie, formare şi tineret
Art. 93
Părţile colaborează în domeniul educaţiei şi formării pentru a spori cooperarea şi dialogul în materie de politici în vederea apropierii sistemelor de educaţie şi formare din Republica Armenia de politicile şi practicile Uniunii Europene. Părţile cooperează pentru a promova învăţarea pe tot parcursul vieţii şi pentru a încuraja cooperarea şi transparenţa la toate nivelurile educaţiei şi formării, cu un accent deosebit pe învăţământul profesional şi pe cel superior.
Art. 94
Cooperarea în domeniul educaţiei şi al formării se concentrează, între altele, pe următoarele aspecte:
(a)promovarea învăţării pe tot parcursul vieţii, care este esenţială pentru creşterea economică şi ocuparea forţei de muncă şi care poate permite cetăţenilor să participe pe deplin la viaţa socială;
(b)modernizarea sistemelor de educaţie şi de formare, inclusiv a sistemelor de formare a funcţionarilor publici, îmbunătăţirea calităţii şi a relevanţei tuturor ciclurilor de învăţământ, precum şi îmbunătăţirea accesului la acestea, de la educaţia şi îngrijirea copiilor preşcolari până la învăţământul universitar;
(c)promovarea convergenţei şi a reformelor coordonate în învăţământul superior în conformitate cu Agenda Uniunii Europene privind învăţământul superior şi cu Spaţiul european al învăţământului superior ("Procesul de la Bologna");
(d)consolidarea cooperării academice internaţionale şi îmbunătăţirea participării la programele de cooperare ale Uniunii Europene şi a mobilităţii studenţilor şi a cadrelor didactice;
(e)încurajarea învăţării limbilor străine;
(f)dezvoltarea Cadrului naţional al calificărilor pentru îmbunătăţirea transparenţei şi facilitarea recunoaşterii calificărilor şi a competenţelor în Reţeaua Europeană a Centrelor de Informare şi a Centrelor Naţionale de Informare privind Recunoaşterea Academică (ENIC-NARIC), care să fie aliniat la Cadrul european al calificărilor;
(g)intensificarea cooperării pentru dezvoltarea în continuare a învăţământului profesional şi tehnic, ţinând seama de bunele practici din Uniunea Europeană, şi
(h)îmbunătăţirea înţelegerii procesului de integrare europeană şi a dialogului academic referitor la relaţiile UE-Parteneriatul estic şi aprofundarea cunoştinţelor cu privire la acestea, precum şi sporirea participării la programele relevante ale Uniunii Europene, inclusiv în domeniul funcţiei publice.
Art. 95
Părţile convin să colaboreze în domeniul tineretului pentru:
(a)a întări cooperarea şi schimburile în domeniul politicii în materie de tineret şi al educaţiei nonformale pentru tineri şi pentru animatorii socioeducativi;
(b)a facilita participarea activă a tuturor tinerilor în cadrul societăţii;
(c)a sprijini mobilitatea tinerilor şi a animatorilor socioeducativi ca mijloc de promovare a dialogului intercultural şi a dobândirii de cunoştinţe, aptitudini şi competenţe în afara sistemelor educaţionale formale, inclusiv pe bază de voluntariat, şi
(d)pentru a promova cooperarea dintre organizaţiile de tineret în vederea sprijinirii societăţii civile.